Oletteko "sinut"

pienuutenne kanssa?

En ole ikinä pitänyt itteäni pienikokoisena, kunnes muut ihmiset koko ajan huomauttaa kuinka olen pieni?!
Olen 164 cm pitkä ja 51 kg.. Siis eikö suomalaisten naisten keskimitta ole 165 cm? Rinnanympärys on 85 cm, vyötärö 67 cm ja lantio 93 cm.. Olenko muka jotenkin epätavallisen pieni??
Käytän aina muutenkin kenkiä joissa on jonkun verran korkoa, joten olen ainakin 167 cm pitkä kenkien kanssa, joten miten on mahdollista että olen kaikkien mielestä lyhyt ja pieni? Olen 20-vuotias nainen ja tää todellakin syö itsetuntoa Varsinkin kun sisareni ovat kummatkin yli 170 cm ja itse olen aina se "lyhyt". Olen myös kuullut kommentteja: ainakin voit ostaa vaatteita lastenosastolta, ei tod. uskois et olet 20 jne..
Haluisin tuntea itteni naiselliseksi NAISEKSI, mut jotenki nää ihmisten kommentit saa mut tuntemaan itteni ihan nollaksi. Millaisia kokemuksia teillä muilla on?

25

3884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23->

      Vähän sama juttu, en myöskään pidä itteäni niin erikoisen pienenä vaan joskus muilta kuulee. Oon hoikka ja pituutta n.160 cm. Kyse on enemmänkin muista vartalon mitoista kuin pituudesta koska huomauttelija voi itse olla vaikka vain 4 cm pidempi ja lähes samaa kokoa tai yhden koon suurempi. Jotenkin näkevät pienikokoisena ja välillä se jaksaa ihmetyttää.
      Mielestäni et ole epätavallisen kokoinen, meistäkin lyhyemmistä en ajattele niin.
      Jos seison yli 10 cm pidempien vieressä tunnen olevani kyllä lyhyt. Ja jos 170 senttinen seisoo 180 vieressä voi hän tuntea itsensä lyhyeksi. Eli jos vertaa pieniä ollaan näiden keskellä.
      Käytän myös silloin tällöin korkkareita ja niiden kanssa tuntee olevansa suht pitkä mutta harvoin sen takia laitan.
      Eipä haittaa pienikokoisuus koska toisaalta pidän siitä jos pysyn mahdoll. pitkään tyttömäisen oloisena ja näköisenä.
      Uskon kommenttien haittaavan kun haluat asian olevan juuri päinvastoin ja siksi ihmisten ei tarvitsisi sanoa ääneen kaikkea mitä ajattelee toisen ulkoisesta olemuksesta.

      • Alkuperäinen kirjoittaja

        Joo, olet varmaan oikeassa eli kyse on muista vartalon mitoista kuin pituudesta. Se varsinkin kummastuttaa kun joku sellainenkin, joka on mua puol päätä lyhkäsempi sanoo mulle että olen pienikokoinen Tää asia varmaan just häiritsee sen takia kun haluaisi kuitenkin olla mahdollisimman naisellinen..
        ja pitkä....
        No täytyy varmaan vaan oppia hyväksymään asia ja ihmisten kommentit :)


      • 23->
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Joo, olet varmaan oikeassa eli kyse on muista vartalon mitoista kuin pituudesta. Se varsinkin kummastuttaa kun joku sellainenkin, joka on mua puol päätä lyhkäsempi sanoo mulle että olen pienikokoinen Tää asia varmaan just häiritsee sen takia kun haluaisi kuitenkin olla mahdollisimman naisellinen..
        ja pitkä....
        No täytyy varmaan vaan oppia hyväksymään asia ja ihmisten kommentit :)

        vaikka pituuteen ei voi vaikuttaa silti mielestäni naisellinen olemus lähtee osaksi tyylistä ja käytöksestä, miten pukeutuu, laittautuu tai vaikkapa kävelee.
        En tiedä mitä mieltä itse olet, tekeekö pelkkä pituus naiselliseksi, esim. jos ajatellaan malleja jotka ovat kyllä pitkiä, mutta ovatko kaikki naisellisia? vai onko kyse ulkomuodosta tai iästä jotka myös voivat vaikuttaa.. :)


      • alkuperöinen kirj.
        23-> kirjoitti:

        vaikka pituuteen ei voi vaikuttaa silti mielestäni naisellinen olemus lähtee osaksi tyylistä ja käytöksestä, miten pukeutuu, laittautuu tai vaikkapa kävelee.
        En tiedä mitä mieltä itse olet, tekeekö pelkkä pituus naiselliseksi, esim. jos ajatellaan malleja jotka ovat kyllä pitkiä, mutta ovatko kaikki naisellisia? vai onko kyse ulkomuodosta tai iästä jotka myös voivat vaikuttaa.. :)

        Ei tietenkään pelkkä pituus tee naiselliseksi, mutta yleensä jos on pienikokoinen niin ihmiset mieltävät että on enemmänkin tyttö, kuin nainen ja sitten tulee niitä kommentteja: Meidän iida on 15-v ja samankokoinen kuin sä jne...
        Kyllähän sellanen loukkaa ja ihmiset vois vähän miettiä mitä suustaan päästää. Toisaalta suomalaiset on keskimäärin aika isoja jos vertaa esim. etelä-Eurooppalaisiin naisiin. Ulkomailla asuessani huomasin suomalaisien turistien näyttävän todella paljon isompiluisilta kun vertasi paikallisiin ihmisiin. Siellä sentään sai olla rauhassa inhottavilta kommenteilta, kun paikalliset samanikäiset olivat suunnilleen samankokoisia.


    • kutakuinkin

      ...keskikokoa. Joka muuta väittää on yksinkertaisesti yksinkertainen. Mittailu kuuluu nuoruuteen, kyllä siitä pääsee, se vain menettää merkitystään ajan mittaan yhä enemmän. Naisellisuuden kanssa mitoilla on perin vähän tekemistä, itsetunnolla tosin aika paljonkin (joka toki kohottuu positiivisesta huomiosta) - mutta haavoittuneisuus ei suinkaan ole omiaan vähentämään sielukkuutta, joka sittenkin eniten merkitsee. Nämä asiat ovat paljon monimutkaisempia kuin äkkiseltään luulisi. Vain typerys (esim. mies :-) luulee viehättyvänsä pelkästään naisen ruumiista, kun pintapuolinenkin asian analyysi paljastaa, että kyse on eleistä, ilmeistä, äänestä, "tavasta olla", tavasta liikkua, tavasta yksinkertaisesti katsoa = siitä koko ihmisestä - sielusta!

      • on kaunista!

        Itse olen 155 cm ja voin vaan todeta että pieni on kaunista. Olen siro ja on tyttömäinen olemus.


    • olen

      sinut lähes mikroskooppisen kokoni kanssa. Pituutta 159 cm ja painoa 45-46 kait, en ole nyt rampannut vaa'alla, mutta samat vaatteet menee kuin ennenkin joten vahvasti luulen mittojen pitävän. Peilistä katsoo semmoinen kirppu naiseksi, mutta mikäs tässä. Makuja on niin monia ja kirpuillekin löytyy ihastujia.
      Semmoinen välillä tietty huvittaa, kun suhtaudutaan hieman kuin lapsenomaiseen naiseen (asiaa ei auta vaaleat pörröhiukset joissa jotain 5-vuotiasta muistuttavaa), mutta ei sekään haittaa, huvittavaa vain.

      • niin taas

        "mikroskooppinen". Puoli sukua selvästi lyhyempää, noin 150-senttistä. No, kunhan totean.


      • juu vaan
        niin taas kirjoitti:

        "mikroskooppinen". Puoli sukua selvästi lyhyempää, noin 150-senttistä. No, kunhan totean.

        vitsintynkää siihen vaan pistänyt, eihän se 159 mikään mikroskooppinen senttimäärä ole, mutta liioitellussa hauskuuden hengessä...


      • mekastusta
        juu vaan kirjoitti:

        vitsintynkää siihen vaan pistänyt, eihän se 159 mikään mikroskooppinen senttimäärä ole, mutta liioitellussa hauskuuden hengessä...

        täälläkin. Ja lisäksi koska on aina hauska suhteuttaa ilmeisesti vallitsevia käsityksiä "pienestä". Esim. n. 150 cm:n nainen ei voi koskaan tarkoittaa meikäläiselle mitään poikkeuksellisen lyhyttä, kun sellaisten keskuudessa on elänyt koko elämänsä: isoäiti, äiti, sisko, tädit, enojen puolisot, serkut, serkkujen puolisot... Ja olen minä aika "sinut" omankin pituuteni (168, mies) kanssa, vähintäänkin siksi, että teitittely tuntuisi omituiselta - buahhah! jne..


    • .......

      Vartalonsuhteilla on suuri merkitys. Vaikka olis keskipitkä tai vähän pidempikin niin sitä näyttää lyhyeltä jos jalat on lyhyet suhteessa yläkroppaan. Jos naisella on normaalit vartalonsuhteet niin hän näyttää keskipituiselta 160-senttisenäkin. Suomalaisnaiset ovat tunnetusti persjalkaisia ja tekstistäsi päättelen että olet tyypillinen lyhytjalkainen suomalaisnainen. Enää puuttuu liikakilot, jokaviikonloppuinen "juhliminen" (=kännääminen), tupakointi, korkea verenpaine, masennuslääkitys ja "jämäkkyys" (=vittumaisuus) niin oot 100%:nen suominainen. Osa noista ehkä on jo, loput tulee myöhemmin. Sori, tää meni vähän pelleilyks...mut siis mun pointti on se että vartalonsuhteet on tärkeämpi juttu kuin pituus. Et o lyhyt, toi 165cm on tosiaan keskipituus (tosin sun ikäisten keskipituus voi olla hitusen korkeempi kuin koko naisväestön keskipituus), 164cm on melkein sama asia. Ja kuten moni tossa sanookin, ei pituudella o tekemistä naisellisuuden kanssa (kunhan ei o yli 180cm).
      Ps. onks sul sirot jalkaterät? Kysyn vaa uteliaisuuttain, meinaan ku en o koskaan nähny siroja jalkateriä suomalaisella naisella, aina ovat olleet lättäjalkoja, leveät, isot tai räpylämäiset. Kiitos jos jaksat vastata.

      • kiitos kysymästä

        Olen vastakohta tolle sun kuvailemalles suomalaisnaiselle, eli mulla on pitkät jalat ja todella sirot jalkaterät (37). Juon todella harvoin, en polta ja mun verenpaine on matala. Muutenkin mulla on ruskeat silmät ja pitkät selkään asti ulottuvat ruskeat hiukset, eli olen kaikkea muuta kuin suomalaisen näköinen. Et silleen..
        Näytän varmaankin kaikkien (suomalaisten) mielestä pieneltä koska olen siroluinen verrattuna muihin suomalaisiin naisiin. Että kiitos vaan vastauksesta, nyt tiedän miksi muut sanoo niin.


      • kirppu naiseksi

        Vaikket multa kysynytkään, oon siis toi 159 cm-tapaus, niin vastaan silti.

        Käyn välistä ravintoloissa, juon siellä jopa lasin viskiä. Sitten asennetta on eli mun väkeviä ei pöllitä ja tarpeen vaatiessa isken käsilaukulla päähän sitä, joka tulee kähmimään mun "perjalkaista" persettä. Näin.
        Sitten lisää. Olen tosi kiva ja yhtä herttainen kuin liettualainen Magda joka hymyilee flirtisti kaljamahaisille suomalaisturistiukoille paitsi etten tee niin.
        Sitten kaikista fataalimpaan kysymykseen, ihmisarvoani määrittävään seikkaan: olenko persjalkainen? Olenko suomalainen ja olenko nainen ja ovatko nämä kaikki samaa tarkoittavia? Häpeänkö suomalaisuuttani kuten kaljamahaukot Magdoista uneksiessaan ja suomalaisnaisia pinnallisesti haukkuessaan saavat jotkut niin tekemään? En. Tulta munille vaan, kuten Tuntemattomassa sotilaassa jo heitettiin. Tulta munille niille jotka pistävät omaa kansalaisuuttaan alaspäin.
        En allekirjoita syytettä persjalkaisuudesta itseni saati muittenkaan suomalaisten kohdalla, jos sille jotain selitystä hakee, niin selitys on siinä, että Liettuassa ja Virossa naiset syövät kylmiä salaattiannoksia päivät pääksytysten ja jollei niitä löydy, haukkovat happea paremman puutteessa, jolloinka ovat laihempia yleistetysti kuin suomalaisnaiset, jotka haluavat elää tätä elämää myös itselleen eikä vain ukkojen silmänruuaksi. Haluatko sinä mies kotiisi tällaisen hapen haukkojan, ehkäpä haluat säästää ruokakustannuksissa? (Pistä Magda akvaarioon ja säästät vielä vesikuluissa.)
        Minä sen sijaan mielelläni syön pihvin silloin kun siihen on varaa. Salaatit syön alkupaloiksi, lihat keskimmäiseksi ja ukon viimeisimmäksi. Kuitenkaan en ole lihava enkä persjalkainen.

        Ja suomalainen mies? Oikein hyvä. Paikoin sitkeälihainen mutta hyvä. Suomalainen suomalaisen tuntee.


      • juu...

        Helvetin rasisti...Taidat olla joku moniosaaja tai vastaava kun suomalaisia noin haukut.Ja tosta persjalkasuudesta,toi on niin täyttä paskaa..Eteläläisillähän on vaaarmasti pidemmät koivet kuin muilla.Entäs aasialaiset,ne ne vasta ovatkin persejalkaisia,kirjaimellisesti.Kumma kun te turvanaukojat unohdatte aina nämä tosiasiat..Ja kyllä kyllä,jokaisessa naapurimaassa on varmasti pidempiä,ihanampia ja pitkäkoipisempia eukkoja.Kaikkialla muualla on ihanampaa paitsi suomessa,yhyy..Se on kumma kun mä olen nähnyt katukuvassa vain normaaliraajaisia ihmisiä,enkä noita "pers"jalkoja.Ja tietenkään tässä haukkumisessa ei taas mainita miehiä,ehei..(vaikka en kyllä ole nähnyt "pers"jalkaista miestäkään)Mua vaan rupeaa ärsyttämään kun pitää tuota rasistista epäisänmaallisuutta vetää joka paikkaan missä puhutaan suomalaisista naisista.Suomalaisten piirteissä ei ole todellakaan mitään hävettävää,ollaanhan me katoava "laji"...


    • peukaloliisa

      mulla samanlainen ongelma. pituutta ja painoa samanverran kun sulla, mut mitat eri luokkaa. esim. vyötärö 54 cm. oon hirveän pikkuluinen, kuten hieroja sanoi luuni ovat kuin linnunluita. vaatteiden osto on välillä hankalaa. suorien housujen osto oli lähes mahdotonta, koska koko 34 oli liian iso. lopulta myäs ihmisten päivittely alkaa tympiä. aikansa se on mukavaa kuulla olevansa 25:sen näkönen, mut aikansa kutakin, varsinkin kun oon 38 ja viiden lapsen äiti!=) toisaalta enemmin näin päin...=)

      • Alkuperäinen kirjoittaja...

        No olet kyllä erittäin hyvin säilynyt viiden lapsen äiti! Ihmisten päivittelyt on kyllä ärsyttäviä lähinnä sen takia, että "oma auktoritetti" niin sanotusti kärsii. Jos on todella pienikokoinen niin tuntuu, että ihmiset sitten myös mieltää että on jotenki lapsellisempi kuin muut samanikäiset isompikokoiset. Toisaalta just säilyy nuorekkaana pitempään.
        No pienuus ei voi olla seksikkyydestä pois jos miettii esim, täydellisten naisten eva longoriaa, joka on about 154 cm pitkä ja silti maailman seksikkäimpien naisten listalla:)
        Pääasia on että on tyytyväinen itseensä, silloin muiden kommentit ei satuta. Olen jo vähän oppinut olemaan itsekunnioittavampi, mutta vielä on parannettavaa.. Kiitos vastauksesta :)


    • et ole

      yhtään lyhyt..lyhyempiäkin on paljo enkä ymmärrä miksi sinua sanotaa lyhyeksi tai pieneksi.. itse olen 156 cm enkä valitettavasti enää kasva ja kuullut tuota samaa mutta olen kuullut paljon hyvääkin ja itse tuntoni ei ole enää huono. pojatkin sanovat aina että tykkäävät pienistä tytöista ja että me ollaan söpöjä(:

    • Muijastiina

      Mä olen sua sitten tasan 10 cm pitempi ja mitat muuten samat, paitsi peffa pari senttiä kapeampi ja rinnanympärys pari senttiä isompi. Mua on kyl kanssa sanottu pieniluiseksi yms., mutta eikö toi pienenä pitäminen ole ihan kivaa? Ajatteles, jos ihmiset kauhistelis, kuinka iso olet. Oisko mittasuhteilla osuutta asiaan? Mulla on meinaan kaksi 156-senttistä kaveria, joista toinen näyttää paljon pienemmältä. Molemmat on hoikkia, mut tällä pienemmältä näyttävällä on todella pieni pää, ihan lyhyet hiukset ja lyhyet jalat. Toisella "iso tukka" ja pitkät jalat. Ryhti on molemmilla hyvä, isotukkainen on hiukan rotevampi.

      Itsensä hyväksymisessä on aika iso osa myös siinä, että löytää tyylinsä. Eli ei esim. röyhelöitä ja kiharoita miulle, eikä mitään kukikkaita tms. kirjavia vaatteita. Mun tyyli on karu.

    • ja silleen

      Mäkin olen pieni, vaikeahan sitä on käsittää kun olen vielä äsköistä reilut 10 cm pitempi, mutta kun nyt vain olen niin siro ja kaunis 188 senttisenä...

      Haloo?! Järki käteen nyt tässä itsensä ihailussa. Pieni/petite tarkoittaa pientä pituus- ja leveyssuunnassa. Amerikan mittojen mukaan petiten pituusraja menee n.160 sentissä.

      Jos teitä pitkiä sanotaan omien sanojenne mukaan "pieniksi" niin se ei johdu muusta kuin laihuudesta. Loppuosa lauseesta jota teille oltiin sanomassa olisi mennyt näin "voi kun sä olet pieni! niin laiha!"

      Pitkät ja laihat on eri asia kuin pienet.

      • Muijastiina

        Mä en siis tarkoittanut, että mua pidettäis pienenä saati että haluisin sitä. Ihmettelin vaan, että aloittajaa pidetään pienenä, kun musta se on ihan normaalimittainen ja -levyinen. Pieniluiseksi mut luokitteli kätilö käsikopelolta, kun synnytin tyttöni. Yleensä mua sanotaan pitkäksi ja hoikaksi.

        Mä kyl itte ajattelisin, että pieni ja laiha olis jonkinlaisia synonyymejä. Esim. joku 160-senttinen ja satakiloinen ei musta kyllä ole missään nimessä pieni. Joku 170-senttinen ja 50-kiloinen sen sijaan kyllä. Noi mun 156-senttiset kaverit menee kyllä pienten luokkaan, niillä esim. rinnan ja lantionympärys on ehkä luokkaa 75-80cm, joten tosiaan hämmästelen, jos alkuperäistä pidetään mitenkään pienenä.


      • Muijastiina

        Ja tietty on niin, että joku ei luurangonlaihanakaan olisi niin kapoinen kuin noin mun kaverit tai minä. Eli laihuus ei ratkaise ihan kaikkea. Mut mulle siis toi kapeus tai laihuus tai pienuus ole mikään sydämenasia eikä tavoite, puhun vaan asioista hirmu suoraan.


    • meitsi onki vaa

      tasan 160,5cm pitkä! ja painoo sellane 46kg..
      et oo pieni! itse en ole iha sujut pienuuteni kanssa, ja olen sentään jo 22 vuotta.. Ärsyttävää ja turhauttavaa touhua, lastenosastolta persoonallisia vaatteita ja kaikki huikkasee "ootpa pätkä"

      • Itseltäni löytyy pituutta 150cm ja painoakin vaan 43kg ja pienenähän minua yleisesti pidetään. Sukuni naiset ovat kuitenkin kaikki pieniä ja olen jo nuorena sisäistänyt tiedon, ettei minusta mitään hujoppia ikinä tule (pituuskasvuni on siis loppunut jo monta vuotta sitten).

        Mielestäni 170cm mittaista ihmistä ei voisi pitää pienenä oli hän sitten miten laiha tahansa. Kun silmänkorkeus on useita senttejä suomalaisten keskipituuden yläpuolla, niin silloin on pitkä. Tottakai siroluinen ihminen voi antaa itsestään pienemmän vaikutelman, mutta ei se ihmisestä silti pientä tee.

        Tulen pituuteni kanssa oikein hyvin toimeen, oikea asennoituminen vaikuttaa paljon siihen miten jaksaa toisten kommentteja kuunnella. Kun minulle kauhistellaan kuinka pieni olen vastaan hymyillen "eipä ole ikinä tarvinut junassa itse nostaa laukkua hyllylle, kun aina joku kohtelias nuorimies sen sinne nostaa. Ja perillä vielä kantaa autoon asti ;)".

        Toinen tapa vastata on sitten hiukan negatiivisempi ja sen annankin vain ihmiselle, joka itse negatiivisesti kokoni huomio. Jos minulle haukkumis mielessä kokoani kauhistellaan olen mielestäni aivan oikeutettu huomauttamaan takaisin haukkujan omasta koosta, painosta tai veneiltä näyttävistä kengistä.. Epämiellyttävää, mutta niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.


    • 150 senttinen!

      oot tosi pitkä! reilua sun on siinä "kitistä"

      • upean pieni

        jollaisten naisten suhteen me (kuten minä, 168 cm) lyhyehköt miekkoiset voidaan kerrankin kokea itsemme järkäleiksi (ei se todellakaan henkilökohtisesti enää - nuorempana paljon isompi juttu - ole ollenkaan välttämätöntä, mutta toisinaan tuntuu erittäin mukavalta, suo tarkemmin määrittelemätöntä henkistä mielihyvää). Asioilla on niin kovin monia puolia. Onneksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      88
      1991
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1709
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1646
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1636
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe