Olen suunnitellut asuntoni myyntiä, ja asuntoauton hankkimista. Tarkoitus olisi asustella siinä vakituisesti joitakin vuosia. Olisiko jollain tietoa tähän liittyen? Miten esim. posti, verottaja ym. suhtautuu??? Vakitunen työpaikka löytyy.
Irtolaiseksiko?
22
3413
Vastaukset
- lainen
hommaat vaan pl(postilokero) osoitteen, ei muuta.
- kavereita
Jotka asuu leirintäalueella. Onhan siellä kaikki palvelut mitä asumiseen tarvii ja sapuskat kyläkaupasta. Sehän on vain asennoitumiskysymys. Jopa kiinteä postiosoite löytyy.
Periaatteessa viranomaiset tarvii vain jonkun keinon millä saa yhteyden. Tämän ehdon täyttää mm.puhelin ja poste restante (postilokero) osoitteena. Ei ole pakko asua kiinteässä osoitteessa. Perustuslaillinen oikeus on liikkua ja valita vapaasti asuin ja oleskelupaikkansa.
Jotkut kunnat saattavat riidellä jos henkilö asuu esim veneessä. Näistä on väännetty kättä hallinto-oikeuksissa useaan kertaan.- jotain valinnasta
Jos asuu useita vuosia, niin valitse tukeva ja energiataloudellinen talvivaunu ja vähän tilavampi sillä sälää kertyy kaikenlaista. Ehdottamasi auto on huonompi vaihtoehto, sillä se on kallis hankkia, kallis ylläpitää ja paljon kylmempi vaihtoehto.
Vaunu ja pakettiauto voi olla paras yhdistelmä, sillä silloin olisi aina mukana varasto kylmänsietävälle tavaralle.
- otek
edellisen vaununi pari vuotta sitten kaverille joka erosi.Hän päätti asua toistaiseksi vaunussa ja asuu edelleen kausipaikalla lähellä työpaikkaansa.Irtolaisuushan sallittiin jo aikoja sitten. Riittää että on postiosite mihin viranomaiset voivat lähettää kirjeitä,eli esim. Poste restante palvelu riittää.
- uusvaari
Mitä makaa ympäri vuoden asumine leirintäpaikalla? Entä jos joskus haluaa muuallakin oleilla, esim kaupungissa, miten onnistuu P-paikoilla yöpyminen/viikon tilapäinen yöpyminen, mitään leiiä ei ole tarkoitus pystyttää, vaan todella huomaamattomasti olla?
- vuotinen
uusvaari kirjoitti:
Mitä makaa ympäri vuoden asumine leirintäpaikalla? Entä jos joskus haluaa muuallakin oleilla, esim kaupungissa, miten onnistuu P-paikoilla yöpyminen/viikon tilapäinen yöpyminen, mitään leiiä ei ole tarkoitus pystyttää, vaan todella huomaamattomasti olla?
kausipaikka taitaa olla 600-1000 eur välillä.Mutta toki voit yöpyä huomaamattomastikin.Missä asun Espoossa on kaupungin ilmainen parkkialue vaunuile (säilytys) jossa on vuosien varrella asunut ympärivuotisia keikkatyöntekiöitä.Kaupunki vissiin katsonut sormienläpi kun murrot ja ilkivalta poistunut.
- otek
vuotinen kirjoitti:
kausipaikka taitaa olla 600-1000 eur välillä.Mutta toki voit yöpyä huomaamattomastikin.Missä asun Espoossa on kaupungin ilmainen parkkialue vaunuile (säilytys) jossa on vuosien varrella asunut ympärivuotisia keikkatyöntekiöitä.Kaupunki vissiin katsonut sormienläpi kun murrot ja ilkivalta poistunut.
nimimerkin kun pitkään pidin poissa palstan tason takia...Ollut jonkin aikaa jo parempi.
- kulkuriksi syntynyt
Itse olen asustellut asuntoautossani jo vuosia, enkä enää koskaan aio vapaaehtoisesti muuttaa taloihin asumaan. Asia ei ole mikään ongelma kunhan ei pidä liian suurta haloota itsestään. Verottajalle yms viranomaisille on ihan sama missä joku asuu. Verottajalle, Autorekisterille yms riittää jopa Poste Restante osoitteeksi, mutta esim jos haluaa tilata postin kautta jotain tavaraa niin postilokero
on parempi... Ehkä. En tiedä. Itselläni on poste restante osoitteena ja sinne ovat tulleet verolaput, tilatut vene-lehdet yms. Puhelinliittymistä en tiedä, sillä prepaidista ei kukaan kysele ja vitut jostain laajakaistoista. Tätä kirjoittelen kirjastosta.
Asia on siis ongelmatonta. Leiriytyä kannattaa pidemmäksi aikaa campingpaikoille jos leiriytyä meinaa. Kaupungeissa on paljon paikkoja missä olla yön yli. 24h huoltsikoiden parkit on hyviä ja turvallisia toisin kuin autiot prisman parkit, jotka vetää joskus varkaita yms porukkaa puoleensa. Autiolla paikalla yksin tönöttävä asuntoauto... you know.
Venesatamat on myös hyviä paikkoja. Ovat turvallisia. Joskus voi vaikka kysyä rantaa kiertäviltä vartijoilta, että onko okei olla yö tässä.
Yhtä kaikki kannattaa katsoa aina yöpäikaksi sellainen paikka, jossa on liikennettä ja valaistusta tai jonkin sortin vartijatoimintaa esim juuri venesatamat. Pimeät paikat kaupungeissa vetää pikkuvarkaita ja muita ikkunoista kurkkijoita puoleensa.
Meikä ainakin suosittelee, jos meinaat tällaiseen ryhtyä. Monesta mukavuudesta pitää luopua verrattuna taloelämään, mutta mutta... kyllä jokainen ilta työn jälkeen, kun ajaa jonnekin mukavaan paikkaan parkkiin ja tekee pienet iltapalat kaasulla, niin tietää elävänsä. Siinä on mies vapaa eikä sitä muuta tarvi...- Irtolainen
kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä. palataan asiaan kun olen lähdössä kaupoille...
- Irtolaiskandidaatti
Irtolainen kirjoitti:
kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä. palataan asiaan kun olen lähdössä kaupoille...
Ensi kesänä se on sitte "Moro" stadille ja rupeamme eukon kanssa kulkureiksi.Emme tarvi kiinteää asuntoa,emme ongelmanaapureita, emme parkkipaikkakiistelyä,kyttäämistä ym.Yövymme milloin missäkin levähdyspaikalla,harrastamme liikuntaa,taiteita,tutustumme eri kyliin ja kaupunkeihin.Posti tulee restantena,netti toimii kännykän kautta,agrekaatti mukaan ja saa sähköä kun tarvitaan,Leirintäalueella pesemme pyykit.Uimahalleilla on hyvät saunat.Kaikki löytyy mitä tarvitaan, ja varsinkin se tärkein,,,,VAPAUS !
- J.C.
Irtolaiskandidaatti kirjoitti:
Ensi kesänä se on sitte "Moro" stadille ja rupeamme eukon kanssa kulkureiksi.Emme tarvi kiinteää asuntoa,emme ongelmanaapureita, emme parkkipaikkakiistelyä,kyttäämistä ym.Yövymme milloin missäkin levähdyspaikalla,harrastamme liikuntaa,taiteita,tutustumme eri kyliin ja kaupunkeihin.Posti tulee restantena,netti toimii kännykän kautta,agrekaatti mukaan ja saa sähköä kun tarvitaan,Leirintäalueella pesemme pyykit.Uimahalleilla on hyvät saunat.Kaikki löytyy mitä tarvitaan, ja varsinkin se tärkein,,,,VAPAUS !
Tuo on kyllä enemmän kuin rohkea päätös ja vielä rohkeampi toteutettuna. Siinä avautuu aivan uusi näkökulma olevaiseen, jos rohkeus riittää. Lykkyä tykö!
- maykky
J.C. kirjoitti:
Tuo on kyllä enemmän kuin rohkea päätös ja vielä rohkeampi toteutettuna. Siinä avautuu aivan uusi näkökulma olevaiseen, jos rohkeus riittää. Lykkyä tykö!
Heipsan !
7 vuotta sitten hyppäsin täysin tuntemattomaan. Muutin Hesasta kerrostalosta Lopen korpeen jalasmökkiin, jossa ei ollut sähköjä muista mukavuuksista puhumattakaan Kaiken lisäksi mökin katto vuoti (sinä syksynä oli kovia sateita).Asuin siinä vuoden päivät, hankin matkailuvaunun, jossa asuin ensin kesän turvesuon reunalla ja syksyllä siirrettiin vaunu leirintäalueelle. Asuin vaunussa 5 vuotta yhteen menoon. Vaunu alkoi olla siinä pisteessä, että jotain oli tehtävä, joten syksyllä muutin vanhaan ok-taloon ja hankin matkailuauton.
On hienoa kuulla, että on muitakin , jotka ovat innostuneet ko. elämäntavasta. Minusta se on hienoa. Olla vapaa kuin taivaan lintu. Et ole sidottu mihinkään. Tämä elämäntatapa sopii hyvin meikäläiselle, joka kulkee omia polkujaan ("yksinäinen susi"). Maa on lattiana ja taivas kattona. Matkailuauto oli minulle parempi vaihtoehto kuin vaunu (ajoneuvoyhdistelmä vaatii pikku e:n ja ison "veturin" sekä on hankalampi kuljettaa).
AB-kortilla voin "ohjastaa" kulkinettani ja koirani kulkevat mukavasti mukana. Ei tarvitse funtsia yöpymispaikkaa. Hyvää reissuvuotta kaikille kulkureille !
Ps. Poste Restante- osoite on vallan mainio postiosoitteena. Hyvin toimii. - maykky
maykky kirjoitti:
Heipsan !
7 vuotta sitten hyppäsin täysin tuntemattomaan. Muutin Hesasta kerrostalosta Lopen korpeen jalasmökkiin, jossa ei ollut sähköjä muista mukavuuksista puhumattakaan Kaiken lisäksi mökin katto vuoti (sinä syksynä oli kovia sateita).Asuin siinä vuoden päivät, hankin matkailuvaunun, jossa asuin ensin kesän turvesuon reunalla ja syksyllä siirrettiin vaunu leirintäalueelle. Asuin vaunussa 5 vuotta yhteen menoon. Vaunu alkoi olla siinä pisteessä, että jotain oli tehtävä, joten syksyllä muutin vanhaan ok-taloon ja hankin matkailuauton.
On hienoa kuulla, että on muitakin , jotka ovat innostuneet ko. elämäntavasta. Minusta se on hienoa. Olla vapaa kuin taivaan lintu. Et ole sidottu mihinkään. Tämä elämäntatapa sopii hyvin meikäläiselle, joka kulkee omia polkujaan ("yksinäinen susi"). Maa on lattiana ja taivas kattona. Matkailuauto oli minulle parempi vaihtoehto kuin vaunu (ajoneuvoyhdistelmä vaatii pikku e:n ja ison "veturin" sekä on hankalampi kuljettaa).
AB-kortilla voin "ohjastaa" kulkinettani ja koirani kulkevat mukavasti mukana. Ei tarvitse funtsia yöpymispaikkaa. Hyvää reissuvuotta kaikille kulkureille !
Ps. Poste Restante- osoite on vallan mainio postiosoitteena. Hyvin toimii.Lisäys edelliseen, miksi asun ok-talossa. Kyseessä on työsuhdeasunto, joka vaihtunee jossain vaiheessa jälleen pyörien päälle. Matkaan "veli hopea" !
- *eilainaa*
(aloitin ylemmäs saman aiheen kun en huomannut tällaisen jo olevan)
Niin, minuakin kiinostaisi kovasti tämä vaunussa asuminen, sillä en halua sitoutua pitkäksi ajaksi isoon lainaan ja en edes tiedä aijonko jäädä suomeen yms. Joten siinä muutama syy..
Muutenkin, olin todella yllättynyt kuinka hienoja asuntovaunuja nykyään on markkinoilla..
Monet (itseasiassa kaikki jotka löysin) ovat paremman näköisiä kuin kerrostalo yksiöt.
Velkaakaan ei tarvitsisi maksella koko lopun elämäänsä..
Nyt kysynkin konkareilta;
Millä hinnalla saa hyvän, vuodenympäri elämää kestävän vaunun (uuden)?
Ja tietääkö joku Helsingin Rastilassa sijaitsevien leirintäpaikkojen hintaa? Vuodenympäri?
Paljonko tulee vaunuun käytettävän sähkön hinnaksi ja miten toimii vessa ja suihku käytännössä?
Millaisia kompastuskiviä tällaiseen elämään liittyy? omat kokemukset?
Kiitos jos joku jaksaa sepustaa :)
Aa, juu ja tietysti jotain sivustoa jossa esitellään vaunuja saa suositella :)
kiitos oikein paljon!- otek
aluksi..ette ole ensimmäisiä jotkä siihen ryhtyy.
vanhan vaununi möin kaverille joka asuu jo kohta kahta vuotta siinä.Se onnistuu mikäli löytää paikan missä annetaan asua ympäri vuoden.Ainakin silloin ilman ongelmia.Poste restante riittää viralliseksi osoitteeksi tänä päivänä.Eli haet postisi joka päivä tai muutaman kerran viikossa.
Mutta tavoitettavuus pitää olla taattu.Siis viralliselta taholta.Sähkönkuluutus on sitten kallimpaa vaunulla. Noin ,20-,25 eur/kwH jos mittari.Eli se kannattaa hankkia.Muulloin 2-8 eur/vrk.Jos asut ympäri vuoden niin kuin kaverini niin saat varmaan neuvoteltua alueen isännän kanssa kaikista kustannuksista.
En tiedä missä elämän tilaanteessa eläät mutta kannattaa harkita tarkkaan aikooko asua näin loppuelämänsä.Varsinkin jos et ole vielä eläkeiäsä.Tilapäisesti voisin kyllä itsekkin ajatella.Ero,työttömyys etc...
Ps.Onnea sinulle... - Kulkurit ry
otek kirjoitti:
vanhan vaununi möin kaverille joka asuu jo kohta kahta vuotta siinä.Se onnistuu mikäli löytää paikan missä annetaan asua ympäri vuoden.Ainakin silloin ilman ongelmia.Poste restante riittää viralliseksi osoitteeksi tänä päivänä.Eli haet postisi joka päivä tai muutaman kerran viikossa.
Mutta tavoitettavuus pitää olla taattu.Siis viralliselta taholta.Sähkönkuluutus on sitten kallimpaa vaunulla. Noin ,20-,25 eur/kwH jos mittari.Eli se kannattaa hankkia.Muulloin 2-8 eur/vrk.Jos asut ympäri vuoden niin kuin kaverini niin saat varmaan neuvoteltua alueen isännän kanssa kaikista kustannuksista.
En tiedä missä elämän tilaanteessa eläät mutta kannattaa harkita tarkkaan aikooko asua näin loppuelämänsä.Varsinkin jos et ole vielä eläkeiäsä.Tilapäisesti voisin kyllä itsekkin ajatella.Ero,työttömyys etc...
Ps.Onnea sinulle...Perustetaan kulkuri yhdistys, Kulkurit ry.Asumme vaunuissa/autoissa/busseissa/veneissä (ei kuitenkaan niiden alla)laivoissa.Voitaisiin tavata vuosittain , tutustua,kertoa kokemuksista ja yhteisestä elämäntavasta.Oikeastaan olemme Elämäntapakulkureita.Vähän niinkuin oli aikoinaan elämäntapaintiaanejakin.Olen puhunut.Hau.
- Maleksija
Kulkurit ry kirjoitti:
Perustetaan kulkuri yhdistys, Kulkurit ry.Asumme vaunuissa/autoissa/busseissa/veneissä (ei kuitenkaan niiden alla)laivoissa.Voitaisiin tavata vuosittain , tutustua,kertoa kokemuksista ja yhteisestä elämäntavasta.Oikeastaan olemme Elämäntapakulkureita.Vähän niinkuin oli aikoinaan elämäntapaintiaanejakin.Olen puhunut.Hau.
Kiinnostus kokemusten vaihtoon on ihan ymmärrettävää, mutta yhdistyminen olisi vastoin koko homman irtiottoluonnetta. Toisaalta, onhan Suomessa Anarkistiliittokin.
- Kulkuriksi syntynyt
otek kirjoitti:
Ps.Onnea sinulle...keksii päässään kaikenlaisia miksi-näin-ei-voi-elää-syitä mollata asuntoauto-vaunuelämä.
Missään ei sanota, että ihmisen pitäisi jotenkin erityisesti olla tavoitettavissa. Tietenkin jos käy ansiotyössä on hyvä olla verottajan kanssa väleissä.
Mutta ei sillekään taholle tarvi mitään erityisiä osoitteita joka helevatan päivä ilmoitella. Ja mikähän mahtaa olla se virallinen taho, joka haluaa tietää missä ja miten asun...? Itse olen ns kirjoilla milloin missäkin, mutta sillä ei ole taas mitään tekemistä sen kanssa, että tavoittaako posti minut siitä osoitteesta. Yleensä
teen maasta/maahanmuuttoilmoituksen kun vaihtaa maata.
Itse asuin ensin vuosia asuntovaunuissa monessa paikassa ympäri Pohjoismaita. Sähkönkulutus oli euroissa 50 eurosta ylöspäin riippuen mitä sähköhärveleitä keksi hankkia vaunuun. Pääsääntöisesti leirintäalueilla asuva elää helppoa ja mukavaa elämää. On sähköt ja suihkut ja pyykinpesumahdollisuudet.
Itsellä alkoi paikallaanjumittaminen kuitenkin tympiä. Vaununaapurin tavat oppii pian vaikka kenekään elämää ei mitenkään erityisesti kyttäisikään. Siksi vaihdoin autoon. Vaikka ensin mietin pakun ja vaunun liikkuvaa yhdistelmää hylkäsin sen toimimattomana. Vaunua pitäisi hinata mukana joka paikkaan tai se pitäisi koko ajan kykeä kiinni ja irti.
Auto on hyvä ratkaisu mulle. Koko omaisuus kulkee mukana ja jopa sukset ovat katolla boksissa, jos sattuu lunta tulemaan. Olen laittanut isot vesitankit, että pystyy ottamaan pikasuihkut tarpeen vaatiessa. Muuten kyllä käyn suihkussa muutamissa eri paikoissa. Esim joillakin huoltsikoilla, uimahalleissa ja kesäisin jopa järvissä.
Vaatteet pesen käsinpyöritettävällä pesukoneella, joka ei siis kuluta sähköä. Joskus käytän pesuloita esim pikkutakkien putsaukseen.
Autoni ei vie paikallaan ollessa paljoa sähköä, sillä sähkövempeleet ovat aika vähissä. Tv ja videot sekä radio tietenkin on. Tosin nyt on jonkinlainen nettihommeli haussa, mutta mitään ihme härveleitä en ole katsonut tarpeelliseksi hankkia.
Naftaa kuluu vähän riippuen monesta tekijästä. Yleensä menee noin 250 e / kk dieseliin. Vedestä maksan 10-20 euroa 100 litran kannusta. Muut kulut mitä milloinkin.
Yövyn useissa eri paikoissa ja harvoin jään pitkäksi aikaa samaan paikkaa. Jos on esim työstä viikonloppu vapaata saatan ajaa jonnekin rauhalliselle rannalle tms ja vetää kännit tai vain olla ja öllöttää siinä kuin kuka tahansa viikonloppuvapaata pitävä omakotitaloasuja. Keittelen kaasulla perunat ja sitä rataa. Bongailen lintuja kiikareilla. Jos näette joskus illalla jonkun yöhuoltsikan pihassa Fiatin parkissa, jonka asunto-osasta kajastaa tv:n kajo, siellä saattaa olla meitsi vetäytymässä nukkumishommiin.
Aion elää näin niinkauan kuin olen hengissä. En aio koskaan muuttamaan taloihin asumaan. Jos kunto ei iän myötä salli ajamista hankin sitten vaunun jonnekin rauhalliselle paikalle eläkepäiviksi. Olen tavannut muutamia vanhoja äijiä, jotka ovat ikänsä eläneet kiertävää elämää ja he ovat todenneet, että kun on syntynyt kuljeksimaan, niin ei sitä enää vanhanakaan osaa jäädä jumittaan johonkin kerrostaloloukkoon. - *eilainaa*
Kulkuriksi syntynyt kirjoitti:
keksii päässään kaikenlaisia miksi-näin-ei-voi-elää-syitä mollata asuntoauto-vaunuelämä.
Missään ei sanota, että ihmisen pitäisi jotenkin erityisesti olla tavoitettavissa. Tietenkin jos käy ansiotyössä on hyvä olla verottajan kanssa väleissä.
Mutta ei sillekään taholle tarvi mitään erityisiä osoitteita joka helevatan päivä ilmoitella. Ja mikähän mahtaa olla se virallinen taho, joka haluaa tietää missä ja miten asun...? Itse olen ns kirjoilla milloin missäkin, mutta sillä ei ole taas mitään tekemistä sen kanssa, että tavoittaako posti minut siitä osoitteesta. Yleensä
teen maasta/maahanmuuttoilmoituksen kun vaihtaa maata.
Itse asuin ensin vuosia asuntovaunuissa monessa paikassa ympäri Pohjoismaita. Sähkönkulutus oli euroissa 50 eurosta ylöspäin riippuen mitä sähköhärveleitä keksi hankkia vaunuun. Pääsääntöisesti leirintäalueilla asuva elää helppoa ja mukavaa elämää. On sähköt ja suihkut ja pyykinpesumahdollisuudet.
Itsellä alkoi paikallaanjumittaminen kuitenkin tympiä. Vaununaapurin tavat oppii pian vaikka kenekään elämää ei mitenkään erityisesti kyttäisikään. Siksi vaihdoin autoon. Vaikka ensin mietin pakun ja vaunun liikkuvaa yhdistelmää hylkäsin sen toimimattomana. Vaunua pitäisi hinata mukana joka paikkaan tai se pitäisi koko ajan kykeä kiinni ja irti.
Auto on hyvä ratkaisu mulle. Koko omaisuus kulkee mukana ja jopa sukset ovat katolla boksissa, jos sattuu lunta tulemaan. Olen laittanut isot vesitankit, että pystyy ottamaan pikasuihkut tarpeen vaatiessa. Muuten kyllä käyn suihkussa muutamissa eri paikoissa. Esim joillakin huoltsikoilla, uimahalleissa ja kesäisin jopa järvissä.
Vaatteet pesen käsinpyöritettävällä pesukoneella, joka ei siis kuluta sähköä. Joskus käytän pesuloita esim pikkutakkien putsaukseen.
Autoni ei vie paikallaan ollessa paljoa sähköä, sillä sähkövempeleet ovat aika vähissä. Tv ja videot sekä radio tietenkin on. Tosin nyt on jonkinlainen nettihommeli haussa, mutta mitään ihme härveleitä en ole katsonut tarpeelliseksi hankkia.
Naftaa kuluu vähän riippuen monesta tekijästä. Yleensä menee noin 250 e / kk dieseliin. Vedestä maksan 10-20 euroa 100 litran kannusta. Muut kulut mitä milloinkin.
Yövyn useissa eri paikoissa ja harvoin jään pitkäksi aikaa samaan paikkaa. Jos on esim työstä viikonloppu vapaata saatan ajaa jonnekin rauhalliselle rannalle tms ja vetää kännit tai vain olla ja öllöttää siinä kuin kuka tahansa viikonloppuvapaata pitävä omakotitaloasuja. Keittelen kaasulla perunat ja sitä rataa. Bongailen lintuja kiikareilla. Jos näette joskus illalla jonkun yöhuoltsikan pihassa Fiatin parkissa, jonka asunto-osasta kajastaa tv:n kajo, siellä saattaa olla meitsi vetäytymässä nukkumishommiin.
Aion elää näin niinkauan kuin olen hengissä. En aio koskaan muuttamaan taloihin asumaan. Jos kunto ei iän myötä salli ajamista hankin sitten vaunun jonnekin rauhalliselle paikalle eläkepäiviksi. Olen tavannut muutamia vanhoja äijiä, jotka ovat ikänsä eläneet kiertävää elämää ja he ovat todenneet, että kun on syntynyt kuljeksimaan, niin ei sitä enää vanhanakaan osaa jäädä jumittaan johonkin kerrostaloloukkoon.Jos nyt oletetaan että ostan vaunun, niin millainen on hyvä? Olen katsellut netistä Hobbyn vaunuja..
Mutta kuitenkin jos aion vaunussa ympäri vuoden asua, niin mitä tulisi ottaa huomioon, ja minkä kokoinen vaunun tulisi olla?
Olisihan se ihan kiva jos liikkumatilaa olisi edes vähän.. Onko vaunujen koossa edes eroja?
Kun jotkut ovat 4 hengelle, toiset 6.lle 7.lle..
Isontuvatko vaunutkin petipaikkojen myötä?
Juu, myönnän olevani vähän aloittelija, mutta siksipä teiltä kyselen :) - Kulkuriksi syntynyt
*eilainaa* kirjoitti:
Jos nyt oletetaan että ostan vaunun, niin millainen on hyvä? Olen katsellut netistä Hobbyn vaunuja..
Mutta kuitenkin jos aion vaunussa ympäri vuoden asua, niin mitä tulisi ottaa huomioon, ja minkä kokoinen vaunun tulisi olla?
Olisihan se ihan kiva jos liikkumatilaa olisi edes vähän.. Onko vaunujen koossa edes eroja?
Kun jotkut ovat 4 hengelle, toiset 6.lle 7.lle..
Isontuvatko vaunutkin petipaikkojen myötä?
Juu, myönnän olevani vähän aloittelija, mutta siksipä teiltä kyselen :)Itselläni on ollut pari Hobbya ja Solifer, eikä kummassakaan merkissä ollut moittimista. Pelasivat teknisesti hyvin ja pannnu lämmitti vaunun kovillakin pakkasilla. Hobby pysyi kerran jopa -40 asteen pakkasessa asuttavassa lämmössä.
Vaunua valitessa itse ainakin painotan sisätilan järjestelyjä. Esim takaovi on mielestäni epäkäytännöllinen ratkaisu, jos varsinainen oleskelutila on edessä. Näin nukkumapaikka jää ikäänkuin kulkureitille. Mulla oli se solifer juuri tuota mallia, joten vaihdoin sen pois Hobbyyn, joka olis suurinpiirtein samaa hintaluokkaa.
Hobbyissa ovi oli siis vaunun etupuolella ja sisäänkäynti tuli suoraan oleskelutilaan. Takaosaan rakensin kiinteän runkopatjasängyn poikittain. Siihen jäi hyvin vielä tilaa yöpöydälle. Kannattaa miettiä sitäkin, että kun joka aamu kun herää niin pitääkö siitä sängyltä vääntäytyä ylös vai riittääkö pelkästään ylösnousu.
En tiedä noista markkinamiesten makuupaikkojen lukumääristä, sillä pieneen vaunuun nukuttaa vaikka koko kylän jos niikseen tulee. Sinähän olet ostamassa vaunua asumiseen, joten kannattaa miettiä sitä siltä kantilta. Ei sinne vaunuun mahdu mitään kuntosalilaitteita eikä sellaista. Taulutv on hyvä keksintö. Se ei vie tilaa niin paljon kuin vanhan ajan pönttölaatikot.
Suihku/wctila on uusissa vaunuissa jo hyvää luokkaa yksiön vessaan verrattuna, mutta jos meinaat halvemmalla saada, niin hanki sellainen vaunu, jossa ei ole mitään kiinteää vessanpönttösysteemiä eikä suihkuhommeleita. Joku portapotta on ihan okei, ettei yöllä tarvi lähtee kusihommiin pitkin mäkeä. Mutta suihku on vähän... riippuu tietenkin paljo sulla on rahaa panostaa. Ja muutenkin tuollaisessa vaneri/lastulevykopissa kandee suihkuhommat unohtaa. Höyry kastelee vaan vaunun läpikotaisin.
Jos asustelet leirintäalueella läpi vuoden, niin niissä on kyllä suihkut ja saunat ja pyykkituvat yms. Joten se vaunun vessakoppi sopii hyvin varastoksi, käsien pesuun ja hampaiden harjaamiseen. Deodorantin säilytyspaikaksi.
Kaasun suhteen kannattaa olla varovainen.. varsinkin jos viina maistuu joskus. Itse ostin pienen yhden levyn sähkökeittolevyn ja mikron, joilla saa perunat ja kalat kyllä kypsäksi.
Etutelttaan kannattaa myös sijoittaa. Talvella se toimii tuulikaappina ja kesällä ylimääräisenä olohuoneena. Kannattaa vetää teltan lattiapinta-ala täyteen vaikka vr:n lavoja ja joku vesivaneri ja päälle matot, niin jopa on viihtyisää. Eikä tarvi päissään kompuroida niin paljon, kun nousu vaunuun ei ole kohtuuton.
Kannattaa kysellä leirintäalueiden hinnoista. Kesäkaudet on tietty kalliimpia, mutta ei mitään älyttömiä. Esim Porin Yyterissä oli reilu 400 e touko-elokuun vuokra sähköt (n.30 e/kk). Helsingin Rastilassa maksaa talvikuukaudet siinä parinsadan hujakoilla plus sähkö. Tukholmassa maksoi Bromman leirintäalueella n. 290 e/kk sis sähköt. Siellä oli myös kaapelitv liittymät ja netin sai jos oli flansysteemit itellä. Oslossa oli Holmenkollenilla n. 300 e/kk sis sähköt. Joka paikassa on ollut hyvät suihkut ja pesutuvat ja saunat. Että ei siinä ainakaan paskalta ala haiseen.
Jokaisella leirintäalueella missä olen asunut on ollut paljon tyyppejä, jotka asuu vaunuissa. Se on siis heidän koti eikä mikään pikku kesämökki tai leikkipaikka, jossa käydään rentoutumassa. Vaunussa asutaan ja ollaan ja eletään siinä kuin kivitalossa. Ei siis ole mitään "oikeaa" paikkaa jonne posti tai viranomainen tarvittaessa tulee.
Itse haistatan paskat kaikenmaailman muuttoilmoituksille ja rekisterimerkinnöille. Rekisteröitykööt ne joilla on siihen tarvetta. Verottajalle annoin jonkun osoitteen, jonne voi lähettää mätkynsä... joita en maksa. - *eilainaa*
Kulkuriksi syntynyt kirjoitti:
Itselläni on ollut pari Hobbya ja Solifer, eikä kummassakaan merkissä ollut moittimista. Pelasivat teknisesti hyvin ja pannnu lämmitti vaunun kovillakin pakkasilla. Hobby pysyi kerran jopa -40 asteen pakkasessa asuttavassa lämmössä.
Vaunua valitessa itse ainakin painotan sisätilan järjestelyjä. Esim takaovi on mielestäni epäkäytännöllinen ratkaisu, jos varsinainen oleskelutila on edessä. Näin nukkumapaikka jää ikäänkuin kulkureitille. Mulla oli se solifer juuri tuota mallia, joten vaihdoin sen pois Hobbyyn, joka olis suurinpiirtein samaa hintaluokkaa.
Hobbyissa ovi oli siis vaunun etupuolella ja sisäänkäynti tuli suoraan oleskelutilaan. Takaosaan rakensin kiinteän runkopatjasängyn poikittain. Siihen jäi hyvin vielä tilaa yöpöydälle. Kannattaa miettiä sitäkin, että kun joka aamu kun herää niin pitääkö siitä sängyltä vääntäytyä ylös vai riittääkö pelkästään ylösnousu.
En tiedä noista markkinamiesten makuupaikkojen lukumääristä, sillä pieneen vaunuun nukuttaa vaikka koko kylän jos niikseen tulee. Sinähän olet ostamassa vaunua asumiseen, joten kannattaa miettiä sitä siltä kantilta. Ei sinne vaunuun mahdu mitään kuntosalilaitteita eikä sellaista. Taulutv on hyvä keksintö. Se ei vie tilaa niin paljon kuin vanhan ajan pönttölaatikot.
Suihku/wctila on uusissa vaunuissa jo hyvää luokkaa yksiön vessaan verrattuna, mutta jos meinaat halvemmalla saada, niin hanki sellainen vaunu, jossa ei ole mitään kiinteää vessanpönttösysteemiä eikä suihkuhommeleita. Joku portapotta on ihan okei, ettei yöllä tarvi lähtee kusihommiin pitkin mäkeä. Mutta suihku on vähän... riippuu tietenkin paljo sulla on rahaa panostaa. Ja muutenkin tuollaisessa vaneri/lastulevykopissa kandee suihkuhommat unohtaa. Höyry kastelee vaan vaunun läpikotaisin.
Jos asustelet leirintäalueella läpi vuoden, niin niissä on kyllä suihkut ja saunat ja pyykkituvat yms. Joten se vaunun vessakoppi sopii hyvin varastoksi, käsien pesuun ja hampaiden harjaamiseen. Deodorantin säilytyspaikaksi.
Kaasun suhteen kannattaa olla varovainen.. varsinkin jos viina maistuu joskus. Itse ostin pienen yhden levyn sähkökeittolevyn ja mikron, joilla saa perunat ja kalat kyllä kypsäksi.
Etutelttaan kannattaa myös sijoittaa. Talvella se toimii tuulikaappina ja kesällä ylimääräisenä olohuoneena. Kannattaa vetää teltan lattiapinta-ala täyteen vaikka vr:n lavoja ja joku vesivaneri ja päälle matot, niin jopa on viihtyisää. Eikä tarvi päissään kompuroida niin paljon, kun nousu vaunuun ei ole kohtuuton.
Kannattaa kysellä leirintäalueiden hinnoista. Kesäkaudet on tietty kalliimpia, mutta ei mitään älyttömiä. Esim Porin Yyterissä oli reilu 400 e touko-elokuun vuokra sähköt (n.30 e/kk). Helsingin Rastilassa maksaa talvikuukaudet siinä parinsadan hujakoilla plus sähkö. Tukholmassa maksoi Bromman leirintäalueella n. 290 e/kk sis sähköt. Siellä oli myös kaapelitv liittymät ja netin sai jos oli flansysteemit itellä. Oslossa oli Holmenkollenilla n. 300 e/kk sis sähköt. Joka paikassa on ollut hyvät suihkut ja pesutuvat ja saunat. Että ei siinä ainakaan paskalta ala haiseen.
Jokaisella leirintäalueella missä olen asunut on ollut paljon tyyppejä, jotka asuu vaunuissa. Se on siis heidän koti eikä mikään pikku kesämökki tai leikkipaikka, jossa käydään rentoutumassa. Vaunussa asutaan ja ollaan ja eletään siinä kuin kivitalossa. Ei siis ole mitään "oikeaa" paikkaa jonne posti tai viranomainen tarvittaessa tulee.
Itse haistatan paskat kaikenmaailman muuttoilmoituksille ja rekisterimerkinnöille. Rekisteröitykööt ne joilla on siihen tarvetta. Verottajalle annoin jonkun osoitteen, jonne voi lähettää mätkynsä... joita en maksa.Kiitos hyvistä vinkeistä..
Tuo suihkuhomma mietityttää vähän.. Sillä olen naispuolinen ja tiedän tarvitsevani suihkun..
eli se tulisi olla ainakin siinä vaunussa jossa minä asun.. Ja niinkuin sanoin, aikomukseni ei ole liikutella vaunua, sillä se tulee asumiseen, ei matkailuun..
Ja olen ajatellut satsata vaunuun jonkin verran, sillä se on sitten koti.
Ja kuitenkin tulee halvemmaksi kuin jokin kämänen yksiö..
Mutta olitkin sitä mieltä että uusissa vaunuissa suihkut on okei?
Sain oikein hyvää infoa, kiitos siitä :)
Millaisia ihmisiä vaunuissa yleensä asuu?
Tarkoitan, että onko naapuriksi odotettavissa kasa juopuneita? vai ihan perus ihmisiä? - jaakko l
*eilainaa* kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistä..
Tuo suihkuhomma mietityttää vähän.. Sillä olen naispuolinen ja tiedän tarvitsevani suihkun..
eli se tulisi olla ainakin siinä vaunussa jossa minä asun.. Ja niinkuin sanoin, aikomukseni ei ole liikutella vaunua, sillä se tulee asumiseen, ei matkailuun..
Ja olen ajatellut satsata vaunuun jonkin verran, sillä se on sitten koti.
Ja kuitenkin tulee halvemmaksi kuin jokin kämänen yksiö..
Mutta olitkin sitä mieltä että uusissa vaunuissa suihkut on okei?
Sain oikein hyvää infoa, kiitos siitä :)
Millaisia ihmisiä vaunuissa yleensä asuu?
Tarkoitan, että onko naapuriksi odotettavissa kasa juopuneita? vai ihan perus ihmisiä?Kyllä ne miehetkin tarvitsevat joskus suihkua...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358