Millanen koira?

Haa.mu.tar

Millanen koira lansu on noin niinko yleisesti?
Olen kyllä lukenu rotumääritelmä jne.

Mutta haluisin ks. rodun omistajilta oma kohtaisia kokemuksia?
Luonteesta? jne..

25

13366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lansuhullu

      minulla on lansupoika, ja on aivan hurmannut täysin!! =) rauhallinen vaikkei ole vielä edes aikuinen ja leppoisa kaveri joka tykkää hengata menossa mukana. hirmusen miellyttämisen haluinen muttei kuitenkaan roiku koko ajan raavittana.

      kaikkihan tosi persoonallisia mutta rotuna olen todella mieltynyt juuri tuon ihmisystävällisyyden takia, tykkää lapsista ja toisista hauvoista hulluna, vaikka moni arastelee kun on iso kooltaa, muttei koskaan vielä ole vihainen ollut...
      suosittelen lämpimästi!! =)

    • Terrinjeri

      Minulla on 15 vuoden kokemus rodusta, kahdesta lansupojasta ja muutenkin olen rodun parissa paljon puuhaillut. Landseer on ihana mutta samalla vaativa rotu, se ei ole kenelle tahansa sopiva. Pääsääntöisesti ihmisystävällinen, lapsirakas, huolehtiva ja suojeleva. Vartioi kotia ja lapsia mutta ei ole liian terävä reaktioissaan. Pelastaa omat ja vieraat lapset vedestä vaikka hampaita käyttäen, tämä on aina muistettava kun on rannassa telmiviä lapsia lähistöllä. Landseer on hyvin itsekeskeinen koira "minä-minä-minä" ja ottaa koiralaumassa yleensä johtajan paikan. Etenkään urokset eivät tule keskenään toimeen, toisen "negatiivin" näkeminen saa yleensä lansu-uroksen veren kuohahtamaan. Tätä eivät aina nuoren uroskoiran omistajat usko, mutta kun koira täyttää 2-3 vuotta se ei enää ole sama lössykkä nalle kuin nuorempana. Aikuinen uros painaa helposti 60-70 kiloa, joten sen on tarkoin nuoresta pitäen sosiaalistettava ja tapakasvatettava. Muuten ollaan suurissa vaikeuksissa. Landseer saattaa kokeilla myös omistajan laumanjohtajan taitoja, joten se tarvitsee kokeneen ja rauhallisen, määrätietoisen emännän/isännän. Lasten ulkoilutettavaksi landseer ei missään tapauksessa sovellu, vaikka hyväluonteinen ihmisiä kohtaan onkin. Landseerin kanssa voi harrastaa vesipelastuksen (VEPE) lisäksi TOKOa sekä erilaisia pk-lajeja kuten jälkeä ja hakua, vaikka rodulla ei enää pk-kilpailuoikeuksia olekaan. Raunioillakin moni käy lansunsa kanssa.
      Jos et pelkää karvaa, karvaa ja karvaa, kuolaa, hiekkaa ja rapaa huushollissasi ja omaat rauhallisen päättäväisen luonteen, niin landseer voisi olla sinun rotusi :-).

      • Haa.mu.tar

        Juuh, vähän niinkoin pyrre luonteensa puolesta ilmeisesti.
        Että määrätietonen omistaja pitää olla ja koulutus on kaiken A ja O, oli koira iso tai pieni, mutta etenkin isoilla, koska voimaa niillä tulee oleen! :)


      • todellakaan
        Haa.mu.tar kirjoitti:

        Juuh, vähän niinkoin pyrre luonteensa puolesta ilmeisesti.
        Että määrätietonen omistaja pitää olla ja koulutus on kaiken A ja O, oli koira iso tai pieni, mutta etenkin isoilla, koska voimaa niillä tulee oleen! :)

        luonteeltaan kuin pyrre. Kyllä lansut on paljon helpompia. Enkä ole vielä yhtään "minä-minä-minä"lansua tavannut. Rauhallisia, hienoluonteisia koiria.


      • Terrinjeri
        todellakaan kirjoitti:

        luonteeltaan kuin pyrre. Kyllä lansut on paljon helpompia. Enkä ole vielä yhtään "minä-minä-minä"lansua tavannut. Rauhallisia, hienoluonteisia koiria.

        Olen kanssasi samaa mieltä, että lansu on helpompi kuin pyrre, ainakin turkin hoidon osalta :-). Lansu ei myöskään pyri hankkimaan niin isoa reviiriä kuin pyrre laumanvartijana. Eli lansu harvoin lähtee kovin kauas omistajan näköpiiristä, sen elämäntehtävä kun on pitää huolta oman lauman hyvinvoinnista muutenkin kuin vartioimalla. Upeita rotuja molemmat, mutta käyttötarkoitus erilainen! Löytyisikö vielä muita lansuharrastajia tänne kokemuksineen???


      • viallinenko?
        Terrinjeri kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä, että lansu on helpompi kuin pyrre, ainakin turkin hoidon osalta :-). Lansu ei myöskään pyri hankkimaan niin isoa reviiriä kuin pyrre laumanvartijana. Eli lansu harvoin lähtee kovin kauas omistajan näköpiiristä, sen elämäntehtävä kun on pitää huolta oman lauman hyvinvoinnista muutenkin kuin vartioimalla. Upeita rotuja molemmat, mutta käyttötarkoitus erilainen! Löytyisikö vielä muita lansuharrastajia tänne kokemuksineen???

        Minulla taas ihan päinvastaiset kokemukset Lansusta.
        Äidilläni 4.v leikattu narttu irvistelee, näyttää hampaitaan ja murisee lapsilleni sekä myös minulle.Seisoo ovella jäykkänä ei väistä,kiertää selän taakse ja on jo siinä ja siinä näpsiikö vai ei.
        Karkailee ja yksin ei osaa olla yhtään huutaa. Ryntäilee autojen perään jos pääsee. Omat koirani vihaavat tätä lansua vaikka ovat uroksia.
        Itse olen harrastanut palveluskoiria 20.v eikä koskaan ole tullut noin kamalaa koiraa vastaan.


      • <<<

        YLEENSÄ KILTTEJÄ..JOITAIN VIHAISIAKIN OLEN NÄHNYT


      • bumbbe
        viallinenko? kirjoitti:

        Minulla taas ihan päinvastaiset kokemukset Lansusta.
        Äidilläni 4.v leikattu narttu irvistelee, näyttää hampaitaan ja murisee lapsilleni sekä myös minulle.Seisoo ovella jäykkänä ei väistä,kiertää selän taakse ja on jo siinä ja siinä näpsiikö vai ei.
        Karkailee ja yksin ei osaa olla yhtään huutaa. Ryntäilee autojen perään jos pääsee. Omat koirani vihaavat tätä lansua vaikka ovat uroksia.
        Itse olen harrastanut palveluskoiria 20.v eikä koskaan ole tullut noin kamalaa koiraa vastaan.

        Mulla on kokemusta vain yhdestä omasta lansusta, mutta se on todella ihana ja kiltti tyttökoira. Se pysyy irti pihapiirissä, ei murise vaikka ruoka-astian tai luun ottaa pois kesken syönnin. Mielellään kulkee mukana, mutta osaa olla yksinkin.
        Ryntäilee vain pallon perään ... ja uimaan tietenkin :)


      • merkin suhteen

        Aikoinaan ajattelin rodun sijoittuvat ennen nöffeihin kuin pyrreihin. Sittemmin mieli muuttui. Joskin aiemmin tutustunut rotuun mikä oli täydessä hallinnassa karvanlähtöä havaitsematta. Tätä on vaikea kulminoida rotuun mutta kuitenkin kun omistaja ei ole omalta kohdaltaan ensikertalainen koirissa pistän tähän.

        Totta kaikki tuntevat rodun nallena. Itse ensimmäisen kerran tähän katsekontaktin saaneena ja tähän viestiin vastanneena tunsin jotain muuta. Katse ei ollut vihamielinen mutta ei ystävällinenkään. Ei mitenkään nöffemäinen joten turha puhua nallesta.

        Meni muutama viikko ja koirapuistossa omani 16,5 kgs vietti aikaa landseer kera. Siihen asti koira ei ollut mitenkään kiinnostunut mitättömästä sheltistäni ei sen koommin mitättömästä minästäni.

        Meni viikkoja.

        Meni landseerin omistaja kuitenkin diagnosoimaan omaani, kumartui puolipolvelleen ojensi käden ja siitä sormen leikki koirakuiskaajaa. Omani ei reagoinut mitenkään koska se ei tuntenut mitään tätä kohtaan - on pidättäytyvä rotu. Ei vihainen mutta lämpiää hitaasti, ystäville nopeesti. Gentleman täysin.

        Omistaja oli selällään omaan koiraansa eikä nähnyt näin oman koiransa reaktiota. Ajattelin siinä vaiheesa kysyä mitä hän ajatteli tekevänsä mutta olkoot. Oma koira ei tehnyt reagointia mitään mutta landserin omistajan koira alkoi katsoa sitten tuijottaa ja sitten tajusin että se menee mustasukkaisuttaan päälle. 2 -sekuntia ja se meni. Oma koira huusi alla tilanne saatiin haltuun. Kerroin meneväni katsomaan koirani tilaa johon toinen vähättelevästi että toinenhan vain painoi toisen maahan. Tähän on mainittava että koirani perä oli kuolasta märkä. 70-kiloa vastaan 16-kiloa.

        Sitten piru vie isompi alkoi rynniä uudelleen omani päälle omistajan mitään tekemättä. Vetäsin peräturkista kiinni ja lopetin vedon. Omistaja ei tehnyt elettäkään. Lopunajan koira aikansa kiukuteltuaan mökötti alemmalla puolella puistoa ja sitä ennen vasten silmiä. Kun poistuimme puistosta lantsari nousi verkolle ja omistajan sanoman mukaan se tuli moikkaamaan. Mielestäni se sen sijaan tuli kertomaan sanomansa eli sen että hän omistaa tämän territorion.

        Meni muutama aika. Kävimme heti seuraavana aamuna tyhjässä puistossa sekä myös myöhemmin viikolla pyrkimässä pienten puolelle mikä sattumoisin oli valloitettuna kyseisen l. omistajan seurasta. Hyvin hitaasti tehtiin tilaa ja harvaan tuolla käydään mutta kumminkin.

        Meni muutama aika joulun jälkeen ja tuli papattien aika. Olin unohtanut periaatteessa koko asian. Jostain hyvästä syystä vietin muutaman ajan koirani kanssa tarhassa pienien puolella. Isojen puolella hiukan suurempi belgi oli vaihtamassa aitaa juuri tulleen äsken mainitun lantsarin kanssa puolta. Omistaja kehoitti tätä ällää istumaan ja se istui odottamaan tarhan portin ulkopuolelle. Toiset (pariskunta koiransa kera) poistuivat tai olivat poistumassa kun jätti päätti taas mennä päälle. Toiset kipittivät karkuun minkä kerkesivät, lantsari perässä ja mikä pahinta omistaja lensi seuraavasta sekunnista mahalleen siitä mahalaskua pitkin mäkeä hihnasta kaksin käsin kiinni pitäen kunnes lantsari sai toisen koiran kiinni ja "otti sen kiinni" ... pitkälle meni omistaja mahalaskua ja selitteli että piikit olisi olleet paikallaan ja kun hän nyt näin ... liukastui.

        Mietin en niin voitonriemukkaasti mutta miettien että miten ihmeessä tuo ikänä fysiikan lakien mukaan voisi pitää tuota koiraa liukkailla kun ei edes pyri lukemaan koiraa oikein ellei olisi suomen voimanainen tai ajatustenlukija? Mikä ihme että ei edes pyrkinyt siihen? Miksi itse luen hänen koiraansa toisin kun hän omaansa? Kuonokoppa edes mitä vain. Tuo omistaja ei pysty pitelemään tuota koiraa millään tavoin. Liian paljon massaa liian pienelle ihmiselle ja liian pienellä auktoriteetilla loppujen lopuksi.

        Minkä itseään pienemmän koiran tuo vielä "painaa alleen" ennen kuin tulee iso häly? Ja se tulee ellei omistaja havahdu. Landseer on itsekäs koira ja se sopii vain tietyille ihmisille. Se että on omistanut kovan dominanssin koiria ei kerro että pärjää tämän koiran kanssa. Tämä ei selvästi pärjää. Koira on hyvä mutta ei oikealla omistajalla. En tohtisi olla se joka tulee uutena sitä vastaan jäisellä tiellä tietämättä mitään.


      • merkin suhteen
        merkin suhteen kirjoitti:

        Aikoinaan ajattelin rodun sijoittuvat ennen nöffeihin kuin pyrreihin. Sittemmin mieli muuttui. Joskin aiemmin tutustunut rotuun mikä oli täydessä hallinnassa karvanlähtöä havaitsematta. Tätä on vaikea kulminoida rotuun mutta kuitenkin kun omistaja ei ole omalta kohdaltaan ensikertalainen koirissa pistän tähän.

        Totta kaikki tuntevat rodun nallena. Itse ensimmäisen kerran tähän katsekontaktin saaneena ja tähän viestiin vastanneena tunsin jotain muuta. Katse ei ollut vihamielinen mutta ei ystävällinenkään. Ei mitenkään nöffemäinen joten turha puhua nallesta.

        Meni muutama viikko ja koirapuistossa omani 16,5 kgs vietti aikaa landseer kera. Siihen asti koira ei ollut mitenkään kiinnostunut mitättömästä sheltistäni ei sen koommin mitättömästä minästäni.

        Meni viikkoja.

        Meni landseerin omistaja kuitenkin diagnosoimaan omaani, kumartui puolipolvelleen ojensi käden ja siitä sormen leikki koirakuiskaajaa. Omani ei reagoinut mitenkään koska se ei tuntenut mitään tätä kohtaan - on pidättäytyvä rotu. Ei vihainen mutta lämpiää hitaasti, ystäville nopeesti. Gentleman täysin.

        Omistaja oli selällään omaan koiraansa eikä nähnyt näin oman koiransa reaktiota. Ajattelin siinä vaiheesa kysyä mitä hän ajatteli tekevänsä mutta olkoot. Oma koira ei tehnyt reagointia mitään mutta landserin omistajan koira alkoi katsoa sitten tuijottaa ja sitten tajusin että se menee mustasukkaisuttaan päälle. 2 -sekuntia ja se meni. Oma koira huusi alla tilanne saatiin haltuun. Kerroin meneväni katsomaan koirani tilaa johon toinen vähättelevästi että toinenhan vain painoi toisen maahan. Tähän on mainittava että koirani perä oli kuolasta märkä. 70-kiloa vastaan 16-kiloa.

        Sitten piru vie isompi alkoi rynniä uudelleen omani päälle omistajan mitään tekemättä. Vetäsin peräturkista kiinni ja lopetin vedon. Omistaja ei tehnyt elettäkään. Lopunajan koira aikansa kiukuteltuaan mökötti alemmalla puolella puistoa ja sitä ennen vasten silmiä. Kun poistuimme puistosta lantsari nousi verkolle ja omistajan sanoman mukaan se tuli moikkaamaan. Mielestäni se sen sijaan tuli kertomaan sanomansa eli sen että hän omistaa tämän territorion.

        Meni muutama aika. Kävimme heti seuraavana aamuna tyhjässä puistossa sekä myös myöhemmin viikolla pyrkimässä pienten puolelle mikä sattumoisin oli valloitettuna kyseisen l. omistajan seurasta. Hyvin hitaasti tehtiin tilaa ja harvaan tuolla käydään mutta kumminkin.

        Meni muutama aika joulun jälkeen ja tuli papattien aika. Olin unohtanut periaatteessa koko asian. Jostain hyvästä syystä vietin muutaman ajan koirani kanssa tarhassa pienien puolella. Isojen puolella hiukan suurempi belgi oli vaihtamassa aitaa juuri tulleen äsken mainitun lantsarin kanssa puolta. Omistaja kehoitti tätä ällää istumaan ja se istui odottamaan tarhan portin ulkopuolelle. Toiset (pariskunta koiransa kera) poistuivat tai olivat poistumassa kun jätti päätti taas mennä päälle. Toiset kipittivät karkuun minkä kerkesivät, lantsari perässä ja mikä pahinta omistaja lensi seuraavasta sekunnista mahalleen siitä mahalaskua pitkin mäkeä hihnasta kaksin käsin kiinni pitäen kunnes lantsari sai toisen koiran kiinni ja "otti sen kiinni" ... pitkälle meni omistaja mahalaskua ja selitteli että piikit olisi olleet paikallaan ja kun hän nyt näin ... liukastui.

        Mietin en niin voitonriemukkaasti mutta miettien että miten ihmeessä tuo ikänä fysiikan lakien mukaan voisi pitää tuota koiraa liukkailla kun ei edes pyri lukemaan koiraa oikein ellei olisi suomen voimanainen tai ajatustenlukija? Mikä ihme että ei edes pyrkinyt siihen? Miksi itse luen hänen koiraansa toisin kun hän omaansa? Kuonokoppa edes mitä vain. Tuo omistaja ei pysty pitelemään tuota koiraa millään tavoin. Liian paljon massaa liian pienelle ihmiselle ja liian pienellä auktoriteetilla loppujen lopuksi.

        Minkä itseään pienemmän koiran tuo vielä "painaa alleen" ennen kuin tulee iso häly? Ja se tulee ellei omistaja havahdu. Landseer on itsekäs koira ja se sopii vain tietyille ihmisille. Se että on omistanut kovan dominanssin koiria ei kerro että pärjää tämän koiran kanssa. Tämä ei selvästi pärjää. Koira on hyvä mutta ei oikealla omistajalla. En tohtisi olla se joka tulee uutena sitä vastaan jäisellä tiellä tietämättä mitään.

        Olisi vain pysynyt rotikoissa.


      • japyh
        merkin suhteen kirjoitti:

        Aikoinaan ajattelin rodun sijoittuvat ennen nöffeihin kuin pyrreihin. Sittemmin mieli muuttui. Joskin aiemmin tutustunut rotuun mikä oli täydessä hallinnassa karvanlähtöä havaitsematta. Tätä on vaikea kulminoida rotuun mutta kuitenkin kun omistaja ei ole omalta kohdaltaan ensikertalainen koirissa pistän tähän.

        Totta kaikki tuntevat rodun nallena. Itse ensimmäisen kerran tähän katsekontaktin saaneena ja tähän viestiin vastanneena tunsin jotain muuta. Katse ei ollut vihamielinen mutta ei ystävällinenkään. Ei mitenkään nöffemäinen joten turha puhua nallesta.

        Meni muutama viikko ja koirapuistossa omani 16,5 kgs vietti aikaa landseer kera. Siihen asti koira ei ollut mitenkään kiinnostunut mitättömästä sheltistäni ei sen koommin mitättömästä minästäni.

        Meni viikkoja.

        Meni landseerin omistaja kuitenkin diagnosoimaan omaani, kumartui puolipolvelleen ojensi käden ja siitä sormen leikki koirakuiskaajaa. Omani ei reagoinut mitenkään koska se ei tuntenut mitään tätä kohtaan - on pidättäytyvä rotu. Ei vihainen mutta lämpiää hitaasti, ystäville nopeesti. Gentleman täysin.

        Omistaja oli selällään omaan koiraansa eikä nähnyt näin oman koiransa reaktiota. Ajattelin siinä vaiheesa kysyä mitä hän ajatteli tekevänsä mutta olkoot. Oma koira ei tehnyt reagointia mitään mutta landserin omistajan koira alkoi katsoa sitten tuijottaa ja sitten tajusin että se menee mustasukkaisuttaan päälle. 2 -sekuntia ja se meni. Oma koira huusi alla tilanne saatiin haltuun. Kerroin meneväni katsomaan koirani tilaa johon toinen vähättelevästi että toinenhan vain painoi toisen maahan. Tähän on mainittava että koirani perä oli kuolasta märkä. 70-kiloa vastaan 16-kiloa.

        Sitten piru vie isompi alkoi rynniä uudelleen omani päälle omistajan mitään tekemättä. Vetäsin peräturkista kiinni ja lopetin vedon. Omistaja ei tehnyt elettäkään. Lopunajan koira aikansa kiukuteltuaan mökötti alemmalla puolella puistoa ja sitä ennen vasten silmiä. Kun poistuimme puistosta lantsari nousi verkolle ja omistajan sanoman mukaan se tuli moikkaamaan. Mielestäni se sen sijaan tuli kertomaan sanomansa eli sen että hän omistaa tämän territorion.

        Meni muutama aika. Kävimme heti seuraavana aamuna tyhjässä puistossa sekä myös myöhemmin viikolla pyrkimässä pienten puolelle mikä sattumoisin oli valloitettuna kyseisen l. omistajan seurasta. Hyvin hitaasti tehtiin tilaa ja harvaan tuolla käydään mutta kumminkin.

        Meni muutama aika joulun jälkeen ja tuli papattien aika. Olin unohtanut periaatteessa koko asian. Jostain hyvästä syystä vietin muutaman ajan koirani kanssa tarhassa pienien puolella. Isojen puolella hiukan suurempi belgi oli vaihtamassa aitaa juuri tulleen äsken mainitun lantsarin kanssa puolta. Omistaja kehoitti tätä ällää istumaan ja se istui odottamaan tarhan portin ulkopuolelle. Toiset (pariskunta koiransa kera) poistuivat tai olivat poistumassa kun jätti päätti taas mennä päälle. Toiset kipittivät karkuun minkä kerkesivät, lantsari perässä ja mikä pahinta omistaja lensi seuraavasta sekunnista mahalleen siitä mahalaskua pitkin mäkeä hihnasta kaksin käsin kiinni pitäen kunnes lantsari sai toisen koiran kiinni ja "otti sen kiinni" ... pitkälle meni omistaja mahalaskua ja selitteli että piikit olisi olleet paikallaan ja kun hän nyt näin ... liukastui.

        Mietin en niin voitonriemukkaasti mutta miettien että miten ihmeessä tuo ikänä fysiikan lakien mukaan voisi pitää tuota koiraa liukkailla kun ei edes pyri lukemaan koiraa oikein ellei olisi suomen voimanainen tai ajatustenlukija? Mikä ihme että ei edes pyrkinyt siihen? Miksi itse luen hänen koiraansa toisin kun hän omaansa? Kuonokoppa edes mitä vain. Tuo omistaja ei pysty pitelemään tuota koiraa millään tavoin. Liian paljon massaa liian pienelle ihmiselle ja liian pienellä auktoriteetilla loppujen lopuksi.

        Minkä itseään pienemmän koiran tuo vielä "painaa alleen" ennen kuin tulee iso häly? Ja se tulee ellei omistaja havahdu. Landseer on itsekäs koira ja se sopii vain tietyille ihmisille. Se että on omistanut kovan dominanssin koiria ei kerro että pärjää tämän koiran kanssa. Tämä ei selvästi pärjää. Koira on hyvä mutta ei oikealla omistajalla. En tohtisi olla se joka tulee uutena sitä vastaan jäisellä tiellä tietämättä mitään.

        juolahtiko mieleen, että vika taitaa olla omistajassa? Landseer ei ole itsekäs koira eikä tarvitse olla tietynlainen omistaja. Kaikki koirat saa kasvatettua pilalle. Sanoisitko noin saman rotuisesta koirasta kuin omasi on, jos sellainen tulisi koirasi päälle? Olen itse pienikokoinen ihminen verrattuna omaan lansuuni, mutta ongelmia lenkeillä ym. ei ole. Meidän lansu kiltti luonteeltaan ja lenkkeilyä harjoiteltu. Ja ihan on ensimmäinen oma koira, ei siis kokemusta koirien kouluttamisesta ym.


    • 4s lansu jo

      olen aikalailla samaa mieltä terrijerin? kanssa, jos et pelkää Karvoja,karvoja,karvoja,karvoja,karvoja ja kuolaa niin ihana koira on.
      Meillä nyt 1v 1kk. uros, nuorin lapsi 1v8kk ja nämä kaksi ovat olleet koko ajan varsinainen parivaljakko...
      Jos koira on puhdas ja pistää makuulle keittiön lattialle niin pian on tyttö silittämässä.
      Vahtivat toisiaan jatkuvasti( siis hyvällä mielellä) koira haukkuu heti perään jos tyttö yrittää vaikka tielle.

      Tottakai meilläkin tulee välillä pieniä "yhteenottoja" kun koira kokeilee olenko vielä samaa mieltä johtajuudesta, mutta sellaiset on äkkiä "neuvoteltu" läpi.

      En kyllä päästä uimarannalla irti jos on lapsia melskaamassa vedessä.
      Mutta yhteenvetona; ihanaluonteinen, laumanvartija,oman luonteensa kullakin, ihana panda pentuna mutta on muistettava se kokoero pennun ja aikuisen välillä pentua hankittaessa

      • sivuja...

        googleta lansupuisto, niin löytyy rodun harrastajien oma palsta.


    • kaarlordi

      se un nisäk

    • on lansu

      Mulla on kokemusta lansutyttökoirasta yli 13 vuoden ajalta. Se on todella kiltti, pitkäpinnainen ja nöyrä koira. Koulutusta se tietenkin vaatii, etenkin pentuna.

      Noin 1-vuotiaana sillä selvästikin oli tarve päästä laumansa (siis ihmisten) pomoksi. Silloin aina kaadoimme sen maahan ja käänsimme selälleen tassut ylöspäin kunnes uho katosi ja se alistui. Tätä ei tarvinnut kauaa tehdä. Se tajusi paikkansa laumassa eikä pyrkinyt pomottamaan edes lapsia. Tämä oli kasvattajakennelin omistajan neuvo.

      Kasvattaja neuvoi myös, että jos alle 2-vuotiaalle lansulle ei anna tuoretta lihaa, niin se ei kuolaa aikuisena. Näin myös kävi. Vasta 2-vuotispäivän kunniaksi annoimme lansullemme järsittäväksi ensimmäisen kerran tuoreen luun ja se sitten olikin herkkujen herkku.

      Jos omistaa lansun, niin aina on innokas lenkkikaveri pitkillekin lenkeille. Ja omistajasta kuoriutuu turkinharjauksen mestari :)

      • tuplalansu

        minulla on kaksi lansua ja yksi sammari, sekä tyttärelläni welsh corgi. Joten koirasäpinää riittää. Vanhempi lansuistani on alistuva, ei pomota eikä määräile, ainoa asia mistä tämä neiti vauhkoontuu on pallo, eikä silloinkan mitenkään negatiivisesti vaikka joku muu pallon ottaisikin. erittäin kiltti ja näyttelyissäkin on saanut erinomaisia arvosteluja luonteestaan. nuorempi lansuni on ERITTÄIN laiska, makoilee lähestulkoon kokoajan, jollei ole sitten uimassa. tämän luone on hieman pomottava, saattaa käydä välillä "kertomassa" oman mielipiteensä kumealla haukunnlla, mutta siinäpä niiden "dominoinnit" sitten ovatkin. Sammarini on koiraperheen pomo ja sitten tulevat muut. Minä itse tuetysti olen se koko lauman pomo.
        Lansut ovat vieneet minun sydämeni täysin, KERTAKAIKKIAAN IHANA ROTU, LÄMPIMÄSTI VOIN SUOSITELLA. Minusta tuntuu siltä, että kyllä vika löytyy yleensä ihmisestä jos koira on agressiivinen, jokin kasvatusvirhe on sattunut, voi olla ihan pienikin mitättömän tuntuinen virhejossakin vaiheessa koiralle tärkeää sosiaalistumisen aikaa, mutta jotain on sattunut... itselläni on 26 vuoden kokemus koirista, eivätkä ainakaan omat koirani ole koskaan olleet agressiivisia.


    • tanja12

      Hei me harkitsemme landseerin pennun ottamista ja meillä on nyt jo kenneli tiedossa joka on orimattilassa meillä on tällä hetkellä 4.v sekarotuinen leikattu narttu tyttö niin kumpaa suosittelisitte kaveriksi urosta vai naarasta?itse olen kallistunut jotenkin uroksen puolelle kun tämä on eka narttumme ja se ulkona hihnassa joillekkin koirille haukkuu jos ei pääse leikkimään mut sit kun pääsee lähelle niin on niska karvat pystyssä ja haistelee sit laskee niskakarvat ja rupeaa leikkimään.on ollut 8viikoisena-2.v asti ja sitten 2.vuotiaana meni toiseen perheeseen ja oli siellä 2.v-3,8kk ikään asti.ja sitten tuli meille ja me asuimme 2 ja puol.kuukautta luhtitalossa kun koira tuli meille ei haukkunut eikä muutakaan ulkona nyt muutimme kerrostaloon ja nyt on välillä illalla pissannut sisälle klo 23.00 mutta nyt olen käyttänyt sen ulkona klo 22.00 niin tätä ei ole enää tapahtunut mutta täällä se on ruvennut haukkumaan muille koirille mutta jos pääsee luokse pistää leikiksi ja välillä jää vinkumaan perään mistä voisi johtua?

      • tanja12

        hei niin siis tarkoitin että 8viikkoisesta-2.v oli toisessa perheessä ja ne joutuivat luopumaan siitä niin sitten meni toiseen perheeseen maalle ja siellä asui 2.v-3.8kk:ta vuoden ikäiseen asti ja sitten tuli meille.Ja muuten kävelee hihnassa nätisti mutta kun toisen koiran näkee niin rupee haukumaan jos ei pääse sen koiran luokse ja sit kun pääsee niin laittaa leikiksi mistä voisi johtua?haittaisiko tilannetta jos ottaa toisen koiran?


    • mulle riittää yks

      Parasta olisi totuttaa/kouluttaa nykyinen koira ennen uuden ottoa.Ettei huonot tavat tartu tulokkaaseen.Suurikokoinen riehuva koira onkin vaikeampi hallita.Ja kahden koiran samanaikainen kouliminen haastavampaa.Tietysti jos perheessä useampi taluttelija,niin auttaisi tilanteeseen.
      Yksin ei kahta koiraa ole helppo talutella,vaikka vaan toinen heittäytyisi hankalaksi,harmi vaan että helposti käytös myös tarttuu...
      Kaupungille totuttelemaan vilinään,ja koiriakin siellä näkyy ;)

    • tinde3

      kyllä meijän 2 vuotias lansu tyttönen on niin jäärä ettei toista ole...Sakemannien kanssa tullut vuosia harrastettua ja sairauksien takia siis sakujen sairauksien takia vaihdoin rotua.Lansumme on ihana ja kuuliainen ja ainut pahe sillä on ettei voi sietää pikku koiria mutta sekin voi olla koirapuisto trakedia ...pentuna pikkukoirat puri muutaman kerran ja neiti sai kammon pikku koiria kohtaan...tavatessa ei mitään tee mut anna olla jos ne alkaa haukkumaan niin sillon on helvetti irti :) ja neiti menee päälle kun yleinen syyttäjä huom jos päästäis :(

    • Anonyymi

      Ihania

    • Anonyymi

      Minun kennelilläni on 1 vuoden kokemus rodusta, Olen rodun parissa paljon puuhaillut. Tunnetusti sairaalloinen rotu, ei ole kenelle tahansa sopiva. Vartiokoiraksi sopiva, erittäin terävä reaktioissaan. Uros painaa helposti 60-70 kiloa, joten sen voi hyvin kasvattaa vartiokoiraksi nuoresta pitäen. Kannattaa opettaa tarkoin nuoresta pitäen epäluuloiseksi vieraita kohtaan, on silloin hyvin herkkä hyökkäämään.

      • Anonyymi

        Ihania


      • Anonyymi

        Höpsis ei ikinnä hyökkää eikä vahtiviettii oo rakastaa kaikkii


    • Anonyymi

      Omaan perheeseen kiintyvä, miellyttämishaluinen ja pysyy hyvin vapaana.
      Vieraista koirista ja ihmisistä pitää, mutta painaa sekunneissa maahan koira öykkäröijät, eikä siedä iholle ärhäkkänä tunkeilevia koiria.
      Suositeltavaa on hakeutua nuoren koiran kanssa koulutukseen, että pysyy hallinnassa. Muistaa hyvin oppimansa, ja tottelee.
      Ikäviltä kokemuksilta kannattaa suojata nuorena, ja sosiaalistaa koiriin ja vieraisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe