Kävin sitten eilen työhaastattelussa. Työhön olen pätevä, ja muutenkin kaiken pitäisi olla kunnossa. Mutta kun...
...olin ainakin 15 minuuttia myöhässä haastattelusta. Taisi sitten mennä mahdollisuuteni siinä. Vaikka myöhästymiseni ei edes ollut oma vikani, bussi vain oli myöhässä ja lisäksi sitten minulle oli annettu niin huonot reittiohjeet, että jouduin lisäksi etsimään sitä paikkaa jonne minun piti mennä.
Ja lisäksi vielä menin tähän haastatteluun rekryfirman kautta, joten minulla ei edes ollut mitään puhelinnumeroa taikka tietoa siitä, että kenet minun on tarkoitus tavata. Eikä sieltä rekryfirmastakaan sillä hetkellä kukaan vastannut puhelimeen...
Toki perillepäästyäni ensitöikseni pyysin anteeksi ja kerroin syyn myöhästymiseeni, toivottavasti se nyt sitten riitti ja sain tilanteen pelastettua...
Täytyy nyt vaan toivoa parasta
Taisin menettää työmahdollisuuden
62
16030
Vastaukset
- noin motivoitunut
menemään töihin, niin varmasti löydät muitakin paikkoja, jos nyt ei natsannut. Jos yli 50 hakemuksesta mikään ei natsaa, sitten vasta kannattaa alkaa murehtia, että mikäköhän nyt on. Eikä silloinkaan välttämättä itsessään mitään vikaa ole... Eli tsemppiä sitten vain työnhaun jatkamiseen, jos ei onnistanut!!!
- NOIN niin
Jos todellakin myöhästyt ns.tärkeästä tapaamisesta niin voit olla varma ettei meidän firmaan pääsisi töihin!
Minulla on muutakin tekemistä kuin odotella tulevia alaisiani!
Joten jos olisit tulossa meille töihin niin en toden näköisesti palkkaisi sinua ja ilmoittaisin sen vaikka tekstarilla että firmani saisi julkisuutta!!
T:Moguli - zanja-73
NOIN niin kirjoitti:
Jos todellakin myöhästyt ns.tärkeästä tapaamisesta niin voit olla varma ettei meidän firmaan pääsisi töihin!
Joten jos olisit tulossa meille töihin niin en toden näköisesti palkkaisi sinua ja ilmoittaisin sen vaikka tekstarilla että firmani saisi julkisuutta!!
T:MoguliLuulenpa että se työpaikka on mennyttä. Työnantaja saattaa kyllä valitettavasti ajatella että kun myöhästyit jo haastattelusta, myöhästyt varmasti joskus töistäkin. Valitettavasti myöhästyminen työhaastattelusta ei anna hyvää kuvaa, oli se sitten itsestä riippumatonta tai ei. Tekstistäsi päätellen asiassa oli liian monta epäselvää kohtaa jotka olisi kannattanut selvittää paremmin.
- ahkera duunari
NOIN niin kirjoitti:
T:MoguliEi kai se haastatteluun tulevan vika oo jos linjabiilistä puhkeaa kummi? täh???
- työhaastattelijan?
ahkera duunari kirjoitti:
Ei kai se haastatteluun tulevan vika oo jos linjabiilistä puhkeaa kummi? täh???
1. Jos olet jättänyt sen tulemisen viimeisen mahdollisen bussin varaan vika on sun.
2. Jos bussilinjoja ei ole kuin yksi ja bussit kulkee harvemmin kuin kerran tunnissa niin sitten se voisi olla lieventävä asianhaara. - huh_huh
työhaastattelijan? kirjoitti:
1. Jos olet jättänyt sen tulemisen viimeisen mahdollisen bussin varaan vika on sun.
2. Jos bussilinjoja ei ole kuin yksi ja bussit kulkee harvemmin kuin kerran tunnissa niin sitten se voisi olla lieventävä asianhaara.Kyllä on minusta aika uskomatonta, että jukisten myöhästyminenkin olisi työnhakijan vika. Edes armeijassa ei rangaista siitä, eikä pidetä luvattomana poissaolona sitä, jos julkisen kulkuneuvon myöhästymisen vuoksi varusmies palaa lomiltaan myöhässä. Mutta työelämässä on kai sitten armeijaakin kovemmat käytännöt.
- tuosta
Bussin myöhästyminen on varmasti käypä selitys, tosin itse en ikinä jätä haastatteluun ehtimistä viimeisen bussin varaan. Menen aina ainakin yhtä bussia "liian aikaisin" juuri tuon takia.
Huonot reittiohjeet ei ole selitys. Ei aikuiselle ihmiselle pitäisi mielestäni mitään reittejä edes kertoa. Eniron kartasta voit itse ottaa selvää, jos et tunne kaupunkia.- kuuluu antaa
hyvät reittiohjeet haastateltavalle; näin ainakin tunnetuimmissa rekrytointiyrityksissä automaattisesti menetellään.
- edellinen bussi olisi tullut
pari tuntia aikaisemmin ... Mun mielestäni taas on ihme juttu ettei ole annettu mitään yhteyshenkilön nimeä, siis miten sä teet sitten kun menet sinne firmaan, ketä sä kysyt tai ketä ilmoitat tulleesi tapaamaan? Outoo. Puhelinnumeronhan keskukseen onnistuu hankkimaan jos on firman nimi tiedossa... Juu, mä kans kerran jäin junaan liian pitkäks aikaa, mut onneks oli numero ja nimi niin saattoi soittaa, tosin närkästyneitä olivat kuitenkin vaikka ilmoitin että valitettavasti, itsestäni riippummttomista syistä myöhästyn.
- Aikuinen ihminen
kuuluu antaa kirjoitti:
hyvät reittiohjeet haastateltavalle; näin ainakin tunnetuimmissa rekrytointiyrityksissä automaattisesti menetellään.
No voi jösses... Varmaan sinulle pitäisi kengännauhatkin solmia valmiiksi, vai käytätkö tarralenkkareita? Ei se oo ihme kun sanovat että hyvät työnhakijat on kortilla. Samoisinko että lievää uusavuttomuutta ilmassa.
- ymmärtäminen
Aikuinen ihminen kirjoitti:
No voi jösses... Varmaan sinulle pitäisi kengännauhatkin solmia valmiiksi, vai käytätkö tarralenkkareita? Ei se oo ihme kun sanovat että hyvät työnhakijat on kortilla. Samoisinko että lievää uusavuttomuutta ilmassa.
olisi ihan hyödyllinen taito sullekin. Tuossa sanottiin, että HYVIIN TAPOIHIN kuuluu antaa ne reittiohjeet, vaikka työnhakija osaisikin selvittää itse reitin vaikka kartasta.
Hyviin tapoihin kuuluu myös avata ovi esim. vanhemmalle ihmiselle, vaikka hän saisi sen oven varmasti itsekin auki. Ymmärrätkö eron? - Aikuinen ihminen
ymmärtäminen kirjoitti:
olisi ihan hyödyllinen taito sullekin. Tuossa sanottiin, että HYVIIN TAPOIHIN kuuluu antaa ne reittiohjeet, vaikka työnhakija osaisikin selvittää itse reitin vaikka kartasta.
Hyviin tapoihin kuuluu myös avata ovi esim. vanhemmalle ihmiselle, vaikka hän saisi sen oven varmasti itsekin auki. Ymmärrätkö eron?Mielestäni se on uusavuttomuutta... Tuolla logiikalla se kenkien sitominenkin on vain ystäväliisyyttä ja hyviä tapoja.
- dsdsdsd
Mielestäni se on uusavuttomuutta... Tuolla logiikalla se kenkien sitominenkin on vain ystäväliisyyttä ja hyviä tapoja.
Nimekkäimmät rekrytointiyritykset jo soittaessaan työnhakijaa haastatteluun, antavat reittiohjeet ja kysyvät tuletko autolla, bussilla jne., ja sanovat vielä missä on hyvät parkkipaikat. Lisäksi lähettävät aina sähköpostina haastatteluunkutsutulle yhteyshenkilön nimen ja yhteystiedot, mahdolliset reittiohjeet ja mahdollisia muita ohjeita. On hyvän tavan mukaista ja vaikuttaa yritysimagoon.
Sama menettelytapa on käytössä myös koulutus- ja kongressijärjestäjillä. Mutta tietty jos hakee
L & T:lle siivoojaksi, niin ehkä näin muodollista
palvelua on turha odottaa... - Muita parempi Johtaja
Mielestäni se on uusavuttomuutta... Tuolla logiikalla se kenkien sitominenkin on vain ystäväliisyyttä ja hyviä tapoja.
olen sitä mieltä, että yhden miehen yritykset on sopivimpia työpaikkoja eräille.
- auringonpaiste
itse kanssa myöhästyin työhaasttelusta yli tunnin kun en todellakaan meinannut löytää perille! ohjeeet oli kyllä muuta oli niin sokkeloista että. piti kysellä vastaantuleviltakin apua ja edes he eivät osanneet neuvoa!
yritin moneen kertaan soittaa työnanatajalle (yksityinen) että en löydä mutta hän ei vastannut koska oli silloin jo edellisen haastattelu menossa, ja hänen puhelin oli ollut äänettömällä. no, viimein kun pääsin perille, pahoittelin tietenkin ja tehtiin pika haastattelu. arvelin että siinä meni madhollisuuteni! mutta kuinka ollakaan , sain parin viikon päästä puhelinsoiton että minut on valittu työhön ja ottavat minut enemmän kun mielellään töihin =) hakijoita oli ollut melkein 150kpl ja vain 6 haastateltiin. en voinut uskoa asiaa todeksi.
ja koskaan tuota ennen en ole myöhästynyt mistään. tästä lähin käyn jo aiemmin katsomassa paikan missä on jos joskus tulee vielä tarvetta hakea jonnkein. - dfds
Olet menossa haastatteluun logistiikkakeskukseen, jossa on A B C D ja E hallit. Alue on valtavan kokoinen. Sinun mielestäsi haasteltavalle ei tule kertoa miten alueelle pääsee sisään, mihin taloon menet ja ketä siellä kysyt?
- ihmepulla
miten on nuo, jotka sioitti ja menetti rahansa postilaatikkofirmaan?
Tai ministeriin, joka uskoi saavansa Kenialaiskirjeen "superkorkoihin".
Tai Kanervaan, joka kuvitteli ettei mitään tekstiviestijuttua tule julki
Tai pääministeriin... äh, unohda koko juttu
- Kitsi
Mä luulen että jos paikkaan on hakenut muitakin päteviä hakijoita niin sun mahdollisuudet on menny. Täsmällisyys on hyvä ja varsinkin työpaikkahaastatteluun pitää valmistautua. Pitää tarkistaa työpaikan sijainti ja se että on kaikki tarvittava mukana. Pitää olla siististi pukeutunut ja AJOISSA paikalla.
..menetät työnsaanti mahdollisuuden myöhästymisen takia ja kun vielä pyysit anteeksi ja kerroit syyn..
- hoy
menetit paikan, jos muita hakijoita on. täsmällisyys on tärkeimpiä ominaisuuksia, selitykseksi ei kelpaa ruuhka tai julkisen kulkuneuvon myöhästyminen
- kanssasi!
Itse en ikinä palkkaisi työntekijää, joka myöhästyisi työhaastattelusta, jollei siihen todella löydy pätevää selitystä...ja julkisen kulkuneuvon myöhästyminen on melko kaukana siitä. Haastatteluun tulemiseen varataan aina riittävästi aikaa ja odotellaan sitten vaikka "luppoaika" nurkan takana, jottei anneta "enemmän innokas kuin älykäs" -kuvaa itsestään.
Myöhästyminen haastattelusta kertoo siis ihmisestä jo niin paljon negatiivisia asioita, ettei tällaisella ihmisellä voi olla kovin suuri hinku saada juuri sitä työpaikkaa, tai työpaikkaa yleensäkään. Ensinnäkin aikataulujen noudattaminen kyseiselle ihmisille on täysin yhdentekevää ja yrittää vielä keksiä verukkeita toiminnalleen. Toiseksi ja vielä pahemmaksi, katson tosiaan sen, ettei hän ole ottanut selvää yrityksestä, johon on menossa kenties töihin. Varmasti jostain olisi saanut ongittua jonkin puhelinnumeron, mistä kysellä reittiä jos se oli epäselvä. Ja kaiken kukkuraksi tämä on vielä henkilökohtainen loukkaus työnjohtajaa kohtaan, jolla on varmasti muutakin tekemistä kuin päivystää haastateltavaa työpöytänsä takana.
Tämä on oma mielipiteeni kyseisestä asiasta, tuskin ainoa oikea, mutta itse toimin niin. Molemminpuolinen luottamus täytyy olla ja se usein syntyy tai on syntymättä ensi näkemällä. Työpaikalla on oltava tietyt pelisäännöt, muuten homma ei kulje. Jos alaiset ovat motivoituneita työhönsä, työnantajakin voi joskus yllättää reilusti ja arvostus on molemminpuolista. - sanottu
kanssasi! kirjoitti:
Itse en ikinä palkkaisi työntekijää, joka myöhästyisi työhaastattelusta, jollei siihen todella löydy pätevää selitystä...ja julkisen kulkuneuvon myöhästyminen on melko kaukana siitä. Haastatteluun tulemiseen varataan aina riittävästi aikaa ja odotellaan sitten vaikka "luppoaika" nurkan takana, jottei anneta "enemmän innokas kuin älykäs" -kuvaa itsestään.
Myöhästyminen haastattelusta kertoo siis ihmisestä jo niin paljon negatiivisia asioita, ettei tällaisella ihmisellä voi olla kovin suuri hinku saada juuri sitä työpaikkaa, tai työpaikkaa yleensäkään. Ensinnäkin aikataulujen noudattaminen kyseiselle ihmisille on täysin yhdentekevää ja yrittää vielä keksiä verukkeita toiminnalleen. Toiseksi ja vielä pahemmaksi, katson tosiaan sen, ettei hän ole ottanut selvää yrityksestä, johon on menossa kenties töihin. Varmasti jostain olisi saanut ongittua jonkin puhelinnumeron, mistä kysellä reittiä jos se oli epäselvä. Ja kaiken kukkuraksi tämä on vielä henkilökohtainen loukkaus työnjohtajaa kohtaan, jolla on varmasti muutakin tekemistä kuin päivystää haastateltavaa työpöytänsä takana.
Tämä on oma mielipiteeni kyseisestä asiasta, tuskin ainoa oikea, mutta itse toimin niin. Molemminpuolinen luottamus täytyy olla ja se usein syntyy tai on syntymättä ensi näkemällä. Työpaikalla on oltava tietyt pelisäännöt, muuten homma ei kulje. Jos alaiset ovat motivoituneita työhönsä, työnantajakin voi joskus yllättää reilusti ja arvostus on molemminpuolista.Juuri näin toimitaan!
- panhart
Älkää hyvät Nuoret juosko työn perässä jo itsennekin takia. Kyllä teidät haetaan vielä kotoa töihin, eikä tarvitse mitään nöyryyttävään haastattelua.Mikäli menette haastatteluun älkää kertoko mitään muuta kuin koulutus ja työhistoria.Haastattelulla ja Kuulustelulla täytyisi olla selvä ero.
- Teen mitä haluan
Sama juttu käviä vuosia sitten, soitin 15 minsaa ennen sovittua aikaa, etten pääse irtaantumaan tärkeän meetingin takia.
Haastattelu lykkääntyi 3 tunnilla, kai ne halusi mut oikeasti sinne, koska otin sen paikan vastaan.
Ei välttämättä kannata kauheasti pyydellä anteeksi ja esittää lammasta, vaan latoa faktat päytään. - kuin pässin
Teen mitä haluan kirjoitti:
Sama juttu käviä vuosia sitten, soitin 15 minsaa ennen sovittua aikaa, etten pääse irtaantumaan tärkeän meetingin takia.
Haastattelu lykkääntyi 3 tunnilla, kai ne halusi mut oikeasti sinne, koska otin sen paikan vastaan.
Ei välttämättä kannata kauheasti pyydellä anteeksi ja esittää lammasta, vaan latoa faktat päytään.mutta makunsa kullakin. Riippuu vähän myös työtehtävästä. Myyjä voikin olla sitten pässimpi (sehän ei tiedä sanaa "ei"), mutta kyllä säntillisyys on tärkeää. Jos et myyjänä ole paikalla oikeaan aikaan niin ei sekään ole hyvä asia.
- sinä
sen paikan saat, nythän on suuri pula pätevistä työntekijöistä, jos et saisi heidän olisi etsittävä työntekijä ulkomailta. Niin olen ymmärtänyt.
- Vain selityksiä
Vaikka aikaisemman bussin takia olisit joutunut odottamaan kolme tuntia, et olisi saanut jättää lähtöä noin tiukille.
Jos muita hakijoita on, itse en ainakaan palkkaisi sinua. - pomo
Aikuinen ihminen ottaa työhaastatteluun kutsun saatuaan itse selvää siitä, mihin on menossa ja ketä tapaamaan. Jos sinulle ei sitä muisteta sanoa, muista itse kysyä tai ottaa muutoin selvää. Kyseessä voi sitä paitsi olla myös testi, kuinka oma-aloitteinen työnhakija on!
Vain täysin poikkeukselliset sääolosuhteet oikeuttavat myöhästymään tärkeästä tilaisuudesta. Yleensä haastattelusta myöhästyminen on aina miinusta. Olen tosin kuullut että myös etuajassa tuleminen (jota itse harrastan) on myös monesti miinusta. Miten siis ajoittaa niin että on juuri prikulleen silloin kun on sovittu? Entä jos toinen osapuoli myöhästyy? Pitääkö oven takana seistä esim 20min ennen kuin menee sisään tai voiko haastattelijalle huomauttaa että olet muuten myöhässä? Nää on aina vaikeita hommia ja siksi työn saaminen on aina "korkeamman kädessä".
- työpaikan
läheisyydessä voi aikaa kuluttaa ja mennä tapaamispaikkaan noin 5-10 min etuajassa. Aikaisemmin ei kannata mennä ja myöhästyminen ei ole hyväksyttävää kuin joissakin ääritapauksissa.
Ei kait kukaan niin typerä ole, että mahdoliselle tulevalle pomolleen huomauttaa hänen olleen myöhässä? Jos kyseessä on 20 min tai yli myöhästyminen, niin luultavammin pomollakin on siihen syy. Vaikka edellisen haastateltavan myöhästyminen? Tai jokin äkillinen työjuttu? Jos pomo myöhästyy, niin kyllä sillä on pätevä syy ja se ilmoitta sen jos ilmoittaa ja pahoittelee myöhässä olemistaan ainakin.
- automekaanikko
En mä ainakaa menettäny työpaikkaa haastattelusta myöhästymisen takia. Selitys ei kyl ollu ihan niitä tavallisimpia,nimittäin autosta irtosi toinen eturengas matkalla haastatteluun!
- kävi niin että
keltaisten sivujen epätarkkojen reittihaun tulosten vuoksi eksyin kerran reitiltä useammankin kerran. Jouduin soittelemaan työnantajan edustajalle, eli siis haastattelijalle, ja kyselemään reittiohjeita. Hän oli ymmärtäväinen ja auttoi. Lopulta löysin perille, mutta jouduin siirtämään haastattelua kokonaista 1,5 TUNTIA ETEENPÄIN! Ei voi muuta sanoa, kuin että kiitos KELTAISET SIVUT!!!
Takaisinpaluu oli sitäkin hauskempaa. Koko jupakkaan oli tietysti osasyyllinen se, että olin ottanut avukseni mukaan useasti pääkaupunkiseudulla liikkuessani käyttämäni karttakirjan, johon ei ollut merkitty kunnolla Nurmijärven ja Rajamäen alueiden karttoja(siellä päin tämä työpaikka siis sijaitsi). En tiennyt, mitä kautta löytäisin takaisin, joten ajattelin, että ajelen ensin Hyvinkään suuntaan, etsin sopivan kadunvarren, johon voin jättää auton, paikannan sijaintini karttakirjasta ja suunnittelen siten sopivan reitin takaisin kotiin.
Kuinkas kävikään...Päästyäni Hyvinkäälle ja löydettyäni sopivan kaudnvarren auton pysäköimistä varten, huomasin, että koko karttakirjassa ei ollut Hyvinkäästä mitään.
Lopulta lähdin vain ajamaan tietä 130 Helsingin suuntaan ja löysin lopulta oikean tienviitan. - outoa.....
Kyllä olisi ihan hyvä selvittää yhteystiedot, kenen kanssa tapaaminen on, missä paikka on jne. ennen kuin lähtee haastatteluun. Esim. netistä voi tarkistaa firman nimellä osoitteet ym. Koska jos tulee tuollaisia tilanteita, niin voi sitten ilmoittaa että myöhästyy.
Enpä oikein osaa sanoa mitään. Voihan työnantaja katsoa, ettet ole tarpeeksi tunnollinen, kun myöhästyit etkä siitä edes ilmoittanut. Toisaalta jos haastattelu meni hyvin, niin eihän sitä tiedä. Toivotaan parasta. - ideamylly
kyllä saa olla todella pula työntekijöistä jos myöhässä haastatteluun tullut kelpaa..toisaalta antaahan se rennon kuvan. MOnet arvostaa sitäkin
- miten kävi?
Olisi kiva kuulla kuinka kävi:) Toivottavasti sait paikan myöhästymisestä huolimatta.
- ehkä ei..
itse myöhästyin 2tuntii aikoinaan haastattelusta.. puhelimessa sovin ajan ja sanottiin että kello 14.00 ni mä kuulin että klo 4.00(siis) 16.00.. no..se meni sitte huumorin piikkiin ja nyt olen ollu töissä sielä 6vuotta..
- onnea ens kerralle
Itse en ainakaan työnantajana mielellään palkkaisi ihmistä joka jo työhaastattelusta myöhästyy. Sulla näyttää olleen tosi huono tuuri...
Toisaalta itse kun olen mennyt haastatteluun aikoinaan niin olen ottanut etukäteen selvää missä paikka on, puhelinnumerot, miten pääsee jne. ja aina olen ollut paikalla liiankin aikaisin..mutta parempi liian aikaisin kuin liian myöhään... - kuinka EI pidä Toimia.
Jo peruskoulun yhteiskuntaopintunnilla opetetaan ne argumentit kuinka mennään työhastatteluun. Niin , missä opetetaan , missä ei.
Ihan turha selitellä rekryfirmoista.
Kaikki tulee selvittää ennakoon ja varautua hyvissä ajoin. Ohjeita on yllin kyllin.
Itse en ainakaan sijoita työhaastattelussa ensimmäiselle sijalle jos on tullut myöhästyneenä.
Hyvin sekkeää ja yksinkertaista.
Työpaikka ei ole näköjään tärkeä asia jos sinne täytyy mennää viimeisellä bussilla. - ota niskasta kiinni !!
Hei haloo oisit ottanu paremmin itse selkoo minne pitää mennä ja menny vaikka aikasemmalla bussilla ! Minä AINA 30 MIN ETUAJASSA kun on
Työhaastattelusta kyse !!! - jos saat
kyseisen työn. Itse joskus vuosia sitten myöhästyin työhaastattelusta ja työpaikka meni sitten sen siliän tien.
- realisti3
No,ette kyllä tehnyt vakuuttavaa ensivaikutelmaa, itse en ottaisi teitä töihin. Selittely ei auta, munaus mikä munaus, onnea seuraavaan yritykseen, mutta varatkaa ainakin 2 tuntia odotusaikaa h-hetkeä varten.
- Myöhästynyt
Itse myöhästyin juuri ton 15 minuuttisen verran työpaikkahaastattelusta ja silti sain työpaikan.
- Jaana 019
Eikö sulla ole muuta tekemistä kun itkeä ja kitistä omia töppäyksiä netissä. HUH HUH...
- Ketä kiinnostaa?
Hullu työtä tekee..!
- Mindy´s
Itselleni meinasi taannoin käydä samalla tapaa. Lähdin Tampereelta Helsinkiin hyvissä ajoin varusteenani kartta, jonka firma oli lähettänyt. No - siinä kävi kuten arvelinkin...onnettomana suunnistajana pyörin pitkin katuja ja jouduin kartasta huolimatta kyselemään neuvoja ohikulkijoilta. Lopulta oli perillä ja aikaakin jäi vielä viitisen minsaa...
- haittaa
Riippuu tietysti työnantajasta ja siitä, miten hyvän kuvan muuten onnistuiut itsestäsi antamaan. Jos olet paras hakija työhön, ei sen paikan saaminen kaadu siihen että myöhästyit. Esimerkiksi oma veljeni meni työhaastatteluun vielä reilummin myöhässä kuin sinä, tosin soitti matkalta eksyneensä joten haastattelijat osasivat varautua siihen. Hän kuitenkin sai paikan. Toivottavasti sinulle käy yhtä hyvin :)
- tai ainakin ota opiksi
Näin olen itse toiminut ja työttömänä oleminen on tuntematon asia minulle. Olen myös päässyt työelemässä haastattelemaan monia ihmisiä ja minulla on seuraavat mielipiteet asiasta:
1. Myöhästymisen aina katson isona miinuksena. Se kertoo sinusta kaiken mahdollisen "tunnollisena" työntekijänä ennen kuin olemme edes tavanneet, oli selitykset mitkä tahansa.
Miten vältyt myöhästymiseltä:
-- jos kuljet julkisilla, niin varaa 30 min-1 tunti ruuhkiin, paikan löytämiseen, yms. Muistan ekan työpaikan mihin pääsin töihin. Työhaastattelua varten kuljin sinne reittiä pitkin päivää ennen ja otin aikaa paljonko on hyvä varata aikaa. Olin silti siellä liian ajoissa. Vietin ajan kuitenkin tehokkaasti ja menin istumaan läheisen puiston penkille ja kertasin firman tietoja kuin myös mitä halusin tuoda esille itsestäni. Enkä ole miteenkään neuroottisia oireita omaava henkilö, mutta halusin sen työpaikan ja panostin siihen sen mukaisesti. Jos olet tunnin etuajassa, niin älä nyt ihmeessä mee ilmottautuumaan että olet paikanpäällä.
2. Liian aikaisin tuloa en katso hirveen hyvänä asiana myöskään. Jos olet 30 minuuttia tai enemmän etuajassa, niin ihmestystä se herättää. Noin vartti etuajassa on minusta hyvä kirjoittamaton sääntö tulla ilmoittautumaan paikelle tulosta.
3. Ota selvää firmasta hyvissä ajoin, myös se kuka sinua haastattelee (ei haittaa googlata nykypäivänä sitä henkilöä ja myös oma nimesi, se hyvinkin on saattanut googlata sut). Älä nyt kuitenkaan siitä mainitse mitään, että noin olet tehnyt, mutta saatat löytää jotain mielenkiintoista mikä on julkista tietoa ko. henkilöstä jota voit sitten käyttää hyväksesi haastattelussa. Esim. jos henkilö joka haastattelee sinua on esim. kirjoittanut kirjan ja kirjat tulee puheenaiheeksi niin käytä tilaisuutta hyväksesi.
Tämä ei siis toimi alkuunkaan "[matkalla haastattellun] Eikä sieltä rekryfirmastakaan sillä hetkellä kukaan vastannut puhelimeen..." Se on kyllä sinun vastuulla selvittää päivää/päiviä ennen ketä olet menossa tapaamaan. Jos tätä olisit käyttänyt selityksenä niin ei kyllä hyvää kuvaa anna. Mitä teit edellisenä tai paria päivää ennen haastattelua? Valmistauduitko siihen haastatteluun muulla tavalla kuin toteamalla, "voi hitsi se haastattelu on tulossa". Sen kuvan saan tuosta.
4. Haastattelun jälkeen, lähetitkö firman henkilölle joka haastatteli sinua kiitoksen hänen ajastaan haastatella sinua? Sinun tapaukessa, siinä samassa olisi ollut hyvä vielä kerran pahoitella myöhästymistä sillä ettei se muuten häneen päiväänsä tullut häiritsemään.
Nämä ja muut seikat "soon in a bookstore near you" :D- ncz,b
Oikeasti... Rajansa kaikella hei...
- se raja...
ncz,b kirjoitti:
Oikeasti... Rajansa kaikella hei...
saatko työpaikan vai et. Kyllä sen toki vähemmälläkin saa, jos haluat siivoojaksi. Enkä nyt väitä että tuo on Kirja minkä mukaan pitää elää. Jos sinulla ei ole sitä mitä haluat, niin miksi et tekisi kaiken sen eteen saadaksesi sen? Jos on kaksi tasaveroista työpaikalle hakijaa niin miksi antaa työnantajalle syy palkata se toinen sen takia että myöhästyit?
- SuuriPomo
Jo myöhästymisesi kertoo asenteestasi. Ei tuollaisella ihmisellä ole mitään virkaa nykyajan hektisillä työmarkkinoilla. On oltava reipas, täsmällinen, energinen, oma-alotteinen, suoraan sanoen valmiiksi loistava tapaus. Minä en työnantajana uskaltaisi palkata sinua tuossa vaiheessa, ehkä myöhemmin uusintana ja täsmällisenä voisit saada mahdollisuuden.
- SuuriPomo
...sinulla ollut halujakaan ja kiinnostusta kyseistä firmaa kohtaan. Työhaastattelu tänä päivänä on niin arvokas mahdollisuus ja tilaisuus, johon on todellakin syytä lähteä tosi ajoissa, kun on, kuten tapauksessasi hyvin ilmenee, epävarmuutta paikan sijainnissa ja reittiohjeissa yms. Ei silloin lähdetä "kyllä mä kerkeen" asenteella. Juttu pitää petata etukäteen eikä narista täällä palstalla takavetoisesti. Olet vain laiska ja saamaton rypäle. Eihän tuollaista uskalla palkata sori vaan.
- Hau hau
On se kumma kun pitää aina morkata toisia ihmisiä johan asia selvisi että oli inhimillinen erehdys, eikä ollut hänen vikansa että bussi myöhästeli!
Jokainen keskittyköön omaan elämäänsä sieltäkin varmasti löytynee varmasti korjattavaa koska kukaanhan meistä ei ole täydellinen ihminen!? - SuurempiPomo
Ei ole tainnut "SuuriPomo" pomoa nähdäkään. Ainakaan moni ei tuollaisen kannustavan pomon helmoissa työstä liene nauttia.
Mitä sinä voit tietää keskustelun aloittajan motivaatiosta työtä kohtaan, jos linja-auto on ollut myöhässä? Etäisyys työpaikallekin on voinut olla niin pitkä, ettei sitä paljoa etukäteen voi edes tutkiskella. Ja voi helvetti, "saamaton rypäle". Katso nyyttejäsi millaisia rusinoita sieltä löytyy. Terveisin SuurempiPomo. - h.....tis,
SuurempiPomo kirjoitti:
Ei ole tainnut "SuuriPomo" pomoa nähdäkään. Ainakaan moni ei tuollaisen kannustavan pomon helmoissa työstä liene nauttia.
Mitä sinä voit tietää keskustelun aloittajan motivaatiosta työtä kohtaan, jos linja-auto on ollut myöhässä? Etäisyys työpaikallekin on voinut olla niin pitkä, ettei sitä paljoa etukäteen voi edes tutkiskella. Ja voi helvetti, "saamaton rypäle". Katso nyyttejäsi millaisia rusinoita sieltä löytyy. Terveisin SuurempiPomo.jos et kestä suoraa puhetta. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että parempi sanoa asiat niin kuin ne ovat, eikä kierrellä kautta rantain...niin johdon kuin alaistenkin puolesta. Itse en aikoinaina epäröinyt alaisena sanoa työnjohtajalleni että voi pe....e, et voi olla tosissas yms. Eikä ikinä ollu potkuista tietoakaan, vaikka päätäni aukosinkin...asiasta. Jos nyt asia on niin, että joku tosissaan on lahjaton tai toivoton tunari niin miksi sitä ei voisi sanoa suoraan. Eipähän ainakaan jää mikään asia epäselväksi. Ja sitä paitsi, keskustelun aloittajan motivaatiosta käy jo sen verran ilmi, että häntä ei todellakaan ole kiinnostanut yritys, johon oli hommiin hakemassa. En voisi kuvitellakaan hakevani töihin jonnekin, josta en tiedä muuta kuin päätoimialan!
- May 1969
Hain uutta työpaikkaa pari vuotta sitten.Lähdin suunnistamaan oman auton kanssa reilusti ennen haastatteluaikaa Helsinkiin tuttavan ajo-ohjeiden mukaisesti.Ohjeista oli tipahtanut yksi kääntyminen pois joten löysin itseni aivan toiselta puolen Helsinkiä ja laskin myöhästyväni lähes tunnin haastattelusta.Ei muuta kuin luuri käteen ja nöyrästi soittmaan ko.haastattelijalle.Kerroin rehellisen syyn ja haastattelija ohjeisti minut puhelimitse perille.Haastattelu sujui sitten ihan mukavassa hengessä ja tässä olen sitten viihtynyt 2 vuotta,uudessa työpaikassa :-)
- tollaisella töppäilyllä
Tuohan jo osoittaa kuinka välinpitämätön olet!
Työnantajahan aina olettaa, että olet säntillinen joka asiassa!
Eihän kukaan turhaan palkkaa kelleen maksa. - Ttttttttttt
Jäithän ainakin mieleen.... Kun itse kävin viimeksi työhaastattelussa olivat haastattelijat itse myöhässä ja olivat sentäään vain samassa talossa syömässä!!!!!!!!! Eivät ne haastattelijatkaan täydellisiä ole joten ei pitäisi olla siitä kiinni.
- sevitys
Kaikki ennakkotyö haastatteluun menoa varten on tehtävä ajoissa. Aikaisempi bussi, tiekartasta kohteen etsiminen. Taidat olla vain LUUSERI !!
Yrittäjyyttä yli 30 vuotta takana. - luulet...
...pomon ajattelevan jos et ehdi edes työhaastatteluun.Mites sitte ite töihintulo kanssa on:))Tottakai joskus käy niin ettei tollaset jutut ei johdu itestään millään lailla esim.bussi myöhässä,mut siitä vaan tulee aika huono ensivaikutelma...
- Työntekijänä ja työnantajan...
lannistu! Jos olet työhön sopiva ja työnantaja on reilu, voit saada kuitenkin työpaikan! Minä ainakin huomioisin asiassa myös hakijan iän ja kokemukset työelämästä. Nämä lukuisat vastaukset välittömästä diskauksesta osoittavat mielestäni vain työhönottajan tiukkapipoisuutta ja melkoista kylmyyttä. Itse en ainakaan haluaisi olla sellaisessa työpaikassa. Ainakin yhteyshenkilön ilmoittaminen hakijalle olisi mielestäni kuulunut asiaan! Mikäli itse olet kyseisen rekrytointifirman asiakas, neuvon sinua pikimmiten vaihtamaan firmaa! Niissäkin saattaa olla aikaimoisia eroja palvelusten suhteen! Onnea sinulle työnhakuun!
- Hesaan
Lähdin matkaan sillain että otin kahta junaa aikaisemman millä olisin kerinnyt perille ilman kommelluksia. No, junapa heti lähti myöhässä 20 min koska veturi piti vaihtaa. Siinä olin heti tyytyväinen itseeni, koska olisin jo myöhässä ennen kuin juna lähti.
Silti olin Hesassa n. kahta tuntia ennen haastattelua. No, ei siinä mitään. Kävelin reitin asemalta työpaikalle, no siinä mentiin kortteleita ympäri talvipakkasella pari vuotta sitten, koska paikka oli todella huonosti merkattu ja oikeaa katua en tahtunut löytää. No se löytyi, mutta aikaa oli silti yli tunti. Takaisin asemalle ja kahvilaan. Munkkikahvit ja netistä tulostetut paperit esille firmasta ja niitä lisää lukemaan. Sitten takaisin matkaan jonka nyt osasin ilman ongelmia ja olin paikalla 10 min ennen kun piti.
Sain työpaikan ja olen siellä tähän päivään asti. Jälkikäteen kuulin että se oli kahden kauppaa kuka paikan saa ja se oli vaikea päätös, mutta minut valittiin.
En tiedä miten olisi käynyt jos olisin ollut myöhässä, onneksi minimoin sen riskin melkein täysin. Voimpa muuten kysyä päätöksentekijältä kun olen takaisin töissä lomalta miten olisi minun käynyt jos olisin myöhästynyt, olisivatko he valinneet sen toisen...- parikokemusta
Mä "myöhästyin" n.5min työnantajan kellon mukaan (oman kelloni mukaan olin ajoissa) ja en päässyt toiselle kierrokselle haastattelussa...Kaikki muut pääsivät. Kysees oli Lidl.
Toisel kertaa (työnantajana kunta) olin 10min. etuajas etsiäkseni oikean toimiston ja situin aulaan odottamaan. Kun oli haastatteluni aika niin kuulin haastattelijani -tulevan pomoni- puhuvan puhelimeen nii en kehannu ovea koputtaa ja päätin odottaa puhelun loppuun. Siinä välis tuli joku hänen alaisensa ja män hänen huoneeseen, sitte tuli toinen ja seki meni pomon pakeille. Aattelin ootel et he poistuu ni alan sitte kolkutella mut pomo tuliki mua kuttumaan käytävästä. Sain paikan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733