6-päiväinen työviikko

ja vapaa viikonloppu

Jos työviikko on 6-päiväinen ja viikossa on vain 1 vapaapäivä, niin onko oikeus välillä saada 2 peräkkäistä vapaapäivää tai vapaa viikonloppu? Muistaakseni esim kaupan alalla joka 12. viikonloppu pitää olla vapaa, mutta perustuuko se alakohtaiseen sopimukseen vaiko lakiin eli päteekö kaikilla aloilla?
Kvtes vain mainitsee että on pyrittävä 5-päiväiseen viikkoon mikäli työn luonne ei erityisesti vaadi 6-päiväistä viikkoa, enkä saa tätä vapaapäiväasiaa selville. Kyseessä on matkailualan työ kunnan palveluksessa, viikkotyöaika on normaali 36,25 eli päivittäinen työaika n. 6 tuntia. Haiskahtaa vähän siltä, että työhön haetaan koululaista joka ei tunne oikeuksiaan!

4

6144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voin.....

Oma emäntä tekee osa-aikaisena 6 päivästä työviikkoa perustunti liksalla.
      Kusetusta minustakin ,mut yksityinen yritys ei iltalisää eikä muutakaan... ei edes näitä pääsiäisiä korvata ja palkka 7€/h...

• Yökuski

Olen itse kuljetusalalla hommissa ja teen 6 päivää viikossa töitä. Teen pelkkää yöajoa elikkäs la-su välinen yö o ainut vapaa. Haen/jaan aikakausilehtiä nii siks pitkä työviikko. Hanurista mutta palkka ihan kiitettävä ja pomo sano ett jos haluan välillä pitää la vapaata (ja tarvittaessa muutkin yöt) nii onnistuu kuhan ajoissa anoaa. Ja muutenkin tunteja kertyy viikossa yli 40h nii joutuu melkeinpä pitää kertyneet tunnit poissa ettei tuu liikaa.

• tyehtosopimuksesta

Viikkolepo pitää vähintään olla yhtenäinen 35 tuntia, joka mieluummin on sijoitettava sunnuntain yhteyteen. Eli, jos pääset la vaikka klo 14, 30 töistä, alat siitä laskea milloin tuo vähimmäisviikkolepo täyttyy.
      Ihan toinen asia on ns tasoittumisjakso. Tarkoittaa sitä, että jonkin tietyn ajanjakson kuluessa työtunnit ja vapaat tasoittuvat työpaikalla sovellettavan käytännön mukaan. Esimerkiksi kolmen viikon jaksotyössä eka viikko voi olla enemmillä tunneilla, toka viikko ns paikata ekan viikon pitämättömiä vapaita, ja kolmas viikko olla ns normaali viikko. (en tiedä osaanko tuon nyt selittää kunnolla, mutta periaate että tasoittumisjaksossa on aina jakson vapaat sekä työtunnit kuten semmoisellakin joka tekisi aina joka viikko ma-pe/miten nyt onkin sovittu työsopimuksessa)
      Lue alasi työehtosopimus.

• Anonyymi

5kk olin töissä yhdessä kuljetusfirmassa ja lopetin kun tuli mitta täyteen ku olin aina 6 päivää viikossa töissä eli sunnuntai oli ainoa vapaapäivä enkä meinannu koskaan saada vapaata enemmän kun anoin! Harrastustoiminta meni sen takia pilalle ja näin kesäisin se lisäänty enkä halunnu enää jäädä kaikesta paitsi nii otin lopputilin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      52
      3285
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      3
      1003
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      3
      880
    4. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      68
      790
    5. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      18
      787
    6. Mistä tietää, onko hän se oikea?

Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha
      Ikävä
      60
      724
    7. Miten voitkin olla aina niin fiksu

...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      37
      646
    8. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      24
      646
    9. Mitä ajattelet

Meistä nykyään.
      Ikävä
      42
      600
    10. Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."

Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve
      Suomalaiset julkkikset
      4
      597
    Aihe