MATKAILUVIRKAILIJAT!

matkustelija :)

Matkailuvirkailijat!! Olisin kiinnostunut opiskelemaan matkailuvirkailijaksi, ja mua kiinnostais tietää työstänne! Millainen on normaali työpäivänne? Millaista palkkaa saatte? Mikä on haastavinta/mukavinta työssä? Millaisia etuja saatte?!? :) Kiitos vastauksista!! :)

24

13239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkailija1

      olen valmistunut matkailuvirkailijaksi ja kyllä sen jälkeen on melkein pakko jatkaa vielä kouluja, jotta saisi edes kohtuullista palkkaa.. itse jatkoin matkailun opiskelua amk:ssa. ei tällä alalla rikastuta vaikka mitä vuoroja tekisi. Palkat ei oo kamalan hyviä edes esimiestasolla, koska kyseessä on naisvaltainen ala.. Työllisyysnäkymät ovat hyvät ainakin pk-seudulla tai jossain muussa suuremmassa "matkailukeskuksessa". Tämän alan töissä on mukavinta ja haastavinta se, että saa puhua eri kieliä ja tavata erilaisia ihmisiä päivittäin...

      • ...

        Sanoit että "palkat ei oo kamalan hyviä edes esimiestalossa...."

        Mikä on sinun mielestäsi sitten hyvä palkka?
        Jos saat vajaa 2000käteen ja siitä verot, on se minun mielestäni suhteellisen hyvä palkka.

        Tiedä sitten sinusta..


      • szqwooot
        ... kirjoitti:

        Sanoit että "palkat ei oo kamalan hyviä edes esimiestalossa...."

        Mikä on sinun mielestäsi sitten hyvä palkka?
        Jos saat vajaa 2000käteen ja siitä verot, on se minun mielestäni suhteellisen hyvä palkka.

        Tiedä sitten sinusta..

        tääh, 2000 käteen ja siitä veroot. netto ja rutto sekasiin. ihquu. paljonko pääset yli eu:n köyhyysrajaan= aikas paaljooon. Brååt


      • frrt
        szqwooot kirjoitti:

        tääh, 2000 käteen ja siitä veroot. netto ja rutto sekasiin. ihquu. paljonko pääset yli eu:n köyhyysrajaan= aikas paaljooon. Brååt

        .. olen ollut töissä matkatoimistossa reilut 10 vuotta ja palkkani on 1985eur - verot joten käteen jää noin 1250eur/kk.


      • ...
        szqwooot kirjoitti:

        tääh, 2000 käteen ja siitä veroot. netto ja rutto sekasiin. ihquu. paljonko pääset yli eu:n köyhyysrajaan= aikas paaljooon. Brååt

        Siis mitä helevattua sinä yrität selittää? Eihän tuosta tajunnut kukaan yhtään mitään.

        Ylempi tarkoittaa että 2000euroa - verot, ei 2000 verot. Ootko ihan vajaa?

        Eli käteen jäis kuussa joku 1500 alle, riippuen tietty mikä tuo palkka oikeasti olisi.. Tuohan on vissiin vaan vertauskuvannollinen palkka.


      • mukaan
        ... kirjoitti:

        Sanoit että "palkat ei oo kamalan hyviä edes esimiestalossa...."

        Mikä on sinun mielestäsi sitten hyvä palkka?
        Jos saat vajaa 2000käteen ja siitä verot, on se minun mielestäni suhteellisen hyvä palkka.

        Tiedä sitten sinusta..

        keskipalkka (brutto) etelä-suomen palkansaajilla on 2400 euroa/kk.


    • xxx3

      Hei,
      Vähän riippuu mitä tarkoitat matkailuvirkailijalla??Itse olen opiskellut matkailualan perustutkinnon ja tällähetkellä töissä liikematka-asiantuntijana pääkaupunkiseudulla.Palkka 2700eur eli verojen jälkeen käteen jää n.2000eur ja olen ihan tyytyväinen,olen ymmärtänyt että vapaa-ajanpuolella palkat voi olla jopa n.700eur pienemmät....Työ on välillä aika hektistä ja jatkuvasti joutuu opiskelemaan uusia varausjärjestelmiä ja mm.lentoyhtiöiden muuttuvia lippusääntöjä, työ on mukavaa! Edut vähenee kokoajan mutta vielä on onneksi mm.lentolippuetuja,risteilyjä jne...Suosittelen liikematkapuolta!;)

      • matkustelija :)

        kuulostaa kyllä hyvältä tuo palkkaus ja työ yleensäkin!! :) just matkailualan perustutkintoa olen miettinyt, ja hainkin sinne jo. millaisia etuja saat työn puolesta? :)


      • matkustelija :)
        matkustelija :) kirjoitti:

        kuulostaa kyllä hyvältä tuo palkkaus ja työ yleensäkin!! :) just matkailualan perustutkintoa olen miettinyt, ja hainkin sinne jo. millaisia etuja saat työn puolesta? :)

        .. sellaista, että miten pääsit tuohon työpaikkaan? teitkö siellä harjottelun ja pääsit sitä kautta..? :) kävitkö pk-seudulla sen 2-vuotisen peruskoulutuksen? kiitos vielä jos jaksat vastailla! :)


      • Alan esimies
        matkustelija :) kirjoitti:

        .. sellaista, että miten pääsit tuohon työpaikkaan? teitkö siellä harjottelun ja pääsit sitä kautta..? :) kävitkö pk-seudulla sen 2-vuotisen peruskoulutuksen? kiitos vielä jos jaksat vastailla! :)

        Tälläisiä palkkoja on sitten aivan turha esitellä palkkatoiveena kun ensimmäisiä työpaikkoja hakee. Panosta siihen että saat hyvän harjoittelupaikan ja tarjoudu vaikka tekemään ilmaista työtä. Matkatoimistoihin tulee järkyttävät määrät hakemuksia missä juuri nämä matkailuvirkailijaksi valmistuneet hakevat töitä ja meriitit on että "pidän matkustamisesta ja työkokokemus alalta on hotellin respassa tehty työharjoittelu". Ammattitaitoisia myyjiä ei saa enää rahallakaan ja kenen aika riittää kouluttamiseen kun ko tyyppi saattaa silti osoittautua ajan kuluessa täysin sopimattomaksi työhön.

        Reittilentojen osaaminen on pääasia, samoin räätälöinti. Nämä kun on hallussa niin on ovet avoinna niin liike- kuin vapaa-ajan puolelle. Kyllä vapaa-ajan osaajillakin on hyvät palkat, varsinkin kaukopuolen pitkän linjan osaajilla.

        Koska kyseessä on kuitenkin naisvaltainen ala ei myyjillä (oli sitten kokemusta kuinka kauan tahansa ja osaaminen millä puolella vaan) palkat ole kovat, alle 3000 jää ihan varmasti kaikilla. Siihen se kehitys sitten stoppaa. Tuotanto-, markkinointi-, back office ja johto on sitten eri asia.


    • restis

      Mä olin pienessä matkatoimistossa AMK opintoihin sisältyvässä harjoittelussa, noin tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Palkka oli normaali tessin mukainen harjoittelijan palkka, 1350 eur/kk. Sama palkka myös kun jäin harjoittelun jälkeen töihin. Eipä se kovin kummonen ollut. Mutta taitaa matkailualalla olla niin ettei kauheesti oo varaa valittaa tai valita, pakko tehdä sitä mitä saa.

      • Varaa valita

        Kun ammattitaitoa on - on varaa valita. Ja sama koskee muitakin aloja tietysti. Valitettavasti nykypäivän koulutus ei kuitenkaan anna kovinkaan hyvää pohjaa käytännön työlle kun on matkatoimistosta kyse. Mutta kun sitä ammattitaitoa ja "nimeä" on, silloin on varaa valita. Ala on aika pieni ja kaikki tuntee toisensa joten oma osaaminen ja maine tuo kyllä suoria yhteydenottoja työnantajilta ja pyydellään töihin. Pääkaupunkiseudusta nyt puhun, pienemmillä paikkakunnilla ei tosiaan ole varaa valita, eikä palkkaa makseta tessiä enempää. PK-seudulla on kyllä ihan oma moka jos ei tajua enempää liksaa pyytää kun tessin verran, kilpailu on kova työntekijöistä ja kyllä sitä palkkaa saa kun pyytää. Kohtuuttomuuksiin ei kannata mennä vaan tosiaan kysellä muiden palkkatasoa ja verrata sitä omaan osaamiseen.


      • vähän ihmeelliseltä
        Varaa valita kirjoitti:

        Kun ammattitaitoa on - on varaa valita. Ja sama koskee muitakin aloja tietysti. Valitettavasti nykypäivän koulutus ei kuitenkaan anna kovinkaan hyvää pohjaa käytännön työlle kun on matkatoimistosta kyse. Mutta kun sitä ammattitaitoa ja "nimeä" on, silloin on varaa valita. Ala on aika pieni ja kaikki tuntee toisensa joten oma osaaminen ja maine tuo kyllä suoria yhteydenottoja työnantajilta ja pyydellään töihin. Pääkaupunkiseudusta nyt puhun, pienemmillä paikkakunnilla ei tosiaan ole varaa valita, eikä palkkaa makseta tessiä enempää. PK-seudulla on kyllä ihan oma moka jos ei tajua enempää liksaa pyytää kun tessin verran, kilpailu on kova työntekijöistä ja kyllä sitä palkkaa saa kun pyytää. Kohtuuttomuuksiin ei kannata mennä vaan tosiaan kysellä muiden palkkatasoa ja verrata sitä omaan osaamiseen.

        Olisikohan koulutuksen vastaavuutta työelämän tarpeisiin tässä kohtaa tarkastettava? Jos ammatillisen koulutuksen hankkinut ei olekaan pätevä töihin omalle alalleen?

        Koulusta valmistunut matkatoimistovirkailija joka ei osaa tehdä reittilentovarausta on sama kuin vastavalmistunut leipuri joka ei osaa tehdä taikinaa.


      • Valitettavasti
        vähän ihmeelliseltä kirjoitti:

        Olisikohan koulutuksen vastaavuutta työelämän tarpeisiin tässä kohtaa tarkastettava? Jos ammatillisen koulutuksen hankkinut ei olekaan pätevä töihin omalle alalleen?

        Koulusta valmistunut matkatoimistovirkailija joka ei osaa tehdä reittilentovarausta on sama kuin vastavalmistunut leipuri joka ei osaa tehdä taikinaa.

        Välillä tulee todellakin kummasteltua miksi sitä koulua edes käydään. Esim lentovarausjärjestelmiä käydään minimaalisesti läpi ja vain Amadeusta. Se on yleisin, kyllä, mutta Suomessa käytetään myös Sabrea todella paljon, kuten myös Galileota ja Worldspania. Koulukurssista läpi päässeet saavat tuskin Amadeusta auki työharjoitteluun tullessaan. Logiikka sama joo mutta ei ne samanlaisia ole. Räätälöinnistä mikä nykyään on matkatoimistojen suurinta leivän tuojaa ei tiedetä mitään, myös perustermit ovat aivan hukassa. Jotenkin ne saa sielä muutaman vuoden kulutettua mutta mikäli et hanki kokemusta työstä, on ihan turha pelkällä tutkinnolla - oli se sitten restonomi, matkavirkailija tai mikä tahansa alalta ei paikkaa heru. Ongelma on täysin tiedossa matkatoimistoissa että koulutus ei anna pohjaa työlle ja tästä syystä ala (ainakin pääkaupunkiseudulla) kärsii työvoimapulasta. Hakijoita on mutta on ihan sama oletko käynyt jonkun ns alan matkailukoulun, olet ihan samalla pohjalla kuin joku joka ei ole näitä koulutuksia käynyt, kummankin ammattitaito on ihan yhtä pihalla. Koulutuksessa on myös erikoista että monet niistä jotka ovat "valmistuneet matkatoimistovirkailijaksi" eivät ole edes pakollisia työharjoittelujaksojaan suorittaneet matkatoimistossa vaan esim hotellin respassa tai tarjoilijana! Mutta - tietän ja tuntien alan koulutuksen älyttömän tason, sitä ei voi syyttää koska opettajat ovat aivan yhtä ammattitaidottomia ja usein vastaavan kurssin käyneitä palkataan opettajiksi koska päteviä ei löydy. Jos minulle tulisi joku päivä koulusta valmistuva joka osaisi haastattelussa kertoa minulle mikä ero on matkan välittäjällä ja matkan järjestäjällä, mitä tarkoittaa code share lento, mikä ero on tuotanto- ja julkaistulla lentohinnalla ja osaisi tehdä edes perus reittilentovarauksen niin antaisin mahdollisuuden, ehdottomasti. Mutta kun vaan ollaan valmistuttu matkailuvirkailijaksi, osataan englantia ja ollaan käyty Kanarialla niin se ei vaan nyt riitä.


      • veri vetää pois
        Valitettavasti kirjoitti:

        Välillä tulee todellakin kummasteltua miksi sitä koulua edes käydään. Esim lentovarausjärjestelmiä käydään minimaalisesti läpi ja vain Amadeusta. Se on yleisin, kyllä, mutta Suomessa käytetään myös Sabrea todella paljon, kuten myös Galileota ja Worldspania. Koulukurssista läpi päässeet saavat tuskin Amadeusta auki työharjoitteluun tullessaan. Logiikka sama joo mutta ei ne samanlaisia ole. Räätälöinnistä mikä nykyään on matkatoimistojen suurinta leivän tuojaa ei tiedetä mitään, myös perustermit ovat aivan hukassa. Jotenkin ne saa sielä muutaman vuoden kulutettua mutta mikäli et hanki kokemusta työstä, on ihan turha pelkällä tutkinnolla - oli se sitten restonomi, matkavirkailija tai mikä tahansa alalta ei paikkaa heru. Ongelma on täysin tiedossa matkatoimistoissa että koulutus ei anna pohjaa työlle ja tästä syystä ala (ainakin pääkaupunkiseudulla) kärsii työvoimapulasta. Hakijoita on mutta on ihan sama oletko käynyt jonkun ns alan matkailukoulun, olet ihan samalla pohjalla kuin joku joka ei ole näitä koulutuksia käynyt, kummankin ammattitaito on ihan yhtä pihalla. Koulutuksessa on myös erikoista että monet niistä jotka ovat "valmistuneet matkatoimistovirkailijaksi" eivät ole edes pakollisia työharjoittelujaksojaan suorittaneet matkatoimistossa vaan esim hotellin respassa tai tarjoilijana! Mutta - tietän ja tuntien alan koulutuksen älyttömän tason, sitä ei voi syyttää koska opettajat ovat aivan yhtä ammattitaidottomia ja usein vastaavan kurssin käyneitä palkataan opettajiksi koska päteviä ei löydy. Jos minulle tulisi joku päivä koulusta valmistuva joka osaisi haastattelussa kertoa minulle mikä ero on matkan välittäjällä ja matkan järjestäjällä, mitä tarkoittaa code share lento, mikä ero on tuotanto- ja julkaistulla lentohinnalla ja osaisi tehdä edes perus reittilentovarauksen niin antaisin mahdollisuuden, ehdottomasti. Mutta kun vaan ollaan valmistuttu matkailuvirkailijaksi, osataan englantia ja ollaan käyty Kanarialla niin se ei vaan nyt riitä.

        hei! pystyiskö joku kertomaan, että pääseekö matkailualan perustutkinnolla helposti esim. päivölän opaskouluun tai tjäreborgin opaskoulutukseen tms? eli toisinsanoen tarkoittaako päivölän sivuilla lukeva "Perusvaatimuksina Opaskouluun pääsyyn on, että olet ylioppilas tai vastaavan tutkinnon suorittanut" että pelkästään ammattikoulupohjalla voi päästä tuonne? kiitos!

        http://www.paivola.net/matkailu/opaskoulu/


      • kutsua haastatteluun
        Valitettavasti kirjoitti:

        Välillä tulee todellakin kummasteltua miksi sitä koulua edes käydään. Esim lentovarausjärjestelmiä käydään minimaalisesti läpi ja vain Amadeusta. Se on yleisin, kyllä, mutta Suomessa käytetään myös Sabrea todella paljon, kuten myös Galileota ja Worldspania. Koulukurssista läpi päässeet saavat tuskin Amadeusta auki työharjoitteluun tullessaan. Logiikka sama joo mutta ei ne samanlaisia ole. Räätälöinnistä mikä nykyään on matkatoimistojen suurinta leivän tuojaa ei tiedetä mitään, myös perustermit ovat aivan hukassa. Jotenkin ne saa sielä muutaman vuoden kulutettua mutta mikäli et hanki kokemusta työstä, on ihan turha pelkällä tutkinnolla - oli se sitten restonomi, matkavirkailija tai mikä tahansa alalta ei paikkaa heru. Ongelma on täysin tiedossa matkatoimistoissa että koulutus ei anna pohjaa työlle ja tästä syystä ala (ainakin pääkaupunkiseudulla) kärsii työvoimapulasta. Hakijoita on mutta on ihan sama oletko käynyt jonkun ns alan matkailukoulun, olet ihan samalla pohjalla kuin joku joka ei ole näitä koulutuksia käynyt, kummankin ammattitaito on ihan yhtä pihalla. Koulutuksessa on myös erikoista että monet niistä jotka ovat "valmistuneet matkatoimistovirkailijaksi" eivät ole edes pakollisia työharjoittelujaksojaan suorittaneet matkatoimistossa vaan esim hotellin respassa tai tarjoilijana! Mutta - tietän ja tuntien alan koulutuksen älyttömän tason, sitä ei voi syyttää koska opettajat ovat aivan yhtä ammattitaidottomia ja usein vastaavan kurssin käyneitä palkataan opettajiksi koska päteviä ei löydy. Jos minulle tulisi joku päivä koulusta valmistuva joka osaisi haastattelussa kertoa minulle mikä ero on matkan välittäjällä ja matkan järjestäjällä, mitä tarkoittaa code share lento, mikä ero on tuotanto- ja julkaistulla lentohinnalla ja osaisi tehdä edes perus reittilentovarauksen niin antaisin mahdollisuuden, ehdottomasti. Mutta kun vaan ollaan valmistuttu matkailuvirkailijaksi, osataan englantia ja ollaan käyty Kanarialla niin se ei vaan nyt riitä.

        Olen käynyt aikoinaan matkailualan koulutuksen ja sen jälkeen työskennellyt 20-vuotta alalla. Kesällä 2006 jäin työttömäksi YT:n takia ja etsin lähes vuoden alan töitä. Tiedän oikean vastauksen kaikkiin kysymyksiisi, mutta olen yli 40-v. En päässyt edes haastatteluihin. Lopulta luovutin ja siirryin kokonaan toiselle alalle, jossa asiakaspalvelukokemustani ja viiden kielen kielitaitoani arvostetaan.


      • Alan opiskelija
        Valitettavasti kirjoitti:

        Välillä tulee todellakin kummasteltua miksi sitä koulua edes käydään. Esim lentovarausjärjestelmiä käydään minimaalisesti läpi ja vain Amadeusta. Se on yleisin, kyllä, mutta Suomessa käytetään myös Sabrea todella paljon, kuten myös Galileota ja Worldspania. Koulukurssista läpi päässeet saavat tuskin Amadeusta auki työharjoitteluun tullessaan. Logiikka sama joo mutta ei ne samanlaisia ole. Räätälöinnistä mikä nykyään on matkatoimistojen suurinta leivän tuojaa ei tiedetä mitään, myös perustermit ovat aivan hukassa. Jotenkin ne saa sielä muutaman vuoden kulutettua mutta mikäli et hanki kokemusta työstä, on ihan turha pelkällä tutkinnolla - oli se sitten restonomi, matkavirkailija tai mikä tahansa alalta ei paikkaa heru. Ongelma on täysin tiedossa matkatoimistoissa että koulutus ei anna pohjaa työlle ja tästä syystä ala (ainakin pääkaupunkiseudulla) kärsii työvoimapulasta. Hakijoita on mutta on ihan sama oletko käynyt jonkun ns alan matkailukoulun, olet ihan samalla pohjalla kuin joku joka ei ole näitä koulutuksia käynyt, kummankin ammattitaito on ihan yhtä pihalla. Koulutuksessa on myös erikoista että monet niistä jotka ovat "valmistuneet matkatoimistovirkailijaksi" eivät ole edes pakollisia työharjoittelujaksojaan suorittaneet matkatoimistossa vaan esim hotellin respassa tai tarjoilijana! Mutta - tietän ja tuntien alan koulutuksen älyttömän tason, sitä ei voi syyttää koska opettajat ovat aivan yhtä ammattitaidottomia ja usein vastaavan kurssin käyneitä palkataan opettajiksi koska päteviä ei löydy. Jos minulle tulisi joku päivä koulusta valmistuva joka osaisi haastattelussa kertoa minulle mikä ero on matkan välittäjällä ja matkan järjestäjällä, mitä tarkoittaa code share lento, mikä ero on tuotanto- ja julkaistulla lentohinnalla ja osaisi tehdä edes perus reittilentovarauksen niin antaisin mahdollisuuden, ehdottomasti. Mutta kun vaan ollaan valmistuttu matkailuvirkailijaksi, osataan englantia ja ollaan käyty Kanarialla niin se ei vaan nyt riitä.

        Tässäpä sinulle: matkanjärjestäjä järjestää eli tuottaa ko. matkan jonka matkanvälittäjä välittää eli myy asiakkaalle. Esim. Matka-Vekka (matkanvälittäjä) myy Viking Linen (matkanjärjestäjä) risteilyn asiakkaalle. Tuotantohinta koostuu vain ja ainoastaan hinnasta, minkä matkan tms tuotanto maksaa, kun taas julkaistu hinta sisältää kaikki mahdolliset verot ynnä muut maksut yms.. Ja perusreittilento... an23aprstofra/aay...... Otatko minut töihin?


      • ...
        Valitettavasti kirjoitti:

        Välillä tulee todellakin kummasteltua miksi sitä koulua edes käydään. Esim lentovarausjärjestelmiä käydään minimaalisesti läpi ja vain Amadeusta. Se on yleisin, kyllä, mutta Suomessa käytetään myös Sabrea todella paljon, kuten myös Galileota ja Worldspania. Koulukurssista läpi päässeet saavat tuskin Amadeusta auki työharjoitteluun tullessaan. Logiikka sama joo mutta ei ne samanlaisia ole. Räätälöinnistä mikä nykyään on matkatoimistojen suurinta leivän tuojaa ei tiedetä mitään, myös perustermit ovat aivan hukassa. Jotenkin ne saa sielä muutaman vuoden kulutettua mutta mikäli et hanki kokemusta työstä, on ihan turha pelkällä tutkinnolla - oli se sitten restonomi, matkavirkailija tai mikä tahansa alalta ei paikkaa heru. Ongelma on täysin tiedossa matkatoimistoissa että koulutus ei anna pohjaa työlle ja tästä syystä ala (ainakin pääkaupunkiseudulla) kärsii työvoimapulasta. Hakijoita on mutta on ihan sama oletko käynyt jonkun ns alan matkailukoulun, olet ihan samalla pohjalla kuin joku joka ei ole näitä koulutuksia käynyt, kummankin ammattitaito on ihan yhtä pihalla. Koulutuksessa on myös erikoista että monet niistä jotka ovat "valmistuneet matkatoimistovirkailijaksi" eivät ole edes pakollisia työharjoittelujaksojaan suorittaneet matkatoimistossa vaan esim hotellin respassa tai tarjoilijana! Mutta - tietän ja tuntien alan koulutuksen älyttömän tason, sitä ei voi syyttää koska opettajat ovat aivan yhtä ammattitaidottomia ja usein vastaavan kurssin käyneitä palkataan opettajiksi koska päteviä ei löydy. Jos minulle tulisi joku päivä koulusta valmistuva joka osaisi haastattelussa kertoa minulle mikä ero on matkan välittäjällä ja matkan järjestäjällä, mitä tarkoittaa code share lento, mikä ero on tuotanto- ja julkaistulla lentohinnalla ja osaisi tehdä edes perus reittilentovarauksen niin antaisin mahdollisuuden, ehdottomasti. Mutta kun vaan ollaan valmistuttu matkailuvirkailijaksi, osataan englantia ja ollaan käyty Kanarialla niin se ei vaan nyt riitä.

        tästä on opiskelijoita syyttää! Miksi matkailualan toimijat eivät tee yhteistyötä koulujen kanssa, jotta opetustarjonta ja työelämän tarpeet kohtaisivat?


      • alaa opiskellut
        Valitettavasti kirjoitti:

        Välillä tulee todellakin kummasteltua miksi sitä koulua edes käydään. Esim lentovarausjärjestelmiä käydään minimaalisesti läpi ja vain Amadeusta. Se on yleisin, kyllä, mutta Suomessa käytetään myös Sabrea todella paljon, kuten myös Galileota ja Worldspania. Koulukurssista läpi päässeet saavat tuskin Amadeusta auki työharjoitteluun tullessaan. Logiikka sama joo mutta ei ne samanlaisia ole. Räätälöinnistä mikä nykyään on matkatoimistojen suurinta leivän tuojaa ei tiedetä mitään, myös perustermit ovat aivan hukassa. Jotenkin ne saa sielä muutaman vuoden kulutettua mutta mikäli et hanki kokemusta työstä, on ihan turha pelkällä tutkinnolla - oli se sitten restonomi, matkavirkailija tai mikä tahansa alalta ei paikkaa heru. Ongelma on täysin tiedossa matkatoimistoissa että koulutus ei anna pohjaa työlle ja tästä syystä ala (ainakin pääkaupunkiseudulla) kärsii työvoimapulasta. Hakijoita on mutta on ihan sama oletko käynyt jonkun ns alan matkailukoulun, olet ihan samalla pohjalla kuin joku joka ei ole näitä koulutuksia käynyt, kummankin ammattitaito on ihan yhtä pihalla. Koulutuksessa on myös erikoista että monet niistä jotka ovat "valmistuneet matkatoimistovirkailijaksi" eivät ole edes pakollisia työharjoittelujaksojaan suorittaneet matkatoimistossa vaan esim hotellin respassa tai tarjoilijana! Mutta - tietän ja tuntien alan koulutuksen älyttömän tason, sitä ei voi syyttää koska opettajat ovat aivan yhtä ammattitaidottomia ja usein vastaavan kurssin käyneitä palkataan opettajiksi koska päteviä ei löydy. Jos minulle tulisi joku päivä koulusta valmistuva joka osaisi haastattelussa kertoa minulle mikä ero on matkan välittäjällä ja matkan järjestäjällä, mitä tarkoittaa code share lento, mikä ero on tuotanto- ja julkaistulla lentohinnalla ja osaisi tehdä edes perus reittilentovarauksen niin antaisin mahdollisuuden, ehdottomasti. Mutta kun vaan ollaan valmistuttu matkailuvirkailijaksi, osataan englantia ja ollaan käyty Kanarialla niin se ei vaan nyt riitä.

        "Koulutuksessa on myös erikoista että monet niistä jotka ovat "valmistuneet matkatoimistovirkailijaksi" eivät ole edes pakollisia työharjoittelujaksojaan suorittaneet matkatoimistossa vaan esim hotellin respassa tai tarjoilijana!"

        Tohon haluaisin sanoa ettei ainakaan pienessä kaupungissa matkatoimistoja vaan ole niin paljon, että löytyisi harjottelupaikka kaikille, vaan osa joutuu valitettavasti menemään hotellin respaan tai matkailuneuvontaan niinkuin itsekin jouduin.. Lisäksi vielä ammattikoulun matkailuopiskelijat ja korkeakouluopiskelijat kilpailevat samoista paikoista joten voit jo arvata kumpi hakijoista todennäköisesti valitaan? Sinulla täytyy siis käydä todella hyvä tuuri että saat harjoittelupaikan matkatstosta ja jos löydät vielä sellaisen, jossa pääset oikeasti harjoittelemaan etkä "juoksutytöksi"(niinkuin tiedän joillekkin käyneen)... On ihan totta ettei noilla matkatoimistovirkailijoilla ole aikaa opettaa välttämättä kaikkea tai hädintuskin ollenkaan, koska asiaa on todella paljon. Meidänkin koulussa opiskeltiin Amadeusta 2-vuotta Marsia ym.. ja siinäkin oli vain "perusteet".
        Koulutuksessa huomasin itsekkin puutteita sekä sisällössä että opettajien "ammattitaidossa"...
        Noistakaan taidoista en varmaan muista enää puoliakaan.
        Ja vielä sinulle joka ihmettelet "miksi opetetaan vain Amadeusta?" Ensinnäkään tuota järjestelmää ei edes ole jokaisessa matkailualan oppilaitoksessa (muistaakseni vain neljässä) koska se on niin helvetin kallis, ettei kaikilla kouluilla ole edes siihen varaa!!
        Eli jos matkailuvirkailijaksi haluaa, niin kannattaa mennä sellaiseen kouluun jossa opetetaan Amadeusta.


      • heh heh
        Alan opiskelija kirjoitti:

        Tässäpä sinulle: matkanjärjestäjä järjestää eli tuottaa ko. matkan jonka matkanvälittäjä välittää eli myy asiakkaalle. Esim. Matka-Vekka (matkanvälittäjä) myy Viking Linen (matkanjärjestäjä) risteilyn asiakkaalle. Tuotantohinta koostuu vain ja ainoastaan hinnasta, minkä matkan tms tuotanto maksaa, kun taas julkaistu hinta sisältää kaikki mahdolliset verot ynnä muut maksut yms.. Ja perusreittilento... an23aprstofra/aay...... Otatko minut töihin?

        "an23aprstofra/aay" --> operoiko Finnair tuon lennon, jos se lähtee Tukholmasta Frankfurtiin? olisit käyttänyt mielummin SK:ta, eli SASia :)


      • 1. vuoden restonomiopiskelija
        Valitettavasti kirjoitti:

        Välillä tulee todellakin kummasteltua miksi sitä koulua edes käydään. Esim lentovarausjärjestelmiä käydään minimaalisesti läpi ja vain Amadeusta. Se on yleisin, kyllä, mutta Suomessa käytetään myös Sabrea todella paljon, kuten myös Galileota ja Worldspania. Koulukurssista läpi päässeet saavat tuskin Amadeusta auki työharjoitteluun tullessaan. Logiikka sama joo mutta ei ne samanlaisia ole. Räätälöinnistä mikä nykyään on matkatoimistojen suurinta leivän tuojaa ei tiedetä mitään, myös perustermit ovat aivan hukassa. Jotenkin ne saa sielä muutaman vuoden kulutettua mutta mikäli et hanki kokemusta työstä, on ihan turha pelkällä tutkinnolla - oli se sitten restonomi, matkavirkailija tai mikä tahansa alalta ei paikkaa heru. Ongelma on täysin tiedossa matkatoimistoissa että koulutus ei anna pohjaa työlle ja tästä syystä ala (ainakin pääkaupunkiseudulla) kärsii työvoimapulasta. Hakijoita on mutta on ihan sama oletko käynyt jonkun ns alan matkailukoulun, olet ihan samalla pohjalla kuin joku joka ei ole näitä koulutuksia käynyt, kummankin ammattitaito on ihan yhtä pihalla. Koulutuksessa on myös erikoista että monet niistä jotka ovat "valmistuneet matkatoimistovirkailijaksi" eivät ole edes pakollisia työharjoittelujaksojaan suorittaneet matkatoimistossa vaan esim hotellin respassa tai tarjoilijana! Mutta - tietän ja tuntien alan koulutuksen älyttömän tason, sitä ei voi syyttää koska opettajat ovat aivan yhtä ammattitaidottomia ja usein vastaavan kurssin käyneitä palkataan opettajiksi koska päteviä ei löydy. Jos minulle tulisi joku päivä koulusta valmistuva joka osaisi haastattelussa kertoa minulle mikä ero on matkan välittäjällä ja matkan järjestäjällä, mitä tarkoittaa code share lento, mikä ero on tuotanto- ja julkaistulla lentohinnalla ja osaisi tehdä edes perus reittilentovarauksen niin antaisin mahdollisuuden, ehdottomasti. Mutta kun vaan ollaan valmistuttu matkailuvirkailijaksi, osataan englantia ja ollaan käyty Kanarialla niin se ei vaan nyt riitä.

        Meillä opettajat sanovat, että nyt on hyvä mahdollisuus harjoitella erilaisissa työympäristöissä, nähdä eri puolia matkailubisneksestä, myös se ruokapuoli liittyy oleellisesti matkailuun. "Matkalla täytyy kuitenkin syödä joka päivä." Opettajien taso on joskus jotain ..hm.. no, aika erikoista, mutta joukkoon mahtuu myös loistoyksilöitä. Valitettavasti nämä priimaopettajat eivät voi kaikkia kursseja vetää. Harjoittelupaikkaa tässä itsekin etsin elokuun ajaksi, mutta aika nihkeää tuntuu olevan. Todella, todella mielelläni tekisin harjoitteluni jossakin hyödyllisessä kohteessa, mutta saattaa olla, että pitää tyytyä siihen mitä sattuu saamaan - oli se sitten jonkin ravintolan tiskaaja, hotellin respa, joka sekin olisi jo iso asia.. tai joku muu palvelualan sektoriin osuva paikka. Harjoittelupaikoista käydään kovaa kilpailua, eikä tosiaan etenkään pienemmillä paikkakunnilla ole paikkoja tarjolla.

        Opiskelijoiden vikahan se ei ole, mitä koulussa opetetaan. Saattaisi auttaa, jos alan työnantajat täsmentäisivät oppilaitoksia, minkälaisia vaatimuksia heillä on.


      • juuri niin
        heh heh kirjoitti:

        "an23aprstofra/aay" --> operoiko Finnair tuon lennon, jos se lähtee Tukholmasta Frankfurtiin? olisit käyttänyt mielummin SK:ta, eli SASia :)

        Kyllä vain Finnairkin voi operoida sen , jos lentää Helsingin kautta....


    • sinnikkyys palkitaan

      Olen lukenut itseni matkailuvirkailijaksi Oulusta; valmistuin ammattiini -07 keväänä joten tuore tapaus työmarkkinoilla olen. Koulutukseeni liittyvät työharjoittelut suoritin hotellin respassa ja liikematkatoimistossa (pidemmän harjoittelun tässä), sillä halusin nähdä alaa useammalta kantilta. On tyhmää väittää, ettei hotellin respassa työskentelystä ole mitään hyötyä matkatoimistotyössä, sillä siten saa jonkinlaisen kuvan hotellien toimintatavoista ja -menetelmistä ja siten tietää myös miten asioida niiden kanssa. Ja kun kokemusta on useammasta paikasta ja alasta, niin rikastuttaahan se cv:täkin ja mahdollisuuksia pyrkiä eri matkailualan töihin se lisää.

      Jos vain mahdollista, niin hae kouluun missä opetetaan käyttämään Amadeusta, sillä esim. useammassa isossa liikematkatoimistossa tämä ohjelma on pääasiallinen työväline jonka osaamisesta saa pisteitä työtä hakiessa! Nykyisin kouluttaminen tapahtuu pääasiassa (ainakin meillä oli niin) sillä "graafisella puolella, eli varaukset tehtiin eri välilehtiä klikkailemalla ja tiedot aukkoihin täyttämällä. Kuitenkin tämän vanhan "koodauspuolen" osaaminenkin on valttia, sillä kokemusta tietää että käytössä käskyjen koodaaminen on nopeampaa (puheluiden aikana ei aikaa jää eri välilehtien kääntelyyn ja odotteluun että sivut vaihtuu ja tiedot siirtyy varaukselle).

      Joten eikun rohkeasti paikkaa hakemaan, ole terävä ja anna kaikkesi itsestäsi työharjoittelussa - siten sinut muistetaan tässä yrityksessä myöhemmissä rekrytoinneissa aivan varmasti hyvänä ja varteen otettavana työntekijänä. Näin kävi minulle ja kouluni jälkeen työllistyin työharjoittelupaikkaani - vaikka ikää vasta alle 20 eikä kokemusta alalta hirveästi ole! Kun jalkaa saa alan oven rakoon, niin ainakin pienemmillä paikkakunnilla sana osaamisestasi leviää ja muutkin ovat halukkaita ottamaan sinut haastatteluihin ym. Jalkaa olen saanut nyt myös toisen liikematkatoimiston oven väliin, sillä aloitin entisen työpaikkani kilpailijalla aika vasta. Vaikka alan aloittelijalle tarjotaan yleensä Pohjois-Suomessa määräaikaisia töitä ja tes-mukaista palkkaa, en silti valita vaan kaikki on aina eteen päin vaikka alaa joskus vaihtaisikin!

      Tsemppiä hakemiseen!

      • TSST

        nostetaanpas ylöspäin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8637
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3020
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2419
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2233
    Aihe