Koulutusavustus, onko kenelläkään kokemusta?

sopimusta tekevä

eli,
kysymyksessä 18-vuotiaan koulutusavustus avioeron harkinta-ajan aikana. Puoliso ns. kadonnut pari kuukautta sitten, ei ota vastaan esityksiä em. avustuksesta, ei kommentoi pyyntööni, miten ratkaistaan.

Takana masennusta, mielialalääkitystä. Ajan olen tilannut oikeusapuun, mutta kuinka etenen?

Onko koulutusavustukselle mitään määritelmää esim. summien suhteen? 15 prossaa olen itse ajatellut bruttotuloista.

Kiitän vastauksista

8

1045

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsensä

velvollisuus elättää itsensä. On täysi-ikäinen. Koulutusavustus on vapaaehtoinen ja siitä sopii lapsi vanhempansa kanssa, ei ex-puoliso.

Mikäli vanhempi ei vapaaehtoisesti suostu maksamaan niin asian riitauttaa 18-vuotias itse.

Voihan 18-vuotias töihin mennä.

• Toisin kuin "ydinperheen vesa", erolapsi voi viedä asian käräjäoikeuden päätettäväksi jossa koulutusavustus voidaan todellakin määrätä etävanhemmalle... eli sikäli kirjoituksessasi oli virhe ( "Koulutusavustus on vapaaehtoinen" )

Muilta osin kirjoitit asiaa.

• Koulutusavustuksen laskeminen tapahtuu samoista lähtökohdista kuin elareidenkin määrittäminen.

Siihen vaikuttavat kolme tekijää:
      1. koulutusavustuksen tarve
      2. etävanhemman maksukyky
      3. lähivanhemman maksukyky

Keksimäsi sakkoluonteinen 15% "maksu" ei ota mitään kantaa kohtaan 1. tai 3. Eli, unohda se...

Toisekseen, sinä et ole "asianomistaja" tässä asiassa, lapsesi ja hänen vanhempansa sopivat kuinka he tämän koulutusta tukevat.

On totta, että eroperheissä koulutusavustuksen suorittaminen voidaan määrätä oikeudessa etävanhemmalle... mutta toisin kuin elareissa, se suoritetaan avustattevalle ja ellei sopua synny, lapsen vietävä juttu käräjille (et sinä).

• mmm

eli lapsi kirjoittaa valtakirjan, jolla oikeuttaa vanhemman hoitamaan ao. asian. 18-21 -vuotias ei voi ymmärtääkään itse ns. elämän kustannuksia, vaikka kyseessä olisi ns. sopuero.

• mmm kirjoitti:

eli lapsi kirjoittaa valtakirjan, jolla oikeuttaa vanhemman hoitamaan ao. asian. 18-21 -vuotias ei voi ymmärtääkään itse ns. elämän kustannuksia, vaikka kyseessä olisi ns. sopuero.

höh... tokihan nuori aikuinen voi ulkoistaa koulutusavustuksensa ajamisen valtakirjalla... äidilleen, isälleen, mummolleen, juristille... tai vaikka minulle.

Yhtä kaikki, hänen oltava edes valtakirjan osalta aktiivinen, jos tahtoo että asiasta tulisi oikeuden päätös ellei toisen vanhemman kanssa päästä sopuun asiasta.

Ja tietenkin jos oikein ilkeä etävanhempi sattuisi kohdalle, voisi kertoa nuorelle että koulutusavustuksen tulemana sitten laatii testamentin jossa "leikkaa" koulutusavustuksen saaneen perintöä sen edestä tai jopa 50%:lla (lakiosaan ei tietenkään voi puuttua). Toivotaan ettei riitely aiheesta ajaudu tuolle tasolle...

• koulutusavustus laskettiin
        M36 kirjoitti:

höh... tokihan nuori aikuinen voi ulkoistaa koulutusavustuksensa ajamisen valtakirjalla... äidilleen, isälleen, mummolleen, juristille... tai vaikka minulle.

Yhtä kaikki, hänen oltava edes valtakirjan osalta aktiivinen, jos tahtoo että asiasta tulisi oikeuden päätös ellei toisen vanhemman kanssa päästä sopuun asiasta.

Ja tietenkin jos oikein ilkeä etävanhempi sattuisi kohdalle, voisi kertoa nuorelle että koulutusavustuksen tulemana sitten laatii testamentin jossa "leikkaa" koulutusavustuksen saaneen perintöä sen edestä tai jopa 50%:lla (lakiosaan ei tietenkään voi puuttua). Toivotaan ettei riitely aiheesta ajaudu tuolle tasolle...

samaksi summaksi kun entinen elatusmaksukin. Ex kyseli sosiaalitoimistosta; tuli siihen tulokseen, että avustus on lakisääteinen ja sopi pojan kanssa, että se maksetaan koulun loppuun ilman varsinaista paperisopimusta.

• Anonyymi

Nykyään näemmä tätäkin on vesitetty ja ajatellaan elatusmaksun jatkeena vaikka laki ei näin anna ymmärtää. Ja moni muukaan asia ei tässä mene lain mukaan

• Anonyymi

Maksaako Kela koulutusavustusta täysi-ikäiselle ihmiselle, vai korvaako opintotuki sen.
        Minä en maksa , koska olen työtön peruspäivärahalla ja saan kelasta asumistukea ja sosusta avustusta, ruokaa leipäjonosta .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe