6-päiväinen työviikko

ja vapaa viikonloppu

Jos työviikko on 6-päiväinen ja viikossa on vain 1 vapaapäivä, niin onko oikeus välillä saada 2 peräkkäistä vapaapäivää tai vapaa viikonloppu? Muistaakseni esim kaupan alalla joka 12. viikonloppu pitää olla vapaa, mutta perustuuko se alakohtaiseen sopimukseen vaiko lakiin eli päteekö kaikilla aloilla?
Kvtes vain mainitsee että on pyrittävä 5-päiväiseen viikkoon mikäli työn luonne ei erityisesti vaadi 6-päiväistä viikkoa, enkä saa tätä vapaapäiväasiaa selville. Kyseessä on matkailualan työ kunnan palveluksessa, viikkotyöaika on normaali 36,25 eli päivittäinen työaika n. 6 tuntia. Haiskahtaa vähän siltä, että työhön haetaan koululaista joka ei tunne oikeuksiaan!

4

5634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voin.....

      Oma emäntä tekee osa-aikaisena 6 päivästä työviikkoa perustunti liksalla.
      Kusetusta minustakin ,mut yksityinen yritys ei iltalisää eikä muutakaan... ei edes näitä pääsiäisiä korvata ja palkka 7€/h...

    • Yökuski

      Olen itse kuljetusalalla hommissa ja teen 6 päivää viikossa töitä. Teen pelkkää yöajoa elikkäs la-su välinen yö o ainut vapaa. Haen/jaan aikakausilehtiä nii siks pitkä työviikko. Hanurista mutta palkka ihan kiitettävä ja pomo sano ett jos haluan välillä pitää la vapaata (ja tarvittaessa muutkin yöt) nii onnistuu kuhan ajoissa anoaa. Ja muutenkin tunteja kertyy viikossa yli 40h nii joutuu melkeinpä pitää kertyneet tunnit poissa ettei tuu liikaa.

    • tyehtosopimuksesta

      Viikkolepo pitää vähintään olla yhtenäinen 35 tuntia, joka mieluummin on sijoitettava sunnuntain yhteyteen. Eli, jos pääset la vaikka klo 14, 30 töistä, alat siitä laskea milloin tuo vähimmäisviikkolepo täyttyy.
      Ihan toinen asia on ns tasoittumisjakso. Tarkoittaa sitä, että jonkin tietyn ajanjakson kuluessa työtunnit ja vapaat tasoittuvat työpaikalla sovellettavan käytännön mukaan. Esimerkiksi kolmen viikon jaksotyössä eka viikko voi olla enemmillä tunneilla, toka viikko ns paikata ekan viikon pitämättömiä vapaita, ja kolmas viikko olla ns normaali viikko. (en tiedä osaanko tuon nyt selittää kunnolla, mutta periaate että tasoittumisjaksossa on aina jakson vapaat sekä työtunnit kuten semmoisellakin joka tekisi aina joka viikko ma-pe/miten nyt onkin sovittu työsopimuksessa)
      Lue alasi työehtosopimus.

    • Anonyymi

      5kk olin töissä yhdessä kuljetusfirmassa ja lopetin kun tuli mitta täyteen ku olin aina 6 päivää viikossa töissä eli sunnuntai oli ainoa vapaapäivä enkä meinannu koskaan saada vapaata enemmän kun anoin! Harrastustoiminta meni sen takia pilalle ja näin kesäisin se lisäänty enkä halunnu enää jäädä kaikesta paitsi nii otin lopputilin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      79
      4167
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      29
      3134
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3092
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      2917
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2844
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      42
      2583
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      317
      2560
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      232
      2233
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2096
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      45
      2037
    Aihe