Vuokratyökaaokselle on saatava erityisesti työn hakuvaiheeseen säännöt.
- Jos vuokrafirma ottaa henkilön listoilleen, on maksettava vähintään 2 viikon palkka. Listalla henkilö pysyisi kunnes ilmoittaa, ettei jatka.
- Uutta työpaikkaa on tarjottava todistettavasti ensin omalla listalla oleville työhön soveltuville henkilöille.
- Jos firman listalla olevalta loppuu työ, on henkilö pidettävä palkallisena listalla vähintään 2 viikkoa. Jos henkilö sanoo itse itsensä irti, poistuu hän samalla firman listalta.
Paljon muutakin olisi, mutta jo näillä tulisi jotain turvaa työntekijällekin ja vain kunnolliset vuokrafirmat säilyisivät markkinoilla. Se vaikuttaisi varmaan myös siihen, että varsinaiset työnantajat palkkaisivat itse nykyistä enemmän tulevista työntekijöistään.
Vuokratyö
7
1128
Vastaukset
- mankilife
itsellänikin on mennyt usko näihin vuokratyöfirmoihin jo pelkästään oman kokemuksen perusteella...kyllä ne on laatinut sellaiset sopimukset työntekijää palkatessaan että eivät ole vastuussa mistään....ei voi kun ihailla:D
Omalta paikkakunnalta ei töitä löytynyt joten muutin sitten etelään suoraan firman A kirjoille...pa**a hommia mutta jostain sitä on aloitettava.No päätin kuitenkin työssä ollessani hakea oman alan töitäni.Ja kyllähän sitä sitten tulikin soitto 'työhaastatteluun',rekrytointifirma kyseessä.no lupaavalta kuulemma näytti ja 'työsopimus' allekirjoitettiin ja työnaloitus päivämäärä sovittiin.erosin sit entisestä firmasta...no seuraavana päivänä rekrytointifirmasta soitettiin et tuletko viel käymään täällä et ne firman heput johon meet töihin haluaa haastatella sua vielä.kävin sit siel ja sanoivat että soittelevat jos tulet valituksi.
kyllä siinä vaiheessa alko tyhmän sisällä kiertään vaikka mitä ajatuksia,mut ei voinu ko nauraa tälle tilanteelle.ja yllätysyllätys,vit*t sieltä ikinä soitettu.no ei muuta ko työkkäriin kirjoille et sais vaikka rahaaki kerta työttömiä ollaan...ja tietenki niitä töitä...vastaus oli siellä että 3kk karenssi tulee kerta oot itse irtisanoutunut.tämäki vielä...ihmetteli sit vaan ko kerroin miten on käyny ja soitin jollekki työsuojeluneuvojalle...no se vaan voivotteli et sellasta se on niitten vuokratyöfirmojen kanssa..niin ja käskihän se uhkailla sitä firmaa asianajajalla ja pyytää esim 1 viikon palkkaa.
No kyllä siinä vaiheessa oli käpy niin punasena että soitin omalle asianajajalle ja kerroin tilanteen.no sieltä sit otettiin yhteyttä vuokrafirmaan ja tottakai niil oli sellaset lakipykäkät ja sopimukset siellä että mitään ei ollu tehtävissä,eli voin pyyhkiä perseen silläki sopimuksella..ja tarinan opetus kai nyt on se että älkää hyvät ihmiset ottako lopareita ennenkuin työpaikka on varma.
joo ja vastaus nyt niille,jotka sanoo että oli omaa tyhmyyttä ja mitä sä tänne tuut avautuun.kerroin vain oman kokemukseni ko. firmoista enkä ala yleistämään,että kaikille käy näin ja ne firmat on ihan perseestä.piti vaan tämäkin asia oppia kantapään kautta.kavereita on ollu ko. firmojen kautta töissä ja melko tyytyväisiä ne on ollut,mitä nyt joskus osa palkasta puuttunut.
lähinnä edelliseen viestiin nojautuen kerroin esimerkin siitä,miksi vuokrausfirmoilla pitäs olla velvollisuus esim. pitää 2 viikkoa listoilla - näin..
Ei meillä ole olemassa "listoja". On vain jumalaton liuta hakijoita hakijarekisterissä, josta sitten aina tiettyyn tehtävään haetaan ja haastatellaan oikea tekijä. Ei kaikki yrityksen toimi kuten jotkin pienet vuorkavälittäjät jossain raksa-alalla.
- hohhoijaa11
Ihmisillä on kyllä niin koomisia ja absurdeja kuvitelmia vuokrafirmoista, et joskus ei tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.
Tässä muutama yleisin ajatusvirhe:
- Ajatus: Kun täytän hakemuksen rekryfirman sivuilla, olen kyseisen firman listoilla ja heidän velvollisuutensa on etsiä minulle töitä.
- Todellisuus: Kun täytät hakemuksen rekryfirman sivuilla, tietosi tallentuvat järjestelmään ja henkilöstöfirma kutsuu sinut haastatteluun JOS olet hakemuksesi perusteella sopiva johonkin avoinna olevaan (tai mahdollisesti vireillä olevaan kohta ehkä aukeavaan) tehtävään. Mitään sopimusta työnhakijan ja rekryfirman kanssa ei tässä kohtaa ole vielä syntynyt, KUMMALLAKAAN ei ole mitään velvollisuuksia toista kohtaan.
- Ajatus: Vuokrafirma ottaa rahaa välistä minun palkastani.
- Todellisuus: Vuokrafirma ottaa katteensa ASIAKKAALTA. Kun asiakasyritys tarvitsee työntekijän, he ottavat yhteyden vuokrafirmaan. Asiakasyritys kertoo mikä on työtehtävä ja mikä on haarukka kuukausi tai tuntipalkalle jonka he ovat ajatelleet kyseisestä työtehtävästä maksettavan (esim. 1800€-2100€/kk riippuen työntekijän kokemuksesta ja muusta taustasta yms.). Vuokrafirma neuvottelee asiakkaan kanssa KERTOIMEN, joka asiakkaalta veloitetaan (esimerkkitapauksessamme vaikkapa 1,90 kertaa työntekijän kuukausipalkka per kuukausi). Tämän jälkeen vuokrafirma etsii rekisteristään jo haastattelemiaan henkilöitä TAI laittaa haun auki ja haastattelee sopivia henkilöitä kyseiseen työtehtävään. Tehtävään soveltuvat henkilöt esitellään eteenpäin asiakasyritykseen (jossa he päättävät esittelyiden perusteella kenet haluavat tavata), jossa tehdään jatkohaastattelut ja päätös siitä, kenet he haluavat työtehtävää tekemään. Vuokrafirman etu on siis saada töihin henkilö, jolla on esimerkkitapauksemme mukaisesti palkkana kokemuksensa, koulutuksensa ja muun osaamisensa takia 2100€ 1800euron sijaan, sillä jokainen urpokin osaa laskea, että 1,9X2100 on enemmän kuin 1,9x1800.
- Ajatus: Vuokrafirmassa ei makseta sairaslomakorvauksia/lomarahoja tai maksetaan "orjapalkkaa"
- Todellisuus: HÖPÖ HÖPÖ. Kaikki suurimmat henkilöstövälitysfirmat (ainakin top5 suomessa) kuuluvat henkilöstöpalvelualojen liittoon (HPL) ja noudattavat liiton pelisääntöjä. Kaikissa suurimmissa noudatetaan työehtosopimuksia sairaslomien, lomien ja palkan suhteen. - vuokrafirmoista
hohhoijaa11 kirjoitti:
Ihmisillä on kyllä niin koomisia ja absurdeja kuvitelmia vuokrafirmoista, et joskus ei tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.
- Ajatus: Kun täytän hakemuksen rekryfirman sivuilla, olen kyseisen firman listoilla ja heidän velvollisuutensa on etsiä minulle töitä.
- Todellisuus: Kun täytät hakemuksen rekryfirman sivuilla, tietosi tallentuvat järjestelmään ja henkilöstöfirma kutsuu sinut haastatteluun JOS olet hakemuksesi perusteella sopiva johonkin avoinna olevaan (tai mahdollisesti vireillä olevaan kohta ehkä aukeavaan) tehtävään. Mitään sopimusta työnhakijan ja rekryfirman kanssa ei tässä kohtaa ole vielä syntynyt, KUMMALLAKAAN ei ole mitään velvollisuuksia toista kohtaan.
- Todellisuus: Vuokrafirma ottaa katteensa ASIAKKAALTA. Kun asiakasyritys tarvitsee työntekijän, he ottavat yhteyden vuokrafirmaan. Asiakasyritys kertoo mikä on työtehtävä ja mikä on haarukka kuukausi tai tuntipalkalle jonka he ovat ajatelleet kyseisestä työtehtävästä maksettavan (esim. 1800€-2100€/kk riippuen työntekijän kokemuksesta ja muusta taustasta yms.). Vuokrafirma neuvottelee asiakkaan kanssa KERTOIMEN, joka asiakkaalta veloitetaan (esimerkkitapauksessamme vaikkapa 1,90 kertaa työntekijän kuukausipalkka per kuukausi). Tämän jälkeen vuokrafirma etsii rekisteristään jo haastattelemiaan henkilöitä TAI laittaa haun auki ja haastattelee sopivia henkilöitä kyseiseen työtehtävään. Tehtävään soveltuvat henkilöt esitellään eteenpäin asiakasyritykseen (jossa he päättävät esittelyiden perusteella kenet haluavat tavata), jossa tehdään jatkohaastattelut ja päätös siitä, kenet he haluavat työtehtävää tekemään. Vuokrafirman etu on siis saada töihin henkilö, jolla on esimerkkitapauksemme mukaisesti palkkana kokemuksensa, koulutuksensa ja muun osaamisensa takia 2100€ 1800euron sijaan, sillä jokainen urpokin osaa laskea, että 1,9X2100 on enemmän kuin 1,9x1800.
- Ajatus: Vuokrafirmassa ei makseta sairaslomakorvauksia/lomarahoja tai maksetaan "orjapalkkaa"
- Todellisuus: HÖPÖ HÖPÖ. Kaikki suurimmat henkilöstövälitysfirmat (ainakin top5 suomessa) kuuluvat henkilöstöpalvelualojen liittoon (HPL) ja noudattavat liiton pelisääntöjä. Kaikissa suurimmissa noudatetaan työehtosopimuksia sairaslomien, lomien ja palkan suhteen.ihan tarpeeksi. Täysin samaa mieltä keskustelun aloittajan kanssa ja puhun nyt omasta kokemuksesta sekä myös sukulaisesta, joka on töissä henkilöstövuokrafirmassa eli itse rekrytoi ihmisiä. Ainoa on tuo lomarahajuttu, jota kyllä maksetaan joissain tosiaan. Totuushan on, että otetaan palkasta välistä rahaa, mutta eri asia on, ketkä siihen suostuvat. Ja siitä yritykset saavat rahaa ja oman palkkansa.
- Miguel1983
hohhoijaa11 kirjoitti:
- Todellisuus: HÖPÖ HÖPÖ. Kaikki suurimmat henkilöstövälitysfirmat (ainakin top5 suomessa) kuuluvat henkilöstöpalvelualojen liittoon (HPL) ja noudattavat liiton pelisääntöjä. Kaikissa suurimmissa noudatetaan työehtosopimuksia sairaslomien, lomien ja palkan suhteen.Tässä muutama yleisin ajatusvirhe:
- Ajatus: www.mol:fissä ilmoitetaan 5 varasto-alan paikkaa. Hakija kuvittelee, että sinne ollaan viisi valitsemassa.
- Todellisuus: Sinne voidaan viisi valita reserviin, mutta on sattuman kauppaa, että ottaako asiakas henkilöstövuokrauksen tarjouksen vastaan.
- Ajatus: Kun sairastun, saan sairaspäivärahaa, kun olen ollut kuukauden asiakasyrityksessä töissä.
- Todellisuus: olet töissä erittäin todennäköisesti "asiakkaan tilauksen mukaan". Eli saat potkut saman tien, vaikket saisi, asiakkaan tilaus ei koske saikkupäiviä.
- Ajatus: kun asiakasyrityksen työntekijöiden kohtelu on huonompaa kuin karjalla, voin vaihtaa paikkaa sen toiseen vuokrakeikkaan.
- Todellisuus: joudut erittäin todennäköisesti henkilösvuokrausfirmojen ylläpitämälle mustalle listalle. Eli jos meinaat töitä saada vuokrafirmoista jatkossa, pysy siellä, vaikka sua lyötäisiin turpaan kirjaimellisesti joka päivä. - huh huh :D
Miguel1983 kirjoitti:
- Ajatus: www.mol:fissä ilmoitetaan 5 varasto-alan paikkaa. Hakija kuvittelee, että sinne ollaan viisi valitsemassa.
- Todellisuus: Sinne voidaan viisi valita reserviin, mutta on sattuman kauppaa, että ottaako asiakas henkilöstövuokrauksen tarjouksen vastaan.
- Ajatus: Kun sairastun, saan sairaspäivärahaa, kun olen ollut kuukauden asiakasyrityksessä töissä.
- Todellisuus: olet töissä erittäin todennäköisesti "asiakkaan tilauksen mukaan". Eli saat potkut saman tien, vaikket saisi, asiakkaan tilaus ei koske saikkupäiviä.
- Ajatus: kun asiakasyrityksen työntekijöiden kohtelu on huonompaa kuin karjalla, voin vaihtaa paikkaa sen toiseen vuokrakeikkaan.
- Todellisuus: joudut erittäin todennäköisesti henkilösvuokrausfirmojen ylläpitämälle mustalle listalle. Eli jos meinaat töitä saada vuokrafirmoista jatkossa, pysy siellä, vaikka sua lyötäisiin turpaan kirjaimellisesti joka päivä.Kyllä minulle ainakin maksettiin sairasloman palkka ja oli työterveyskin rekryfirman puolesta. Olin puolisen vuotta vuokralla ja sitten sain vakituisen työn sieltä yrityksestä.
Olen tradenomi, omalla alallani ja sain rekryfirmasta palkkaa 2000 € / kk. Kun minut vakinaistettiin, palkka pysyi samana, mutta palkankorotus tulee puolen vuoden päästä.
Minua on kohdeltu hyvin ja tasavertaisesti. Toki alalla on varmasti monenlaisia toimijoita, mutta isoihin (kansainvälisiin) taloihin voi luottaa. - Miguel1983
huh huh :D kirjoitti:
Kyllä minulle ainakin maksettiin sairasloman palkka ja oli työterveyskin rekryfirman puolesta. Olin puolisen vuotta vuokralla ja sitten sain vakituisen työn sieltä yrityksestä.
Olen tradenomi, omalla alallani ja sain rekryfirmasta palkkaa 2000 € / kk. Kun minut vakinaistettiin, palkka pysyi samana, mutta palkankorotus tulee puolen vuoden päästä.
Minua on kohdeltu hyvin ja tasavertaisesti. Toki alalla on varmasti monenlaisia toimijoita, mutta isoihin (kansainvälisiin) taloihin voi luottaa.On toki totta, että eroja noiden firmoen välillä on. Eilakaisla, Manpower ja muut kansainväliset firmat ovat tarkkoja maineistaan.
Mutta sitten kun päästään franchising -pohjaisiin firmoihin, niin sitten ei meinaa oikein mikään toimia. Työterveyshuolto on utopiaa, sairasloma tietää varmoja potkuja ja palkattomuutta jne.
Aivan käsittämättömiä juttuja olen kuullut MARA -ja rakennuspuolelta henkilöstövuokrausesta. Sanotaan nyt näin sivistyneesti: jos hevosen piiskaat verille, siitä saat syytteen eläinrääkkäyksestä.
Vuokratyöläistä ei kukaan suojele. Etenkään rakennustyömaalla. Asbestihommat on niitä "turvallisimpia" töitä, heikoilla suojaimilla tietty vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 544796
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1754319- 1333972
- 673922
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans493701Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe793518- 993074
- 542905
- 252736
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p172514