yksityistä hammaslääkäriä taas pilaamasta purentaa hiomalla? kävin pitkään samalla lääkärillä ja hänen onnistui pilata purentani jatkuvilla hionnoilla jota hän harrasti aina tarkastuksien yhteydessä. Minulla ei ollut mitään purentaongelmia ennen näitä kohtalokkaita hiomisia. Olin sitä ennenkin käynyt julkisella puolella hammastarkastuksissa eikä purentaani ikinä hiottu, ei vikaa ei ole ollut purennassa.
Jouduin pitkään purennankuntoutukseen tämän yksityisen hammaslääkärin hionnista.
Onneksi pääsin julkiselle hoidattamaan purennan kuntoon, sillä olisin muuten noin 10 000 euroa köyhempi.
Tilanteeni oli paha jatkuvien särkyjen vuoksi, leukanivelten "vääntymisen" vuoksi, epätoimiva purenta, jolla ei enää syöty juuri mitään.
Pääsin onnekseni suukirugian polille hoitoon joten kustannukset tästä jäivät alhaisiksi. Nyt pelottaa, kun tavalliseen tarkastukseen olen menossa, että sama rumba alkaa taas. Miten estää tallaiset älyttömät turhat työt joista saa suuren vahingon aikaan?
purennan hionta
7
2967
Vastaukset
- shg
Olen huomannut että joillain yksityisillä hammaslääkäreillä on kuitenkin se rahankiilto silmissä, eli löytävät aina jotain korjattavaa vaikka varsinaista vaivaa ei olisikaan. Olisiko tämä jatkuva purennan hionta nyt sitten ollut tällaista? Jos epäilet, että hammaslääkärisi on tehnyt turhaa työtä purentaasi hiomalla, kannattaisi ehkä miettiä hammaslääkärin vaihtoa jos se vain on mahdollista. Ja aina kannattaa kysyä, miksi nyt taas hiotaan ja miksi se on välttämätöntä. Jos et ole tyytyväinen vastaukseen tai epäilyttää, puhuuko hoitava lääkäri totta, voit aina kieltäytyä hoidosta.
- menet
hammaslääkäriin sanot, että mitään ei saa hioa ilman sinulta kysymättä.
Itse olen ihan kusessa vähän samantyyppisestä asiasta, kun hammaslääkäri ilman lupaa hioi korkeaa paikkaa niin, että todella suuri osa lähti hammasluuta pois ???!! Purenta meni ihan pieleen. Nyt olen todella pulassa, kun aina laitetaan kruunua kruunun perään eikä ne kestä eli olen täysin rahastuksen uhri.- vaikuttamisesi
Olin korjauttamassa sivuhampaan lohjennutta paikkaa.
Aikaisemmat kokemukset huomioiden olin varovainen, ja annoin hammaslääkärille merkin, että lopettaisi hiomisen, kun sitä oli mielestäni kestänyt jo kovin kauankin.
Tuntui että pitäisi tarkistaa jo purentatilanne.
Esitinpä siinä hammaslääkärille pelkoni, että jos paikka hiotaan liian matalaksi, niin purennan "lukkiutuminen" voi mennä etuhampaiden varaan, ja siitä voi olla seurauksena ongelmia, jopa etuhampaan katkeaminenkin.
Siis jos, ja kun se, ne joutuvat purentatilanteessa suuren väännön kohteeksi, eikä poskihampaat ole jostain syystä, esim. matalan paikan, puuttuvien hampaiden ym. syystä, ottamassa purentaa vastaan.
Paikka tuntuikin jo melko sopivalta, vain pientä "loppusilausta" vailla.
Yllättäen hän kysyikin, että mitä sinä sillä tarkoitat?
Kerroin näistä epäilyistäni.
Silloinpa pora saikin kierroksia, ja paikka oli hetkessä mataloitunut niin, että kun sitä seuraavan kerran paperilla kokeiltiin, niin paperi pyöri paikan päällä miten sattuu.
Totesin tapahtuneen ja pyysin, että tehtäisiin korjaus, ja tarvittava korotus paikkaan.
Korjaus tapahtuikin, mutta yllättäen toiseen suuntaan, niin että sen EDESSÄKIN oleva hammas hiottiin edellisen tasolle, ja tilanne oli saatu juuri siksi mitä pelkäsinkin.
Pyynnöistäni huolimatta korotuksia ei tehty, ja etuhampaat jäivät purentatilanteessa kontaktiin.
Näin siis tällä kertaa.
Kuvittelin, että esim. terv. keskuksen hamm. lääk. lisäisi hiukan paikka-ainetta, ja ongelma olisi sillä korjattu.
Mutta eihän se niin yksinkertaista voi olla.
Ei onnistunut sielläkään, vaikka jonoista ei näkynyt jälkeäkään.
Yritin muistaa, ja olla purematta hampaita yhteen, niin kauan kuin löytyisi paikka, jossa saisi hiukan koroketta näihin juuri hoidettuihin hampaisiin, paikkoihin.
Jonkin aikaa sen muistin, mutta kerran kun unohdin tämän hammashoidon jälkeisen tilanteen, ja puraisin syödessä, niin kuului vain rusahdus, ja toinen etuhammas oli poikki!
Että näin paljon voit vaikuttaa hampaidesi hiontoihin, ja siihen peräänkuulutettuun TASAPAINOISEEN purentaasi! - Kohtalontovereita löytyy
vaikuttamisesi kirjoitti:
Olin korjauttamassa sivuhampaan lohjennutta paikkaa.
Aikaisemmat kokemukset huomioiden olin varovainen, ja annoin hammaslääkärille merkin, että lopettaisi hiomisen, kun sitä oli mielestäni kestänyt jo kovin kauankin.
Tuntui että pitäisi tarkistaa jo purentatilanne.
Esitinpä siinä hammaslääkärille pelkoni, että jos paikka hiotaan liian matalaksi, niin purennan "lukkiutuminen" voi mennä etuhampaiden varaan, ja siitä voi olla seurauksena ongelmia, jopa etuhampaan katkeaminenkin.
Siis jos, ja kun se, ne joutuvat purentatilanteessa suuren väännön kohteeksi, eikä poskihampaat ole jostain syystä, esim. matalan paikan, puuttuvien hampaiden ym. syystä, ottamassa purentaa vastaan.
Paikka tuntuikin jo melko sopivalta, vain pientä "loppusilausta" vailla.
Yllättäen hän kysyikin, että mitä sinä sillä tarkoitat?
Kerroin näistä epäilyistäni.
Silloinpa pora saikin kierroksia, ja paikka oli hetkessä mataloitunut niin, että kun sitä seuraavan kerran paperilla kokeiltiin, niin paperi pyöri paikan päällä miten sattuu.
Totesin tapahtuneen ja pyysin, että tehtäisiin korjaus, ja tarvittava korotus paikkaan.
Korjaus tapahtuikin, mutta yllättäen toiseen suuntaan, niin että sen EDESSÄKIN oleva hammas hiottiin edellisen tasolle, ja tilanne oli saatu juuri siksi mitä pelkäsinkin.
Pyynnöistäni huolimatta korotuksia ei tehty, ja etuhampaat jäivät purentatilanteessa kontaktiin.
Näin siis tällä kertaa.
Kuvittelin, että esim. terv. keskuksen hamm. lääk. lisäisi hiukan paikka-ainetta, ja ongelma olisi sillä korjattu.
Mutta eihän se niin yksinkertaista voi olla.
Ei onnistunut sielläkään, vaikka jonoista ei näkynyt jälkeäkään.
Yritin muistaa, ja olla purematta hampaita yhteen, niin kauan kuin löytyisi paikka, jossa saisi hiukan koroketta näihin juuri hoidettuihin hampaisiin, paikkoihin.
Jonkin aikaa sen muistin, mutta kerran kun unohdin tämän hammashoidon jälkeisen tilanteen, ja puraisin syödessä, niin kuului vain rusahdus, ja toinen etuhammas oli poikki!
Että näin paljon voit vaikuttaa hampaidesi hiontoihin, ja siihen peräänkuulutettuun TASAPAINOISEEN purentaasi!samassa tilanteessa, että multa kanssa sen enempää kysymättä hiottiin kahta peräkkäistä hammasta ylhäältä ja niistä tuli niin matalat, että ottaa nyt purressa kokoajan toiseen etuhampaaseen kiinni. Etuhampaaseen on tullut jo hiushalkeama alhaalta ylös ja alareuna syöpyy vähän jatkuvasti purressa. Pari hammaslääkäriä ei ole "ymmärtänyt" koko ongelmaa eli olen hieman ihmeissäni, kun en meinaa saada korjattua tätä ongelmaa, varmaan ehtii hammas vielä haljeta ennen kuin saan apua.
- pilaaminen
Kohtalontovereita löytyy kirjoitti:
samassa tilanteessa, että multa kanssa sen enempää kysymättä hiottiin kahta peräkkäistä hammasta ylhäältä ja niistä tuli niin matalat, että ottaa nyt purressa kokoajan toiseen etuhampaaseen kiinni. Etuhampaaseen on tullut jo hiushalkeama alhaalta ylös ja alareuna syöpyy vähän jatkuvasti purressa. Pari hammaslääkäriä ei ole "ymmärtänyt" koko ongelmaa eli olen hieman ihmeissäni, kun en meinaa saada korjattua tätä ongelmaa, varmaan ehtii hammas vielä haljeta ennen kuin saan apua.
Vieläkö tällaiset hiomiset, hampaiden ja purennan pilaamiset jopa tuhoamiset, luetaan niiden aina mainostettujen HYVIEN hoitojen piiriin, joista asiakas vielä saa maksaakin melkoiset summat hampaidensa, terveytensä pilaajalle?
Vahingossa tällaiset hionnat, hoidot? eivät varmaankaan tapahdu?
- pilalle
Minultakin hammaslääkäri hioi purennan pilalle ilman lupaani. Ennen tuota hiontaa minulla ei ollut minkäänlaisia purentaongelmia. Hionnan jälkeen olen kärsinyt leukanivel- ja kasvokivuista, joista ei ollut aikaisemmin tietoakaan. Hammaskontaktini ovat nyt sellaiset, että vain etuhampaani ottavat yhteen, muualla on noin 1 mm suuruinen väli. Poskihampaani eivät siis ota ollenkaan yhteen, joten syöminen on todella hankalaa tällaisilla hampailla.
Kiinnostaisi tietää, onko kukaan joutunut saman hammaslääkärin uhriksi. Te kohtalotoverit, kirjoittakaa sähköpostiini [email protected], kuka hammaslääkäri on ollut kyseessä, niin kerron oman kokemukseni ja hammaslääkärin nimen. - Vi....aa
Mun hammaslääkäri kans hioi ilman lupaa hampaitani kun piti kuulemma vähän tasapainottaa. Nyt sitten oikeanpuolen purentalihas ihan jumissa ja puren kieleeni vahingossa jatkuvasti. Mitä vittua pitäisi tehdä. Menen hammaslääkäriin tietty mutta pitäisikö suosiolla vaihtaa lekuria?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181