Tietääkö kukaan, mistä saisi lehdenjako työn 13-vuotiaalle? Olen etsinyt jotain, mutten ole löytänyt... Jokin muukin työpaikka varmaan kelpaisi. Kiitos!
Lehdenjako 13-vuotiaalle
25
9598
Vastaukset
- Helposti onnistu
Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla mainosten/lehtien jakajilla on alaikäraja 14 vuotta.
Muutenkin 13-vuotiaan on käytännössä mahdotonta saada mitään oikeita töitä.
Kysele tuttavilta/sukulaisilta olisiko heillä jotain puuhaa, että saisit vähän taskurahaa. - Henkilö, joka haluaa tietää.
Asumme Oulussa. Unohdin kirjoittaa sen ensimmäisen kysymyksen yhteydessä. Pahoittelen!
- Tuo ikäraja
Eiköhän tuo ikäraja päde kaikkialla Suomessa.
- Tomppa84
Hei!
Tiedän että monilla nuorilla on tosi hinku päästä töihin ja saada omaa rahaa yms., joka on tottakai tosi hyvä asia, mutta suosittelen jättämään tuon lehdenjako(mainostenjako)hommat väliin..
Itse jaoin mainoksia 13-14-vuotiaana ja vielä kymmenenkin vuoden kuluttua nousee paha maku suuhun kun muistelen sitä orjuuttamista. Minulla oli kova työmotivaatio jo sen ikäisenä ja köyhän perheen lapsena ajattelin että olisi kiva vähän jo tienata itse ja auttaa siten omaa perhettä.
Todellisuus iski kuitenkin todella voimakkaasti päin kasvoja; työmäärä oli kohtuuttoman suuri yhdelle ihmiselle ja palkkaa sain muistaakseni n.100 mk/kerta!
100 (n.17 euroa )markasta kannoin joka keskiviikko koulun jälkeen jopa 10000 erilaista mainoslehtistä ensin hissittömän kerrostalon 4.kerroksen asuntoon, jossa lajittelin niitä tuntikaupalla n.500 paketiksi, jotka oli sitten iltamyöhällä lähdettävä jalkaisin jakamaan säästä riippumatta levottomaan lähiöön. Monesti tuli itku kun kello lähenteli puoltayötä ja vaatteet sekä lehdet oli ränräsateesta litimärkiä. Urhoollisesti jaksoin jakaa niitä helkutin mainoksia jotain puoli vuotta vaikka vatsa tuli aina kipeäksi tiistaina kun stressasin jo seuraavaa päivää.
Jotkut silloisista koulukavereistani jakoivat myös lehtiä parina ja jakoivat minimaalisen jakopalkkion. Kerran kävi kuitenkin niin että joku oli varastanut heidän lehdenjakokärrynsä kesken jakoreitin (joka oli lainassa mainosfirmasta) ja he joutuivat korvaamaan 800mk (n.2 kk liksa)firmalle ja menettivät myös kyseisen jaon palkan koska eivät voineet toimittaa loppuja (varastettuja) mainoksia perille! Kyllä pisti silloin vihaksi!
Onneksi olen vuosien saatossa saanut monta nuorta muuttamaan mielensä mainosten jaosta ja ohjannut hakeutumaan keikkatyöhön esim. lastenhoitajiksi, lumi/puutarhatöihin ja koiranulkoiluttajiksi.
Eli hyvä 13-vuotias pistä esim. ilmoitus lähikaupan seinälle jossa eisttäydyt reippaaksi ja luotettavaksi nuoreksi joka pientä palkkiota vastaan esim. leikkaa nurmen. Tienaisit näin varmasti paljon paremmin ja saisit hyödyllisempää työkokemusta. :)
Ystävällisin terveisin, Tomi- jakainen
Arvaas mitä nuo palkat ovat nykyään samalla tasolla
ei edes inflaatiokorotuksia ole jakajille tullut. - Iinesmummeli
Haen lahesta lehden jakotöitä onko tuolla lahen cittarin lähistöllä postissa hyvää töitä
- diuuuu
puhut tuossa markoista, joten kokemuksistasi on selvästi kauan aikaa.. pitäisköhän sun antaa mahdollisuus sille että asiat on muuttuneet aika paljon sun nuoruudestasi?
- vanha jakaja
Itsekin jaoin lehtiä vuoden ajan 13-14 -vuotiaana. Tärkeää on vain ottaa sopivan kokoinen piiri, mutta eihän sillä rahoiksi laiteta. Minun piirini oli 200 postiluukkua kerrostaloalueella. Palkka yhdestä kerrasta 5-20e, riippuen mainosten määrästä. Lajitteluun meni keskimäärin 2h ja jakoon 2h. Tuntipalkka on vähimmillään siis euron luokkaa.. Omakotitaloalueella on turha jakaa.
Kuukausipalkka oli siis yleensä 40-100e, joka on työmäärään nähden todella säälittävän pieni. Kyllähän siinä kunto kasvoi. :)
Ikäraja tuntuu nykyään olevan "tänä vuonna täyttää 14 vuotta".
www.lisaduuni.fi- vanha jakaja
Tuo on muuten varmaankin ainoa työ johon 13-vuotias voi päästä, ellei koulun työharjotteluita lasketa. Eli jos on pakko jotain työtä saada, niin kokeilkaa pois.. Mutta vannota se lapsi hoitamaan hommansa itse ja varota, että se työ on fyysisesti tosi raskasta. Itse et varmasti halua joutua mukaan siihen räpellykseen...
- lehtien
vanha jakaja kirjoitti:
Tuo on muuten varmaankin ainoa työ johon 13-vuotias voi päästä, ellei koulun työharjotteluita lasketa. Eli jos on pakko jotain työtä saada, niin kokeilkaa pois.. Mutta vannota se lapsi hoitamaan hommansa itse ja varota, että se työ on fyysisesti tosi raskasta. Itse et varmasti halua joutua mukaan siihen räpellykseen...
Nää mainosjakelut näyttää nykyään menevän enimmäkseen postille jossa on aikuiset jakamassa
ja hehän saavat jo silloin palkkaakin. - garer
se palkka on kyllä nykyään 60-100 euroa riippuen alueesta
- Vakituinen jakaja jo 5kk
En ymmärrä mitä kaikki valittaa lehtien-/mainostenjaosta. Helppoo rahaa se on. Itselläni on n. 240talouden kerrostalo piiri, lehtien lajitteluun menee menee 30-1h, ja jako jo sujuukin n. 45minuutissa. Palkka tulee ajallaan, piirinkin saa itse suurinpiirtein päättää... Aluepäällikköni onkin kehunut minua että olin tosi vastuuntuntoinen, vielä kun kuljettajat jotka tuovat lehdet jaettavaksi osaisivat laskea oikean määrän lehtiä.
- kans 13
nii mutta hei mistä sivuilta tai numeroista pystyy siis kysymään tuota työtä, olen lahdesta ja haluan myös lehdenjakotöihin
kans 13 kirjoitti:
nii mutta hei mistä sivuilta tai numeroista pystyy siis kysymään tuota työtä, olen lahdesta ja haluan myös lehdenjakotöihin
- 13v. täällä
kans 13 kirjoitti:
Kannattaa etsiä vaikka puhelinluettettelosta "Suomen Suoramainonta" tai jotain sinneppäin.
Itse kävin kyselemässä jo 12 vuoden iässä, mutta paikkaa en saanut sillä alue oli varattu.
Niin ja tämän tein Vaasassa
- töitä:-DDD
mediapex on aika kätevä paikka jonne kannattaa mennä töihin! :D
- henrikson878
oulun galleriassa oli aikoinaan firmA JOSTA SAI KÄTEEN 150mk kkssa kovasta hommasta.
- eregreg
paskaa hommaa. todella huono tuntipalkka, ja saa n. 100€ kuussa käteen
- lisaduuni.fi
saan lahdessa lehtien jakamisesta 125€/kk, jakopäivät keskiviikko ja lauantai.
paskaa hommaa.- Paskat palkat
Aika paskaa palkkaa lahes oon lappeenrannas ja saan 200 keskiviikko ja lauantain jakamisesta 357 taloutta:)
- asd122
Mulla on 300 luukun piiri ja 250€/kk. ja ei ole muutakuin rivitaloja joten toosi helppoa rahaa Ps. Ite oon 12.v
- IRKTV
mistä sais tollasen työpaikan? kuulostaa hyvältä... mut onks kesäl sit vähemmän kun muina vuodenaikoine? (siis työpaikkoja)
- Näinasiaon
Valehtelija tai pimeästi työtätekevä. Alle 13-vuotiaat eivät saa tehdä työtä muuten kuin aivan poikkeustapauksissa.
- Sisko-
Veljeni yritti teini-ikäisenä mainosten jakajaksi. Koko perheen voimin lajiteltiin niitä mainoksia ja niitä oli ihan tuhottomasti. Taisi lopettaa yhden päivän jälkeen kun oli liian rankkaa. Oli varmaan liian iso piiri annettu kun eihän sen ikäinen kokematon osaa arvioida työmäärää ennakkoon.
- jokualienvaa12
Jos haluaa mennä jakamaan lehtiä ni kannattaa mennä kysäsee sieltmis asutki ni kysy vaikkapa sieltä missä on se lehdenteko paikka esim ite asun turussa niin tääl on turunsanomat ja menin ite kysäsee ni sain helpost sen mut sul tulee vaa ohjeet siihe et mitäs teet tällee ja oon siis 04/14 mut se oli viimevuon ku sain sen mut en oo ite enää siel kesätöis ku se oli nii hemmetin raskasta duunii ja ei riittäny aika ja tällee ni en suosittelis menee mut palkka on iha suhteellisen hyvä ku ite sain jokusen 70e/kk että aik paljo se sinänsä oli mut jos miettii et kk ni aika vähä se sit on loppujenlopuks.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus54019Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872082Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50866- 47784
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34748Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184738Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35732Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119715- 35684
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127658