Gambialainen mies

Gmamma

Oletteko seurustelleet gambialaisen miehen kanssa? Joko suomessa tai kotimaassaan asuvan kanssa.

80

11861

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1234567890

      Niitä on hyviä ja huonoja, niinkun kaikkia muitakin ihmisiä.
      Kulttuurierot välillä rassaa, täysin erilainen ajattelutapa, mutta jos rakastaa niin silloin yrittää ja neuvottelee ja rakentaa suhdetta.
      Riidoilta ei ole vältytty, niin ja se että kaikki ne tuntee toisensa, joten parempi etten kerro enempää ettei minua tunnisteta.

      • Gmamma

        Pienet piirit suomessa siis? Itse olen ihastunut vielä kotimaassaan asuvaan. Tutustumisvaiheessa vasta...


      • myös naimisissa..
        Gmamma kirjoitti:

        Pienet piirit suomessa siis? Itse olen ihastunut vielä kotimaassaan asuvaan. Tutustumisvaiheessa vasta...

        Pienet ovat piirit täällä! Kokemusta jo yli 13v... Kuten edellinen sanoi, tavallisia ihmisiä ne gambialaisetkin ovat siinä missä kaikki muutkin, ei voi sanoa yhtä ja samaa asiaa vain kansalaisuuden perusteella..


      • Gmamma
        myös naimisissa.. kirjoitti:

        Pienet ovat piirit täällä! Kokemusta jo yli 13v... Kuten edellinen sanoi, tavallisia ihmisiä ne gambialaisetkin ovat siinä missä kaikki muutkin, ei voi sanoa yhtä ja samaa asiaa vain kansalaisuuden perusteella..

        Ilmeisesti ei kuitenkaan suurta varoituksen sanaa vai eikö uskalla sanoa mitään juuri pienten piirien takia? Itse sain hyvän kuvan kyseisen maan kansalaisista mutta muuttaako länsimaistuminen persoonaa paljon?


      • myös naimisissa
        Gmamma kirjoitti:

        Ilmeisesti ei kuitenkaan suurta varoituksen sanaa vai eikö uskalla sanoa mitään juuri pienten piirien takia? Itse sain hyvän kuvan kyseisen maan kansalaisista mutta muuttaako länsimaistuminen persoonaa paljon?

        Itse ihmisestähän se kaikki kiinni on! En minä ainakaan kenestäkään mitään "varoituksen sanaa" anna kun en kerta henkilöä tunne...


    • sanoa mitään

      koska kaikki maailman ihmiset ovat yksilöitä ja kaikki maailman maat samanlaisia. Gambiakin on hyvin samanlainen maa kuin Suomi, paitsi ettei siellä ole lunta eikä poroja.

      • päivän paras läppä

        Gambia samanlainen maa kuin Suomi :DDD Näinhän se on...


      • gambiasta

        maana voi puhua yleistäen gambialaisista taas ei, gambia maana on rutiköyhä, korruptoitunut, väkivaltainen jne maa gambialaiset taas ovat yksilöitä


      • Gambia kiinnostaa

        Mites sitten uskonto? Muslimeja mutta minkälaisia? vaikuttavatko kristinusko ja kansanuskojutut miten paljon heidän tapoihinsa?


      • naimisissa myös
        Gambia kiinnostaa kirjoitti:

        Mites sitten uskonto? Muslimeja mutta minkälaisia? vaikuttavatko kristinusko ja kansanuskojutut miten paljon heidän tapoihinsa?

        Riippuu ihan ihmisestä!


      • ei se oo kampialaisten vika
        gambiasta kirjoitti:

        maana voi puhua yleistäen gambialaisista taas ei, gambia maana on rutiköyhä, korruptoitunut, väkivaltainen jne maa gambialaiset taas ovat yksilöitä

        Niin maassa asuvat gambialaisethan eivät tee Gambiasta rutiköyhää, korruptoitunutta, väkivaltaista jne. vaan Gambia maana on vain kaikkea edellämainittua. Koska olisi rasismia jos Gambian suuri rikollisuus johtuisi gambialaisten tekemistä rikoksista, eikä sitä ainakaan ääneen saisi sanoa.


      • tietoa
        Gambia kiinnostaa kirjoitti:

        Mites sitten uskonto? Muslimeja mutta minkälaisia? vaikuttavatko kristinusko ja kansanuskojutut miten paljon heidän tapoihinsa?

        Täällä ei saa kysyä uskonnosta - Mene uskonnot palstalle


      • xenomania

        "kaikki maailman ihmiset ovat yksilöitä"

        Niin ovat, mutta nämä yksilöt muodostavat yhteiskuntia ja jokainen yhteiskunta on juuri sellainen kuin enemmistö sen sisältämistä yksilöistä. Samassa yhteiskunnassa asuvilla ihmisillä on siis usein sama moraalikäsitys, jota yhteiskunnan lait edustavat. Lisäksi on tietysti muita yhteisiä toimintatapoja.

        "Gambiakin on hyvin samanlainen maa kuin Suomi, paitsi ettei siellä ole lunta eikä poroja."

        Sinäpä sen sanoit, muita eroja ei käytännössä sitten olekaan.


      • Ai ei oo
        ei se oo kampialaisten vika kirjoitti:

        Niin maassa asuvat gambialaisethan eivät tee Gambiasta rutiköyhää, korruptoitunutta, väkivaltaista jne. vaan Gambia maana on vain kaikkea edellämainittua. Koska olisi rasismia jos Gambian suuri rikollisuus johtuisi gambialaisten tekemistä rikoksista, eikä sitä ainakaan ääneen saisi sanoa.

        Suomalaistenko vika se sitten on, kun gambiinalaiset ovat saamattomia köyhiä roistoja ?


      • suomalainenmies
        Ai ei oo kirjoitti:

        Suomalaistenko vika se sitten on, kun gambiinalaiset ovat saamattomia köyhiä roistoja ?

        Käykääs siellä katsomassa millaiset elinolosuhteet ovat. Rikollisuutta ei ole juuri lainkaan, ihmiset ovat iloisia ja avuliaita. Yrittävät parhaansa, mutta maasta puuttuu pääoma ja luonnonvarat, eivätkä ulkomaiset yhtiöt sijoita sinne. Hyvin yritteliäitä, mutta hyvin vaikeat elinolosuhteet.


    • se!

      Mentaliteettina on, että kaikki pitäisi saada heti ilman vaivannäköä. Lienee peräisin heidän yhteiskunnastaan, jossa olosuhteiden pakosta vaikeaa menestyä rehellisin keinoin (esim. koulutus ei siellä auta, vaan enemmän sukujen suhteet ja virkamiesten lahjonta).

      Ihmekö sitten, että kymmenisen vuotta sitten 90% Suomessa asuvista gambialaisista oli vamkilassa huumekaupan vuoksi...

      Luottamus suomalaiseen naiseen nolla. Metsästäneet juoppoja naisia vain baareista, että saisivat oleskeluluvan Suomeen. Sitten eivät arvosta ketään suomalaista naista omansa käytöksen perusteella. Eli jos AP käyttää alkoholia, ja gamb puolisko ei, siitä tulee huomattavia ongelmia.

      • 1234567890

        Suomessa on tietääkseni tällä hetkellä noin 150 Gambialaista, noin.
        Eli pienet on piirit, ja tosiaan kaikki yleensä tuntee toisensa.
        Osa "suomettuu" ja maallistuu täällä, alkaa käyttää alkoholia tai ehkä oli jo vähän käyttänyt kotimaassaan/pössytellyt kannabista.
        Osa on edelleen absolutisteja, Gambiassahan noin 98-99 prosenttia on muslimeja, alkoholinkäyttö ei yleistä.
        Korruptio on tosiaan siellä valtavaa, rahalla saa melkein mitä vaan ja ne kellä ei ole sitä on sitten valmiita tekemään sen eteen melkein mitä vaan.
        Avioliittoja solmitaan rakkaudesta ja oleskeluluvan toivossa, molemmista syistä, niinkuin muissakin maissa, mistä puolisoita Suomeen tuodaan.


      • Ranyaa*
        1234567890 kirjoitti:

        Suomessa on tietääkseni tällä hetkellä noin 150 Gambialaista, noin.
        Eli pienet on piirit, ja tosiaan kaikki yleensä tuntee toisensa.
        Osa "suomettuu" ja maallistuu täällä, alkaa käyttää alkoholia tai ehkä oli jo vähän käyttänyt kotimaassaan/pössytellyt kannabista.
        Osa on edelleen absolutisteja, Gambiassahan noin 98-99 prosenttia on muslimeja, alkoholinkäyttö ei yleistä.
        Korruptio on tosiaan siellä valtavaa, rahalla saa melkein mitä vaan ja ne kellä ei ole sitä on sitten valmiita tekemään sen eteen melkein mitä vaan.
        Avioliittoja solmitaan rakkaudesta ja oleskeluluvan toivossa, molemmista syistä, niinkuin muissakin maissa, mistä puolisoita Suomeen tuodaan.

        >Suomessa on tietääkseni tällä hetkellä noin 150 Gambialaista, noin.

        Mistä tällainen tieto?


      • vuonna 2006
        Ranyaa* kirjoitti:

        >Suomessa on tietääkseni tällä hetkellä noin 150 Gambialaista, noin.

        Mistä tällainen tieto?

        gambialaisia oli 264
        (luku ei tietenkään sisällä niitä gambialaissyntyisiä, joilla on jo Suomen kansalaisuus tai niitä, jotka ovat Suomessa laittomasti)


    • GambiaKuu

      Kauanko olette tunteneet ja oletteko tutustuneet lomamatkalla vai missä? Aikamoisia veijareitahan niistä löytyy, vaikka toki myös ihan rehellisiäkin miehiä tietenkin. Moni havittelee oleskelulupaa Eurooppaan, joten aina ei ole puhtaat jauhot pussissa vaikka kuinka rakastuneelta vaikuttaisikin.

      Kauanko olette siis tunteneet, miten pidätte yhteyttä, puhuuko mies jo avioliitosta jne? Kaikkea näitä kannattaa miettiä. Jos mies "pääsisi" Suomeen, mikä häntä täällä odottaa? Onko koulutusta ja työmahdollisuuksia, kavereita...?

    • Tunnen kaksi gambialaista ja molemmat ovat tosi kovia pössyttelemään. Ihan hauskoja tyyppejä, mutta aina on eri tyttö kainalossa kummallakin.

      Mutta anteeksi, en ole siis seurustellut gambialaisen kanssa koskaan.

    • Gmamma

      Hyviä vastauksia:) Ja mielipiteitä laidasta laitaan. Tottakai tutustun ihmiseen ihmisenä. Näin alkuvaiheessa ja ihan uudessa tilanteessa kun ajatukset ovat vielä kasaamatta ja ihastunut niin sitä vain haluaa tietoa joka töötistä. Kiitokset. Mieheni on vielä kotimaassaan ja tutustuin häneen lomamatkallani. Ajatukset lentelevät laidasta laitaan, sydän jos määräisi niin kysymyksiä ei olisi niin paljon. Olen kuitenkin vahvasti järki ihminen ja huonossa parisuhteessa ( suomalaisen kanssa) kipeää saaneena erittäin realistinen.

    • Ranyaa*

      55-vuotias äitini vietti vastikään 2 vkon talviloman Gambiassa, ja "löysi" matkalta kolmikymppisen sulhasen (äitini ei siis ollut erityisen kiinnostunut)... Äityliini on pienikokoinen, tumma ja epäsuomalaiselta näyttävä nainen.
      Itse olen tuntenut lukuisia Suomessa asuvia gambialaisia ainakin 10 v:n verran, ja heistä todellakin löytyy moneen junaan nousijoita.

    • :( :( :( :( :( :(

      Olen niin surullinen :(
      Ystäväni, aiemmassakin suhteessaan miehensä pettämäksi joutunut, löysi jokin aika sitten itselleen uuden miesystävän, gambialaisen. Mies on ollut oikein mukava, myös ystäväni lapsen on hyväksynyt. Nyt on sitten saatu selville, että tämä gambialainen onkin jo naimisissa. Voi surku, miten osuu kaksi petturipaskaa peräkanaa samalle naiselle!

      • se...

        ..tietenkin tarkoittaa,että kaikki gambialaiset ovat samoja..juu juu, voi meitä raukkoja..


      • muusa2
        se... kirjoitti:

        ..tietenkin tarkoittaa,että kaikki gambialaiset ovat samoja..juu juu, voi meitä raukkoja..

        joka oli "erilainen" kuin muut, kuulemma rehellinen, eikä IKINÄ pettäisi minua. olin hyvin epäluuloinen kuitenkin koko ajan. asuimme eri paikkakunnilla. ja kappas, selvisikin että hänelläpä oli toinenkin tyttöystävä....tutustuin samalla muihinkiin gambialaismiehiin, ja naisia tuntui heillä riittävän, vaikka olivat varattuja. eivät kuulemma kuitenkaan olleet vakavassa suhteessa, kun kysyin asiasta.ei herätä kovasti luottamusta.


      • :( :( :( :( :(
        se... kirjoitti:

        ..tietenkin tarkoittaa,että kaikki gambialaiset ovat samoja..juu juu, voi meitä raukkoja..

        Etkö osaa lukea? Vai etkös vain ymmärtänyt? Vai onko itselläsi herännyt epäilys?


      • ed.
        muusa2 kirjoitti:

        joka oli "erilainen" kuin muut, kuulemma rehellinen, eikä IKINÄ pettäisi minua. olin hyvin epäluuloinen kuitenkin koko ajan. asuimme eri paikkakunnilla. ja kappas, selvisikin että hänelläpä oli toinenkin tyttöystävä....tutustuin samalla muihinkiin gambialaismiehiin, ja naisia tuntui heillä riittävän, vaikka olivat varattuja. eivät kuulemma kuitenkaan olleet vakavassa suhteessa, kun kysyin asiasta.ei herätä kovasti luottamusta.

        gambialaiset Suomessa ovat tuttuja minulle, eivät hekään kaikki samanlaisia ole..


      • ....
        :( :( :( :( :( kirjoitti:

        Etkö osaa lukea? Vai etkös vain ymmärtänyt? Vai onko itselläsi herännyt epäilys?

        ei tarvetta epäilyyn..xD


      • aivanaivan
        ed. kirjoitti:

        gambialaiset Suomessa ovat tuttuja minulle, eivät hekään kaikki samanlaisia ole..

        eihän ne ihan kaikki olekaan, muutama ihan asiallinenkin :/


      • kiira79
        ed. kirjoitti:

        gambialaiset Suomessa ovat tuttuja minulle, eivät hekään kaikki samanlaisia ole..

        gambialaismiehistä. eikä kyseessä ole vain yksi mies, vaan useamman olen saanut kiinni valehtelusta ja pettämisestä. vannovat olevansa "erilaisia", eikä "ikinä" pettäisi. mutta totuus on toinen. sattumalta nämä hkin seudulla pyörivät gambit ovat melkoisen epäluotettavia. yksikin myönsi seurustelevansa, mutta ei niin vakavasti, jottei voisi aloitella uutta suhdetta. hmm. ja toisella pienokainen ja muija kotona, silti puh. nro olisi ollut kiva saada...


      • Anonyymi

        Ei mitään uutta. Itselläkin aina huonoja miehiä ollut. Varmaan monella muullakin.


      • Anonyymi
        kiira79 kirjoitti:

        gambialaismiehistä. eikä kyseessä ole vain yksi mies, vaan useamman olen saanut kiinni valehtelusta ja pettämisestä. vannovat olevansa "erilaisia", eikä "ikinä" pettäisi. mutta totuus on toinen. sattumalta nämä hkin seudulla pyörivät gambit ovat melkoisen epäluotettavia. yksikin myönsi seurustelevansa, mutta ei niin vakavasti, jottei voisi aloitella uutta suhdetta. hmm. ja toisella pienokainen ja muija kotona, silti puh. nro olisi ollut kiva saada...

        Pitää paikkansa mut suomalaiset naiset ovat heihin sokaistun??


    • Top-Lamin

      med VITA handskar på!

    • BM

      Itse olen törmännyt tilanteeseen jossa kaverit keskenään paheksuvat naista jos nainen ei ole ollut juuri hänestä kiinnostunut,niin paljon valehdellaan mitä nainen on muka tehnyt yms. Myös se että asuu naisen kanssa ja siitä kiinni jäätyään on valmis vannomaan ikuista rakkauttaan kuin ei näe omia virheitään,kaikki aina naisen käytöksessä vika. Mutta mukaan mahtuu myös aivan upeita erittäin rehellisiä ihmisiä! Mutta kaikki nuo epämääräisyydet on saaneet minut ainakin hyvin varovaiseksi uusiin ihmisiin tutustuessa!

    • 3+9

      erosin Gambialaisesta hiljan, ja voin vakuuttaa että muutamassa vuodessa kaikki unelmat ja lupaukset särkyi, mies ja miehen kaverit melkein kaikki petti, monen tutun avioliitto hajosi, oli väkivaltaa ja kulttuurieroja ja pettämistä.
      Ei ikinä enää!!!!

      • Eronnutgambisya

        Sama tarina minulla


    • erotaanko

      Täällä puolestaan mietitään eroa. Jotain konkreettista näyttöä pettämisestä on, mutta sitä vain haluaisi aivan täysin tietää miten asiat ovat, jotta voisi ison päätöksen tehdä. Kai se niin on että vaimo saa aina viimeisenä tietää. Mutta kyllä kehottaisin kaikkia olemaan silmät auki, niin vaimojen kuin tyttöystävien, ja tekemään hieman työtä selvittääkseen asioiden oikean laidan. Tokihan niitäkin naisia riittää, joita ei haittaa kerran, kaksi tai pidempään hommata varattua miestä, kuhan on musta. Tokihan se miehen vika on jos pettää, ei niiden kenen kanssa pettää. Mutta en kovin montaa gambialaista tiedä, joista voisin sanoa, että ovat täysin luotettavia, en itseasiassa yhtään, vaikka moneen olen päässyt tutustumaan. Ja tämä ketjuhan on lähtenyt liikkeelle siitä, että mies olisi tänne tulossa, niihin en kyllä luottaisi senkään vertaa. Niin kova hinku tänne on, että tehdään ja puhutaan kaikkensa, että tänne joku toisi miehekseen.

    • BM

      Ainahan vaimo saa viimeisenä tietää koska kaikki kaverit pitävät miehen puolta,"veljeä ei jätetä" ja kaikki vaimot on aina hulluja kun uusi tyttöystävä kysyy miksi teille tullut ero! Mutta on myös niitä vaimoja jotka eivät jaksa/halua/välitä vaikka mies tekee mitä jaksetaan vaan rakastaa,aika sairasta jos minulta kysytään ja joka kyllä itsellä saa aikaan ison hämmennyksen,minä en olisi valmis miestäni jakamaan,no eipä onneksi tarvitsekkaan kun en sellaista omista...Mutta ihan samaa mieltä,nähkää naiset vähän vaivaa selvittääksenne taustoja,se ei kovin vaikeaa ole...ja jos pikkuisenkaan epäilyttää,silloin ihan varmasti jotain on vialla,luottakaa omaan intuitioon!!!

    • erotaanko2

      Erotaanko, olen samassa tilanteessa kuin sinä. hankalaa, kun haluaisi tietää koko totuuden, mutta tavallaan tietää jo tarpeeksi. pattitilanne:( ja sama meno jatkunut jo ties kuinka kauan. Sitä alkaa jo pitää itseään hulluna, kun syytöksiä saa koko ajan kuunnella, ja koko ajan paljastuu kummallisia juttuja..

      • erotaanko

        Niinpä, sen kun tietäisi. Jos tässä olisikin yksin, olisi päätös tehty jo aikapäiviä sitten. Perheellisenä sitä ei niin nopeasti pysty päätöksiä tekemään kuin pariskuntana. Lasten vuoksi sitä on valmis taistelemaan ja tekemään kaikkensa. Sitä kun vain tietäisi milloin on tarpeeksi ja milloin lapsillekin on parempi olla erossa. Olen miettinyt viimeisen mahdollisuuden antamista, jos sitä ei oteta vastaan, olen ainakin kaikkeni yrittänyt ja tehnyt.


    • kotimaa paras on

      Ajateltavaa gambialaiseen rakastumiseen....
      Tapasin hänet sattumoisin lomamatkallani Gambiassa. Hänen suunnattomasta rakkaudestaan minuun menimme siellä naimisiin toisen
      tapaamisemme aikana. Hän sai avioliittomme perusteella oleskeluluvan Suomeen. Alle kuukauden oleskelunsa jälkeen hän vaati, että rahaa pitää lähettää hänen äidille, vaikkei hän itse ollut saanut mitään työtä, eikä edes kelasta .. Hänen suuri rakkautensakin haihtui pian. Tärkeintä oli tavata täällä jo ennestään olevia gambialaisia " melkein veljiä" ja heitä oli. He tiesivät miten täällä pitää elää. Vain pari kaveria tapasin kotonani eikä minua heidän perheisiinsä kutsuttu. Gambialaiset miehet elävät omaa elämäänsä täällä kuten eläisivät siellä, vaimot kotona. Myöhemmin pääosin Kela-rahat lähetettiin Gambiaan, kunnes tänne ei jäänyt enää mitään ns yhteiseen talouteen.
      Nyt elän yksin odottamassa avioeroa. Hän, uskovainen mies yrittää kaikin keinoin saada uutta naista koukkuun jäädäkseen tänne. Ihmettelenpä, sillä todellakin heidän paikkansa on kotimaassaan -ei täällä, paikassa, jossa "ei ole mikään hyvin".

    • Vain Yksi Elämä

      Miksi olla suhteessa afrikkalaiseen mieheen, joka on epämääräinen (luultavasti pettää) ja ei juurikaan huolehdi perheestään? Suomessa on paljon ihania miehiä jotka ottavat ja kantavat vastuuta muistakin kun itsestään ja ovat luotettavia. Ihan suomalaisia perusmiehiä. Miksi tehdä oma elämä vaikeammaksi antamalla uusia mahdollisuuksia afrikkalaiselle miehelle, joka tuskin muuttuu? Olen kokenut vastaavan ja onnittelen itseäni, että en antanut uusia mahdollisuuksia kuin kerran. Tuon mahdollisuuden hän munasi jäämällä kiinni pettämisestä. Lapsetkin voivat nyt paremmin kun äiti on onnellinen.

      • onnellinenvaimo

        vai suomessa vastuuta kantavia ihania miehiä on paljon :D missä ne sitten oikein lymyilevät kun, niitä niin harvoin tapaa?

        lähdetäänpä nyt ihan siitä realistisesta näkemyksestä, että jokainen mies on petturi ja vastuuntunnoton kus*pää, kunnes toisin todistetaan. se on sitten ihan sama mistä maasta kaveri on kotoisin.

        kun tutustuu ihmisen perheeseen, taustaan, kotiin, niin silloin voi sanoa tuntevansa toisen. joskus kuitenkin pariskunnillekin on tullut yllätyksiä puolisosta kymmenien vuosien jälkeen. joten koskaan ei voi olla 100% varma.

        yksi asia on varma parisuhteessa ja se on oma tunne. jos tunnet olosi hyväksi ja onnelliseksi suhteessa, silloin se suhde on sinulle hyväksi. jos taas jokin mättää, niin sitten kannattaa miettiä miksi.

        faktat kannattaa ymmärtää ja niiden vaikutus: gambiassa on enemmän miehiä kuin naisia ja sosiaalitoimisto puuttuu.

        mutta muuten ei kannata lähteä sille linjalle että "nämähän ovat vain niitä kulttuurieroja". ei kaikkea voi ymmärtää eikä tarvitse. se että puoliso tykkää erillaisesta ruuasta on ihan ok, mutta se että vaimolle ilmestyy uusia velvollisuuksia, onkin sitten ihan toinen juttu. silloin kannattaa miettiä, kuka vetää narussa ketä.

        jollain se arvomaailma synkkaa paremmin gambialaisen käsityöläisen kanssa kuin viitasaarelaisen sahurin. minkäs sille mahtaa...


    • sumoole

      Onko olemassa ainoatakaan onnistunutta suomalais-gambialaista avioliittoa? Itse seurustelen gambialaisen miehen kanssa, hänellä työpaikka Gambiassa eika hän halua muuttaa Suomeen. Olen itse harkinnut muuttamista Gambiaan, mutta hieman hirvittää ajatus, tuskin tulisin löytämään sieltä työpaikkaa.

      Onko palstalla ketään Gambiassa asuvaa kuulolla? Olisi mukava kuulla kokemuksia.

    • onnellinen vaimo

      ulkomaalaisen työluvat on n. 1000e /vuodessa ja hyvässä lykyssä perusduunissa tienaa n. 50e/kk. joten siitä voi laskea, kannattaako.

      mene naimisiin ja elä miehen siivellä. siinä se luonnekin paljastuu. perhe pitää huolta. no worries.

    • aikuinennainenelämäs

      kotimaa on paras, sinä kirjoitat asiaa.
      Noin se meni meilläkin, vaikka mies oli töissä, hän lähetti kaikki rahat Gambiaan, ja minä sain maksaa kaiken täällä kotona Suomessa meidän perheessä. Sitiä riideltiin, ja sain kuulla olevani kaikkein huonoin vaimo, kuulemma kaikkien muiden vaimot ostaa heille talot ja autotkin Gambiaan, mikään ei miehelle riittänyt ja erohan meillekin aikanaan tuli.
      Ja juuri niin myös se kohta, että ollaan muka uskovaisia, rukoillaan ja paastotaan ja käydään moskeijassa, mutta silti saa käydä Onnelassa, Hesarilla, Redrumissa, YK:lla, ym paikoissa missä on 18-20 v pikkutyttöjä puolialasti, pettää saa ja polttaa pilvee, mutta viinaa ei saa vetää....voih.....

    • onnellinen vaimo

      kotimaa on paras ja aikuinennainenelämäs :

      ei tuollaisella käytöksellä ole mitään tekemistä rakkauden kanssa, se on hyväksikäyttöä. miten ihmeessä olette edes hetken katsoneet tuollaista käytöstä?

      tosi uskovaiset ovat niitä pahimpia. muita moralisoidaan, mutta omia vikoja ei nähdä. niin se on kristityissäkin.

      itse tunnen ihan normi gambialaisia, mutta en suomesta. onkohan suomeen muuttaneet vain pahimmat bumsterit vai miksi näitä juttuja kuulee?

      • erotaanko

        Ei ne kaikki läheskään ole bumstereita eikä kaikki ole gambiassa tavanneet vaan täällä. Ei vaan kertakaikkiaan taida olla oikea yhdistelmä tämä suomi-gambia vaikka kuinka ensin niin luulisi ja ajattelisi miehen olevan sellainen, jonka kanssa monikulttuurinen suhde voisi onnistua. Liian vastakkaista on niin monet asiat. Taitaa yhdelle jos toiselle iskeä nopeasti kaipuu oman maan naisesta. Ei ne ulkopuoliset suhteet täällä riitä, vaan vielä lisäksi gambiassa viritellään sitä sun tätä. Ja sen takia varmaan voivatkin juosta miten sattuu välittämättä suomivaimon tunteista, kun ei se suomivaimo mikään oikea vaimo ole. Jos siitä saadaan hyvää dokkaria mitä sinkut suominaiset tekee gambiassa niin vielä mielenkiintoisemman jutun saisi siitä mitä gambialaiset suomessa naimisissa olevat miehet tekevät kotimaan reissuillaan. Kaikkea se raha saa ihmisen tekemään, menemään naimisiin toiselle puolen maata ihan erilaisiin oloihin, ja sitten vielä valitetaan kuinka täällä on kauheaa. Painuisivat sitten gambiaan jos siellä kaikki niin paljon paremmin. Mitä sitä tänne tulla ihmisiä kiusaamaan ja vielä viattomia lapsia omaan rahan ahneuteen sotkemaan. Täällä aletaan olla viittä vaille valmis tätä sotkua, sen verran tuottoisaa on salapoliisin työ ollut.


    • onnellinenvaimo

      monessa suomi-suomi- liitossakin on paljon ongelmia. en ymmärrä, mitkä ovat niitä vastakkaisia asioita, mitä ei voisi tapahtua myös suomi-suomi-liitossa?

      ihminen joka tulee köyhistä oloista, on tottakai erillainen, kuin aina kaikkeen tottunut. suomessa löytyy myös luokkaeroja, eikä suhde tule olemaan helppo, jos toisella on rahaa ja toisella ei.

      niinkuin jo aiemmin sanoin gambiassa ei ole mitään sosiaaliturvaa, ei eläkettä ja se vaikuttaa moneen asiaan. poikien täytyy pitää huolta vanhemmistaan. kannattaa miettiä asiaa myös siltä kantilta, olisitko itse valmis jättämään omat vanhempasi oman onnensa nojaan?

      • 4544

        "monessa suomi-suomi- liitossakin on paljon ongelmia. en ymmärrä, mitkä ovat niitä vastakkaisia asioita, mitä ei voisi tapahtua myös suomi-suomi-liitossa?"

        Nii-in. Melkein kaikkea voi tapahtua melkein kaikkien kanssa. Mutta tapahtumistiheydessä on eroja.


      • kotimaa on paras

        En olisi valmis jättämään perhettäni oman onnensa nojaan, mutta en repisi rahaa siihen puolisoltan kuten uskovainen gambimies pystyy.


    • yks miäs sivusta seu

      juu, juu, mutta moni ottaa täällä vanhan vaimon, että ei tarvi hankkia lapsia,
      että pystyy lähettä kaikki rahat suvulle Gambiaaan.
      Sitten kun vanhalta vaimolta on kupattu kaikki rahat, ja vaimo on maksanut miehen mahdollisen koulutuksen ja elättänyt alkuvuodet, mies jättää vaimon ja ottaa uuden nuoren vaimon Gambiasta.
      Oliko reilua vai????
      Tai sitten hylkää Suomi-vaimon kanssa tehdyt lapset, jättää niiden elättämisen täysin Suomi-vaimon kontolla, onko se reilua sitten?
      Kyllä vanhemmistaan huolta saa pitää, mutta ei tuollaisella riistomentaliteetilla, että kaikki rahat 100 prosenttiseti heille , täytyy pitää huolta myös perheestä Suomessa parhaan kykynsä mukaan.
      VAi oliko reilua häh?

      • onnellinenvaimo

        ei varmasti reilua, vaan tuo on hyväksikäyttöä. mutta kuka suostuu tuollaiseen liittoon, missä vaan hyväksikäytetään?

        kautta aikojen naiset ovat olleet hyviä elämään täysin puolison siivellä. jossain vaiheessa ilmeisesti tasa-arvon myötä on tullut enemmän näitä auervaaroja, jotka elävät naisen siivellä. edellenkään en ymmärrä niitä naisia, jotka antavat tämän tapahtua.

        myös monet suomalaiset miehet pettävät ja jättävät lapsensa oman onnensa nojaan. kun mies ei ole tosissaan hän pitää varalla naisia, sutinaa vähän joka suuntaan varmuuden vuoksi. näin toimivat myös suomimiehet.

        mistä sitten tietää onko mies tosissaan? gambimiesten, niinkuin myös thainaisten suhteen voi asia olla vaikea selvittää, koska rahalla (tai oikeastaan rahattomuudella) on niin iso vaikutus seurustelun vakavuuteen. yksi hyvä keino on lähteä puolison kotimaahan ottamaan selvää.

        tuntemani gambimiehet ovat vastuullisia ja pitävät huolta lapsistaan euroopassa ja vanhemmistaan gambiassa. mutta eivät varmasti kaikki ole tälläisiä. totuuden saa selville vain tutustumalla koko perheeseen.


    • kotimaa on paras

      Gambimieheni lähetti joka kuukausi valtiomme maksamaaa Kelarahaa äitinsä perheelle niin,että meille jäi 250 euroa täällä elämiseen. Se riitti niin kunnes hän ei halunnut maksaa ko rahasta kotiimme enää mitään. Sittemmin kai asui gambialaisen kaverinsa asunnossa Mellunmäessä.. Hän ei ole tietenkään siellä kirjoilla, kaverin asumustuki loppuisi....edelliseen kirjoitukseen viitaten, ovat kyllä vastuullisia--- mutta heidän pitäisi itsekin tehdä täällä tehdä jotain muutakin kuin esittelemässä itseään "Clubeissa" -kaikki nauraa.. meitäkin, kilttejä suomalaisia naisia.

      • onnellinenvaimo

        minun mielestäni on vastuutonta hankkia lapsia, jos ei ole tuloja tai säästöjä. tuskinpa kukaan pakotti hankkiutumaan raskaaksi. lapsien teko on kuitenkin kahden kauppa, ei siitä voi yksin miestä syyttää vastuuntunnottomaksi.

        tänä juhannuksena voidaan lukea lehdistä siitä tasapainoisesta suhteesta suomalaismieheen...


    • mielipe

      Tulin siihen tulokseen etten ainakaan gambialaista miestä ota itselleni. Jostain syystä en ole koskaan tuntenut mitään vetoa ns. mustiin miehiin yleensäkään. Minusta he ovat pelottavia ja epäluotettavan oloisia.

      Suomalaisia naisia säälin, koska lähtemällä gambialaisen matkaan he todellakin munaavat mahdollisuutensa elää hyvää ja täysipainoista suomalaisen naisen elämää. Ehkäpä nämä gambialaisten naiset ovat älytettäviä, joten jo senkin takia normaalit miehet karttelevat.

      • ??

        Hyvää ja täysipainoista suomalaisen naisen elämää? Mitähän tämä taas on? Itse olen elänyt hyvin antoisaa ja täysipainoista elämää, en ole siihen tarvinnut miestä, en suomalaista, enkä muutakaan. Eikö tämä ole se mahdollisuus, joka suomalaisella naisella on, riippumattomuus miehestä?!

        Tosin rakastuin gambialaiseen mieheen ja se onneksemme sattui olemaan molemman puolistakin. Elämämme on edelleen täysipainoista ja vielä enemmän antoisaa. Koti Suomessa ja Gambiassa, iso suku, joka tosin EI ole vaatimissa rahaa joka kuukausi, joten tuskinpa olen mitään menettänyt, vaan elän täysillä täysipainoista suomalaisen naisen elämää!


    • Kotimaa on paras

      Järkevää.. ei pidä sulkea kuitenkaan elämässään pois vaihtoehtoja.,meillä suomalaisilla on mahdollisuus olla itsenäinen nainen. Sääliä en tarvitse mutta kyllä sympatiaa...

    • Vain Yksi Elämä

      Onnellinen vaimo täällä jankkaa kuinka suomalaisetkin miehet sitä ja tätä. Toki on suomalaisissakin miehissä luusereita jotka eivät huolehdi ensisijaisesti lapsistaan, vaimostaan ja sukulaisistaan. Gambeissa ja muissa täällä asuvilla afrikkalaisilla miehillä moinen käytös on vaan enemmän sääntö kun poikkeus. Säälittävää että naisen täytyy olla paitsi tulkki myös tuoda perheelle leipä. Aikuiset miehet notkuvat kielikursseilla (jos sitäkään) ja vapaa-aikanaan vokottelevat pikkutyttöjä klubeilla.

    • kotimaa on paras

      Gambialaisilla on aika mielenkiintoisia perhesuhteita Suomessa. Mieheni Mieheni setä asuu muutaman kilometrin päässä kodistani. En ole koskaan tavannut häntä tai hänen perhettään, siis suomalainen vaimo. Mieheni on asunut Suomessa n puolitoista vuotta. Suomalaistyttöjen baaritarinat kertovat, että "setä" on kunnon mies, vapaa ja asuu yksin.
      Mieheni gambialainen veli meni viime joulukuussa naimisiin Gambiassa helsinkiläisen naisen kanssa. Sen uutisen sain tietoon netistä, kun hän, morsian suositteli gambialaista luotettavaa opasta ja turisistitaksikuskia. Ihan OK ja tämä nuori mies on ihan mukava, tunnen hänet, ihmettelen vain, ettei herra aviomieheni ole tätäkään rouvaa esitellyt minulle. Asumme nuoren rouvan kanssa samassa kaupungissa. Olisi todella mielenkiintoista tavata häntä . Uskotaan vain lupauksiin ja Allah auttaa meitä.

      • juuri näin menee

        tätä se just on, salataan asioita, ja jos yrittää kysyä mies suuttuu tai ei vastaa tai valehtelee.
        Mietipä mitä muuta miehesi salaa, jos noikin asiat pitää salata?
        Sillä voi olla vaikka vaimo ja lapset itsellään Gambiassa, en yhtään ihmettelisi.
        Minä olen eronnut Gambista, ja monta vuotta ihmettelin vastaavia juttuja kuin sinä, kunnes paljastui että mieshän oli valehdellut ja salannut vaikka mitä, ja ero tuli rakkaus loppui, sitä kai mies halusikin kun oli minun siivellä saanut asiat kuntoon Suomessa. Tyhmää, olisi pitänyt luottaa vaistoon, tai palkata yksityisetsivä :))


      • 20
        juuri näin menee kirjoitti:

        tätä se just on, salataan asioita, ja jos yrittää kysyä mies suuttuu tai ei vastaa tai valehtelee.
        Mietipä mitä muuta miehesi salaa, jos noikin asiat pitää salata?
        Sillä voi olla vaikka vaimo ja lapset itsellään Gambiassa, en yhtään ihmettelisi.
        Minä olen eronnut Gambista, ja monta vuotta ihmettelin vastaavia juttuja kuin sinä, kunnes paljastui että mieshän oli valehdellut ja salannut vaikka mitä, ja ero tuli rakkaus loppui, sitä kai mies halusikin kun oli minun siivellä saanut asiat kuntoon Suomessa. Tyhmää, olisi pitänyt luottaa vaistoon, tai palkata yksityisetsivä :))

        valehtelusta,

        seurustelin hetken (vain pari kuukautta) suomalaisen miehen kanssa, joka suuttui aina kun kyselin asioita. selvisi että kaveri valehteli. eli jos ihminen hermostuu jostain, kannattaa epäillä.


      • kotimaa on paras

        Nyt tiedän tämän gambimieheni veljen viehättävän vaimon henkilöllisyyden, mietin otanko häneen yhteyttä vai en?


    • kotimaa on paras

      Surullista , mutta hyvä huomata,en ole ainoa ns kusetettu,.i

    • onnellinenvaimo

      vain yksi elämä,

      valitettavasti minulla ei ole sellaista kokemusta, että voisin sanoa kuinka monta prosenttia suomessa asuvista afrikkalaisista on sellaisia luusereita, jotka eivät huolehdi perheistään.

      yleensä yritän vältellä tuollaisia luuseri-piirejä, oli se kansallisuus sitten mikä tahansa. ystäväpiirin kun onneksi voi valita ihan itse.

      minunkin mielestä nainen voi elää ihan tasapainoista elämää ilman miestä. parempi olla yksin kuin luuseria elätellä.

    • sikurisanna

      huh huh mitä luettavaa...minusta oli kiinnostunut gambialainen mies ja sainkin selville että mies on naimisissa, Facebookin kautta..."en rakasta vaimoani ym ym lässytystä..."...halusi lapsen kanssani, koska vaimoa ei halua/saa lasta...on kuulemma ihan normaalia touhua täällä Suomessa gambialaisten keskuudessa tehtailla lapsia monen naisen kanssa.

      • epäileväinen waimo

        Voisitko kertoa miehen nimen alkukirjaimen, kun tuli pelko, onko kyseessä minun mies?
        Ei kuitenkaan voi yleistää, että kaikki ovat samanlaisia, eiväthän suomalaisetkaan kaikki ole väkivaltaisia alkoholisteja.


      • jäskyttävää

        Lapsia kohdellaan kuin kauppatavaraa, joka hankitaan oleskeluluvan turvaamiseksi eron tullessa. Toki lapsia kohdellaan monessa maassa karummin kuin suomessa, mutta lapsen käyttäminen pelinappulana, se on jo liikaa millä tahansa mittarilla mitattuna. Ja sitten on lapset täällä ja siellä kärsimässä isien itsekkäistä teoista...


    • lamborghini

      kaikkiihan ne on niitä lamineita....heh heeh hee

    • kumpikampi

      Gambialaisen lupaukset on tarkoitettu rikottavaksi, niihin ei todellakaan kannata luottaa eikä rahojansa haaskata. Monet naiset joutuneet katkerasti pettymään rakastuttuaan gambiin, eivät kunnioita suomivaimojaan koiraa enemmän.

      • laminitasialla

        Gambia on rutiköyhä maa ja miehet siellä samoin. Heillä on ainoa päämäärä päästä sieltä pois ja varmin keino on mennä naimisiin eurooppalaisen kanssa. Tätini on seitsemänkymppinen ja kertoi, että tarjouksia sateli kolmen viikon aikana lukemattomia. Monella oli kovin samankaltainen kertomus elämästään, eronnut pettävästä vaimostaan. Vaimo muuttanut kuka mihinkin maahan Eurooppaan valkoisen miehen kanssa. Mies itse asuu lapsen kanssa samassa taloudessa lapsensa, äitinsä ja siskonsa kanssa. Kummallisen paljon oli kuulemma noita samoja tarinoita tarjolla, lienee opeteltu kaava turistinaisten vokotteluun. Köyhyys teettää kaikenlaista, toisaalta ymmärrettävää mutta toivottavasti naiset eivät ota heitä vakavasti, mutta sehän on jokaisen oma asia.


    • Rikkipetetty

      Hei.. Eksyin tänne yön pimeinä tunteina ja paljon on tutun oloista tekstiä. Kaipaisin kaiken keskelle vertaistukea joltain, joka on katkeran eron gambialaisen kanssa kokenut. Onko esim facebookissa jotain ryhmää tms. Haluaisin vaan kuulla ja vertailla kokemuksia. Ehkä jopa saada vastauksia, jos vaikka tarinamme ja kokemuksemme kohtaavat (tai vaikka sama mies niissä olsi?). Tuntuu, että sekoan näiden valheiden ja pettymysten keskelle... Lyhyesti: mut on petetty, pahoinpidelty niin henkisesti kuin fyysisestikin ja silti tiesän vasta murto-osan totuudesta. Koskaan en olisi voinut kuvitella, että näin voi tapahtua itselle. Meillä on yhteinen lapsi ja se tekee kaikesta tästä vaikeampaa.

      Olen aivan rikki :( kenellekään en ole koko karmeutta kertonut, koska häpeän omaa tyhmyyttäni enkä vieläkään halua uskoa kaikkea todeksi. Mutta koska piirit ovat niin pienet (ainakin täällä TRE:n alueella), niin voisin hyvällä säkällä jopa kuulla totuuksia ja saafa vastauksia.

      • Raaka-_-Watson

        Sitä saa mitä tilaa.
        Olet ansainnut kaiken sillä ihan itse teit päätökset.


      • Oreg
        Raaka-_-Watson kirjoitti:

        Sitä saa mitä tilaa.
        Olet ansainnut kaiken sillä ihan itse teit päätökset.

        Älä turhaan paukuttele siellä henkseleitäsi! Kyllä noin voi käydä, vaikka mies olisi mistä maasta. Parisuhde on aina riski. Aina on helppoa olla jälkiviisas. Mitään muuta viisautta ei sinulta löydykään, eivätkä viestisi ole kiinnostavia.


      • jsdkjksdljkldaö

        hekoheko. Lapsi ? Prrrrrr....


    • Africanfinnish

      Lueskelin teijän muiden kommentteja aiheesta. Itsellä on ollut kaksi gambialaista miestä ja aikaisemmin kaikkea muutakin afrikasta, kuten nigerialaisia, angolalaisia, kongolaisia ym.. lista on pitkä.. olen edelleen yhdessä gambialaisen mieheni kanssa. Ja oon todellakin paljon noilta afrikkalaisilta nähnyt. Kokemuksen syvällärintaäänellä voin sanoa, että kulttuuri on erilainen kyllä, maa on erilainen kyllä, uskonto on erilainen kyllä, mutta kaikessa on vaan kyse sopeutumisesta. Meillä oli aluksi ongelmia valehtelun kanssa, kunnes jossain kohtaa vaan ymmärsin, ettei kyse ole siitä, että hän valehtelisi vain henkilökohtaisesti minulle, kyse on kulttuurista, suomalaiset ovat niin kovin rehellistä kansaa, ja meillä valehtelu tuomitaan todella jyrkästi, heillä taas puolestaan se on osa kulttuuria, eivät he pidä sitä valehteluna, ennemminkin liioitteluna tai normaalina keskusteluna. Kulttuurissa on todella vahvasti kateellisuutta, eli aina kadehtitaan naapuria tai perheenjäseniä kellä menee parhaiten, näytellään varakkaampaa kun on ym. Ja juorutaan muista. Mutta jos oikeasti haluaa saada sen loppumaan parisuhteessa, niin pitää oikeasti löytää ymmärrystä, ja hyväksyä oma kumppani sellaisena kun se on, ja ymmärtää itsekin se ettei tarkoituksena ole välttämättä loukata sinua, että kertoo valheita, vaan se on osa kulttuuria, yhtälailla he valehtelevat perheelle, naapurille, kavereille yms.. valehtelu loppui meillä siihen kun aloin kannustamaan toista rehellisyyteen ja kerroin kuinka hieno suhde voi todella olla, kun ollaan rehellisellä pohjalla. Sanoin myös että jos haluaa valehdella muille niin siitä vaan, en puutu asiaan miten gambialaiset hoitavat asiansa, mutta toisillemme olemme rehellisiä. Saimme keskustelun kautta paljon tapahtumaan parisuhteessa, mies kertoi mm olevansa naimisissa, papereiden takia kylläkin enään ja lapsistaan eri naisten kanssa ym muuta. On helpompi kertoa toiselle, kun toinen kannustaa rehellisyyteen ja palkitsee sinut siitä. Se antaa motivaatiota myös pysyä rehellisenä. Jos asenne kumminkin on vihamielinen, miksi mies pitäisi asiat rehellisenä kun tietää että suuttuisit totuudesta, gambialaiset ylipäätään usein eivät halua naisten tietävän heidän tekemisistään juurikin sen takia, etteivät kotona halua ongelmia. Itse hyväksyn kaikki mieheni menneet virheet ja sitä kautta ollaan saatu hyvä suhde välillemme ja näin ollut jo vuosia. Mutta alku oli hankala. Nykyään mies kertoo kaiken rehellisesti, vastaa aina puhelimeen, ei käy baareissa, saan katsoa hänen puhelimensa jos haluan, olen nähnyt kaikki paperit ym. Ei salaksuuksia. Sama koskee uskontoa, kaikilla on se kuva, että muslimit alistavat naisia ym muuta vastaavaa, todellisuudessa kyse ei ole siitä, eikä mitään neljää vaimoa tai muuta oikeasti ole, jos gambialaisen kanssa haluaa olla, suosittelen lukemaan faktatietoa muslimeista, eikä mitään yliammuttuja forumeita. Ja siis tämä neljä vaimoakin juttu muslimeilla koraanin mukaan menee niin, että jos pystyt rakastamaan ja pitämään huolta aivan samalla tasolla toisesta naisesta vaimosi lisäksi, saat naida hänet, no totuushan on se ettei mies voi rakastaa kahta naista täysin tasapuolisesti ja jakaa kaiken tasan kahden erinaisen kanssa saatika neljän, ja tämänkin säännön allah on nimenomaan luonut sen vuoksi ettei muslimit pettäisi, koska se on syntiä. Että tämäkin juttu on täysin ylikritisoitu. Mutta sanon myös että olen nähnyt gambialaisista sen toisenkin puolen, ja sanon ihan ohjeena kaikille, että ole tarkkaavainen, älä hölmö. Eli ei kannata sotkeentua gambialaiseen jolla: a) ei ole oleskelulupaa b) ei asu suomessa. Ei kannata antaa minkäänlaista rahallista tukea, ne keksii kyllä tarinoita kuolevista sukulaisistaan gambiassa ym muuta potaskaa. Kaikki tälläiset "äkkiä naimisiin koska rakastan sua niin paljon" on todennäköisesti kusetusta, kaikki mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, kannattaa jättää heti kättelyssä. Ja myös tätäkin paljon näkee, että on joku todella ylipainoinen suomalainen nainen ja sitten hyvässä kunnossa oleva gambialainen mies, en sano, että ulkonäöllä on niin väliä rakkaudessa, mutta kannattaa miettiä toisen taka-ajatuksia siinä kohtaa. Koska loppupeleissä gambialaiset ajattelevat että valkoinen nainen=tie rahaan. Itse en ole menossa kenenkään kanssa naimisiin tai hankkimassa lasta, ellen näe että oleskelulupa on pysyvä ilman minun sitoutumistani asiaan. Yleensä myös jos gambialainen mies on tosissaan kanssasi, he eivät anna sinun juoda alkoholia ym muuta mikä on heille syntiä. Toivottavasti kirjoituksestani on apua jollekulle. Sanon kuitenkin vielä, että itselläni on hyvä gambialainen mies, ja afrikkalaisessa kulttuurissa mies elättää naista ja perhettä, eikä toisinpäin, eli jos olet aikeissa tapailla afrikkalaista miestä, kannattaa myös lukea ja oppia kulttuurista, koska se että he ovat suomessa ei meinaa sitä etteikö kulttuuri olisi heillä luuytimessä asti. Mutta ihmisiä hekin vain ovat, ja kykeneväisiä rakastamaan.

    • Anonyymi

      Haluaisin gambialaisen miehen t nainen

    • Anonyymi

      Joo sain isoa.

      • Anonyymi

        Millanen kokemus oli? Missä tapasitte?


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe