Parhaat vuodet

Nimetön?!

Sattuipa jotenkin kummassa tulemaan inspiraatio kirjoittaa, joten päätinpä tällä kertaa kirjoittaa ihan julkisesti. Josko jotakin sattuisi kiinnostamaan jonkinlainen luettava, vaikka sitten ihan ajankuluksi.

Olen monesti miettinyt tätä, kun ihmiset puhuvat parhaista vuosistaan, jotka yleisesti tuntuvat olevan juuri niitä nuoruusvuosia. Itse olen nimittäin miettinyt, että loppujenlopuksi elämässä on paljonkin erilaisia saavuttamisen arvoisia "merkkipaaluja", joita kaikkia ei missään tapauksessa saavuteta nuoruudessa.

Tokihan nuoruus on ainutlaatuista aikaa, koska sitä voisi kuvata ns. itsensä etsimisen ajaksi. Nuoruudessa tapahtuu paljon erilaisia ja ainutlaatuisia kokeiluja ja muutenkin moni hieman vanhemmalle tavanomainen asia on uutta. Nuoruuteen kuuluu myös se tietty vapaus, esimerkiksi erilaiset yölliset seikkailut milloin missäkin, joko alkoholin vaikutuksen alaisena tai selvinpäin. Kukaan tai mikään ei liiemmin rajoita "aikuisen oikeudet" omaavan lapsen menoa. Tietyssä mielessähän nuori aikuinenkin on vielä lapsi, vaikkei hän sitä enää lain mittapuun mukaan tai ensinnäkään omasta mielestään ole. Nuoruuteenhan kuuluvat myös mm. ensimmäinen vakituinen työpaikka, ensirakkaus, ensimmäinen asunto, ensimmäinen auto, ensimmäinen lapsi ja tietenkin vielä mahdollisesti myös häät ja puolison kanssa yhteen muuttaminen.

Silti samankaltaisia "mittapuita" ja uusia asioita lyötyy vielä paljon myös vanhemmankin ihmisen elämästä. Yleensä lapset muuttavat pois kotoa vanhempien ollessa jo hieman vanhempia, myös urakehitys mahdollisesti jatkuu ja jo siihen sisältyy monia uusia asioita ja onnistumisia. Yleensä mahdolliset velat saadaan maksettua pois vanhemmalla iällä, jolloin rahaa rupeaa jäämään käytettävksi aivan eri tavalla kuin aikaisemmin. Tämä mahdollistaakin jo monenlaisia asioita. Lisäksi myös eläkkeelle jääminen on ehdottomasti yksi hyvin tärkeä mittapuu, kuten myös mahdolliset lapsenlapset.

Toisaalta kukaan ei ole koskaan antanut tarkkaa, eikä varsinkaan minun mielestäni käypää määritystä siitä mihin nuoruus sitten lopulta päättyy. Missä vaiheessa ihmisestä sitten tulee "vanha". Luulen, ettei tarkkaa määritystä koskaan voisi ollakaan, sillä kaikilla ihmisillä on tälle oma määritelmänsä. Joidenkin mielestä nuoruusajat loppuvat siihen, kun mennään naimisiin, toiset taas saattavat ajatella ohittaneensa nuoruuden jonkin tietyn iän saavutettuaan. Tokihan on myönnettävä se tosiseikka, että esimerkiksi 40-vuotias, ei missään tapauksessa enää elä nuoruusvuosiaan. Mielestäni "nuoruus" on kuitenkin loppujenlopuksi varsin suhteellinen käsite.

Olen myös joskus miettinyt, että mahtaisikohan menneiden haikaileminen kuulua ihmisluontoon. Elän itse tällä hetkellä nuoruusvuosiani, sillä olen hieman alle 20-vuotias. Silti haikailen välillä itsekin takaisin menneeseen. Jotkin osat menneisyydestä vaan tuntuvat olleen sitä elämän parasta aikaa. Olen myös huomannut, että aivan tavanomaiseltakin tuntuva osa elämästä saattaakin tuntua parin vuoden päästä muisteltuna varsin mukavalta ajalta ja siihen palaisi mielellään takaisin, vaikkei mitään radikaaleja muutoksia olisikaan tapahtunut millään osa-alueella. Tähän voitaneenkin soveltaa sanontaa: "Aika kultaa muistot".

Monesti sanotaan, että pitäisi osata nauttia nykyhetkestä, mutta se on oikeastaan mahdotonta, sillä juuri tämä nykyhetki on monesti sitä mitä tavanomaisempaa aikaa, eikä se tunnu millään tavalla ihmeelliseltä, vaan aivan normaalilta elämältä. Uskallan kuitekin sanoa, että taas parin vuoden kuluttua haluaisin palata takaisin tähän aikaan.

Itse olen varsin varma siitä, että vanhempana tulen haikailemaan takaisin näihin tällä hetkellä kuluviin nuoruusvuosiini ja muistelemaan niitä moneen otteeseen. Täytynee siis yrittää nauttia elämästä tässä ja nyt. Asiat ovat minun kannaltani jopa varsin hyvin, minulla on oma kaveriporukka, jonka kanssa vietän aikaa useamman tunnin päivittäin. Perheessäni asiat ovat hyvin, eikä mitään ongelmia tunnu olevan millään muullakaan osa-alueella. Silti elämästä ei aina osaa nauttia, sillä kaikkeen tottuu ja kyllästyy, ainakin hetkellisesti. Juurikin tällaiset tuumaustuokiot, kuten tämän tekstin kirjoittaminen saavat myös hieman arkisemmatkin asiat tuntuvaan arvokkailta.

Tahdon vielä lopuksi sanoa kaikille, että nauttikaa tästä hetkestä ja ajasta täysin siemauksin. Toki menneisyyttäkin saa ja pitääkin muistella, kunhan ei jää elämään siinä! Toivottavasti tämä tekstini aiheutti jonkinlaisia ajatuksia itse kussakin lukijassa ja sai lukijan ajan kulumaan hieman nopeammin, mikäli hänellä oli tekemisenpuutetta. Sana on vapaa ja olisi mukavakin, jos tekstini herättäisi keskustelua. Toki kommenttejakin saa antaa, mutta en kuitenkaan lupaa, että palaan niitä koskaan lukemaan, sillä kirjoitin tämän tekstin lähinnä yllättäen tulleen inspiraation vuoksi.

4

1136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maria......

      Lukiessani kirjoituksesi olen lähes varma, ettet ole kaksikymppinen. Pikemminkin sanoisin että yli 50v tai sitten olet todella erilainen nuori ja vanhemman ihmiset ajatuksia päässä. Yritä siis nauttia vain nuoruudesta.

    • Idaemilia

      Itse olen 50v. nainen ja lapseni ovat kuta kuinkin sinun ikäisiäsi, siksi kai pohdintasi vaikutti varsin uskottavalta. Sanoisinko, että teet tiliä elämästäsi tyypillisen parikymppisen tavoin.

      Kuten itsekin tekstissäsi totesit, niin ihminen kokee aika ajoin kriisejä, jolloin hän käy läpi menneisyyttään ja näiden kokemusten pohjalta tarkistaa sitten tulevaisuuden suunnitelmiansa tavoitteidensa, toiveidensa ja mieltymystensä mukaisesti. Näin se ihmisen elo menee.

      Toisin kuin väitit, että ihminen tekisi vain suurien elämänsä merkkipaalujen kohdalla arviointeja eletystä elämästään karsien siitä turhan ja jättäen vain tärkeät mukaansa tulevaisuuttansa varten, näitä arviointeja elämästänsä ihminen mielestäni tekee joka päivä ja aina tehdessään pieniäkin päätöksiä elämässään.
      Suuret suunnan muutokset kuitenkin tehdään näissä taitekohdissa, joissa ihmisen kypsyminen aikuiseksi saa uuden ulottuvuuden. Tarkoitan edellisellä mm. 30-, 40-, 50-kriisejä. Näistä minulla itselläni on kokemuksia ja niiden pohjalta kommentoin sinun pohdintasi, joka muistutti minua omasta vastaavasta ajasta, kun kaikki elämä oli vielä avoinna valinnoilleni. Silloin se vastuu omasta elämästä tuntui siirtävän lapsuuden ja teini-iän syrjään ja oli opeteltava ottamaan ensimmäisiä nuoren aikuisen askelia. Se oli jännittävää ja mielenkiintoista aikaa se.

      Nyt viisikymmentä vuotiaana en tunne olevani enää nuori, mutta nuorekas, totta kai. Minä nautin juuri tästä vaiheesta elämässäni todella paljon, enkä missään nimessä haikaile nuoruutta ja sitä epävarmuutta itseeni ja tulevaisuuteeni takaisin. Silloin nuorena minusta se oli ihanaa aikaa, mutta jokaisessa ajanjakson elämässäni on ollut omalla tavallaan niin rikasta ja täyteläistä, että voin olla tyytyväinen elettyyn elämääni, enkä halua uusintoja niistä. Mieli palaa kohti uusia seikkailuja vieläkin, tosin nyt niiden luonne on muuttunut kypsemmäksi nautinnoksi sen nuoruuden vauhdin ja sähäkkyyden sijaan.
      Rakastan elämääni juuri tällaisena, juuri tällä hetkellä!
      Sinä olet oikealla tiellä, elämä kantaa, usko pois!

    • art-10

      Jokaisen tulisi elää niinkuin todella haluaa ja haaveilee tässä ja nyt.Emme saa toista tilaisuutta(vaikka jotkut niin uskoo).Eihän maallista rikkautta tietty saa sormia napsauttamalla,mut sillä henkisellä puolella tulis elää kuin "viimeistä päivää".Emmehän tiedä,vaikka se sitä olisi.

    • muru......

      ei mul oo ainakaan hyvä elämä täys paska kun kaikki vihaa mua!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      249
      2206
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1856
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1555
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      112
      1278
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1170
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1135
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe