Ei ilmaistöitä sukuun

no-more-pain

Ei tule meinaan töistä loppua kun lähtee tekemään joitain sukulaissuhde-verukkeella. No joo-oo, tämänhän tietää kaikki, mutten kuitenkaan minä kun lupasin typeränä, hyväuskoisena aina vaan jotain "pientä"...

Lupasin sitten hyvää hyvyyttäni auttaa jo veljen kaveriakin, joka oikeasti luuli minun tekevän vain kaiken ilmasta, ihan vaan siksi että tämä nyt sattui tuntemaan veljeni. Parasta oli kun velipojan vaimoke pyysi laittamaan vähän opastusta sähköpostitse hänen työkaverilleen...!

Missä menee näiden hyväkkäiden raja? Tökeröintä mielestäni on vielä se, että nämä kaikki avuttomat, onnettomat ansaitsee omalla työllään niin paljon että heillä olisi myös varaa maksaa edes säädyllisen verran ammattilaiselle.
Ilkeintä oli kun asiaa ääneen ihmettelin ja sain vain vastauksesi "No, mitäs teet".

Joillakin ihmisillä (lue: sukulaisilla) ei vaan ole omaatuntoa, oikeudentajua ja toisen arvostusta, vaan ovat valmiita ottamaan kaiken hyvän irti toisesta.

No minä opin läksyni, mutta veikkaan ettei he vieläkään mitään....

218

68168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräsN1

      Jep, tämä on todella ärsyttävää. Jopa omat vanhemmat luulevat, että on mukavaa "uhrata" lomat heidän palvelemiseen ja heidän nurkkien remontointiin. Ja auta armias, jos sanot, että on muuta tekemistä loma-aikana. Niin se syyllistäminen, kuinka ei viitsitä autta edes omia vanhempia.

      • enkä näe toisen ajatuksia

        Syyllistäminen vanhojen ihmisten oiva keino saada apua, voi vedota vaikka kuinka vanhoihin asioihin: " kun sinä et silloinkaan....."
        Vanhat asiat pomsahtavat esiin, jotka eivät tähän päivään kuulu, mutta jotka muistetaan aina silloin kun vastaus ei oikein miellytä.

        Mutta asiaan.
        Pitäisi vaan reilusti osata pyytää korvaus etukäteen ja niin että homma on selvä molemmin puolin.
        Kun pyysin sukulaisia (2kpl) auttamaan muutossa, niin kerroin maksavani pyydetyn rahan.
        Raha ei kelvannut, ja niinpä kummallekkin persoonalle ostin kunnon pullon alkosta ja vielä perheen yhteiseen vapaa-aikaan lahjakortin paikalliseen ruokaravintolaan.

        En tiedä mikä meni vinoon kun toinen yksilö veti nenänsä niin korkkiruuville ettei uskoiskaan.
        Menin vaimoltakin kysymään että jäikö korvaus vajaaksi, en vastausta kunnolla saanut.
        Välit jäätyivät tämän vuoksi, ei minun, vaan sen toisen muuttajan.
        Toinen muuttaja perheineen ihan ookoo.
        Näin se vaan on, vikaan meni, vaikka yritin fiksukin olla.
        Jos vielä muutto tulee ajankohtaiseksi niin ostan palvelun muuttofirmalta.
        Ei tule niitä jälkituhssauksia.


      • eräsN1
        enkä näe toisen ajatuksia kirjoitti:

        Syyllistäminen vanhojen ihmisten oiva keino saada apua, voi vedota vaikka kuinka vanhoihin asioihin: " kun sinä et silloinkaan....."
        Vanhat asiat pomsahtavat esiin, jotka eivät tähän päivään kuulu, mutta jotka muistetaan aina silloin kun vastaus ei oikein miellytä.

        Mutta asiaan.
        Pitäisi vaan reilusti osata pyytää korvaus etukäteen ja niin että homma on selvä molemmin puolin.
        Kun pyysin sukulaisia (2kpl) auttamaan muutossa, niin kerroin maksavani pyydetyn rahan.
        Raha ei kelvannut, ja niinpä kummallekkin persoonalle ostin kunnon pullon alkosta ja vielä perheen yhteiseen vapaa-aikaan lahjakortin paikalliseen ruokaravintolaan.

        En tiedä mikä meni vinoon kun toinen yksilö veti nenänsä niin korkkiruuville ettei uskoiskaan.
        Menin vaimoltakin kysymään että jäikö korvaus vajaaksi, en vastausta kunnolla saanut.
        Välit jäätyivät tämän vuoksi, ei minun, vaan sen toisen muuttajan.
        Toinen muuttaja perheineen ihan ookoo.
        Näin se vaan on, vikaan meni, vaikka yritin fiksukin olla.
        Jos vielä muutto tulee ajankohtaiseksi niin ostan palvelun muuttofirmalta.
        Ei tule niitä jälkituhssauksia.

        Itse ehdotin omille vanhemmille, että ostaisivat remontointipalvelun ulkopuoliselta ihmiseltä. Niin jokainen saisi viettää lomansa niin, kuin lystää. Mutta ei tunnu onnistuvan, kun tulee niin kamalan kalliiksi. Ja remontoijan toimenkuvaan ei kuulu siivoaminen,ruuanlaitto ja pihatyöt..??!!


      • anoppisiko

        Kun meitä anoppeja, äitejä, isiä ja appiukkoja ruinataan kerta toisensa jälkeen lapsenvahdeiksi, ei puhettakaan rahallisesta korvauksesta eikä bensiinirahasta. Ja auta armias jos sanot, että on muuta ohjelmaa.


      • eräsN1 kirjoitti:

        Itse ehdotin omille vanhemmille, että ostaisivat remontointipalvelun ulkopuoliselta ihmiseltä. Niin jokainen saisi viettää lomansa niin, kuin lystää. Mutta ei tunnu onnistuvan, kun tulee niin kamalan kalliiksi. Ja remontoijan toimenkuvaan ei kuulu siivoaminen,ruuanlaitto ja pihatyöt..??!!

        saavat remonttitöistä kotitalousvähennyksen, mikäli yritys kuuluu ennekkoverotuksen piiriin.


      • tarmonet

        Pane välit poikki:älä soita, älä vastaa puheluihin, älä käy kylässä! Kyllähän rakkaat
        sukulaiset oppivat oleen erossa toisistaan! Lasten ei tartte auttaa vanhempiaan eikä päinvastoin! Riittää, kun jokainen huolehtii itsestään..tai sitten auttaa ilman valituksia vapaaehtoisesti. Eikä sit odoteta vastapalvelusta..rahana tai työnä mm.


      • enkä näe toisen ajatuksia kirjoitti:

        Syyllistäminen vanhojen ihmisten oiva keino saada apua, voi vedota vaikka kuinka vanhoihin asioihin: " kun sinä et silloinkaan....."
        Vanhat asiat pomsahtavat esiin, jotka eivät tähän päivään kuulu, mutta jotka muistetaan aina silloin kun vastaus ei oikein miellytä.

        Mutta asiaan.
        Pitäisi vaan reilusti osata pyytää korvaus etukäteen ja niin että homma on selvä molemmin puolin.
        Kun pyysin sukulaisia (2kpl) auttamaan muutossa, niin kerroin maksavani pyydetyn rahan.
        Raha ei kelvannut, ja niinpä kummallekkin persoonalle ostin kunnon pullon alkosta ja vielä perheen yhteiseen vapaa-aikaan lahjakortin paikalliseen ruokaravintolaan.

        En tiedä mikä meni vinoon kun toinen yksilö veti nenänsä niin korkkiruuville ettei uskoiskaan.
        Menin vaimoltakin kysymään että jäikö korvaus vajaaksi, en vastausta kunnolla saanut.
        Välit jäätyivät tämän vuoksi, ei minun, vaan sen toisen muuttajan.
        Toinen muuttaja perheineen ihan ookoo.
        Näin se vaan on, vikaan meni, vaikka yritin fiksukin olla.
        Jos vielä muutto tulee ajankohtaiseksi niin ostan palvelun muuttofirmalta.
        Ei tule niitä jälkituhssauksia.

        että jos rahaa tarjotaan, ja sitä ei huolita? Sitten menet ostamaan alkosta, ja ravintolaankin pääsevät syömään veloituksetta! Mikä näitä ihmisiä vaivaa?
        Eivät he siis näköjään arvostaneet edes omaa työtänsä, jonka muuton eteen tekivät!
        Kyllä se on näin, että ensin on ihmisten opittava arvostamaan omaa työtään, ennekuin voisivat oppia näkemään arvoa toisten työstä!
        Koita jaksaa... en ymmärrä, mikä on tämä hapannaamaisuus.


      • anoppisiko kirjoitti:

        Kun meitä anoppeja, äitejä, isiä ja appiukkoja ruinataan kerta toisensa jälkeen lapsenvahdeiksi, ei puhettakaan rahallisesta korvauksesta eikä bensiinirahasta. Ja auta armias jos sanot, että on muuta ohjelmaa.

        ihmisiä valitettavasti on.
        Ei lapsenvahti saa olla itsestään selvyys. Lapsenvahdeillakin on oma elämä ja omat suunnitelmat. Kyllä nämä asiat täytyy miettiä jo etukäteen perheenlisäystä suunniteltaessa.


      • puolta.

        eräsN1.Sattuukohan tällaistakin. Oma lapsi pyytää jotakin. Voiko siitä kieltäytyä, ja kieltäydytäänkö?Tuleeko siitä puheita?Vastavuoroisuus?


      • niin?
        runontaja kirjoitti:

        saavat remonttitöistä kotitalousvähennyksen, mikäli yritys kuuluu ennekkoverotuksen piiriin.

        runontaja.Kaikki saavat kotitalousvähennystä, jopa jonkun lapsetkin.


      • Nimetön
        Gaiana kirjoitti:

        että jos rahaa tarjotaan, ja sitä ei huolita? Sitten menet ostamaan alkosta, ja ravintolaankin pääsevät syömään veloituksetta! Mikä näitä ihmisiä vaivaa?
        Eivät he siis näköjään arvostaneet edes omaa työtänsä, jonka muuton eteen tekivät!
        Kyllä se on näin, että ensin on ihmisten opittava arvostamaan omaa työtään, ennekuin voisivat oppia näkemään arvoa toisten työstä!
        Koita jaksaa... en ymmärrä, mikä on tämä hapannaamaisuus.

        Voi.voi !Mikä on mennyt pieleen kun jokaisesta hyväntahdon osoituksesta tulisi saada rahaa. Missä on hyvän tahtoinen lähimmäisen rakkaus,johtaa kysymään.Ei tulisi mieleenkään serkulta tai tädiltä ottaa rahaa muuton yhteydessä. Johan meillä jokaisella joskus tulee tilanteita, että tarvitaan apua. Minulla itselläkin.Vastavuoroisus on yksi hyvä periaate elämässä,niin suhteet pysyvät kunnossa.Ja sukulaisuuden arvostus. Palautetaan vanhat hyvät toisiamme kunnioittavat tavat arvoonsa niin naapuruus-suhteet pysyvät kunnossa.


      • Nimetön kirjoitti:

        Voi.voi !Mikä on mennyt pieleen kun jokaisesta hyväntahdon osoituksesta tulisi saada rahaa. Missä on hyvän tahtoinen lähimmäisen rakkaus,johtaa kysymään.Ei tulisi mieleenkään serkulta tai tädiltä ottaa rahaa muuton yhteydessä. Johan meillä jokaisella joskus tulee tilanteita, että tarvitaan apua. Minulla itselläkin.Vastavuoroisus on yksi hyvä periaate elämässä,niin suhteet pysyvät kunnossa.Ja sukulaisuuden arvostus. Palautetaan vanhat hyvät toisiamme kunnioittavat tavat arvoonsa niin naapuruus-suhteet pysyvät kunnossa.

        jos hän itse halusi antaa rahaa sillä kerralla, osoittaakseen kiitosta, tai pullon tai ravintolakeikan, kyllä siinä sattaa vilpitön antaja tuntea itsensä tyhmäksi kun toiset eivät huolikkaan.

        Sinä et ehkä halua ottaa rahaa vastaan,mutta kieltäytyminen korvauksesta tai lahjasta ei tee sinusta parempaa ihmistä.
        Joissakin kulttuureissa kunnioituksen osoittaminen on jonkin lahjan antaminen. Ja jos siitä kieltätyy oman vaatimattomuuden takia on se loukkaus. Mietippä tätä.
        Ei ole pakko ottaa tai antaa.. muta jos joskus näin käy.. ei kannata kieltäytäytä, antaja saattaa loukkaantua tai vaivantua.


      • ole vaivanneet koskaan
        enkä näe toisen ajatuksia kirjoitti:

        Syyllistäminen vanhojen ihmisten oiva keino saada apua, voi vedota vaikka kuinka vanhoihin asioihin: " kun sinä et silloinkaan....."
        Vanhat asiat pomsahtavat esiin, jotka eivät tähän päivään kuulu, mutta jotka muistetaan aina silloin kun vastaus ei oikein miellytä.

        Mutta asiaan.
        Pitäisi vaan reilusti osata pyytää korvaus etukäteen ja niin että homma on selvä molemmin puolin.
        Kun pyysin sukulaisia (2kpl) auttamaan muutossa, niin kerroin maksavani pyydetyn rahan.
        Raha ei kelvannut, ja niinpä kummallekkin persoonalle ostin kunnon pullon alkosta ja vielä perheen yhteiseen vapaa-aikaan lahjakortin paikalliseen ruokaravintolaan.

        En tiedä mikä meni vinoon kun toinen yksilö veti nenänsä niin korkkiruuville ettei uskoiskaan.
        Menin vaimoltakin kysymään että jäikö korvaus vajaaksi, en vastausta kunnolla saanut.
        Välit jäätyivät tämän vuoksi, ei minun, vaan sen toisen muuttajan.
        Toinen muuttaja perheineen ihan ookoo.
        Näin se vaan on, vikaan meni, vaikka yritin fiksukin olla.
        Jos vielä muutto tulee ajankohtaiseksi niin ostan palvelun muuttofirmalta.
        Ei tule niitä jälkituhssauksia.

        Terve, mä olen muuttanut jo muutaman kerran turvautumalla muuttoalan ammattilaisiin ja itseeni. Tein pari viikkoa viimeistä muuttoa kassien kera selkä kyyryssä, se oli rankkaa mutta olinpa omatoiminen ja kun siihen oli hyvä mahdollisuus, ei ollut kiiremuutto. Suuremmat rojut kantoivat ammattilaiset. Maksan mielelläni muutoista, niin ei jää "velkaa" sukulaisille. Koskaan en ole rasittanut ystäviäni moisella. Minua on kyllä hyväksikäytetty monella eri tapaa ja opettelinkin sanomaan tylysti "ei käy".


      • Ananasvakuuttaja
        enkä näe toisen ajatuksia kirjoitti:

        Syyllistäminen vanhojen ihmisten oiva keino saada apua, voi vedota vaikka kuinka vanhoihin asioihin: " kun sinä et silloinkaan....."
        Vanhat asiat pomsahtavat esiin, jotka eivät tähän päivään kuulu, mutta jotka muistetaan aina silloin kun vastaus ei oikein miellytä.

        Mutta asiaan.
        Pitäisi vaan reilusti osata pyytää korvaus etukäteen ja niin että homma on selvä molemmin puolin.
        Kun pyysin sukulaisia (2kpl) auttamaan muutossa, niin kerroin maksavani pyydetyn rahan.
        Raha ei kelvannut, ja niinpä kummallekkin persoonalle ostin kunnon pullon alkosta ja vielä perheen yhteiseen vapaa-aikaan lahjakortin paikalliseen ruokaravintolaan.

        En tiedä mikä meni vinoon kun toinen yksilö veti nenänsä niin korkkiruuville ettei uskoiskaan.
        Menin vaimoltakin kysymään että jäikö korvaus vajaaksi, en vastausta kunnolla saanut.
        Välit jäätyivät tämän vuoksi, ei minun, vaan sen toisen muuttajan.
        Toinen muuttaja perheineen ihan ookoo.
        Näin se vaan on, vikaan meni, vaikka yritin fiksukin olla.
        Jos vielä muutto tulee ajankohtaiseksi niin ostan palvelun muuttofirmalta.
        Ei tule niitä jälkituhssauksia.

        Mutta jos joku sanoo, ettei halua mitään siitä, että auttaa sua, niin ei silloin pidä väkisin ostella/antaa mitään ylimääräistä.

        Ymmärrän kyllä, jos joku auttaa ihan vaan sen takia, että pitää susta/on sukulainen/kaveri. Ei siihen aina tarvita mitään palkkaakaan. Joku voi siitä hermostuakin, jos yritetään väkisin antaa jotain palkaksi, voi kokea sen loukkauksena; joillekin riittää kiitos ja se hyvä tunne mikä tulee auttamisesta.

        Itse ainakin kuulun siihen piiriin, joka auttaa toista, jos ehdin ja jaksan. Ja jos ehdin ja jaksan, niin en silloin välttämättä tarvitse mitään ylimääräistä. Monesti on tullut kieltäydyttyä, kun yritetty tarjota jotain vaivanpalkaksi.

        Sitten jos en jaksa/ehdi, niin yleensä myös kieltäydyn auttamasta, jollei ole täysin hätä kädessä. Its iisii.


      • .... liian kiltti ( tai tyhmä)
        puolta. kirjoitti:

        eräsN1.Sattuukohan tällaistakin. Oma lapsi pyytää jotakin. Voiko siitä kieltäytyä, ja kieltäydytäänkö?Tuleeko siitä puheita?Vastavuoroisuus?

        Itselläni äiti vetoaa aina siihen että, olen pilannut hänen elämänsä. (Olen ns.vahinkolapsi) Jätin juuri myymättä toisen asuntoni, koska äitini tarvitsi sen muiden sisarusteni koulun takia... Vuokraa en voi ottaa markkina-arvonmukaisesti koska siihen ei olisi hällä varaa... Elän nyt sitten kahden asunnon loukussa, velkaantuneena...
        Ja nyt pitäisi luopua kesästä... Olen parhaillaan toipumassa pitkäaikaisesta masennuksesta. Äitini olettaa että minä hoidan sisaruksiani 07.00-21.30 ma-pe ruokapalkalla (ruoan jonka minä kuitenkin tekisin). Teen pääosin yötöitä, joten hänen mielestään ei olisi juttu eikä mikään hoitaa kahta lasta siinä samassa... Jos osoitan vastustusta, saan taas kuulla sanat:-"mä olen nuoruuteni sua kasvattanut, olet tämän nyt mulle velkaa...."
        Miten voisin vetää rajat saaden tilanteen normaaliksi, ilman että välit menisivät kokonaan?


      • olenko hulluvaimikä mutta mielestäni olenvanhemmilleni vähintäänkin sen velkaa että pidän kunnia asiana auttaa jos apuapyytävät, ovathanheantaneet aikanaan kaikkensa jotta mulla on vaatteetpäällä eikä mitäänmuutakaanpuuttuis,tekemisenoppejamyöten, perkele, eiolepaljonvaadittu jos minäkinsaanantaa joskusjotakin, ja sukulaisia ja kavereita autan koska hekin auttavat jossitätarvitsen,,,joten miettikää mitäsuustannepäästätte,


      • .... liian kiltti ( tai tyhmä) kirjoitti:

        Itselläni äiti vetoaa aina siihen että, olen pilannut hänen elämänsä. (Olen ns.vahinkolapsi) Jätin juuri myymättä toisen asuntoni, koska äitini tarvitsi sen muiden sisarusteni koulun takia... Vuokraa en voi ottaa markkina-arvonmukaisesti koska siihen ei olisi hällä varaa... Elän nyt sitten kahden asunnon loukussa, velkaantuneena...
        Ja nyt pitäisi luopua kesästä... Olen parhaillaan toipumassa pitkäaikaisesta masennuksesta. Äitini olettaa että minä hoidan sisaruksiani 07.00-21.30 ma-pe ruokapalkalla (ruoan jonka minä kuitenkin tekisin). Teen pääosin yötöitä, joten hänen mielestään ei olisi juttu eikä mikään hoitaa kahta lasta siinä samassa... Jos osoitan vastustusta, saan taas kuulla sanat:-"mä olen nuoruuteni sua kasvattanut, olet tämän nyt mulle velkaa...."
        Miten voisin vetää rajat saaden tilanteen normaaliksi, ilman että välit menisivät kokonaan?

        mitenkään. Mutta pakko se on jossain välissä tehdä ellet itse halua katkeroitua. Luultavasti välit menevät poikki joksikin aikaa kokonaan, koska äitisi ei ole tottunut vastusteluun. (Tunnen itsekin näitä tapauksia...) Loppu riippuu hänen omasta tilannetajustaan, antaako hän periksi vai ei. Ellei, mieti haluatko olla kotiorja loppuikäsi.

        Kokeileppas vinkata äidillesi, että etpä ehkä itsekään olisi tähän perheeseen halunnut syntyä jossa ei pystytä muuhun kuin syyllistämiseen.


      • Remonti reiska
        Gaiana kirjoitti:

        ihmisiä valitettavasti on.
        Ei lapsenvahti saa olla itsestään selvyys. Lapsenvahdeillakin on oma elämä ja omat suunnitelmat. Kyllä nämä asiat täytyy miettiä jo etukäteen perheenlisäystä suunniteltaessa.

        Yhteen aikaa sukulaiset,puoli tutut ja tuttujen tutut häpeämätömasti pyyteli puhelimessa ja tavtessamme jos poikeasin heillä laitamassa sitä ja sitä kuntoon ja kun en alussa kehdannut pyytää maksua pyynöistä ei meinannut tulla loppua. Sitten keksi. kun taas tuttu rouvashenkilö pyysi kotiinsa avuksi niin hymyssä suin sanoin että voisinhan minä mielläni tulla jos itsekin sasin vähän jotakin esim,lihalista ripsipiirakaa.Joskus ystävyys päätyi siihen,mutta yllätävän usein sain palkasi sen mitä pyysin ja sovitiin että aina tarvitaessa tulen heille päiväs aikaan remonti reiskasi. Tehkää te samoin.


      • hintaa
        enkä näe toisen ajatuksia kirjoitti:

        Syyllistäminen vanhojen ihmisten oiva keino saada apua, voi vedota vaikka kuinka vanhoihin asioihin: " kun sinä et silloinkaan....."
        Vanhat asiat pomsahtavat esiin, jotka eivät tähän päivään kuulu, mutta jotka muistetaan aina silloin kun vastaus ei oikein miellytä.

        Mutta asiaan.
        Pitäisi vaan reilusti osata pyytää korvaus etukäteen ja niin että homma on selvä molemmin puolin.
        Kun pyysin sukulaisia (2kpl) auttamaan muutossa, niin kerroin maksavani pyydetyn rahan.
        Raha ei kelvannut, ja niinpä kummallekkin persoonalle ostin kunnon pullon alkosta ja vielä perheen yhteiseen vapaa-aikaan lahjakortin paikalliseen ruokaravintolaan.

        En tiedä mikä meni vinoon kun toinen yksilö veti nenänsä niin korkkiruuville ettei uskoiskaan.
        Menin vaimoltakin kysymään että jäikö korvaus vajaaksi, en vastausta kunnolla saanut.
        Välit jäätyivät tämän vuoksi, ei minun, vaan sen toisen muuttajan.
        Toinen muuttaja perheineen ihan ookoo.
        Näin se vaan on, vikaan meni, vaikka yritin fiksukin olla.
        Jos vielä muutto tulee ajankohtaiseksi niin ostan palvelun muuttofirmalta.
        Ei tule niitä jälkituhssauksia.

        Tuttu juttu. Olen kyllä nyt päätynyt siihen, että aina paras, jos ei tarvitse ilmaista apua pyyttää-siis ostan mieluummin. Mutta jotakin apua on hankala ostaa-esim. jotain ihan pientä ATK juttua, jota ei itse osaa... Jos hinta ei kelpaa, ntaa sitten olla niin. Voi tarjota jotain apua vastaavasti takaisin-omapahan sitten toisen oma asia, jos ei sitten tarpeen tulleen pyydä..On siinä aitten sekin vaara, että jonkun pikku avun takia jää palveluksen velkaa ja sitä sitten saakin maksaa pitkään ja hartaasti...
        Vaikea se kyllä on sanoa ei pyydetylle avulle-aiankin jos vanhemmat pyytävät. Raja siihenkin on vedettävä-perustelut auttavat joskus


      • hyvä tahto
        Nimetön kirjoitti:

        Voi.voi !Mikä on mennyt pieleen kun jokaisesta hyväntahdon osoituksesta tulisi saada rahaa. Missä on hyvän tahtoinen lähimmäisen rakkaus,johtaa kysymään.Ei tulisi mieleenkään serkulta tai tädiltä ottaa rahaa muuton yhteydessä. Johan meillä jokaisella joskus tulee tilanteita, että tarvitaan apua. Minulla itselläkin.Vastavuoroisus on yksi hyvä periaate elämässä,niin suhteet pysyvät kunnossa.Ja sukulaisuuden arvostus. Palautetaan vanhat hyvät toisiamme kunnioittavat tavat arvoonsa niin naapuruus-suhteet pysyvät kunnossa.

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ei kaikesta auttamisesta kuulu olla käsi ojossa euroja ruinaamassa. Olen elämäni varrella ollut monissa tilanteissa, joissa on tullut hommia tehtyä ilman, että on tullut mieleenkään pyytää rahallista korvausta. Kavereille, vanhemmille, naapureille, monia ihmisiä voi auttaa, ja kas kummaa kyllä se vastavuoroisuus toimii ja apua saa samoilta ihmisiltä, kun oma avuntarve ilmenee. Ei tulisi mieleenkään pyytää esim. omilta vanhemmilta rahaa vaikka remonntihommista. Sen verran pyyteettömästi ovat he puolestaan aina olleet apuna ja käytettävissä.

        Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.


      • justers

        osaatko kai sanoa että EI ONNISTU

        ILMAISTYÖTÄ EI OLE


      • Repe808
        .... liian kiltti ( tai tyhmä) kirjoitti:

        Itselläni äiti vetoaa aina siihen että, olen pilannut hänen elämänsä. (Olen ns.vahinkolapsi) Jätin juuri myymättä toisen asuntoni, koska äitini tarvitsi sen muiden sisarusteni koulun takia... Vuokraa en voi ottaa markkina-arvonmukaisesti koska siihen ei olisi hällä varaa... Elän nyt sitten kahden asunnon loukussa, velkaantuneena...
        Ja nyt pitäisi luopua kesästä... Olen parhaillaan toipumassa pitkäaikaisesta masennuksesta. Äitini olettaa että minä hoidan sisaruksiani 07.00-21.30 ma-pe ruokapalkalla (ruoan jonka minä kuitenkin tekisin). Teen pääosin yötöitä, joten hänen mielestään ei olisi juttu eikä mikään hoitaa kahta lasta siinä samassa... Jos osoitan vastustusta, saan taas kuulla sanat:-"mä olen nuoruuteni sua kasvattanut, olet tämän nyt mulle velkaa...."
        Miten voisin vetää rajat saaden tilanteen normaaliksi, ilman että välit menisivät kokonaan?

        Vaikea tilanne sinulla. Ei ehkä ole tosiaan muuta keinoa ulos, kuin välien katkeaminen vähintään väliaikaisesti, henkilöistä riippuen jopa loppuelämäksi, mutta vaihtoehtona on toisaalta tuo (äitisi) elämänikäinen taakka.

        Tuo lapsen syyllistäminen on lähes uskomatottominta paskaa mitä vanhemmat voivat lapselleen syöttää. Jos olet äitisi mielestä ns. vahinkolapsi, niin KENENKÄHÄN vahingosta sinä olet syntynyt? Lapsen vaikutusmahdollisuuksia siinä vaiheessa ei ole olemassa.

        Tilanteesta riippuen äitisi olisi voinut käyttää jättää vartin hurmio väliin, käyttää ehkäisyä, tehdä abortin, lahjoittaa sinut pois jne... hän valitsi sitten vaihtoehdon pitää sinut ilmeisestikin "rakastavassa" perheessä ja kaataa oman pahanolonsa sinun niskaasi, jolla ei ole mitään keinoa puolustautua tai osaa ja arpaa tilanteeseen. Sitten jos tuota paskaa joutuu vielä lapsesta asti kuuntelemaan...


        Mielestäni sinun pitäisi sanoa äidillesi suorat sanat. Että äitisi valitsit sinut, vaikka hänellä oli muita vaihtoehtoja, mutta sinä et voinut valita häntä. Kestätkö elämäsi ilman äitiäsi, vai sen syyllistämisen mitä häneltä ilmeisesti jatkuvasti saat. Pahinta hommassa ovat ehkä pienet? sisaruksesi, joita äitisi varmaasti alkaisi käännyttää sinua vastaan, mutta toisaalta jos sisaruksesi osaavat ajatella omilla aivoillaan, niin he myöhemmin ymmärtäisivät.

        Mutta niin tai näin, allikko edessäpäin. Rohkeutta sinulle, sinun on tehtävä omat päätöksesi.


      • yks tekijä
        hyvä tahto kirjoitti:

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ei kaikesta auttamisesta kuulu olla käsi ojossa euroja ruinaamassa. Olen elämäni varrella ollut monissa tilanteissa, joissa on tullut hommia tehtyä ilman, että on tullut mieleenkään pyytää rahallista korvausta. Kavereille, vanhemmille, naapureille, monia ihmisiä voi auttaa, ja kas kummaa kyllä se vastavuoroisuus toimii ja apua saa samoilta ihmisiltä, kun oma avuntarve ilmenee. Ei tulisi mieleenkään pyytää esim. omilta vanhemmilta rahaa vaikka remonntihommista. Sen verran pyyteettömästi ovat he puolestaan aina olleet apuna ja käytettävissä.

        Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

        voihan sitä rahaa tarjota,,mut jos auttaja ei sitä halua niin pitää kunnioittaa sen näkemystäkin,eikä olla tyrkyttämäs


      • etten
        Nimetön kirjoitti:

        Voi.voi !Mikä on mennyt pieleen kun jokaisesta hyväntahdon osoituksesta tulisi saada rahaa. Missä on hyvän tahtoinen lähimmäisen rakkaus,johtaa kysymään.Ei tulisi mieleenkään serkulta tai tädiltä ottaa rahaa muuton yhteydessä. Johan meillä jokaisella joskus tulee tilanteita, että tarvitaan apua. Minulla itselläkin.Vastavuoroisus on yksi hyvä periaate elämässä,niin suhteet pysyvät kunnossa.Ja sukulaisuuden arvostus. Palautetaan vanhat hyvät toisiamme kunnioittavat tavat arvoonsa niin naapuruus-suhteet pysyvät kunnossa.

        Paremmin sano.Hyväntahtoisuutta ei kuule löydy niiltä sukulaisilta.Vuos tolkulla auttanu ja jeesannu mutta minulle ei apua heru.Rahaa olen lainannut ja kyseltyäni niitä takaisin aina sama laulu kun ei ole tullut tiliä.Ei kuitenkaan tilipäivänä tule pieneen mieleen maksella velkoja niin että pyyhin perseeni tästä lähin sukulaisten auttamisella.


      • kiltti!
        .... liian kiltti ( tai tyhmä) kirjoitti:

        Itselläni äiti vetoaa aina siihen että, olen pilannut hänen elämänsä. (Olen ns.vahinkolapsi) Jätin juuri myymättä toisen asuntoni, koska äitini tarvitsi sen muiden sisarusteni koulun takia... Vuokraa en voi ottaa markkina-arvonmukaisesti koska siihen ei olisi hällä varaa... Elän nyt sitten kahden asunnon loukussa, velkaantuneena...
        Ja nyt pitäisi luopua kesästä... Olen parhaillaan toipumassa pitkäaikaisesta masennuksesta. Äitini olettaa että minä hoidan sisaruksiani 07.00-21.30 ma-pe ruokapalkalla (ruoan jonka minä kuitenkin tekisin). Teen pääosin yötöitä, joten hänen mielestään ei olisi juttu eikä mikään hoitaa kahta lasta siinä samassa... Jos osoitan vastustusta, saan taas kuulla sanat:-"mä olen nuoruuteni sua kasvattanut, olet tämän nyt mulle velkaa...."
        Miten voisin vetää rajat saaden tilanteen normaaliksi, ilman että välit menisivät kokonaan?

        Sinähän et ole ollut päättämässä syntymästäsi, vaan siihen johtaneet teot ja sen seuraukset ovat äitisi omia. On kohtuuton taakka kantaa syyllisyyttä omasta syntymästään ja joutua hyvittämään sitä. Sinä et ole pilannut äitisi elämää, hän on tehnyt sen ihan itse!
        Et ole velkaa myöskään nuorempien sisarusten lastenhoitoa äidillesi, heidänkin syntymänsä on ollut hänen ratkaisunsa,- ei sinun syytäsi.


      • liian kiltti
        .... liian kiltti ( tai tyhmä) kirjoitti:

        Itselläni äiti vetoaa aina siihen että, olen pilannut hänen elämänsä. (Olen ns.vahinkolapsi) Jätin juuri myymättä toisen asuntoni, koska äitini tarvitsi sen muiden sisarusteni koulun takia... Vuokraa en voi ottaa markkina-arvonmukaisesti koska siihen ei olisi hällä varaa... Elän nyt sitten kahden asunnon loukussa, velkaantuneena...
        Ja nyt pitäisi luopua kesästä... Olen parhaillaan toipumassa pitkäaikaisesta masennuksesta. Äitini olettaa että minä hoidan sisaruksiani 07.00-21.30 ma-pe ruokapalkalla (ruoan jonka minä kuitenkin tekisin). Teen pääosin yötöitä, joten hänen mielestään ei olisi juttu eikä mikään hoitaa kahta lasta siinä samassa... Jos osoitan vastustusta, saan taas kuulla sanat:-"mä olen nuoruuteni sua kasvattanut, olet tämän nyt mulle velkaa...."
        Miten voisin vetää rajat saaden tilanteen normaaliksi, ilman että välit menisivät kokonaan?

        ihminen tarvitsee tervettä itsekkyyttä!! kiltteyskin voi olla huono ominaisuus ku se menee äärimmäisyyteen niin ku sun tilanteessa! nyt laitat lopun tohon et sua kohdellaan noin törkeesti, sullakin on ihmisarvo ja oikeus omaan elämään! syyllistäminen ja hyväksikäyttö ovat tosi julmaa henkistä väkivaltaa ja voivat tehdä elämästä ihan sietämätöntä. en ihmettele et olet kärsinyt masennuksesta. sun pitää tosissaan keskittyä nyt itseesi ja omaan terveyteesi. muutenhan susta ei ole kohta enää mihinkään ja kadotat elämästä kaiken mielekkyyden. hakeudu sellaisten ystävien ja sukulaisten pariin jotka ymmärtävät sua ja haluavat tukea sua eivätkä kuormittaa niin ku mutsis joka kieltämättä vaikuttaa julmalta ihmiseltä. äitis mokahan se on ollu jos on saanu haluamattaan lapsen, ei kyl olis ansainnu noin joustavaa ja kilttiä ihmistä ku sinä lapsekseen... kaikkea hyvää sinulle ja voimia arkeen!:) pidä puolesi!!!


      • niin? kirjoitti:

        runontaja.Kaikki saavat kotitalousvähennystä, jopa jonkun lapsetkin.

        kotona teetetystä työstä saa lain mukaan kotitalousvähennyksen edellyttäen, että yrittäjä minkä palveluksia tilaa kuuluu ennekkoperintärekisteriin.

        Mikäli tänään joku avaa firman eikä ole pyytänyt verottajanta pääsyä ennekkoperintärekisteriin.
        Tämä joku sitten tekee työnsä ja laskuttaa tonnin, kun sitten työn teettäjä hakee kotitalousvähennystä tulee tyly tuomio "Ette saa kotitalousvähennystä, sillä yritys jolle työn teetätitte, ei kuulu ennekkoperintärekisteriin."


      • HÄH!?!?!

        vitun lol.. muissa kulttuureissa asutaan vähintään 28 vuotiaaksi asti kotona ja täällä kitistää jostain loma-ajasta!?!?!? Vanhempiaan pitää kunnioittaa.. Sukulaisilla ja heidän ystävillä ei niin väliä.. Kai?


      • Ja Pah!
        Nimetön kirjoitti:

        Voi.voi !Mikä on mennyt pieleen kun jokaisesta hyväntahdon osoituksesta tulisi saada rahaa. Missä on hyvän tahtoinen lähimmäisen rakkaus,johtaa kysymään.Ei tulisi mieleenkään serkulta tai tädiltä ottaa rahaa muuton yhteydessä. Johan meillä jokaisella joskus tulee tilanteita, että tarvitaan apua. Minulla itselläkin.Vastavuoroisus on yksi hyvä periaate elämässä,niin suhteet pysyvät kunnossa.Ja sukulaisuuden arvostus. Palautetaan vanhat hyvät toisiamme kunnioittavat tavat arvoonsa niin naapuruus-suhteet pysyvät kunnossa.

        Mutta onkop se lähimmäisenrakkautta, että orjuutetaan surutta sukulaisia ja sälytetään heille mitä uskomattomimpia töitä syyllistäen ja kiristäen? Mielestäni oli oikein fiksusti tehty kun hän tarjosi korvauksen muuttoapulaisten tekemästä työstä.


      • .... liian kiltti ( tai tyhmä)
        .... liian kiltti ( tai tyhmä) kirjoitti:

        Itselläni äiti vetoaa aina siihen että, olen pilannut hänen elämänsä. (Olen ns.vahinkolapsi) Jätin juuri myymättä toisen asuntoni, koska äitini tarvitsi sen muiden sisarusteni koulun takia... Vuokraa en voi ottaa markkina-arvonmukaisesti koska siihen ei olisi hällä varaa... Elän nyt sitten kahden asunnon loukussa, velkaantuneena...
        Ja nyt pitäisi luopua kesästä... Olen parhaillaan toipumassa pitkäaikaisesta masennuksesta. Äitini olettaa että minä hoidan sisaruksiani 07.00-21.30 ma-pe ruokapalkalla (ruoan jonka minä kuitenkin tekisin). Teen pääosin yötöitä, joten hänen mielestään ei olisi juttu eikä mikään hoitaa kahta lasta siinä samassa... Jos osoitan vastustusta, saan taas kuulla sanat:-"mä olen nuoruuteni sua kasvattanut, olet tämän nyt mulle velkaa...."
        Miten voisin vetää rajat saaden tilanteen normaaliksi, ilman että välit menisivät kokonaan?

        Kiitos tuesta... Nyt olen saanut muutaman kuukauden ajan tukea ammatti ihmisiltäkin ja alan olla riittävän vahva tekemään etenemis askeleen... Otan riskin, ja kieltäydyn sisarusteni hoidosta. Enkä tiedä kauan he voivat enää vuokralla olla, sillä tämän kuun vuokraa en ole vielä saanut.. Asuntoani vielä kysellään toistuvaksi, on vielä melko varma ostajakin kun vaan ryhdyn sitä myymään... Ei vaan haluaisi kasvattaa äidin jo valmiiksi suurta ongelmataakkaa... Yleensä ihmisistä on hauskaa kun kerron muuttaneeni pois kotoa heti intin jälkeen jääden vieraalle paikkakunnalle, no ei mennyt montaa vuotta kun äiti vaihtoi samaan kuntaan... Äitiä ilman pärjäisin, mutta sisarukset pitää mua kakkos äitinä, mä oon se joka kehittelee jotain kivoja arjesta poikkeavia juttuja... Ehkä he vielä tulevat ymmärtämään... Olen sanonut että kyllä voisin normaaliuden rajoissa mahdollistaa esim vapaa illan äidille, että ottaisin lapset luokseni paistamaan takka makkaraa ja vaikka saunomaan tai askartelemaan... Mutta se mitä pyydetään olisi jatkuvaa hoitoa, mulle ei jäisi enään itselle omaa aikaa...
        No itse on lopullinen ratkaisu tehtävä... Pahinta peläten, parasta toivoen.


      • ..........
        kiltti! kirjoitti:

        Sinähän et ole ollut päättämässä syntymästäsi, vaan siihen johtaneet teot ja sen seuraukset ovat äitisi omia. On kohtuuton taakka kantaa syyllisyyttä omasta syntymästään ja joutua hyvittämään sitä. Sinä et ole pilannut äitisi elämää, hän on tehnyt sen ihan itse!
        Et ole velkaa myöskään nuorempien sisarusten lastenhoitoa äidillesi, heidänkin syntymänsä on ollut hänen ratkaisunsa,- ei sinun syytäsi.

        ei mee tajuntaan, miten joku äiti voi syyttää lastaan tämän syntymästä!!!! kyllä se on äiti varmasti se ensimmäinen olento, mistä on lähdetty eikä lapsi. hohhoijaa! miten voi tälläistä edes puhua???


      • mk
        eräsN1 kirjoitti:

        Itse ehdotin omille vanhemmille, että ostaisivat remontointipalvelun ulkopuoliselta ihmiseltä. Niin jokainen saisi viettää lomansa niin, kuin lystää. Mutta ei tunnu onnistuvan, kun tulee niin kamalan kalliiksi. Ja remontoijan toimenkuvaan ei kuulu siivoaminen,ruuanlaitto ja pihatyöt..??!!

        Siten että lopettaa kaiken tekemisen vanhemmille ja sanoo suoraan että minulla on oma elämä ja en kerkiä teitä enää auttamaan ja niin edelleen ja jos ei hanki remonttia ulkopuoliselta niin silloin jää remontti tekemättä. Itse aokoinaan lupasin maalata sisältä vanhempien rivitaloasunnon mutta kun ssanoin että hankkikaa maalit ja sitten odottelin soittoa että koska maalataan mutta kun en itse ollut aktiivinen niin he teettivät remontiin firmalla kun ei viittineet soittaa että koska voit tulla tekemään. Nykyjään teen äidilleni kesämökkiremonttia ja kun minulle mökki on 230km päässä ja en koklomaa viitsi remonttiin tuhlata niin ihmetellään kun kestää niin kauan mutta ei kesähelteellä sisätöitä tehdä vaan sitten kun syksyn huonot ilmat tulee. Monelle eläkeläiselle ei mene jakeluun että aikuiset lapset ovat töissä ja on oma perhe niin ei siihnä hirveästi viitti talkoilla mitään tehdä kun on omat harrastukset ja lapsen ja se perhe-elämä jan niin edelleen.


      • ei ole
        .... liian kiltti ( tai tyhmä) kirjoitti:

        Itselläni äiti vetoaa aina siihen että, olen pilannut hänen elämänsä. (Olen ns.vahinkolapsi) Jätin juuri myymättä toisen asuntoni, koska äitini tarvitsi sen muiden sisarusteni koulun takia... Vuokraa en voi ottaa markkina-arvonmukaisesti koska siihen ei olisi hällä varaa... Elän nyt sitten kahden asunnon loukussa, velkaantuneena...
        Ja nyt pitäisi luopua kesästä... Olen parhaillaan toipumassa pitkäaikaisesta masennuksesta. Äitini olettaa että minä hoidan sisaruksiani 07.00-21.30 ma-pe ruokapalkalla (ruoan jonka minä kuitenkin tekisin). Teen pääosin yötöitä, joten hänen mielestään ei olisi juttu eikä mikään hoitaa kahta lasta siinä samassa... Jos osoitan vastustusta, saan taas kuulla sanat:-"mä olen nuoruuteni sua kasvattanut, olet tämän nyt mulle velkaa...."
        Miten voisin vetää rajat saaden tilanteen normaaliksi, ilman että välit menisivät kokonaan?

        Masennuksesi johtuikin varmaankin juuri omituisesta äitisuhteestasi. Olisi varmaankin toipumisesikin kannalta parasta katkaista suhteet ainakin joksikin aikaa. Ja kuten joku jo huomauttikin, vahingoistaan äitisi kantaa vastuun itse, et sinä.


    • opettanut

      sukusi kerjäämään, voit myös opettaa heitä olemaan ruinaamatta.Tyly pitää olla.Sukulaisille ei pidä tehdä rahastakaan töitä.Sellaiset sukulaiset jotka eivat osaa hoitaa omia asioitaan ovat "terveitä vammaisia" joilla ei ole todistettavaa vammaa mutta kuitenkin heillä joku on..

    • riittävästi kossaa...

      Pyydä härskisti riittävästi kosse pulloja niin ainakin miettivät millon on niin tärkee asia et pyytää sulta palveluksia... varmasti toimii!!!!!

    • naurettavaa

      Kyllä meillä annetaan apua puolin ja toisin , sitä varten ne sukulaoset ovat olemassa , naurettavaa narinaa

      • joskus että

        ihmiset ei nykyään saa persettä penkistä edes omien vanhempiensa vuoksi ilman että pitää olla heti fyrkkaa ojentamassa.
        Apua annetaan puolin ja toisin ja sillon homma toimii.
        Olen itse 53v mies ja aina jos vaan osaan/pystyn niin olen auttanut sukulaisia ja itse saanut apua myös (esim.muuttoapua) Näin on.


      • Nimetön
        joskus että kirjoitti:

        ihmiset ei nykyään saa persettä penkistä edes omien vanhempiensa vuoksi ilman että pitää olla heti fyrkkaa ojentamassa.
        Apua annetaan puolin ja toisin ja sillon homma toimii.
        Olen itse 53v mies ja aina jos vaan osaan/pystyn niin olen auttanut sukulaisia ja itse saanut apua myös (esim.muuttoapua) Näin on.

        ...markkinat.
        On eri asia auttaa jossakin pikkuhommassa joskus kun auttaa aina ja varsinkin jossakin sellaisessa hommassa joka yleisesti maksaa rahaa kun sen palvelun joutuu ostamaan muualta.
        Saatika silloin kun samaa hommaa pyydetään tekemään tutun tutun tutulle...
        Mut itse pitää tietää millon lupautuu ja mihinkä tehtäviin. :)


      • Aiheen aloittanut kertoja, kun ei vaan maininnut, että hän olisi saanut itse apua, sitä joskus tarvitessaan.
        Sitä paitsi veljen kaveri ei ole sukulainen.

        Jos sinulla on niin hyvät välit sukulaisiisi, ja teillä autetaan puolin ja toisin, on tietysti eri asia.
        Sehän olisi suorastaan HIENOA JOS NÄIN OLISI, ja niin sen homman kuuluisikin toimia.

        Maailma kun nyt vaan sattuu olemaan selkärangattomia nilviäisiä pulollaan.

        Kyllä itsekkin tiedän, mitä muutaminen on, ja olen saanut apua, ja kyllä autan toisiakin jos vain on työn puolesta aikaa ja vaan pyydetään.


      • sieltä....

        Se on jännä, kun tuo käsite "annetaan apua puolin toisin" on vain yleensä niillä, jotka sitä APUA? saa ja haluaa myös ottaa.


    • vuosia sitten pyysi minua hitsaamaan yhtä autoa, koska hänellä oli kiire lomalle.
      Kerroin, ettei minulla ei ole sillä hetkellä aikaa.
      Otti herneen nenäänsä, eikä ole kuin kerran soittanut kymmenen vuoden sisällä.

      • menettäneesi

        jotain.


      • menettäneesi kirjoitti:

        jotain.

        yhden murheen, en kuitenkaan vaadi ky. murhetta palautettavaksi mikäli joku sen löytää.


    • ulkomaalainen

      Onko suomi24 joku luusereiden kokoontumis paikka? Näytää, että olette vieraassa maassa, kun ei ole varaa mihinkään.Pitäsikö syötää naapuri lapsia?Mieheni tuhlaa rahat, mitä nyt tehdään ja jne.Herra jestas!Hyvää päivänjatkoa!
      Jack

      • Nimetön

        Minja ei jymmärränä.. Puhu somi tana..

        Mikäli sinua ei kiinnosta tai sinua ärsyttää täältä lukemasi asiat. Älä ihmettele enempää vaan lopeta lukeminen.

        Suomalainen kulttuuri taitaa olla sinulle vieras.

        When in Rome..


      • Werty

        Johtunee siitä, että tänne palstalle kirjoittavat
        ovat maalaisjärjen puutteessa.
        koetaan ilmeisesti palsta myös jonain terapeuttisena "avautumis" laatikkona.
        kun selaimen sulkee, jää murheet taakse.

        ja jos kaikki on huonosti ja tympii ja sukulaisetkin käyttää hyväksi niin
        AVATKAA IHMEESSÄ SUUNNE SIINÄ TILANTEESSA ÄLKÄÄKÄ JÄLKEENPÄIN
        AVAUTUKO!!


      • kuin tehty
        Werty kirjoitti:

        Johtunee siitä, että tänne palstalle kirjoittavat
        ovat maalaisjärjen puutteessa.
        koetaan ilmeisesti palsta myös jonain terapeuttisena "avautumis" laatikkona.
        kun selaimen sulkee, jää murheet taakse.

        ja jos kaikki on huonosti ja tympii ja sukulaisetkin käyttää hyväksi niin
        AVATKAA IHMEESSÄ SUUNNE SIINÄ TILANTEESSA ÄLKÄÄKÄ JÄLKEENPÄIN
        AVAUTUKO!!

        Meilläkin isoveli piti nuorempia ilman palkkaa firmassaan, isä oli kuollut, ja kun hänestä tuli ilmaisen työvoiman kautta rikas, meidän piti lähteä maailmalle. Ei alle 20-v. kouluttamaton voi sanoa, että pidä prkele virmas, nyt otetaan hatkat. Siinä oli äitimuori hätää kärsimässä ja pelkäsi jatkuvia yhteenottoja. Ei käy porukat veljeä moikkaamassa, mutta me nuoremmat pidetään yhteyttä. Rahalla ei saa kaikkea.


      • eletään muka hyvinvointi valtiossa.

        Taitaa olla Suomessa niin hyvin asiat, että tuleekin jo itseriittoiseksi.

        Miten köyhissä maissa, jossa ei oikeasti ole varaa mihinkään?

        Siellä ihmiset auttavat toisiaan.. mutta kumma että täällä on näin.


      • kuin tehty kirjoitti:

        Meilläkin isoveli piti nuorempia ilman palkkaa firmassaan, isä oli kuollut, ja kun hänestä tuli ilmaisen työvoiman kautta rikas, meidän piti lähteä maailmalle. Ei alle 20-v. kouluttamaton voi sanoa, että pidä prkele virmas, nyt otetaan hatkat. Siinä oli äitimuori hätää kärsimässä ja pelkäsi jatkuvia yhteenottoja. Ei käy porukat veljeä moikkaamassa, mutta me nuoremmat pidetään yhteyttä. Rahalla ei saa kaikkea.

        tosi itsekäs oli, ja te olitte vissiin enemmän tai vähemmän ajattelemattomia ja hyväksi käytettäviä. Heititte helmenne sialle. Hyi!

        Tässä näkee taas tämän suomalaisen vaatimattomuuden oikeen kukassaan... ja oman työn arvostamattomuuden!

        Asian iloinen puoli tietysti on se, että olet ottanut jo asiasta opiksesi ja tulet toimeen omillasi. Hyvää kevään alkua vaan :-)


    • mies23v

      Olen huomannut itsekkin että jotku sukulaiset luulevat saman suvun jäsenet auttavan ilmaiseksi. Moni sukulainen/tuttava on aina teettämässä kaikkea kaivinkone/traktori töitä ja odottavat että teen talkoina ne. sitte ku sanon että joudun velottamaa tehdyistä tunneista suututaan koska rahastan auttamisesta. eivät tunnu tajuavan et ei ne koneet minullekkaa ilmaisia olleet ja koska teen työkseni niitä en voi alkaa kiertämää tekemässä ilmaiseksi niitä kenellekkään. olen kyllä auttanut ilmaiseksikin. sitte ku tarvis vasta palvelusta kyllä löytyy monellaista estettä!!! olen kyllä monasti sanonut et ootte te köyhiä ky pitää ilmaiseksi tehä!!

      • aina vaan

        Ei siinä mitään, jos välillä autellaan puolin ja toisin. On mukava kun saa apua ja toisaalta on mukava myös auttaa. Kuitenkaan auttamisesta ei ole sama asia kuin vellollisuus. Kyllä sukulaisten ja tuttujen pitää voida ymmärtää, että aina ei sovi.

        Rahasta vielä. Itse olen kohta valmistuva (lue: opiskelija) teollinenmuotoilija. Sukulaiset ja tuttavat olettavat, että kun koulussa teen jotain, se on ilmaista. Että taide-esineet tai tuotteet, joita valmistan, olisivat heille ilmaisia. Tietysti haluaisin mieluummin myydä niitä, mutta kun pyydän niistä oikeaa hintaa (ei materiaalikustannuksia vain työtunnit) eivät sukulaiset niitä suostu ostamaan. Heidän mielestään olen todella pihi kun pyydän niin kalliita hintoja, pitäisihän heidän nyt saada vähän edullisemmin. Enhän minä mitään halpahallin tavaraa olekaan myymässä! Niihin on käytetty tunteja ja taas tunteja suunnitteluun ja valmistustyöhön, kaikki käsin tehtyjä! Mutta ei niin ei... Sukulaiset ja tuttavat kehtaavat pyytää lähes mitä vain. Jos kieltäydytään tai pyydetään korvausta tulee nyrpistelyä, kritiikkia jne. Kuitenkin kun mikään ei ole ilmaista, kaiken eteen on nähtävä vaivaa eikä rahaakaan ole opiskelijalla ylimääräistä.

        Mielenkiintoisinta on ehdottomasti sukulaisten ja tuttujen arvostus. Jos teet niinkuin pyydetään ja autat aina tarvittaessa, sinua pidetään hyvänä tyyppinä ja pyyntöjä satelee aina vain enemmän ja pian myös tutun tutuilta. Jos taas pyydät korvausta, kieltäydyt hyvänkin syyn varjolla, mutta kieltäydyt silti, niin sinua aletaan arvostella.

        Miten tästä löytää se kultainen keskitie? Siiinä pulma.


      • ja tiedän mitä niiden ylläpitäminen maksaa...
        Muutossa auttelu on aika paljon eri asia.

        Itse teimme puolison kanssa kerran niin, että minun sukulaisille kaivettiin, mutta meille riitti, että hän maksoi meille vaan sen, mitä koneen käyttö ja kuljetus maksoi. Emme jääneet miinukselle. Työn teimme ilmaiseksi.

        Sukulainen säästi työpalkoissa 1700 € Koska tältä sukulaiselta saimme aikoinamme apua paljon, halusimme näin. Molemmat osapuolet ovat olleet oikeen tyytyväisiä.
        Täysin ilmaista hommaa ei voi ajatella, ei tällä alalla.


      • se on
        aina vaan kirjoitti:

        Ei siinä mitään, jos välillä autellaan puolin ja toisin. On mukava kun saa apua ja toisaalta on mukava myös auttaa. Kuitenkaan auttamisesta ei ole sama asia kuin vellollisuus. Kyllä sukulaisten ja tuttujen pitää voida ymmärtää, että aina ei sovi.

        Rahasta vielä. Itse olen kohta valmistuva (lue: opiskelija) teollinenmuotoilija. Sukulaiset ja tuttavat olettavat, että kun koulussa teen jotain, se on ilmaista. Että taide-esineet tai tuotteet, joita valmistan, olisivat heille ilmaisia. Tietysti haluaisin mieluummin myydä niitä, mutta kun pyydän niistä oikeaa hintaa (ei materiaalikustannuksia vain työtunnit) eivät sukulaiset niitä suostu ostamaan. Heidän mielestään olen todella pihi kun pyydän niin kalliita hintoja, pitäisihän heidän nyt saada vähän edullisemmin. Enhän minä mitään halpahallin tavaraa olekaan myymässä! Niihin on käytetty tunteja ja taas tunteja suunnitteluun ja valmistustyöhön, kaikki käsin tehtyjä! Mutta ei niin ei... Sukulaiset ja tuttavat kehtaavat pyytää lähes mitä vain. Jos kieltäydytään tai pyydetään korvausta tulee nyrpistelyä, kritiikkia jne. Kuitenkin kun mikään ei ole ilmaista, kaiken eteen on nähtävä vaivaa eikä rahaakaan ole opiskelijalla ylimääräistä.

        Mielenkiintoisinta on ehdottomasti sukulaisten ja tuttujen arvostus. Jos teet niinkuin pyydetään ja autat aina tarvittaessa, sinua pidetään hyvänä tyyppinä ja pyyntöjä satelee aina vain enemmän ja pian myös tutun tutuilta. Jos taas pyydät korvausta, kieltäydyt hyvänkin syyn varjolla, mutta kieltäydyt silti, niin sinua aletaan arvostella.

        Miten tästä löytää se kultainen keskitie? Siiinä pulma.

        Kultainen keskitie on siinä kuinka paljon annat käyttää hyväksi itseäsi.


    • Make60

      Olet ihan oikeassa että pitäisi heti ottaa kunnon korvaus työstä eikä tehdä ilmaiseksi muuta kuin omille vanhemmilleen vaikka saunapuita mökillä. Itse teen omälle aidillesi kesämökkiremonttia vanhaan mökkiin mutta äitini on tehnut mökistä testamentin minulle ja sitten kun hänestä aika jättää on kiva nähdä siskon ja veljen ilme kun testamentti luetaan. Kun teen kaikki työt mökillä niin munulla on myös mökin käyttöoikeus mökkiin. Ei kaikille kaverin kaverille kannata ilman korvausta tehdä mitään.
      Varsinkin eläkeläiset eivät ymmärrä että remontit tehdään silloin kun on aikaa kun pitää käydä töissä.

    • KissuliK

      Itse olen kokenut että parturi-kampaajan koulutksesta joutuu joksus kärsimään..
      Asun synnyin kaupungistani 850km päässä ja pääsen todella harvoin lomailemaan perheeni luona. Mutta sinnekkö menee niin oon kivaa puuhaa fiksata sisarrusten ja vanhmpien hukset kuntoon sekä isovanhempien, mutta siinä vaiheessa kun koko suku on pyytelemässä etkö voisi hieman napsaista, eihän siinä kauaa mene..ei ole itku kaukana..
      Kuinka aikuiset ihmiset voivat unohtaa että käyn 1-2 pohjoisessa ja haluan viettää aikaa ystävieni ja perheeni kanssa enkä tehdä leipätyötäni.
      Lomalla ollaan lomalla, ei koko suvun palveluksessa.

      • ja keskustelun avausta

        En tee kenellekkään mitään ilmaiseksi.
        Vanhemmille vain ja lopuille ilmoitan suoraan että 50€ tunti.

        Heh, eipä ole pyydelty apua:)


      • ammatina ruoka

        Nyt kun taas kevät ja kaikenlaiset kirjoitukset alkaa ja loppuu, niin ollaan jo kyselemässä että etkös viitsis värkätä jonkinlaista voileipäkakkua>>yksi kala ja yksi liha ois ihan kiva ja muutama kuivakakkukin ois ihan hyvä. Joopa joo....Ymmärtäisin jos edes raaka-aineet tuotaisi >>mutta kun tulee niin kalliiksi...
        Olenkin sanonut että muualle en tee kuin omien lasten häihin ja se on siinä. Piste.
        Yks kakku pitää vielä tehdä.....


      • nomenobscurus
        ja keskustelun avausta kirjoitti:

        En tee kenellekkään mitään ilmaiseksi.
        Vanhemmille vain ja lopuille ilmoitan suoraan että 50€ tunti.

        Heh, eipä ole pyydelty apua:)

        Oma tyylini on: Vanhemmille, omille lapsille ja sisaruksille maksutta, tässäkin järki käteen.
        Muut maksavat käyvän hinnan.
        Joittenkin mielestä rankka periaate, mutta siitä huolimatta kysyntää on aina ollut.


      • Ari

        Laita seuraavalla kerralla joku sopiva tuppo käteen niin, että ei mahdu sakset käteen. Valittelet sitä sitten kun jäi öö vaikka auton oven väliin.


      • v-tyylin karvahattu

        itse olin aikanaan nokialla ohjelmointihommissa.
        huvittavaa kun piti mennä auttamaan mummoja vanhojen puhelinten kanssa, ikään kuin jotain niistä tietäisin. sitten jos et osannut pistettiin paskajutut perään. sama juttu tietokoneen kanssa: kun aloitin opiskelun kaikkia kuviteltiin että nyt saatiin ilmainen atk-tuki sukuun ja vähän tuen ulkopuolellekin.

        kerran erään kovan projektin loppuvaiheen jälkeen pitelin pitämättömiä lomia ja olin oikeasti poikki, niin puhelin alkoi soida 7 aikaan aamulla ja serkku kyseli kompuutteriongelmiin ratkaisuja. eikä ollut ainoa yhteyden otto suvulta samasta asiasta. aloin antaa tahallani vääriä neuvoja.

        suku taas ei ole koskaan auttanut minua. olen pari kertaa jättänyt jonkin homman itse tekemättä kun on sanottu että kyllä me hoidetaan, sitten on itse kuitenkin pitänyt hoitaa.


      • kummastelija.
        v-tyylin karvahattu kirjoitti:

        itse olin aikanaan nokialla ohjelmointihommissa.
        huvittavaa kun piti mennä auttamaan mummoja vanhojen puhelinten kanssa, ikään kuin jotain niistä tietäisin. sitten jos et osannut pistettiin paskajutut perään. sama juttu tietokoneen kanssa: kun aloitin opiskelun kaikkia kuviteltiin että nyt saatiin ilmainen atk-tuki sukuun ja vähän tuen ulkopuolellekin.

        kerran erään kovan projektin loppuvaiheen jälkeen pitelin pitämättömiä lomia ja olin oikeasti poikki, niin puhelin alkoi soida 7 aikaan aamulla ja serkku kyseli kompuutteriongelmiin ratkaisuja. eikä ollut ainoa yhteyden otto suvulta samasta asiasta. aloin antaa tahallani vääriä neuvoja.

        suku taas ei ole koskaan auttanut minua. olen pari kertaa jättänyt jonkin homman itse tekemättä kun on sanottu että kyllä me hoidetaan, sitten on itse kuitenkin pitänyt hoitaa.

        Ja shift-näppäin puuttuu vai miten?

        Olet aika epäuskottava, kun et edes osaa kirjoittaa kunnolla. Kehen muuten viittaat, kun sanot "itse olin aikanaan"

        Jos viittaat itseesi, sinun olisi pitänyt kirjoittaa "Itse olin aikanani", sillä "aikanaan" viittaa johonkuhun muuhun henkilöön.


    • Nimetön

      Tuo on paha "kierre" kun alkaa tekemään ilmaseks ja sit tekemistä riittää.
      Paras on vaan sanoa jo siinä vaiheessa kun tuttavat tai sukulaiset edes vihjailee töistä että se maksaa sen ja sen verran per tunti.
      Kyllä ne hyväntekeväisyystyöt siitä hiljalleen vähenee.
      Sit tosin sukulaisen retaleet maksaa jollekin toiselle kiskurille pikkuhommista tuplat siihen nähden mitä itse "laskuttaisit" mut kun ne ei haluu maksaa oman suvun ihmisille. :)

      • olekin kiva

        kuinka paljon sukulaiset arvostaa ammattitaitoasi kun eivät edes puoleen hintaan ota töihin.


      • nilan97

        Joo on se tosiaankin melko sydämetöntä ja ihan oikein sanoit. Ei ne maksa sukulaisille mitään, se on varma se. Ja jos kieltäydyt niin pian laiskaksikin haukkuvat, pitävät itsestään selvyytenä, että teet ilmaiseksi. No tähän auttaa se, että joko otat maksun tai sitten vaadait vasta palvelua. Tehdään sellainen lista kaikista ilmaiseksi tehdyistä töistä ja sieltä poimitaan työt jotka olet velassa sukulaisille jos he nyt ovat heikkoudessaan esim. ovat sinulle ilmaiseksi jotain tehneet, ja sitte ei kun tekemään sen lista mukaan. Vuoroin vieraissa käydään on sanonta. Kyllä vieraille ollaan maksamassa vaikka mitä mutta ei sukulaisille tietenkään, nehän kun tekevät ilmaiseksi työt sehän on selvä se. Tähän pitäisi saada loppu sillä ilmaiseksi tehdyt työt kun ei lopu tästä maasta, ei ainakaan ilmaiseksi tekemällä. Mutta loppuvat kyllä kun vaadit palkan, tai kieltäydyt kiltitsti tekemästä, vedoten väsymykseen, ajan puutteeseen ja jne.....Mutta ilmaisen työn teettäjät, tiedättekö, että te olette vastuussa jos työn tekijä esim.loukkaa itsensä, sinä maksat jos ei ole tapaturma vakuutusta se on varma se.


    • muka

      tekee ilmaseks. Ottaavat tuplahinnan samasta työstä minkä muu tekee "puolilmaseks" Suku on pahin!

    • rehdään

      Minusta on mukavaakin tehdä välillä talkoita jollekin lähisukulaiselle. Yhdesä, isolla porukalla. Ja ruokapalkalla.
      Olen tottunut tekemään talkoita ja itsekin tarvitsen apua milloin mihinkin. Silloin kehtaa pyytää.

      Omia vanhempia on suorastaan velvollisuus auttaa. En kehtais pyytää rahaa enkä kieltäytyä. Kohtuuden rajoissa autan.
      Toinen asia on muut sukulaiset. Jos ei rahaa kehtaa pyytää, voi pyytää vastaavuusapua. Ja kieltäytyäkin voi. Tykätköön hyvää tai huonoa.

      • niin, just rahaa ei tartte pyytää, mut jos sitä tarjotaan ei siitä kanata kieltäytyäkkään.

        Sinulla näyttää olevan hyvä asenne tähän asiaan.
        Talkoita kannatan, ja vastavuoroisuutta, mutta ei kaikki ihmiset näin tee...

        Loppujen lopuksi kuten itsekkin sanoit, ei kaikkia voi miellyttää tässä elämässä. Mutta luovia voi koittaa yrittää mahdollisimman pitkään.


      • hyväpoika

        Kyllähän nyt vanhemmilleen tekee, jos ei ihan itsestään selvänä nekään sitä pidä, että aina tullaan ja heti kun vaan pyydetään.

        Mutta tää talkoopuoli muille on kyllä mennyt niin takavetoisesti itseltäni jo vuosia, että päätin olla tekemättä.


      • MIELELLÄÄN
        hyväpoika kirjoitti:

        Kyllähän nyt vanhemmilleen tekee, jos ei ihan itsestään selvänä nekään sitä pidä, että aina tullaan ja heti kun vaan pyydetään.

        Mutta tää talkoopuoli muille on kyllä mennyt niin takavetoisesti itseltäni jo vuosia, että päätin olla tekemättä.

        Meillä on 78-vuotias äiti, joka asuu yksin omakotitalossa.
        Hän on melko hyvä kuntoinen ja jaksava.

        Kyllä me silti autamme häntä kyselemättä kaikilla lomilla ja jos muutoin on mahdollista.
        Veljeni tekee ulkohommia ja me "tytöt" siivoamme ja laitamme sisällä jotain pienempiä juttuja.

        Samoin olen itse äitini puolestapuhuja, kun pitää käyttää terveyspalveluja.
        Eläimiä (lemmikkejä) myös hoidamme, jos äiti on vaikkapa sairaalassa.

        Hän tarjoaa AINA maksua, mutta ei sitä halua ottaa.
        Auttaminen tuo niin hyvän mielen, ettei sitä rahalla voi edes palkita?
        Kunpa saisi vain pitää äidin vielä monia, monia vuosia!!


      • mk
        MIELELLÄÄN kirjoitti:

        Meillä on 78-vuotias äiti, joka asuu yksin omakotitalossa.
        Hän on melko hyvä kuntoinen ja jaksava.

        Kyllä me silti autamme häntä kyselemättä kaikilla lomilla ja jos muutoin on mahdollista.
        Veljeni tekee ulkohommia ja me "tytöt" siivoamme ja laitamme sisällä jotain pienempiä juttuja.

        Samoin olen itse äitini puolestapuhuja, kun pitää käyttää terveyspalveluja.
        Eläimiä (lemmikkejä) myös hoidamme, jos äiti on vaikkapa sairaalassa.

        Hän tarjoaa AINA maksua, mutta ei sitä halua ottaa.
        Auttaminen tuo niin hyvän mielen, ettei sitä rahalla voi edes palkita?
        Kunpa saisi vain pitää äidin vielä monia, monia vuosia!!

        Sitä auttamishommaa vapaaehtoisesti kun jotkut sukulaiset vaativat jotain tekemään niin se ei onnistu.


    • Auttelijat jää ahtaalle

      Kuvittelin että minulla oli opiskelupaikkakunnallani aika laajahko ystäväpiiri, siis ystäviä, ei edes tuttuja...
      Kun valmistuin muutin toiselle paikkakunnalle ja tarvitsin apua muuttoon. Lupasin korvaukseksi korin kaljaa muuton ohessa ja muuton jälkeen pitsat lähiravintolassa. Eipä tullut ketään auttamaan.
      Kysyin uudestaan ja selitin, että joudun muuten tekemään muuton yksin ja minulla oli huonekalujakin muutettavana. Ketään ei tullut vieläkään apuun.
      Jouduin lahjottamaan kaikki huonekaluni (onneksi eivät olleet kovin arvokkaita) kierrätyskeskukseen ja hoitamaan muuton yksin.

      Surullista tässä on se, että muutamat noista "ystävistä" kyllä kelpuuttivat apuni kun esim kannoin kaupasta ruokaa heille kun olivat sairaana tai lainasin rahaa kun tarve oli...

      Enpä ole sen jälkeen pitänyt keneenkään yhteyttä...

      • Maaseudun kasvatti

        ..VAIN noissa muissa, kun et saanut apuja?


      • Maaseudun kasvatti

        Talkooperinteeseen - samoin kuin asiakaspalveluun - EI KOSKAAN kuulu ENNAKKOON julistaa palkkio, hyöty, korvaus, tms!
        Siihen kuuluu, että avun saanut muistaa, jollain pienellä - esim olutta, talkookahvit, ruoka.
        Raha ei kuulu siihen.
        Tämän muistamisen on tultava heti talkootyön päälle, eli ystävät huomaavat Sinun varautuneen huomaavaisuuteen. Ei vasta päivien kuluttua, kun harmitus on jo jäänyt mieleen.
        Kunnollisissa yrityksissä ymmärretään asiakaspalvelun asia ja silloin firma toimii.

        Koskaan en ole jäänyt ilman apua, kun sen tarve on. Toki ihmisillä saattaa olla samanaikaisesti muutakin. Mutta ystävä usein hoitaa jonkun 'tilalleen'.
        Ei tarvitse tinkiä positiivisesta ihmiskäsityksestä! Meitä on niin monenlaisia.


      • Auttelijat jää ahtaalle
        Maaseudun kasvatti kirjoitti:

        ..VAIN noissa muissa, kun et saanut apuja?

        Tarkoitatko että syy on jotenkin minussa? Minusta tuntuu että nuo opiskelukaverini ovat vain itserakkaita ihmisiä, jotka käyttivät minua hyväkseen ja kun olisin jotai apua kerrankin tarvinnut niin ei sitä löytynyt...


      • Maaseudun kasvatti
        Auttelijat jää ahtaalle kirjoitti:

        Tarkoitatko että syy on jotenkin minussa? Minusta tuntuu että nuo opiskelukaverini ovat vain itserakkaita ihmisiä, jotka käyttivät minua hyväkseen ja kun olisin jotai apua kerrankin tarvinnut niin ei sitä löytynyt...

        Olet kyllä täysin oikeassa. Mutta so what?
        Kumpaa voit muuttaa? Itseäsi vai muita?
        Kumpi tärkeämpää Sinulle: Olla oikeassa, vai onnistua tavoitteissaan?

        Näiden 'ongelmien' parissa teen työtäni päivittäin. Meillä ihmisillä on niin vahvat ennakkokäsitykset asioista. Varmat ja vankkumattomat. Mistä ne ovat tulleet? Vaikka emme siis edes tiedä mistä kyse - 'tiedämme'..

        Esim: Kun haluan AUTTAA läheisiäni, heistä 8 kymmenestä torjuu heti auttamisen tarjoamiseni.
        He eivät edes halua kuulla mistä on kyse.
        Me ihmiset kun vain olemme sellaisia! Minäkin! Valitettavasti :-)

        Autokauppias sen sanoi:
        - En välitä renkaisiinpotkijoista. Heillä ei ole tarkoitustakaan perehtyä.
        Kaverisi ovat oppineet kyynisyyttä tästä ympäristöstä. Älä anna sen tarttua itseesi!
        Sitä saa mitä tilaa.


      • he olleet enää ystävyytesi arvoisia,
        Toivottavasti saat tulevaisuudessa ystävyyden arvoisia ihmissuhteita.


    • Maaseudun kasvatti

      Mielenkiintoista tämä juttelu. Paistaa valtava egoismi ja itsekkyys viesteietänne!
      Mielenkiintoista juuri minulle, jonka tausta maaseuru ja Työväentaloperinne siellä.
      Isäni, sotainvalidi ja veteraani kahdella alueella: Rintama ja työväenliike. Vammastaan ja köyhyydestään huolimatta kouluti lapsensa - positiiviseen ajatteluun ja itse tein tutkinnon käyttäytymistieteissä. Siksi kiinnostaa..
      Sukulaiseni ovat oppineet Työväentaloilla mitä on talkooperinne. Autamme tänään sinua, huomenna häntä, perjantaina enoa ja viikon kuluttua minun perhettäni. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Ei siinä ole kuulunut mainitsemianne nurinoita.

      Meille on syötetty kateus ja kauna. Yleistämme asioita ja unohdamme ihmisyyden ja jopa inhimillisyyden.
      Sitä niittää, mitä kylvää.

      • Make60

        Kyllähän talkooperinne on hyvä mutta jos täytyy joka ilta ja viikonloppu jotain auttaa niin siinä palaa nopeasti loppuuun. Jos on vaativassa työssä niin nykyjään ei paljon muuta viitsi ja on omat harastukset. Meillä taloyhtiössa on keväisin ja sysksyisin talkoot mutta siellä on aina samat tekijäihmiset paikalla mutta saadaan paljon aikaiseksi kyten roskakarosen ja muuta.
        Tunnen itsekin ihmisiä jotka eivät halua tutustua naapureihin talkoissa. Monet ihmiset on peukalokeskellä kämmentä ettei edes lehtiharava pysy kädessä.


      • kylänraitilla asuva

        meillä ainaskin tuolleen meneee suvus......
        Siihen kuuluu, että avun saanut muistaa, jollain pienellä - esim talkookahvit, ruoka. Tai saunassa käynti
        Raha eikyllä kuulu siihen olleskaan.
        Ja toisaalta ite siinä voi päättää joutaako ise menee vai ei. turhaapa siitä on sitten kitistä....Omasta halusta auttaa se lähtee....


      • Me itsekkin
        kylänraitilla asuva kirjoitti:

        meillä ainaskin tuolleen meneee suvus......
        Siihen kuuluu, että avun saanut muistaa, jollain pienellä - esim talkookahvit, ruoka. Tai saunassa käynti
        Raha eikyllä kuulu siihen olleskaan.
        Ja toisaalta ite siinä voi päättää joutaako ise menee vai ei. turhaapa siitä on sitten kitistä....Omasta halusta auttaa se lähtee....

        Joskus tarvitsemme apua.Kun olemme vanhoja.Autamme toisiamme on hyvä olla!


      • tää ei suju

        Talkoot ja aloittajan tarkoittama hyväksikäyttö ovat kaksi täysin eri asiaa. Talkootyötä tehdään silloin tällöin ja hyvästä sydämestä ja oikeasti apua tarvitsevalle. Käydään vaikkapa mökin vanhalle Veeralle pilkkomassa lämmityspuita, siivoamassa tai asentamassa digiboxi, että iltauutiset näkyvät näin digiaikanakin. Tai kun kaveri sairastaa, niin käydään siivoamassa, laittamassa/viemässä ruokaa yms. Tietokoneiden huoltojoukkoina toimiminen ei ole talkootyötä, se on silkkaa hyväksikäyttöä ja juoksutusta, jos siitä ei makseta. Sama juttu on talonkorjaus- ja auto-ongelmaisten kanssa. Palkaton korjaustyö on orjatyötä ja riistoa.

        Varsinkin tietokoneasiat tahtovat juoksuttaa sellaisia ihmisiä, jotka jotain niiden päälle ymmärtävät. Kaikki ystävien, ystävien ystävien ja kummin kaiman serkun koneetkin oletetaan korjattavan ihan pelkästä hyvästä tahdosta, ei edes matkakuluihin saada mitään korvausta! Kuitenkin on olemassa työkseenkin laitteita korjaavia ja niiden ohjelmisto-ongelmia selvittäviä ihmisiä. Yhteys tällaisia palveluja myyvään yritykseen tai freelancerille ja homma hoituu. Mielestäni avuntarpeessa olevankin pitäisi miettiä, mikä milloinkin on soveliasta ja mikä ei.

        Itse olen täysin tumpelo koneiden kanssa. En tajua niiden päälle mitään. Mutta en todellakaan kehtaa pyytää ystäviäni auttamaan kaikissa ilmenevissä ongelmissa. En ainakaan ilmaiseksi. Ja apua pyytäessäni kysyn aina ensin onko hänellä aivan varmasti aikaa ja halua kyseiseen hommaan. Korvaan matkasta tulevia kuluja ja tarjoan myös työpalkkaa. Palkka kelpaa harvoin, mutta vaihdan sen sitten paremmin kelpaavaan kuten pullakahveihin, kotiruokaan, illalliseen tai lounaaseen pitseriassa tai muualla. Kerran vaihdoin palveluksen kutomiini villasukkiin kun raha ei kelvannut ja sukat tuntuivat olevan kova sana valuuttana.
        Itselläni on parempi omatunto kun korvaan palvelukset jotenkin.

        Ystävää toki autetaan tarvittaessa ja pyytettömästikin, silloin kun tarve niin vaatii. Jos ystävä on jäänyt hajonneen autonsa kanssa tienvarteen, niin auttaa voi ilmaiseksikin. Tai kun ystävä makaa kotona jalka kipsissä tai muuten sairaana ja tarvitsee apua, niin kyllä autetaan, eikä odoteta palkkaa. Jos ystävä tästä avusta haluaa joskus kiittää jotenkin, niin se olkoon hänen oikeutensa, mutta en minä ainakaan kehtaa rahaa tai muuta odottaa sellaisesta avusta.

        Se jos ystävä ei osaa tyyliin "kuoria perunoita", "vaihtaa lamppua" tai "avata tiskialtaan tukkeutunutta putkea edes tarvittavilla välineillä" on mielestäni edes jonkinlaiseen korvaukseen velvoittavaa avunsaantia.


      • samiolavi

        Niinpä se menee, oikeasti. Tämän päivän kaupunkilaisilla on tuo "talkoitten" merkitys unohtunut kokonaan.
        Luulevat talkoitten tarkoittavan ilmaista ja vastikkeetonta työtä.


      • maalaiset.....................

        serkut ottaa kyllä apua vastaan, mutta eipä heitä näy täällä edes kättä antamassa.

        Että se siitä talkoovoimasta...


      • Maaseudun toinen kasvatti

        itsekkyydestä ja maalailla ihanekuvaa talkoista.

        Kyllä on hieno juttu niille, jotka on saamapuolella jatkuvasti. On revitty sukulaisten selkänahoista menestys, joskus almuja viskottu (jos niitäkään).

        Minäkin opin lapsena, mitä on maaseudun talkooperinne. Kaikki vapaa-aika talon töihin, olisi pitänyt ihmisten uhrata. Sitten on eriarvoisia sukulaisia, toiset velvoitetaan tekemään töitä kyselemättä, toiset taas sen verran parempia ettei heidän nyt tarvitse, jne.

        Iloinen olen, että nuo ajat ovat ohi, eivätkä ehkä koskaan palaa :D


      • musta lammas x
        tää ei suju kirjoitti:

        Talkoot ja aloittajan tarkoittama hyväksikäyttö ovat kaksi täysin eri asiaa. Talkootyötä tehdään silloin tällöin ja hyvästä sydämestä ja oikeasti apua tarvitsevalle. Käydään vaikkapa mökin vanhalle Veeralle pilkkomassa lämmityspuita, siivoamassa tai asentamassa digiboxi, että iltauutiset näkyvät näin digiaikanakin. Tai kun kaveri sairastaa, niin käydään siivoamassa, laittamassa/viemässä ruokaa yms. Tietokoneiden huoltojoukkoina toimiminen ei ole talkootyötä, se on silkkaa hyväksikäyttöä ja juoksutusta, jos siitä ei makseta. Sama juttu on talonkorjaus- ja auto-ongelmaisten kanssa. Palkaton korjaustyö on orjatyötä ja riistoa.

        Varsinkin tietokoneasiat tahtovat juoksuttaa sellaisia ihmisiä, jotka jotain niiden päälle ymmärtävät. Kaikki ystävien, ystävien ystävien ja kummin kaiman serkun koneetkin oletetaan korjattavan ihan pelkästä hyvästä tahdosta, ei edes matkakuluihin saada mitään korvausta! Kuitenkin on olemassa työkseenkin laitteita korjaavia ja niiden ohjelmisto-ongelmia selvittäviä ihmisiä. Yhteys tällaisia palveluja myyvään yritykseen tai freelancerille ja homma hoituu. Mielestäni avuntarpeessa olevankin pitäisi miettiä, mikä milloinkin on soveliasta ja mikä ei.

        Itse olen täysin tumpelo koneiden kanssa. En tajua niiden päälle mitään. Mutta en todellakaan kehtaa pyytää ystäviäni auttamaan kaikissa ilmenevissä ongelmissa. En ainakaan ilmaiseksi. Ja apua pyytäessäni kysyn aina ensin onko hänellä aivan varmasti aikaa ja halua kyseiseen hommaan. Korvaan matkasta tulevia kuluja ja tarjoan myös työpalkkaa. Palkka kelpaa harvoin, mutta vaihdan sen sitten paremmin kelpaavaan kuten pullakahveihin, kotiruokaan, illalliseen tai lounaaseen pitseriassa tai muualla. Kerran vaihdoin palveluksen kutomiini villasukkiin kun raha ei kelvannut ja sukat tuntuivat olevan kova sana valuuttana.
        Itselläni on parempi omatunto kun korvaan palvelukset jotenkin.

        Ystävää toki autetaan tarvittaessa ja pyytettömästikin, silloin kun tarve niin vaatii. Jos ystävä on jäänyt hajonneen autonsa kanssa tienvarteen, niin auttaa voi ilmaiseksikin. Tai kun ystävä makaa kotona jalka kipsissä tai muuten sairaana ja tarvitsee apua, niin kyllä autetaan, eikä odoteta palkkaa. Jos ystävä tästä avusta haluaa joskus kiittää jotenkin, niin se olkoon hänen oikeutensa, mutta en minä ainakaan kehtaa rahaa tai muuta odottaa sellaisesta avusta.

        Se jos ystävä ei osaa tyyliin "kuoria perunoita", "vaihtaa lamppua" tai "avata tiskialtaan tukkeutunutta putkea edes tarvittavilla välineillä" on mielestäni edes jonkinlaiseen korvaukseen velvoittavaa avunsaantia.

        Olet oikeassa. Itselläni on se "ongelma", että olen työskennellyt vuosikaudet IT-alalla ja niinpä eräs iäkäs sukulaiseni aiemmin usean vuoden ajan soitti päiväsaikaan minulle jopa kesken työpäivän ja kysyi puhelin- ja tietokoneongelmistaan. Vaikka olisi ollut oikeasti kiire töissä, niin hän halusi vain jatkaa juttua ja suutahti, jos en kuunnellut ja neuvonut heti häntä hänen ongelmissaan.

        Aluksi neuvoin häntä ihan mielelläni, mutta vuosien kuluessa alkoi hieman kyllästyttää se, että sain kunnian olla ilmainen tietokone-, matkapuhelin- ja digiboksituki hänelle jopa useita kertoja viikossa ja tarvittaessa kesken työpäivän tai klo 23 illalla. Lisäksi hän ei enää soittanut minulle kysyäkseen kuulumisia tai jutellakseen muita mukavia juttuja, vaan olin hänelle vain ja ainoastaan se "ilmainen mikrotukihenkilö". Muut sukulaiset saivat olla arvokkaita itsenään ja heidän kanssa juteltiin mukavia - itse sain heti kääriä hihat ja ruveta hommiin tai ymmärtää sekä neuvoa hänen tietokonepulmissaan.

        Kun kävin kylässä hänen luonaan, jouduin tuntikausiksi päivittämään hänen käyttöjärjestelmäänsä ja tarkistelemaan viruksia sekä virittelemään digiboksia jne. Sillä välin muut kahvittelivat ja juttelivat keskenään, sain itse setviä senhetkistä ongelmaa tietokoneen ääressä. Jostain syystä hän myös sai koneensa jumiin todella helposti, joten jatkuvaa korjattavaa riitti.

        Kaiken huipuksi hän alkoi syyttää minua siitä, jos koneelle oli tullut joitain hänen itse sallimiaan haittaohjelmia yms. Nykyään olenkin hänen inhokkinsa ja ns. "suvun musta lammas", kun aloin hänen syytöstensä ja ilmaistyön vuoksi hieman kartella niitä mm. kesken työpäivän tulevia jaarittelupuheluita. Hän jopa alkoi uhkailla ja sättiä minua sekä päätti katkaista välit minuun omasta aloitteestaan. Ko. tilanne on erittäin surullinen, sillä itse haluaisin olla hyvissä väleissä kaikkien sukulaisten kanssa. Mutta en voi mitään; hän varmaankin kuvittelee toimineensa oikein ja ehkäpä suhteellisuudentaju on hieman kadonnut häneltä tms.


    • ninnukk

      se ole tyhmä vaan se joka tekee... aatteleppa ite

    • ladyz

      Ihminen on sellanen että käyttää toista hyväksi jos siihen lupa annetaan. Opettele sanomaan EI:)!

      • muumi mamma

        OLLESSANI SAIRASLOMALLA JA OMATKIN LAPSET PIENIÄ,MINULLE TUOTIIN SUKULAIS LAPSI YHTENÄÄN HOITOON KUN EI HÄNELLÄ MUKA OLLUT LEIKKIKAVERIA. tÄTÄ JATKUI VUOSIKAUSIA.MUTTA KUN ITSE PYYSIN VIEMÄÄN VAIKKA LÄÄKÄRIIN ETTEI TARTTE TAKSILLA MENNÄ,EI KÄYNYT ENNENKUIN LUPASIN BENSARAHAA.SITTEN KUN KIELTÄYDYIN OTTAMASTA LASTA HOITOON KUN OLI OMAA MENOA,KIELLETTIIN LASTAKIN PITÄMÄSTÄ MEIHIN YHTEYTTÄ.SEMMOISIA NE SUKULAISET.MINÄKIN PIDIN ITSESTÄÄN SELVÄNÄ ETTÄ AUTETAAN MOLEMMINPUOLIN JA KAIKILLA HYVÄ MIELI.


      • papparainen

        Minä taas tykkään työstä ja autan lapsiani aina,kun he apua tarvitsevat. Rakentelen heille kesämökkejä. Nyt tulin viiden päivän reissulta pojan luota puiden teosta. Olen lapsenvahtina aina kun tarvitsee. Ja jos heillä on rahapula, annan niin paljon kuin eläkkeestä piisaa. Toivon itselleni terveyttä, jotta pystyisin apua antamaan mahdollisimman pitkään. Palkaksi saan itselleni iloisen mielen, kun olen saanut tehtyä jotain hyödyllistä toisen hyväksi.


    • Jesse Badifleda

      Itse olen It-alan ammattilainen ja kun kerran teet kaverille ilmaiseksi jonkun homman niin johan on ruikuttajia jonossa ja puhelimet laulaa. Paras esimerkki toisella paikkakunnalla asuvasta heeposta,jonka projektiin uhrasin lomapäiviä ja vielä lähetin projektin postissa takaisin. Vastaus oli,kun soiteltiin,että "Kyllähän sä nyt kaverille ilmaseks teet". Sama juttu,jos joku pyytää kuskiin. Ei puhettakaan,että edes viitsisi bensarahaa edes antaa vaan kiitellään nöyrästi.

      Summa summarum. Tästälähin otankin työstä koulutustani vaativan palkan ja ilman bensarahan antamista saavat puolestani ajaa taksilla. Eipä ole minulta pois ja jääpä itselle aikaa enemmän kuin muiden hyysäämiseen. Per**le

      Tässä maassa hyötyjiä riittää ihan omastakin takaa...

    • ITSE AUTAMME

      NIIN PALJON KUIN VOIMME, OMIA LAPSIAMME JA SUKULAISIA.
      AINAHAN VOI KIELTÄYTYÄ KAUNIISTI TAI SOPIA SUMMASTA ETUKÄTEEN JOS PALKKAA HALUAT..................

      • Jesse Badifleda

        Siinä on talkoohenget kaukana,kun sana leviää,että yksi idiootti tekee ilmaiseksi sen mistä muualla pitää maksaa. Siinä saa unohtaa lomat ja perhesuhteet,kun housut vellissä saat juosta ties minkä ongelman perässä.

        Asia erikseen sitten,jos ollaan sovittu,että talkoilla tehdään jotain hommaa yhdessä esim. Kalja palkalla. Niin kuin esim. Viimmeksi yksi remontti.

        Tässä ketjussa,kun kyse oli aivan muusta kuin talkoo asioista...


    • minä..........

      Itse auttaisin ainoastaan lähisukulaisia ilmaiseksi. Eli siis vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat, sedät, tädit... Niin ja myös omia kavereita. Jos joku muu haluaisi opastusta jossain asiassa, olisi heidän puoleltaan kohteliasta edes vähän maksaa. Koska muutoin sen palvelun joutuisi ostamaan jostain muualta.

      Otetaanpa esimerkiksi avomieheni. Mielestäni on ihan oikein, että hän avustaa ilmaiseksi esim. tietokoneasioissa sukulaisiaan. Ja silti nämä yleensä häntä jotenkin avusta muistavat. Sama juttu, jos minun sukulaiseni tarvitsevat apua jossain asiassa. Se vaan jotenkin kuuluu olla niin, että sukulaisia autetaan. Jos taas avomieheni kavereiden tai sukulaisten tutut on tarvinneet neuvoja, ovat yleensä maksaneet pienen korvauksen tai puolestaan auttaneet jossain muussa asiassa.

      Kyllähän ilmaisen avun ottajia riittää. Pitää vaan itse tietää se raja, että mistä pitää ottaa maksu ja mistä ei. Kyllä minä ainakin muistan niitä, jotka ovat minua auttaneet ja teen sitten vastapalveluksia, jos en maksa työstä. Minusta se on kohteliasta.

    • olisi vaikka

      gynekologi, niin tuliskohan niitä kyselyitä yhtä tiuhaan. Vois olla koomista kun kesken sukujuhlien vanha hulda täti tulis kyseleen että...et viitis vähän vilkasta ku on paikat ruvennu ronaan ;)

      • mä vaa

        Mä ainakin aina kun joku kaveri tai sukulainen tulee kysyy voisitko tehä tota tai sitä ni heitän vastapalloks kysymyksen: Mitäs maksat? Ihan huumorimielellä mut saapa toisen miettimään jos vaik tosiaa jotain maksaiski. kannattaa kokeilla. toi kyssä on helppo heittää ihan vaikka vitsinä ja katsoa reaktio


    • just näin

      Itse käyn kerran kuussa vähintään isäni luona siivoamassa. Palkkaa en hommasta pyydä mutta isäni maksaa itse omasta halustaan minulle bensarahaa koska matka isäni luo on 30km per suunta. Minusta näin sen kuuluukin mennä että vaikka onkin lähisukulainen niin joku korvaus on maksettava oli homma sitten kuinka pieni hyvänsä

      • 35v poikamies

        En nyt menisi kuitteja kirjoittamaan ihan lähipiirissä, varsinkin kun on kyseessä omat, jo ehtoopuolella olevat vanhemmat, joille kaikki mahdollinen "joutilas" apu on jossain vaiheessa hyvin tärkeää.

        Itse, kymmenen vuotta sitten opiskelijana hoidin "leipätyönä" korkeakouluopinnot, jonka jälkeen kävin vielä osa-aikatöissä pakon sanelemana, kun tarvi saada leivän päälle muutakin kuin oma kieli. Samoihin aikoihin, nyt siis jo edesmennyt sotaveteraani-isäni kaipasi apua silloin tällöin kaikkeen pienempään ja vähän isonpaankin hommaan. Kaupassa käyntiä, siivousta, pyykkien pesua tai vaikka lääkkeiden hakua. Nuo hommat hoituivat yleensä samalla kertaa, kun olin muutenkin tulossa kyläilemään, yleensä vähintään kerran viikossa.

        Tilanne kuitenkin muuttui, ja lopulta "puuhdetta" oli enemmän, käytännössä ihan jokapäiväistä perään katsomista ja asioiden hoitoa. Koska oman vanhemman heitteillejättö EI ollut vaihtoehto, hoidin hommat kaiken muun ohessa. Jostain aika piti repiä, no omista harrastuksista tietenkin. Vaikka viimeinen vuosi oli kokonaisuutena todella rankka, näin jälkeenpäin ajatellen en tekisi mitään toisin. Se nyt vain on niin, että tietyistä asioista ei tingitä (= periaate). Ja toisaalta, kyllä omasta mukavuudenhalusta pitää pystyä hetkellisesti tinkimään.

        Summa summarum: Tuolloin ei kuitteja kirjoiteltu, mutta taloudellista tukea tuli mahdollisuuksien mukaan. En tarkoita vain rahaa, joskus ihan vaikka ateria tms. piristi mukavasti päivää, ja toi helpotusta nuoren opiskelijamiehen arkeen.

        Loppu menee vähän off-topic, mutta välillä tuntuu, että ihmiset ovat nykyisin monessa suhteessa varsin herkkähipiäisiä. Omat oikeudet ja mukavuudenhalu maksimoidaan hyvinkin tarkkaan, mutta velvollisuuksista ja avun/auttavan käden antamisesta tingitään, kun se on poissa omasta laatu-ajasta...


    • Supercup

      Terve!

      Tuttua jutta minullekin...

      Puhelin soi... "Moi, blaa blaa...Voisitko tulla auttamaan, kun tietokoneessa on jotakin vikaa...?"
      "Millaista vikaa?" Kysyin. "No enmä tiedä, se ei vaan toimi..." "No minäpä tulen katsomaan..."
      Uudelleen asennusten ja 3 tunnin jälkeen kone oli kunnossa. Kiitokseksi käden puristus!

      Näitä apuja pyydettiin usein, todella usein!
      "Kaverilla on koneessa jotain vikaa, voitko tulla auttamaan?"

      Pyynnöt väheni lähes nollaan, kun seuraavan kerran sanoin tietokoneen huollon jälkeen, että "Se tekee 20 €"

      Koskaan en tuota maksua saanut, mutta omaa aikaa on taas normaaliin tapaan...

      Loistavaa päivää kaikille!

      -Kaitsu

      PS. Olen sinkku ja haku päällä! Nimmarilla Kaiu! :)

      • Supercup

        Tuli vielä mieleeni, että...

        Vanhempiani autan AINA, kun se vain on mahdollista.

        Sukulaiset ja kaverit on sitten aivan toinen asia.

        Onhan tietenkin sellaisiakin tapauksiakin esimerkiksi: Jos minulta hajoaa auto, soitan kaverille ja hän auttaa! Jos kaverilta hajoaa tietokone, olen viiva paikalla, vastapalveluksena!

        -Kaitsu


      • Prkleeeeeeee

        Juuri nämä tietokone-ongelmat ovat kaatuneet minunkin riesakseni; en ole edes kouluttautunut alalle enkä osaa kuin perusjutut ja SILTI minua pyytävät auttamaan ihmiset, joiden omassa työssä koneenkäytön pitäisi onnistua MINUAKIN PAREMMIN!!! "Tähän tuli vaan tällänen". No, mitä siinä luki? "En mä nyt enää muista!!" Jepjep. Tuotatuota, olikohan kyseessä se sinun uusi virusturvasi, joka-- "En mä mitään näistä tajua, tule nyt vaan kattomaan paikan päälle jooko??".

        Joka saatanan kerta :(.


      • niin, että haku päällänsä vai?
        Mullakin on ropleemia koneen kans.. mut tänäänkin pääsin nettiin, ku tarpeeksi tätä konetta kiusasin ;-)


      • nyt tiedän missä asut, ja vielä millaisen ulkonäönkin omaat :-)


      • Supercup
        Gaiana kirjoitti:

        nyt tiedän missä asut, ja vielä millaisen ulkonäönkin omaat :-)

        Laitappa sitten ihmeessä viestiä tuolta mun profiilin puolelta... Kun sun profiilista en sitä saanut tehtyä... ;)


    • Vanha Pelaaja

      Kyl teil ihmisil on iha ihmeongelmat. Liika kiltteys vaivaa. Sanotte vaa että ei ehdi joka paikkaan. Tottahan se on, sillä aika on rahaa :)

    • ANNAN- APU

      Hei pölvästit! Luin kaikki tähän mennessä tulleet kommentit ja täytyy sanoa, että on kirjoittajilla äidinkieli hukassa!
      Lupaan auttaa asiassa ihan ilman korvausta, talkoohengessä.
      Mutta osoittaahan tuo toisaalta sen että sukulaisenne ja tuttavannekin ovat huomanneet fiksuutenne.

      • apua?

        Kalsarien persuuksissa on reikä, autatko minua sen parsimisessa?


      • , että

        Oot kyllä todella onneton!


      • hoitoon

        ...nuija..........


    • eccci

      tupla hinta, niin eivät norkoile nurkissa.

    • rippe1000

      Juu tulee sitä kavereille hellppiä annettua ja harvoin itse pyydän apua. Tietenkin jossakin sen rajan pitää mennä että ei mee liiallisuuksiin.

      Kaverin kertomaa:
      Kaveri oli ATK hommissa telakalla. Putkimien tuli pyytämään jos kaveri tulisi sen kotiin korjaamaan sen tietokoneen ku se se on atk alan ammattilainen ja sillee.
      Kaveris sanoi että juu voi se tulla jos hän tulee asentamaan sen pesukoneen kun siihen tarvittiin joku liitin juttu. No ei putkimien halunnut vaan sanoi että ei ehdi. Kaveri ihmetteli miksi hänen sitten pitäisi ehtiä tietokoneen korjata. Putkimies vastasi kun eikös se ole susta kivaa korjata tietokoneita.

      Huh että sillee.

      Että jotkut ovat sitten hölmöjä.

    • Tiiuellen

      Olen itse huomannut tämän samaisen asenteen myös omassa kaveri porukoissa... vaikka on auttanut esim. kotitöissä ja muutenkin niin heti luulaan että joka ikinen helvetin kerta kun menee kylään niin tarttuisi harjanvarteen tai imuroimaan.. ja siihen olen itse törmännyt että tullaan vielä neuvomaan! eikö sitä jokainen helvetti osaa imuroida ja käyttää imuria :´DDDD ja osaa pyytää apua jos jotain ei hallitte. mutta on se kyllä kumma kun sitten suututaan ja vedetään herneet jos jonain päivänä ei pääsekkään tulemaan "siivoomaan" ja aletaan vetoo ihme asioihin ja hyvä ettei kiristämään :´DDD siistii ja sillee...

    • työharjoittelijat

      Meidän firmassa on vuosikausia pyörinyt harhoittelijoita. Yleensä nuoria. Niillä teetetään kaikki paskahommat, ne ei opi mitään ja kun edellinen lähtee niin seuraava tulee.

    • sammalmätäs

      Eli oli veli tai veljen kaverinkaverinkaverinkaverin työkaveri niin aina maksu. Itse ammattilaisena on sen verran oman arvon tuntoa, että otan työstäni rahaa. Se missä olen hyvä, niin saa myös veljeni maksaa (ehkä tietyin reunaehdoin). Jos osaa tehdä asioita ja tekee työnsä hyvin, niin minusta siitä pitää saada/ottaa maksu.

    • Meitsu teki myös aikanaan sukulaisille ja tuttaville,kunnes huomasin että nehän käyttää hyväksi.
      No eivät ole duunia tarjonneet sen jälkeen kun pitäisi jonkunlainen korvaus saada.
      Ilmoitin jokaiselle,että hyväntekeväisyys loppuu tähän.

    • mitta täyttynyt

      näitähän riittää..ja saat vielä lahjoittaa tarvikkeetkin..tähän miinaan oon minäkin monta kertaa mennyt..nyt oon varuillani aina, ku joku sanoo, et voitko tulla katsoon ja vähän neuvoa..
      usein se hyväksikäyttö alkaa kehumispuheella: kun sä oot niin taitava jne. mä en nykyään edes suosittele ketään..jos ongelmia tulee, niin mun vika.

    • Panomies-Hese

      Mua kans vähän risoo se kun kaverit pyytää että paneskelisin heidän naisiaan. Mä olen töissä sex-shopissa mut ei se tarkoita sitä että aina kun meen kaverin luo kylään niin heti ne ehdottaa että paneskelen sen muijaa. Joskus suostun, mut ei puhettakaan että jotain korvattas. Omia kortsujakin joudun käyttää.

      • hyvähyväjepjepjoojoo

        totaalisesti :D


      • .,.,.,.,...

        aika hyvä ;D


      • ovat viisaita

        Ne on ulkoistaneet nuokin hommat sulle aliurakalla. Odotas kun sulle sattuu työssä pikku moka, no vahingon maksat sinä.Ne varmaan hommaa sut isyystestiin ja sua syytetään huolimattomasta työstä ja saat 18 vuotta elatusmaksuja..


    • jhgljg

      "kun teet jollekin palveluksen on se kohta sinulle työ"
      Kyllä minun mielestäni pitää voida sopia sukulaistenkin välillä asiallinen hyvitys tehdystä työstä.Se on sitten jäsentenvälinen asia millä työsuoritus maksetaan rahalla,töillä vai haloilla...

    • jylp

      on ilmatteeksi vääntää. Itekii kun valmistuin hierojaksi, niin ensin sanon hintani ja sen jälkeen vasta neuvotellaan suorituksesta.

      Ainooastaan yksittäistapauksissa hyväähyvyyttäni alan vääntää.

    • minä vainen

      Isäni sanoi naapurille suoraan, että kun häneltä paloi sähkökiuas ja olisi halunnut että taloyhtiö sen vaihtaa, niin isä sanoi,että kun meidän kiuas paloi,niin maksoimme sen itse. ja siihenkös naapuri sanoi, mutta mutta,miksi et minulle kertonut mitään? ja siihen isä vastasi että sehä on yksityinen ostos,ei siihen taloyhtiön rahoja tarvitse.

      Naapuri ei tämän jälkeen saanut sanaa suustansa.

      Taloyhtiön rahoja käytetään lähinnä maalien ostoon,jos maalataan pinnat ulkoa,pihavalon käyttö ja uloveden käyttö ja lämmityskulut ja veden käyttö.

      Itse kyllä sanoin yhdelle kaverille joka tuli aina luokseni kun kerran annoin sille 15 euroa että katsoo mikä koneessa on vikana, kun on ihan solmussa. Hymyssä suin lähti ja toisen kerran annoin taas rahaa ja taas oltiin hyviä kavereita. kolmannen kerran annoin vain 5:sen ja ilme oli sen mukainen. Sen jälkeen sanoin, että soitellaan,
      jos vielä jotakin tulee vielä. Kun soitin ja ilmoitin, että nyt on jotakin koneessa,4 kerran siis, niin hän tuli 15 minuutin käynnille ja kinusi minulta rahaa. Minulla oli tasan 4 euroa antaa rahaa,että jäi 6 euroa ruokaan. Tosi typerä äijä.

      Sen jälkeen ei ole koneeni enää kiinnostanut,on aina ollut muuta menoa. Tämän raha asian opin jo 20-vuotiaana "kuinka saat ystäviä rahalla". No
      katsoin että onko hän hölmö vai mies. Ei ollut kumpikaan ,kun kinusi rahaa väkisten.Siis typerys vailla ymmärrystä.

      Aika hyvä homma.

      Kaveritkin sanoi aikoinaan, että jos et tarjoa meille juotavaan, älä tule käymään.

      hee hee no ne kaverit on nykyään osa laitapuolen porukkaa. Viina oli niin kiva aine. Ongelmat ratkaistiin tappelemalla ja viinan juonnilla.

      no tuli vähän muutakin tekstiä.

      Mutta kohteliaasti voi sanoa, että kun seuraavan
      kerran soitellaan ja pyydetään apuun, että:" Nykyään otan pienen avustuksen vastaan aina kun autan,se ei ole vapaehtoinen.".

    • keinon

      Olen yhdeltä tuttavaltani oppinut pelaamaan tällaisten hommien suhteen aikaa. Jos olet sitä mieltä, että et halua uhrata kahta viikkoa jonkun homman tekemiseen, varaa sille alusta alkaen vain kaksi päivää. Älä lähde hommaan loman alussa, vaan keksi verukkeita ja siirtele. Jos sukulaisesi inttää, ettei aika riitä, vähättele hommaa. Ja kun homma jää kesken, pahoittele puolivillaisesti ja ilmoita olevasi valmis jatkamaan vaikka seuraavalla lomalla.

      Hyvä keino on myös siirtää sovittuja hommia myös etukäteen - mutta mieluiten viime tingassa, esim. kaksi päivää ennen ilmoitat yllättävästä esteestä. Palvelun pummaajat saattavat inistä, mutta jos heillä yhtään on tapoja, niin tajuavat, etteivät voi vaatia sinua esim. jättämään maksettuja lippuja käyttämättä tai maksamaan lastenhoitajia. Voit aina tietysti myös tarjota laskuja eteenpäin, jos siirtosuunnitelmat eivät kelpaa.

      Myös vastapalveluksia voi pyytää. Jos vaikka serkkusi kiristää sinua maalaamaan kesämökin, voit vaikka reagoida innostuneen kuuloisesti ja pyytää häntä / hänen perheenjäsentään viemään "sillä aikaa" vaikka lapsesi Linnanmäelle, tai vaikka esittää toivomuksiasi talkoosaunan tarjoiluista.

      Jos syyttelyvirsi kuitenkin menee päälle, pahoittele jälleen puolivillaisesti ja vaikka kysy, olisiko ehkä silti parempi, että joku muu tekisi homman. Tärkeää on kuitenkin, ettet motkota, etkä kiristä, vaan pidät ystävällisen asenteen. Et nimittäin ole tekemässä mitään väärää, vaan on itsestään selvää, että palvelua ruinaava ottaa myös sinun tarpeesi huomioon. Vieraissa käydään, mutta vuoroin.

    • Suosittua Ranskassa

      Pöh, siinä meillä on oikea sosiaalidemokraatti = haluaa maksaa veroja.

      Ranskassa työn vaihtaminen on kasvanut kansanliikkeeksi. Kun työn verotus menee älyttömäksi, tekee älykäs ilmaiseksi. Työpanosten vaihtaminen kasvaa Ranskassa kohisten.

      Kas, jos haluan maksaa jollekin 10 tunti palkkaa, maksaa se veroineen ja sivukuluineen 20. Jotta minä tienaisin kaksikymppiä, joutuu työnantajani maksamaan 40 kymppiä.

      A vot kaikki tekevät työtä ilmaiseksi ja ainoa kärsivä osapuoli on verottaja.

    • .,.,.,.,...

      joo, eräät minunkin sukulaiset yrittävät koko ajan saada ilmaista työvoimaa muista sukulaisista...

      ja jostain syystä ne aina pyytää mua istumaan niitten lasten kanssa (se ei ny ole mikään paha juttu jos sitä ei tapahdu SAIRAAN usein, esim. viime vuonna istuin kolme viikonloppua putkeen lasten kanssa koska en keksinyt tarpeeksi hyvää syytä luistaa pois siitä hommasta)

      ja sitten vielä kun uskaltaa pyytää hieman rahaa jostain työsyorituksesta, vaikka talon maalaamisen auttamisesta niin ne sitten suuttuu hullun pahasti... :/

    • mulkukka

      Joo, suku voi olla pahin .
      Riippuu suvusta.
      Mihin on syntynyt tai joutunut avion kautta

      • hyväksikäytetty

        ...näin on..jopa varastettu rahaa..lainattu eikä takaisinmaksusta puhettakaan..


      • pinohiiri
        hyväksikäytetty kirjoitti:

        ...näin on..jopa varastettu rahaa..lainattu eikä takaisinmaksusta puhettakaan..

        Yleensä se on näin perhessä "äiti ja poika",muita ei sitten otetakkaan huomioon vaikka siinä asuu muutakin perhettä.
        Yleensä se on vanhin poika joka naruttaa äitiään.
        Jä äiti ei huomaa vaikka sille sen sanoo.
        Joo, meidän poika lääp lääp lääp.
        Karhubn palvelus.
        Tosin Äitee huomaaa siinä' vaihessa kun jätkä on kolmekymppinen .


    • Pentti Kivespussukka

      .....kuten yritykset,kurssikeskukset,työhönohjauskoulutukset ym ym ....kaikki pelkkää hyväkskäyttöä.Paljonko nykytyövoimasta on harjoittelijoita ja alle oman ammattikuntansa ja työkokemuksensapalkan ansaitsema tekijä? helvetin moni.Vuokrafirmat hakee tekijöitä ja kaikista hausista kai 90 % menee jo näiden idioottien kautta,ketkä hakee supertekijää ilmaseks tietämättä ,mitä haastateltava ehkä oikeesti osaa tai mitä se työ oikeesti on.
      Perseestä koko systeemi ,tää paska pitäs räjäyttää ja mutama listiä sen mukana.

    • ottaa päähän

      Isä aina kyselee (vaatii) että tehtäisiin jotain hommia sen varastolla tai jossain muualla (asun vielä kotona) ja jos en suostu se ei puhu viikkoihin mun kanssa mitään. Ihan mielelläni auttaisin, mutta ikinä en vastineeksi ole mitään saanut, en rahaa, en kiitollisuutta. Kiitokset se aina lausuu töitten jälkeen mutta se on vain merkki siitä että "velka" on hoidettu ja sen jälkeen voi poikaa taas kohdella kuin paskaa. Pistetään tähän päälle vielä maksamattomat velat minulle ja muuttamaan painostaminen niin vuosien autteleminen on alkanut vituttaa. Ja juuri se kiittämättömyys ottaa päähän, aina vaaditaan mutta itse ei muka tarvitse tehdä mitään. Vuosien hyväntekeväisyys ei näy missään.

      • eräsN1

        Tässä se juju justiinsa onkin. Kun työstä ei makseta mitään, niin sen tekijää ei myöskään arvosteta yhtään. Koska se on ilmaistyötä, niin se ei ole minkään arvoista.

        Sama koskee myös ilmaiseksi annettuja tarve-esineitä sukulaisille (pesukone/televisio/mikro yms.) Ne muuttuvat jostain kumman syystä, täysin arvottomaksi "kierrätyskeskus kamaksi", kun niistä ei ole mitään tarvinnut maksaa.


    • piippiip

      mutta kun itse apua tarvis niin eipä näy ketään. Tässä ollaan oltu tekemässä niin pintaremppoja kuin muuttoja ja mies tehny lukemattomia autoremppoja vaan nyt kun tehdään itelle niin kahdestaan tehdään. Eivät reppanat uskalla käydä edes kylässä kun pelkäävät että vastavuoroisesti joutuisivat jopa jotakin tekemään. Ja jos vahinko kävisi että joku jotain tekisi meille niin aina ollaan käsi ojossa toisinpäihän ne on talkoita.

    • skoböyh

      itse olen parturi-kampaaja ja aluksi oli sukulaiset ja ystävät vonkaamassa ilmaisia leikkauksia/värjäyksiä, mutta minä pysyin kovana ja selitin heille että se on aina minulta palkasta pois jos heille ilmaiseksi teen ja se heillä oli niin vaikeata ymmärtää.
      ja kaiken kukkuraksi eräiden sukulaisteni mielestä olisi pitänyt leikata heidän hiuksiaan vapaa-aikanani.. joo ei kiitos!! työt haluan jättää töihin!!!!

    • ammattikunnat

      kärsivät enempi ruinauksesta: lääkärit,remonttireiskat, isovanhemmat jne...
      joka suvusta löytyy muitten siivellä loisijoita.
      niin se on ja tulee aina olemaan

    • EI EI EI

      Vieläkö on ihmisiä jotka eivät osaa sanoa: EI

    • omat polut

      on niin tumpelo,että tekee töitä ilmaiseksi,niin sehän osoittaa vaan omaa tyhmyyttä.En minä ainakaan lähde sukulaisille töitä paiskimaan niska limassa kahvikupposesta tai olut pullosta.Sopii aluksi palkasta ja sen jälkeen lähtee töihin.Ei se sen kummempaa taitoa vaadi.Jos sukulainen siitä vetää herneet,niin se on hänen ongelma.

      • ne elämöi

        aina samaa tarinaa "oma vika -oma vika!"


    • Timppa_31

      Olettaisin, että olet ammattimies tai -nainen. Sano vaan töillesi hinta, ei se pyytäminen muuten lopu. Kokemusta on. Jotkut suuttuvat mutta suuttukoot, johan ovat sinut pyynnöillään "suututtaneet".

      Mä sanon nykyisin, heti tyyliin: "joo ilman muuta tulen, että mä veloitan näistä töistä x € / tunti." Joskus vähän selittelen perään, että asuntolainahan se minullakin on maksettavana."

      Yleinen apu on sitten erikseen, kyllä mä lähden kavereita vaikka muuttamaan, kun en muuttoja työkseni tee - mutta sen alan töitä, jonka ammattilainen olen, en ilmaiseksi tee. Korvaus voi joskus olla suora vastapalvelus. Vastapalveluksia vaan ei moni pysty suoraan järjestämään.

    • Teen?

      Kyllä mullakin on vaikeaa!
      Isä on lääkäri, äiti hammaslääkäri
      Sisko on liikkeenjohtaja ja veli K-kauppias.
      Itse olen kyvyttömyyseläkkeellä 50-vuotiaana.
      Eläketuloni (n. 5.ooo euroa/kk.)
      Siis puhtaana.
      Mitä teen?

      • köyhät kyykkyyn

        Mä voin antaa tilinumeroni sulleni voit lahjottaa sinne niin paljon kun haluat.... Laitetaan vaikka viä automaattisesti joka kuukausi mene vähä rahaa... Auttasko sua sun ongelmassa!'?


      • mene suosiolla

        kiikkuun, niin ei tarvitse kitua.


    • Urpanoitunut mummo maalta.

      Kautta aikain on ihmisiä jotka haluavat meitä narrattavia käyttää hyväkseen.Olen kyllä tavannut myös niitä, jotka osaavat arvostaa ja jopa maksavat reilusti. Opiksi on ollut kaikki, sillä tavalla karsiutuneet ystävät. Ei pidä alkaa tekemään ilmaiseksi, sillä siitä kierteestä on vaikea irrottautua.Toisaalta olen huomannut että, hyväksikayttäjillä ei ole siunausta.Ennen sanottiin, että "väärä vie suorankin". Onnellisia päiviä kaikille ilmaisia ja maksullisia töitä tekeville.

    • on hauskaa

      auttaa ihmisiä ovat he sitten sukulaisia tai vain muuten tuttuja.En tarvitse välttämättä korvausta tekemästäni työstä,useimmiten kiitos riittää jos se tulee sydämmestä!Mutta on myös sellaisia ystäviä jotka välttämättä haluavat antaa rahaa ymmärtäen että ulkopuoliselta ostettuna se sama työ olisi maksanut.

      • knu voin

        olla sukulaisille ja tutuille avuksi ja saan myös sitten vastapalveluksia edes jonkinlaisia ilman rahaa!

        Raha tulee muualta ja se riittää minulle


    • K-o-H

      Toi on niin totta että on ihmisiä jotka ajattelevat vain omaa napaansa , tarkoituksella. Mutta on niitä jotka yksinkertaisuuttaan tms. eivät vain tule ajatelleeksi että voisi jotain maksaakkin . Mutta onnekis on niitä valveutuneita jotka pitävät itsestään selvyytenä että nykyään lähestulkoon kaikki maksaa .... K-o-H

    • ei enään piikana

      Hankkikaa sisarusten kesken yhteinen kesämökki tai saakaa perintönä. Mikään ei muutu, niin luvataan, mikään ei kyllä toimikkaan. Loputon raha ja remontireikä ahkerimmalle ja tyhmimmälle.
      Kiva kesällä pentujen kanssa köllötellä, viikko tai kaksi. Siinä yhdeyden pitämiset ja kiitokset.
      Mittani täyttyi kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Tipahtakoon kurkihirsi maahan ja märäntyköön.

    • omppu

      Minulla on yleensä ollut koiria hoidossa niin kauvan kun tein sitä ilmaiseksi toivat hoitoon otin kerran siitä rahan ei näkynyt enään koiria.
      Vastaisuudessakin otan 20 e/päivä per koira.

    • pellelle

      Mitä siinä valitat? Sinä itse olet tyhmä.

      • nämä autonlaitattajat

        jotka välttämättä haluavat olla läsnä ja parhaat vetävät jopa kaljaa siinä kun minä rassaan heidän autojaan.

        Sitten kun on tullut maksun aika niin on alettu lässyttää että et voi pyytää täyttä hintaa kun olin apuna ja muuta.

        Nykyisin ilmoitan jo etukäteen etten tarvitse kaveria autonlaittoon ja jos tarvitsen niin pyydän sellaisen josta on jotain hyötyä.

        Tulee tuota pikku remppaa tehtyä aika paljon ja olen huomannut että eniten tuommoista hommaa arvostavat lukeneet miehet ja naiset.

        Ihan pahimpia lässyttäjiä ovat nelikymppiset miehet joitten nuoruuden autonlaittomuistot on aika kullannut tyyliin: tekisin ite kun ois tilat.


    • on kuljetettu..

      Suku on pahin tai sanotaanko vielä, että perhe on pahin..
      Minun eroni jälkeen kaikki alkoi..eihän sinulla ole muutakaan tekemistä..käyn työssä ja pitäisi elää omaakin elämää.
      Miten ???????????

    • Nimetön

      olin kesämökin rakentamistalkoissa 2 viikkoa paras päivä 7-21 isän veli sanoi, että hän maksaa palkan milloin haluat olin töissä eikä palkasta kuulunut mitään. Sitten yksissä häissä muitutin asiasta hän sanoi sanoi että talkoo työstä pitää makssa palkka sain 200 markka. sen koommin en ole sukulaisiin yhteyttä ottanut..

    • samiolavi

      Aikanaan yrittäjäksi alkaessani karsin kaikki tutuille ja sukulaisille tehtävät "pikkuhommat" pois. Jos joku tuttu tai sukulainen väkisin jotakin hommaa tunki ja ei ymmärtänyt kieltäytymistä, lupasin tehdä kunhan aikaa on. Kyllä nuokin luupäät lopettivat kyselemisen noin 2-4 vuoden sisään. Ei ollut niille "pikkuhommille" aikaa koskaan.

      • metallikukko

        Eräs yrittäjä sanoi kerran kaverille kun ei joutanut tekemään jotain pikkuhomma että:ettei jouda kun täytyy tehdä välillä näitä rahahommiakin.
        Kokeilkaapas ensi kerran.


    • mutta siitä

      hyväsikäytöstä on kieltäydyttävä. Sanoo vain, että
      arvitsemasi työn voit ostaa joltain toiselta ammattilaiselta, minulla on oikeus myös vapaa-aikaan.

      Toinen tapa on pyytää vastaava vastapalvelus sen sukulaisen osaamalla alalla. Vaikka siivousta, jos ei muuta.

      Jos he suuttuvat eli käsittävät väärin, ei he mitään tosi ystäviä olleetkaan. Useinhan niitä ystäviä ei löydy sukulaisista. Ne ovat niin lähellä, etteivät huomaa mitään.

    • jusu22

      Mulle kävi surkeasti,kun menin vaimon ja hänen velipoikien firmaan töihin.Aluksi oli tarkoitus ,että olen siellä töissä ilman palkaa,sillä verukkeella ,että saa ostaa vaimon osakkuuden ja voin jatkaa poikien kanssa yrittäjänä.Aika vaan kului ja oli jo mennyt 7vuotta ,niin aloin sanomaan,että ostan nyt sen osuuden kun siitä oli silloin puhetta.Mulle vaan sitten sanottiin ,että he ei sitä hyväksy,kun minä olen vieras ja kärsii firman nimi,jos minä alan heidän kanssa yrittäjäksi.Menin aivan shokkiin,kun olin 7 vuotta tehnyt töitä saamatta siitä korvausta ja nyt en saanut ostaa osuutta,että tälläisia ovat sukulaiset.

      • 7 v ?!!!

        Ihan oikeasti kyllä vaikutat tosi yksinkertaiselta, kun palkatta olet seitsemän vuotta. Ja se osakkuusjuttukin olis pitänyt selvittää kirjallisesti heti alussa. Oliko tuo oikeasti ihan totta, vai joku vitsi....


      • Make60

        Pistat laskun 7-vuoden palkasta sisään niin ääni kellossa muuttuu. Jos ei muutu niin yhteyttä ammattiliittoon tai kuntasi työsuojelutarkastajaan niin saat rahasi pois.


      • jusu22
        7 v ?!!! kirjoitti:

        Ihan oikeasti kyllä vaikutat tosi yksinkertaiselta, kun palkatta olet seitsemän vuotta. Ja se osakkuusjuttukin olis pitänyt selvittää kirjallisesti heti alussa. Oliko tuo oikeasti ihan totta, vai joku vitsi....

        Tässä ei ole kyse yksinkertaisuudesta,vaan luottamuksesta luotan vaan täysin kun olimme niin läheisiä.Tämä asia on tosi,olen tosi pettynyt läheisiin.


      • jusu22
        Make60 kirjoitti:

        Pistat laskun 7-vuoden palkasta sisään niin ääni kellossa muuttuu. Jos ei muutu niin yhteyttä ammattiliittoon tai kuntasi työsuojelutarkastajaan niin saat rahasi pois.

        Yritin olikeuden kautta ,mutta tuloksetta kun ei muka työssäoloehto täyttynyt vaikka mulla oli työsopimus tältä ajalta ym .. rekvisiittaa.


      • Ihmettelijä_nä

        Juu-u että ihan 15-vuotiaana menit vaimosi firmaan töihin. Olitkos 13v kun menit naimisiin ?


      • mk
        jusu22 kirjoitti:

        Yritin olikeuden kautta ,mutta tuloksetta kun ei muka työssäoloehto täyttynyt vaikka mulla oli työsopimus tältä ajalta ym .. rekvisiittaa.

        Rahat pesäpallomailan kanssa ja kun sillä lyö parikertaa polveen niin kyllä rahahanat aukeavat ja jos ei olisi auenneet niin hanki pimeä ase ja sillä kun uhkaat niin olisit rahat saanut varmasi parin polvilumpiolaukauksen jälkeen. rahat saa kun on valmis käyttämään kaikkia mahdollisia keino tai nykyjää voi laattaa jonkun moottoripyöräkerhon perintähömmiin jolla on perintävirma niin varmsti saat rahasi pois työvuosilta.


    • lääkäreiltä

      reseptin uusimistakaan pyydetty...

    • hoono

      Tein tunnollisesti ja lepsusta sydämestä omat vapaat vkonloputkin uhraten. Olihan myös pientä mennä aina rankan työpäivän jälkeen vähän jeesiin heinätöihin, siivota toisten nurkat ja auttaa apetta pöytään. Nyt sitä yhteishenkeä on turha takaisin odottaa. Ei näy, ei kuulu enään koko kerhoa kun ei talon töitä enään tee.

      "pelkkä työjuhta"

    • Mitäs teet?????

      Lopeta tekeminen, lopeta lupaaminen tai ota maksua. Kaikki kaadetaan sun niskaan niin kauan kun olet liian kiltti ja myönnyt kaikeen mitä pyydetään.

    • pilkuttaja

      Ystäväni kertoo kaikille tuntevansa kielenhiuoltajan. Tyypit soittelevat sitten minulle ja luen milloin mitäkin vessatekstiä
      ilmaiseksi ja lupauksella myyntiprovikoista..........

    • maillaisia

      Vanhempia ja sukulaisia teillä oikein on???
      Minulta ei ole vaadittu mitään, ja jos on pyydetty apua enkä halua tai ehdi auttamaan niin ei sitä kukaan sukulainen syyllistä.

      JOskus saatavat pyyttää että jos tahdotk eikä ole parempaa tekemistä niin meillä löytyy hommia. Siitä on helppo kieltäytyä halutessaan, sanon vain katsotaan, sitten en tiedä vielä mitä silloin teen, tämä on totta. Soiuan vain ja sanon etten tule paikalle sillä selvä. Kukaan ei syyllistä mistään.

    • miehestä ja tytöstä

      Olipa kerran mies joka tapasi suloisen maalaistytön. Vei tämän kotionsa ja alkoivat perustaa pesää. Tyttö halusi töihin kaupunkiin, ja mikäpä siinä. Mutta tyttö oli sydämmeltään kuitenni maalaistyttö ja veti miestäkin maalle.

      Mies teki töitä tytön vanhemmille, tyttö apuna. Pakersi kaiken vapaa-ajan, antoi kaikkensa jotta saataisi kaikki hyvin. No hyvin ei saatu vielä vuosienkaan kuluttua. Mies käsitti, ettei tyttö enään halunnutkaan kaupunkiin, vaan maalle, tekemään niitä samoja töitä mitä oli jo tehty, mutta mitkä ei koskaan näkynyt missään.

      Mies ei jaksanut enään työorjana, vaan halusi tuntea olevansa arvoinen muutenkin kuin toisten nurkissa töitä tehden.

      Mies otti ja jätti tytön. Ei jaksanut olla enään otettavana ja kulutettavana, vaan jatkoi matkaansa vapaana. Tyttö tekee vieläkin töitä samoissa nurkissa ja mikään ei ole vieläkään hyvin.

    • Palkaton

      Ei kaikki ilmaista työtä teettävät ole sukulaisia. Eikä kaikki sukulaiset ole röyhkeitä hyväksikäyttäjiä. Sattuu olemaan sellainen ihmislaji, että heille kuuluu kaikkinainen palvelu ilmaiseksi, mutta entäpä jos erehdyt itse odottamaan vastapalvelusta. Tai jos sanot, ettei se nyt vaan käy. Ystävyys on poikki, ja ilmaista työtä tehnyt muuttuu itsekkääksi olioksi, jonka kanssa ei kannata olla väleissä. Hoh hoijaa. Jos tekee ilmaisia palveluksia toisille, saa kai sitä sen verran olla itsekäs, että määrää itse, minkä verran tekee. Pitää muistaa, että antelias on rikas. Avuliaisuus on hyve, mutta miten onnettomia ihmisiä hyväksikäyttäjät ovatkaan. Ei heitä mikään auta.

    • Riistäminen saa loppua

      Lapsena jo huomasin, miten vanhemmilta meni lomat ja paljon viikonloppuja, iltoja maatilan kökkähommissa.

      Ajan henki oli sellainen vielä 70-80 luvulla. Suku katsoi kieroon, jos joku lähti pariksi päivää lomaa viettämään lasten kanssa, tms. Itse kuuluin siihen haaraan, joka pysyi ruodussa (ikävä kyllä).

      Vanhemmiten olen huomannut, että kökät eivät ole tasapuolisia. Joillekkin rakennetaan talot ja kaikki yhteisvoimin. Sen verran ihmisiä tunnen, että vastavuoroisutta olisi turha odottaa monen kohdalla. Ei ole onneksi liiemmin pyydelty ja tarvittaessa osaa kyllä sanoa ei.

      Pienet tietokoneen korjaukset, yms mitättömät asiat eri juttu. Ensisijalla on aina omat lomasuunnitelmat ja menot. Sitten jos aikaa jää voin autella jotakin pyynteetöntä ihmistä.

      Enemmistö sukulaisita saa kyllä hankkia apunsa muualta :)

    • TEETTÄVÄT ILMAISEKSI

      Pienimmät palkat noin 6-7€ tunnilta,ovat orjatyötä tälläisiä palkkoja tarjotaan mm siivoojille ja nonille muille,työ on tietenkin pakko ottaa vastaan muuten tulee karenssi,ja melkein aina työ on vielä osa-aikaista,että vaikka on töissä pitää kerjätä sossusta toimeentulotukea.

    • Tapiiri

      Meillä on ensi kesänä maalaushommia tiedossa molempien vanhempien luona. Oma isäni katseli aitaa (pitkä aita, kiertää koko tontin) ja totesi että täytyypä tuo maalata ensi kesänä. Isälläni on sairaus joka vie voimia ja maalausurakka veisi häneltä koko kesän. Siksi lupasin maalata ainakin osan, niin paljon kuin töiltäni ehdin.

      Mutta sitten tuo appiukko. Heilläkin on maalausurakka tulossa ja äijä ilmoitti että lapset ja miniät saapuvat sitten heidän taloaan maalaamaan. Siis vain ILMOITTI, että näin tehdään! Vaan eipä olen ensimmäinen kerta. Emme ole menossa, maalatkoon itse murjunsa jos ei sen vertaa ole nöyryttä että viitsisi pyytää. Voisi edes kysyä onko aikaa, viitsimystä, jaksamista... En kaipaa palkkaa talkootyöstä, mutta ei ne mitkään talkoot ole jos käsketään. Töihin käsketään, talkoisiin pyydetään.

      Talkootöistä vielä sen verran, että meidän kylällä pyörii sen seitsemään yhdistystä, kaikki tietysti talkoovoimin. Ja jos jonnekkin menet, niin oletetaan että tulet aina. Samat tyypit niissä aina pyörii, loput osaa sanoa EI. Varsin kadehdittava taito.

    • puuhapete 71

      Pyydät kunnon palkan niin minäkin tein ja siihen loppu sukulais työ ja välit vähäksi aikaa...Mut sit pyysivät töihin niin maksovat jo mielellään.

    • Tuttua

      Ainakin rakennusalan ammattilaisena kovin on tuttua tarinaa. Kun sitten talo on saatu valmiiksi, pidetään kunnon juhlat, mutta eipä enää niihin kuulukkaan kutsua.
      Kuka sitä nyt tavan duunaria hienoon taloon kutsuu, hienot ihmiset vielä luulevat sukulaiseksi.
      Mutta kyllä sitten taas kun arki koittaa, niin apua tarvitaan ja lomat kytätään tarkasti, että saadaan kaikki hyödynnettyä.
      Mutta pyydäppäs pientäkin vastapalvelusta niin ei takuulla tipu.
      Itse olen alkanut pyytää palkan työn loputtua. eihän ne sitä maksa, mutta saapahan olla rauhassa ainakin hetken kun soittaessa kysyy mites ne entiset velat hoidetaan.

    • auttava urpo

      mitäs läksit niin niin...
      sulla on mun luonto.....
      Ei kai kannata täällä itkeä jos ei osaa sanoa ei..
      apuhan on auttajan omassa tahdossa...
      itse ainakin autan kaikk9ia jos vain pystyn,kylläpä sitä apua on niin saanut itsekkin jos tarvii...

    • simmppeli

      Niin totta, jotkut ihmiset on sitä mieltä, että kaverilla voi teettää mitä vain ilmaiseksi. Varsinkin tietokone juttuja teetetään ilmaiseksi, jos rohkenee pyytää jotain palkkaa näytetään hapanta naamaa.

    • työtä odotetaan...

      - mutta siinähän odottavat!Kyllä oli sukulaisia jonoksi asti ovella kun valmistuin juristiksi...vaan eipä ollut ketään auttamassa kun opiskeluaikoinani alussa huhkin minimiliksalla siivojana ja opintoviikkojen karttuessa sitten vähitellen aloin saada "jalkaa oven väliin" lakimiesammatissa.Nyt ollaan mankumassa ilmaisia perukirjoja,milloin on mikäkin pikkuserkun vaimo kiinteistökauppakirjaan konsultaatiota kinuamassa.Vaan enpä auta, aivan turha siipeillä kustannuksellani.Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

    • jaa

      eikö se ole nykypäivävänä niin että työt ja muut selaiset asiat teetetään asianomaisilla yriyksillä ja sen saa vähentää verotuksessa hyvä kun edes joku pyytää nyky päivänä kenenkään apua talkoo henki on ihan hyvä asia mutta hyvähenki on katoamassa

    • Laita lasku...

      ...ja jos vievät asian oikeuteen, niin sinä voitat jutun. Siitä on ennakkotapauksia.

      Ja kun sanot tiukasti ei, tai hinnan etukäteen, niin kyllä pyynnöt loppuvat. Jos suuttuvat, niin syyttä suuttuvat eikä sinun tarvitse välittää siitä.

    • on tosi

      syvältä. mitä muuta voi saada vastineeksi kuin haukkumiset?

    • diidaa

      Tuli mieleen hyväksikäyttäjistä että he eivät halua,eivätkä ota palkkiota,omista palveluista mitään,mut kuitenkin sitä pitäisi olla tekemässä heille vastapalvelusta,jotain josta he saavat enemmän hyötyä,kuin heidän tekemistään palveluista,noh,pari ihmistä mennyt mut eipä ole sit sen arvostakaan!

    • el-sähkäri

      Sukulaisissa on se *mukava* puoli ettei se
      pyytäminen lopu kun eläkkeelle siirtyy.... sittenhän
      sitä vasta on aikaa vaikka rakentaa koko talo niille... juu...juu itsestähän se on kiinni ;-))

    • jdfjiudgih

      itse kyllä autan jos vain kerkiän ja pystyn.ja niin auttavat sukulaiseni minuakin.ja se pysyy kohtuuden nimissä,ei olla joka päivä soittelemassa että se pitäs tehdä ja se..mutta mieheni sukulaiset soittelevat joka pikku asiasta että pitäisi tulla korjaamaan ja auttamaan,ei edes viitsitä itse kokeilla tehdä mitään.ja ainahan se pitäisi heti olla menossa kun soitto tulee.ei saisi olla omaa elämää.mutta ei pikku asioista pitäisi rahaa pyytää,sitten jos se alkaa viemään enemmänki aikaa niin olisi kyllä jo kohtuullista sukulaisenki maksaa siitä.

    • ne tekee

      jotka osaa ja loput on konsultteja,jotka ei osaa,eikä ymmärrä,mutta vetää isoimmat liksat.Ihan neuvoksi sulle,oman typeryyden kautta opittuna,keikkahommissa kerro päivätyön tuntipalkka kolmella ja laskuta joka minuutti.Sit saat sen,mikä sulle kuuluu maksaa nimim kaks keittiötä puol ilmaseks rempannut...ja hommia on riitänyt uuden laskutuskäytännön jälkeenkin enemmän kuin viitsii tehdä.

    • kylanraitilla asuva

      meillä ainaskin tuolleen meneee suvus......
      Siihen kuuluu, että avun saanut muistaa, jollain pienellä - esim talkookahvit, ruoka. Tai saunassa käynti
      Raha eikyllä kuulu siihen olleskaan.
      Ja toisaalta ite siinä voi päättää joutaako ise menee vai ei. turhaapa siitä on sitten kitistä....Omasta halusta auttaa se lähtee....

    • Nimetön

      sama vika rahikaisellakin, sitten on hankaluuksissa kaikkien pikkuhommien takia ja ottaa vaan srtessiä kun porukka ei saa pidettyä aikatauluja kasassa

    • Kyllästynyt sähkäri

      Kyllä töitä saa tehdä, kun ilman tekee ja tavarat varastaa.

    • digiboxi asentajana

      se meikäläinenkin ramppaa. Kuinhan tv-yhtiöissä suhtauduttaisiin jos lähettäisin laskuja vaikkapa 50e/h asennuksista. :(

    • JAMMU35

      LAISKA TÖITÄÄN LUETTELEE!

    • timpuri61

      Moro!
      Olen kokenut saman. Joskus 80- luvun alussa kun rakennuksilla oli loma kuukausi heinäkuu niin eräs sukulaiseni pyysi auttamaan kesämökin rakentamisessa. Perustelut olivat hyvät: kun sulla on kuitenkin vapaata heinäkuussa!!! Palkka olis ollu ruokapalkka omilla eväillä. Opetus ja kokemus: ei koskaan sukulaisille töihin, en muuten käyttänyt tätä ainutlaatuista tilaisuutta tehdä vapaaehtois työtä

      • zzz...ZZZ...zzz

        Kerran ollessani töissä pikku puodissa kassalla, eräs mies tuli luokseni kynän ja paperin kanssa.
        Minulta meni jonkin aikaa ennen kuin sain hänen puheestaan selvää ja ymmärsin että hän pyysi minua kirjoittamaan Adressiin (Hautajais kortti) hänen nimensä ja kirjekuoreen osoitteen.
        Hänen omat kätensä tärisivät sen verran pahasti ettei, häneltä olisi mitenkään pystynyt itse mitään kirjoittamaan.
        Kun olin kirjekuoren sulkenut, niin hän yritti maksaa minulle, mutta helvettiinhän siittä joutuisi jos parista sanasta paperilla maksua vaatisi.
        Kyllä nyt jokaisella pitäisi sen verran olla aikaa lähimmäiselleen.

        Tietenkin on ihmisiä jotka vain ottavat mutteivät mitään ole ikinä valmiita antamaan, mutta myös niitä jotka suuttuvat jos ei osata apua pyytää.

        Hyvänä esimerkkinä oma siskoni joka suuttui minuun, kun olin kuumeisena lähtenyt apteekkiin vaikka hän olisi ollut vain, puhelin soiton päässä ja vielä kun samalla paikkakunnalla asutaan.


    • tööttö

      Olen eläinlääkäri ja aina olivat sukulaisten mirrit ja murret oudosti sairastuneet vierailujen aikaan. Saati sitten kyselyt omistajien vaivoihin=)
      Olin siskontytön rippijuhlissa, kun olisi pitänyt alkaa perheen koiraa tutkimaan. Loppuivat kyselyt, kun totesin ettei mukana sattunut olemaan kuin ns.ikuisuuspiikki.
      Laskun kirjoittaminen on myös kohtuullisen hyvä kannustin, varsinkin jos on vierailulla jossain kauempana, matkalaskuhan kasvaa melkoisen isoksi jo 300 km:n päässä.
      Onneksi ei ole suvussa sentään ketään lehmä- tai hevosfarmaria =)

    • pätevyyttäsi

      kyseisiin hommiin ! Olisi alunperin esittänyt "epätietoisuutta" pärjäämisestä kyseiseen tehtävään. Olisit saannut vain tumpulan maineen, mutta rauhan. Minua vituttaa naapureiden ja sukulaisten ylenpanttinen autamishalu, ja vielä silloin kun en sitä tarvitse. Silloin kun on tarvis, ei niitä kerjäämälläkään löydy.

    • autuaan

      autuaan on helpompi "antaa" voi vittu, ihan sama peli mulla mutta sitten kun olin skrodempi niin loppui avun anto ja muukin paska, vedin kylmästi kerran lättyyn/pataan ja kuinka ollakkaan minua ARVOSTETTIIN, no nyt pärjää puheella enemmän kuin hyvin. ei enää paska keikkoja.

    • naapurin ukkoo :-))

      Aina oli tuputtamassa sitä ja tätä ja saatana rikas ja kehuu vaan metsillään. Ja valittaa että on pieni eläke.
      Mie avuliaasti tei sitä ja tätä. aattelin että opetetaan ukko halvalle.

      Sit lopetin kuin seinään. Nooh.....sit nauran paskasen naurun kun näen putkiliikkeen auton tai sähköliikkeen jnejne.....

      Katsotaan nyt miten ne metsärahat vaihtuu eri firmojen palveluihin. Eiköhän ne matkalaskut joka kilometristä kirjoittane.

      Aaah.....kosto on suloinen.

    • tuo on

      No osaisivatko sukulaiset mitään sellaista, että voisit vastavuoroisesti pyytää heiltä palvelusta. Keksi ihmeessä jotain ja voithan sitten kysyä, että mitä se maksaa ..
      Mieheni muurasi tässä muutama vuosi köyhälle kaverilleen hänen taloonsa kaksi piippua ja auttoi muutoinkin ulkoseinien laitossa. Hän teki sitä työnsä jälkeen iltaisin syksyllä pimeällä. Hänen ammattinsa on ihan erilainen, mutta näppärä kun on käsistään, osaa hyvin tehdä sellaisia töitä. Sovittiin, että palkkaa ei saa. Sitten muutaman kuukauden kuluttua tuli pienen palveluksen aika, palveluksen, jonka tämä kaveri itse ehdotti. Se vastasi parin kolmen tunnin työtä ja siinä samalla hän itselleenkin teki sitä mitä teki. Kustannukset hänelle olivat varmaan 5 euroa yhteensä. Mieheni sitten kysyi ihan periaatteen vuoksi, että mitä se maksaa. Kaveri sanoi, että kysy hänen vaimoltaan. Vaimo rupesi miettimään, että mitäs ne maksaa kaupassa. Hintaa hän sanoi 100 euroa, lähes kaupan hinnan :) No mieheni maksoi 100 euroa, mutta päätti samalla, että nyt loppui talkoot :) Talkoita oli tehty 3000 palkan edestä vähintään. Eikä edes riitäkään se summa, jos ammattimies olisi ne työt käynyt tekemässä.

      Että semmosta se on.. pyydä siis vastapalvelus ja maksa siitä. Josko sitten ymmärtäisivät.. tai sitten ei.

    • moneen junaan

      Meillä on ollut onneksi hyviä kokemuksia vastaavanlaisista hommista. Mieheni auttoi kaveriaan heidän talonsa isossa remontissa. Kaveri lykkäs kerran rahaa kouraan palkkioksi, olin miltei kiukkuinen kun mieheni oli mennyt ottamaan vastaan kun ystävyydellä sitä mukana auttamassa oltiin eikä rahasta. Rempassa meni aikaa ja työtä suhteellisen paljon. No tää kaveripa korjas meidän auton ihan ilmatteeksi, ostipa jopa vaadittavan osan korvaukseksi remonttiavusta. Että sellaisiakin ihania ystäviä ja kavereita voipi olla. Ihmettelen vaan sellaisia urveloita jotka olettaa kaiken saavansa ilmaiseksi ilman mitään vastapalvelusta.
      Isäni aikoinaan lopetti "talkootyöt" puhui aina että apua oltiin kyllä aina pyytämässä mutta loppujenlopuksi kun itse tarvitsit apua ja sitä pyysit niin johan ns. kaverit kaikkos ja kaikille tuli niin kammottava kiire.
      Joten meitä ihimisiä ikävä kyllä on niin moneen junaan ja näyttää siltä että osa on jäänyt asemalle aikoja sitten.

    • lagunistimake

      aina velottanut sukulaisiani ja tuttavia kun korjaan/huollan heidän autoja en toki niin paljoa kuin esim. palkkani on mutta kuitenkin periaatteesta olen velottanut

    • Marthau

      Älä sure "ei ilmaistöitä sukuun", itse maksoimme ammattilaiselle osan vakuutusyhtiön kautta ja loput omasta pussista, aikaa kulunut 9v ja vielä on muutama juttu kesken, pikkulistoitukset ym. palkan jo saanut kyllä, sen jälkeen tuli muita kiireitä, kun piti tehdä viimeistelyt, nyt suunnittelemme uutta remonttia, jota ei tee mikään sukulaisfirma. Itsekään en yksityisyrittäjänä mene sukulaiselle töihin ja osaan sanoa vapaalla ei, jos pikkuhommat ei satu kiinnostamaan.

    • Taisi paavi unohtaa päivitetyistä kuolemansynneistä laiskuuden, joka tuntuu olevan trendi tämän päivän työntekijöille.

      Talkoitahan on tehty iät ajat. Kukaan ei valittanut. Talkoothan ovat omalla tavallaan yhteinen harrastus, jolloin seurustellaan ja pidetään hauskaa työnteon lomassa.

      Itse opin jo pienenä sanonnan: "joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä." Näinhän se menee, mutta entä sitten jos ei osaa, tai tarvitsee auttavaa kättä? Tilaisitko sinä ammattimiehen vai kilauttaisitko kaverille?
      Eikö nykyään kiinnosta tehdä mitään, jos siitä ei makseta palkkaa? Ilmoittakaa toki liitolle jos joku pyytää teitä talkoisiin, onhan se julmaa teettää orjatyötä 2000-luvulla.

      Tähän löytyy myös uudempi sanonta:
      "Ei oo pakko, jos ei halua"

      Ei se ajasta ole kiinni, eikä taitojen puutteesta. Savolaisittain taetaa vuan kehtuuttoo lähtä töehin iliman palakkoo.

      • pientä voi tehdä

        ilman palkkaa. Talkoissa periaatteena ei olekaan se, että sinne tulee ammattimiehet tekemään töitä, joten puhutaan hieman eri asiasta... Mutta jos pyydetään ammattimies tekemään ammattimiehen työ niin siitä pitää maksaa ammattimiehen palkka!
        Mutta, itse olen sosiaalialalla, ja olen joutunut vuosien mittaan ratkomaan jos kenenkin tutun ja sukulaisen sotkuja, sille kun ei pysty laittamaan hintaa vaikka ei yhtään kiinnosta enää työpäivän jälkeen vapaa-ajallakin setviä samoja juttuja.


      • Tietty kohtuuden rajoissahan on liikuttava.
        Ja kohteliasta on sitten tarjota vastapalvelus.

        Service-X, eli määrittelemätön palvelus, eli palvelus palveluksesta. => Jos on tiedossa, ettei vastapalvelusta tai maksua heru, niin aina on kohteliasta myös kieltäytyä.

        Jos sukulainen tarvitsee apua ja omaa jonkun taidon, tai osaa jonkun työn suorittaa, josta on itselle apua, niin tottakai palvelus korvataan palveluksella.


      • teille tarjootaan

        Mitä talkoita tehdään kerrostaloyksiössä, minkä olen itse kunnostanut. Talkoot on hyvät maajusseille jotka jeesaa toisiaan. Tartteeko aina kaupunkilaisia sukulaisiaan talkoisiin velvoittaa. Talkoot tuntuu käyvän hyvin kun ne toimii yksipuolisesti. Silloin aletaan joikaamaan tarua ennen vanhaan ja kyllä sillon autettiin. Ja sullahan on aikaa kun oot toisen töissä. Ihan sama vaikika sitten satutkin tekeen 60 tuntia/vko, mutta ku oot toisen töissä.....jundet on juntteja, mikään ei muutu...


    • Opittu on!

      Mitään ei tehdä ilmaiseksi. Kun ilmaista alkaa tekemään, se ei lopu koskaan.

      Kaikessa rauhassa laiskasti ja kalliilla hyvä tulee.

      • hyväksikäytetty

        Ilmaisen työn pyytäjistä ei ole koskaan pulaa ja auta armias, jos itse joskus pyydät apua, niin eipä heru, vaikka olisit auttanut itse samaista henkilöä. Olen saanut mittani täyteen antamalla omaa vapaa-aikaani tällaisille hyväksikäyttäjille. Talkoot on aivan eri asia, mutta nyt en puhu talkoista, vaan hyväksikäyttäjistä. Ilmaiseksi hoidin vanhempieni asiat (he eivät ole hyväksikäyttäjiä, vaan vanhoja): Myin heidän asunnon, muutin heidän tavaransa, hommasin heille paikan, jossa asua ja turvasin heidän hoitonsa, joten en laiskuuttani kieltäydy auttamasta. Autan, kun todella on tarve. Minulla meni vanhusten kanssa vuoden verran, kun kaikki nämä asiat sain hoidettua. Osa sisaruksista laistoivat tämänkin asian. Joten jokainen tehköön omat hommansa tai sitten maksakoot niistä ammattihenkilöille. Ja ainahan voi opetella. Osaamattoman varjoon voi heittää tosi paljon asioita. Ollaanhan tässä opeteltu itsekin.


      • oma elämä.

        kun hyysääjäks rupee saa aina palveella kaikessa melkein käsien rasvauksissakin.


    • reippi

      autettavia löytyy kyllä,mutta itse sitä joskus
      pyydettäessä ei sitä aina saa sukulaiset valikoitu tarkoin valittu ystävä joukko on sellainen joka toimii kyllä sukulaisten lisäksi .

    • harrastelijaompelija

      Minun aviomieheni veljen vaimo tuli myös joskus aina kaikenlaisen "pienen" ommeltavan kanssa käymään. Kerran hän halusi lapselleen hupparin samettikankaasta vuorilla. Otin siitä maksun ja sen jälkeen pääsin rauhaan. Ei kannata tehdä edes sukulaisille ilmaiseksi. Oma aika menee ihan hukkaan, jos olet aina tekemässä jotain pientä. Ne "pienet" suurenevat, mikään ei riitä, joten kylmästi vaan kielto ilmaistyölle. Sama perhe teetätti miehelläni myös kaikenlaista "pientä" milloin tapeettien vaihtoa, parkettien laittoa ja kaikenlaista korjausta koska minun mies osaa. Hän on opetellut itse kaiken, joten eiköhän kaikki opi, jos haluavat, mutta se on tietysti helpompi teettä toisella ilmaiseksi saa itse löhöillä. Niin tulihan siitä kerran yks kirkas pullo vaivanpalkkaa. Olen täys tällaisia luusereita.

      • -maissi-

        Joopa, ja nämä "pikku hommat", niitä saa tehdä vaikka 30 vuotta ilmaiseksi. Ja kun kehtaat kerran kieltääntyä, niin sanotaan, että olet laiska.
        Omalla kohdalla oma vanhempi pyysi remonttiavuksi, tulevana kesänä. Sanoi, että ei yksin pärjää, joten tarvitsee apua. Mutta nyt hieman ihmetyttää hänen käytöksensä. On muille sukulaisille alkanut puhumaan, että olen itse tarjoutunut avuksi??!!?


    • Paskaa tekevät

      Kyllähän nykyisinkin vielä esiin tulevat homeongelmat ovat monessa tapauksessa ns. "tuttava timpurien" tekemistä remonteista aiheutuvia!
      Kun halvalla (ja ilmaiseksi) saa remontin teetettyä niin myöhemmin saa sitten maksaa korvauksia.

      • on niin

        Että sun päässä on nyt paha homeongelma....


    • ei muiden päätös

      Tutuksi tilanne tulee silloin kun siskon mies menee kauppaamaan omaa osaamistani työkaverilleen. Ei ole idiootista kyse, vaikka tavat muuta kertovatkin. Nimittäin kehtaa vielä kehoittaa MINUN ottamaan yhteyttä kaveriinsa ja neuvomaan pro bono.

      Pahimmillaan hyväksikäyttö perheissä menee siihen, että oletetaan muiden hoitavan ne lapset mitkä itse päättää tehdä. Ja kun kieltäytyy, loukkaantuu ja toteaa sivullisille, että ei oma perhe kiinnosta, "Kyllä vaan on itsekäs ihminen". Hei, jos TE päätätte tehdä ne kakarat, päättäkää myös ottaa hoitovastuu näistä. Tuntuu käsittämättömältä.... jos vanhempien bruttotulot on 7000 luokkaa, muttei ole varaa palkata hoitajaa tarvittaessa!

      • täti18vuotta

        kehtaatte täällä tämmöstä valittaa ja sitte lehtien palstoilla valitatte, että ku kaikesta pitää maksaa !

        kyllä se on vaa nii että jos te tarviitte pientä jeesiä te etitte mahollisimman halpaa taij opa ilmasta, mutku teiltä pyydetää jeesiä nii pitäs olla rahaa rahaa rahaaa !!!!

        Minä oon köyhän siskoni lapset kattonu kauppareissujen yms aikana ilimatteeks ja hiuksetki leikkaan heiltä ilimatteeksi, koska he säästävät siinä ja lapset saa kampaamokäynti kustannusten siasta ruokaa ja vaatteita.
        Mitä sain palkaksi tästä 11 vuoden ajalta..toisinaan lastenvahtikeikoista? Erittäin hyvät ja läheiset suhteet siskoni lapsiin. Rakkaita ja hyviä ystäviä. Tärkeitä ihmisiä elämääni. Elämän opetusta siitä millaista on kun joskus oman lapsen saan. Luottamusta ja kiitollisuutta aikuisilta !
        Kyllä se on parempaa ku raha..paljon parempaa. Mielellään mä heidän kotonaan päivällä tunnin olen pari kertaa viikossa. Mulle ei tarvi perheeläisten auttamisesta maksaa.

        Toinen sisko maksaa aina..sillon harvon ku heillä käyn vahtimassa kersoja tai leikkaamassa tukkaa. En pahemmin tunne näitä lapsia, koska se on tosi harvoin kun hänellä on rahaa maksaa. En kehtaa sanoa, että ei minulle siitä nyt maksaa tarvi, koska sisko loukkaantuisi siitä ja sanois, että älä hullu töitä ilimatteeksi tee.
        Kyllä mää sitä rahaa muualtaki saan ku siskolta. Tunti kahdestakymmenestä neljästä on hyvin vähä. Hengailusta pikkusten kas ei tarvii maksaa. Ei se niin kauheeta oo.
        lukekaa tän päivän kaleva (kattokaa kuvat) rahaa rahaa rahaa


      • jotkut ne kehtaa
        täti18vuotta kirjoitti:

        kehtaatte täällä tämmöstä valittaa ja sitte lehtien palstoilla valitatte, että ku kaikesta pitää maksaa !

        kyllä se on vaa nii että jos te tarviitte pientä jeesiä te etitte mahollisimman halpaa taij opa ilmasta, mutku teiltä pyydetää jeesiä nii pitäs olla rahaa rahaa rahaaa !!!!

        Minä oon köyhän siskoni lapset kattonu kauppareissujen yms aikana ilimatteeks ja hiuksetki leikkaan heiltä ilimatteeksi, koska he säästävät siinä ja lapset saa kampaamokäynti kustannusten siasta ruokaa ja vaatteita.
        Mitä sain palkaksi tästä 11 vuoden ajalta..toisinaan lastenvahtikeikoista? Erittäin hyvät ja läheiset suhteet siskoni lapsiin. Rakkaita ja hyviä ystäviä. Tärkeitä ihmisiä elämääni. Elämän opetusta siitä millaista on kun joskus oman lapsen saan. Luottamusta ja kiitollisuutta aikuisilta !
        Kyllä se on parempaa ku raha..paljon parempaa. Mielellään mä heidän kotonaan päivällä tunnin olen pari kertaa viikossa. Mulle ei tarvi perheeläisten auttamisesta maksaa.

        Toinen sisko maksaa aina..sillon harvon ku heillä käyn vahtimassa kersoja tai leikkaamassa tukkaa. En pahemmin tunne näitä lapsia, koska se on tosi harvoin kun hänellä on rahaa maksaa. En kehtaa sanoa, että ei minulle siitä nyt maksaa tarvi, koska sisko loukkaantuisi siitä ja sanois, että älä hullu töitä ilimatteeksi tee.
        Kyllä mää sitä rahaa muualtaki saan ku siskolta. Tunti kahdestakymmenestä neljästä on hyvin vähä. Hengailusta pikkusten kas ei tarvii maksaa. Ei se niin kauheeta oo.
        lukekaa tän päivän kaleva (kattokaa kuvat) rahaa rahaa rahaa

        Mistään mitään tartte maksaa, kun auttaminen on ajoittaista ja kahdensuuntaista. Mutta lähisuvun talkootyöllistäminen jaktuvasti on liikaa. Hyväksikäyttöä on se, että menee aina valmiiseen pöytään, lykkää lapsensa järjestäen muiden hoitoon ja pyytää vielä toisia leipomaan ja ompelemaan puolestaan kun halua joitain tarjottavaa omiin juhliinsa ja mittatilausmekon tai lapsilleen designvaatteita. Törkeää kun itsellä olisi vielä mahdollisuus työllistää ihminen perheen ulkopuolelta näitä tekemään. Sitä ei vaan voi ymmrtää yskimättä.

        Jos tehdään lapsia, miksei niitä osata itse hoitaa. Tuntuu että nää mammat on ihan uusavuttomia kakaroidensa kanssa. Vai pitäiskö itse pyytää vasta-apua kolmen koiran ja tätini hoitoon, joiden elämään olen ihan itse halunut osalliseksi. Miksi olisin ottanut koirat ja tätini hoidettavaksi, jos en kerran haluaisi sitoutua heihin, vaan olisin lykkäämässä heitä joka toinen vkonloppu jollekin toiselle?


      • viekkauteenvittuuntu
        jotkut ne kehtaa kirjoitti:

        Mistään mitään tartte maksaa, kun auttaminen on ajoittaista ja kahdensuuntaista. Mutta lähisuvun talkootyöllistäminen jaktuvasti on liikaa. Hyväksikäyttöä on se, että menee aina valmiiseen pöytään, lykkää lapsensa järjestäen muiden hoitoon ja pyytää vielä toisia leipomaan ja ompelemaan puolestaan kun halua joitain tarjottavaa omiin juhliinsa ja mittatilausmekon tai lapsilleen designvaatteita. Törkeää kun itsellä olisi vielä mahdollisuus työllistää ihminen perheen ulkopuolelta näitä tekemään. Sitä ei vaan voi ymmrtää yskimättä.

        Jos tehdään lapsia, miksei niitä osata itse hoitaa. Tuntuu että nää mammat on ihan uusavuttomia kakaroidensa kanssa. Vai pitäiskö itse pyytää vasta-apua kolmen koiran ja tätini hoitoon, joiden elämään olen ihan itse halunut osalliseksi. Miksi olisin ottanut koirat ja tätini hoidettavaksi, jos en kerran haluaisi sitoutua heihin, vaan olisin lykkäämässä heitä joka toinen vkonloppu jollekin toiselle?

        tuo molempisuuntainen kaista toimii, mutta senkin voi välttää aika ovelasti


    • 9-6-15

      Joissakin ammattiryhmissä törmää jatkuvasti siihen, että niin kaverit, kuin sukulaisetkin pitää kaikkea ammattiin liittyvää omana luontaisetunaan. Tilanne on toinen, jos kaksi vastaavassa tilanteessa olevaa henkilöä tekee keskenään oravannahkakauppaa ja auttaa näin toinen toisiaan, mutta useinmiten ilmaistyötä haluaakin se konttorissa istuva läheinen, jonka ammattitaitoa ei pysty vastavuoroisesti hyödyntämään. Samainen henkilö on usein taitava imemään apua jokapuolelta ja eri asioista, ikkunanpesuun asti, heittäytymällä ihan jokaisen arkeen kuuluvien askareittenkin kohdalla avuttomaksi "En osaa"-tyypiksi.

      Henkilökohtaisesti olen ottanut melko tiukan linjan oman ammattini kohdalla, ja suositellut tulemaan yritykseeni (palvelut ei siis ole tarjolla sunnuntaisin tai iltaisin.) Niistä, jotka ovat tulleet, asiakkainani on enää muutama harva, sillä laskutan ilmoittaen selkeästi, että 10% voin antaa tuttava-alennusta. Pummit närkästyivät ja hyvä niin. Muutama "kaveri" on kadonnut kuvioista, eikä sukulaisetkaan notku jonona kerjuulla.
      Tilanne on monelle vaikea, ja vaatii itsensä kovettamista, mutta se kannattaa. Muutama kaveri tai sukulainen ottaa varmasti etäisyyttä, mutta sen jälkeen kyllä oma elämä helpottuu.

      Suosittelen myös kokeilemaan näiden hyväksikäyttäjien kohdalla vaikka ihan keksittyä avunpyyntöä johonkin asiaan. Ovat taitavia laistamaan näistä pyynnöistä, ja silloin on helppo vastata, ettei itsekään ole käytettävissä, vaan asiat tulisi hoitaa vastavuoroisesti.

    • NSDAP----

      tätä lukiessa mieleeni kirkaustui totuus..........

      miten ne sotilaat jotka pääsi talvi -ja jatkosodasta LOMALLE kotiin. kaupunkis ja maalta olevilla oli iso ero, maaseudun poika joutui tekeen kodin ja naapurienkin töitä, oliko se lomaa mitä jos he siis pääasiassa maaseudun pojat olisi sanoneet moon ny lomalla, mistä olisi kaupunkin poika saanut ruokansa.

      rintaman olohoin oli toki kotiseudun työt lomaa. EI TARVINNUT PELÄTÄ.

    • qwerty

      Tämä koko viestiketju kertoo miten hanurista tämä uusi itsekeskeinen pullamössösukupolvi on.
      Lainojen takauksia osataan ruikuttaa ja muuta.
      Jos ja kun on tarpeita jutellaan mitä jutellaan.
      Kun olisi vastavuoroisesti paikka edes pikkasen autella niin paskat.
      Se oma itseriittoinen vapaa-aika sen avuttoman perheen kanssa on niin helvetin tärkeää.
      Rajat tietysti on tekemisillä ja tekemisillä.
      Mikäli ei edes pulassa olevia perheenjäseniä auteta niin haistakaapa vottu...

    • Anonyymi

      Ei se aina niin huonosti mene.
      Pari vuosikymmentä sitten poikamiehenä lupauduin vähän pitkin hampain eräänä iltana korjaamaan puolitutun kaverin sisaren televisiota...
      Kiva nainen, juttu lensi työ ohessa, ja kun homman valmistuttua tuli kysymys että mitä työ maksaa, niin heitin läpällä että pusun.
      Lopputulemana oli koko yön kestänyt seksisessio, jota kelpaa kyllä vieläkin muistella.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe