Ammattiautoilijat pahimpia liikenteen vaarantajia!

Matti Meikäläinen

Joudun päivittäin useampaan kertaan liittymään kiihdytyskaistalta tielle, jossa on 80km/h nopeusrajoitus. Tie on kaksikaistainen (yksi kaista yhteen suuntaan) ja usein ruuhkainen. Yleensä autoilijat antavat hiljentävät ja antavat reilusti tilaa.

Mutta

Ammattiautoilijat, joidenka pitäisi olla liikenteen ammattilaisia, eivät jousta yhtään. Monesti rekka-/linja-/kuorma-autolla ajavat kurovat välin kiinni edellä ajavaan ajoneuvoon, ettei heidän eteen vaan pääsisi. Ja tässä ei ole kyse yksittäistapauksesta, vaan näin käy lähes joka kerta, kun olen liittymässä tielle, ja päätietä pitkin sattuu ajamaan joko rekka, linja- tai kuorma-auto. Ja vaikka päätielle pääsisikin liittymään siten, että rekka-auto olisi vielä kaukana, niin vähän ajan kuluttua se hiillostaa aivan perässä kiinni, aivan vittuillakseen, jopa niin lähellä, että taustapeilistä ei näe muuta kuin takana tulevan auton etusäleikön. Luulisi ammatikseen autoilevien ja kokeneiden kuljettajien omaavan hieman kohteliaisuutta muita tienkäyttäjiä kohtaan.

Toinen paha ryhmä ovat taksit. Ajavat iltaisin kaupungin keskustassa _todella_ törkeää ylinopeutta. Esim. Keskustassa on 40km/h rajoitus, itse ajoin n. 70km/h, niin taksi painattaa vielä ohi. Kaikista törkeimmät heistä jopa vilkuttavat valoja ja painavat torvea.

Itse en ole ammattiautoilija, mutta silloin tällöin ajan satunnaisia ajoja kuorma-autolla. Itse ainakin tiedän ajoneuvoni henkilöautoa hitaammaksi, jolloin suosiolla annan tietä nopeammille, esim. kiihdytyskaistalta päätielle liittyville.

22

1712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taksi

Ammattiautoilijat osaavat liikennesäännöt ja noudattavat niitä ainakin silloin kun parhaaksi näkee. Kiihdytyskaistalta tulija on väistämisvelvollinen ja jos opettelisit kiihdyttämään reippaasti pääsisit varmasti moneen välii, mutta kun näkee avuttomuutesi ei halua päästää sinua eteen töpeksimään. Tiedän että on kiva haukkua takseja mutta muista että siellä voi olla vaimosi menossa synnyttämään tai veripussi matkalla lapsesi leikkaukseen, jolloin teemme parhaamme tietäen että sääntöjä olisi noudatettava(vaikka onkin ennakkotapaus tuomiotta jättämisestä KH:ssa). Mekin haukumme yksityisautoilijoita päivittäin ja uskon että te mokailette useammin.

• Matti Meikäläinen

kiihdytän aina _todella_ reippaasti. Mielummin hiljennän vauhtia ja sujahdan sitten sopimaksi katsomaani väliin. Ehkäpä autoilijat ottavat näkevät siinä jonkinlaisen 'punaisen lakanan' ja tulkitsevat sen kilpailukutsuksi. Että avuttomuudesta tuskin voidaan puhua.

Eikö veripussit ja synnyttämään menijät kuljeteta yleensä ambulanssilla? Tai jos menevät taksilla, niin käyttäisivät edes hätävilkkuja.

Kyllä nuo pahiten ylinopeutta ajavat taksit kuskaavat ihan tavallisia ihmisiä ravintolasta kotiin.

• taksi
        Matti Meikäläinen kirjoitti:

kiihdytän aina _todella_ reippaasti. Mielummin hiljennän vauhtia ja sujahdan sitten sopimaksi katsomaani väliin. Ehkäpä autoilijat ottavat näkevät siinä jonkinlaisen 'punaisen lakanan' ja tulkitsevat sen kilpailukutsuksi. Että avuttomuudesta tuskin voidaan puhua.

Eikö veripussit ja synnyttämään menijät kuljeteta yleensä ambulanssilla? Tai jos menevät taksilla, niin käyttäisivät edes hätävilkkuja.

Kyllä nuo pahiten ylinopeutta ajavat taksit kuskaavat ihan tavallisia ihmisiä ravintolasta kotiin.

Ethän tunne liikennesääntöjä yhtään, hätävilkkuja ei saa käyttää ajonaikana. Synnyttämään menijät haluaa yleensä taksin(tilaavat itse) vaikka se ei olisikaan järkevää ja vaikka lapsen pää ei olisikaan vielä näkyvissä, yrittää taksi kyllä parhaansa nopean kuljetuksen aikaansaamiseksi(ymmärrät kyllä miksi, jos joskut näet viimeisillään olevan naisen). En ole kuullut huhuakaan että veripusseja kuljettaisi ambulanssit. Olet aika taitava kun ajat itse 30km/h ylinopeutta ja selvität vielä mistä ohittavan taksin asiakkaat on tullut.

• suhari
        taksi kirjoitti:

Ethän tunne liikennesääntöjä yhtään, hätävilkkuja ei saa käyttää ajonaikana. Synnyttämään menijät haluaa yleensä taksin(tilaavat itse) vaikka se ei olisikaan järkevää ja vaikka lapsen pää ei olisikaan vielä näkyvissä, yrittää taksi kyllä parhaansa nopean kuljetuksen aikaansaamiseksi(ymmärrät kyllä miksi, jos joskut näet viimeisillään olevan naisen). En ole kuullut huhuakaan että veripusseja kuljettaisi ambulanssit. Olet aika taitava kun ajat itse 30km/h ylinopeutta ja selvität vielä mistä ohittavan taksin asiakkaat on tullut.

minä ainakin voin taksarina tunnustaa ajavani jatkuvasti ylinopeutta.mutta minähän ne sakotkin maksan enkä tuomitse tai puolustele sitä mitenkään,tee sinä samoin.

• Matti Meikäläinen
        taksi kirjoitti:

Kyllä meidän aikaan autokoulussa sanottiin, että henkilöautoa saa käyttää hädän sattuessa hälytysajoneuvona, kun pitää hätävilkkuja päällä, ja ilmoittaa ajon päätyttyä, reitin, missä ajoi ylinopeutta.

Ja olettaisin, että ne asiakkaat ovat tulleet ravintolasta, jos 5min aiemmin sama taksi on ollut ko. ravitsemusliikkeen edessä kyttäämässä.

• taksi

Kyllä meidän aikaan autokoulussa sanottiin, että henkilöautoa saa käyttää hädän sattuessa hälytysajoneuvona, kun pitää hätävilkkuja päällä, ja ilmoittaa ajon päätyttyä, reitin, missä ajoi ylinopeutta.

Ja olettaisin, että ne asiakkaat ovat tulleet ravintolasta, jos 5min aiemmin sama taksi on ollut ko. ravitsemusliikkeen edessä kyttäämässä.

tietosi liikennesäännöistä. Kuten edellinen totesikin itse me ne sakot maksamme ja lisäksi jos sakkoja kertyy useita tulee ongelmia liikenneluvan uudistamisessa.

• Buahahahaa

"Ammattiautoilijat osaavat liikennesäännöt ja noudattavat niitä ainakin silloin kun parhaaksi näkee"

Eli eivät kovin usein... Tai sitten eivät todellakaan tiedä liikennesääntöjä, tai jos tuntevat, niin eivät niistä välitä.

Niin monesti saa taksikuskia kirota kun se savuttavalla mersunreuhkalla sompailee kaduilla. Siinä ei paljoa punaisetvalot vaikuta eikä yleinen liikenne turvallisuus. Kahdesti viime viikon aikana on taksikuski kaahannut suojatielle välittämättä siitä, että minä olen ollut pysähtyneenä suojatien eteen ja että suojatiellä on ollut kävelijöitä. Ei paljoa edes lasten vaunut hidastaneet menoa. Jos kyseiset kuskit edes vähän osaisivat lukea liikennettä he eivät olisi ajaneet arviolta 70km/h 40 alueella ja olisivat huomanneet ajoissa minut pysähtyneenä, että jalankulkijat. Mutta kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla odottaa saavansa.

Ja kyllä niin älyttömiä risteyksen tukkimisia näkee sekä taksi- että linja-auto kuskeilta. Pari kertaa olen kysynyt kuskilta, että mikä oli järki. Mitään järkevää selitystä ei saanut. Molotti vain jotain että vihreä paloi niin saa mennä. Kysyin, että etkö huomannut, että kaista on edessä tukossa, että ei mahdu. Johonka taksikuski vaikeni sanoen, että on se ennen kulkenut... Eräs bussikuski taas sysäsi syyn edellä menneen taksikuskin niskoille, "Kun ei niiden noin pitäisi..." Silti se ei oikeuta ajamaan ja tukkimaan risteystä. En väitä etteikö normaali kuskit tätä tekisi, mutta jos ammattikuskit kerran ovat fiksuja niin pitäisi heidän se näyttää.

Ja entäs vilkku sitten. Taitaa olla yhdenkäden sormilla laskettavissa per päivä kun taksisuharit käyttää vilkkua vaihtaessaan kaistaa. Samoin surutta kaahataan kaistojen väliä ja molemmilla kaistoilla ihan kuinka herralle suharille itselleen näyttää paremmalta. Esim jos oma kaista on tukossa parkkeeratun auton takia, niin katsomatta sen enempää vaihdetaan viereiselle kaistalle... itselleni on parikin suharia menannut tulla kylkeen... Torvi raikaa. Ykksi suhareista pysäytti ja kysyi mikä vialla. Totesin, että ajattelin oletko nukahtanut rattiin kun tuollalailla heittelehti autosi. Ei raukka tajunnut että olin tullut siinä vierellä ja päätti vain vaihtaa vähän kaistaa... Voi juma...

Monesti olen kysellyt heidän idioottimaisia ajotapojaan kun olen kyydittävänä ollut. Ylinopeuksista olen kysellyt, että pyysinkö nopeasti perille? Ja monasti olen sanonut, että jos ei liikennesääntöjä noudateta niin maksu jää saamatta ja että voi pysäyttää tuohon kadunreunaan. Kummasti on muuttunut ajotapa. Minä en ainakaan halua olla liikennettä vaarantavassa kyydissä... Kerran sanoin soittavani poliisit puhalluttamaan kun kaverin ajotyyli oli todella sekava...

• Ammattikuljettaja

Itse ajan sairaankuljetusta eli ammattini vaatii auton ja olen kyllä esimerkkinä tienpäällä muille.
      Kyllä tuota rakojen kiinnivetoa on ihan kaikissa ikään, sukupuoleen tai ammattiin katsomatta niinkuin paljon muutakin mitä ei hallita kovin hyvin.

• Matti Meikäläinen

Ei tekisi mieli yleistää, mutta..

Tottakai virheitä tekee jokainen, ja tuota välien kiinni vetämistä tapahtuu jokaisesta autoilijaryhmästä, mutta pointtini olikin se, että luulisi ammattikuljettajien olevan sen verran valveutuneita, etteivät he alentuisi sellaiseen.

Ammattiautoilijoilla tarkoitin lähinnä juuri näitä tavallisimpia rekka-/linja-/kuorma-autoilijoita sekä takseja.

• Matti

Kerroppa torvi minkä takia sinulle pitäisi antaa tilaa tai väistää kun tulet sieltä rampilta kolmion takaa.Tieliikenne asetuksien mukaan sinähän vaikka odottelet siellä rampilla kunnes voit turvallisesti tulla sieltä muun liikenteen sekaan. Taidat olla juuri niitä kusipäitä jonka on päästävä juuri niiden kahden auton väliin jotka sattuvat menemään kohdallasi moottoritiellä vaikka niiden takana ei olisi ketään näkyvissä.

• Matti Meikäläinen

katson jo rampille lähtiessäni, onko tiellä vapaata tilaa. Ja jos hieman kauempana näkyy, en todellakaan yritä tunkea 'niiden kahden auton väliin'.

Tietenkään kenenkään ei tarvitse antaa kenellekään tilaa, mutta mihin ovat unohtuneet kultaiset käytöstavat? Taidat olla niitä ihmisiä, jotka pilkuntarkasti noudattavat joka ikistä sääntöä ja pitävät huolen omista oikeuksistaa, vaikka sitten vaarantamalla kanssamatkustajat.

• taksi

katson jo rampille lähtiessäni, onko tiellä vapaata tilaa. Ja jos hieman kauempana näkyy, en todellakaan yritä tunkea 'niiden kahden auton väliin'.

Tietenkään kenenkään ei tarvitse antaa kenellekään tilaa, mutta mihin ovat unohtuneet kultaiset käytöstavat? Taidat olla niitä ihmisiä, jotka pilkuntarkasti noudattavat joka ikistä sääntöä ja pitävät huolen omista oikeuksistaa, vaikka sitten vaarantamalla kanssamatkustajat.

Kiihdytyskaista tapauksessa vain kolmion takaa tulija voi aiheuttaa vaaratilanteen, jos noudatat sääntöjä, vaaraa ei ole. Muista säännöt ei muutu vaikka toista sääntöä rikottaisiinkin(turvaväli) SYYLLINEN on aina kolmion takaa tulija.

• Aki
        taksi kirjoitti:

Kiihdytyskaista tapauksessa vain kolmion takaa tulija voi aiheuttaa vaaratilanteen, jos noudatat sääntöjä, vaaraa ei ole. Muista säännöt ei muutu vaikka toista sääntöä rikottaisiinkin(turvaväli) SYYLLINEN on aina kolmion takaa tulija.

Ammattiautoilijan ja muidenkin pitäisi tietää, että tahallinen kiusanteko ja vaaran aiheuttaminen liikenteessä on kielletty. Jos alat kisaamaan kiihdytyskaistaa ajavan kanssa ja estät tämän liittymisen, rikot tätä sääntöä.

• Matti Meikäläinen
        taksi kirjoitti:

..ja sen takia tien antaminen olisikin suotavaa. Itse en ole vaaratilanteeseen joutunut, mutta niitäkin on, jota yrittävät väkisin tunkea Mersulla nippa nappa Minin mentävään väliin.

• minä
        taksi kirjoitti:

tulkoon vaikka hevonvitun takaa,mutta jos ite oot sellanen junttapulla mikä pakottaa toisen pysähtymään kiihdytyskaistan päähän ei sulla paljo järki päätä pakota.sanoo sitte hevosajalta oleva laki mitä tahansa.pysähyksistä lähtevä auto ihan varmasti on vaarallisempoi ku tien anto.kato peiliin ammatti pelle.

• taksi
        minä kirjoitti:

tulkoon vaikka hevonvitun takaa,mutta jos ite oot sellanen junttapulla mikä pakottaa toisen pysähtymään kiihdytyskaistan päähän ei sulla paljo järki päätä pakota.sanoo sitte hevosajalta oleva laki mitä tahansa.pysähyksistä lähtevä auto ihan varmasti on vaarallisempoi ku tien anto.kato peiliin ammatti pelle.

antaa tilaa ruikuttajille. On muuten ihme että kun ajan 125000km/v josta n.puolet ilman taksimerkkiä niin silloin teitä harmittaa(valojen ja sormien näyttely) vähemmän, täysin sama ajotyylini. Peiliin on turha katsoa jos ryhmittymiskaistalta on joku tulossa.

• 222

..ja sen takia tien antaminen olisikin suotavaa. Itse en ole vaaratilanteeseen joutunut, mutta niitäkin on, jota yrittävät väkisin tunkea Mersulla nippa nappa Minin mentävään väliin.

222

• Ruuhkauttaja

Voi kiesus! Juuri sinunlaisesi tyypit ovat kaikkien ruuhkien alku ja juuri.

Eikö mieleesi koskaan tule, että pienellä ystävällisellä eleellä ja liikenteen seuraamisella voit helpottaa satojen kanssamatkustajien liikenteen sujumista? Kaltaisesi tyypit tulevat todella kalliiksi yhteiskunnalle, yksi kusipää liikenteessä saataa ilman onnettomuuksien aiheuttamistakin ruuhkauttaa liikenteen => satoja työtunteja palaa ruuhkassa.

• m/

Näin on, kuorma-, paketti- ja taksisuharit tarvitsevat nyrkkiopetusta päähänsä..

• Ohjaamo-tarkailija

Tämä on aihe joka ei koskaan jätä ketään kylmäksi.Kuka on se joka heittää kiven ensimmäisenä??
      Työssä joudun seuraamaan teitä kaikenlaisia kuskeja.Sama kyllä jatkuu työn ulkopuolellakin.Mutta sillä erolla ettei tarvii katella pitkään kun pääsee niistä muutamista eroon.
      Meitä on moneksi ja vastakohtaisuudet ärsyttää.Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.Ja huolehditaan jokainen ettei vahinkoja tule.Vaikka se tehtäisiin rikkomalla niitä "rakkaita" sääntöjä.Minäkin rikon niitä aina ajamalla ylinopeutta enemmän tai vähemmän,tilanteesta riippuen.Mutta kohtelias ja toiset huomioiden olen hyvin pärjännyt tähänkin asti.
      Aurinkoisia ajokilometrejä kaikille!

• ...

...

• 444

444

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe