Tourette

neuvoja?

Kysyisin tietoa miten Touretten syndrooma voi vaikuttaa henkilön sosiaalisiin taitoihin? Työpaikassamme on henkilö jolla nähtävästi on tämä häiriö. Hän räpyttelee silmäänsä, on sosiaalisesti tahditon, hänellä on myös paha lukihäiriö. Hän kyllä leuhkii päässälaskutaidoillaan, mutta sekin taitaa mennä Touretten sivuoireisiin. Hänestä on vuosien varrella kuoriutunut työpaikkakiusaaja. Voiko tuo vamma aiheuttaa tämän, vai onko se pelkää kompensaatiota ja paikan puolustamista?

4

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myötätuntoa

      http://www.edu.vantaa.fi/vsto/dg.html

      Tässäpä linkki, jossa tietoa em syndroomasta. Luokallani oli poika joka kärsi em. oireesta ja ylikompensoi tätä koettamalla dominoida muita fyysisesti. Pojalla oli myös kyky laskea päässään, mutta hänen opintonsa muuten vaativat ohjausta. Tämän oppimattomuuden hän purki toisiin. Suhtaudu ymmärtäväisesti, tästä vammasta kärsivä on varmasti itse todella kovilla peittelyn vuoksi.

    • omainen

      Kyllä ongelmakäytös voi touretesta tulla, mutta henkilö pitäisi tuntea aika läheisesti, ennenkuin pystyy sanomaan mikä johtuu mistäkin. Tuo leuhkiminen ja kaikenlaiset aivan hillittömät jutut ovat erittäin tuttuja minulle läheiseni kautta. Kyllä hän muuten voi hyvinkin olla poikkeuksellisen lahjakas, touretikot joidenkin tutkimusten mukaan usein ovat...Kiusaaminen. Läheiseni osoittaa usein totaalista empatiakyvyttömyyttä ja purkaa minuun kaikenlaisia pakkomielteisiä impulssejaan, osaa olla hyvinkin ilkeä, kiero ja manipuloiva. Ja toisaalta hän ei tarkoita puoliakaan siitä, mitä suusta ulos tulee. Hän tosin ei tekisi sitä koskaan töissä tai muissa yhteyksissä kuin lähimpiensä kanssa, mutta impulssien hallinta vie kovasti voimia. On vähän vaikea ottaa kamalasti kantaa kun oireet ovat niin vaihtelevia voimakkuudeltaan ja kaikki niistä kärsivät omia persooniaan. Ehkä sellainen hetkellisyys on taudille ominaista, tuulen suunta muuttuu ja muuttuu taas, eikä siinä ympäristön mielestä ole mitään logiikkaa. Henkilö tuntuu poikkeavan jostain sosiaalisesta normista aina jotenkin, vaikka käyttätytyisikin kunnolla. Mutta tuo kiusaamiseen taipuvuus kyllä taitaa kuulua taudinkuvaan. Se vain ei todella välttämättä merkitse henkilölle itselleen juuri mitään, kun kohteelle voi olla aivan piinallista. Vähän niinkuin lapsi joka repii kärpäsiltä siipiä tai jalkoja eikä tajua yhtään mitä tekee. Minun touretikkoni tosin on oppinut vähän hillitsemään itseään, vakavien keskustelujen kautta. Fiksuna tyyppinä kuitenkin ymmärtää, kun hänelle kertoo miltä hänen käytöksensä toisesta tuntuu. Keskittymisen ja huomion saanti asialle voi olla vain työn takana, tai sitten vain pitää odottaa suotuisia tuulia. Luulisi kuitenkin, että jos henkilö työelämässä pystyy olemaan, hänellä on jonkin verran kykyä normaaliin kanssakäymiseenkin, jolloin joku keskustelukin kiusaamisesta voisi auttaa...Hyvä että koitat hankalaa työkaveria ymmärtää! Ja toivottavasti ongelmiin joku ratkaisu löytyy. Ei sekään käy että yksi häirikkö hiertää kokoajan toisia, jotka vain koittavat sietää... Omaan napaansa helposti unohtuva touretikko on saattanut unohtaa täysin, että toisillakin on tunteet, ja voi tarvita vähän potkimista, että pääsee omista maailmoistaan toisten taajuudelle.

      • ymmärrän

        Olemme kunnallisella työnantajalla, emmekä varsinaisesti tee samoja tehtäviä mutta tilanteen kiristyessä taloudellisesti tämä henkilö on nähtävästi epävarma itsestään. Muutkin ovat huomanneet hänen käytöksensä, hänen syndroomansa oletettavasti on lievä mutta täsmää kertomukseesi. Olenkin ajatellut, että hän ei varmasti tajua itse mitä tekee mutta kuitenkin ei käyttäytynyt noin alussa. Syy voi tietenkin olla muu, tämä on pieni kaupunki joten hän myös levittelee juoruja työkaveristaan, se on monelle ollut harmillista.


      • Anonyymi
        ymmärrän kirjoitti:

        Olemme kunnallisella työnantajalla, emmekä varsinaisesti tee samoja tehtäviä mutta tilanteen kiristyessä taloudellisesti tämä henkilö on nähtävästi epävarma itsestään. Muutkin ovat huomanneet hänen käytöksensä, hänen syndroomansa oletettavasti on lievä mutta täsmää kertomukseesi. Olenkin ajatellut, että hän ei varmasti tajua itse mitä tekee mutta kuitenkin ei käyttäytynyt noin alussa. Syy voi tietenkin olla muu, tämä on pieni kaupunki joten hän myös levittelee juoruja työkaveristaan, se on monelle ollut harmillista.

        Naapurillani on ilmeisesti sama vaiva ja elämäni on tällä hetkellä aivan sietämätöntä. Olen univajeen vuoksi aivan loppu. Mies pitää jatkuvaa voimakasta öninää lähes joka yö, usein kello kahteen asti. Tälläkin hetkellä. Kun lähden aamulla 4 tunnin yöunilla töihin, mies koisii vihdoin hiljaa. Ilmeisesti nukkuu sairaseläkeläisenä pitkään, kun on valvonut yön önisten. Yleensä öninä ja jatkuvat puolen minuutin /minuutin välein toistuvat äännähdykset ja yskähdykset vähän loppuvat, kun mies saa minut raivon partaalle ja siirtymään nukkumaan olohuoneeseeni. Jos hän kuulee, että olen makkarissa, ääntely alkaa heti. Mies myös hu*rittelee minua asunnossaan joka ikinen päivä. Se kuuluu seinän läpi erinomaisesti. Öninä liittynee tähän minun alatyyliseen solvaamiseeni ja sen "nieleskelyyn".

        Tämä kaikki on aivan järkyttävän raskasta, loukkaavaa ja ennen kaikkea uuvuttavaa. Mies voi aina vedota sairauteensa. Ja minä työssä käyvänä ja öisin unta kaipaavana olen tässä ilmeisesti se pahis. Minun pitää pärjätä 4 tunnin yöunilla, nukkua olkkarissa tai kuulokkeet korvilla ja siedettävä herjaamista ja hu*rittelua, koska... sairaus. Minun näkökulmastani kyseessä ei ole sairaus, vaan halu kontrolloida muita ja tuon kontrollin tuottama nautinto. Muussa tapauksessa henkilö ei valitsisi asuinmuodokseen kerrostaloa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe