Onks kukaan muu saanut harmaakaihia silmiinsä nuorena? Onko tauti edennyt vai pysähtynyt? Onko leikattu ja jos on, miten meni?
Mitä vaivaa kaihi aiheuttaa?
Harmaakaihi nuorena?
11
6040
Vastaukset
- Mörkö
www.google.fi ja hakusanaksi "harmaakaihi" niin johan löytyy tietoa.
- Outoa
Hyvää tietoa sain, mutta kunnon keskustelupalstaa en löytänyt. Olis kiva lukea muiden kokemuksia eikä pelkästään yleistietoa, joka sekin oli hyödyksi.
- inca
Yleensä esiintyy vanhemmalla iällä, nuorena kaihin saaminen on hyvin harvinaista. Harmaakaihissa silmän mykiö samenee..mustuainen siis näyttää harmaalta. Hoitokeinoja on vain yksi..samentunut mykiö leikataan pois ja "korvataan" silmälaseilla. Harmaakaihi on aluksi vain hiljalleen häiritsevä mutta johtaa loputa sokeuteen. Alussa kaihi on vielä mahdollista pysäyttää eikä leikkausta välttämättä tarvita.
On myös olemassa viherkaihi joka aiheutuu silmänpaineen noususta. Aiheuttaa silmäkikipuja ja pahoinvointia ja johtaa lopulta sokeuteen kuten harmaakaihikin astetteitain.
Sini- ja vihreä silmäisillä on suurempi riski sairastua kaihiin kuin muilla.- Antsu1
Itseltäni leikattiin ns. diabeettinen kaihi reilu vuosi sitten (46-vuotiaana). Minulla diabetes on ollut jo 37 vuotta. Mulla kypsyminen kesti kolmisen vuotta ja sitten olinkin jo "leikkauskunnossa", koskapa päätetyöskentely alkoi tökkimään, Hesarin lukeminen vaikeutui ja häikäisy oli kovaa. Leikkauksessa poistetaan samentunut mykiö ja sen tilalle laitetaan tekomykiö. Siis silmälaseja ei tule (jollei niitä nyt ole jo ennestään). Itse operaatio on helppo, noin 20 min kestävä toimenpide. Ja korjaus oli "täydellinen".
- Outoa
Antsu1 kirjoitti:
Itseltäni leikattiin ns. diabeettinen kaihi reilu vuosi sitten (46-vuotiaana). Minulla diabetes on ollut jo 37 vuotta. Mulla kypsyminen kesti kolmisen vuotta ja sitten olinkin jo "leikkauskunnossa", koskapa päätetyöskentely alkoi tökkimään, Hesarin lukeminen vaikeutui ja häikäisy oli kovaa. Leikkauksessa poistetaan samentunut mykiö ja sen tilalle laitetaan tekomykiö. Siis silmälaseja ei tule (jollei niitä nyt ole jo ennestään). Itse operaatio on helppo, noin 20 min kestävä toimenpide. Ja korjaus oli "täydellinen".
tietty aika painavia esineitä? Ettei siis silmän paine nousisi.
Tuntuiko leikkauksen jälkeen kirvelyä, roskan tunnetta tms ? - Antsu1
Outoa kirjoitti:
tietty aika painavia esineitä? Ettei siis silmän paine nousisi.
Tuntuiko leikkauksen jälkeen kirvelyä, roskan tunnetta tms ?Juu, toki muutamia rajoituksia toki oli. Ei saunomista tai yleisissä uimahalleissa käyntiä muistaakseni viikkoon. Ei hieromista, yöksi aina kirkas muovikupu päälle, jottei unissaan hieroisi.
Normaalia kanniskelu ja kumartelua ei tarvinut rajoittaa.
Pientä kirvelyä ja roskan tunnetta oli (mulla tosin vain toisen silmän kohdalla), mutta silmätipat, joita piti käyttää alussa muutama viikko, poistivat kirvelyä tosi hyvion.
- inca
..uusi yritys.. äskeistä viestiä ei tullut sitten millään et jos tää nyt tänne kahteen kertaan tulee kuitenki ni ei voi mitään..
Eli siis.. harmaakaihi tulee yleensä vanhemmalla iällä, nuorena sen saaminen on tod. harvinaista. Harmaakaihissa silmän mykiö samenee (joskus kuulee puhuttavan jäästä, että mykiöön muodostuu jäätä) jolloin siis mustuainen näyttää harmaalta. Alussa on vain hiljalleen häiritsevä mutta johtaa lopulta sokeuteen. Alussa se on vielä mahdollista pysäyttää ja leikkausta ei välttämättä tarvita.
On olemassa myös viherkaihi. Se johtuu silmänpaineen noususta ja johtaa lopulta sokeuteen. Aiheuttaa silmäkipuja ja pahoinvointia. Mahdollista pysäyttää painetta alentavilla lääkkeillä..
Sini- ja vihreä silmäisillä on suurempi riski sairastua kaihiin kuin muilla.- Outoa
Sain harmaakaihin toiseen silmään 26-vuotiaana, toiseen 30-vuotiaana. Olen vihreäsilmäinen. Kaihi ei ole lähtenyt etenemään vielä, mutta haittaa pahaa häikäistymistä, kun on ihan mykiöiden keskellä.
Mitä tarkoittaa kaihin pysäyttäminen? Mitä siinä tehdään?
Voiko kaihi tulla ennakoivasti ennen diabetesta?
Raskausdiabetes oli (nyt sok. norm.). Kaihi havaittiin siis ennen tätä.
Aiheuttaako harmaakaihi hämäräsokeutta? Voiko silmälääkäri tutkia, onko hämäräsokeutta? On tullut vaaratilanteita pimeässä liikkuessa, kun näkee ihmisen vasta melkein kohdalla.
Näkö siis normaali ja varsinkin pilvisenä päivänä tarkka näkö. Aurinko ja pimeys haittaa. Onko kellään tietoa?
Yritin näkö-palstaakin, mutta ei vielä vastauksia. - inca
Outoa kirjoitti:
Sain harmaakaihin toiseen silmään 26-vuotiaana, toiseen 30-vuotiaana. Olen vihreäsilmäinen. Kaihi ei ole lähtenyt etenemään vielä, mutta haittaa pahaa häikäistymistä, kun on ihan mykiöiden keskellä.
Mitä tarkoittaa kaihin pysäyttäminen? Mitä siinä tehdään?
Voiko kaihi tulla ennakoivasti ennen diabetesta?
Raskausdiabetes oli (nyt sok. norm.). Kaihi havaittiin siis ennen tätä.
Aiheuttaako harmaakaihi hämäräsokeutta? Voiko silmälääkäri tutkia, onko hämäräsokeutta? On tullut vaaratilanteita pimeässä liikkuessa, kun näkee ihmisen vasta melkein kohdalla.
Näkö siis normaali ja varsinkin pilvisenä päivänä tarkka näkö. Aurinko ja pimeys haittaa. Onko kellään tietoa?
Yritin näkö-palstaakin, mutta ei vielä vastauksia...kaihin pysäyttäminen.. siis ettei kaihin eteneminen jatku jolloin ei tule sokeaksi ja jäljellä olevalla näöllä pärjää, joten samentunutta mykiötä ei tarvitse poistaa..
kaihin pysäyttäminen on yksinkertaista jos se aloitetaan ajoissa.. hoitokeinona on "silmän jumppaaminen" ja muutamia muita luontaishoito keinoja..
olen paremminkin sitä mieltä että diabetes aiheuttaa kaihia..en usko että kaihi enteilee diabetestä vaan on paremminki sivuoire siitä.
Harmaakaihi ei tavallaan aiheuta hämäräsokeutta muuten kuin että haittaamalla näköä (varsinkin jos se on keskellä, niin kuin yleensä) niin se eräällä tavalla hämärtää näköä kun valo ei pääse tietyllä tavalla silmään.
..siitä että voiko silmälääkäri tutkia onko hämäräsokeutta, en tiedä.. en ole silmälääkäri vaan opiskellut luonnonlääketiedettä kolme vuotta.
..on ihan ymmärrettävää että aurinko jolloin on valoa on paljon, ja silmän mustuainen pyrkii pienenemään, haittaa näköä.. mustuainen pienenee mutta "harmaa alue" ei..
Toivottavasti tästä oli edes jotain apua.. - Outoa
inca kirjoitti:
..kaihin pysäyttäminen.. siis ettei kaihin eteneminen jatku jolloin ei tule sokeaksi ja jäljellä olevalla näöllä pärjää, joten samentunutta mykiötä ei tarvitse poistaa..
kaihin pysäyttäminen on yksinkertaista jos se aloitetaan ajoissa.. hoitokeinona on "silmän jumppaaminen" ja muutamia muita luontaishoito keinoja..
olen paremminkin sitä mieltä että diabetes aiheuttaa kaihia..en usko että kaihi enteilee diabetestä vaan on paremminki sivuoire siitä.
Harmaakaihi ei tavallaan aiheuta hämäräsokeutta muuten kuin että haittaamalla näköä (varsinkin jos se on keskellä, niin kuin yleensä) niin se eräällä tavalla hämärtää näköä kun valo ei pääse tietyllä tavalla silmään.
..siitä että voiko silmälääkäri tutkia onko hämäräsokeutta, en tiedä.. en ole silmälääkäri vaan opiskellut luonnonlääketiedettä kolme vuotta.
..on ihan ymmärrettävää että aurinko jolloin on valoa on paljon, ja silmän mustuainen pyrkii pienenemään, haittaa näköä.. mustuainen pienenee mutta "harmaa alue" ei..
Toivottavasti tästä oli edes jotain apua..Mitä se on? Saako kaihin pysäyttämiseksi luontaistuotekaupoista pillereitä, jotka auttaisivat? Kiitti aiemmasta vastauksesta.
Ilmeisesti kaihini aiheutti Diprosalic-liuos. Käytin sitä 10 vuotta hiuspohjan sairauteen. Diprosalicissa on kortisonia. Nyt käytän hiuspohjaan muuta. - inca
Outoa kirjoitti:
Mitä se on? Saako kaihin pysäyttämiseksi luontaistuotekaupoista pillereitä, jotka auttaisivat? Kiitti aiemmasta vastauksesta.
Ilmeisesti kaihini aiheutti Diprosalic-liuos. Käytin sitä 10 vuotta hiuspohjan sairauteen. Diprosalicissa on kortisonia. Nyt käytän hiuspohjaan muuta.paasto, kasvisruokavalio ja vesihoidot.. tärkein on kymätkylvyt..kasvot valellaan ja kastetaan silmät suljettuina muutaman kerran päivässä kylmään veteen.. luontaistuotekaupoista kannattaisi kysellä jos olisi saatavilla silmäruoho uutetta, se olisi hyvä vahvistava lisä kylmienkylpyjen joukossa..
..ja lisäksi tietysti tämä Tohtori W.H. Batesin "silmien jumppa"
1. rentoutus.. istutaan mukavasti, kädet saavat nojata polviin, mutta niiden täytyy peittää silmät..silmien täytyy olla kiinni.. 10-30min, mahdollisuuksien mukaan
2. heilunta.. jalat 30 sentin etäisyydellä toisitaan.. kädet vaikka lantioille, lantiota tai jalkoja ei heiluteta vain ylävartaloa puolelta toiselle (vasemmalle ja oikealle, ei eteen-taakse).. mieluiten ikkunan edessä.. 5-10min kerrallaan toistetaan kahdesti..
3. räpyttely.. silmiä räpytellään 5-10sekunnin välein.. aina kun tuntuvat rasittuneilta ja varsinkin lukiessa..
4. silmänlihasten harjoitus.. istutaan mukavasti.. katso mahdollisimman ylös hetki ja sitten mahdollisimman alas toista kuudesti.. pidä tauko ja toista liike..tauko ja sitten taas..että teet liikkeen kuuden sarjoina kolmasti
..sama systeemi kuin edellä mainitussa mutta nyt katso vasemmalle ja sitten oikealle..
..sitten kohdista katse n. 20sentin päähän..vaikkapa sormeen katso hetki sen jälkeen kohdista katse vähintään kolmen metrin päähän, vaikkapa ikkunaan.. toista liike 10 kertaa
..silmien pyöristys on myös hyvä lisä tähän..
Pidä tauko jonka jälkeen toistat kaiken.. taukojen aikana on hyvä toistaa harjoitus 1 rentoutus..
..harjoituksen aikana ei pidetä silmälaseja..
Hämärä näön parantamiseksi kehotan syömään porkkanaa, mustikoita sekä fenkolia (fenkoli yleinen mauste, sen siis voi laittaa mausteeksi ruokaan)..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516973Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414694HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982676- 1381954
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321569Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961512- 161429
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki191155mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101079