Postinjakajan viikon harjoittelu

Tietämätön kyselijä

Morjesta! Semmosta olisin kysellyt niiltä ketkä on tehnyt postinjakajan hommia niin onko kuinka hankala oppia lajittelu siinä viikossa joka ollaan toisen jakajan mukana? Kauanko muilla on mennyt oppia kyseinen lajittelu?
Toinen on piiristä eli onko alussa jokin kartta minkä mukaan menee vai miten?

15

3638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Postinjakajalle

Kyllähän ne perusasiat suurinpiirtein viikossa ehtii oppia, mutta varmasti tulee vielä jatkossa paljonkin kysyttävää/uusia asioita vastaan, mutta onneksi kollegat ovat vieressä työskentelemässä ja vinkkinä sanon, että kysy aina, kun et ole varma jostain asiasta, palautetta meinaan tulee asiakkailta nykyään kovin helposti väärin menneistä posteista (toki kaikille välillä virheitä sattuu, kokeneillekin), jokainen vanha työntekijäkin on joskus ollut uusi alalla ja apua saat varmasti, kun vain kehtaat sitä pyytää..ei muuta kuin tarkkuutta, tarkkuutta ja tarkkuutta ja ripaus kärsivällisyyttä, sitä nimittäin vaaditaan lajitteluvaiheessa, etenkin aamutuimaan (virheitä tulee todella helposti, mikäli keskittyminen herpaantuu, varsinkin aluksi, kun osoitteet ja nimet ovat vieraita).

Kyllä nuo piirit yleensä viikossa oppii (mielestäni kerrostalopiirit nopeammin, pientalopiirit vähän hitaammin), mutta mikäli tuntuu, ettei ole viikon jälkeen vielä muistissa, kannattaa ilman muuta pyytää esimieheltä vielä muutama ylimääräinen opastuspäivä 2.työviikolle, ensimmäisen viikon päätteeksi, ei mikään erikoinen asia sekään!.

Voit myös harjoitella uutta piiriäsi kotona esim. tutkimalla puhelinluettelon kartasta jaettavaa aluettasi, tuolla tyylillä varsinkin sokkeloiset pientaloalueet oppii muistamaan nopeammin. Tai jos lähistöllä asut, ja jakelureitin osoitteet ovat sinulla paperilla, niin mikäpä estää sinua vaikkapa 1. viikon jälkeisenä viikonloppuna käymästä kavelemässä/autolla ajamassa reitin läpi kartan kanssa, jos reitti 1.viikon jälkeen tuntuu hankalalta, ja oikein tosissaan haluat panostaa reitin opetteluun.

Opastajan kanssa piirillä kulkiessasi kannattaa kokoajan hieman seurailla ympäristöä/maamerkkejä missä liikuttekin ja tietenkin yrittää painaa jakelureitin katuosoitteita ja pientaloalueilla postilaatikkojen sijainteja mieleen jakelujärjestyksen mukaisesti, eikä vain sokkona seurata opastajaa. Osoitteet voit myös kirjoittaa alkuun itsellesi jakelujärjestyksen mukaisesti paperille ylös.

Ja tärkeimpänä, unohda aluksi KIIRE!, on aivan tavallista, että alkuvaiheessa, kun olet vielä tuore alalla, käy niin , että vanhat jakajat ennättävät jo lähteä kotiin jaettuaan piirinsä, ja sinä olet vielä lajittelemassa postejasi jakelua varten (pistää hiukka ahdistamaan ja epäilemään jakelupiirien tasavertaisuutta aluksi, kunnes itselläkin alkaa työt luistamaan kunnolla, eikä aina olekaan se viimeinen!).

Tuosta ei kuitenkaan kannata hermostua, vaan tehdä rauhassa omaan tahtiin alkuaikoina, ja pyrkiä ennemminkin huolellisuuteen, tarkkuuteen ja asioiden oikeeseen omaksumiseen ja opetteluun (osoittenmuutokset/jakelun keskeytykset ym..) kuin maksimaaliseen nopeuteen...se nopeus tulee sitten ajan kanssa, jos on tullakseen, kaikkia vanhojakaan jakajia ei hirveä hosuminen ja juokseminen kiinnosta, mutta joka jakelupaikasta löytyy varmasti useampikin ns. hätähousu.

Meidän toimipaikassamme nämä "hätähousut" vaan tuppaavat olemaan kärkipäässä myös sairaspoissaoloissa, joten se 15 min. - 45 min. päivittäinen säästö, verrattuna keskivertojakajan työpäivän pituuteen, kiirehtimällä, kostautuu kyllä jossain vaiheessa esim. työtapaturmana (liukastuminen, kolari autolla ym) tai sitten loppuunpalamisena...

Joten vielä kertauksena: Ole tarkka, huolellinen, älä kiirehdi, uskalla pyytää neuvoa/apua kokeneemmilta ensimmäisten viikkojen jälkeenkin, älä lannistu jos alkuun tuntuu rankalta, työhön tottuu kyllä nopeasti ( 2-8 viikkoa ), paikatkaan ei kipeydy enää 1-2 kuukauden jälkeen samalla tavoin kuin aivan alkuaikoina ja kuntoo nousee, ellet ole aktiiviurheilija jo ennestään.

Mikäli alat jakamaan pientalovaltaista piiriä pyörällä tai kärryillä (siis paljon ulkona olemista/2-3,5 tuntia per päivä), kannattaa panostaa hyvään vaatetukseen näin talviaikaan; esim. urheilu alusvaatekerrasto/sellainen hyvin hengittävä/et pääse kastumaan hiestä märäksi, liukkaalla hyvin pitävät kevyehköt kengät, ohuet mutta pitävät ja lämpimät sormikkaat joilla pystyt kuitenkin käsittelemään postia, ohuehko hengittävä pipo ym...oikea pukeutuminen tekee tuollaisen piirin jakamisesta huomattavasti miellyttävämpää, eikä tarvitse kiirehtiä vain sen takia, että pysyisi lämpimänä (kerrostalo piireissä ei tuo pukeutuminen kuitenkaan ole niin olennaista, jos siis jaat pelkkiä kerrostaloja).

Postin/Itellan kautta saat tietenkin myös kohtuu hyvin tuulta/pientä sadetta pitävät, mutta huonosti hengittävät, eivätkä talviaikaan pelkästään kovinkaan hyvin lämmittävät ulkovaatteet (takin, housut, ehkä fleecepaidan?) sekä luultavasti hanskat/pipon ja kesäksi shortsia, t-paitaa, lippistä ym..

Tsemppiä...vaikeuksien kautta voittoon!.

• edelliseen

muista ottaa juomapullo mukaan jakelureitille ja syödä kevyesti, ei liikaa, mutta kuitenkin jotain (esim. hedelmiä/pari leipää/salaattia), ennen jakamaan lähtöäsi, vaikka kaikki muut olisivat lähteneet jo kotiin. Näin toimien et tee työstä itsellesi turhan raskasta/ikävää ja jaksat jakelureitin mennä säällä kuin säällä!.

• paljon että
        edelliseen kirjoitti:

muista ottaa juomapullo mukaan jakelureitille ja syödä kevyesti, ei liikaa, mutta kuitenkin jotain (esim. hedelmiä/pari leipää/salaattia), ennen jakamaan lähtöäsi, vaikka kaikki muut olisivat lähteneet jo kotiin. Näin toimien et tee työstä itsellesi turhan raskasta/ikävää ja jaksat jakelureitin mennä säällä kuin säällä!.

Joku jaksaa kirjottaa vielä noinkin hyvin ja tarkasti! Selvensi asioita kivasti :) Vielä jos tulee jotain mieleen niin erittäin mielenkiinnolla luen lisää vinkkejä ja kertomuksia, että kuinka hommiin on tottunut. Kiitos!

• ex-postinjakaja
        paljon että kirjoitti:

Joku jaksaa kirjottaa vielä noinkin hyvin ja tarkasti! Selvensi asioita kivasti :) Vielä jos tulee jotain mieleen niin erittäin mielenkiinnolla luen lisää vinkkejä ja kertomuksia, että kuinka hommiin on tottunut. Kiitos!

..viime kesän (neljä kuukautta) jakamassa postia ja voin kertoa että se oli hirvein työ ikinä. valittavia mummoja, ahdistelevia juoppoja ja kusisia rappukäytäviä, sekä epäsäännöllistä syömistä ja kohtuutonta fyysistä rasitusta ja epäinhimillisiä työasentoja.
        Pahimpia asiakkaita olivat eläkeläiset, työttömät ja hullut joilla ei ollut muuta kohokohtaa päivässään kuin postin tulo. ja ans olla jos se ei tullutkaan samaan aikaan kuin kolmena viime päivänä, kauhea valitus ja haukkuminen. Kyllä siinä oma ihmisarvo tuntui mitättömältä kun jopa työttömillä alkoholisteilla on "oikeus" haukkua tyhmäksi ja lukutaidottomaksi (koska tietenkään postinajakaja ei saa sanoa takaisin koska on työssä ja edustaa suomen postia)

hyi hyi, kamalaa työtä. onnea nyt kuitenkin yritykseen.

• vai asenneongelmainen
        ex-postinjakaja kirjoitti:

..viime kesän (neljä kuukautta) jakamassa postia ja voin kertoa että se oli hirvein työ ikinä. valittavia mummoja, ahdistelevia juoppoja ja kusisia rappukäytäviä, sekä epäsäännöllistä syömistä ja kohtuutonta fyysistä rasitusta ja epäinhimillisiä työasentoja.
        Pahimpia asiakkaita olivat eläkeläiset, työttömät ja hullut joilla ei ollut muuta kohokohtaa päivässään kuin postin tulo. ja ans olla jos se ei tullutkaan samaan aikaan kuin kolmena viime päivänä, kauhea valitus ja haukkuminen. Kyllä siinä oma ihmisarvo tuntui mitättömältä kun jopa työttömillä alkoholisteilla on "oikeus" haukkua tyhmäksi ja lukutaidottomaksi (koska tietenkään postinajakaja ei saa sanoa takaisin koska on työssä ja edustaa suomen postia)

hyi hyi, kamalaa työtä. onnea nyt kuitenkin yritykseen.

Hieman epäilen, että oletkohan edes oikeasti ollut postinjakana koskaan, itse kun en 15-vuotisen postinjakajan urani aikana ole kohdannut naamatusten valittavia asiakkaita kuin öbaut 5 kertaa koko työurani aikana, ja silloinkin reklamaatiot esitettiin ihan hyvässä hengessä, ja olen tuona aikana työskennellyt hyvinkin erilaisissa toimipaikoissa uudenmaanläänin alueella.

Jos tuo avautumisesi nyt sattuisi olemaankin totta (mitä epäilen vahvasti), niin olet saanut jakaaksesi ilmeisesti Suomen huonoimman jakelupiirin, ja muutenkin epäilen, että tapauksessasi syytä on voinut olla myös sinun ammatti/asiakaspalvelutaidoissasi sekä yleisessä asenteessasi!.

Mielestäni työ ei ole ollenkaan hullumpaa, muutamina päivinä kuukaudessa tosin on aika raskasta. Mutta keskimääräinen oma työaikani on n. 6,5-7 tuntia per/päivä (vuoden keskiarvo) ja palkkani n. 1800 eur/kk ja vielä bonuksena joka päiväiset ulkoilut/liikunnat tulee hoidettua työpäivän aikana, joten en voi valittaa. Olen tosin kokeillut elämäni aikana useita muitakin töitä (lähinnä toimistopuolen), mutta niissä pääsääntöisesti työpäivät ovat olleet paljon pidempiä (tosin palkka hieman parempi/ n.200-300e/kk), mutta työpäivän jälkeen pitää sitten jaksaa vielä erikseen lähteä salille/jumppaan pitämään kunnostaan huolta, joten kokonaisuudessaan olen hyvin tyytyväinen nykyiseen työhöni!.

Jos tuollaista suoraa huutoa joltain asiakkaaltani sattuisin kuulemaankin, niin esimieheltä on kyllä tullut selvät ohjeet, että kehotus ottaa yhteyttä jakelutoimipaikan esimieheen ja jatkaa matkaa, koska asiakas reklamaatioden käsittely ei varsinaisesti kuulu ollenkaan postinjakajalle!.

Taidat olla "hieman" asenneongelmainen, mitä työntekoon tulee, sillä ei se palkka helpolla millään sektorilla tule , vaan töitä pitää tehdä ihan tosissaan.

• pelkkää hyvää
        vai asenneongelmainen kirjoitti:

Hieman epäilen, että oletkohan edes oikeasti ollut postinjakana koskaan, itse kun en 15-vuotisen postinjakajan urani aikana ole kohdannut naamatusten valittavia asiakkaita kuin öbaut 5 kertaa koko työurani aikana, ja silloinkin reklamaatiot esitettiin ihan hyvässä hengessä, ja olen tuona aikana työskennellyt hyvinkin erilaisissa toimipaikoissa uudenmaanläänin alueella.

Jos tuo avautumisesi nyt sattuisi olemaankin totta (mitä epäilen vahvasti), niin olet saanut jakaaksesi ilmeisesti Suomen huonoimman jakelupiirin, ja muutenkin epäilen, että tapauksessasi syytä on voinut olla myös sinun ammatti/asiakaspalvelutaidoissasi sekä yleisessä asenteessasi!.

Mielestäni työ ei ole ollenkaan hullumpaa, muutamina päivinä kuukaudessa tosin on aika raskasta. Mutta keskimääräinen oma työaikani on n. 6,5-7 tuntia per/päivä (vuoden keskiarvo) ja palkkani n. 1800 eur/kk ja vielä bonuksena joka päiväiset ulkoilut/liikunnat tulee hoidettua työpäivän aikana, joten en voi valittaa. Olen tosin kokeillut elämäni aikana useita muitakin töitä (lähinnä toimistopuolen), mutta niissä pääsääntöisesti työpäivät ovat olleet paljon pidempiä (tosin palkka hieman parempi/ n.200-300e/kk), mutta työpäivän jälkeen pitää sitten jaksaa vielä erikseen lähteä salille/jumppaan pitämään kunnostaan huolta, joten kokonaisuudessaan olen hyvin tyytyväinen nykyiseen työhöni!.

Jos tuollaista suoraa huutoa joltain asiakkaaltani sattuisin kuulemaankin, niin esimieheltä on kyllä tullut selvät ohjeet, että kehotus ottaa yhteyttä jakelutoimipaikan esimieheen ja jatkaa matkaa, koska asiakas reklamaatioden käsittely ei varsinaisesti kuulu ollenkaan postinjakajalle!.

Taidat olla "hieman" asenneongelmainen, mitä työntekoon tulee, sillä ei se palkka helpolla millään sektorilla tule , vaan töitä pitää tehdä ihan tosissaan.

Melkein jokaiselta joka on ollut postissa jakamassa postia. Sanovat että työilmapiiri ja työkaverit ovat leppoisia ja työt tehää oikeastaan omaan tahtiin ja päivät esim. kesällä lyhyitäkin. En kyllä heti ensilukemalla usko tuota, että noin moni valittaa jakelusta ja että on noin huonoa työtä.

• ex-postinjakaja

minua ei kiinnosta vähääkään uskotko vai et, mutta naurettavaa väittää että valehtelisin. miksiköhän keksisin tälläisiä juttuja?
        ja epäilyksesi minun asenteeni viallisuudesta ovat nekin vääriä. asenteeni oli aina reipas ja ystävällinen, enkä edes toheloinut. satun itse tietämään että tein työni mallikelpoisesti, asiakkaat vain keksivät mitä ihmeellisimpiä juttuja. Esimerkiksi kerran kuun lopussa yhteishyväpäivänä olin kello 14 aikoihin vielä piirillä. kun olin työntänyt viisisenttiä paksun pinon eräälle asiakkaalle, tämä huusi postiluukusta: "nyt vasta posti! *kirosanoja* kyllä ei oo jakajalla kaikki kotona!" ja mitä minä teen? en tietenkään mitään vaan jatkan nöyrästi työtäni. sinä tietenkin olisit tässäkin tilanteessa tehnyt jotain toisin. sinä itseasiassa olet varmaan kolmet mainokset sisältävänä yhteishyvä- ja pirkkapäivinä jo kello 10 tullut pois piiriltä.

Kerran vein paketin eräälle mummolle, sanotaan vaikka että ritva römpsälle, paketin lähettäjän kohdalla luki vaikka että irma idiootti. seuraavana päivänä ritva römpsä seisoi rapussa ovi auki odottamassa että tulen kohdalle. kun tulin, hän työnsi eilisen paketin naamani eteen ja kysyi "mitä tuossa lukee!?" sanoin rauhallisesti että näyttäisi lukevan teidän nimenne. silloin mummo alkoi sättimisen, olin palauttanut hänen lähettämänsä paketin hänelle takaisin ja nyt sen oikean saajan syntymäpäivä on pilalla ja minä en osaa lukea. Yritin väliin sanoa mahdollisimman sopuisasti "rouva hyvä, tässä paketissa on saajana teidän nimenne. olette ilmeisesti merkinneet saajan ja lähettäjän väärin päin" mummo väitti että ei pidä paikkaansa ja huusi että olen tyhmä enkä osaa lukea, ja lupasi ottaa yhteyttä pomooni. No mikäs siinä, kun tiesin itse että olin vienyt paketin vain siinä merkittyyn osoitteeseen, ääliömummo oli itse lähettänyt sen vahingossa itselleen eikä irma idiootille.
        Mitähän tälläisessäkin tilanteessa tekisi sitten kunnon asenteella varustettu postinjakaja? ilmeisesti ei kuitenkaan niin kuin minä tein, eli kiihtymättä yrittää selittää tilanteen.

Kerran eräs mummo teki valituksen postiin että olen varastanut hänelle tarkoitetun vaippalähetyksen. joo varmasti, kukapa voisi vastustaa mummojen vaippoja. tosiasiassa kyseiselle mummolle ei ollut tullut konttorille ensimmäistäkään pakettia, joten vika oli lähettäjässä, mutta tietenkin mummo on sitä mieltä että postinjakaja se tälläkin hetkellä käyttää henen vaippojaan.

no, miten vain, voit ihan vapaasti epäillä kertomukseni todenperäisyyttä, sillä sinun mielipiteesi eivät asiaan vaikuta. Aloittajalle kuitenkin sanon että kertomukseni on totta, varaudu siis ääliöasiakkaisiin.

• postissa 12 vuotta

asennetta kannattaa kyllä tarkastella kun näitä juttuja lukee. Olen sitä mieltä että paskempiakin hommia on kyl kun postinjakelu. vaikka tavramäärä onkin kasvanut niin onhan posti tänä aikana melko varma paikka olla töissä. Asenteesta riippuu viihtyykö postilla. Asiakkaiden kans tulee kyl toimeen jos haluaa, ei kaikista valituksista tarvi välittää. asiakkailla voi olla huono päivä ja se purkaa sen ekaan näkemäänsä ihmiseen ja se satutkin juuri olemaan posteljooni.
        Mitä muuten ootte mieltä uudesta PALKKA JA TYÖAIKAMALLISTA?

• pari seikkaa

eli siis eka lajitellaan omat postit postikeskuksessa? niin jakelupaikka jos on kauempana niin miten toimitaan, pitääkö kävellä tai pyöräillä postien kaa sinne jakelualueelle jos ei oo autoa/korttia?

onko ainut tauko siis ennenkun lähet jakamaan postia?

onko joku kellokortti homma vai seurataanko ees miten nopee oot?

• ex-postinjakaja

Ensin lajitellaan aamulla yhdessä saman postinumeroalueen jakajien kanssa kaikki sille postinumeroalueelle tulevat postit (ihan kaikki) ne lajitellaan hyllyyn tien mukaan. Yhdessä lokerossa on esimerkiksi Esimerkkitie 1 ja 2 jotka ovat kumpainenkin kerrostaloja, ja tähän lokeroon laitetaan kaikki postit joita sinä päivänä on tullut niihin taloihin. ja tähän tyyliin on sen alueen kaikille taloille lokerot.
        Sitten kun postit on lajiteltu teiden/talojen mukaan, käy kukin jakaja hakemassa oman piirinsä postit ja lajittelee ne jakojärjestykseen (esimerkkitie 1a1, esimerkkitie 1a2 jne)
        Kun tietyn talon postit on lajiteltu, postinjakaja laittaa ne nippuun (tekee nyörien avulla postikasasta paketin joka pysyy kasassa, eli järjestys säilyy) ja nämä niput annetaan nippukuskille, joka vie ne autolla nippulaatikoihin piirin varrelle. Usein ison kerrostalon pihassa on nippulaatikko sille talolle, joskus ei. Postinjakaja pakkaa pyöräänsä/kärryynsä niin paljon kuin mahtuu, ja polkee/kävelee sitten konttorilta piirille. Itselläni matka konttorilta piirille oli 4 km. Pyörä painaa täyteen lastattuna noin 150kg. Ja vaikka sinulla olisikin auto niin jos piiri jolle menet on pyöröpiiri niin jaat sen pyörällä ja sillä selvä.
        Taukoja saa kyllä pitää silloin kun haluaa, mutta usein on niin kova kiire että painostus tauottomuuteen vie voiton. Työajat merkitään ylös taulukkoon tietokoneelle.

• ighii

pysy kaukana postin työstä, ennemmin vaikka katu ojaan ku sinne töihin

• ois huonompaa

kuin muukaan työ. kai se työttömänä olon voittaa eikä tarte ees kouluja käydä ensin.

• ighii
        ois huonompaa kirjoitti:

kuin muukaan työ. kai se työttömänä olon voittaa eikä tarte ees kouluja käydä ensin.

kokoajan älytön kiire siel on pikkupomoja aivan liikaa ei tunneta ihmisarvoja. jokainen tekee vaan omaa työtään eikä arvosteta toisten työ ollenkaan. ja jos satut sanomaan pahan sanan työstä niin ulos lennät

• olen
        ighii kirjoitti:

kokoajan älytön kiire siel on pikkupomoja aivan liikaa ei tunneta ihmisarvoja. jokainen tekee vaan omaa työtään eikä arvosteta toisten työ ollenkaan. ja jos satut sanomaan pahan sanan työstä niin ulos lennät

Kuullut, että postissa on hyvä työilmapiiri ja mukavat työkumppanit.. no kaippa sekin on sitten paikasta kiinni missä on.

• ex-postinjakaja
        olen kirjoitti:

Kuullut, että postissa on hyvä työilmapiiri ja mukavat työkumppanit.. no kaippa sekin on sitten paikasta kiinni missä on.

kyllähän ne kollegat olivat useimmat mukavia, toinen toistaan tukien siellä oltiin. helppo olla kun työ on niin paskaa, saa edes yhdessä voivotella mainosten määrää ja tyhmiä asiakkaita. kyllä siinä tavallaan tulee jakajien kesken hyvä henki, mutta toisaalta kamala kiire ja omaan työhön keskittyminen sai aikaan enemmän huonoa kuin hyvää. ja lisäksi huomasin työpaikkakiusaamistakin. raadollinen paikka, ainut mikä yhdistää on vitutus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe