Yhdellä moottorilla pitäisi ladata kolmea akkua, kaksi hupiakkua a´75Ah rinnan kytkettynä sekä yksi starttiakku 60Ah, lataajana Volvo 2001.
Tiedossa olevia vaihtoehtoja jakodiodi tai jakorele. Kumpi parempi? Maritimissä molempien hinta noin 65Eur. Jostain muualta saa kuulemma vastaavan releen noin 10Eur hinnalla. Tuleeko diodi/rele suoraan laturin ja akkujen väliin vai pitääkö kierrättää pääkytkimen kautta?
Kolmen akun lataus
80
13687
Vastaukset
- tällainen systeemi
Käynnistysakku on normaalisti kiinni moottorissa, välissä vain pääkytkin. Käynnistysakun rinnalla on hupiakut pienemmällä kaapelilla ja välissä rele (plus-puolella). Releen ohjauksen voi ottaa esim. virtalukosta, eli kun koneen käynnistää, niin rele vetää ja kun sammuttaa, niin rele irroittaa. Myös erillinen kytkin on hyvä valinta, niin saa itse päättää, koska hupiakkuja ladataan.
Näin kone käydessään lataa koko ajan kaikkia kolmea akkua, mutta releen ohjauksen mukaan se voi ladata vain käynnistysakkuakin. Kun kone sammutetaan käynnistysakku irrottautuu automaattisesti hupiakuista ja ei tyhjene.- AIVAN VARMA
Tuosta kytkennnästä, eikö välissä ole yhtään tasasuuntaajaa ? Vaan kaikki kolme akkua rinnan (releen takana) on muuten aika mahtava rele. Jos yksi akku on melkein tyhjä ja muissa täysi teho, niin melko koviila on välijohto ja rele, sekä myös akkujen kennot.
- tasasuuntaajaa
AIVAN VARMA kirjoitti:
Tuosta kytkennnästä, eikö välissä ole yhtään tasasuuntaajaa ? Vaan kaikki kolme akkua rinnan (releen takana) on muuten aika mahtava rele. Jos yksi akku on melkein tyhjä ja muissa täysi teho, niin melko koviila on välijohto ja rele, sekä myös akkujen kennot.
Mitä tasasuuntaajalla tuossa tekisi? Jos täyden ja tyhjän akun kytkee rinnan tuon releen kautta, ei välijohdossa mikään kovin suuri virta kulje.
- ohjaus
lataus merkkivalosta (ei yhdistää akkuia jos laturi on rikki).
- yhdistä
ohjaus kirjoitti:
lataus merkkivalosta (ei yhdistää akkuia jos laturi on rikki).
akkuja, koska akusta toiseen katsottaessa aina toinen diodeista on estosuunnassa.
- huviksesi
tasasuuntaajaa kirjoitti:
Mitä tasasuuntaajalla tuossa tekisi? Jos täyden ja tyhjän akun kytkee rinnan tuon releen kautta, ei välijohdossa mikään kovin suuri virta kulje.
millaiset virrat kulkee. Tuo täyden akun luovutus o vähän toista luokkaa kuin 4 A latausvirta. Erityten jos toinen akku on täysin tyhjä ja kytket siihen rinnalle täyden akun, tosin silloin tuollainen 1,5 neliön johto kyllä sulaa enen kuin mitään muuta tapahtuu. Sama asia kuin auton käynnistys buusterilla, melko tuhdit johdot tarvitaan.
- tasasuuntaaja
tasasuuntaajaa kirjoitti:
Mitä tasasuuntaajalla tuossa tekisi? Jos täyden ja tyhjän akun kytkee rinnan tuon releen kautta, ei välijohdossa mikään kovin suuri virta kulje.
kumpikin päästää virtaa vain toiseen suuntaan, eikä sitä kytketä akkujen väliin. Vaan laturtin ja akun
- akkujen
huviksesi kirjoitti:
millaiset virrat kulkee. Tuo täyden akun luovutus o vähän toista luokkaa kuin 4 A latausvirta. Erityten jos toinen akku on täysin tyhjä ja kytket siihen rinnalle täyden akun, tosin silloin tuollainen 1,5 neliön johto kyllä sulaa enen kuin mitään muuta tapahtuu. Sama asia kuin auton käynnistys buusterilla, melko tuhdit johdot tarvitaan.
välissä muistaakseni 10 mm2 kaapeli ja hyvin on toiminut.
En ole perehtynyt niin hyvin akkujen toimintaan, että osasisin tuota virtaa arvioida, mutta käsittääkseni akku ei ota vastaan kovin suuria virtoja, vaikka niitä luovuttaakin. Tai näin olen ajatellut, kun hupiakut on välillä päässeet ihan tyhjiksi ja kun koneen käynnistää, niin lataus toimii, vaikka systeemisssä on vielä releen vieressä 20 A sulake, joka ei ole koskaan poksahtanut. - isot virrat
akkujen kirjoitti:
välissä muistaakseni 10 mm2 kaapeli ja hyvin on toiminut.
En ole perehtynyt niin hyvin akkujen toimintaan, että osasisin tuota virtaa arvioida, mutta käsittääkseni akku ei ota vastaan kovin suuria virtoja, vaikka niitä luovuttaakin. Tai näin olen ajatellut, kun hupiakut on välillä päässeet ihan tyhjiksi ja kun koneen käynnistää, niin lataus toimii, vaikka systeemisssä on vielä releen vieressä 20 A sulake, joka ei ole koskaan poksahtanut.Tavallinen tyhjähkö lyijyakku yleensä ottaa vastaan latauksen aluksi virran, joka on noin neljänneksen akun nimelliskapasiteetista (2x75=150 Ah akusto imee noin 40 A virran).
Isommassa veneessä virta voi olla mahtava, varsinkin geeli- tai AGM-akkuja käytettäessä, jotka imevät jopa 50% nimelliskapasiteetista.
Esimerkiksi 3x180 Ah akkupatteri voi imaista noin 300 A virran, jos tyhjähkön akkupatterin kytkee rinnan täyden starttiakun kanssa. - hupiakkuina
isot virrat kirjoitti:
Tavallinen tyhjähkö lyijyakku yleensä ottaa vastaan latauksen aluksi virran, joka on noin neljänneksen akun nimelliskapasiteetista (2x75=150 Ah akusto imee noin 40 A virran).
Isommassa veneessä virta voi olla mahtava, varsinkin geeli- tai AGM-akkuja käytettäessä, jotka imevät jopa 50% nimelliskapasiteetista.
Esimerkiksi 3x180 Ah akkupatteri voi imaista noin 300 A virran, jos tyhjähkön akkupatterin kytkee rinnan täyden starttiakun kanssa.2x65Ah ja käynnistysakkuna 88 Ah, ja hyvin on 20A sulake tuossa välissä kestänyt, vaikka laskelmasi mukaan tuossa pitäisi olla jopa (130/4) 32,5A virta.
- laskea
huviksesi kirjoitti:
millaiset virrat kulkee. Tuo täyden akun luovutus o vähän toista luokkaa kuin 4 A latausvirta. Erityten jos toinen akku on täysin tyhjä ja kytket siihen rinnalle täyden akun, tosin silloin tuollainen 1,5 neliön johto kyllä sulaa enen kuin mitään muuta tapahtuu. Sama asia kuin auton käynnistys buusterilla, melko tuhdit johdot tarvitaan.
Mutta täysin tyhjän akun napajännite voi olla esim 11.5 V. Täyden akun jännite on 12.7 V, mutta kuormitettaessa 10 A virralla (vastaa kuormana esim. lämmityslaitteen käynnistyshehkutus pari lamppua) , sen napajännite putoaa nopesti 12 volttiin. Ladattavan akun jännite nousee yleensä nopeasti 11.5 voltista vähintään 12 volttiin. Arvioin siis että täysi akku lataa tyhjää akkua noin 10 amperin virralla. Ohuiden ja/tai pitkien kaapelien välityksellä tietysti vielä pienemmällä virralla.
- tuossa...
isot virrat kirjoitti:
Tavallinen tyhjähkö lyijyakku yleensä ottaa vastaan latauksen aluksi virran, joka on noin neljänneksen akun nimelliskapasiteetista (2x75=150 Ah akusto imee noin 40 A virran).
Isommassa veneessä virta voi olla mahtava, varsinkin geeli- tai AGM-akkuja käytettäessä, jotka imevät jopa 50% nimelliskapasiteetista.
Esimerkiksi 3x180 Ah akkupatteri voi imaista noin 300 A virran, jos tyhjähkön akkupatterin kytkee rinnan täyden starttiakun kanssa.Käynnistysakku voi kyllä antaa 300A virran ja ylikin, mutta ei sillä jännitteellä, mikä on tyhjänkin akun napajännite. Käynnistysmoottorien resistanssi on erittäin pieni, eli tilanteessa, jossa käynnistysmoottori on niin kovassa kuormassa että se hädin tuskin pyörii, akku on lähes oikosulussa. Sähköopin ihan peruskaavojen mukaan, jos käynnistysmoottorin teho on 1200 W ja se ottaa akusta 300 A, akun napajännite on tällöin 4 V.
- isot virrat
tuossa... kirjoitti:
Käynnistysakku voi kyllä antaa 300A virran ja ylikin, mutta ei sillä jännitteellä, mikä on tyhjänkin akun napajännite. Käynnistysmoottorien resistanssi on erittäin pieni, eli tilanteessa, jossa käynnistysmoottori on niin kovassa kuormassa että se hädin tuskin pyörii, akku on lähes oikosulussa. Sähköopin ihan peruskaavojen mukaan, jos käynnistysmoottorin teho on 1200 W ja se ottaa akusta 300 A, akun napajännite on tällöin 4 V.
1200 W satrttimoottori ei ota 12 V akusta 300 A vaan täydellä tehollakin vain 100 A.
Tuossa kysyjän tapauksessa, käyttö- ja starttiakku yhteen, ei starttimoottorilla ole mitään osaa.
Ison veneen 140 Ah starttiakun max. virranantokyky voi olla jopa yli 1000 A, sisävastus 0,011 Ohm.
Käyttöakkupatterin (3x180Ah) sisävastus putoaa jopa 0,004 Ohm tasolle.
Jos täyden käyttöakkupatterin ja tyhjän starttiakun napajännitteiden ero on 3 V, oikosulkuvirta noiden välillä on noin 200 A, jos paksujen johtimien häviöt unohdetaan.
I = (U1-U2)/(R1 R2) = 3 V/ 0,0155 Ohm = 193 A - kytkenyt
hupiakkuina kirjoitti:
2x65Ah ja käynnistysakkuna 88 Ah, ja hyvin on 20A sulake tuossa välissä kestänyt, vaikka laskelmasi mukaan tuossa pitäisi olla jopa (130/4) 32,5A virta.
akkujasi yhteen paksuilla johtimilla (kuten käynnistyskaapelit) tilanteessa, jossa toinen on aivan tyhjä ja toinen täysi. Ei kestäisi 20 A sulake.
Eikä tuota virtaa ihan noin suoraviivaisesti voi laskea tietämättä juuri näistä akuista ja niiden varaustilasta enemmän. - systeemissä
kytkenyt kirjoitti:
akkujasi yhteen paksuilla johtimilla (kuten käynnistyskaapelit) tilanteessa, jossa toinen on aivan tyhjä ja toinen täysi. Ei kestäisi 20 A sulake.
Eikä tuota virtaa ihan noin suoraviivaisesti voi laskea tietämättä juuri näistä akuista ja niiden varaustilasta enemmän.käynnistysakku on aina lähes täynnä, koska sitä käytetään vain moottorin käynnistämiseen. Kaikki muu sähkö otetaan hupiakuista ja ne on usein tyhjentyneet niin tyhjiksi, ettei esim. invertteri toimi tai lamput alkavat himmetä.
Silloin kun käynnistää koneen ja kytkee latausreleen päälle, niin kaikki sähköt palaavat ja hupiakut alkavat latautua. Tuo 20A on siis riittänyt latauksen, kannettavan tietokoneen ja muutaman valon polttamiseen. Tästä voisi päätellä, että latausvirta on jotain 10A hujakoilla (ja toinen 10A menee suoraan laitteille).
Todennäköistä on myös, että "tyhjä" akku ei olekaan kovin tyhjä, ja siksi latausvirta pysyy kurissa. Uusilla akuilla tuo virta saattaisi olla suurempi, mutta tuskin merkittävästi.
Mutta oli miten oli, jos releen ja piuhat mitoittaa vaikka 50A virralle, niin tuskin ongelmia ilmenee, vaikka olisi isommatkin akut. - napajännite-ero
isot virrat kirjoitti:
1200 W satrttimoottori ei ota 12 V akusta 300 A vaan täydellä tehollakin vain 100 A.
Tuossa kysyjän tapauksessa, käyttö- ja starttiakku yhteen, ei starttimoottorilla ole mitään osaa.
Ison veneen 140 Ah starttiakun max. virranantokyky voi olla jopa yli 1000 A, sisävastus 0,011 Ohm.
Käyttöakkupatterin (3x180Ah) sisävastus putoaa jopa 0,004 Ohm tasolle.
Jos täyden käyttöakkupatterin ja tyhjän starttiakun napajännitteiden ero on 3 V, oikosulkuvirta noiden välillä on noin 200 A, jos paksujen johtimien häviöt unohdetaan.
I = (U1-U2)/(R1 R2) = 3 V/ 0,0155 Ohm = 193 Atyhjän ja täyden akun välillä ole vain yhden voltin luokkaa ja jos akku on ihan tyhjä, niin silloinkin noin 2V. Käytännössä akkua ei saa noin tyhjäksi, ellei unohda valoja päälle, koska 12V laitteet lakkaavat toimimasta aiemmin.
Jos 60 Ah akun virranantokyky on vaikka 500A, niin sis vastus on 0,024 ohmia. Kun tällainen käynnistyakku kytketään rinnan kahden samanlaisen hupiakun kanssa, niin yhtälösi antaa tuloksen:
I = (U1-U2)/(R1 R2) = 2 V/ 0,036 Ohm = 55 A, miinus häviöt. - isot virrat
napajännite-ero kirjoitti:
tyhjän ja täyden akun välillä ole vain yhden voltin luokkaa ja jos akku on ihan tyhjä, niin silloinkin noin 2V. Käytännössä akkua ei saa noin tyhjäksi, ellei unohda valoja päälle, koska 12V laitteet lakkaavat toimimasta aiemmin.
Jos 60 Ah akun virranantokyky on vaikka 500A, niin sis vastus on 0,024 ohmia. Kun tällainen käynnistyakku kytketään rinnan kahden samanlaisen hupiakun kanssa, niin yhtälösi antaa tuloksen:
I = (U1-U2)/(R1 R2) = 2 V/ 0,036 Ohm = 55 A, miinus häviöt.Vastasin ensin kysyjän alkuperäisten akkutietojen mukaan, mutta sitten otin esimerkin isommasta veneestä, jossa virrat voivat kasvaa suuriksi.
Tuo 3 V napajännite-ero syntyy näin:
Mootori käynnistyy juuri ja juuri, huomataan, että käynnistysakku on lähes tyhjä, joten se kytketään latauspiirissä jo olevien isojen käyttöakkujen rinnalle. Tällöin veneen laturi jo puski käyttöakkuihin virtaa 14,5 V jännitteellä. Tähän kytkettiin rinnalle tyhjä 11,5 V käynnistysakku. Seurauksena hetken ajan tuo lähes 200 A virta. - Joakim
isot virrat kirjoitti:
Vastasin ensin kysyjän alkuperäisten akkutietojen mukaan, mutta sitten otin esimerkin isommasta veneestä, jossa virrat voivat kasvaa suuriksi.
Tuo 3 V napajännite-ero syntyy näin:
Mootori käynnistyy juuri ja juuri, huomataan, että käynnistysakku on lähes tyhjä, joten se kytketään latauspiirissä jo olevien isojen käyttöakkujen rinnalle. Tällöin veneen laturi jo puski käyttöakkuihin virtaa 14,5 V jännitteellä. Tähän kytkettiin rinnalle tyhjä 11,5 V käynnistysakku. Seurauksena hetken ajan tuo lähes 200 A virta.Tavallinen täysinäinen lyijyakku alkaa antamaan virtaa vasta napajännitteen tippuessa alle 12,7 V ja toisaalta täysin tyhjänkin akun napajännite nousee herkästi ~12 V tasolle.
Katsoppa vaikka täältä: http://www.yuasa-battery.co.uk/industrial/downloads/NPL_Series-pdf.zip
Ei tietysti ole tavallinen startti- tai vapaa-ajan akku, mutta lyijyakku kuitenkin. Tyhjän akun napajännite on yli 12,5 V jo 0,25*C virralla. Täyden akun jännite putoaa alle 12,5 V jo 0,1*C virralla.
Tuosta voi aika hyvin päätellä, että kahden akun välinen virta ei koskaan ole läheskään 0,25*C. Tehokkaalla laturilla, joka jaksaa nostaa tyhjänkin akun napajännitteen yli 14 V:n voidaan sitten päästä paljon suurempiin virtoihin.
Tietysti joitain millisekuntiluokan piikkejä voi tulla akkuja kytkettäessä, mutta tuskin nekään ovat noin suuria. - edelliseen
systeemissä kirjoitti:
käynnistysakku on aina lähes täynnä, koska sitä käytetään vain moottorin käynnistämiseen. Kaikki muu sähkö otetaan hupiakuista ja ne on usein tyhjentyneet niin tyhjiksi, ettei esim. invertteri toimi tai lamput alkavat himmetä.
Silloin kun käynnistää koneen ja kytkee latausreleen päälle, niin kaikki sähköt palaavat ja hupiakut alkavat latautua. Tuo 20A on siis riittänyt latauksen, kannettavan tietokoneen ja muutaman valon polttamiseen. Tästä voisi päätellä, että latausvirta on jotain 10A hujakoilla (ja toinen 10A menee suoraan laitteille).
Todennäköistä on myös, että "tyhjä" akku ei olekaan kovin tyhjä, ja siksi latausvirta pysyy kurissa. Uusilla akuilla tuo virta saattaisi olla suurempi, mutta tuskin merkittävästi.
Mutta oli miten oli, jos releen ja piuhat mitoittaa vaikka 50A virralle, niin tuskin ongelmia ilmenee, vaikka olisi isommatkin akut.sulake onkin 25A, muistin väärin.
- isot virrat
Joakim kirjoitti:
Tavallinen täysinäinen lyijyakku alkaa antamaan virtaa vasta napajännitteen tippuessa alle 12,7 V ja toisaalta täysin tyhjänkin akun napajännite nousee herkästi ~12 V tasolle.
Katsoppa vaikka täältä: http://www.yuasa-battery.co.uk/industrial/downloads/NPL_Series-pdf.zip
Ei tietysti ole tavallinen startti- tai vapaa-ajan akku, mutta lyijyakku kuitenkin. Tyhjän akun napajännite on yli 12,5 V jo 0,25*C virralla. Täyden akun jännite putoaa alle 12,5 V jo 0,1*C virralla.
Tuosta voi aika hyvin päätellä, että kahden akun välinen virta ei koskaan ole läheskään 0,25*C. Tehokkaalla laturilla, joka jaksaa nostaa tyhjänkin akun napajännitteen yli 14 V:n voidaan sitten päästä paljon suurempiin virtoihin.
Tietysti joitain millisekuntiluokan piikkejä voi tulla akkuja kytkettäessä, mutta tuskin nekään ovat noin suuria.niin huomasit, että kyse oli ison veneen AGM- tai geeliakuista, käyttöakusto 540 Ah ja starttiakku 140 Ah.
AGM/geeliakut ottavat (ja antavat) huomattavan isoja virtoja paljon lyijyakkua tehokkaammin, jännitteen paljoakaan joustamatta.
Olet oikeassa, silti starttiakun pitäisi olla selvästi mainitsemaani isompi, jotta ottaisi 200 A.
Tuossa lataustilanteessa jo ison veneen laturista lähtee 100 A ja 540 Ah AGM-käyttöakuista otetaan siis toiset 100 A, se ei paljoa heilauta akun jännitettä. - ei saa tehdä!
isot virrat kirjoitti:
Vastasin ensin kysyjän alkuperäisten akkutietojen mukaan, mutta sitten otin esimerkin isommasta veneestä, jossa virrat voivat kasvaa suuriksi.
Tuo 3 V napajännite-ero syntyy näin:
Mootori käynnistyy juuri ja juuri, huomataan, että käynnistysakku on lähes tyhjä, joten se kytketään latauspiirissä jo olevien isojen käyttöakkujen rinnalle. Tällöin veneen laturi jo puski käyttöakkuihin virtaa 14,5 V jännitteellä. Tähän kytkettiin rinnalle tyhjä 11,5 V käynnistysakku. Seurauksena hetken ajan tuo lähes 200 A virta.Esimerkissäsi moottorin startti ottaa virtaa nyt hupiakuilta, ja silloin virrat ovat helposti 100 ampeeria, etenkin dieseleiden kanssa. Esimerkki myös kertoo, ettei sinulla ole asiasta käytännön komeusta, vaan lähinnä teoreettista viisastelua.
Mutta niin päin, että tyhjä hupiakku kytketään täyden käynnistysakun rinnalle releellä, ei tule ongelmia, ja releen ja piuhojen mitoitukseen riittää tuo 0,25*C. Sulake kannattaa kuitenkin laittaa, niin ei mikään pala. - isot virrat
ei saa tehdä! kirjoitti:
Esimerkissäsi moottorin startti ottaa virtaa nyt hupiakuilta, ja silloin virrat ovat helposti 100 ampeeria, etenkin dieseleiden kanssa. Esimerkki myös kertoo, ettei sinulla ole asiasta käytännön komeusta, vaan lähinnä teoreettista viisastelua.
Mutta niin päin, että tyhjä hupiakku kytketään täyden käynnistysakun rinnalle releellä, ei tule ongelmia, ja releen ja piuhojen mitoitukseen riittää tuo 0,25*C. Sulake kannattaa kuitenkin laittaa, niin ei mikään pala.että voiko virta olla >100 A kun kaksi akkua kytketään rinnan.
Olen edelleen sitä mieltä, että tuo esimerkki on ihan mahdollinen. Jos moottorin käynnistyksen jälkeen huomaa starttiakun olevan tyhjä, niin eiköhän tule mieleen kytkeä se mukaan lataukseen.
Myös toisinpäin virta voi olla iso, siis jos tyhjä käyttöakusto kytketään mukaan lataukseen, jossa on 100 A laturi ja jo täysi starttiakku. Helposti menee 200 A sinne 540 Ah AGM- tai geeliakustoon. - on käynnistynyt
isot virrat kirjoitti:
että voiko virta olla >100 A kun kaksi akkua kytketään rinnan.
Olen edelleen sitä mieltä, että tuo esimerkki on ihan mahdollinen. Jos moottorin käynnistyksen jälkeen huomaa starttiakun olevan tyhjä, niin eiköhän tule mieleen kytkeä se mukaan lataukseen.
Myös toisinpäin virta voi olla iso, siis jos tyhjä käyttöakusto kytketään mukaan lataukseen, jossa on 100 A laturi ja jo täysi starttiakku. Helposti menee 200 A sinne 540 Ah AGM- tai geeliakustoon.starttiakulla, niin se ei todellakaan ole tyhjä. Jos se taas ei sillä käynnisty, saa piuhat helposti palamaan kytkemällä hupiakut starttiakun "tueksi", jos systeemiä ei ole tähän suunniteltu.
Minulla on usean vuoden kokemus järjestelmästä, jossa on 88Ah starttiakku ja noin 120-130 Ah hupiakut ja koskaan ei ole (25A) sulake poksahtanut. Teoriassa se kai käryäisi, mutta ei käytännössä, joten puheet satojen ampeerien virroista akkujen välillä ovat teoreettista löpinää. Vai onko sinulla esittää jotain kokemusta asian tueksi? - lyijyakut
on käynnistynyt kirjoitti:
starttiakulla, niin se ei todellakaan ole tyhjä. Jos se taas ei sillä käynnisty, saa piuhat helposti palamaan kytkemällä hupiakut starttiakun "tueksi", jos systeemiä ei ole tähän suunniteltu.
Minulla on usean vuoden kokemus järjestelmästä, jossa on 88Ah starttiakku ja noin 120-130 Ah hupiakut ja koskaan ei ole (25A) sulake poksahtanut. Teoriassa se kai käryäisi, mutta ei käytännössä, joten puheet satojen ampeerien virroista akkujen välillä ovat teoreettista löpinää. Vai onko sinulla esittää jotain kokemusta asian tueksi?on vähän eri juttu kuin iso AGM- tai geeliakusto.
Isonkin moottorin käynnistäminen vie vain 1 Ah, siis isosta starttiakusta noin 0,5-1%.
Jos sinun pienissä akuissasi ei 20 A juuri ylitykään normaalioloissa, kokeile tuota esitettyä.
Kytke tyhjä käyttöakku mukaan, kun kone käy ja lataa starttiakkua. Osta uudet akut, jos 20 A sulake kestää.
Puhe oli 4 x suuremmasta käyttöakusta (ja vielä AGM-/geelitekniikan), siis noin 10 kertaiset virtamaksimit sinun akkuihisi verraten. Siitä se 200 A jo tuleekin. - Joakim
isot virrat kirjoitti:
niin huomasit, että kyse oli ison veneen AGM- tai geeliakuista, käyttöakusto 540 Ah ja starttiakku 140 Ah.
AGM/geeliakut ottavat (ja antavat) huomattavan isoja virtoja paljon lyijyakkua tehokkaammin, jännitteen paljoakaan joustamatta.
Olet oikeassa, silti starttiakun pitäisi olla selvästi mainitsemaani isompi, jotta ottaisi 200 A.
Tuossa lataustilanteessa jo ison veneen laturista lähtee 100 A ja 540 Ah AGM-käyttöakuista otetaan siis toiset 100 A, se ei paljoa heilauta akun jännitettä.Kahden saman nimellisjännitteen omaavan ehjän akuston välille ei suuria virtoja saa, koska akku ei ota suurta virtaa vastaan niin pienellä jännitteellä, jonka toinen akku voi tarjota.
Laturilla voi sitten päästä yli 1*C virtoihinkin, mutta tällöin latausjännite on jo lähellä 14 V. Esimerkiksi Vene-lehden taannoisessa akkutestissä ladattiin ~60 Ah akkuja 60 A virralla, jolloin tyhjä akku pomppasi heti pitkälle yli 13 V:n, mutta 14,4 V raja-arvo saavutettiin vasta reilun 30 min. päästä. Aika pitkäänkin voi siis tulla 1*C, jos laturissa riittää puhtia pitä jännite noin korkealla.
Tuo 140 Ah akku antaa 100 A ehkä n. 12,2 V jännittellä, jolla taas tyhjä akku ei ota montaa A:ta vastaan.
Tuollaisen 540 140 A akuston kanssa lienee ainakin 100 A laturi. Hupiakuston kaapelisto ja mahdolliset sulakkeet pitää mitoittaa laturin maksimivirran mukaan.
Releet kytketään yleensä siten, että startin aikana akut ovat vielä irti, jolloin starttivirta ei koskaan tule hupiakuista. - kyllä
lyijyakut kirjoitti:
on vähän eri juttu kuin iso AGM- tai geeliakusto.
Isonkin moottorin käynnistäminen vie vain 1 Ah, siis isosta starttiakusta noin 0,5-1%.
Jos sinun pienissä akuissasi ei 20 A juuri ylitykään normaalioloissa, kokeile tuota esitettyä.
Kytke tyhjä käyttöakku mukaan, kun kone käy ja lataa starttiakkua. Osta uudet akut, jos 20 A sulake kestää.
Puhe oli 4 x suuremmasta käyttöakusta (ja vielä AGM-/geelitekniikan), siis noin 10 kertaiset virtamaksimit sinun akkuihisi verraten. Siitä se 200 A jo tuleekin.ihan tavallisen kokoisista akuista, jos uskomme ketjun aloittajaa. Ja miksi emme uskoisi....
" Yhdellä moottorilla pitäisi ladata kolmea akkua, kaksi hupiakkua a´75Ah rinnan kytkettynä sekä yksi starttiakku 60Ah, lataajana Volvo 2001. " - haarassa
kyllä kirjoitti:
ihan tavallisen kokoisista akuista, jos uskomme ketjun aloittajaa. Ja miksi emme uskoisi....
" Yhdellä moottorilla pitäisi ladata kolmea akkua, kaksi hupiakkua a´75Ah rinnan kytkettynä sekä yksi starttiakku 60Ah, lataajana Volvo 2001. "näin:
"Tavallinen tyhjähkö lyijyakku yleensä ottaa vastaan latauksen aluksi virran, joka on noin neljänneksen akun nimelliskapasiteetista (2x75=150 Ah akusto imee noin 40 A virran).
Isommassa veneessä virta voi olla mahtava, varsinkin geeli- tai AGM-akkuja käytettäessä, jotka imevät jopa 50% nimelliskapasiteetista.
Esimerkiksi 3x180 Ah akkupatteri voi imaista noin 300 A virran, jos tyhjähkön akkupatterin kytkee rinnan täyden starttiakun kanssa. " - startti vai käyttö?
Joakim kirjoitti:
Kahden saman nimellisjännitteen omaavan ehjän akuston välille ei suuria virtoja saa, koska akku ei ota suurta virtaa vastaan niin pienellä jännitteellä, jonka toinen akku voi tarjota.
Laturilla voi sitten päästä yli 1*C virtoihinkin, mutta tällöin latausjännite on jo lähellä 14 V. Esimerkiksi Vene-lehden taannoisessa akkutestissä ladattiin ~60 Ah akkuja 60 A virralla, jolloin tyhjä akku pomppasi heti pitkälle yli 13 V:n, mutta 14,4 V raja-arvo saavutettiin vasta reilun 30 min. päästä. Aika pitkäänkin voi siis tulla 1*C, jos laturissa riittää puhtia pitä jännite noin korkealla.
Tuo 140 Ah akku antaa 100 A ehkä n. 12,2 V jännittellä, jolla taas tyhjä akku ei ota montaa A:ta vastaan.
Tuollaisen 540 140 A akuston kanssa lienee ainakin 100 A laturi. Hupiakuston kaapelisto ja mahdolliset sulakkeet pitää mitoittaa laturin maksimivirran mukaan.
Releet kytketään yleensä siten, että startin aikana akut ovat vielä irti, jolloin starttivirta ei koskaan tule hupiakuista.Tarkoitus on kytkeä laturi suoraan käyttöakustoon ja sitten startti mukaan batterylink-tyyppisellä releellä. Elikkä rele kytkee starttiakun ladattavaksi kun käyttöakkun jännite on noussut tietylle tasolle. Käyttöakku kun on enemmän latausta vaille, ja virtojen kytkentävaiheessa luulisi pysyvän näin paremmin kurissa. Vaihtoehtonahan tässä olisi laturin kytkeminen starttiakkuun ja sitten käyttöakku releellä kiinni. Kumpi ompi toimivampi vaihtoehto?
Kytkimiksi laitan kolme erillistä: Startti, käyttö ja akut rinnan. Tämä antaa mahdollisuuden pitää käyttö ja starttipuoli erillään ja samalla valita vikatapauksessa käytettävä akku. - VAIHTOEHTO
Sivun alaosassa Kemo m-102. Bebekiltä saa kyseisen osan.
http://www.kolumbus.fi/makelatapio/fridge.html
- liittyy
purjehdukseen ?
- nuo akut
PURJEVENEESSÄ!
- kuin kytkin
päävirtakytkin jossa sitten käännän mitä ladataan tai mistä virta tulee. joskus noita kaikkia kilkkeitä tutkin tuohon väliin laittaa ja päädyin siihen, että kytkimen kääntäminen on tarpeeksi helppoa.
- ainoastaan
0-1-2-BOTH kytkin. Yksinkertainen on kaunista - kunhan ei vaihda ladattavia akkuja nollan kautta. Käynnistysakkua (180Ah) latailen vain hetken startin jälkeen, sähkösatamissa loput. Parin päivän ankkurissa roikkumisen jälkeen hupiakut (4x175Ah), ehkä 40-50% purettuina, nielevät aluksi noin 125A - 30A sulakkeet ovat kestäneet tuonkin ainakin vielä.
- Hupiseilaaja vaan
Laita jakodiodi laturista lähtevään kaapeliin. Jatka jakodiodin perästä toiselle akulle (pääkytkimelle) tuolla alkuperäisellä kaapelilla ja lisää toiselle akulle (pääkytkimelle) uusi tuon alkuperäisen vahvuinen kaapeli.
Nyt jakodiodi pudottaa akuille tulevaa jännitettä noin 0,6 V, joten akut eivät lataudu enää täyteen, jos laturille ei ole kytketty (käyttö)akun navasta erillistä sensorijohtoa.
Todennäköisesti sinulla laturi (Volvo-Penta ja 60 A) haistelee latausjännitettä suoraan laturin ulostulonavasta. Onko siihen kytketty sellainen ohut (keltainen?) kaapelinpätkä, joka menee laturin sisään?
Jos on, irroita tuo kaapelinpätkä laturin ulostulonavasta ja vedä käyttöakun navasta ohut kaapeli laturin luo. Kytke akulta tuleva uusi ohut kaapeli tuohon laturiin menevään kaapelinpätkään, jonka irroitit laturin ulostulosta. Laita sulake (esim. 5 A) tähän uuteen akulta lähtevään kaapeliin.
(Jos tuo ohut kaapeli oli jo valmiiksi kytketty laturilta suoraan (käyttö)akun napaan, asia tietysti Ok ilman että teet sille mitään.)
Nyt laturi tietää akun napajännitteen ja pystyy lataamaan akut täyteen käyttöakun (jossa on suurempi lataustarve) napajännitettä haistelemalla.- huoleton vaihtoehto
Ero on ainakin siinä, ettei laturin ja käynnistysakun välisiin piuhoihin tarvitse mennä sörkkimään ja ettei mitään jännittehäviöitä tule, vaan hupiakusto kytketään kokonaan käynnistysjärjestelmän ulkopuolelle.
Moottorin käynnistysakku ja lataus toimivat niin kuin ennenkin ja siitä vain hieman pihistetään sähköä hupikäyttöön.
- Pentti Sillanpää
Tietysti rele sillä diodeilla ei saa akkuja koskaan täyteenladatuksi ilman säädettävää laturia (jännitettä). Diodi "varastaa" n 0.7v,joka jää puuttumaan akuista eli akut ovat vain n 80% täydestä.Esim Degerö Boat tekee vain releellä varustettuja purjeveneitä
- laturi..
osaa kompensoida tuon diodin jännitehäviön, kuten edellisessä viestissä selitettiin.
- Pentti Sillanpää
Relekytkentään on olemassa valmis kytkentäkaavio Hella-nimisellä firmalla, en löytänyt juuri tähän hätään piirustuksen numeroa mutta soita Hellan maahantuojalle, saat sen sieltä. HUOM relejärjestelmän pitää olla sellainen, että hupiakut kytkeytyvät mukaan vasta silloin kun kone on käynnissä, muuten sinulla on kolme tyhjää akkua ja kone ei jaksa käynnistyä! ps. kyllä volvon/pentan-maahantuoja tuntee saman kytkennän.
- Pentti Sillanpää
laturi.. kirjoitti:
osaa kompensoida tuon diodin jännitehäviön, kuten edellisessä viestissä selitettiin.
Ei osaa koska säädin haistelee laturin lähtöjännitettä eikä diodin jälkeen olevaa akun napajännitettä.Tästä joku vastaaja olikin viestissään maininnut haistelujohdon siirtämiseksi akun napaan.Ei aina mahdollista laturin mallista johtuen.
Vielä koko veneen sähköjäjrjestelmän suunnittelussa kannattaa käyttää ammattimiestä eikä "Pelle Pelotonta" sillä mererellä on apu aina kauempana kuin maantiellä! - Volvo-Pentan
Pentti Sillanpää kirjoitti:
Ei osaa koska säädin haistelee laturin lähtöjännitettä eikä diodin jälkeen olevaa akun napajännitettä.Tästä joku vastaaja olikin viestissään maininnut haistelujohdon siirtämiseksi akun napaan.Ei aina mahdollista laturin mallista johtuen.
Vielä koko veneen sähköjäjrjestelmän suunnittelussa kannattaa käyttää ammattimiestä eikä "Pelle Pelotonta" sillä mererellä on apu aina kauempana kuin maantiellä!2000-sarjan koneen 60 A laturista oli kyse. Ja neuvot olivat juuri sitä varten. Laturissa on tuo erillinen "haistelukarva", jonka päässä on juuri tätä akulta tulevaa apujohtoa varten valmiina abico-liitin.
Laturin säädin osaa kompensoida diodin oikein hyvin. (muuten hyvä laturi, mutta säätimiä tahtoo mennä, onneksi aika helppo vaihtaa). - Pentti Sillanpää
Volvo-Pentan kirjoitti:
2000-sarjan koneen 60 A laturista oli kyse. Ja neuvot olivat juuri sitä varten. Laturissa on tuo erillinen "haistelukarva", jonka päässä on juuri tätä akulta tulevaa apujohtoa varten valmiina abico-liitin.
Laturin säädin osaa kompensoida diodin oikein hyvin. (muuten hyvä laturi, mutta säätimiä tahtoo mennä, onneksi aika helppo vaihtaa).Mistäs otat sen menneen säätimen 100/1000nm lähimmästä rannasta kun virtaa ei ole akuissa?
- keksitty
Pentti Sillanpää kirjoitti:
Mistäs otat sen menneen säätimen 100/1000nm lähimmästä rannasta kun virtaa ei ole akuissa?
En nyt ihan ymmärtänyt, miten tuo liittyi keskusteluun, mutta pääsitpä kirjoittamaan edes jotain :)
- tietysti.
Pentti Sillanpää kirjoitti:
Mistäs otat sen menneen säätimen 100/1000nm lähimmästä rannasta kun virtaa ei ole akuissa?
Joillakin on tapana pitää mukana rikkoontumisaltiita osia, kuten laturin varasäädintä, varahihnaa, pumpun siipipyöriä, jne. mukana matkassa. Toiset seilaavat tuurilla.
Ja jos on 1000 mailin päässä rannasta, niin lienee fiksua olla mukana myös aggregaatti ja aurinkokenno. Tärkeissä asioissa ei kannata luottaa vain yhteen järjestelmään, koska tekniikka petää aina. Kyse on vain siitä, että koska.
- hnu
netistä löytynyttä, kannattaneen lueskella seuraavakin teksti, yleisesti veneen sähköistämisestä
http://www.imps.fi/kotisatama/Venesähkt.PDF - JRxxx
Joku totesi, mielestäni aivan oikein, että ohjausvirtaa ei kannattaisi ottaa releeseen virtalukolta vaan suoraan laturilta, jotta rele napsahtaisi kiinni vain koneen todella käydessä. Hän taisi ehdottaa samaa napaa, josta latauksen merkkivalo saa ohjauksensa, mutta olen muistaakseni nähnyt ohjausvirran otettavan suoraan samalta navalta, jolta itse latausvirta tulee. Se tuntuu sikäli järkevältä, että rele "vetäisi kiinni" todella vain latausvirran juostessa. Rupesin vain miettimään, josko sellainen tilanne on mahdollinen, että epäkuntoinen laturi (tai vaikkapa pahasti luistavan hihnan pyörittämä) antaisi niin heikkoa virtaa, että se kyllä riittää ohjaamaan relettä, mutta ei lataa mitään? Ja josko tässä tilanteessa olisi riski, että yhteenkytkeytyneet akut tyhjenevät yhdessä? Olisiko jollain tietoa? Joakim?
- ei lataa
niin yleensä latausjännite on paljon alle normaalin ja riippuu releestä vetääkö se vai ei. Jos latausta ei tapahdu, niin akut tyhjenevät yhdessä.
Kuten joku ehdotti, niin ohjauksen voi ottaa latauksen merkkivalolta, mutta silloin pitää olla käänteinen rele, eli joka kytkee akut, kun valo ei pala, ja irrottaa jos valo palaa. Tällainen kytkentä vaatii sarjaan toisen releen, jota ohjataan virtalukolla, jotteivät akut ole yhdessä kun mikään värkki ei ole päällä.
Eli ensin virtalukkorele vetää kun virta on päällä, ja sitten latausvalo syttyy ja toinen rele ei vedä. Kun sekä virta on päällä, että latausvalo samuu (=lataus toimii), niin akut yhdistyvät. - JRxxx
ei lataa kirjoitti:
niin yleensä latausjännite on paljon alle normaalin ja riippuu releestä vetääkö se vai ei. Jos latausta ei tapahdu, niin akut tyhjenevät yhdessä.
Kuten joku ehdotti, niin ohjauksen voi ottaa latauksen merkkivalolta, mutta silloin pitää olla käänteinen rele, eli joka kytkee akut, kun valo ei pala, ja irrottaa jos valo palaa. Tällainen kytkentä vaatii sarjaan toisen releen, jota ohjataan virtalukolla, jotteivät akut ole yhdessä kun mikään värkki ei ole päällä.
Eli ensin virtalukkorele vetää kun virta on päällä, ja sitten latausvalo syttyy ja toinen rele ei vedä. Kun sekä virta on päällä, että latausvalo samuu (=lataus toimii), niin akut yhdistyvät....siis vaikuttaisi siltä, että paras ratkaisu on käyttää varsinaista latausvirtaa myös ohjausvirtana. Vähiten virittämistä vaativa ratkaisu.
- -Mika-
JRxxx kirjoitti:
...siis vaikuttaisi siltä, että paras ratkaisu on käyttää varsinaista latausvirtaa myös ohjausvirtana. Vähiten virittämistä vaativa ratkaisu.
Jos ei usko osaavansa hoitaa latausta akkujen välillä manuaalista kytkintä käyttäen, kannataanee viritella lataukselle joko rele tai diodipaketti, riippuen laturista.
Itselläni ei ole mitään automatiikkaa, vaan ainoastaan 4 asentoinen pääkytkin. Vaihtoehtoina on akku 1 tai 2 tai molemmat tai ei mitään. Jos laturissa on erillinen jännitetunnistinpiuha, niin diodi on hyvä ratkaisu, ei tarvii miettiä mitään vaan akut latautuu aina suunnilleen oikein.
Releitä viritellessä kannattaa miettiä mutamia asioita: releen kärkien hetkellinen virrankesto, jos toinen akku on tyhjä ja toinen täysi saattaa virta nousta todella suureksi koneen käynnistyessä kun rele vetää. Lisäksi sellainen asia, että latausvalo yleensä syttyy vain hihnan katkeamisesta, ei latauksen puuttumisesta. Tämä on hyvä pitää mielessä, jos tekee latausvaloon liittyviä releen ohjauksia.
Lisäksi on olemassa sellainen vaihtoehto, että lisää diodit olemassa olevan 4-asentoisen pääkytkimen (joka on aika yleinen) rinnalle, jolloin latausta on aina ainakin jonkin verran molempiin akkuihin, vaikka kytkin jäisikin väärään asentoon. Laturin ulostulosta vaan myötäsuuntaiset diodit molempiin akkuihin, niin ainak9in ihan tyhjää akkua ladataan vaikka kytkin olisi missä asennossa tahansa. Akkuja ei saa tällä tavalla täyteen, mutta: Ratkaisu on yksinkertainen, sallii edelleen manuaalisen valinnan latauksille ja mikä tarkeintä, myös se käynnistysakku latautuu starttausta ajatellen riittävälle tasolle vaikka kytkintä ei muistaisikaan kääntää koneen käydessä.... - outlanderisti
-Mika- kirjoitti:
Jos ei usko osaavansa hoitaa latausta akkujen välillä manuaalista kytkintä käyttäen, kannataanee viritella lataukselle joko rele tai diodipaketti, riippuen laturista.
Itselläni ei ole mitään automatiikkaa, vaan ainoastaan 4 asentoinen pääkytkin. Vaihtoehtoina on akku 1 tai 2 tai molemmat tai ei mitään. Jos laturissa on erillinen jännitetunnistinpiuha, niin diodi on hyvä ratkaisu, ei tarvii miettiä mitään vaan akut latautuu aina suunnilleen oikein.
Releitä viritellessä kannattaa miettiä mutamia asioita: releen kärkien hetkellinen virrankesto, jos toinen akku on tyhjä ja toinen täysi saattaa virta nousta todella suureksi koneen käynnistyessä kun rele vetää. Lisäksi sellainen asia, että latausvalo yleensä syttyy vain hihnan katkeamisesta, ei latauksen puuttumisesta. Tämä on hyvä pitää mielessä, jos tekee latausvaloon liittyviä releen ohjauksia.
Lisäksi on olemassa sellainen vaihtoehto, että lisää diodit olemassa olevan 4-asentoisen pääkytkimen (joka on aika yleinen) rinnalle, jolloin latausta on aina ainakin jonkin verran molempiin akkuihin, vaikka kytkin jäisikin väärään asentoon. Laturin ulostulosta vaan myötäsuuntaiset diodit molempiin akkuihin, niin ainak9in ihan tyhjää akkua ladataan vaikka kytkin olisi missä asennossa tahansa. Akkuja ei saa tällä tavalla täyteen, mutta: Ratkaisu on yksinkertainen, sallii edelleen manuaalisen valinnan latauksille ja mikä tarkeintä, myös se käynnistysakku latautuu starttausta ajatellen riittävälle tasolle vaikka kytkintä ei muistaisikaan kääntää koneen käydessä....Sen saa kätevimmin öljynpaineen anturilta (varoitusvalo) päästävällä releellä. Tätä käytetään erään suurehkon autotehtaan autoissa päivävalo kytkennässä.
- olen tehnyt minäkin
outlanderisti kirjoitti:
Sen saa kätevimmin öljynpaineen anturilta (varoitusvalo) päästävällä releellä. Tätä käytetään erään suurehkon autotehtaan autoissa päivävalo kytkennässä.
Tämä on käytännössä yksinkertaisin ja toimivin kytkentä. Käynnistysakut toimivat käynnistysakkuina ja hupiakut öljynpaineanturin ohjaaman releen perässä ominaan. Releen käytön etu on, että hupiakut latautuvat täyteen jännitteeseen ja anturiohjauksella varmistetaan se, että lataus alkaa vasta kun moottori on käynnissä. Vielä kun lisäät linjaan sulakkeen ja huolehdit, että johdinmitoitus on riittävä (6mm2) ei ongelmia missään tilanteessa pitäisi syntyä.
- yksi rele
outlanderisti kirjoitti:
Sen saa kätevimmin öljynpaineen anturilta (varoitusvalo) päästävällä releellä. Tätä käytetään erään suurehkon autotehtaan autoissa päivävalo kytkennässä.
Jos ohjauksen ottaa vain öljynpainevalolta, niin rele vetää kun moottori on sammutettu. Tällöin hupikäyttö purkaa myös käynnistysakkua. Kytkentään tarvitaan kaksi relettä, joista ensimmäisen voi kytkeä virtalukkoon (vetää kun virta päällä) ja toisen öjynpainevaloon (vetää, kun valo sammuu).
Yksinkertaisempi vaihtoehto on kytkeä rele kulkuvaloihin. Nehän ovat lähes aina ajossa päällä ja vain käynnistysakkua voi myös ladata, jos kovin tyhjä. Oma latauskytkin on myös hyvä, joskin vaatii hieman muistia. - JRxxx
yksi rele kirjoitti:
Jos ohjauksen ottaa vain öljynpainevalolta, niin rele vetää kun moottori on sammutettu. Tällöin hupikäyttö purkaa myös käynnistysakkua. Kytkentään tarvitaan kaksi relettä, joista ensimmäisen voi kytkeä virtalukkoon (vetää kun virta päällä) ja toisen öjynpainevaloon (vetää, kun valo sammuu).
Yksinkertaisempi vaihtoehto on kytkeä rele kulkuvaloihin. Nehän ovat lähes aina ajossa päällä ja vain käynnistysakkua voi myös ladata, jos kovin tyhjä. Oma latauskytkin on myös hyvä, joskin vaatii hieman muistia....tuo kulkuvalokonsti ei tunnu toimivalta. Huviveneissä aika harva taitaa pitää kulkuvaloja päällä päivällä hyvän näkyvyyden aikana, eli käyttöakku ei lataantuisi juuri koskaan. Hyvä tapahan se valojen päälläpito sikäli olisi, että toimivat paremmin ja hapettuvat vähemmän. Mutta kuten sanoin, arkitodellisuus tuolla merellä on muuta.
Toistaiseksi ääneni menee latausvirran käytölle myös ohjausvirtana :) - laiskuuteen
JRxxx kirjoitti:
...tuo kulkuvalokonsti ei tunnu toimivalta. Huviveneissä aika harva taitaa pitää kulkuvaloja päällä päivällä hyvän näkyvyyden aikana, eli käyttöakku ei lataantuisi juuri koskaan. Hyvä tapahan se valojen päälläpito sikäli olisi, että toimivat paremmin ja hapettuvat vähemmän. Mutta kuten sanoin, arkitodellisuus tuolla merellä on muuta.
Toistaiseksi ääneni menee latausvirran käytölle myös ohjausvirtana :)vetoaminen ei ole kovin hyvä syy. Jos rakentaa releohjauksen kulkuvaloihin, ja tiedostaa tuon, niin aika automaattisesti ne pitää päällä aina ajettaessa, hieman kuin autossa ajovalot. Kytkennän etuna on nimenomaan se, että pystyy tarvittaessa lataamaan vain käynnistysakkua.
Jos kyseessä on purjevene, lienee fiksuinta tukeutua tuohon latausvirtaan, mutta silloinkin laittaisin (releen ohjausvirtaan) on/off-kytkimen lisäksi, jotta voi ladata vain käynnistysakkua, jos on tarvis. - mieleeni
JRxxx kirjoitti:
...tuo kulkuvalokonsti ei tunnu toimivalta. Huviveneissä aika harva taitaa pitää kulkuvaloja päällä päivällä hyvän näkyvyyden aikana, eli käyttöakku ei lataantuisi juuri koskaan. Hyvä tapahan se valojen päälläpito sikäli olisi, että toimivat paremmin ja hapettuvat vähemmän. Mutta kuten sanoin, arkitodellisuus tuolla merellä on muuta.
Toistaiseksi ääneni menee latausvirran käytölle myös ohjausvirtana :)että, eikö tuo "latausjännite" laturin johdossa ole akun jännite, kun laturi ei pyöri? Vai onko siinä jokin diodi?
Jos näin on, niin latausvirtajohdon ohjaama relehän vetää koko ajan. Jotta niin ei kävisi, pitäsi käynnistysakun ja laturin välissä olla estodiodi, jotta käynnistysakun jännite ei ohjaisi relettä.
Eli kyllä yksinkertaisin automaattikykentä releillä on kaksi relettä, joista ensimmäinen ohjaa toista. Ensimmäistä relettä ohjaa öljynpainevalo (käänteinen rele) ja sen (pää)sähkö tulee virtalukolta (käynti-asento). Tällöin vasta kun on tilanne, että virtalukko on käynti-asennossa ja öljynpainevalo on sammunut, niin päärele (jonka kautta latausvirta kulkee) vetää.
Toinen tapa on laittaa kaksi relettä latausvirtaan sarjaan ja ensimmäistä ohjaa virtalukko ja toista (käänteisesti) öljynpainevalo. - ihan oma
laiskuuteen kirjoitti:
vetoaminen ei ole kovin hyvä syy. Jos rakentaa releohjauksen kulkuvaloihin, ja tiedostaa tuon, niin aika automaattisesti ne pitää päällä aina ajettaessa, hieman kuin autossa ajovalot. Kytkennän etuna on nimenomaan se, että pystyy tarvittaessa lataamaan vain käynnistysakkua.
Jos kyseessä on purjevene, lienee fiksuinta tukeutua tuohon latausvirtaan, mutta silloinkin laittaisin (releen ohjausvirtaan) on/off-kytkimen lisäksi, jotta voi ladata vain käynnistysakkua, jos on tarvis.kytkin sille lataukselle. Ja siihen merkkivalo
- JRxxx
mieleeni kirjoitti:
että, eikö tuo "latausjännite" laturin johdossa ole akun jännite, kun laturi ei pyöri? Vai onko siinä jokin diodi?
Jos näin on, niin latausvirtajohdon ohjaama relehän vetää koko ajan. Jotta niin ei kävisi, pitäsi käynnistysakun ja laturin välissä olla estodiodi, jotta käynnistysakun jännite ei ohjaisi relettä.
Eli kyllä yksinkertaisin automaattikykentä releillä on kaksi relettä, joista ensimmäinen ohjaa toista. Ensimmäistä relettä ohjaa öljynpainevalo (käänteinen rele) ja sen (pää)sähkö tulee virtalukolta (käynti-asento). Tällöin vasta kun on tilanne, että virtalukko on käynti-asennossa ja öljynpainevalo on sammunut, niin päärele (jonka kautta latausvirta kulkee) vetää.
Toinen tapa on laittaa kaksi relettä latausvirtaan sarjaan ja ensimmäistä ohjaa virtalukko ja toista (käänteisesti) öljynpainevalo....pahan :) Taidat tosiaan olla oikeassa, kun asiaa mietin. Ja itse asiassa muistin juuri yhden veneen, jonka sähköjen tutkiskelussa autoin ja löysin juuri sellaisen kytkennän, että releen ohjausvirta tuli käytännössä suoraan akulta. Ei ihme, että akut tyhjenivät :)
Vedän otis ääneni takaisin tuolta kytkennältä. Pitääpä käydä vilkaisemassa oman veneen kytkentä jossain välissä (siellä ohjausvirta tulee laturilta, mutta en tosiaankaan muista, miltä navalta) eikä käynnistysakku ole tyhjennyt, vaikka käyttöakulle se onkin pari kertaa päässyt laiminlyönnin takia käymään. Ts. systeemi toimii, yhdellä ainoalla releellä. - JRxxx
laiskuuteen kirjoitti:
vetoaminen ei ole kovin hyvä syy. Jos rakentaa releohjauksen kulkuvaloihin, ja tiedostaa tuon, niin aika automaattisesti ne pitää päällä aina ajettaessa, hieman kuin autossa ajovalot. Kytkennän etuna on nimenomaan se, että pystyy tarvittaessa lataamaan vain käynnistysakkua.
Jos kyseessä on purjevene, lienee fiksuinta tukeutua tuohon latausvirtaan, mutta silloinkin laittaisin (releen ohjausvirtaan) on/off-kytkimen lisäksi, jotta voi ladata vain käynnistysakkua, jos on tarvis....pitäisi mielestäni olla sellainen, ettei sitä tarvitse a) tietää b) muistaa. Toisin sanoen latauksen pitäisi toimia oikein ilman mitään inhimillisiä operaatioita siinä välissä.
Siksi en oikein ole tykännyt noista valintakatkaisinsysteemeistäkään. Ne jättävät tilaa inhimilliselle virheelle eikä sitä pitäisi ikinä tehdä. Tarkoitan tässä nyt kuitenkin lähinnä niitä kytkentöjä, jotka mahdollistavat akkujen kytkemisen niin, että starttiakku voi tulla tyhjennettyä käyttöakuston kautta. Tuollainen kuvaamasi kytkin, jolla vain estetään käyttöakuston lataus, on tietysti eri asia. Liekö sitten tarpeen, en tiedä? Itse olen kytkenyt sähköt niin, että käyttöakulta ei oteta virtaa mihinkään muuanne kuin välittömästi moottoriin liittyviin laitteisiin, kaikki muu (mukaanlukien mm. kulkuvalot, tutka, lasinpyyhkijät, VHF) ovat käyttöakun takana. Silloin starttiakku on käytännössä aina hyvässä varaustilassa, koska ainoa lainkaan merkityksellinen kuluttaja on starttimoottori ja sen jäljiltä akku ehtii ajon aikana kyllä latautua ennalleen. - Joakim
yksi rele kirjoitti:
Jos ohjauksen ottaa vain öljynpainevalolta, niin rele vetää kun moottori on sammutettu. Tällöin hupikäyttö purkaa myös käynnistysakkua. Kytkentään tarvitaan kaksi relettä, joista ensimmäisen voi kytkeä virtalukkoon (vetää kun virta päällä) ja toisen öjynpainevaloon (vetää, kun valo sammuu).
Yksinkertaisempi vaihtoehto on kytkeä rele kulkuvaloihin. Nehän ovat lähes aina ajossa päällä ja vain käynnistysakkua voi myös ladata, jos kovin tyhjä. Oma latauskytkin on myös hyvä, joskin vaatii hieman muistia.Releen voinee kytkeä ölynpainekatkaisijan yli tai ainakin ottaa sieltä signaalin transistorille, jolla releen kytkee. Öljynpainekatkaisin on kiinni kun, öljynpainetta ei ole. Kun kone käy ja virta on päällä, on katkaisijan toinen napa maassa ja toinen varoituslampun ja mahdollisen summerin kautta akun -navassa. En ole varma riittääkö virta lampun kautta releelle, mutta vähintään siitä saa ohjaussignaalin trankulle.
Latausvaloa voi käyttää vastaavasti, kun miettii missä on virta milloinkin. Koneen sähköthän tulevat virtalukon kautta (lataus- ja starttikaapeleita lukuunottamatta).
Omassa veneessäni on joku tällainen systeemi, ilmeisesti jo uutena laitettu. En ole tutkinut vielä tarkemmin, mutta kytkee akut yhteen kun kone käy ja pitää erillään kun kone ei käy. Akkuja ei saa yhteen pääkatkaisijalla, vaikka se onkin 1-2-both -tyyppiä, sillä tuo on kytketty miinuspuolelle ja plus-puolet ovat täysin erillisiä, kun rele on auki.
On myös releitä, jotka "haistelevat" latausjännitettä ja kytkevät akut rinnan, kun latausjännite nousee yli akun lepojännitteen. - on se
ihan oma kirjoitti:
kytkin sille lataukselle. Ja siihen merkkivalo
että jos kytkin jää päälle, voi starttivirta rikkoa käynnistys- ja hupiakkujen välisen yhteyden. Tai jos sitä ei ole kytketty virtalukkoon, niin päällejääminen tyhjentää käynnistysakun vahingossa.
Olen yhä sitä mieltä, että paras systeemi tulee kun on kaksi relettä, ja niitä ohjataan sekä virtalukolla (koneessa virta päällä), että öljynpainevalon sammumisella (kone käy). Kytkentä on selkeä ja toimiva.
Jonkinlainen ylimääräinen naksaus saattaa syntyä, jos öp-valo syttyy viiveellä, mutta siitä tuskin on juurikaan haittaa. - maarapu
Joakim kirjoitti:
Releen voinee kytkeä ölynpainekatkaisijan yli tai ainakin ottaa sieltä signaalin transistorille, jolla releen kytkee. Öljynpainekatkaisin on kiinni kun, öljynpainetta ei ole. Kun kone käy ja virta on päällä, on katkaisijan toinen napa maassa ja toinen varoituslampun ja mahdollisen summerin kautta akun -navassa. En ole varma riittääkö virta lampun kautta releelle, mutta vähintään siitä saa ohjaussignaalin trankulle.
Latausvaloa voi käyttää vastaavasti, kun miettii missä on virta milloinkin. Koneen sähköthän tulevat virtalukon kautta (lataus- ja starttikaapeleita lukuunottamatta).
Omassa veneessäni on joku tällainen systeemi, ilmeisesti jo uutena laitettu. En ole tutkinut vielä tarkemmin, mutta kytkee akut yhteen kun kone käy ja pitää erillään kun kone ei käy. Akkuja ei saa yhteen pääkatkaisijalla, vaikka se onkin 1-2-both -tyyppiä, sillä tuo on kytketty miinuspuolelle ja plus-puolet ovat täysin erillisiä, kun rele on auki.
On myös releitä, jotka "haistelevat" latausjännitettä ja kytkevät akut rinnan, kun latausjännite nousee yli akun lepojännitteen.vain yhtä relettä, joka kytkee akut, kun öp-anturi irroittaa (ohjausvirta katkeaa), niin se tarkoitaa, että akut pysyvät irti toisistaan, kun kone ei käy, vain jos releessä on koko ajan ohjausvirta päällä. Tämä kuluttaa jotakin (ehkä 0,5...1W), mutta toimisi kai muuten.
- Joakim
maarapu kirjoitti:
vain yhtä relettä, joka kytkee akut, kun öp-anturi irroittaa (ohjausvirta katkeaa), niin se tarkoitaa, että akut pysyvät irti toisistaan, kun kone ei käy, vain jos releessä on koko ajan ohjausvirta päällä. Tämä kuluttaa jotakin (ehkä 0,5...1W), mutta toimisi kai muuten.
Rele vetää vain kun MOLEMMAT ehdot täyttyvät:
1. Virta päällä (muuten ei ole jännitettä oljypainevalolla/kytkimellä, olet kai huomannut, että ölynpainevalo ei pala, jos virtaa ei ole kytketty)
2. Öljynpainetta on tarpeeksi (muuten kytkin on oikosulussa eli ei jännitettä kytkimen yli)
Vetää siis vain koneen ollessa käynnissä JA virtojen ollessa päällä.
Toimii siis juuri niinkuin pitää! - maarapu
Joakim kirjoitti:
Rele vetää vain kun MOLEMMAT ehdot täyttyvät:
1. Virta päällä (muuten ei ole jännitettä oljypainevalolla/kytkimellä, olet kai huomannut, että ölynpainevalo ei pala, jos virtaa ei ole kytketty)
2. Öljynpainetta on tarpeeksi (muuten kytkin on oikosulussa eli ei jännitettä kytkimen yli)
Vetää siis vain koneen ollessa käynnissä JA virtojen ollessa päällä.
Toimii siis juuri niinkuin pitää!koko kytkennän, kun en ymmärrä miten saat tuon AND ehdon yhteen releeseen.
Kone seis, öp-anturi on, virta off
Starttaus, öp-anturi on, virta on
kone käy, öp-anturi off, virta on.
Vain viimeisellä vaihtoehdolla latausreleen tulisi kytkeä hupi- ja käynnistysakut yhteen. Mikä sähkö siis avaa ja sulkee relettä? - Joakim
maarapu kirjoitti:
koko kytkennän, kun en ymmärrä miten saat tuon AND ehdon yhteen releeseen.
Kone seis, öp-anturi on, virta off
Starttaus, öp-anturi on, virta on
kone käy, öp-anturi off, virta on.
Vain viimeisellä vaihtoehdolla latausreleen tulisi kytkeä hupi- ja käynnistysakut yhteen. Mikä sähkö siis avaa ja sulkee relettä?Yritetään nyt vielä vääntää rautalangasta.
Öljynpainevalon " "-napa on kytketty virtalukon kautta akulle. Siinä on siis jännite vain virran ollessa päällä. Mitään ei siis tapahdu, jos virta ei ole päällä.
Öljynpainevalon "-"-napa on kytketty öljynpainekatkaisijaan, joka on kiinni eli johtaa koneen runkoone eli "-"-napaan, kunnes painetta on tarpeeksi.
Rele kytketään öljynpainekatkaisijan rinnalle. Siis ei lampun rinnalle!
Virta off-> ei virtaa koko piirille -> rele ei vedä.
Starttaus -> ei öljynpainetta -> öljynpainekatkaisija oikosulkee releen -> rele ei vedä ja öljynpainevalo palaa.
Kone käy -> öljynpainekatkaisija auki -> lampun läpi tulee releelle pieni virta -> lamppu ei pala näkyvästi, mutta rele vetää ja kytkee akut yhteen.
Viimeinen kohta voi vaatia transistorin, jotta releelle saadaan tarpeeksi virtaa ilman, että lamppu syttyy. Riippuu lampun ja releen käyttövirran suhteesta. - Joksipoika
Joakim kirjoitti:
Yritetään nyt vielä vääntää rautalangasta.
Öljynpainevalon " "-napa on kytketty virtalukon kautta akulle. Siinä on siis jännite vain virran ollessa päällä. Mitään ei siis tapahdu, jos virta ei ole päällä.
Öljynpainevalon "-"-napa on kytketty öljynpainekatkaisijaan, joka on kiinni eli johtaa koneen runkoone eli "-"-napaan, kunnes painetta on tarpeeksi.
Rele kytketään öljynpainekatkaisijan rinnalle. Siis ei lampun rinnalle!
Virta off-> ei virtaa koko piirille -> rele ei vedä.
Starttaus -> ei öljynpainetta -> öljynpainekatkaisija oikosulkee releen -> rele ei vedä ja öljynpainevalo palaa.
Kone käy -> öljynpainekatkaisija auki -> lampun läpi tulee releelle pieni virta -> lamppu ei pala näkyvästi, mutta rele vetää ja kytkee akut yhteen.
Viimeinen kohta voi vaatia transistorin, jotta releelle saadaan tarpeeksi virtaa ilman, että lamppu syttyy. Riippuu lampun ja releen käyttövirran suhteesta.Tuo viimeinen arvelusi pitää paikkansa. Transistorivahvistinta tarvitaan, mikäli kytkentäreleen ohjaukseen käytetään ÖP-valopiiriä. Testailin päivällä käytännössä eri vaihtoehtoja ja kyllä kaikissa variaatioissa virta riitti releen vedättämiseen, mutta ÖP-valo paloi aina aivan liian kirkkaasti. Minusta tuon tärkeän valon ainut tehtävä on hälyttää kaikissa tilanteissa öljynpaineen puuttumisesta, eikä sen lisäksi hiukan himmeämmin palaessaan indikoida, että hupiakkujen lataus on käynnissä.
- maarapu
Joksipoika kirjoitti:
Tuo viimeinen arvelusi pitää paikkansa. Transistorivahvistinta tarvitaan, mikäli kytkentäreleen ohjaukseen käytetään ÖP-valopiiriä. Testailin päivällä käytännössä eri vaihtoehtoja ja kyllä kaikissa variaatioissa virta riitti releen vedättämiseen, mutta ÖP-valo paloi aina aivan liian kirkkaasti. Minusta tuon tärkeän valon ainut tehtävä on hälyttää kaikissa tilanteissa öljynpaineen puuttumisesta, eikä sen lisäksi hiukan himmeämmin palaessaan indikoida, että hupiakkujen lataus on käynnissä.
jos tuon releen kanssa kytkee sarjaan vaikka pienen vastuksen. Tämä pudottaisi piirin virtaa ja himmentäisi öp-valoa. Kokeilemiseen jäänee vetääkö rele enää, kun valo on riittävän himmeä.
- häiriöherkkiä
maarapu kirjoitti:
jos tuon releen kanssa kytkee sarjaan vaikka pienen vastuksen. Tämä pudottaisi piirin virtaa ja himmentäisi öp-valoa. Kokeilemiseen jäänee vetääkö rele enää, kun valo on riittävän himmeä.
virityksiä tärkeään ja aika kriittiseen paikkaan, akkujen lataukseen. Siinä pitää olla jokin idioottivarma, luotettava ja yksinkertainen ratkaisu. Se jakodiodi lisäjohdin jännitteen haisteluun käyttöakusta on sellainen.
- Joksipoika
häiriöherkkiä kirjoitti:
virityksiä tärkeään ja aika kriittiseen paikkaan, akkujen lataukseen. Siinä pitää olla jokin idioottivarma, luotettava ja yksinkertainen ratkaisu. Se jakodiodi lisäjohdin jännitteen haisteluun käyttöakusta on sellainen.
Kyllä. Jos laturi on sellainen, että tuollaista tunnistusta voi käyttää, on ratkaisu ehdottomasti paras. Maakravun esitys ei ole toteuttamiskelpoinen, unohda se. Kuten jo edellä totesin, aina lamppu palaa ja jos lisäät piiriin vastusta, ei hetken päästä rele jaksakkaan enää luotettavasti vetää. Älä vaivaa päätäsi suotta tällä asialla.
JOS NYT KUITENKIN VÄLTTÄMÄTTÄ haluat öljynpaineeseen perustuvan ohjauksen, osta autotarvikeliikkeestä öljynpaineanturille ja mittarille tehty jakokappale. Liitä siihen toiseen haaraan oma painekytkin, sellainen joka kytkee, kun paineessa löytyy. Anna sen ohjata hupireleen vetokäämiä. Mikäli käytät avautuvaa kytkintä (samanlaista kuin se alkuperäinen), on toteutus tehtävä kahdella releellä, joista öljynpaineanturi ohjaa käänteisesti toista, varsinaista akkujen kytkentärelettä. Sähkö releiden ohjaukseen on otettava pisteestä, jossa on jännite, kun virta on päällä.
Huomioi vielä sekin teoreettinen mahdollisuus, ettei moottori lähde käyntiin, öljynpaine kuitenkin nousee riittävästi ja startti alkaa ottaa virtaa hupiakuilta ohuiden johtimien kautta. Siksi kannattaa laittaa piiriin riittävän kokoinen sulake suojaamaan johtimia tuollaista tilannetta varten.
Lycka till.
Ps. aiheesta löytyy juttua Kippari-lehden numerossa 1/2008 - maarapu
Joksipoika kirjoitti:
Kyllä. Jos laturi on sellainen, että tuollaista tunnistusta voi käyttää, on ratkaisu ehdottomasti paras. Maakravun esitys ei ole toteuttamiskelpoinen, unohda se. Kuten jo edellä totesin, aina lamppu palaa ja jos lisäät piiriin vastusta, ei hetken päästä rele jaksakkaan enää luotettavasti vetää. Älä vaivaa päätäsi suotta tällä asialla.
JOS NYT KUITENKIN VÄLTTÄMÄTTÄ haluat öljynpaineeseen perustuvan ohjauksen, osta autotarvikeliikkeestä öljynpaineanturille ja mittarille tehty jakokappale. Liitä siihen toiseen haaraan oma painekytkin, sellainen joka kytkee, kun paineessa löytyy. Anna sen ohjata hupireleen vetokäämiä. Mikäli käytät avautuvaa kytkintä (samanlaista kuin se alkuperäinen), on toteutus tehtävä kahdella releellä, joista öljynpaineanturi ohjaa käänteisesti toista, varsinaista akkujen kytkentärelettä. Sähkö releiden ohjaukseen on otettava pisteestä, jossa on jännite, kun virta on päällä.
Huomioi vielä sekin teoreettinen mahdollisuus, ettei moottori lähde käyntiin, öljynpaine kuitenkin nousee riittävästi ja startti alkaa ottaa virtaa hupiakuilta ohuiden johtimien kautta. Siksi kannattaa laittaa piiriin riittävän kokoinen sulake suojaamaan johtimia tuollaista tilannetta varten.
Lycka till.
Ps. aiheesta löytyy juttua Kippari-lehden numerossa 1/2008käynnistysakun napajännitteen tunnistuksella nosta hupiakkujen latausjännitettä tuon diodin verran (0,7V), eli periaateessa ylilataa akkuja? Tai sitten moinen estodiodi pitäisi laittaa kumpaankin laturilta lähtevään kaapeliin, sekä hupi- että käynnistysakulle. En tiedä onko tuosta suurta haittaa, mutta täysillä akuilla voinee lisätä vedyn kaasuuntumista.
Jos taas latausjännitteen haistelu puuttuu, niin kahden releen systeemi, jota ohjataan virtakytkimellä ja öp-valolla, tai tuollainen erillinen öp-anturi ovat molemmat varmaan ihan toimivia systeemejä. - sisältää
maarapu kirjoitti:
käynnistysakun napajännitteen tunnistuksella nosta hupiakkujen latausjännitettä tuon diodin verran (0,7V), eli periaateessa ylilataa akkuja? Tai sitten moinen estodiodi pitäisi laittaa kumpaankin laturilta lähtevään kaapeliin, sekä hupi- että käynnistysakulle. En tiedä onko tuosta suurta haittaa, mutta täysillä akuilla voinee lisätä vedyn kaasuuntumista.
Jos taas latausjännitteen haistelu puuttuu, niin kahden releen systeemi, jota ohjataan virtakytkimellä ja öp-valolla, tai tuollainen erillinen öp-anturi ovat molemmat varmaan ihan toimivia systeemejä.2 diodia, yhden molempia akkupaketteja varten.
Veneliikkeiden myymät jakodiodit on valettu alumiiniseen jäähdytysprofiiliin ja paketissa on 3 liitintä: laturi / starttiakku / hupiakusto.
Diodipaketteja on useammalle virrankestolle, 70 A tai lähellä sitä oleva malli on yleensä sopiva purjevenekäyttöön. - maarapu
sisältää kirjoitti:
2 diodia, yhden molempia akkupaketteja varten.
Veneliikkeiden myymät jakodiodit on valettu alumiiniseen jäähdytysprofiiliin ja paketissa on 3 liitintä: laturi / starttiakku / hupiakusto.
Diodipaketteja on useammalle virrankestolle, 70 A tai lähellä sitä oleva malli on yleensä sopiva purjevenekäyttöön.löytyi:
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1714 - lataukseen
sisältää kirjoitti:
2 diodia, yhden molempia akkupaketteja varten.
Veneliikkeiden myymät jakodiodit on valettu alumiiniseen jäähdytysprofiiliin ja paketissa on 3 liitintä: laturi / starttiakku / hupiakusto.
Diodipaketteja on useammalle virrankestolle, 70 A tai lähellä sitä oleva malli on yleensä sopiva purjevenekäyttöön.Viestihierarkia on täynnä, siksi vastasu tässä.
Tuo Marinean myymä Blue Sean 60 A "Battery Link" on varmasti hyvä ratkaisu, jos tavallinen diodijakaja ei miellytä. Eikä hintakaan ole kovin paha, alta 100 €. Netistä voisi löytyä halvemmallakin.
Toinen vastaava laite on Mastervoltin "Battery Mate", jos 60 A on liian vähän isolle laturille ja akustolle. "Battery Mate" kestää 160 A ja sitä saa 12 / 24 V sekä 2 tai 3 akkupatteria palvelevana.
http://www.mastervolt.com/com/53/product/5181/battery_mate_1603_ig_160a_1224v.html - sähkäri12
ei lataa kirjoitti:
niin yleensä latausjännite on paljon alle normaalin ja riippuu releestä vetääkö se vai ei. Jos latausta ei tapahdu, niin akut tyhjenevät yhdessä.
Kuten joku ehdotti, niin ohjauksen voi ottaa latauksen merkkivalolta, mutta silloin pitää olla käänteinen rele, eli joka kytkee akut, kun valo ei pala, ja irrottaa jos valo palaa. Tällainen kytkentä vaatii sarjaan toisen releen, jota ohjataan virtalukolla, jotteivät akut ole yhdessä kun mikään värkki ei ole päällä.
Eli ensin virtalukkorele vetää kun virta on päällä, ja sitten latausvalo syttyy ja toinen rele ei vedä. Kun sekä virta on päällä, että latausvalo samuu (=lataus toimii), niin akut yhdistyvät.Kun ohjaus otetaan laturin merkkivalolta, tarvitaan yksi tavan rele.
Valo toimii nimittäin niin että: Kun laturi ei lataa, valon toiseen kantaan tulee virtalukolta ja laturilta -. Kun laturi lataa, laturin puoleltakin tulee , jolloin valon läpi ei ole jännite-eroa ja valo ei pala.
Eli releen ohjaus pitää ottaa latausvalota laturiin menevästä johdosta ( ) ja ohjauksen miinuspuoli miinuskiskoon.
Silloin rele vetää kun laturi oikeasti lataa! Ja tällöin on myös virrat päällä, jolloin ei ole sitäkään ongelmaa.
- Joksipoika
Käväise ostamassa autosähköliikkeestä vanha kunnon mekaaninen jännitteensäädin, jollaisia ennen (ja vieläpä nytkin)käytettiin tasavirtalaturien lataussäätiminä. Kytke säädin hupiakkulinjaan siten, että D tulee laturiin päin, D- runkoon ja B akkuun.
Laitehan toimii niin, että D :ssa vaikuttaa latausjännite ja kun se on suurempi kuin akun jännite, purkissa oleva latausrele vetää kärkensä kiinni ja alkaa syöttää sähköä liittimeen B (vetohetki on täysin kärjen jousen kireyttä säätämällä säädettävissä, mikäli niin haluat). Kun moottori sammutetaan, latausjännite putoaa, kärjet aukeavat. Purkissa oleva toinen tolppa (säätäjäosa) saa elää tässä kykennässä omaa elämäänsä (DF:ää ei kytketä mihinkään).
Toiminta on idioottivarmaa, automaattista ja laite kestää takuulla latausvirran, koska se on alunperinkin tähän tarkoitukseen tehty. Mikäli joskus tulee eteen tarve käyttää kaikki latausteho käynnistysakun lataamiseen, voit laittaa virtapiiriin sarjaan kytkimen, jolla estät hupiakkujen latautumisen tässä tilanteessa.
Ps. Kirjainmerkinnät voivat vaidella eri säätäjissä, mutta em. merkinnät ovat yleisimmät.
Mitäs mieltä olet tästä? - kunnon
systeemi on ,oma laturi startille ja hupipuolelle,eikä mitään yhteyttä toisiinsa,hätätilassa käynnistyskaapeleilla yhteen.
- minullakin
Moottorissa on 2 kpl 60 A latureita.
Laturi 1 on kytketty suoraan käyttöakustoon (noin 600 Ah).
Laturin 2 perässä on jakodiodi ja sitten molemmat akustot, startti ja käyttö.
Ideana tuossa on, että käyttöakusto latautuu aluksi molemmilla latureilla ja kun käyttöakuston jännite nousee riittävästi niin laturi 2 jättää käyttöakuston ja huolehtii vain starttakusta.
Jakodiodi on tuossa myös siltä varalta olemassa, että toinen laturi reistailee.
- Eräs rele
On olemassa jo rele nimeltään "vetohidastettu rele"
Tällaisessa releessä on "nuppi" jolla voi säätää kytkentähetkeä, vaikka puoleen minuuttiin
Ei muuta kuin luettelo käteen ja tutkimaan... - Kale
Tutuppa seuraavaan: http://www.svb.de/index.php?sid=456ccc0f704d3a11f2773e6e07d0a834&cl=details&cnid=12960&anid=2742
Kyseinen rele on täysin huoleton. Se ohjaa kaiken latausvirran käynnistysakkuun, kunnes se saavuttaa riittävän latauksen (13,7). Sen jälkeen se lataa kaikkia akkuja. Purussa se purkaa kaikkia akkuja 12,7 v asti, jolloin se irroittaa käynnistysakun pois ja kuluttaa vain käyttöakkuja.
Itselläni on 3 kpl 110 Ah akkua tällä tavalla laitettuna. Järjestely on huoleton ja huomaamaton. Sitä ei voi väärin käyttää.
Tätä saa suomestakin n. 100 euron hintaan.- oikeasti
Mitä palstan asiantuntijat tästä sanovat? Saako tällä akut täyteen latinkiin?
- minä laitan ainakin tämän
tilata tämmöisen releen.
- svb kalliimpi
minä laitan ainakin tämän kirjoitti:
tilata tämmöisen releen.
Tällä kertaa näyttää siltä, ettei ko lauaturelettä kannata ostaa svb:n verkkokaupasta, kun jopa Maritimin luettelohinta on edullisempi.
Omassa veneessäni rele on toiminut oikein hyvin (starttiakku 120Ah, käyttöaukut 140 140Ah). Relesysteemin etu on se, ettei tule jännitehäviötä kuten jakodiodissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823646Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1061102
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165855- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745