Tekeekö diabetes kahjoksi

Hullu sukulainen

Minulla on sukulainen,joka sairastaa diabeettestä,hän on montakertaa aiheuttanut käytökselään tappeluita,vittuilee kaikille,päissään vielä hankalampi,aiheuttaako verensokerin heilahtelu tätä.

16

3008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiheuttaa,

      jos verensokerit laskee liian matalalle, niin tulee aggressiiviseksi ja voi tulla sekavaksikin. Jos tilanne edelleen siitä pahenee, menee taju. Alkoholinkäyttö laskee verensokeria ja on riski tällaiselle. Mutta eihän sitä voi tietää, laskeeko sukulaisellasi verensokeri, vai onko hän muuten vain ikävä luonteeltaan.

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Erittäin harva diabeetikko tulee agressiiviseksi kun verensokeri laskee liian alas. Ja en nyt laske agressiivisuudeksi sitä, että voi olla hiukan ärtynyt ihan samaan tapaan kuin terveetkin kun on nälkä. Itselläni on tyypin 1 diabetes ja tunnen muitakin eikä itselläni tai tutuillani ole koskaan esiintynyt sitä, että olisi tullut agressiiviseksi verensokerin pudotessa vaikka se olisi mennyt hyvinkin alas. On enemmän ihmisestä kuin diabeteksesta kiinni tuleeko agressiiviseksi vai ei. Kyllähän osa terveistäkin muuttuu agressiiviseksi verensokerin laskiessa ja kun on nälkä. EPikemminkin verensokerin lsku aiheuttaa "hyytymistä, poissaolon vaikutelmaa, huonovointisuutta ja sekavuutta verensokerin laskiessa todellaalas. Kyllähän moni vankilaan joutunut itseasiassa on tehnyt tekonsa verensokerin pudotessa, eli osalle se aiheuttaa agressiivisuutta, mutta ei todellakaan enemmistölle."


    • kyseessä

      kakkos- vai ykköstyypin diabetes?

      • yleisempää

        Kahjoksi itse tauti ei tee, mutta niinkuin jo vastattiin, jos verensokeri laskee alas, se voi aiheuttaa aggressiivisuutta. On yleisempää ykköstyypin diabeteksessä tai tietysti myös kakkostyypillä, jos käytössä insuliini.


      • nämä tiedot?
        yleisempää kirjoitti:

        Kahjoksi itse tauti ei tee, mutta niinkuin jo vastattiin, jos verensokeri laskee alas, se voi aiheuttaa aggressiivisuutta. On yleisempää ykköstyypin diabeteksessä tai tietysti myös kakkostyypillä, jos käytössä insuliini.

        Hei

        Minulla on ykköstyypin diabetes ja mielestäni olen asiantuntija kertomaan diabetekseen liittyvistä asioista. Noita edellisiä vastauksia, kun lukee niin

        1) "matalat sokerit aiheuttavat aggressiivisuutta" "insuliinin käyttäminen aiheuttaa aggressiivista käytöstä" Täyttä puppua!!

        Tätä samaa tietoa pakkosyötettiin katsojille nelosen suojelijat sarjassa. Kamalaa katsottavaa. Kaikki diabetesta sairastavat leimattiin väkivaltaisiksi ja aggressiivisiksi. Jos ohjelmaa katsoi tarkasti, niin luulisi jokaista ärsyttävän, jos jatkuvasti jankutetaan vieressä "Oletko syönyt" ;) Nykyisellä hoidolla, eli perusinsuliineilla ja (pika)ateriainsuliineilla ei tarvitse olla niin turhan tarkka syömisten kanssa. Ei tarvitse todellakaan syödä jatkuvasti ja inskat pistetään syömisten mukaan.

        Ikinä en ole ollut millään tavalla pahantuulinen matalilla sokereilla, enkä ole havainnut mitään väkivaltaista tai aggressiivista käytöstä yhdelläkään tuntemillani diabeetikoilla.

        Lehdissä oli juttua tästä BB Akista, jonka mukaan väkivaltaisuus johtuu matalista sokereista. Ihan se taitaa olla henkilön omaa temperamenttia ja luonnetta, onko väkivaltainen (miten ratkaisee esim. riitatilanteet).

        Näillä legendoilla saadaan vielä 2000-luvullakin sotkettua ihmisten ajatuksia ja aiheutettua vääristyneitä luuloja diabeteksesta. Ts. jos olet diabetesta sairastavan kaveri, hän tulee hakkaamaan sinut vielä jonain päivänä. Näinkö todellakin ajatellaan?

        Taitaa ne aggressiivisesti käyttäytyvät, väkivaltaiset rettelöitsijät löytyä suuremmassa määrin ihan "terveistä", mutta "terveet" ja terveet eivät joudukaan kestämään ja kuuntelemaan ympäristön ennakkoluuloja... Miettikääpä tätä!


      • poitsa
        nämä tiedot? kirjoitti:

        Hei

        Minulla on ykköstyypin diabetes ja mielestäni olen asiantuntija kertomaan diabetekseen liittyvistä asioista. Noita edellisiä vastauksia, kun lukee niin

        1) "matalat sokerit aiheuttavat aggressiivisuutta" "insuliinin käyttäminen aiheuttaa aggressiivista käytöstä" Täyttä puppua!!

        Tätä samaa tietoa pakkosyötettiin katsojille nelosen suojelijat sarjassa. Kamalaa katsottavaa. Kaikki diabetesta sairastavat leimattiin väkivaltaisiksi ja aggressiivisiksi. Jos ohjelmaa katsoi tarkasti, niin luulisi jokaista ärsyttävän, jos jatkuvasti jankutetaan vieressä "Oletko syönyt" ;) Nykyisellä hoidolla, eli perusinsuliineilla ja (pika)ateriainsuliineilla ei tarvitse olla niin turhan tarkka syömisten kanssa. Ei tarvitse todellakaan syödä jatkuvasti ja inskat pistetään syömisten mukaan.

        Ikinä en ole ollut millään tavalla pahantuulinen matalilla sokereilla, enkä ole havainnut mitään väkivaltaista tai aggressiivista käytöstä yhdelläkään tuntemillani diabeetikoilla.

        Lehdissä oli juttua tästä BB Akista, jonka mukaan väkivaltaisuus johtuu matalista sokereista. Ihan se taitaa olla henkilön omaa temperamenttia ja luonnetta, onko väkivaltainen (miten ratkaisee esim. riitatilanteet).

        Näillä legendoilla saadaan vielä 2000-luvullakin sotkettua ihmisten ajatuksia ja aiheutettua vääristyneitä luuloja diabeteksesta. Ts. jos olet diabetesta sairastavan kaveri, hän tulee hakkaamaan sinut vielä jonain päivänä. Näinkö todellakin ajatellaan?

        Taitaa ne aggressiivisesti käyttäytyvät, väkivaltaiset rettelöitsijät löytyä suuremmassa määrin ihan "terveistä", mutta "terveet" ja terveet eivät joudukaan kestämään ja kuuntelemaan ympäristön ennakkoluuloja... Miettikääpä tätä!

        televisiossa on paljon puppua liittyen diabetekseen. ja minusta tuntuu että tuo aki on aggressiivinen muutenkin ja puolustautuu sillä että on sokerit alhaalla, siinähän on kansalle hyvä selitys.

        "joudukaan kestämään ja kuuntelemaan ympäristön ennakkoluuloja... Miettikääpä tätä!"

        tämä ennakkoluulo asia on yksi joka aiheuttaa aijemmin mainitsemaani katkeruutta terveitä ihmisiä kohtaan. usein minun liikunnallisia suorituksia ennustetaan huonommaksi kuin muilla vaikka asia on aivan toisinpäin ja jotkut luulevat heikoksi kun ei pärjää ilman päivittäisiä piikkejä...noh.."selvä"


      • sinulle ei
        nämä tiedot? kirjoitti:

        Hei

        Minulla on ykköstyypin diabetes ja mielestäni olen asiantuntija kertomaan diabetekseen liittyvistä asioista. Noita edellisiä vastauksia, kun lukee niin

        1) "matalat sokerit aiheuttavat aggressiivisuutta" "insuliinin käyttäminen aiheuttaa aggressiivista käytöstä" Täyttä puppua!!

        Tätä samaa tietoa pakkosyötettiin katsojille nelosen suojelijat sarjassa. Kamalaa katsottavaa. Kaikki diabetesta sairastavat leimattiin väkivaltaisiksi ja aggressiivisiksi. Jos ohjelmaa katsoi tarkasti, niin luulisi jokaista ärsyttävän, jos jatkuvasti jankutetaan vieressä "Oletko syönyt" ;) Nykyisellä hoidolla, eli perusinsuliineilla ja (pika)ateriainsuliineilla ei tarvitse olla niin turhan tarkka syömisten kanssa. Ei tarvitse todellakaan syödä jatkuvasti ja inskat pistetään syömisten mukaan.

        Ikinä en ole ollut millään tavalla pahantuulinen matalilla sokereilla, enkä ole havainnut mitään väkivaltaista tai aggressiivista käytöstä yhdelläkään tuntemillani diabeetikoilla.

        Lehdissä oli juttua tästä BB Akista, jonka mukaan väkivaltaisuus johtuu matalista sokereista. Ihan se taitaa olla henkilön omaa temperamenttia ja luonnetta, onko väkivaltainen (miten ratkaisee esim. riitatilanteet).

        Näillä legendoilla saadaan vielä 2000-luvullakin sotkettua ihmisten ajatuksia ja aiheutettua vääristyneitä luuloja diabeteksesta. Ts. jos olet diabetesta sairastavan kaveri, hän tulee hakkaamaan sinut vielä jonain päivänä. Näinkö todellakin ajatellaan?

        Taitaa ne aggressiivisesti käyttäytyvät, väkivaltaiset rettelöitsijät löytyä suuremmassa määrin ihan "terveistä", mutta "terveet" ja terveet eivät joudukaan kestämään ja kuuntelemaan ympäristön ennakkoluuloja... Miettikääpä tätä!

        Se että sinulle ei matalat sokerit aiheuta sekavuutta, agressiivisuutta, niin ei tarkoita että näin ei olisi kenelläkään muulla.

        Montako tajuissaan olevaa ihmistä, joilla verensokeri on alta kaksi olet tavannut? Ja kuinka he ovat käyttäytyneet?

        Kukaan ei tässä ole ollut leimaamassa diabeetikkoja väkivaltaiseksi ja aggressiivisiksi ihmisiksi. -Oireita vain voi tulla kun sokeri laskee riittävän alas. Ei ihminen voi siihen vaikuttaa. (käytökseensä, jos niin on päässyt käymään).


      • poitsa
        sinulle ei kirjoitti:

        Se että sinulle ei matalat sokerit aiheuta sekavuutta, agressiivisuutta, niin ei tarkoita että näin ei olisi kenelläkään muulla.

        Montako tajuissaan olevaa ihmistä, joilla verensokeri on alta kaksi olet tavannut? Ja kuinka he ovat käyttäytyneet?

        Kukaan ei tässä ole ollut leimaamassa diabeetikkoja väkivaltaiseksi ja aggressiivisiksi ihmisiksi. -Oireita vain voi tulla kun sokeri laskee riittävän alas. Ei ihminen voi siihen vaikuttaa. (käytökseensä, jos niin on päässyt käymään).

        Itsellä oli tässä taannoin verensokeri 1.2 ja olo oli aivan normaali, mitä nyt vähän heikotti ...eli kyllä se on yksilöllistä, enkä väitäkkään ettei olisi.

        minusta kyllä tuntuu että minua ymmärrettiin väärin...


      • ....
        sinulle ei kirjoitti:

        Se että sinulle ei matalat sokerit aiheuta sekavuutta, agressiivisuutta, niin ei tarkoita että näin ei olisi kenelläkään muulla.

        Montako tajuissaan olevaa ihmistä, joilla verensokeri on alta kaksi olet tavannut? Ja kuinka he ovat käyttäytyneet?

        Kukaan ei tässä ole ollut leimaamassa diabeetikkoja väkivaltaiseksi ja aggressiivisiksi ihmisiksi. -Oireita vain voi tulla kun sokeri laskee riittävän alas. Ei ihminen voi siihen vaikuttaa. (käytökseensä, jos niin on päässyt käymään).

        että jonkun sukulaisella on diabetes ja että hän on aggressiivinen tarkoita, että kyseisillä asioilla olisi syy-seuraus -suhde.


    • poitsa

      itseppä sairastan diabetestä ja olen välillä katkera ja joskus pidän terveitä ihmisiä tuurikkaina kiittämättöminä paskiaisina joille tekee mieli vittuilla.

      Ei ole siis välttämättä verensokerin heittelystä kiinni.

      älä nyt kuitenkaan tee sellaista yleistystä että kaikki diabeetikot luulevat olevansa parempia kuin muut tai jne...

      • diabeetikko myös

        Haloo, sehän nyt on aivan todistettu fakta että hypoglykemia (matala verensokeri/insuliinishokki) aiheuttaa todellakin aggressiivisuutta, kiukkuisuutta ym. Tämä lukee jo ihan diabeetikoiden hoito-oppaissakin.
        Adrenaliini on insuliinin vastavaikuttaja, ja kohoaa pilviin hypoglykemiassa syystä että elimistö pyrkii näin nostamaan sokereita. Adrenaliinipiikistä johtuen diabeetikko saattaa käyttäytyä erittäin aggressiivisesti ja saada jopa yllättäviä fyysisiä voimia. Ja tämä ei tarkoita että kaikille diabeetikoille käy näin, mutta itselleni 1-tyypin diabeetikkona ja varmasti hyvin monelle muullekin tämä on valitettavasti tuttua.
        Kysypä huviksesi vielä ensihoitajilta heidän kokemuksistaan aggressiivisista hypoglykemiasta kärsijöistä, varmasti löytyy!!


      • diabeetikko myös
        diabeetikko myös kirjoitti:

        Haloo, sehän nyt on aivan todistettu fakta että hypoglykemia (matala verensokeri/insuliinishokki) aiheuttaa todellakin aggressiivisuutta, kiukkuisuutta ym. Tämä lukee jo ihan diabeetikoiden hoito-oppaissakin.
        Adrenaliini on insuliinin vastavaikuttaja, ja kohoaa pilviin hypoglykemiassa syystä että elimistö pyrkii näin nostamaan sokereita. Adrenaliinipiikistä johtuen diabeetikko saattaa käyttäytyä erittäin aggressiivisesti ja saada jopa yllättäviä fyysisiä voimia. Ja tämä ei tarkoita että kaikille diabeetikoille käy näin, mutta itselleni 1-tyypin diabeetikkona ja varmasti hyvin monelle muullekin tämä on valitettavasti tuttua.
        Kysypä huviksesi vielä ensihoitajilta heidän kokemuksistaan aggressiivisista hypoglykemiasta kärsijöistä, varmasti löytyy!!

        tämä ei ollut siis vastaus poitsalle, vaan aikaisemmalle järjen riemuvoitolle joka väitti ettei aggressiivisuus liity koko diabetekseen.


      • tuttua
        diabeetikko myös kirjoitti:

        Haloo, sehän nyt on aivan todistettu fakta että hypoglykemia (matala verensokeri/insuliinishokki) aiheuttaa todellakin aggressiivisuutta, kiukkuisuutta ym. Tämä lukee jo ihan diabeetikoiden hoito-oppaissakin.
        Adrenaliini on insuliinin vastavaikuttaja, ja kohoaa pilviin hypoglykemiassa syystä että elimistö pyrkii näin nostamaan sokereita. Adrenaliinipiikistä johtuen diabeetikko saattaa käyttäytyä erittäin aggressiivisesti ja saada jopa yllättäviä fyysisiä voimia. Ja tämä ei tarkoita että kaikille diabeetikoille käy näin, mutta itselleni 1-tyypin diabeetikkona ja varmasti hyvin monelle muullekin tämä on valitettavasti tuttua.
        Kysypä huviksesi vielä ensihoitajilta heidän kokemuksistaan aggressiivisista hypoglykemiasta kärsijöistä, varmasti löytyy!!

        Työskennellyt 15 v sairaankuljetuksessa ja diabeetikon aggressivisuus hypon aikana on varsin tuttua. : ) Yksi etuhammaskin kerran irtosi. (Asiakas ei tietystikkään voinut sille mitään -Työtapaturmaksi asia luokiteltiin, niin kuin kuuluukin)

        Eli hieman huvittaa, kun joku väittää, että hypoglykemiaan ei kuulu aggressiivisuus. EI KAIKILLA, mutta useilla.


      • .....
        diabeetikko myös kirjoitti:

        tämä ei ollut siis vastaus poitsalle, vaan aikaisemmalle järjen riemuvoitolle joka väitti ettei aggressiivisuus liity koko diabetekseen.

        Kirjoitin, etten ole itse kuullut, että mataliin sokereihin kuuluu ihmisten hakkaaminen yms. aggressiivisuus, siis sillä kokemuksella mitä tuntemistani diabeetikoista on ja tietenkin omakohtaiset kokemukset. En siis kieltänyt, ettei tällaista voisi KOSKAAN ilmetä.

        On totta, että varmasti tulee hätääntynyt olo jne. Pointtina oli ärsytys siitä, että diabeetikot leimataan aggressiivisiksi ja väkivaltaisiksi.

        Minulle on käynyt niin, että hakeuduin hypoglykemian takia sairaalaan (menin siis ambulanssilla). Ensiavussa (klo 7.30) minua vain puhallutettiin ja rankutettiin, mitä huumeita olen ottanut. Toistin vain lausetta "Minulla on diabetes" (muuhun en enää kyennyt). Ambulanssissa sokerit mitattiin ja oli 1,3. Mitään ei tapahtunut, ennenkuin äitini tuli paikalle n. 30min kuluttua, vaikka hoitohenkilökunnalla oli potilastietoni esillä ja ensihoitaja oli antanut raportin mm. sokeriarvoista. Vasta äitini ohjeistettua henkilökuntaa, minulle laitettiin glukoositippa.

        Tästä tapauksesta on aikaa 10 vuotta. Todennäköisesti hoito on nykyisin jo parempaa ja potilaan kertoessa olevansa diabeetikko, häntä myös hoidetaan oikein, eikä odotella huumeseulan tuloksia, ennen glukoositipan laittamista. Varsinkin siis, jos potilastiedoista on luettavissa, että potilas ei ole keksinyt itse sairastavansa diabetesta.


      • seinille kans
        tuttua kirjoitti:

        Työskennellyt 15 v sairaankuljetuksessa ja diabeetikon aggressivisuus hypon aikana on varsin tuttua. : ) Yksi etuhammaskin kerran irtosi. (Asiakas ei tietystikkään voinut sille mitään -Työtapaturmaksi asia luokiteltiin, niin kuin kuuluukin)

        Eli hieman huvittaa, kun joku väittää, että hypoglykemiaan ei kuulu aggressiivisuus. EI KAIKILLA, mutta useilla.

        eli saa raivareita kun tulee hypoglykemia, annan silloin heti myslipatukan tms ja kohta on oma rauhallinen itsensä. Eli kyllä psyykke muuttuu.


    • Anonyymi

      Oli yksi diabeetikkotuttava joka oli jotenkin pöljä koko ajan. Oli sairastanut lapsesta asti. Lieköhän jo kuollut kun ei ole moneen vuoteen näkynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      62
      926
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe