Nenäleikkaus askarruttaa

Yhtä nenää

Olen 22-vuotias nuori nainen. Olen koko ikäni kärsinyt isosta nenästäni joka tuntuu aina olevan se seikka joka ulkonäöstäni ensimmäisenä huomataan, vaikka olen yrittänyt "kompensoida" asiaa pukeutumalla kauniisti ja persoonallisesti, opettelemalla meikkaamaan hyvin jne. Silti aina joku jaksaa huomauttaa nenästäni.
Koulussa minua kiusattiin ja nimiteltiin nenäni vuoksi ja viimeinen niitti oli kesätyöpaikallani jossa yksi työntekijöistä oli piirtänyt jokaisesta työntekijästä yksinkertaisen piirroksen kalenteriinsa muistaakseen jokaisen nimen. Minusta piirretty kuva oli yhtä nenää!

Nenäni varressa on kyhmy ja nenän kärki on melko kookas. Kasvoni ovat muuten pienet ja kapeat, joten nenä tulee erityisen hyvin esiin. Olen myöskin koko ikäni kärsinyt ahtaasta nenästä johtuvista hengitysvaikeuksista.

Olen pohtinut nenäleikkausta jo kauan, mutta lopullisen silauksen sain poikaystäväni muokattua valokuvani sellaiseksi kuin se voisi olla leikkauksen jälkeen. Poikaystävänikin joutui kuvan nähtyään myöntämään, että olisin paremman näköinen pienemmällä nenällä.

Koska olen opiskelija, joudun säästämään vielä useamman vuoden ennen leikkaukseen menoa.
Minua askarruttavat myös moraaliset seikat.
Vanhempani ovat koko ikäni tolkuttaneet minulle miten kaunis nenä minulla on. Ilmeisesti kyseessä on keino saada minut hyväksymään itseni. Moni on myös sanonut nenääni kauniiksi ja erikoiseksi. Mutta onko kyse vain kuriositeetista?

Periaatteessa myös vastustan kauneusleikkauksia turhamaisuuden vuoksi, esim. huultenturvottamisia ja massiivisten silikonien hankkimista jne.
Olen yrittänyt tolkuttaa itselleni, että elämänlaatuni paranisi todennäköisesti leikkauksen jälkeen ja että kyseessä olisi paremminkin korjausleikkaus, mutta silti painiskelen omantunnontuskien kanssa.

Olisi mukavaa kuulla nenäleikkauksessa käyneiden kommentteja ja myös mahd. moraalikysymysten kanssa painiskelleiden kokemuksia.

Kiitos!

7

1067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siltä tuntuu

Helpompi homma on muuttaa nenääsi, kuin muun maailman suhtautumista siihen.

• täällä

Moi.

mulla on ollut koko ikäni sama ongelma, loppujen lopuksi elämästäni tuli vaikeaa sillä en voinut olla oma itseni sillä asia vaivasi minua, ja tuntui vaivaavan muitakin huomáutteluista päätellen. noin kolme vuotta sitten suuri nenäni leikattiin ja olen saanut itsevarmuuteni tuplaten takaisin sekä mitään huomautteluja en ole enää saanut kuulla joten: mene ihmeessä leikkaukseen, jos se sinua vaivaa. voit jälkeenpäin ajatella miksi en tehnyt tätä jo aiemmin??pientä en nenästäni halunnut, mutta nyt se "sopii" kasvoihini

• Pahojen päälikkö

Mutta, mites jos on jokin sairaus, joka aiheuttaa riskin nukutuksessa, voisiko sellainen olla mahdoton este leikkaukselle? Täällä toinen nenäkäs, joka haluaisi mennä leikkaukseen, mutta ei uskalla ympäristön suhtautumisen ja "riskin" vuoksi...

• Nenäleikkaus
        Pahojen päälikkö kirjoitti:

Mutta, mites jos on jokin sairaus, joka aiheuttaa riskin nukutuksessa, voisiko sellainen olla mahdoton este leikkaukselle? Täällä toinen nenäkäs, joka haluaisi mennä leikkaukseen, mutta ei uskalla ympäristön suhtautumisen ja "riskin" vuoksi...

Sitten leikkaus voidaan tehdä puudutuksessa.

• ...

Kerroit kärsiväsi hengitysvaikeuksista. Olisikohan mahdollista, että voisit saada leikkauksesta jotain korvauksia? Koska pelissä ovat osittain myös terveydelliset ja nenän toiminnalliset syyt. Otapa asiasta selvää. Käy vaikka jollain nenä- korva- ja kurkkutautien lääkärillä tai vastaavalla näyttämässä klyyvariasi, ehkä hän osaisi neuvoa.

• sama vika!

Kuulostaa niin tutulle, kuin aloittajan viestissä.
        Itselleni ei ole asiasta huomauteltu enää aikoihin, ja pärjään sosiaalisesti elämässäni erittäin hyvin. Tiedän kuitenkin, että suurta nenääni katsotaan paikassa kun paikassa. Sukunenä, minkäs teet. Kerran tosin viereisessä junavaunussa teini-ikäiset lapset oikein näytti kädellä kuinka suuri nenä minulla on.. ja taas se palautti minut todellisuuteen. Sivuprofiili on erittäin epäsuhtainen, pieni leuka ja pää muutenkin, mutta nenä on niin iso! Siskoni kerran sanoi, että se nyt vain tuntuu rumalta ja suurelta, kun sitä itsensä näkee niin harvoin sivusta päin, että sitä niinkuin vierastaisi kasvojaan. Ja eräässä työpaikassa oli myös hyvin nenäkäs nuori nainen - ja jotenkin ihailin häntä ja hänen persoonallisuuttaan. Eli toisaalta tavallaan pidänkin siitä, mutta en silti jaksaisi aina perustella itselleni että miksi se on ihan hieno "lahja" vanhemmiltani.

Tästä päästäänkin moraaliin, eli.. olen kaikesta huolimatta ajatellut hieman pienentää nenääni. Mutta entäs sitten kymmenen vuoden päästä kun saan lapsia, ja heillä on samanlainen klyyvari, joka muistuttaa ikävästä menneisyydestä?

• lumikko

ala-asteelta lähtien mulla oli ollut ongelmia suuren nenäni kanssa, joka tuli hyvin esille kasvoistani, jotka muuten ovat hyvin kapeat. nenäni oli eritysestikin pitkä, ja teini-iässä siihen alkoi muodostua kyhmynalkua. yläasteella ilmoitin kavereille, että ihan sama, kuitenkin menen isona nenäleikkaukseen. olen vähän alle 20 v. ja 2 vkoa sitten tein nenäleikkauksen, ja vaikka nenäni on täysin alkuvaiheessa vielä toipumisen suhteen (totaalisen tunnoton ja lopullinen muoto tulee vasta näkyviin vasta noin 3-6 kk kuluttua), niin olen jo paljon tyytyväisempi tuloksiin.

leikkaus kesti noin kolme tuntia, ja tehtiin nukutuksessa. koko nenä hakattiin ja muotoiltiin uudelleen: kavennettiin silmien välistä luuta, lisättiin rustoja silmien väliin, jotta sivu "nousee", viilattiin kyömy pois ja muutenkin työnnettiin koko nenä ns. taaksepäin. toistaiseksi olen tyytyväinen, toivottavasti ajattelen näin myöhemmässäkin vaiheessa.

minulla maksoi 5800e, josta 900e oli nukutusta. inhottavaa oli pitää lastaa nenän päällä viikon (jolloin ei edes saa henkeä muuta kuin suun kautta) ja sitten teippejä toisen viikon ajan.

vanhempani sanoivat myös aina, että voi kun nenäni on kaunis ja prinsessamainen, mutta eipä auttanut. muilta sain kommenttia, että olin "persoonallinen", ei vakuuttanut sekään. voit olla onnellinen, että omistat poikaystävän tuollaisen nenänkin kanssa. unohda omantunnon tuskat, on miljoonia, jotka tämän leikkauksen ovat tehneet, ja ketään ei loppujen lopuksi kiinnosta, mitä olet tai et ole tehnyt itsellesi. ylemmät voivat eivät sinua tule rankaisemaan koska olit "turhamainen", ja tuskin edes ajattelet nenääsi korjauksen jälkeen.

onnea vain!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      143
      3196
    2. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      40
      3002
    3. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      110
      1463
    4. Empaattisuus ja suoruus.

Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi
      Sinkut
      145
      1217
    5. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1087
    6. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1057
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      60
      1017
    8. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      979
    9. Sä saat mut tuntemaan

Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne
      Ikävä
      23
      833
    10. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      41
      827
    Aihe