Haluan ostaa haitarin!

kertokaa!

Onko vaikea oppia soittamaan haitaria?
Aiempaa musiikkikokemusta ei löydy.
Millä hintaa saa kelpo haitarin?
Pidän haitarin äänestä ja haluan oppia soittamaan sitä! HELP!

7

4785

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piano-ope

Harmonikan soitto ei ole vaikeata kunhan on päässyt bassopuoleen sisään. Vaikeutta voi aiheuttaa se tai olla aiheuttamatta se kumpaa harmonikkaa soitat piano- vai näppäinharmonikkaa. Yleensä kuvitellaan että pianoharmonikka on helpompaa kun diskanttipuolen koskettimet ovat pianonkoskettimien näköiset.

Lisäksi kuulee sanottavan että eihän pianoharmonikka ole mitään näppäinharmonikan rinnalle ja senkin olen kuullut että pianoharmonikan soittajat ovat laiskoja. Joo joo. Totuus nyt vain sattuu olemaan vähän erilainen.

Itse pianistina soitan pianoharmonikkaa mutta harkitsen vakavasti näppäinharmonikan ostamista siitä yksinkertaisesta syystä, että kun on nelisointuja niin ne ovat pianoharmonikalla niin skitsoja otteita että näppäimillä pääsisi vähän vähemmällä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että näppäinharmonikka olisi jotenkin helpompi soittaa. Yritän sanoa että se on erilainen soittaa.

Se kumpaan harmonikkatyyppiin päädyt on loppujen lopuksi makukysymys kummassakin tyypissä on ihan yhtä paljon opittavaa.

Harmonikan hankkimisessa taitaa soittimia löytyä mm f-musiikin kotisivuilta sekä monilta soitinrakentajien sivuilta. Paras tapa etsiä näitä sivuja on käyttää googlea eri hakusanoilla. mm. Taisi olla Seinäjoella sijaitseva Lasse Pihlajamaan liike jossa oli tarjolla jos jonkinlaista soittopeliä. sieltä pitäisi löytyä aloitteijallekkin sopiva harmonikka.

Se mitä opetteluun tulee niin ei vaadi kuin kuria että saa itsensä harjoittelemaan. Itse kun opetan pianonsoittoa niin voin sanoa sen että tasan tarkkaan kuulen milloin oppilaat ovat jättäneet läksyt harjoittelematta. Oma viuluopettajani sanookin että kun soitat jonkin asian 128 kertaa niin sen pitäisi sen jälkeen sujua. jos ei suju niin ko. asia on liian vaikea kyseiseen ajankohtaan. täytyy myöntää että tuo on kyllä toiminut.

Joten ei mitään muuta kuin harmonikka syliin ja reipasta mieltä. Jos minä olen oppinut soittamaan pianoa niin miksi sitten sinä et oppisi soittamaan harmonikkaa?

• kertokaa!

Ostin pianohaitarin, sain edullisesti ja mulle ihan riittävä kapine varsinkin kun ei oo mitään kokemusta soittelusta ylipäätäänsä. Saa ny nähdä miten se lähtee menemään..saahan sen aina verkonpainoksi tai katiskalle merkiksi jos jää pinnalle! Omin päin näpyttelen korvakuulolta, säestys varsinkin päin seinä, mahtaako se alkaa sieltä löytymään jossain vaihees, tiedä häntä!?

• voisitko ystävällisesti

hieman valaista minulle, kun haluaisin opetella soittamaan haitaria, mutta kun en mitenkään keksi "logiikkaa" basso puoleen..?

Siis, että mikä sävel on missäkin näppylässä yms... :) Olisi vaan kiva tietää edes JONKIN verran, että pääsisi hiukan edes alkuun.

• Kouvolanpeli
        voisitko ystävällisesti kirjoitti:

hieman valaista minulle, kun haluaisin opetella soittamaan haitaria, mutta kun en mitenkään keksi "logiikkaa" basso puoleen..?

Siis, että mikä sävel on missäkin näppylässä yms... :) Olisi vaan kiva tietää edes JONKIN verran, että pääsisi hiukan edes alkuun.

mene peilin eteen ja etsi sieltä keskivaiheilta se karhennettu nappula, toiselta pystyriviltä palkeesta lähtien.
        Vaakarivit menevät hieman vinosti ylöspäin.
        Se karhennettu nappula on C
        Eli perusbassot sijaitsevat toisella pystyrivillä palkeesta lähtien.
        Siitä vinosti ulospäin on duuri molli ja seiska ja dim soinnut. Lähinnä paljetta on vaihtobassoja, ne voi alussa jättää huomiotta. Eli jos painat C,n ja jätät yhden nappulan väliin vaakarivillä ja otat vaikka humpappaa niin sointu on C molli.
        C,n yläpuolella on G ja Alapuolella F.

• Joskus soittanut

Itse olen soittanut näppäin haitaria ja sitä suosittelen. (Pianohaitarit tuntuu jotenkin... hmm... leluilta.)

Hyviä haitareita lienee suomalaiset ja italialaiset (Giulette, Ramses, yms.). Saksalaisia / venäläisiä syytä välttää.

Hyvän haitarin hinta alkanee 1000e ->

Jonkinlaiseksi soittajaksi pääsee kovalla harjoittelulla aika nopeastikkin. Tosin joillekkin ottaa lujaan kummankin käden erillinen hallinta.

Itse miellän kuitenkin kitaran huomattavasti vaativammaksi soittimeksi.

• joku

Itse se soitin jotain 4 v haitaria kunnes opetteja rupesi ryyppäämään enkä jaksanut mennä musiikki opistoon koska ei oikein teoria kiinnoosta oma haitarini maksoi jotain 15 000 mk. Joka itsestäni on aivan LIIKAA SOITTIMESTA.

• harmonikansoitonopettaja

Ehdottomasti näppäinhaitari!! Otteet helppottuvat pianohaitariin nähden runsaasti ja harmonikan koko on näppäinhaitaroilla pienempi. Ja melodiabassoa on nykyään aivan ehdoton. Jos aloitat soittamaan haitaria, niin aloita ehdottomasti melodiabassolla. Näin koordinointisi basson ja diskantin kesken kehittyy heti aluksi oikeaan suuntaan. Standard-basson voit opetella sitten myöhemmin vaikka jonain kesänä.

Harmonikka soittimena on yksi vaikeimpia sen suuren koon vuoksi. Soittoasento on kaiken a ja o! Tähän liittyy se, että soittaja soittaessaan käyttää KOKO KROPPAANSA eikä vain vasemman käden hauista!!!! Ja samalla pitää olla kuitenkin rento. Ei ole helppoa. Näin vältät krampit ja jännetupintulehdukset ym. vaivat. Mutta harjoittelua ja kärsivällisyyttä ja opettaja joka huolehtii alusta asti että oppilas kulkee oikeilla raiteilla niin hyvä tulee!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe