Mitenkäs kannattaisi laskea, hyödynkö käyttöetuautosta verrattuna itse kokonaan lainalla rahoittamaani vastaavaan autoon? Mun matikkapää ei ole ihmeellinen, mutta sen ymmärrän, että lainan korko ja auton arvon alennus täytyy huomioida...
Oma vai käyttöetu?
17
1781
Vastaukset
- Michel
Itse sain tuossa vuosi sitten mahdollisuuden etuilu autoon ja sellaisen sitten otin alle. Sen verran kalliiksi tuo tulee Suomen verotus-käytännön takia, että omalla olisin jo kohtuullisen rikas mies.
Onhan etuauto helppo ja vaivaton, mutta ei taloudellisesti järkevä. Jos ajat paljon, niin omalla pääset helposti voiton puolelle korvausten ansiosta. - Michel
Oma auto ja varsinkin silloin, jos ajat paljon. Itse otin etu-auton ja kaduttaa aivan tajuttomasti. Suomen verotus on tehty, niin tyhmästi, että omalla autolla olisin näillä kilometreillä jo rikas mies.
Laske vaikka näin.
Palkka autoetu = summa, josta vero lasketaan
Palkka-vero = käteentuleva osio, ylläri.
Esim.
Palkka 1000 autoetu 500 = 1500 -> vero 25% = 375
Palkka 1000- vero 375 = 625
Veroprosentti nousee ja palkka pienenee.... - Michel
Oma auto ja varsinkin silloin, jos ajat paljon. Itse otin etu-auton ja kaduttaa aivan tajuttomasti. Suomen verotus on tehty, niin tyhmästi, että omalla autolla olisin näillä kilometreillä jo rikas mies.
Laske vaikka näin.
Esim.
Veroprosentti nousee ja palkka pienenee.... - autoilija
mainio, http://www.mainio.net/channel.asp?path=1;1132;1137
jollain tämän sivuilla oli pitkä juttu asiata kantsii lukee - Michel
Laske vaikka näin.
Esim.
Veroprosentti nousee ja palkka pienenee.... - aapo
ostat auton käytetyn / uuden hintaan 20 tEuroa.
Hinta laskee autossa liikkeesta ulos ajaessa 3000 euroa ja sen jälkeen keskimäärin 200 euroa per kk.
3 vuoden käyttöajalla tuo tekee 3000 200 * 36 = 3000 7200 = 10200 euroa kustannuksia = noin 300 euroa / kk.
Tämän lisäksi polttoaineet ja huollot,renkaat yms = noin 500 euroa / kk bensa-autolla jos ajaa noin 3000 tkm / kk.
Yhteensä noin 800 euroa / kk.
Jos saa kilsakorvauksia noin 1000 km / kk työnantajalta, niin se tekee n. 380 euroa / kk
eli nettokustannus onm silloin noin 400 euroa / kk.- Työsuhdeautoilija
Jos on täysiautoetu niin se on tavattoman huoletonta autoilua. Ei tarvitse murehtia oikeastaan mistään. Ei vakuutusmaksuista eikä kolhimisjutuissa omavastuista. Sakot täytyy yleensä itse maksaa. Työnantaja hoitaa kaiken. Kolmen vuoden välein uusi auto alla. Kyllä siitä voisi jo vähän maksaakin. Oman auton pitämisellä voitat ainoastaan silloin kun ostat halvalla auton ja ajat sen loppuun. Mutta mitä työnantajasi tykkää siitä että käyt asiakkaiden luona jollain ruosteläjällä.
- cdi
Työsuhdeautoilija kirjoitti:
Jos on täysiautoetu niin se on tavattoman huoletonta autoilua. Ei tarvitse murehtia oikeastaan mistään. Ei vakuutusmaksuista eikä kolhimisjutuissa omavastuista. Sakot täytyy yleensä itse maksaa. Työnantaja hoitaa kaiken. Kolmen vuoden välein uusi auto alla. Kyllä siitä voisi jo vähän maksaakin. Oman auton pitämisellä voitat ainoastaan silloin kun ostat halvalla auton ja ajat sen loppuun. Mutta mitä työnantajasi tykkää siitä että käyt asiakkaiden luona jollain ruosteläjällä.
Kukaan ei yleensä huomaa autoedun vaikutusta eläkkeeseen ja esim työttömyysturvaan. Niitä maksetaan VAIN rahaosuudesta. Eli se 500 e autoetu ei kasvata eläkettä eikä työttömyyspäivärahaa jne.
Lisäksi olen kuullut valitettavan, ettei 60 tkm/3v aina sittenkään riitä. Yli menevät kilometrit tulevat todella kalliiksi. Autoetuautoon ei saa itse tehdä/asentaa mitään.
Toisaalta sijoittamasi raha ei tuota mitään, jos se on kiinni omassa autossa. Huolloista en murehtisi, koska nykyautoissa huoltoväli on 20 tkm. Jos itse joutuu kerran vuodessa käyttämään huollossa, niin ei paljoa rasita. Oman saa vaihtaa milloin sopivalta tuntuu. Kolmessa vuodessa ehtii tapahtua monenlaista. - Etuilija
Sori huutaminen otsikossa, kaavasi on sinänsä ok, mutta se olettaa, että auton arvo PUOLIINTUU kolmessa vuodessa, mitä se ei kylläkään tee. No ehkä jossain Saksassa.
- enää vain saksassa
Etuilija kirjoitti:
Sori huutaminen otsikossa, kaavasi on sinänsä ok, mutta se olettaa, että auton arvo PUOLIINTUU kolmessa vuodessa, mitä se ei kylläkään tee. No ehkä jossain Saksassa.
Autotuonti sieltä nahkahousumaasta on sen verran vilkasta että arvonalenemakäyrät voivat muutaman vuoden päästä näyttää hyvin paljon samanlaiselta kuin Saksassa...
- Hans
enää vain saksassa kirjoitti:
Autotuonti sieltä nahkahousumaasta on sen verran vilkasta että arvonalenemakäyrät voivat muutaman vuoden päästä näyttää hyvin paljon samanlaiselta kuin Saksassa...
Itse asiassa yllättävän hiljaista. Odotukset oli n 40000 autoa tänä vuonna; toteutunee vain puolet siitä.
- kaikki kokenut
Työsuhdeautoilija kirjoitti:
On se niin mukava omistaa oma auto. Työsuhde-autolla ajaessa tulee aina mieleen, mitenkä sitten kun ne yt-neuvottelut alkavat ja työsuhde irtisanotaan. Silloin menee kaikki edut, ja jäät tyhjän päälle. Kyllä on sen jälkeen inhoittava kävellä asunnon parkkipaikalla, jos kulkupelinä on vain polkupyörä. Köyhyys on vakava asia vaikka se joskus hymyillyttää. Itse ajelen työajoa 30 000 km / vuosi, tekee 0,39 x 30 000 km = 11 7000,-
Sen jos kerron 3 vuodella, ollaan 35 100,- - bensat ja huollot, mutta auton vaihtoon jää silti ainakin 20 000,-. sillä pysyy hyvässä autokannassa kiinni. Ei tarvi ryksytellä millään 1,6 koneilla ja mikä parasta, omistaa jotain. - en usko
kaikki kokenut kirjoitti:
On se niin mukava omistaa oma auto. Työsuhde-autolla ajaessa tulee aina mieleen, mitenkä sitten kun ne yt-neuvottelut alkavat ja työsuhde irtisanotaan. Silloin menee kaikki edut, ja jäät tyhjän päälle. Kyllä on sen jälkeen inhoittava kävellä asunnon parkkipaikalla, jos kulkupelinä on vain polkupyörä. Köyhyys on vakava asia vaikka se joskus hymyillyttää. Itse ajelen työajoa 30 000 km / vuosi, tekee 0,39 x 30 000 km = 11 7000,-
Sen jos kerron 3 vuodella, ollaan 35 100,- - bensat ja huollot, mutta auton vaihtoon jää silti ainakin 20 000,-. sillä pysyy hyvässä autokannassa kiinni. Ei tarvi ryksytellä millään 1,6 koneilla ja mikä parasta, omistaa jotain.jos menee työpaikka alta niin eipä siinä paljoa auta että pihassa seisoo velkainen hankinta jonka arvo tippuu joka hetki - vaikka et ajaisi!
oletko tietoinen että auton käyttäminen maksaa vähintäin 0,35 euroa/km joten laskentakaavasi ei toimi noin.
"Vuokraa se minkä arvo laskee, omista se minkä arvo nousee" - ikivanha sanonta - kaikki kokenut
en usko kirjoitti:
jos menee työpaikka alta niin eipä siinä paljoa auta että pihassa seisoo velkainen hankinta jonka arvo tippuu joka hetki - vaikka et ajaisi!
oletko tietoinen että auton käyttäminen maksaa vähintäin 0,35 euroa/km joten laskentakaavasi ei toimi noin.
"Vuokraa se minkä arvo laskee, omista se minkä arvo nousee" - ikivanha sanontaJoo tuohan on varsin totta, mutta miksi et laita omistamaasi tuottamaan. Sijoitus se on autokin, jos tuottoa ( välirahaa syntyy 20 000,-/3 vuotta )
Kysyn vain, miksi niin moni nykyisin valitsee km-
korvaukset ??. Autoetu oli vielä 15 vuotta sitten etu, josta kertyi eläke-etuakin. Nykyisin ei, nettopalkalla tuskin leivässä pysyt ja eläke-etuja ei synny. Jos työttömäksi jään, niin sitten äkkiä autoa pois myymään. Saahan siitäkin sitten leivän päälle jotain, työttömyyskorvausten lisäksi.
- cdi
>Kukaan ei yleensä huomaa autoedun vaikutusta eläkkeeseen ja esim työttömyysturvaan. Niitä maksetaan VAIN rahaosuudesta. Eli se 500 e autoetu ei kasvata eläkettä eikä työttömyyspäivärahaa jne.
Lisäksi olen kuullut valitettavan, ettei 60 tkm/3v aina sittenkään riitä. Yli menevät kilometrit tulevat todella kalliiksi. Autoetuautoon ei saa itse tehdä/asentaa mitään.
Toisaalta sijoittamasi raha ei tuota mitään, jos se on kiinni omassa autossa. Huolloista en murehtisi, koska nykyautoissa huoltoväli on 20 tkm. Jos itse joutuu kerran vuodessa käyttämään huollossa, niin ei paljoa rasita. Oman saa vaihtaa milloin sopivalta tuntuu. Kolmessa vuodessa ehtii tapahtua monenlaista.- autoetua yli 10v
väärin meni, kyllä autoetu lasketaan mukaan eläkkeisiin sekä työttömyysturvaan! maksat niistä veroa joten ne lasketaan ihan normaalisti.
toiseksi,ei pidä myöskään paikkaansa (välttämättä)
että firman autoon ei saisi tehdä mitään.Kyllä omalla rahalla saa laittaa autoa jos haluaa. - Etuilija
autoetua yli 10v kirjoitti:
väärin meni, kyllä autoetu lasketaan mukaan eläkkeisiin sekä työttömyysturvaan! maksat niistä veroa joten ne lasketaan ihan normaalisti.
toiseksi,ei pidä myöskään paikkaansa (välttämättä)
että firman autoon ei saisi tehdä mitään.Kyllä omalla rahalla saa laittaa autoa jos haluaa.Niin yleensähän se auto on rahoitusyhtiön omistama, ja firma maksaa leasing-maksut rahoitusyhtiölle. Riippuu sopimuksesta saako laittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835