hammaslääkäri pelko..

... heh..

hei!

miten pääsee hammaslääkäri kammosta irti? mua pelottaa ku mulla on tosi vaikee viisauden hampaan poisto koht käsil ja en haluu yksinkertaisesti mennä sinne!!
se ei johdu vaan tuosta vaan myös muustakin, mulla on aina ollu treikiä, enkä koskaan luota tarpeex hammaslääkäreihi...

pelkään että nyt kun on kohta tuo vaike viisauden hampaan poisto käsillä, että se puuduttamatta huolimatta koskee.. pelkään todella.. tai en pelkää mutta kammoan..

hampaaseen koskee niin P.sti.. tuota viisauden hampaan poisto aikaa olen siirtänyt jo viidesti.. ja enää ei huvittas paeta koska täytän joulukuussa 17v, ja sitten se on maksullista (eikö?), joten haluaisin sen maksutta hoitaa... mutta kun kammoan sitä yli kaiken.. en halua mennä sinne.. sitten kun nään kaikki ne välineet, porat, erilaliset koukut jne.. ja sitten se tuoli, ne lääkäreitten maskit jne.. kääx!!

kellään samanlaisia kokemuksia?

21

7244

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hapsu

..2x buracaps 45min ennen hampilääkäriä ja puudutus päälle sit lekurissa niin ei se oo nii tuskasta ettei sitä kestäs. Viisaudenhampaat on kaikki poistettu ja alemmat tiukassa, ylemmät lähtee helpommin. Rutisee ja vänkää ku ei siltä ääneltä pääse karkuun, mut kyl se puudutus sen enimmän kivun pitää pois, rentona makaat nii helpompaa on :)

ja varmaan kaikilla samanlaisia kokemuksia, tyhmää ajatella ettei olis :D
      mee vaan ilomielin ku ilmaseks saat, ei oo kiva maksella niitä laskuja :)

• Nadi

Ellei sinulla ole mahdollisuutta nukutus- tai ilokaasuhoitoon, pyydä ihmeessä hammaslääkäriltä etukäteen resepti Diapamia varten. Se on rauhoittava lääke, jonka turvin siihen hampaan poistoon on helpompi mennä eikä operaatiokaan tunnu yhtä kamalalta.

• Läpi Käynyt

Kun ajattelet sitä, että muutaman vuoden päästä saatat joutua kestämään jopa vuoden ajan viikottaisia porauksia ja hampaiden kaivelua, sekä ERITTÄIN kivuliasta ja tuskaista juurihoitoa (hammas porataan kokonaan auki hermoihin asti ja etsitään hermot "sattuuko nyt" menetelmällä), niin menet ajoissa hammaslääkäriin.

Jos et käy ajoissa hammaslääkärissä, odottele vain juurihoitoa. Lisäksi tulee vielä parissa vuodessa KOVAT kivut hammassäryn vuoksi. Nyt hammaslääkärissä käynti on helppoa, mutta parin vuoden päästä se on jo kauheaa.

• Pip

Itselläni oli aivan mieletön kammo hammaslääkäreitä kohtaan. Pysyin 7 vuotta poissa "piinapenkistä" kunnes oli pakko mennä. Tällöin suuntasin matkani yksityiselle hammaslääkärille jolle kerroin kammostani. Hän ymmärsi erittäin hyvin pelkoni, enhän toki ollu ainoa joka oli siitä valittanut.

Hänen tapansa rauhoittaa oli pistää musiikkia taustalle sekä kertoa jatkuvasti, mitä hän suussani teki.Hän myös esitteli työskentelyvälineensä. Kummallista kyllä, se rauhoitti.

Kun eteen tuli juurihoito kahteen hampaaseen, pelkäsin niitä juuri näiden "tuska ja kuolema"-juttujen takia.

Hammalääkäri valottikin tätä urbaania legendaa kertomalla, että useat hammaslääkärit eivät osaa puuduttaa oikeaa paikkaa, jolloin teho ei ole maksimaalinen vaikka tökkisi kuinka paljon piikillä mömmöjä. Järkyttävää kuultavaa mielestäni.

Mutta siihen juurihoitoon. Se ei sattunut eikä tuntunut missään vaikka ientänikin piti leikata siinä samassa yhteydessä. Ja sen ensimmäisen kerran jälkeen puudutusta (jota vaadin aina joka toimenpiteeseen noin yleensä)ei tarvittu enää ollenkaan näissä hampaissa, sillä juurihan oli kuollut. Yllätyin operaation helppoutta vaikka siellä pitikin muutama kerta ravata.

Näiden kertojen jälkeen hammaslääkäripelkoni on totaalisesti kadonnut. Eli hyviäkin hammaslääkäreitä kyllä on. Niistä vaan pitää näköjään maksaa. Mielummin maksan kuin kärsin.

• miten on?

Mun mielestä mieshammaslääkärit on helläkätisempiä kuin naiset.
      Onko muilla vastaavia kokemuksia?

• ... heh...

joo kiitti kaikille jotka on mua auttanu! etenki toi buracaps juttu oli hyödyllinen..
        mulla on maanantaina hammaslääkäri ja siinä poistetaan ERITTÄIN vaikea viisauden hammas... o ou..
        sit siihen viereiseen hampaaseen joudutaan tekemään ehkä juuri hoito.. Mikä juuri hoito oikeastaan tarkoitta? miten tehdään? entä ien tulehdus?
        Mulle sano hammaslääkäri et mlla on ien tulehdus ja viisauden hammas on nii pahasti repiny sitä viereistä hammasta joten se on poisto tai siihe vois koittaa juuri hoitoo... joten oisin todella halukas kuulee juuri hoidosta :)!

hmm.. miustaki tuntuu että mieshammaslääkäri on jotenki "pätevämmän" oloinen ja tuntuu paljon turvallisemmalta.. en tiedä miksi mutta näin vain on..

näkeekö muuten hammaslääkäri hampaiden kunnosta että on tai on ollu esim. bulimia?

kiitos kaikille! nämä ovat jokainen kullan arvoisia tietoja mulle!!

• iip
        ... heh... kirjoitti:

joo kiitti kaikille jotka on mua auttanu! etenki toi buracaps juttu oli hyödyllinen..
        mulla on maanantaina hammaslääkäri ja siinä poistetaan ERITTÄIN vaikea viisauden hammas... o ou..
        sit siihen viereiseen hampaaseen joudutaan tekemään ehkä juuri hoito.. Mikä juuri hoito oikeastaan tarkoitta? miten tehdään? entä ien tulehdus?
        Mulle sano hammaslääkäri et mlla on ien tulehdus ja viisauden hammas on nii pahasti repiny sitä viereistä hammasta joten se on poisto tai siihe vois koittaa juuri hoitoo... joten oisin todella halukas kuulee juuri hoidosta :)!

hmm.. miustaki tuntuu että mieshammaslääkäri on jotenki "pätevämmän" oloinen ja tuntuu paljon turvallisemmalta.. en tiedä miksi mutta näin vain on..

näkeekö muuten hammaslääkäri hampaiden kunnosta että on tai on ollu esim. bulimia?

Juurihoidossa hampaan juuri täytetään, eli hammas kuolee. Ei tunnu puudutuksen takia miltään. Ja kyllä se bulimia hampaista näkyy. Siitäkin kannattaa sanoa hammslääkärille, niin saat ohjeet hampaiden hoitoon. Mulla muuten puudutetaan ennen puudutustakin ;)

• heitsulihei
        ... heh... kirjoitti:

No omakohtainen kokemus ientulehduksesta on se että kun tarpeeksi kauan et hampaita pese tai hoida mitenkään niin sitten kun kerrankin peset niin ikenet alkavat vuotaa verta harjatessa.
        Ei ole kivuliasta (ainakaan itsellä ollut) eikä muutenkaan maailmaa kaatava asia. Tulehdus häviää muutaman pesukerran jälkeen! (Ja hampilääkäri kehotti että ikenet myös pitävät jos niitä hieman harjaa samalla)

• Anonyymi

Mulla on ollut just päin vastoin

• iip

Soita sille hammaslääkärille ja kerro pelkääväsi. Voit vaikka ensin käydä ns. keskusteluajalla siellä. Itse olen saanut vähän pelkoani lievenemään psykologin ja mukavan hammaslääkärin avulla.

• Nimetön

yritä olla rauhallinen muuten puudutus EI auta mulle kävi niin

• saat kuvaa klikkaama

kylläpä oli kannustavaa sinulta. Idiootti, vaikka kuinka pelkäisit, miten puudutus ei voisi toimia!!! Mieti sitä. Ehkäpä sinulla sattui olemaan maksuton hammaslääkäri (en tarkoita että yksityinen olisi ainoa oikea, eikä todellakaan olekkaan) joka ei osaa hoitaa hommaansa ja puudutus petti. Älä tule kirjottamaan tänne tuollasta paskaa, puudutus toimii AINA! Jos todella pelkää että puudutus pettää niin pyydä puuduttamaan sama kohta pariin kertaan jos todella pelkää ettei se toimi. Minulta revittin 4 pysyvää hammasta, pelkäsin ja silti ei puudutus pettänyt. Olen oikeastaan iloinen että käyn kerran puolessatoista kuukaudessa hammaslääkärissä, näin ei kammoa oikein voi syntyä. Tarkastuksessa useimmin ja ne on 15 minuutin aikoja, ja sitten välillä lisää kojeita. Vähän aikaa sitten tuli "ratakiskot" ylähampaisiin. Kipu on kauhea tällaisten hampaita liikuttavien juttujen kanssa mut vedät buranan niin kipu helpottaa. Tsemppiä, pyydä hammaslääkäriä kertomaan rauhallisesti mitä hän tekee niin ei pelota että nytkö ne polttaa poskeen reiän kun tuollasen suojalasin laittaa, ota kuulokkeet mukaan ja kuuntele samalla musiikkia se esim rauhoittaa jos vain hammaslääkäri sen sallii.

• juurihoito
        saat kuvaa klikkaama kirjoitti:

kylläpä oli kannustavaa sinulta. Idiootti, vaikka kuinka pelkäisit, miten puudutus ei voisi toimia!!! Mieti sitä. Ehkäpä sinulla sattui olemaan maksuton hammaslääkäri (en tarkoita että yksityinen olisi ainoa oikea, eikä todellakaan olekkaan) joka ei osaa hoitaa hommaansa ja puudutus petti. Älä tule kirjottamaan tänne tuollasta paskaa, puudutus toimii AINA! Jos todella pelkää että puudutus pettää niin pyydä puuduttamaan sama kohta pariin kertaan jos todella pelkää ettei se toimi. Minulta revittin 4 pysyvää hammasta, pelkäsin ja silti ei puudutus pettänyt. Olen oikeastaan iloinen että käyn kerran puolessatoista kuukaudessa hammaslääkärissä, näin ei kammoa oikein voi syntyä. Tarkastuksessa useimmin ja ne on 15 minuutin aikoja, ja sitten välillä lisää kojeita. Vähän aikaa sitten tuli "ratakiskot" ylähampaisiin. Kipu on kauhea tällaisten hampaita liikuttavien juttujen kanssa mut vedät buranan niin kipu helpottaa. Tsemppiä, pyydä hammaslääkäriä kertomaan rauhallisesti mitä hän tekee niin ei pelota että nytkö ne polttaa poskeen reiän kun tuollasen suojalasin laittaa, ota kuulokkeet mukaan ja kuuntele samalla musiikkia se esim rauhoittaa jos vain hammaslääkäri sen sallii.

Jos joudutaan tekemään juurihoito, niin puudutus ei välttämättä toimi kunnolla... Tulehtuneet juuret kun eivät välttämättä puudu kunnolla. Itselleni pistettiin neljä puudutuspiikkiä eikä siltikään täysin puutunut. Silti tietysti parempi kun hammas hoidettiin, koska se aiheuttii jatkuvaa kipua. Yleisesti se kipu vain pahenee, joten on järkevämpää mennä sinne hammaslääkäriin ennen kuin kipu on vielä pahempi. Viisaudenhampaita en kuitenkaan ole antanut poistattaa. Hampaat mahtuivat suuhuni, joten en näe mitään järkeä poistattaa ennalta ehkäisevästi terveitä hampaita.

• Nniimmiimmeerrkkkii

Mullakin on jonkinasteinen hamppilääkäripelko, ja aina jalat tutisee, mahaa kouristelee ja meinaa laskea alleen, kun hammaslekuri on edessä, mutta kun istuu siinä tuolissa, ei enää yhtään pelota. Se loppuu kuin seinään, kun astuu sinne "toimihuoneeseen" sisään. Se saattaa tosin johtua siitä, että hammaslääkäri on ystävällinen, suhtkoht luotettava ja kertoo koko ajan mitä tekee ja milloin saattaa vähän tuntua. Juttelee mukavia kaiken aikaa =) rohkeesti vaan sinne hammaslääkäriin, pelko häviää kun menee sinne, ja ajatelkaapa vanhaa aikaa, ku ei ollu mitään puudutuksia vaan hampaita revittiin irti noin vaan eikä kyselty mitään ja hampaat saatto mädäntyä suuhun.. Mulla ainaskin etenkin odotushuoneessa ihan sydän tykyttää, että millon se hamppilääkärin apulainen tulee pyytämään sisään... =)))

• hammaspeikko97

...Nostanpas tämänkin palstan ylös;)
      Itselläni kun on hirveä hampilääkäri kammo, ja tiiän miltä tuntuu istua hysteerisenä hammaslääkärin odotusaulassa ja kuunnella hoitohuoneesta kantautuvia poranääniä.

Te, jotka väitätte ettei puudutus toimisi, olette väärässä. Tottakai puudutus toimii, - ehkäpä teille on laitettu liian vähän, tai väärään paikkaan.
      Kun on puudutus pistetty, täytyy odotella jonkin aikaa ennen kuin voi alkaa hampeja rassaamaan. Minä oon aina saanut itse sanoa, milloin tuntuu jo niin puutuneelta että voi ruveta porailemaan.
      Ja kun kertoo että pelottaa, tai että kammottaa jos ei puudutus toimikaan, niin lääkäri voi kokeilla ensin niinsanotulla 'lusikalla' joko hermot on puutunu. Jos älähtää että sattuu nii sitte vielä odotellaa tai laitetaa lisää ainetta.

Kyllä sinne hammaslääkäriin kannattaa aina rohkaistua, - ettei käy niin ku mulle pienenä:
      Iski kariesbakteeri lankailusta & harjauksesta huolimatta ja siinä sitte meni kaikki alahampaat. Nukutuksessa poistettiin neljä, loppuihin juurihoito ja paikkaus♥

Nyt on kaikki hampaat hyvässä kunnossa ja oikomishoidon ansiosta suorissa riveissäkin, pelottaa vaa milloin puhkee viisurit ...........

• Kiira23

Puudutus ei aina auta. Mulla oli nii pahasti tulehtunut hammas että revittiin eilen pois. Laitettiin 3 puudutuspiikkiä mutta silti sattu ihan pirusti ei koskaan ennen niin tuskaa ole ollut.

• Anonyymi
        Kiira23 kirjoitti:

Puudutus ei aina auta. Mulla oli nii pahasti tulehtunut hammas että revittiin eilen pois. Laitettiin 3 puudutuspiikkiä mutta silti sattu ihan pirusti ei koskaan ennen niin tuskaa ole ollut.

Oi miten psykologinen sinä olet , ei siinä,paljon ajatella

• raukkis

Ite olen muutaman vuoden nuorempi ku alottaja, ja olisi keväällä aikaa polille sairaalaan taas kun seurataan alaviisureiden kehitystä, kun särkevät ja aiheuttavat painetta, vaikka eivät ole kehittyneet edes kokonaan. Itellä on pieni ja vino hammaskaari alhaalla, joten ovat painoksissa pahasti seiskoja vasten. Kirurgi sanoi että leikkauksellinenpoisto edessä, mutta pelkästään maitohampaiden repiminen kaksi vuotta sitten oli niin kivuliasta ja itkuntäyttämää, et rupea siinä _leikkaamaan_ kaks kertaa isompia hampaita pois _takaa_!

Miten ja millä perusteella ne työntää niitä lääkkeitä tai määrittelevät pelkopotilaaksi? Maksaako ne lääkkeet miten paljon ja vetääkö ne ihan jalat alta, ettet kävelemään pysty tmv? Miten leikkauksen jälkeen, saako koulusta vapaata, särkeekö, pystyykö puhumaan jne? Nukutuksen mahdollisuutta pelkään, koska... noh... se vaan on pelottavaa, vaikka toisaalta homma hoituis omalta osalta helpommin. Ite en uskalla puhua asiasta lekurille tai edes kysyä mistään rauhottavista napeista, jotenkin noloa, pelottavaa ja ahdistavaa.. (toisaalta tutulla on unilääkkeitä, jos niitä nappaisi muutaman kourallisen ennen sinne menoa? XD)

Stressaa ihan perkeleesti koko asia... Saakeli!

• Anonyymi

Ilmeisesti täällä ei tiedetä, että puudutus poistaa kivun kokonaan ja itse puudutusneula on niin ohut, ettei puuduttaminen tunnu miltään. Hampaan poiston tai juurihoidon aikana voi vaikka harjoitella meditoimista. Tieto ei luo tuskaa hammaslääkärissä vaan tiedon puute, mikä johtaa kuvitelmiin helvetellisistä kivuista. Seuraavilla kerroilla voi sitten vaikka "urheilla" ilman puudutusta ja tyytyä vain meditoimaan.

• Anonyymi

Minulla oli nuorena kamala hammas lääkäri kammo, vaan ajatuskin siitä sai minut voimaan niin pahoin että joskus oksensin. Mutta kun tilasin ajan niin kerroin asian hammas hoitajalle ja hän sanoi että hyvä kun kerroin sen, ja lopulta kun menin hammaslääkäriin niin hampaanotto meni hyvin, ilman oksennuksia tai paniikkia koska hammaslääkäri selitti minulle kaikenlaista juuri hammaslääkäri kammosta ja miten se vaikuttaa ihmiseen. Sen jälkeen en ole pelännyt koskaan enää hammaslääkäriä . Luulen että jos itse kertoo miten huonosti voi kun pelkää niin heillä on ymmärrystä Sillä tämä ongelma on todella monella ihmisellä , joten et ole ainut. Kyllä se menee hyvin ,ota joku kaveri mukaan henkiseksi tueksi. Ja muista hengitellä rauhallisesti kun jännittää, ae helpottaa.

• Anonyymi

Lääkäreitten maskit ovat sinun suojaamiseksi ettei tule inflammatiota . Ja ne poratkin ovat oikeastaan ihan vaan pieniä . Ennevanhaan olikin ihan toisenlaisim työvälineitä heillä, nyt on pieniä ja kevyitä .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      39
      2155
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      198
      1756
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      98
      1445
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1245
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1167
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1072
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1038
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      970
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70