Allerginen SSRI lääkkeille

Vanessa73

Onko kukaan ollut allerginen ssri-lääkkeille? Söin toista kertaa Seronil 10mg ja sain 4.päivänä punaista ihottumaa rintaani, tai sellaista läikkyä joka kesti n. tunnin. Ellen olisi sattumalta ollut peilin edessä juuri sen yhden tunnin aikana, olisi jäänyt koko reaktio huomaamatta..

Lääkärini kuitenkin käski lopettaa Seronilin ja on sitä mieltä etten voisi käyttää toista saman ryhmän lääkettä esim. Cipralexia. Olen aivan pattitilanteessa! Efexor ei käy koska verenpaineeni nousee herkästi eli olen tyhjän päällä. Olen siis nyt ilman lääkettä ja olo on kamala (kärsin masennuksesta, yleisestä ahdistuksesta, paniikkihäiriöstä ja pakko-oireista)

Oletteko koskaan kuulleet vastaavasta siis että jos yhdestä tulee oireita niin tulisi myös ryhmän muista lääkkeistä? Voiko ola jopa vakavaa? Ihottuma itsessäänhän ei ole mitään kamalaa, mutta jos sitten toisesta lääkkeestä voi tulla jotain oikein vakavaa..

6

2966

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voivat aiheuttaa
    • Tipi81

Tässä ote pakkausselosteesta:
      Seronilin haittavaikutukset esiintyvät pääsääntöisesti hoidon alussa ja niiden määrä vähenee yleensä
      hoidon jatkuessa. Yleisimmin raportoituja haittavaikutuksia ovat maha-suolikanavan oireet (kuten
      pahoinvointi, ripuli, oksentelu), suun kuivuminen, ahdistuneisuus, hermostuneisuus, unihäiriöt (esim.
      unettomuus, epänormaalit unet), euforia, kiihtyneisyys, päänsärky, näköhäiriöt, ihottumat, hikoilu,
      kutina, tihentynyt virtsaamisentarve, virtsaamisvaikeus ja seksuaaliset toimintahäiriöt (esim.
      ejakulaation viivästyminen, anorgasmia).

Muita harvinaisempia haittavaikutuksia ovat lisääntynyt verenvuototaipumus, mustelmat,
      keskittymiskyvyn ja ajatustoiminnan heikkeneminen, hallusinaatiot, ohimenevät poikkeavat liikkeet,
      kouristukset, levottomuus, sekavuus, verisuonten laajeneminen ja verenpaineen lasku, kuiva yskä
      hengitysvaikeudet, nivel- ja lihaskivut, nokkosihottuma, hiustenlähtö sekä vilunväristykset,
      valoherkkyys ja eriasteiset allergiset reaktiot.

Jos hoidon ensimmäisinä viikkoina esiintyy allergistyyppistä ihottumaa, lääkkeen käyttö on lopetettava
      ja otettava yhteys lääkäriin.

Eli ei käsittääkseni allergiaa vaan haittavaikutuksia. Tietenkään, et voi käyttää enää mitään liian samanlaista lääkettä, koska niistä tulee samat haittavaikutukset, mutta onhan näitä lääkkeitä vaikka millaisia ni eiköhän sinullekin löydy vielä joku sopiva. Onko esim. seroxatia kokeiltu?
      Tässä linkki pakkausselosteeseen, jossa kerrotaan mihin kaikkeen seroxatia käytetään:http://www.glaxosmithkline.fi/tuotteemme/Pakkausselosteet K-Z/Q-R-S-T/Seroxat_PIL.pdf
      Sielä on listassa kaikki luettelemasi ongelmat, masennus, pakko-oireet, ahdistus ym.

Eli ei huolta. Painosta lääkäriäsi etsimään sinulle sopiva lääke, koska se on hänen velvollisuutensa. Koitahan jaksaa, kyllä se siitä!

• Vanessa73

Seroxatista ei ole ollut puhetta mutta eikö sekin ole ssri-lääke tai niin ymmärsin? Jos mun reaktio oli allerginen niin on mahdollisuus saada ristireaktio jostain toisesta ssri ryhmän lääkkeestä kuten Seroxat tai Cipralex! Uskallanko ottaa riskin ja pelätä anafylaktista shokkia... kamala tilanne!

• Tipi81
        Vanessa73 kirjoitti:

Seroxatista ei ole ollut puhetta mutta eikö sekin ole ssri-lääke tai niin ymmärsin? Jos mun reaktio oli allerginen niin on mahdollisuus saada ristireaktio jostain toisesta ssri ryhmän lääkkeestä kuten Seroxat tai Cipralex! Uskallanko ottaa riskin ja pelätä anafylaktista shokkia... kamala tilanne!

Kuitenkin tuossa käyttämäsi lääkkeen haittavaikutus listalla on kolme eri ihottuma vaihtoehtoa ni luulisi, että todennäköisintä olisi, että kysessä on vain sivuvaikutus ei allergia. Mutta tietenkään minä en ole lääkäri, joten en voi tietää varmaksi. Eli puhu lääkärin kanssa asiasta ja kysy suoraan, että oliko se vain sivuvaikutuksia ja vaikuttaako se muihin ihan eri lääkkeisisiin. Luulisi, että allergiat on kuitenkin aina aine kohtaisia, eikä niinkään vaikutus kohtaisia. Mutta en sitten tiedä.. Kysele vaan rohkeasti lääkäriltäsi, sillä et voi esittää lääkärille tyhmää kysymystä lääkkeistä. Typerää kysymystä kun ei ole.

• Vanessa73
        Tipi81 kirjoitti:

Kuitenkin tuossa käyttämäsi lääkkeen haittavaikutus listalla on kolme eri ihottuma vaihtoehtoa ni luulisi, että todennäköisintä olisi, että kysessä on vain sivuvaikutus ei allergia. Mutta tietenkään minä en ole lääkäri, joten en voi tietää varmaksi. Eli puhu lääkärin kanssa asiasta ja kysy suoraan, että oliko se vain sivuvaikutuksia ja vaikuttaako se muihin ihan eri lääkkeisisiin. Luulisi, että allergiat on kuitenkin aina aine kohtaisia, eikä niinkään vaikutus kohtaisia. Mutta en sitten tiedä.. Kysele vaan rohkeasti lääkäriltäsi, sillä et voi esittää lääkärille tyhmää kysymystä lääkkeistä. Typerää kysymystä kun ei ole.

Kysyin lääkäriltäni mutta ei hän osanut varmuudella sanoa juuta eikä jaata koska ei nähnyt ihoani. Enhän olisi itsekään sitä huomannut ellen olisi juuri ollut sen tunnin aikana peilin edessä.

En tosiaan tiedä kun seronilista voi saada ihottumaa että oliko mun punaläikkisyys normaali haittavaikutus vai allergiaa, hankalaa.

Sanoit että on kolme erilaista iho-oiretta Seronilissa, mistä tiedät että niitä on juuri kolme? Tiedätkö minkälaisia?

• Tipi81
        Vanessa73 kirjoitti:

Kysyin lääkäriltäni mutta ei hän osanut varmuudella sanoa juuta eikä jaata koska ei nähnyt ihoani. Enhän olisi itsekään sitä huomannut ellen olisi juuri ollut sen tunnin aikana peilin edessä.

En tosiaan tiedä kun seronilista voi saada ihottumaa että oliko mun punaläikkisyys normaali haittavaikutus vai allergiaa, hankalaa.

Sanoit että on kolme erilaista iho-oiretta Seronilissa, mistä tiedät että niitä on juuri kolme? Tiedätkö minkälaisia?

niitä luetellaan. Yleinen haittavaikutus: ihottumat. Sit olisko ollut harvinaisempi oire: Nokkosihottuma ja viimeisenä lukee, et pitää ottaa lääkäriin yhteyttä jos tulee allergia tyyppistä ihottumaa. Eli kolmessa eri kohdassa mainitaan nää oireet ja tuo eka vastaukseni on suurimmaksi osaksi lainattu suoraan pakkausselosteesta. Ja tämän vuoksi minulle tulee ekana mieleen, että kyse on sivu/haittavaikutuksesta. Eli luultavasti voit huoletta kokeilla jotain toista lääkettä ja lopettaa sitten senkin jos samoja ongelmia tulee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5346
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3346
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57