VIHASTA JA RIIDASTA
Matt.5:21-26
--
5:21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
5:22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
5:23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
5:24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.
5:25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.
5:26 Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.
--
Virsi 123:3,4
3.
Tiedäthän, kuinka uskossa
olemme heikot vielä
ja hitaat rakkaudessa
ja lankeamme tiellä.
Siis Henki armon, totuuden
ja rakkauden, vahvuuden
suo meille, Herra Jeesus.
4.
Murheissa meitä lohduta,
suo armopäivän paistaa.
Taas anna Hengen iloa
yhdessä meidän maistaa.
Näin yksi sydän meihin luo
ja Hengen yhteyttä suo
ja vyötä rauhan vyöllä.
Vuorisaarna/Vihasta ja riidasta, Matt.5:21-26
5
211
Vastaukset
Viides käsky: ”Älä tapa ” (vihasta ja riidasta)
--
(”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme vahingoita lähimmäistämme ruumiin tai hengen puolesta emmekä pahoita häntä vaan autamme ja hoivaamme häntä kaikissa vaaroissa ja elämän tarpeissa.”)
------
Selittäessään käskyjä Jeesus aloittaa aina majesteetillisesti: ”Te olette kuulleet sanotuksi…, mutta minä sanon teille…”
Selittäessään viidettä käskyä Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (j. 22).
”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.”
Meillä jokaisella on ihmisarvo, eikä sitä tule turhentaa.
Helposti mekin nolaamme tai väheksymme toisiamme (menemme ”henkilökohtaisuuksiin”!). Kukaan ei ole ”turhanpäiväinen” eikä arvoton.
Kristittyinä meidän tulisi toimia riita-asioissa sovinnon tekijöinä (23-26).
Riitaisuudet karkoittavat Pyhän Hengen.- Sirpaleeni
Kunpa saisimme Jumalalta kyvyn katsoa lähimmäisiämme siten, kuin Jumala heidät näkee. Eli Jeesuksessa sovitettuja ja hyväksyttyjä.
Silloin emme todellakaan voisi tuomita ketään.
Jeesus on kuollut kaikkien puolesta ja Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset pelastuisivat.
Mehän emme voi tietää kenenkään kohdalla, milloin ja millä tavalla Jumala kenetkin vetää parannukseen ja pelastukseen.
Sitäkään emme voi tietää, kuka ei tule ottamaan pelastusta vastaan, Jumala kyllä sen tietää.
Rukoillaan Jumalan tahdon tapahtumista niidenkin ihmisten kohdalla, jotka eivät vielä Jeesusta tunne ja kiitetään jo etukäteen niistä lupauksista, joita meille on Raamatussa annettu.
Jeesus, yksi nimi ylitse muiden!
- jpp3
...Valossa näen kurjuuteni. Herraan katsoessa näen syntieni sovittajan ja vanhurskauteni!
Virren säkeet ovat lohduttavia täällä muukalaisena maailmassa kulkevana. Kiitos Tapio
jälleen, kun toit 'sattuvaa' opetusta ja Sanaa
sekä lohduttavan virren! Siunausta! - jou
mitä helvetin jeesustelijoita ootte ????
Sinä itse se varsinainen Saatanan jeesustelija olet, kun nostelet näitä Saatanan palvelijoiden vanhoja tekopyhiä tekstejä ihmisten eksyttämiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433634Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4473340Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302959Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!852013- 1031642
- 1461579
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541400- 1141374
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.361113Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61035