Vauvakaste on tullut kastetavaksi aikaisintaan kolmannen vuosisadan lopussa, sitä aikaisempia siihen viittaavaa, rekvisiittaa ei ole löydetty.
* "< Perusteellinen kristitty teologi ja filosofi kirjoittaa sekä vesikasteesta, että lapsista, mutta ei lapsikasteesta.>" RV-nr:5
* ""
* ""
1. Kun. 18:12;
*"< 43. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen,
saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta.”
23 10:36. Tai: ”kaiken”.
Pakanat saavat Pyhän Hengen
44. Kun Pietari vielä tätä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka olivat
sanaa kuulemassa. Gal. 3:2
45. Kaikki ne uskovat, jotka olivat ympärileikattuja ja olivat tulleet Pietarin
mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös
pakanoiden päälle,
46. sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin
Pietari sanoi: Mark. 16:17; Ap. t. 2:4
47. ”Ei kai kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet
Pyhän Hengen niin kuin mekin?”
48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimessä. Sitten he
pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.>"
* Alussa mainittu Mark 16:16, alkuseurakunnan aikana merkitsi ihmisen kääntymistä kristinuskoon. Näin ollen uskoon tulo, ja itsensä kasttaminen olivat julkinen tunnustus Jeesuksen seuramisesta. Tuolloion kaste merkitsi sen otsiasian, että uskoon tullut oli opetuslapsisuhteessa Vapahtajaansa.
* Matt 29:
18. Jeesus tuli heidän luokseen ja sanoi heille: ”Minulle on annettu kaikki
valta taivaassa ja maan päällä. Ps. 8:7; Dan. 7:14; Ef. 1:20–22; 1. Piet. 3:22
19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa
heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Matt. 24:14; Mark. 16:15,16; Ap. t. 14:21
20. ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.
Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun
saakka.”
* Jos nyt kaste ymmärretään Raamatun mukaisesti näin, kuin edellä olevat Raamatun ilmoitukset asiasta julistaa, ei ole mitään ristiriitaisuuksia raamatullisen uskovien kasteen asiayhteyksissä Raamatussa.
* Sillä kaikki UT:in ilmoittamat kasteesta kertovat ovat sulassa sovussa keskenään.
*"< Room 6:3. Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki, =alkuseurakunta) jotka on kastettu Kristukseen
Jeesukseen, on kastettu hänen kuolemaansa? Gal. 3:27
4. Meidät on siis yhdessä hänen kanssaan haudattu kasteen kautta kuolemaan,
että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin
mekin vaeltaisimme uudessa elämässä.>"
* Vain uudestisyntyneet voivat ottaa vaesikasteen uskoon tultuaan.
* Usko ja uudestisyntyminen ja kaste on Raamatussa saumaton kolmikko. Mutta kaste ja uudestisyntyminen on Raamatulle vieras parivaljakko!
* Jos ja kun luemme Raamattua, asia selviää kyllä.
* Ne perhekunta kaste tilaisuudet eivät anna oikeutta väittää, että myös vauvat olisi kastettu, sellaista , edes viittausta, ei asiayhteyksistä löydy.
* Korneliuksen kodissa. Apt 10:Pakanat saavat Pyhän Hengen
44. Kun Pietari vielä tätä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka olivat
sanaa kuulemassa. Gal. 3:2
45. Kaikki ne uskovat, jotka olivat ympärileikattuja ja olivat tulleet Pietarin
mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös
pakanoiden päälle,
46. sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin
Pietari sanoi: Mark. 16:17; Ap. t. 2:4
47. ”Ei kai kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet
Pyhän Hengen niin kuin mekin?”
48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimessä. Sitten he
pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
* Lyydian perhekunta kastettiin.
""
* Lyydia oli joko leski, tai naimaton, ja perhekunta koostui todennäköisesti palvelusväestä ja veljistä jotka olivat hänen luonaan.
* Ei tue vauvakastetta millään muotoa.
* Vanginvartijan perhekunta.
"< 30. Hän vei heidät ulos ja sanoi: ”Herrat, mitä minun pitää tehdä, että pelastuisin?”
Luuk. 3:10; Ap. t. 2:37
31. He vastasivat: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun
perhekuntasi.” Joh. 3:16,36, 6:47
32. Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ja kaikille, jotka olivat hänen kodissaan.
33. Hän otti heidät mukaansa samalla yön tunnilla ja pesi heidän haavansa,
ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin heti.>"
* Johannes kastoi Ainonissa, koska siellä oli PALJON vettä! Joh 3:23.
* Jeesus on esimerkki kaikessa meille Hänen seuraajilleen. Hän antoi kastemallin.
* "< Matt 3:16. Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat,
ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan hänen päälleen kuin kyyhkynen>"
*"< Apt 8:36. Tietä kulkiessaan he tulivat veden ääreen. Hoviherra sanoi: ”Tässä on
vettä. Mikä estää kastamasta minua?”
Apostolien teot
37. [Silloin Filippos sanoi hänelle: ”Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon.”
Hoviherra vastasi: ”Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan
Poika.”]16 1. Joh. 5:5
38. Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat
veteen, ja Filippos kastoi hänet.
39. Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois,
eikä hoviherra enää nähnyt häntä. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.>"
Ellei tämä selvitä Raamatun kaste totuutta, niin mikä sitten.
* Samnan kuuleminen, uskon syntyminen sydämeen, ottamaan vastaan Sana, joka uudestisynnytti Pyhän Hengen peson kautta, ja sitten kastettiin, eikoskaan päinvastaisessa järjestyksessä.
* Usko tulee kuulemisesta, kuuleminen Kristuksen sanan kautta, ja niin tapahtui jokaisessa näisää yllä otetuissa alkuseurakunnan malleissa.
* Ainuttakaan kertaa ei missään eikä missään muodossa mainita vauvakastetta, ei edes viitata sellaiseen mahdollisuuteen. On mitä häikäilemätöntä Raamatun vääristelyä ja Raamattuun omiaan liisäämällä, että siitä voidaan kieroutuneella ajattelulla saada syntymään vauvakaste.
Vastaus kasteesta kysyjille!
39
943
Vastaukset
ainuttakaan kohtaa helluntailaisten käyttämän "aikuiskasteen" tueksi.
Alkukirkon aikanahan kastettiin niitä aikuisia joilla ei ennestään ollut kyseistä kastetta.
Kaste sinänsä oli jo pakko keksiä korvaamaan ympärileikkaus koska aikuiset ihmiset ei suostuneet kivuliaaseen ympärileikkaukseen.""
* Koska Raamattu ei tunne mitään aijuiskastetta, enmpää kuin vauvakastettakaan.
* Raamattu tunnustaa yhden ainoan vesikasteen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, joka annetaan usoon tuleelle, uudestisyntyneelle, lapsellekkin joka on siinä iässä, että on oppinut eroittamaan hyvän ja pahan omassa tunnossaa,ja siitä ylöspäin ei ole ikärajaa. Vesikaste Raamatussa on uskovien kaste.
* Ja siitä on kirjoitukseni juuri todisteita tulvillaan.
* Eikä uskovien kaste ole minkään vanhan kasteen korvike tai sen tilalle, kun tuossa höpötät jostain täysin asian vierestä.
""
* Sinä olet "epärellinen" keskustelemaan, koska et koskaan voi myntää mitään tosiasiaa, vaikka selvään on NÄYTTÖÄ, niikuin nytkin.
* Avaukseni todistaa kiistattomasti Raamatun mukaisen uskovienkasteen, mutta sinä kun olet vannoutunut kieroilija ja Jumalan kiroaja, et voi myöntää olevasi tappiolla nytkin taas tässä kaste keskutelussa.
- poikalapsi
Helluntailahkon oma propagandalehti Ristin voitto EI ole PUOLUEETON lähde. Se kun on uusintakasteen kannattajien äänenkannattaja ja vääristelyn puolella, tässäkin asiassa.
Muukin on KAIKKI tyynni sinun omaa tulkintaasi, ei mitään absoluuttista faktaa. Sinusta vauva ei voi sitä eikä tätä. Sinulle vauva on kai yhtä vähän ihminenkin kuin homo, eikös niin?
Oppi-isäsi on Piru, jonka kanssa luet Raamattua samalla lailla: paikka paikoin ITSE sopivasti VÄÄTISTELLEN. Saatana ohjaa sinua. Tiedät varmaan, mihin tuo tie vie. Tee siis parannus ja tajua, että kaste kelpaa Jumalalle, vaikka vettä vähemmänkin olisi ja vaikka ikää ei rajaakaan.
Et sinä periksi anna. No, omahan on tiesi, jääräpää.aikuiskasteen jälkeen?
Pieni vauva ei käsitä armoa eikä toisten aikuisten usko pelasta vaan omakohtainen usko. Mutta mitäs jos on tosiaan tilanne että on luopunut uskosta ja haluais palata takaisin. Mitä merkitystä kasteella sen jälkeen on?- mutta sitten
auroraboreallis kirjoitti:
aikuiskasteen jälkeen?
Pieni vauva ei käsitä armoa eikä toisten aikuisten usko pelasta vaan omakohtainen usko. Mutta mitäs jos on tosiaan tilanne että on luopunut uskosta ja haluais palata takaisin. Mitä merkitystä kasteella sen jälkeen on?luopunut ja myöhemmin tulee vielä mielenmuutokseen ja palaa Herran tykö, niin Jumala puhdistaa sydämen uskolla, mutta uudelleen ei kasteelle tule mennä.
Jos luopumus on taas ollut sellainen, että Herran Henki on jättänyt ihmisen, niin paluutietähän ei enää olekaan. Jeesus lunasti meidät Aadamin synnistä. Viimeeksi mainittu luopuminen Herrasta, uskoon tulemisen jälkeen on sellaista, josta Johannes sanoo, että "on syntiä, joka on kuolemaksi ja siitä minä en sano, että olisi rukoiltava".
Mutta varsinaiseen kysymykseesi siis vastaus: yksi usko, yksi kaste. Jos tulee luopumista ja lankeemuksia niin Herra haluaa palauttaa eheään yhteyteensä eikä siihen liity kastetta. - ala tuomitseen
vaan käy ne käräjät ensin ennekuin hommaat lisää juttuja. Vastaa kysymykseen voiko homoa v....taa
- ...
auroraboreallis kirjoitti:
aikuiskasteen jälkeen?
Pieni vauva ei käsitä armoa eikä toisten aikuisten usko pelasta vaan omakohtainen usko. Mutta mitäs jos on tosiaan tilanne että on luopunut uskosta ja haluais palata takaisin. Mitä merkitystä kasteella sen jälkeen on?voi tottakai tulla, ja avosylin otetaan vastaan kun on tehnyt parannuksen, mutta kasteelle ei toista kertaa mennä.
karvasta sappea ja vihaa, että se vääristää sun ajatumailmasi täysin kyvyttömäksi keskutelemaan Raamtullisista faktoista ollenkaan, eikä yhtään mitään.
* Ja sun täytyisikin tulla ensiksi uskoon Jeesukseen, saada sydämen puhdistus Jeesuksen veressä ja Pyhässä Hengessä, ennenkuin opit ymmärtämään Jumalan ilmoitusta, joka on annettu suakin varten Raamatussa, mutta sun tulee nöyrtyä Jumalan väkevän käden alle, niin Hän sitten aikanaan sinut koroittaa Jeesuksen tullessa taivaan kirkkauteen.
* Tee siis parannus ja usko evankeliumi, sen kautta Jeesus voi sinutkin eheyttää, ja tuntosi kirvoittaa kaikesta mikä sinuakin sitoo ja rassaa sisältäpäin!- swantte
Kullinlutkuttajahan se siinä taas mölisee jonninjoutavaa pälätystään. sut on sit vissiinki spermalla kastettu molemmista päistä ku aina hannaat asioissa joista et ymmärrä enempää ku hintti uuesta veräjästä. saduthan sä taiatki tuntea paremmi ku Raamatun kirjotusten totuuen.
- alunpitäen
Kristillinen kaste on samanlainen perhekaste kuin siihen aikaan käytössä ollut juutalaisuuteen kastettujen proselyyttikaste. Lapsien kastaminen perhekuntaan kuuluvina oli täysin selvä asia Jeesuksen ajan yhteiskunnassa.
Vasta sitten kun kastettuihin perheisiin syntyi lisää lapsia heille järjestettiin erillinen lapsikaste. Seurakuntia muodostettaessa lapset kastettiin muun perheen mukana. Raamattu kertoo siitä ajasta. Edes vanhuksien kastamista eri erikseen mainita. Mutta tietenkin perheisiin kuului vanhuksia, aikuisia, nuoria, lapsia, kuten perheisiin kuuluu nytkin. Kaikki perhekuntalaiset sanotaan tulleen kastetuiksi kaikissa perhekasteissa, jotka erikseen mainitaan. Lisäksi paljon perheitä kastettiin, joista ei mitään erikseen mainina. Se oli vasta alkusoittoa kristillisen kirkon historiassa, mistä ajasta Uusi Testamentti kertoo.
Kirkkohistorian puolelta tiedämme, että Jeesuksen seurassa kulkeneet apostolit kastoivat ensimmäisten kirkkoisien isovanhempia lapsina (Origenes).
Eikä siihen aikaan ollut vielä Uutta Testamenttia kirjoitettu. Apostolien Raamattu oli Toora ja Jeesuksen kastekäsky kastaa kaikki kansat ja kansoihin kuuluvat lapset opetuslapsiksi.- hirvas
jumalattomia niin paljon kuin haluaa vauvakasteessa. Se on kirkon oma kaste, ei Raamatun.
* Tuo nyt ei ole mitään sellaista, että Raamattu yhtyisi tuohon.
* On ihan sama mitä on ollut ennen tai jälkeen!
* Kysymys on kasteesta jonka Jeesus asetti, vain sillä on merkitystä, eikä kaivella kaienmaailaman kutteja ja riittejä.
* Raamatullinen uskovien kaste kyllä selkeästi tulee sille avauksestani, jos sitä ei halua uskoa Raamatun ilmoittamaksi , niin siinä tekee kukin oman valintansa, uskoako Jumalan sanaa, vaiko ihmisten taruja ja uskomuksia, ja omatekoisia kasteita, kuten vauvakaste on!
- Jeesuksen käsky
Silloin kun pieni lapsi kastetaan, hän tulee osalliseksi kaikesta jumalallisesta samalla tavalla kuin aikuisetkin.
Silloin kun aikuinen kastetaan uudestaan, hän tule samalla tavoin osalliseksi kadotus tuomiosta, kuten aikuiset saatanan palvelijatkin loosheissaan.
Uskonsa liittäminen paholaisen lahkosatuihin on monien väärään uskoon luottaneiden tuho ja hävitys.- hirvas
amerikkalaisten lahkojen, katolisen kirkon ja Lutherin keksimää sekaoppia.
- historia
hirvas kirjoitti:
amerikkalaisten lahkojen, katolisen kirkon ja Lutherin keksimää sekaoppia.
Pietarihan oli katolisen kirkon ensimmäinen piispa ja Luther on kristitty, se on täysin historiallinen tosiasia.
Mutta mihin uskontoon nuo USA:ssa helluntailailahkon perustajat kuuluivat, sitä ei ole vielä kukaan pystynyt varmuudella selvittämään. Olivatko he Afrikasta tuotujen heimoveljiensä tavoin henkien palvojia? - hirvas
historia kirjoitti:
Pietarihan oli katolisen kirkon ensimmäinen piispa ja Luther on kristitty, se on täysin historiallinen tosiasia.
Mutta mihin uskontoon nuo USA:ssa helluntailailahkon perustajat kuuluivat, sitä ei ole vielä kukaan pystynyt varmuudella selvittämään. Olivatko he Afrikasta tuotujen heimoveljiensä tavoin henkien palvojia?niin siitä vaan, eihän se ole kiellettyä.
hirvas kirjoitti:
niin siitä vaan, eihän se ole kiellettyä.
pelkkää ihmisoppia ja sieltä ei löydy helluntailaisten käyttämää aikuiskastetta ei kolminaisuuttakaan.
- hirvas
Pe.ku kirjoitti:
pelkkää ihmisoppia ja sieltä ei löydy helluntailaisten käyttämää aikuiskastetta ei kolminaisuuttakaan.
ei löydy, koska sen termin keksi kirkkoisä Tertullianus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tertullianus "pienen" lapsen? Ei Raamattu siihen anna lupaa eikä myöskään käske kastamaan vauvoja. Mistä luulojenkirjasta sinä olet oppisi saanut?
* Et ainakaan Raamatusta, eikä Raamatun ulkopuoliset opit ole Raamatun kanssa missään tekemisissä.
* Usko vaan Jumalan sanaan, aivan niikuin avauksessani kirjoitan, Raamatun sanan mukaan on vain yksi kaste, joka annetaan ja jonka voi ottaa vain uskoon tullut Sanan kuulemisen kautta oleva ihminen. Älä ollenkaan muuta väännä, se on aivan turhaa ja epäuskon ilmentymää, kun et ylpeydessäsi voi uskoa Raamattua, vaan isien ja ikivanhojen periinnäissääntöjä ja harhoja!kastaneet ainuttakaan lasta tai vauvaa, ei ketään vasten tahtoaan, lue Raamattua luulujen ja arvailujen tilasta, vain se mikä on kirjoitettu, on Jumalan tahtoa!
- kasteesi oikeaksi
sinulle - ei mikään muu. Ellet nimittäin usko kastettasi oikeaksi, se ei ole sinulle oikea kaste. Samalla tavoin lapsikasteen kannattajille heidän uskonsa lapsikasteen oikeutukseen tekee lapsikasteen heille oikeksi ja päteväksi. Onko tätä nyt sittn niin kovin vaikea käsittää?
tuolla tavalla päästää mielikuvitusten kestämättömälle pohjalle.
* Kasteen tekee oikeaksi se, miten se on Raamattuun kirjoitettu ja annettu ymmärrettäväksi, ei se meidän uskosta ole kiinni, vaan Jumalan sanasta, jota ei saa vääristellä mieleisekseen.- mitään muuta
Mohikaani_27 kirjoitti:
tuolla tavalla päästää mielikuvitusten kestämättömälle pohjalle.
* Kasteen tekee oikeaksi se, miten se on Raamattuun kirjoitettu ja annettu ymmärrettäväksi, ei se meidän uskosta ole kiinni, vaan Jumalan sanasta, jota ei saa vääristellä mieleisekseen.sanonut kuin mikä on Raamattuun kirjoitettu?
Muistanet Johanneksen evankeliumin lopun, jossa puhutaan, kuinka maailmaan eivät mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa, jos kaikista Jeesuksen teoista kohta kohdalta kaikki kirjoitettaisiin.
Jos olet sitä mieltä, että Jumala on voinut sanoa muutakin kuin mitä Raamatusta löytyy, niin kuinka voit olla varma, ettei hän ole käskenyt kastaa myös pieniä lapsia? - Eihä hän Raamatussakaan ole ainakaan kieltänyt sitä tekemästä. - hirvas
mielessä mielenkiintoinen asia, että hedelmistään puu tunnetaan.
Juopot, huorat, rosvot raiskaajat, väkivallan tekijät, avionrikkojat, ym ym. ovat usein juuri niitä kirkon rituaalin aikanaan saaneita vauvakastettuja.
Jokainen päätelköön itse, näinkö Jeesus opetti elämään kasteen jälkeen? mitään muuta kirjoitti:
sanonut kuin mikä on Raamattuun kirjoitettu?
Muistanet Johanneksen evankeliumin lopun, jossa puhutaan, kuinka maailmaan eivät mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa, jos kaikista Jeesuksen teoista kohta kohdalta kaikki kirjoitettaisiin.
Jos olet sitä mieltä, että Jumala on voinut sanoa muutakin kuin mitä Raamatusta löytyy, niin kuinka voit olla varma, ettei hän ole käskenyt kastaa myös pieniä lapsia? - Eihä hän Raamatussakaan ole ainakaan kieltänyt sitä tekemästä.* Ei yli sen, mitä on kirjoitettu. Jumala on antanut Raamatun juuri meitä varten, ei ole mitään muuta Jumalan ilmoitusta kuin Raaamattu, Eikä Raamatusta löydy vauvakastetta, siksi Jumala ei ole käskenyt kastaa vauvoja, se on ihmisen oma menetelmä ja on väärä sekä harhaan johtava turhaakin turhempi toimenpide ihmisen pelastumiseksi.
* Jumalan edessä sitä ei lueta kenenkään hyväksi, eikä hyödytä ketään, ei lasta eikä lapsen ympärillä häärääviä pappeja ja kummeja, enempää kuin lapsen vanhempiakaan.
* Kaikki uskomukset riitteineen ja kultteineen ulkopuolelta Raamatun, eivät hyödytä missään määrin ihmistä joka tarvitsee pelastuakseen Jeesuksen Kristuksen.- tekee?
hirvas kirjoitti:
mielessä mielenkiintoinen asia, että hedelmistään puu tunnetaan.
Juopot, huorat, rosvot raiskaajat, väkivallan tekijät, avionrikkojat, ym ym. ovat usein juuri niitä kirkon rituaalin aikanaan saaneita vauvakastettuja.
Jokainen päätelköön itse, näinkö Jeesus opetti elämään kasteen jälkeen?>> Juopot, huorat, rosvot raiskaajat, väkivallan tekijät, avionrikkojat, ym ym. ovat usein juuri niitä kirkon rituaalin aikanaan saaneita vauvakastettuja.
Jokainen päätelköön itse, näinkö Jeesus opetti elämään kasteen jälkeen? >>
Lapsikasteko sitten ihmisistä tällaisia tekee? Entäs sellaiset juopot, huorat, rosvot, raiskaajat, jne., jotka mihinkään kristilliseen kirkkoon kuulumattomina eivät ole saaneet minkäänlaista kastetta - eivät ehkä paljon mitään kristinuskosta kuulleetkaan?
Eikö myös jokaisen olisi hyvä päätellä itse, kuinka ihmisen tulisi elää - Jeesuksenkin opetuksen mukaan - ennen kastettakin, eikä vain kasteen jälkeen. - kirjoitettu"
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Ei yli sen, mitä on kirjoitettu. Jumala on antanut Raamatun juuri meitä varten, ei ole mitään muuta Jumalan ilmoitusta kuin Raaamattu, Eikä Raamatusta löydy vauvakastetta, siksi Jumala ei ole käskenyt kastaa vauvoja, se on ihmisen oma menetelmä ja on väärä sekä harhaan johtava turhaakin turhempi toimenpide ihmisen pelastumiseksi.
* Jumalan edessä sitä ei lueta kenenkään hyväksi, eikä hyödytä ketään, ei lasta eikä lapsen ympärillä häärääviä pappeja ja kummeja, enempää kuin lapsen vanhempiakaan.
* Kaikki uskomukset riitteineen ja kultteineen ulkopuolelta Raamatun, eivät hyödytä missään määrin ihmistä joka tarvitsee pelastuakseen Jeesuksen Kristuksen.>> * Ei yli sen, mitä on kirjoitettu. Jumala on antanut Raamatun juuri meitä varten, ei ole mitään muuta Jumalan ilmoitusta kuin Raaamattu, Eikä Raamatusta löydy vauvakastetta, siksi Jumala ei ole käskenyt kastaa vauvoja, se on ihmisen oma menetelmä ja on väärä sekä harhaan johtava turhaakin turhempi toimenpide ihmisen pelastumiseksi. >>
"Ei yli sen, mitä on kirjoitettu." Sinäpä sen sanoit! Raamatusta ei löydy mitään estettä eikä kieltoa lapsikasteelle. Miksi siis myös te menette omine järjen päätelminenne yli sen mikä on kirjoitettu tekemällä omia johtopäätöksiänne kirjoitettujen tekstinkohtien perusteella? Koska vetoatte siihen mitä on kirjoitettu, miksi ette sitten itse pitäydy pelkästään siinä? - hirvas
tekee? kirjoitti:
>> Juopot, huorat, rosvot raiskaajat, väkivallan tekijät, avionrikkojat, ym ym. ovat usein juuri niitä kirkon rituaalin aikanaan saaneita vauvakastettuja.
Jokainen päätelköön itse, näinkö Jeesus opetti elämään kasteen jälkeen? >>
Lapsikasteko sitten ihmisistä tällaisia tekee? Entäs sellaiset juopot, huorat, rosvot, raiskaajat, jne., jotka mihinkään kristilliseen kirkkoon kuulumattomina eivät ole saaneet minkäänlaista kastetta - eivät ehkä paljon mitään kristinuskosta kuulleetkaan?
Eikö myös jokaisen olisi hyvä päätellä itse, kuinka ihmisen tulisi elää - Jeesuksenkin opetuksen mukaan - ennen kastettakin, eikä vain kasteen jälkeen.juuri tekee sellaisia, mitä tuossa mainitsin. He ovat niitä, jotka on otettu seurakunnan jäseneksi pyhässä kasteessa.
Tarkoittaako siis vauvakaste sitä, että sen jälkeen jokainen saa rypeä synnissä mielin määrin ja kaste antaa koko ajan kaikki synnit anteeksi ja pelastaa lopulta iankaikkiseen elämään. Uskoa siinä ei tarvita lainkaan...??
Sitäkö tarkoittaa se oikea evl-kirkon pyhän hengen vauvakaste?? - Isosta Katekismuksesta
hirvas kirjoitti:
juuri tekee sellaisia, mitä tuossa mainitsin. He ovat niitä, jotka on otettu seurakunnan jäseneksi pyhässä kasteessa.
Tarkoittaako siis vauvakaste sitä, että sen jälkeen jokainen saa rypeä synnissä mielin määrin ja kaste antaa koko ajan kaikki synnit anteeksi ja pelastaa lopulta iankaikkiseen elämään. Uskoa siinä ei tarvita lainkaan...??
Sitäkö tarkoittaa se oikea evl-kirkon pyhän hengen vauvakaste??Totean vain aivan tosissani ettei mikään kristillinen kirkko eikä edes mikään muukaan uskonnollinen järjestelmä pyri kasvattamaan jäseniään niihin paheisiin, joita tuolla aikaisemmin luettelit.
>>Pikkulapsessa ei ole vielä mitään erityisiä paheita, mutta kun hän varttuu, hänessä ilmenee kurittomuutta ja siveettömyyttä. Kun hän tulee täysi-ikäiseksi mieheksi, esiin alkaa nousta yhä enemmän todellisia paheita. Jos siis kaste voimineen ei ole torjumassa ja tukahduttamassa vanhaa ihmistä, tämä seuraa luontoaan ja jatkaa hurjastelevaa elämää. Mutta siellä, missä ihmiset ovat tulleet kristityiksi, vanha ihminen heikkenee päivä päivältä, kunnes vihdoin häviää kokonaan. Tätä on oikea nöyrtyminen kasteeseen ja nouseminen siitä joka päivä jälleen ylös. Ulkonaista merkkiä ei siis ole asetettu vain vaikuttamaan voimakkaasti, vaan myös jotakin julistamaan. Milloin uskoa harjoitetaan niin, että se tuottaa hedelmää, kaste ei ole tyhjä vertauskuva, vaan siihen liittyy myös vaikutus. Mutta jos uskoa ei ole, se jää pelkästään hedelmättömäksi merkiksi.
Edellisestä huomaat, että kasteen vaikutus ja merkitys sisältävät myös kolmannen sakramentin, josta on käytetty nimitystä katumus, mutta joka oikeastaan ei ole muuta kuin kaste. Mitä muuta näet katumus on kuin ankaraa hyökkäämistä vanhan ihmisen kimppuun ja astumista uuteen elämään? Eläessäsi katumuksessa sinä siis harjoitat kastetta, joka ei ainoastaan julista uutta elämää, vaan myös vaikuttaa sen. Kaste aloittaa sen ja edistää sitä. Kasteessa näet annetaan armo, henki ja voima, jotka nujertavat vanhaa ihmistä, niin että uusi pääsee nousemaan esiin ja vahvistumaan. Siksi kaste pysyy aina voimassa. Vaikka joku meistä luopuisikin siitä ja lankeaisi syntiin, meillä on kuitenkin aina avoin tie siihen takaisin, jotta vanha ihmisemme saataisiin jälleen nujerretuksi. Mutta vedellä meitä ei enää tarvitse valella. Sillä vaikka joku antaisi upottaa itsensä veteen sata kertaa, kaste on silti vain yksi. Kasteen vaikutus ja merkitys säilyvät jatkuvasti. Katumus ei siis ole mitään muuta kuin paluuta takaisin kasteeseen, jotta siinä ja alkanut uusi elämä, josta on luovuttu, parantuisi entiselleen ja menestyisi. >> - muistaa
Isosta Katekismuksesta kirjoitti:
Totean vain aivan tosissani ettei mikään kristillinen kirkko eikä edes mikään muukaan uskonnollinen järjestelmä pyri kasvattamaan jäseniään niihin paheisiin, joita tuolla aikaisemmin luettelit.
>>Pikkulapsessa ei ole vielä mitään erityisiä paheita, mutta kun hän varttuu, hänessä ilmenee kurittomuutta ja siveettömyyttä. Kun hän tulee täysi-ikäiseksi mieheksi, esiin alkaa nousta yhä enemmän todellisia paheita. Jos siis kaste voimineen ei ole torjumassa ja tukahduttamassa vanhaa ihmistä, tämä seuraa luontoaan ja jatkaa hurjastelevaa elämää. Mutta siellä, missä ihmiset ovat tulleet kristityiksi, vanha ihminen heikkenee päivä päivältä, kunnes vihdoin häviää kokonaan. Tätä on oikea nöyrtyminen kasteeseen ja nouseminen siitä joka päivä jälleen ylös. Ulkonaista merkkiä ei siis ole asetettu vain vaikuttamaan voimakkaasti, vaan myös jotakin julistamaan. Milloin uskoa harjoitetaan niin, että se tuottaa hedelmää, kaste ei ole tyhjä vertauskuva, vaan siihen liittyy myös vaikutus. Mutta jos uskoa ei ole, se jää pelkästään hedelmättömäksi merkiksi.
Edellisestä huomaat, että kasteen vaikutus ja merkitys sisältävät myös kolmannen sakramentin, josta on käytetty nimitystä katumus, mutta joka oikeastaan ei ole muuta kuin kaste. Mitä muuta näet katumus on kuin ankaraa hyökkäämistä vanhan ihmisen kimppuun ja astumista uuteen elämään? Eläessäsi katumuksessa sinä siis harjoitat kastetta, joka ei ainoastaan julista uutta elämää, vaan myös vaikuttaa sen. Kaste aloittaa sen ja edistää sitä. Kasteessa näet annetaan armo, henki ja voima, jotka nujertavat vanhaa ihmistä, niin että uusi pääsee nousemaan esiin ja vahvistumaan. Siksi kaste pysyy aina voimassa. Vaikka joku meistä luopuisikin siitä ja lankeaisi syntiin, meillä on kuitenkin aina avoin tie siihen takaisin, jotta vanha ihmisemme saataisiin jälleen nujerretuksi. Mutta vedellä meitä ei enää tarvitse valella. Sillä vaikka joku antaisi upottaa itsensä veteen sata kertaa, kaste on silti vain yksi. Kasteen vaikutus ja merkitys säilyvät jatkuvasti. Katumus ei siis ole mitään muuta kuin paluuta takaisin kasteeseen, jotta siinä ja alkanut uusi elämä, josta on luovuttu, parantuisi entiselleen ja menestyisi. >>Leipäpapit eivät edes usko Jeesuksen ylösnousemukseen, niin on helppo päätellä mitkä on hedelmät.
- mikäli aikoo
muistaa kirjoitti:
Leipäpapit eivät edes usko Jeesuksen ylösnousemukseen, niin on helppo päätellä mitkä on hedelmät.
hengissä pysyä. Eivät edes nämä Henkikasteestakaan mesoavat saarnaajat pelkällä Pyhällä Hengellä elä vaan pullaa ja muuta purtavaa emättiinsä hekin ahtavat.
- hirvas
Isosta Katekismuksesta kirjoitti:
Totean vain aivan tosissani ettei mikään kristillinen kirkko eikä edes mikään muukaan uskonnollinen järjestelmä pyri kasvattamaan jäseniään niihin paheisiin, joita tuolla aikaisemmin luettelit.
>>Pikkulapsessa ei ole vielä mitään erityisiä paheita, mutta kun hän varttuu, hänessä ilmenee kurittomuutta ja siveettömyyttä. Kun hän tulee täysi-ikäiseksi mieheksi, esiin alkaa nousta yhä enemmän todellisia paheita. Jos siis kaste voimineen ei ole torjumassa ja tukahduttamassa vanhaa ihmistä, tämä seuraa luontoaan ja jatkaa hurjastelevaa elämää. Mutta siellä, missä ihmiset ovat tulleet kristityiksi, vanha ihminen heikkenee päivä päivältä, kunnes vihdoin häviää kokonaan. Tätä on oikea nöyrtyminen kasteeseen ja nouseminen siitä joka päivä jälleen ylös. Ulkonaista merkkiä ei siis ole asetettu vain vaikuttamaan voimakkaasti, vaan myös jotakin julistamaan. Milloin uskoa harjoitetaan niin, että se tuottaa hedelmää, kaste ei ole tyhjä vertauskuva, vaan siihen liittyy myös vaikutus. Mutta jos uskoa ei ole, se jää pelkästään hedelmättömäksi merkiksi.
Edellisestä huomaat, että kasteen vaikutus ja merkitys sisältävät myös kolmannen sakramentin, josta on käytetty nimitystä katumus, mutta joka oikeastaan ei ole muuta kuin kaste. Mitä muuta näet katumus on kuin ankaraa hyökkäämistä vanhan ihmisen kimppuun ja astumista uuteen elämään? Eläessäsi katumuksessa sinä siis harjoitat kastetta, joka ei ainoastaan julista uutta elämää, vaan myös vaikuttaa sen. Kaste aloittaa sen ja edistää sitä. Kasteessa näet annetaan armo, henki ja voima, jotka nujertavat vanhaa ihmistä, niin että uusi pääsee nousemaan esiin ja vahvistumaan. Siksi kaste pysyy aina voimassa. Vaikka joku meistä luopuisikin siitä ja lankeaisi syntiin, meillä on kuitenkin aina avoin tie siihen takaisin, jotta vanha ihmisemme saataisiin jälleen nujerretuksi. Mutta vedellä meitä ei enää tarvitse valella. Sillä vaikka joku antaisi upottaa itsensä veteen sata kertaa, kaste on silti vain yksi. Kasteen vaikutus ja merkitys säilyvät jatkuvasti. Katumus ei siis ole mitään muuta kuin paluuta takaisin kasteeseen, jotta siinä ja alkanut uusi elämä, josta on luovuttu, parantuisi entiselleen ja menestyisi. >>kirkko sitten ei ota vastuuta kastamistaan seurakuntalaisista, jotka juovat, huoraavat, raiskaavat, tappelevat, rikkovat avion ym. Seurakunnan "kaitsijat" ovat tietoisia niistä, muttei nuhtele ketään pahellisesta elämästä. Eikä ketään ole erotettu seurakunnasta rivon elämänsä takia.
Näin sanoo kasteesta evl-kirkon sivu:
Kaste
Kaste on Kristuksen asettama sakramentti ja kristittynä olemisen perusta. Kasteessa ihmisestä tulee sekä kotiseurakuntansa että maailmanlaajuisen kirkon jäsen. Kasteen perustana on Jeesuksen antama kastekäsky. (Matt.28:18-20).
Suurin osa suomalaisista kastetaan sylilapsina. Tässä seurataan useimpien suurten kristillisten kirkkojen vanhaa perinnettä. Lapselle kaste on ensimmäinen oma juhla. Läheisten asemakin muuttuu lapsen myötä: tullaan isäksi ja äidiksi, sisaruksiksi, isovanhemmiksi ja kummeiksi.
Kasteeseen perustuvat myös muut kirkolliset toimitukset: konfirmaatio, avioliittoon vihkiminen ja hautaan siunaaminen. Kaste on liitto Jumalan ja ihmisen välillä. Kaste on myös ilon juhla, jossa kiitetään elämän antajaa."
Kuten huomaat, kasteessa kastetusta tulee KIRKON JÄSEN, ja kirkko on ihmisten perustama organisaatio.
Kuten jo aiemmin sanoin, kirkon vauvakasteella ei ole mitään tekemistä uskon kanssa. Se on VAIN KIRKON antama kaste, jossa kastetusta TEHDÄÄN kirkon jäsen. Uskoa ei edes mainita tuossa kirkon infossa! kirjoitettu" kirjoitti:
>> * Ei yli sen, mitä on kirjoitettu. Jumala on antanut Raamatun juuri meitä varten, ei ole mitään muuta Jumalan ilmoitusta kuin Raaamattu, Eikä Raamatusta löydy vauvakastetta, siksi Jumala ei ole käskenyt kastaa vauvoja, se on ihmisen oma menetelmä ja on väärä sekä harhaan johtava turhaakin turhempi toimenpide ihmisen pelastumiseksi. >>
"Ei yli sen, mitä on kirjoitettu." Sinäpä sen sanoit! Raamatusta ei löydy mitään estettä eikä kieltoa lapsikasteelle. Miksi siis myös te menette omine järjen päätelminenne yli sen mikä on kirjoitettu tekemällä omia johtopäätöksiänne kirjoitettujen tekstinkohtien perusteella? Koska vetoatte siihen mitä on kirjoitettu, miksi ette sitten itse pitäydy pelkästään siinä?* Raamattu on ilmoitus Jumalan suunnitelmasta ihmiseen nähden. Hän on valmistanut pelastuksen tien, ja pelastukseen kuuluu myös vesikaste, vaikka kaste ei sinänsä pelasta, mutta se on osa pelastus suunnielmasta, siksi tulee mennä kasteelle.
* Ja ainut oikea kaste on USKOVIEN kaste, upottamalla kokonaan veden alle. Mitään vauvakastetta ei ole olemassakaan, ja siksi sitä ei pitäisi esittää raamatullisena totuutena, koska on valhetta.
* Ja jos kirkko on rakentanut oman kastetavan, niin sillä ei ole mitään merkitystä hengellisessä mielessä, se ei auta ketään taivaaseen, eikä se siis ole Raamatun mukainen, ei sillä ole mitään arvoa iankaikkisuutta ajatellen, se ei pelasta kuolemankaan hetkellä, ja tästä juuri on kysymys, varoittaa vauvakasteen valheellisuudesta, joka johtaa ihmisiä päin ikuisuutta ja ikuista eroa Jumalasta.- ja kirkon kaste
hirvas kirjoitti:
kirkko sitten ei ota vastuuta kastamistaan seurakuntalaisista, jotka juovat, huoraavat, raiskaavat, tappelevat, rikkovat avion ym. Seurakunnan "kaitsijat" ovat tietoisia niistä, muttei nuhtele ketään pahellisesta elämästä. Eikä ketään ole erotettu seurakunnasta rivon elämänsä takia.
Näin sanoo kasteesta evl-kirkon sivu:
Kaste
Kaste on Kristuksen asettama sakramentti ja kristittynä olemisen perusta. Kasteessa ihmisestä tulee sekä kotiseurakuntansa että maailmanlaajuisen kirkon jäsen. Kasteen perustana on Jeesuksen antama kastekäsky. (Matt.28:18-20).
Suurin osa suomalaisista kastetaan sylilapsina. Tässä seurataan useimpien suurten kristillisten kirkkojen vanhaa perinnettä. Lapselle kaste on ensimmäinen oma juhla. Läheisten asemakin muuttuu lapsen myötä: tullaan isäksi ja äidiksi, sisaruksiksi, isovanhemmiksi ja kummeiksi.
Kasteeseen perustuvat myös muut kirkolliset toimitukset: konfirmaatio, avioliittoon vihkiminen ja hautaan siunaaminen. Kaste on liitto Jumalan ja ihmisen välillä. Kaste on myös ilon juhla, jossa kiitetään elämän antajaa."
Kuten huomaat, kasteessa kastetusta tulee KIRKON JÄSEN, ja kirkko on ihmisten perustama organisaatio.
Kuten jo aiemmin sanoin, kirkon vauvakasteella ei ole mitään tekemistä uskon kanssa. Se on VAIN KIRKON antama kaste, jossa kastetusta TEHDÄÄN kirkon jäsen. Uskoa ei edes mainita tuossa kirkon infossa!>> Minkäs takia
Kirjoittanut: hirvas 10.3.2008 klo 12.27
kirkko sitten ei ota vastuuta kastamistaan seurakuntalaisista, jotka juovat, huoraavat, raiskaavat, tappelevat, rikkovat avion ym. Seurakunnan "kaitsijat" ovat tietoisia niistä, muttei nuhtele ketään pahellisesta elämästä. Eikä ketään ole erotettu seurakunnasta rivon elämänsä takia. >>
Minkäshän takia Jumala ei ottanut vastuuta luomistaan Aatamista ja Eevasta vaan antoi heidän - tosin ensin varoitettuaan - syödä Hyvän- ja Pahantiedon puusta?
Kirkko ehkä luottaa julistamaansa Jumalan Sanaan ja siihen, että kylvetyn siemenen itäminen tapahtuu jonkun muun kuin kylväjän toimesta.
>> Kuten huomaat, kasteessa kastetusta tulee KIRKON JÄSEN, ja kirkko on ihmisten perustama organisaatio.
Kuten jo aiemmin sanoin, kirkon vauvakasteella ei ole mitään tekemistä uskon kanssa. Se on VAIN KIRKON antama kaste, jossa kastetusta TEHDÄÄN kirkon jäsen. Uskoa ei edes mainita tuossa kirkon infossa. >>
Sikäli kuin tiedän myös ns. uudestikastajaliikkeet ovat ihmisten perustamia: miksi muutoin niiden historiassa ainittaisiin kuka pastori missäkin kuului perustajajäseniin. Myöskään itse en ole esim. helluntaiseurakunnassa tai baptistiseurakunnassa nähnyt paikalla muita kuin ihmisiä.
Saattaa olla ettei lapsikasteella ole mitään tekemistä uskon kanssa, ellei ihminen pidä sitä arvossa mutta vaikka muljaisin kastealtaassa joka päivä tuohon kasteeseen uskomatta ja sitä arvossa pitämättä, mitä tekemistä tuolla kasteella olisi uskoni kanssa? - kristittyjen
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Raamattu on ilmoitus Jumalan suunnitelmasta ihmiseen nähden. Hän on valmistanut pelastuksen tien, ja pelastukseen kuuluu myös vesikaste, vaikka kaste ei sinänsä pelasta, mutta se on osa pelastus suunnielmasta, siksi tulee mennä kasteelle.
* Ja ainut oikea kaste on USKOVIEN kaste, upottamalla kokonaan veden alle. Mitään vauvakastetta ei ole olemassakaan, ja siksi sitä ei pitäisi esittää raamatullisena totuutena, koska on valhetta.
* Ja jos kirkko on rakentanut oman kastetavan, niin sillä ei ole mitään merkitystä hengellisessä mielessä, se ei auta ketään taivaaseen, eikä se siis ole Raamatun mukainen, ei sillä ole mitään arvoa iankaikkisuutta ajatellen, se ei pelasta kuolemankaan hetkellä, ja tästä juuri on kysymys, varoittaa vauvakasteen valheellisuudesta, joka johtaa ihmisiä päin ikuisuutta ja ikuista eroa Jumalasta.2-vuosituhantisena perinteenä olemassa,kuten hyvin tiedät, tunnustit sen oikeutuksen sitten tai et.
Sikäli olet oikeassa, ettei kastettvalle yksilölle itselleen ole lapsikasteella siirtymäriittinä samaa koettua merkitystä kuin varttuneelle henkilölle koska hän ei oikeastaan kokemuksellisesti ja tietoisesti
voi elää tuota riittitapahtumaa.
Väitän edelleenki, että vain usko siihen, että oma kasteesi on oikea kaste, tekee sinulle tuon kasteen oikeaksi. Ellet usko sitä oikeaksi, se ei ole inulle oikea. Jos pidät sitä oikeana, silloin se sinulle sitä on. kristittyjen kirjoitti:
2-vuosituhantisena perinteenä olemassa,kuten hyvin tiedät, tunnustit sen oikeutuksen sitten tai et.
Sikäli olet oikeassa, ettei kastettvalle yksilölle itselleen ole lapsikasteella siirtymäriittinä samaa koettua merkitystä kuin varttuneelle henkilölle koska hän ei oikeastaan kokemuksellisesti ja tietoisesti
voi elää tuota riittitapahtumaa.
Väitän edelleenki, että vain usko siihen, että oma kasteesi on oikea kaste, tekee sinulle tuon kasteen oikeaksi. Ellet usko sitä oikeaksi, se ei ole inulle oikea. Jos pidät sitä oikeana, silloin se sinulle sitä on.puhut, mutta en välitäkkään, koska sillä ei ole mitään tekemistä Raamatun Sanan kanssa, eikä Raamatullisen uskovien kasteen kanssa.
* Että aivan vapaasti vaan pitäkää vanhat satunne ja olkaa autuaita, siinä vaan on se surulinen puoli, nuo satu satukasteet ei kestä kuoleman tuolla puolen, eivätkä avaa taivaan portteja, ja juuri siksi "paasaan" täällä vauvakasteen harhasta, että edes joku heräisi perinteiden ja kulttien unesta ja ymmärtäisi mikä on Jumalan tahto!- minä puhun.
Mohikaani_27 kirjoitti:
puhut, mutta en välitäkkään, koska sillä ei ole mitään tekemistä Raamatun Sanan kanssa, eikä Raamatullisen uskovien kasteen kanssa.
* Että aivan vapaasti vaan pitäkää vanhat satunne ja olkaa autuaita, siinä vaan on se surulinen puoli, nuo satu satukasteet ei kestä kuoleman tuolla puolen, eivätkä avaa taivaan portteja, ja juuri siksi "paasaan" täällä vauvakasteen harhasta, että edes joku heräisi perinteiden ja kulttien unesta ja ymmärtäisi mikä on Jumalan tahto!Sen sijaan luulen kyllä suurin piirtein tietäväni, mistä sinä puhut.
Toinen kysymys on sitten, onko siitä mitään hyötyä vaikka kuinka me "kaksi vanhaa ukkoa" puhumme kaiken aikaa toistemme ohi. - Hyvää päivänjatkoa, joka tapauksessa!
- J.Edgar
tukehduttaa kysyjät tekstimassaan.
Missään noista kopioimistasi raamatunkohdista ei sanota suoraan, että kastaminen olisi tapahduttava aikuisena tai 10-12 vuoden iässä upottamalla.
Noihin voi vastata yhdellä raamatuntutkijoiden parilla lauseella. Alkuseurakunnissa ja yleensäkin kristinuskon alkutaipaleella kaste toteutettiin pääsääntöisesti käännynnäisille perhekunnittain. Silloin kastettiin kaikki perheenjäsenet isän johdolla, myös vastasyntyneet, jos heitä oli.
Kun olen ihmetellyt Raamatun tulkintaa litteästä maaplaneetasta, niin sinä mohikaani mm. olet vastannut: missään Raamatussa ei sanota maata litteäksi.
Kastekysymykseen siis vastaan: missään Raamatussa ei sanota, että kaste pitää toimittaa helluntailaisten määrittelemällä tavalla.että kaste pitää suorittaa helluntailasiten tavalla, vaan Raamatun tavalla.
* Ja jos kiulultasi saat luettua rauhassa avaukseni, nii selviää aivan varmasti, että veteen mentiin, ja vedestä astuttiin pois, ja siinä vlissä suoritettiin se KASTE, mitä varten veteen ylipäätään mentiin ja pois tultiin.
* On sinultakin, vaikka et edes usko Jumalaan, tosi naiivia väittää ja kinastella vauvakasteen puolseta, miksiköhän sen teet?
* Miksikä et voi hyväksyä mitä Raamattu sanoo asiasta. Ja tämä kaste, mistä minä ja muut uskovienkasteella kastetut puhumme, on se mistä Jeesus antoi lähetyskäskyssään, ei mistään muusta kasteesta, koska tämä Jeesusken antama kaste on ainut mikä on hengellisesti oikea ja se YKSI kaste, josta Raamattu puhuu!
* Minua kovasti ihmetyttää se, että j
ateistinä kinaat kasteesta helluntailaisten palstalla, miksiköhän teet niin? Mikä on motiivisi? Mitä väliä sulle joku kaste, jos et usko edes Jumalaan, jota ilaman ei ole kastettakaan. Olet merkillinen persoona, väittelet asiosita joihin et edes usko, et ensimmäiseenkään, jka pitäisi olla se tärkein? Niin, miksi???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904332
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?442721Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132481Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1082258Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281947- 321945
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2111642Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91617- 291598
- 791426