Työvaate-gallup

1.Mitä sinulla on ylensä päälläsi töissä? (Alastonmallit älköön vastatko.)

2.Käytetäänkö työssäsi yhtenäisiä työasuja?

3.Jos on, maksaako työnantaja ne ja onko niitä pakko pitää?

4.Jos olisi, niin olisiko se hyvä vai huono asia? (Esim. tulisi halvaksi, ei tarvitsisi miettiä koko asiaa, omat vaatteet eivät likaantuisi tai kuluisi jne...)

5.Onko miesten pakko pitää pukua ja solmiota vai pitäväkö niitä sellaisetkin, joiden ei olisi pakko? (Esimerkiksi korostaakseen asemaansa.)

6.Mitä olet mieltä suomalaisesta työpukeutumiskulttuurista? Onko se liian jäykkää tai vapaamielistä?
241886
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 24

Vanhimmat

tapa kytätä mitä kukin tekee töikseen.

Pysyttelen edelleen valvomon puolella. Foliohattu on ehdoton näissä hommissa.

Äänestä
  • Aloittaja

Huomasin itse saman hieman liian myöhään, eli vasta sen jälkeen, kun olin sen lähettänyt bittiavaruuteen, joten se ei ollut varsinainen tarkoitukseni.

Tuli vain mieleen, koska asiasta on tullut minulle ajankohtainen. Pitäisiköhän minunkin alkaa suosimaan foliohattua...

Äänestä

1 Työnkuvaan kuuluu Firman tarjoamat paidat työhousut ja turvakengät sekä tietysti lippalakki, mut yllättäen löydän itseni suojahaalarista suojalasien ja kuulosuojainten alta sellasesta hommasta, joka on kaukana työnkuvasta.

Sit taas ens kesänä toinen työasu on shortsit ja naulapussi...nii ja turvakengät.

2 joo käytetään

3. Työnantaja vaatettaa ja odottaa että niitä pidetään. Se myös pesettää ne ja paikkaa

4 Se on ihan huippujuttu. Ei tartte olla huolissaan omista turista ja varmasti on edustavan näkönen vaatetus.

5. Ei se solmio varmaan pakollinen ole, mut antaa tiettyä virallisuutta..

6 Pukeutumiskulttuuri on ehkä vähän konservatiivinen... Etenki isoissa firmoissa.

Äänestä

Milloin mitäkin, aina kuitenkin jotakin. Useimmiten farkut ja pitkähihainen t-paita sekä huppari tai vastaava.

Ei, vaikka työnantajani haluaakin pakottaa kauluspaitoihin (siinä onnistumatta).

Miehille tarjoaa paidat, naisille ei.

4.Jos olisi, niin olisiko se hyvä vai huono asia? (Esim. tulisi halvaksi, ei tarvitsisi miettiä koko asiaa, omat vaatteet eivät likaantuisi tai kuluisi jne...)
Huono, tai riippuu vaatteesta. Kauluspaita olisi paska juttu, koska sitä pitäisi raahata mukana, pukea päälle töissä ja vaihtaa taas pois ennen kotiinlähtöä. En olisi firman kauluspaidassa yhtään enempää kuin olisi pakko.

5.Onko miesten pakko pitää pukua ja solmiota vai pitäväkö niitä sellaisetkin, joiden ei olisi pakko? (Esimerkiksi korostaakseen asemaansa.)
Ei meillä ainakaan, mutta tietyillä osastoilla pitävät ja varmaan juuri mainitsemastasi syystä. Myynnin tyypit tunnistaa aina puvusta.

6.Mitä olet mieltä suomalaisesta työpukeutumiskulttuurista? Onko se liian jäykkää tai vapaamielistä?
Sopivan vapaata, ihanan vapaata.

Äänestä
  • Aloittaja

Muistan, kun tästä joskus puhuttiin luvatussa univormujen maassa, Englannissa, jossa Mäkkärin siivoojillakin oli skraga kaulassa. Olivat aivan äimänä, että voin olla päällikkö ja mennä töihin farkuissa ja t-paidassa.

Äänestä

• Pukeudutaan samanlailla töissä. :D

Äänestä

• Marie-Cecile kirjoitti:

Pukeudutaan samanlailla töissä. :D

mukavat kengät. Vai..?

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

Muistan, kun tästä joskus puhuttiin luvatussa univormujen maassa, Englannissa, jossa Mäkkärin siivoojillakin oli skraga kaulassa. Olivat aivan äimänä, että voin olla päällikkö ja mennä töihin farkuissa ja t-paidassa.

sanoi kerran, että olisi kiva nähdä mut duunivaatteissa. Minä siihen, että vassokuu, tässä ollaan ja suoraan duunista.

Sille oli käsittämätöntä, että mä voin olla töissä Conversen Allstarseissa.

Äänestä

• la.ra kirjoitti:

mukavat kengät. Vai..?

Ehdottomasti mukavat kengät pitää olla.

Tosin aloin pitämään niitä croc:sin sisätossuja ja meinasin lähteä töistä tässä yksi päivä ne jalassa. Piti palata takaisin, vaihtamaan sitten.

Äänestä

• Marie-Cecile kirjoitti:

Ehdottomasti mukavat kengät pitää olla.

Tosin aloin pitämään niitä croc:sin sisätossuja ja meinasin lähteä töistä tässä yksi päivä ne jalassa. Piti palata takaisin, vaihtamaan sitten.

Mä olen kerran mennyt keskellä talvea Kampista rautatieasemalle asti työsandaaleissa. Kyllä hävetti.

Enää en käytä työsandaaleja, mutta työkin on mobiili eli kaikki kamat pitää kantaa mukana. Mulla on ihan tarpeeksi raahattavaa ilman haisevia sandaalejakin (ja jostain syystä ne työkengät aina todellakin haisevat).

Äänestä

• Aloittaja

la.ra kirjoitti:

Mä olen kerran mennyt keskellä talvea Kampista rautatieasemalle asti työsandaaleissa. Kyllä hävetti.

Enää en käytä työsandaaleja, mutta työkin on mobiili eli kaikki kamat pitää kantaa mukana. Mulla on ihan tarpeeksi raahattavaa ilman haisevia sandaalejakin (ja jostain syystä ne työkengät aina todellakin haisevat).

Missä muualla kukaan pitäisi kenkiä sisällä 8 tuntia päivässä? Paitsi että minulla on onneksi toimistosandaalit.

Äänestä

• la.ra kirjoitti:

itseasiassa just ton hajujutun takia sisäkengät crocseihin, kun ajattelin, että jos voin käydä vesipesemässä ja tarvittaessa laimealla saippualiuoksella sisäkengät, niin sehän on just hyvä juttu. (Joskus ne mainostajat osaavat vain vetää oikeista naruista :)

Äänestä

1. Postin takki ja jotkut huonommat housut. Muu vaatetus vaihtelee kelin mukaan.

2. Noo... töissä työ asut vaihtuu joka vuosi. Mallit vaihtelee, mutta pää asia, että ihmiset tajuaa, että se hiippari on postin/itellan hommissa eikä rosvoamassa.

3. Työnantaja maksaa, mutta toki itsekin voi tilata kaiken näköisiä vaatteita.

4.-

5. ei

6. Joku tyylikäs koppalakki ois kiva ja korostaisi postinjakajan asemaa, joka on heti poliisista seuraava.

Äänestä

1. kalsongit, sukat, t-paita, lappuhaalarit, työtakki ja turvakengät.

2. Jossain paikoissa käytetään, kaikissa ei.

3. Työnantaja maksaa aina työvaatteet oli sit yhtenevät tai ei.

4. Tällä alalla ei oikein natsais jos työvaatteet ei olis työnantajan puolelta, tulis pirun kalliiks.

5. Onhan sitä pidettävä jos työpaikka on sen mukainen. Itsekkin joskus pidän jos olen jossain tilaisuudessa mikä vaatii vähän parempaa pukeutumista.

6. En ossoo sannoo.

Äänestä

1) Yleensä samaa kuin vapaa-ajallakin; mekko tai hame, farkut, neulepusero, silloin tällöin siistimpää tyyliin bleiseri, kauluspaita jne.

2)Osa käyttää.

3)Työnantaja maksaa työvaatteet muille paitsi meille konttorirotille. Niiden joille työasut maksetaan, on pakko käyttää k.o vaatteita jo turvallisuussyistä.

4)olen ollut työssä missä käytettiin jonkinlaisia virka-asuja, ne olivat karmeat. Riippuu siis työvaatteista. Totta kuitenkin on, että työvaatteissa ei edusteta itseään vaan työnantajaa, jolloin ei ole niin väliä onko paita juuri sitä sinisen sävyä josta itse pitää.

5) Ei todellakaan! :) Jotkut harvat ja hekin vain silloin kun on vieraita talossa. Toki se ilahduttaa silmää jos miehet silloin tällöin laittavat "parempaa päälle".

6) Melko vapaamielistä, en ole huomannut suurta eroa eurooppalaisiin kollegoihini verrattuna. Esim. Ranskassa ehkä asteen verran asiallisempaa, Tanskassa vielä rennompaa.

Pukeutumiskoodi voisi olla hyvä asia; olisi aina varmasti asiaan kuuluvalla tavalla pukeutunut erilaisissa tilaisuuksissa. Jatkuva jakkupuvun käyttö olisi kamalaa.

Äänestä

sopivat työvaatteet

Äänestä

1. Kauluspaita ( villapaita talvella) suorat housut tai farkut, riippuu miten on tullut pyykkiä pestyä...

2. Ei käytetä

3. Tuskin maksaisi. ( työpaikan kaapissa oli ennen yhtenäiset työtakit kaikille. Niitä on käytetty joskus 70-luvun alussa )

4. Eipä kiinnostaisi, vaikea hankkia sopivia...

5. Oli aika, jolloin en astunut ovesta ulos ilman solmiota, mutta kun kukaan ei tajunnut vitsiä, lopetin niiden käytön kokonaan.

6. Ei ole "liian".

Äänestä

omasta takaa mutta muuten kaupunki tarjoaa vaatetuksen. Onneksi, ei kiinnosta tuoda kotiin noroa ja chlostridiumia MRSA:n kanssa.

Yleisestä työpukeutumiskulttuurista ei suorastaan ole minkäännäköistä käsitystä. Kelassa ja pankissa ym. vastaavissa sitä vaan odottaa vitutuksen vallassa sitä omaa vuoronumeroa.

Äänestä

1.Haalarit, talvisin joko pitkä paita tai villapaita, kesäisin t-paita tai verkkopaita...

2. "suunnilleen". Firman haalarit melkein kaikilla melkein kaiken aikaa.

3. Ei. Mutta pomo panostaa laatuun. Ite ei kehtais ostaa vastaavia.

4. Irrelevanttia. Katso ylempää.

5. Vain jos tahtoo olla itsetuhoinen. (Kuvitelkaa skraga katkaisusahan nielussa...).

6. Ihan ok. Ei ole koskaan tökkiny mun systeemeitä vastaan. En muuten tiedä mikä siinäkin on, mua luullaan aina kaikissa kodinkoneliikkeissä yms. henkilökuntaan kuuluvaksi vaikka mulla on ihan erilaiset ja erityyppiset kuteet päällä... ilmeisesti luonnostani pukeudun työtätekevän näköiseksi... :D

Äänestä

--farkut ja pitkä hihainen t-paita, joskus huppari tai neule näiden kanssa

--no ei

-- -

--no huono asia, lähinnä koska omissa vaatteissa on mukavampi olla. Mutta ei mitään oikeita perusteita puolesta eikä vastaan. Mutta yhteneväiset vaatteet olisi kyllä aika hassun hauska juttu, kunnes se vanhenisi 5s:nin päästä.

--ei, eikä taida kukaan pitääkään ellei ole pakko.

--ihan hyvä se on.

Äänestä

siistit; sihteerille sopivat
ei
ei

Olis tosi mahtavaa jos ei tarvittis joka aamu seistä peilin eessä miettimässä mitä tänään päälle...

Ei pukupakkoa. Taitaa olla tärkeilyä. Siistit vaatteet voi olla muutakin kuin puku... Tietty jos etiketti/tilaisuus vaatii ehdottomasti puku.
Ei ainakaan vapaamielistä. Jäykkää ehkä, turhan neutraalia, ei muo työasut toisistaan paljoa poikkea. Firman logo rintaan ja menoksi. Tietty oon huono sanoon kun olen siviileissä töissä. Kauhistus tietty olis jos olisi pakko laittaa rimpsu paita ja vekkihame....

Äänestä

1. Tummansininen mittapuku.

2. Ei käytetä, toisilla huonommat, toisilla paremmat.

3. Kyllä maksaa ja ei.

6. Pääsääntöisesti aika paskaa ja tyylitöntä.

Äänestä

1.farkut ja T-paita, joskus on pakko "tälläytyä" pukuun, mutta en pidä siitä.

2.On mulla myös työnanatajan työvaatteet, mutta en käytä niitä.

3.Työnanataja maksaa ne vaatteet ja niiden huollon, mutta ei niitä ole pakko käyttää.
Käytin niitä paitoja aiemmin, mutta luulisin, että ne pestään niin kovilla myrkyillä, että niistä tuli mulle ongelmia.

4.Tykkään ite rennosta farkku-T-paita tyylistä.

5.Joskus on pakko, esim. konsernitason palaverit menevät puku päällä.

6. Suomalainen tyyli on sopivan rentoa verrattuna johonkin Japanilaiseen ja Kiinalaiseen tai monissa muissa maissa käytössä olevaan valkoinen paita-tumma puku koodiin.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu