Koulutusavustus, onko kenelläkään kokemusta?

sopimusta tekevä

eli,
kysymyksessä 18-vuotiaan koulutusavustus avioeron harkinta-ajan aikana. Puoliso ns. kadonnut pari kuukautta sitten, ei ota vastaan esityksiä em. avustuksesta, ei kommentoi pyyntööni, miten ratkaistaan.

Takana masennusta, mielialalääkitystä. Ajan olen tilannut oikeusapuun, mutta kuinka etenen?

Onko koulutusavustukselle mitään määritelmää esim. summien suhteen? 15 prossaa olen itse ajatellut bruttotuloista.

Kiitän vastauksista

8

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsensä

      velvollisuus elättää itsensä. On täysi-ikäinen. Koulutusavustus on vapaaehtoinen ja siitä sopii lapsi vanhempansa kanssa, ei ex-puoliso.

      Mikäli vanhempi ei vapaaehtoisesti suostu maksamaan niin asian riitauttaa 18-vuotias itse.

      Voihan 18-vuotias töihin mennä.

      • Toisin kuin "ydinperheen vesa", erolapsi voi viedä asian käräjäoikeuden päätettäväksi jossa koulutusavustus voidaan todellakin määrätä etävanhemmalle... eli sikäli kirjoituksessasi oli virhe ( "Koulutusavustus on vapaaehtoinen" )

        Muilta osin kirjoitit asiaa.


    • Koulutusavustuksen laskeminen tapahtuu samoista lähtökohdista kuin elareidenkin määrittäminen.

      Siihen vaikuttavat kolme tekijää:
      1. koulutusavustuksen tarve
      2. etävanhemman maksukyky
      3. lähivanhemman maksukyky

      Keksimäsi sakkoluonteinen 15% "maksu" ei ota mitään kantaa kohtaan 1. tai 3. Eli, unohda se...

      Toisekseen, sinä et ole "asianomistaja" tässä asiassa, lapsesi ja hänen vanhempansa sopivat kuinka he tämän koulutusta tukevat.

      On totta, että eroperheissä koulutusavustuksen suorittaminen voidaan määrätä oikeudessa etävanhemmalle... mutta toisin kuin elareissa, se suoritetaan avustattevalle ja ellei sopua synny, lapsen vietävä juttu käräjille (et sinä).

      • mmm

        eli lapsi kirjoittaa valtakirjan, jolla oikeuttaa vanhemman hoitamaan ao. asian. 18-21 -vuotias ei voi ymmärtääkään itse ns. elämän kustannuksia, vaikka kyseessä olisi ns. sopuero.


      • mmm kirjoitti:

        eli lapsi kirjoittaa valtakirjan, jolla oikeuttaa vanhemman hoitamaan ao. asian. 18-21 -vuotias ei voi ymmärtääkään itse ns. elämän kustannuksia, vaikka kyseessä olisi ns. sopuero.

        höh... tokihan nuori aikuinen voi ulkoistaa koulutusavustuksensa ajamisen valtakirjalla... äidilleen, isälleen, mummolleen, juristille... tai vaikka minulle.

        Yhtä kaikki, hänen oltava edes valtakirjan osalta aktiivinen, jos tahtoo että asiasta tulisi oikeuden päätös ellei toisen vanhemman kanssa päästä sopuun asiasta.

        Ja tietenkin jos oikein ilkeä etävanhempi sattuisi kohdalle, voisi kertoa nuorelle että koulutusavustuksen tulemana sitten laatii testamentin jossa "leikkaa" koulutusavustuksen saaneen perintöä sen edestä tai jopa 50%:lla (lakiosaan ei tietenkään voi puuttua). Toivotaan ettei riitely aiheesta ajaudu tuolle tasolle...


      • koulutusavustus laskettiin
        M36 kirjoitti:

        höh... tokihan nuori aikuinen voi ulkoistaa koulutusavustuksensa ajamisen valtakirjalla... äidilleen, isälleen, mummolleen, juristille... tai vaikka minulle.

        Yhtä kaikki, hänen oltava edes valtakirjan osalta aktiivinen, jos tahtoo että asiasta tulisi oikeuden päätös ellei toisen vanhemman kanssa päästä sopuun asiasta.

        Ja tietenkin jos oikein ilkeä etävanhempi sattuisi kohdalle, voisi kertoa nuorelle että koulutusavustuksen tulemana sitten laatii testamentin jossa "leikkaa" koulutusavustuksen saaneen perintöä sen edestä tai jopa 50%:lla (lakiosaan ei tietenkään voi puuttua). Toivotaan ettei riitely aiheesta ajaudu tuolle tasolle...

        samaksi summaksi kun entinen elatusmaksukin. Ex kyseli sosiaalitoimistosta; tuli siihen tulokseen, että avustus on lakisääteinen ja sopi pojan kanssa, että se maksetaan koulun loppuun ilman varsinaista paperisopimusta.


    • Anonyymi

      Nykyään näemmä tätäkin on vesitetty ja ajatellaan elatusmaksun jatkeena vaikka laki ei näin anna ymmärtää. Ja moni muukaan asia ei tässä mene lain mukaan

      • Anonyymi

        Maksaako Kela koulutusavustusta täysi-ikäiselle ihmiselle, vai korvaako opintotuki sen.
        Minä en maksa , koska olen työtön peruspäivärahalla ja saan kelasta asumistukea ja sosusta avustusta, ruokaa leipäjonosta .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      539
      3949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3070
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2362
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2220
    6. 227
      1678
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1417
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1319
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      96
      1309
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe