kortisonipiikki polven nivelrikkoon muuta apua?

sas1

Polvi vinksahti työtapaturmana ja magneettikuvauksessa ei löytynyt muuta kuin ikäisesi paha kuluma. Polvi ei oireillut ennen vinksahdusta, päätösten odottaminen vienyt pari kuukautta, eli polvi ärtynut oikein kunnolla. Mitä pitäisi tehdä, ortopedi yksityisellä/vakuutus laittoi kortisonipiikin, ei varoitellut alkukivuista yhtikäs mitään. Nyt alle viikossa parempi. Mitä muuta voisi tehdä, kun tähystyssiivous on yksityisesti liian kallis ja vakuutus sitå ei kovaa, kun sieltä ei ole tapaturmassa mennyt mitään rikki.
Tsekkautanko asentovirheet, jäsenkorjaaja? Hyalgin pistokset, jos kortisoni ei auta. Saaanko ne julkisen terveydenhuollon kauta akuutissa kivussa? Mitkä liikuntamuodot parhaimmat: hydrobicissa jo käynyt vuosia, en sauvakävele.Onko glucosamiini luontaistuotteena tehokas, vai pitäisikö saada resepti vahvemmasta? Tulehduskipulääkkeissä kaikenmoisia riskejä, pelottaa syödä niitä. Kuinka pian tietää, auttoiko korisoni ja onko se vain väliaiakainen apu?

22

12003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Potkulauta

Hakeudu terveyskeskuslääkärille. Hän arvioi tarvitseeko sitä kirurgin jatkossa kurkistaa. Kortisoni poistaa tulehdusta polvesta. Sen käyttö on kuitenkin rajattu max 4 kertaa vuodessa. Tämä ei maksa muuta kuin tk maksun. Mikäli polvessa ei ole muuta kuin kulumaa saattaisi Hyalganista olla pitempiaikainen apu n. 1/2 vuotta. Näiden pistosten, vähintään 3 kpl viikon välein hinta on tk kohtainen. Yleisimmin 2 pistosta maksaa asiakas ja kolmas tk sta. Polveaan voi yrittää myös säästää. Kerroit jo edellä yhden liikuntamuodon. Polkupyöräily on myös erinomainen liikunta polvivammojen jälkihoidossa.
      Kun kirjoitat, että MR kuvassa näkyy vain kulumaa, niin varaudu hiljalleen tekoniveleen, ellei mikään em. keinoista auta.

• Ortopedin luokse

Minulta kiellettiin pyöräily, siinä tulee liikaa rastitusta kuluneille polvinivelille.

• Ortopedin luokse
        Ortopedin luokse kirjoitti:

Minulta kiellettiin pyöräily, siinä tulee liikaa rastitusta kuluneille polvinivelille.

rastitusta=rasitusta

• sas1

Olen varannut jo ajan julkisen terveydenhuollon puolelta, ensin yleislääkräri, joka toivon mukana katsoo mri:n, missä ei siis kierukkarepeämää tai muuta revähdystä, alkuhan oli työtapaturma ja napsahdus polven seudussa. Kuvasta löytyi vain kuluma, joka ei vaivannut rutinaa lukuunottamatta ennen napsahdusta.
        Vakuutusyhtiö pesee ymmärrettävästi kätensä, kun ei mitään rikki. En kovin helposti menisi itse yksityisesti maksamaan,vaan haluaisin julkiselta puolelta toisen mielipiteen - marssijärjestyksestä.

• Ortopedille menossa

Tuo kortisoni on vain viivytystaistelua. Itse olen nyt kestänyt näitä kipuja 3 vuotta, ja nyt on tullut mitta täyteen. Olen 47-vuotias nainen ja menen keskustelemaan tekonivelleikkauksesta pääsiäisen jälkeen. Itsestään nivelrikko ei parane yleensä pahenee hiljalleen. Kiinnostaa tietää, minkä ikäinen olet, meitä nivelrikkoisia on jo kolmekymppisenäkin.

• Eukko 40v

Just 5 viikkoa sit tähystettiin polvi ja kulumaa sieltä löyty. Polvi edelleen todella kipee ja taipuu vaan 90 astetta.

Itse harrastan uintia ja pyöräilyä, jotka ovat parhaimmat liikuntamuodot nivelrikkoisille.

Kiinnostais kyllä tietää, miten tätä pystyy itse hidastamaan vai pystyykö?

Syytä nivelrikkoon ei vielä tiedetä, vaikka sitä tutkitaan kovasti (ortopedi kertoi).

Itse olen aina ollut hoikka ja liikunnallinen, mutta nuoruus meni ryypätessä ja tupakkaa vetäessä (22 vuotta), mutta ei kuulemma siitäkään johdu nivelrikko.

• sas1

Eli alle 50v ja lääkäri totesi, että ikään nähden paha kuluma. EN muista loukanneeni, mitä nyt pentuna vedettiin fillareilla nurin etc.
        Aina olen ollut hieman ylipainoinen, nyt laihduttanut kymmenen kiloa. Harrastanut paljon tanssia ja aika paljon polvien päällä esim. reggae. Nyt kymmenen vuotta käynyt hydrobicissa, mikä nivelystävällistä. Ikinä ennen ei oireita, paitsi rutinaa. Luulen, että itse yritän saada vielä ne hyalgin pistokset, jos tällä kortisonilla ei tokene, ja sitten fysioterapeutin ohjeistusta kaipaan. Polvioireet voisi johtua myös lantion asennosta etc. En haluaisi syödä näitä tulehduskipulääkkeitä siis nivelrikkoon määrättyjä, tunne että saan närästystä niistä, en tosin ole varma.

• kulumasta
        sas1 kirjoitti:

Eli alle 50v ja lääkäri totesi, että ikään nähden paha kuluma. EN muista loukanneeni, mitä nyt pentuna vedettiin fillareilla nurin etc.
        Aina olen ollut hieman ylipainoinen, nyt laihduttanut kymmenen kiloa. Harrastanut paljon tanssia ja aika paljon polvien päällä esim. reggae. Nyt kymmenen vuotta käynyt hydrobicissa, mikä nivelystävällistä. Ikinä ennen ei oireita, paitsi rutinaa. Luulen, että itse yritän saada vielä ne hyalgin pistokset, jos tällä kortisonilla ei tokene, ja sitten fysioterapeutin ohjeistusta kaipaan. Polvioireet voisi johtua myös lantion asennosta etc. En haluaisi syödä näitä tulehduskipulääkkeitä siis nivelrikkoon määrättyjä, tunne että saan närästystä niistä, en tosin ole varma.

johtuvaan nivelkipuun sai pari vuotta sitten tehdyn saksalaistutkimuksen mukaan 85% huomattavaa helpotusta akupunktiosta ja kivut pysyivät pois yli 6 kk hoitojen lopetuksen jälkeen. Myös polvien liikelaajuudet paranivat. Hoitoja annettiin 12 x 8 viikon aikana. Tutkimusta oli tekemässä 13 000 lääkäriä ja potilaita oli 360 000. Myös moneen muuhun vaivaan löytyi apu akupunktiosta 73-90% tapauksista.

• tulehduskipulääke
        kulumasta kirjoitti:

johtuvaan nivelkipuun sai pari vuotta sitten tehdyn saksalaistutkimuksen mukaan 85% huomattavaa helpotusta akupunktiosta ja kivut pysyivät pois yli 6 kk hoitojen lopetuksen jälkeen. Myös polvien liikelaajuudet paranivat. Hoitoja annettiin 12 x 8 viikon aikana. Tutkimusta oli tekemässä 13 000 lääkäriä ja potilaita oli 360 000. Myös moneen muuhun vaivaan löytyi apu akupunktiosta 73-90% tapauksista.

voide Mobilant, Voltare jne. Kun kuumotus polvessa lakkaa, ala kävellä, allasjumpata jne. Jos eutiristisiteet haiskana, nuoremmat leikataan, vanhemmat ei. Jos kulumaa, tähystyksessa imuroidaan polvi. Samalla voi otattaa kukonheltta Hyalgan - pistoskuurin. Sen voi vain lääkäri pistää. http://www.niveltieto.ne ja sanalla nivelpistokset
        Odotellessa Arthryl ja Virosta Futura Glükoosamin on vienyt kivut. Ne stimuloi rustosoluja tuottamaan lisää proteoglykaaneja, joiden muodostuminen on häiriintynyt nivelrikossa. Ne estää myös rustoa tuhoavien entsyymien toimintaa. Näin se poistaa kipua ja parantaa nivelten liikkuvuutta. Akupunktio tai laser-akupunktio kyllä poistaa kivun. Kaikkeni olen koittanut ja eteenpäin mennään.

• sas1
        kulumasta kirjoitti:

Kiitos tiedoista. Onko pääkaupunkiseudulta
        suositeltavia akupunktiota antavia?
        Pirjo

• Duodecimin tutkimuksia
        sas1 kirjoitti:

Kiitos tiedoista. Onko pääkaupunkiseudulta
        suositeltavia akupunktiota antavia?
        Pirjo

Akupunktiosta ei apua polven nivelrikossa

Fysioterapiaa saavat nivelrikkopotilaat eivät saa lisäapua akupunktiosta, osoittaa tuore brittitutkimus. Tutkimus julkaistiin British Medical Journalin internetsivuilla, ja siihen osallistui 352 yli 50-vuotiasta nivelrikkopotilasta.

Osallistujat satunnaistettiin saamaan joko pelkkää neuvontaa ja jumppaa tai lisäksi akupunktiota tai lumeakupunktiota, jota annetaan tylpillä neuloilla, joiden kärki painuu neulan sisään.

Akupunktiota saaneet eivät hyötyneet hoidostaan yhtään sen enempää kuin muutkaan, sillä puolen vuoden ja vuoden kuluttua tehdyissä arvioinneissa potilaiden polvet kipuilivat yhtä lailla riippumatta heidän saamastaan hoidosta.

Yhdessä aikaisempien tutkimusten kanssa tulokset viittaavat vahvasti siihen, ettei akupunktio sovellu nivelrikkojen hoitoon.

Suomessa polvinivelrikot ovat harvinaisia alle 45-vuotiailla, mutta niitä todetaan noin 32 prosentilla 75-84-vuotiaista naisista ja noin 16 prosentilla tämänikäisistä miehistä.

Uutispalvelu Duodecim (*)

• "tutkimus"
        Duodecimin tutkimuksia kirjoitti:

Akupunktiosta ei apua polven nivelrikossa

Fysioterapiaa saavat nivelrikkopotilaat eivät saa lisäapua akupunktiosta, osoittaa tuore brittitutkimus. Tutkimus julkaistiin British Medical Journalin internetsivuilla, ja siihen osallistui 352 yli 50-vuotiasta nivelrikkopotilasta.

Osallistujat satunnaistettiin saamaan joko pelkkää neuvontaa ja jumppaa tai lisäksi akupunktiota tai lumeakupunktiota, jota annetaan tylpillä neuloilla, joiden kärki painuu neulan sisään.

Akupunktiota saaneet eivät hyötyneet hoidostaan yhtään sen enempää kuin muutkaan, sillä puolen vuoden ja vuoden kuluttua tehdyissä arvioinneissa potilaiden polvet kipuilivat yhtä lailla riippumatta heidän saamastaan hoidosta.

Yhdessä aikaisempien tutkimusten kanssa tulokset viittaavat vahvasti siihen, ettei akupunktio sovellu nivelrikkojen hoitoon.

Suomessa polvinivelrikot ovat harvinaisia alle 45-vuotiailla, mutta niitä todetaan noin 32 prosentilla 75-84-vuotiaista naisista ja noin 16 prosentilla tämänikäisistä miehistä.

Uutispalvelu Duodecim (*)

akupunktiota ei voi juurikaan placebona antaa. Vaikka osa neulasta painuisikin varren sisään, niin osa menee kuitenkin ihon läpi ja vaikuttaa niin kuin pitääkin riippumatta kovin paljoa pistosyvyydestä. Joku älypää on keksinyt verrata "lume" ja oikeaa akupunktiota ja kun tehot on suunnilleen samat niin leimataan humpuukiksi. Suurin osa tutkimusrahoituksesta tulee lääketeollisuudelta joten tutkimuksiin tulee suhtautua sangen kriittisesti. Marcie Angelin kirjassa oli hyvin valotettu tätä lääketutkimusta. Oma risa polveni on pysynyt vuosikausia siedettävässä kunnossa silloin tällöin otetun akupunktion avulla. Siihen aikoinaan annetut ultrat,lämmöt,didyt ja hiplaukset vasta valohoitoa olivat.

• Koululääketiede kunniaan
        "tutkimus" kirjoitti:

akupunktiota ei voi juurikaan placebona antaa. Vaikka osa neulasta painuisikin varren sisään, niin osa menee kuitenkin ihon läpi ja vaikuttaa niin kuin pitääkin riippumatta kovin paljoa pistosyvyydestä. Joku älypää on keksinyt verrata "lume" ja oikeaa akupunktiota ja kun tehot on suunnilleen samat niin leimataan humpuukiksi. Suurin osa tutkimusrahoituksesta tulee lääketeollisuudelta joten tutkimuksiin tulee suhtautua sangen kriittisesti. Marcie Angelin kirjassa oli hyvin valotettu tätä lääketutkimusta. Oma risa polveni on pysynyt vuosikausia siedettävässä kunnossa silloin tällöin otetun akupunktion avulla. Siihen aikoinaan annetut ultrat,lämmöt,didyt ja hiplaukset vasta valohoitoa olivat.

Itse uskon vain koululääketieteeseen, akupunktio saa olla,tekonivel tuo avun.

• Missä lähdeviitteet
        "tutkimus" kirjoitti:

Viitaten viestiisi huuhaa "tutkimus", kysyn missä ovat lähdeviitteesi? Minä taas tiedän, että kulunut polvinivel paranee ainoastaan tekonivelleikkauksella, se on ainoa vaikuttava hoito. Koska polvesi on viimeksi kuvattu?

• rustosoluja tuottamaan
        Missä lähdeviitteet kirjoitti:

Viitaten viestiisi huuhaa "tutkimus", kysyn missä ovat lähdeviitteesi? Minä taas tiedän, että kulunut polvinivel paranee ainoastaan tekonivelleikkauksella, se on ainoa vaikuttava hoito. Koska polvesi on viimeksi kuvattu?

lisää proteoglykaaneja
        Arthryl Yksi annospussi sisältää kiteistä glukosamiinisulfaattia 1884 mg, joka vastaa glukosamiinisulfaattia 1500 mg ja natriumkloridia 384 mg , resepti tai Glucosamin ratiopharm 1,5 g jauhe
        molemmista ilmavaivoja ja kutinaa.
        tai Arthro Balans
        Virosta Futura Glükoosamin ei kumpaakaan lieveoiretta.
        Kipuun akupuntio tai laser akupunktio.
        HYALGAN® injektioneste
        Hyaluronaatti-ruiske kukonhelttauute, pistoksen antaa vain lääkäri mieluiten tähystyksen yhteydessä http://lib.stakes.fi/ohtanen/tarkastele.aspx?id=1889
        Näin köpöttelee mummo lumes

• Kipeä polvi
        kulumasta kirjoitti:

Olen kiinnostunut akupunkiosta polveni viidennen asteen kulumaan. Kertoisitko minulle, keneltä/mistä sait akupunktiota.

• sas1

Kortisonipiikistä on jo yli kuukausi ja polven kivut pysyneet poissa. Kävin myös terveyskeskuslääkärillä magneettikuvan kera. Hän oli taasen sitä mieltä, että kuva ei kerro kaikkea ja että polven kierukassa voisi olla jotain, joten kirjoitti ortopedille pyynnön ottaa tutkimuksiin. Yleislääkäri ei usko kukonhelttauutteisiin eikä glukosamiiniin. Kävin fysioterapeutti/osteopaatti hoidossa, ensi akupunktiota ja toisella kerralla nivelmanipulaatiota. Koska polvi ei kipeä eikä turvoksissa vaan polven sivu ja taittaminen hän niksautti sen varoittamatta pidemmälle kuin taipuu luonnostaan. Kipeää teki hetken. Hänen mukaansa tuo kipu ei ole nivelrikosta johtuvaa vaan kun polvessa on tammikuussa jotakin napsahtanut nivelside tai muu, on se jäänyt jumiin. Viikko sitten tehty juttu, nyt olen saanut esim vedettyä jo aika hyvin jalan peffan taakse reisilihasvenytyksessä, mikä ei ole onnistunut koko talvena. Hydrobicissä käyn 4 kertaa viikossa ja polvi toistaiseksi ok. Käytän omega3, glukosamiini, msn yhdistelmää ja b-vitamiinia. Varmaan polvi vielä menee tähystykseen, mutta nautin nyt tästä ajasta, kun ei ole turvoksissa, ei aamujäykkyyttä ja kiitos osteopatia tms. jalka taipuu jo aika normaalisti. Kirurgit tekee sitä, mitä osaa eli leikkaa ja osteopaatit/fysioterapeutit, jäsenkorjaajat paljon enemmän.

• Tanssiva vaari

Minun oikea polveni tuli äkisti tansseissa niin kipeeks etten autosta meinannut sisälle päästä,seuraavana päivänä lekuriin sain kortisonipiikin ja parin päivän päästä voin jo varata et on piikistä apua,nyt jo pyöräilen 35 km päivittäin,liikun paljon muutenkin,tanssia kerran viikossa,ikää on 71 mutta koen olevani muuten hyväkuntoinen,yksilöllistä se lienee tuo terveys ja sen myötä kuntokin mutta tansssia en lopeta vieläkään,eikun liikettä niveliin,terveisin Jorma

• rosa

Kortisonista vain hetkellinen apu kuten muistakin lääkkeistä.Suosittelen päivittäis- tä liikuntaa jaksamisen mukaan ja mikä on todettu erittäin hyväksi esim.kipuun on LASERHOITO. Nämä ovat minun ja monen muunkin ihmisen omakohtaisia kokemuksia. LASERTERAPEUTTEJA n.40 rekisteröityä suomesta. KTs. netistä lähin omaa paikkakuntaasi Minun kokemus,hoidatin polveni yli kaksivuotta sitten ja kivut ovat edelleenkin poissa. Harrastan lenkkeilyä n.kolme kertaa viikossa. Nimimerkki, Mia

• Erilaisia vaivoja

Jos laserhoito (eräänlainen syvälämpö) on auttanut polvikipuun ja se on pysynyt jo vuosia poissa, kyseessä ei ole ilmeisesti nivelrikko. Nivelrikko on etenevä tauti ja alkuvaiheessa erilaisilla hoidoilla voi saada hetkellisen avun, mutta nivelen kuluessa edelleen, kivut palaavat pahempina. Tekonivel on tehokkainta hoitoa. Minulle on laitettu toiseen polveen tekonivel ja nyt toinenkin polvi oireilee siihen malliin että on oletettavissa 2-3 vuoden kuluttua siihenkin tekonivel.

• Erilaisia vaivoja kirjoitti:

Jos laserhoito (eräänlainen syvälämpö) on auttanut polvikipuun ja se on pysynyt jo vuosia poissa, kyseessä ei ole ilmeisesti nivelrikko. Nivelrikko on etenevä tauti ja alkuvaiheessa erilaisilla hoidoilla voi saada hetkellisen avun, mutta nivelen kuluessa edelleen, kivut palaavat pahempina. Tekonivel on tehokkainta hoitoa. Minulle on laitettu toiseen polveen tekonivel ja nyt toinenkin polvi oireilee siihen malliin että on oletettavissa 2-3 vuoden kuluttua siihenkin tekonivel.

Nivelrikon oireisto voi äkkiä pahentua ja voi myös äkkiä rauhoittua. Tämä tilanne nähdään vastaanotolla varsin usein. Rauhoittuu siis ilman laserhoitoja, yleensä itsekseen, kun ei tehdä mitään kivuliasta polvella. Kivun varominen on tärkeää, se parantaa.

• Erilaisia vaivoja
        matti.waananen kirjoitti:

Nivelrikon oireisto voi äkkiä pahentua ja voi myös äkkiä rauhoittua. Tämä tilanne nähdään vastaanotolla varsin usein. Rauhoittuu siis ilman laserhoitoja, yleensä itsekseen, kun ei tehdä mitään kivuliasta polvella. Kivun varominen on tärkeää, se parantaa.

Aivan oikein! Minulta kiellettiin kokonaan juokseminen ja muukin tärähtelevä liikunta siinä vaiheessa kun röntgenkuvista todettiin melko pitkälle edennyt nivelrikko (useaa vuotta ennen tekonivelleikkausta). Lihaskuntoutus auttaa polven lihaksia tukemaan nivelrikon myötä löystynyttä polviniveltä. Äidilläni ja mummollani polvi alkoi kääntymään sivullepäin ennen kuin laitettiin tekonivel. Itselläni kääntyminen oli lievää, johtuiko sitten melko ahkerasta sauvakävelystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      8
      1656
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      124
      1642
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      245
      1162
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1078
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      186
      996
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      919
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      866
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      845
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      48
      833
    10. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      827
    Aihe