Onko Diesel-autojen "huudatus" vain Suomalainen ilmiö.

Todella ihmettelevä

Luin tuosta viereisestä DIESELIT käytyä keskustelua ja olin todella hämmästynyt. Olen itse muuttanut Ruotsista Suomeen ja aiemmin katsastanut Diesel-autoni Ruotsissa. En ole kenenkään siellä kuulut mainitsevan, että diesel pakokaasutesteissä auton kierrokset nostetaan rajoitinta vastaan. Jo auton huolto-ohjeessa kielletään kierroslukumittarin nosto punaiselle alueelle. Ja tosiaan punainen alue alkaa paljon ennen kierrosluvun rajoitinta, kuten "uhriksi joutunut" mainitsee tuossa DIESELIT-keskustelussa. Onko Suomi taas keksinyt omat rituuaalinsa katsastukseen, jolla vaurioitetaan ihmisten autoja. Tässäpä AKE-lle kysymys. Kun AKE laatii tällaisia lakeja ja ohjeita, tulisi tuon instanssin olla myös korvausvelvollinen, mikäli ohjeiden mukaisesta toiminnasta aiheutuu konerikko.

24

4933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jutun

      Karpo teki ohjelmasta jutun noin 5 vuotta sitten. Siinä mm A-katsastuksen tekninen johtaja myönsi että erimerkkisillä mittareilla tehdyt mittaukset eivät välttämättä ole yhteismitallisia.

      Samoin ohjelmassa todettiin että mittaus perustuu 70-luvun menetelmään ja on aivan turhanpäiväinen - ei mittaa mitään pitoisuuksia jne.

      On aivan hullua suorittaa 2000-luvun autolle mittaus, koska siellä auton oma tietokone koko ajan valvoo että auto toimii niinkun on suunniteltu.

      AKE:lta ei kannata kysyä mitään. Se on tässä asiassa sylttytehdas. Oli säälittävää katsella tässä ohjelmassa AKE edustajan ontuvia selityksiä.

      Onkohan ko ohjelma missään MTV3:n arkistossa saatavilla?

      • kelkku

        Se on aken idioottien oma juttu jolla ei ole päästöjen kanssa mitään merkitystä.Vie yksityiselle mitattavaksi ennen katsastusta ei huudateta niinkuin katsastus idiootit tekee ja on halvempi.


      • yksityisellä?
        kelkku kirjoitti:

        Se on aken idioottien oma juttu jolla ei ole päästöjen kanssa mitään merkitystä.Vie yksityiselle mitattavaksi ennen katsastusta ei huudateta niinkuin katsastus idiootit tekee ja on halvempi.

        Kaikki dieselmittaajat, joiden todistuksia kiikutetaan on AKE:n hyväksymiä mittaajia. Jospa se sinun Yksityinen ei mittaakaan niinkuin se kuuluu. Katsastuksessa mennään ohjeiden mukaan. Kunnossa oleva kone kestää kyllä. Katsastukset korjaamoille......


    • ministeriöön

      valitus. Mitä täällä purnaat. Syyttömiä ollaan kaikki.

    • Dieselisti

      Ehjä moottori kestää mittauksen eikä vaurioidu siitä, jos kone laukee päästömittaukseen ei sillä ois ollut paljoa kilometrejä enää edessä muutenkaan. Koneessa on rajoitin juuri sitä varten, ettei se pääse ylikierroksille ja vaurioidu. Lisäksi pitää muistaa, että mitä paremmassa kunnossa moottori on sen vähemmän sitä poljetaan, omassa dieselissä arvot on saatu aina kahdella ryntäyttämisellä, kaverin vanhaa katiskaa on kierrätetty parhaimmillaan 7 kertaa että arvot on saatu hyväksytyksi.
      Minkä auton käyttöohjeessa suoraan KIELLETÄÄN kierrosten käyttäminen punaisella alueella, sen haluaisin nähdä? Nykymoottorissa koko kierroslukualue on ns. käytettävissä.

      • 1-2 kaasutusta riittää

        Itse ainakin kiellän katsastusmiestä huudattamasta autoani. Olen itse mukana ja toivomustani noudatetaan.
        Yhden -korkeintaan 2 kertaa käytetään kaasua "pohjassa" ja se on riittänyt. Tulos on ollut "vihreä".
        Näin VW Transporter moottori - ja homam on mennyt siinä mielessä ok.
        YHDEN kerran -vain yhden kerran - vein autoni yksityiselle katsastettavaksi. Katsastaka oli nuori "pojankoltiainen" eikä ottanut kuuleviin korviinsa toivomustani. Poika oli kuin penikka jolla kait itsetunto nousi kun sai "papan" auton hetkeksi alle poljettavaksi. Tulos oli valmiina aikoja sitten ja poika vain polki.
        Pidin huolen siitä että tämä "märkäkorva" taatusti tiesi että nyt meni "överiksi".
        SEN koommin en ole siinä autoani katsastanut ja olen pitänyt huolen että maine liikkeen toiminnasta on kiirinyt.'

        Kannattaa kuunnella asiakasta, joka maksaa palkan.

        Ken tähän yrittää vastaan sanoa, sanon suoraan että ei kannata "paskaa" jauhaa minulle saati yrittää puolustella tätä mainittua kats. miehen tekemistä.
        Vihreä valo kun loistaa, siihen pitää lopettaa auton kiusaaminen. Se on hyväksytty juttu. Ja jos ei kiksejä muutoin saa niin menköön nurkan taakse itseänsä "kiusaamaan".


      • asiaan
        1-2 kaasutusta riittää kirjoitti:

        Itse ainakin kiellän katsastusmiestä huudattamasta autoani. Olen itse mukana ja toivomustani noudatetaan.
        Yhden -korkeintaan 2 kertaa käytetään kaasua "pohjassa" ja se on riittänyt. Tulos on ollut "vihreä".
        Näin VW Transporter moottori - ja homam on mennyt siinä mielessä ok.
        YHDEN kerran -vain yhden kerran - vein autoni yksityiselle katsastettavaksi. Katsastaka oli nuori "pojankoltiainen" eikä ottanut kuuleviin korviinsa toivomustani. Poika oli kuin penikka jolla kait itsetunto nousi kun sai "papan" auton hetkeksi alle poljettavaksi. Tulos oli valmiina aikoja sitten ja poika vain polki.
        Pidin huolen siitä että tämä "märkäkorva" taatusti tiesi että nyt meni "överiksi".
        SEN koommin en ole siinä autoani katsastanut ja olen pitänyt huolen että maine liikkeen toiminnasta on kiirinyt.'

        Kannattaa kuunnella asiakasta, joka maksaa palkan.

        Ken tähän yrittää vastaan sanoa, sanon suoraan että ei kannata "paskaa" jauhaa minulle saati yrittää puolustella tätä mainittua kats. miehen tekemistä.
        Vihreä valo kun loistaa, siihen pitää lopettaa auton kiusaaminen. Se on hyväksytty juttu. Ja jos ei kiksejä muutoin saa niin menköön nurkan taakse itseänsä "kiusaamaan".

        Esim. useimmat mittarit hyväksyvät mittauksen, jos k-arvo menee raja-arvojen alle, vaikka kiihdytysaika on mennyt yli 2 sekunnin. Tämä mittaustulos EI ole hyväksyttävä. Samoiten, jos tyhjäkäyntinopeus on liian suuri, tai max. kierrokset riittämättömät. Olisko mahdollisesti ollut tällaisesta kyse?


      • Kallevillejalmari
        1-2 kaasutusta riittää kirjoitti:

        Itse ainakin kiellän katsastusmiestä huudattamasta autoani. Olen itse mukana ja toivomustani noudatetaan.
        Yhden -korkeintaan 2 kertaa käytetään kaasua "pohjassa" ja se on riittänyt. Tulos on ollut "vihreä".
        Näin VW Transporter moottori - ja homam on mennyt siinä mielessä ok.
        YHDEN kerran -vain yhden kerran - vein autoni yksityiselle katsastettavaksi. Katsastaka oli nuori "pojankoltiainen" eikä ottanut kuuleviin korviinsa toivomustani. Poika oli kuin penikka jolla kait itsetunto nousi kun sai "papan" auton hetkeksi alle poljettavaksi. Tulos oli valmiina aikoja sitten ja poika vain polki.
        Pidin huolen siitä että tämä "märkäkorva" taatusti tiesi että nyt meni "överiksi".
        SEN koommin en ole siinä autoani katsastanut ja olen pitänyt huolen että maine liikkeen toiminnasta on kiirinyt.'

        Kannattaa kuunnella asiakasta, joka maksaa palkan.

        Ken tähän yrittää vastaan sanoa, sanon suoraan että ei kannata "paskaa" jauhaa minulle saati yrittää puolustella tätä mainittua kats. miehen tekemistä.
        Vihreä valo kun loistaa, siihen pitää lopettaa auton kiusaaminen. Se on hyväksytty juttu. Ja jos ei kiksejä muutoin saa niin menköön nurkan taakse itseänsä "kiusaamaan".

        Asiakas voi kieltää ryntäyttämästä enemmän kuin kaksi ryntäytystä. Ellei hyväksyttyä mittausta näillä kahdella ryntäytyksellä saada, hylätään auto. Jos ko. auto vaatii tullakseen katsastuksessa hyväksytyksi savutusmittauksen, eikä sellaista ole asianmukaisesti suoritettu, ei katsastusta voi hyväksyä.

        Mistä päättelet, että mainitsemassasi tapauksessa "tulos oli valmiina aikoja sitten"?

        Mistä päättelet, että ko. tapauksessa käytetyssä mittarissa "vihreä valo" tarkoittaa, on suoritettu hyväksytty mittaus? Kai tiesit, että monessa mittarissa se tarkoittaa, että silloin on kaasupoljin painettava lattiaan?


      • meillä boschin savutusmittari
        asiaan kirjoitti:

        Esim. useimmat mittarit hyväksyvät mittauksen, jos k-arvo menee raja-arvojen alle, vaikka kiihdytysaika on mennyt yli 2 sekunnin. Tämä mittaustulos EI ole hyväksyttävä. Samoiten, jos tyhjäkäyntinopeus on liian suuri, tai max. kierrokset riittämättömät. Olisko mahdollisesti ollut tällaisesta kyse?

        Kiihdytysaika harvoin alle 2 sek. Kertaakaan 10-vuotisen katsastajaurani aikana en ole hylännyt mittausta, jos kiihdytysaika on ollut max noin 2-3 sek. Tyhjäkäynti/max kierrosten virheellisyydestä olen kyllä keskeyttänyt mittauksen, tai jättänyt kokonaan mittaamatta. Eniten mittausvirheitä tulee siitä, että mittakammion linssit ovat likaiset ja siten tulee isot arvot.
        Tiedäthän myös sen, että erimerkkisillä mittareilla tulee hieman poikkeavat mittausarvot. Esim. BOSCH/AVL/OTC...Kerran saatu oikein "päällikön kiitokset", kun erehdyin tekemään toisen mittasarjan toisella mittarilla.


      • valo..
        1-2 kaasutusta riittää kirjoitti:

        Itse ainakin kiellän katsastusmiestä huudattamasta autoani. Olen itse mukana ja toivomustani noudatetaan.
        Yhden -korkeintaan 2 kertaa käytetään kaasua "pohjassa" ja se on riittänyt. Tulos on ollut "vihreä".
        Näin VW Transporter moottori - ja homam on mennyt siinä mielessä ok.
        YHDEN kerran -vain yhden kerran - vein autoni yksityiselle katsastettavaksi. Katsastaka oli nuori "pojankoltiainen" eikä ottanut kuuleviin korviinsa toivomustani. Poika oli kuin penikka jolla kait itsetunto nousi kun sai "papan" auton hetkeksi alle poljettavaksi. Tulos oli valmiina aikoja sitten ja poika vain polki.
        Pidin huolen siitä että tämä "märkäkorva" taatusti tiesi että nyt meni "överiksi".
        SEN koommin en ole siinä autoani katsastanut ja olen pitänyt huolen että maine liikkeen toiminnasta on kiirinyt.'

        Kannattaa kuunnella asiakasta, joka maksaa palkan.

        Ken tähän yrittää vastaan sanoa, sanon suoraan että ei kannata "paskaa" jauhaa minulle saati yrittää puolustella tätä mainittua kats. miehen tekemistä.
        Vihreä valo kun loistaa, siihen pitää lopettaa auton kiusaaminen. Se on hyväksytty juttu. Ja jos ei kiksejä muutoin saa niin menköön nurkan taakse itseänsä "kiusaamaan".

        tarkoittaa että poljettava töppönen konehuoneeseen viipymättä.


      • Eduske
        meillä boschin savutusmittari kirjoitti:

        Kiihdytysaika harvoin alle 2 sek. Kertaakaan 10-vuotisen katsastajaurani aikana en ole hylännyt mittausta, jos kiihdytysaika on ollut max noin 2-3 sek. Tyhjäkäynti/max kierrosten virheellisyydestä olen kyllä keskeyttänyt mittauksen, tai jättänyt kokonaan mittaamatta. Eniten mittausvirheitä tulee siitä, että mittakammion linssit ovat likaiset ja siten tulee isot arvot.
        Tiedäthän myös sen, että erimerkkisillä mittareilla tulee hieman poikkeavat mittausarvot. Esim. BOSCH/AVL/OTC...Kerran saatu oikein "päällikön kiitokset", kun erehdyin tekemään toisen mittasarjan toisella mittarilla.

        On hienoa, että vaivauduit mittaamaan arvon kahdella mittarilla saman aikaisesti. Näin voidaan nähdä mittareiden näyttämien erot.

        Ai niin, ethän sinä niin tehnytkään, joka osaltaan selittää tulosten poikkeavuuden.


      • nyt tiedetään
        Eduske kirjoitti:

        On hienoa, että vaivauduit mittaamaan arvon kahdella mittarilla saman aikaisesti. Näin voidaan nähdä mittareiden näyttämien erot.

        Ai niin, ethän sinä niin tehnytkään, joka osaltaan selittää tulosten poikkeavuuden.

        katsastusalalla, että erimerkkisillä savutusmittareilla mitatut tulokset poikkeavat hieman toisistaan. Itse suhtaudun pienellä varauksella koko savutusmittaukseen.


      • tietämään tämän
        Eduske kirjoitti:

        On hienoa, että vaivauduit mittaamaan arvon kahdella mittarilla saman aikaisesti. Näin voidaan nähdä mittareiden näyttämien erot.

        Ai niin, ethän sinä niin tehnytkään, joka osaltaan selittää tulosten poikkeavuuden.

        ################################################
        Ai niin, ethän sinä niin tehnytkään, joka osaltaan selittää tulosten poikkeavuuden.
        ################################################
        100% Facta, että erimerkkiset mittarit antavat eri tulokset. 2.58-Hylätty, 2.43-Hyväksytty.
        Molemmat mittarit huollettu ja kalibroitu säännöllisesti. Imuletkut ja linssit puhtaat noesta.


      • dfgdfg
        Kallevillejalmari kirjoitti:

        Asiakas voi kieltää ryntäyttämästä enemmän kuin kaksi ryntäytystä. Ellei hyväksyttyä mittausta näillä kahdella ryntäytyksellä saada, hylätään auto. Jos ko. auto vaatii tullakseen katsastuksessa hyväksytyksi savutusmittauksen, eikä sellaista ole asianmukaisesti suoritettu, ei katsastusta voi hyväksyä.

        Mistä päättelet, että mainitsemassasi tapauksessa "tulos oli valmiina aikoja sitten"?

        Mistä päättelet, että ko. tapauksessa käytetyssä mittarissa "vihreä valo" tarkoittaa, on suoritettu hyväksytty mittaus? Kai tiesit, että monessa mittarissa se tarkoittaa, että silloin on kaasupoljin painettava lattiaan?

        ei voi oikein hylätäkään, koska sykliä ei ole suoritettu loppuun. Eli katsastuspäätös olisi keskeytys jos autoa ei ole tarpeen muusta syystä hylätä.


      • ??????????
        tietämään tämän kirjoitti:

        ################################################
        Ai niin, ethän sinä niin tehnytkään, joka osaltaan selittää tulosten poikkeavuuden.
        ################################################
        100% Facta, että erimerkkiset mittarit antavat eri tulokset. 2.58-Hylätty, 2.43-Hyväksytty.
        Molemmat mittarit huollettu ja kalibroitu säännöllisesti. Imuletkut ja linssit puhtaat noesta.

        Ja testiä suorittaessa molemmat anturit samaan aikaan pakoputkessa?


      • ------------
        1-2 kaasutusta riittää kirjoitti:

        Itse ainakin kiellän katsastusmiestä huudattamasta autoani. Olen itse mukana ja toivomustani noudatetaan.
        Yhden -korkeintaan 2 kertaa käytetään kaasua "pohjassa" ja se on riittänyt. Tulos on ollut "vihreä".
        Näin VW Transporter moottori - ja homam on mennyt siinä mielessä ok.
        YHDEN kerran -vain yhden kerran - vein autoni yksityiselle katsastettavaksi. Katsastaka oli nuori "pojankoltiainen" eikä ottanut kuuleviin korviinsa toivomustani. Poika oli kuin penikka jolla kait itsetunto nousi kun sai "papan" auton hetkeksi alle poljettavaksi. Tulos oli valmiina aikoja sitten ja poika vain polki.
        Pidin huolen siitä että tämä "märkäkorva" taatusti tiesi että nyt meni "överiksi".
        SEN koommin en ole siinä autoani katsastanut ja olen pitänyt huolen että maine liikkeen toiminnasta on kiirinyt.'

        Kannattaa kuunnella asiakasta, joka maksaa palkan.

        Ken tähän yrittää vastaan sanoa, sanon suoraan että ei kannata "paskaa" jauhaa minulle saati yrittää puolustella tätä mainittua kats. miehen tekemistä.
        Vihreä valo kun loistaa, siihen pitää lopettaa auton kiusaaminen. Se on hyväksytty juttu. Ja jos ei kiksejä muutoin saa niin menköön nurkan taakse itseänsä "kiusaamaan".

        Sen olen onneksi oppinut, että pyrin välttämään komentointia asioista, joista en ymmärrä mitään. Siinä tekee itsensä helposti naurunalaiseksi. Kuten sinä juuri teit. Kehotan ennemmin tekemään asiallisia kysymyksiä., niitä ihmiset yleensä arvostavat.


      • Kallevillejalmari
        dfgdfg kirjoitti:

        ei voi oikein hylätäkään, koska sykliä ei ole suoritettu loppuun. Eli katsastuspäätös olisi keskeytys jos autoa ei ole tarpeen muusta syystä hylätä.

        Kuinka mahtaa olla tuon päätöksen suhteen nykyään. Kyseessähän ei ole vero tai muu maksu ja tilanne ei ole asiakkaasta riippumaton, kuten esim. aseman laitevika, tietoliikenneyhteysvika tai virheellinen tieto rekisteritiedoissa.


    • = "katsastusdirektiivi...

      "8.2.2. Dieselmoottorilla varustetut moottoriajoneuvot

      Pakokaasujen sameuden mittaus vapaassa kiihdytyksessä (ilman kuormaa joutokäynniltä ruiskutuksen katkaisun kierroslukuun). Konsentraation taso saa olla enintään taso, joka on kirjattu direktiivin 72/306/ETY (2) mukaiseen kilpeen. Jos tätä tietoa ei ole käytettävissä tai jos jäsenvaltioiden toimivaltaiset viranomaiset päättävät olla käyttämättä sitä viitearvona, absorptiokertoimien raja-arvot ovat seuraavat:

      - vapaasti hengittävillä dieselmoottoreilla: 2,5 m-1,

      - turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla: 3,0 m-1

      tai vastaavat arvot, kun käytetään EY-tyyppihyväksynnässä käytetystä laitteistosta poikkeavaa laitteistotyyppiä.

      Ennen 1 päivää tammikuuta 1980 rekisteröidyt tai liikkeelle lasketut ajoneuvot vapautetaan näistä vaatimuksista."

      http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31996L0096:FI:HTML

      http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31996L0096:FI:HTML

      • on...

        löysäilty direktiivin noudattamisessa. Savutuksen raja-arvona ei nimittäin pidetä valmistajan erikseen määrittämää raja-arvoa, mikäli se on pienempi kuin 2,5/3,0. Lähes kaikissa nykyisissä autoissa on tällainen valmistajan määrittelemä raja-arvo.


      • Vastasin jo kerran
        on... kirjoitti:

        löysäilty direktiivin noudattamisessa. Savutuksen raja-arvona ei nimittäin pidetä valmistajan erikseen määrittämää raja-arvoa, mikäli se on pienempi kuin 2,5/3,0. Lähes kaikissa nykyisissä autoissa on tällainen valmistajan määrittelemä raja-arvo.

        Diesel. Kyseenalaistin aiemmassa vastauksessa kierrokset, jolla diesel autojen päästötestit vaaditaan tehtäväksi.Onko kierroksien todella oltava rajoitinkierroksia, jotka todellisuudessa ovat valmistajan ohjeistuksien mukaan katastrofi kierroksia, joiden ylitys voi aiheuttaa jo kone vian. Lisäksi mainitsin jossain Euroopan maissa tehtävän liberaalistisemmin näitä testejä, jossa jopa vedetään testianturia kauemmas pakoputkesta, että ei asiakkaan konetta rikota. Meillä on edelleen tsaarinajan konttori, joka haluaa pistää kansan polvilleen.


      • Direktiivi
        Vastasin jo kerran kirjoitti:

        Diesel. Kyseenalaistin aiemmassa vastauksessa kierrokset, jolla diesel autojen päästötestit vaaditaan tehtäväksi.Onko kierroksien todella oltava rajoitinkierroksia, jotka todellisuudessa ovat valmistajan ohjeistuksien mukaan katastrofi kierroksia, joiden ylitys voi aiheuttaa jo kone vian. Lisäksi mainitsin jossain Euroopan maissa tehtävän liberaalistisemmin näitä testejä, jossa jopa vedetään testianturia kauemmas pakoputkesta, että ei asiakkaan konetta rikota. Meillä on edelleen tsaarinajan konttori, joka haluaa pistää kansan polvilleen.

        Jos direktiivi sanoo:

        "Pakokaasujen sameuden mittaus vapaassa kiihdytyksessä (ilman kuormaa joutokäynniltä ruiskutuksen katkaisun kierroslukuun)."

        Jos ottaa max kierroksista 1000 pois niin katkaisu on siinä ja direktiivin mukaan hyväksyttävä arvo?

        Vai onko AKE keksinyt taas omia tulkintoja?
        Direktiivi määrää viime kädessä.


      • Nuemo
        Vastasin jo kerran kirjoitti:

        Diesel. Kyseenalaistin aiemmassa vastauksessa kierrokset, jolla diesel autojen päästötestit vaaditaan tehtäväksi.Onko kierroksien todella oltava rajoitinkierroksia, jotka todellisuudessa ovat valmistajan ohjeistuksien mukaan katastrofi kierroksia, joiden ylitys voi aiheuttaa jo kone vian. Lisäksi mainitsin jossain Euroopan maissa tehtävän liberaalistisemmin näitä testejä, jossa jopa vedetään testianturia kauemmas pakoputkesta, että ei asiakkaan konetta rikota. Meillä on edelleen tsaarinajan konttori, joka haluaa pistää kansan polvilleen.

        Eihän noita rajoitinkierroksia pysty ylittämään kuin moottorijarrutuksessa, jollainen ei kuuulu katsastuksessa suoritettavaan savutustestiin.

        Millä tavalla se testianturin vetäminen kauemmas pakoputkesta estää moottorin vaurioitumisen? Ei sitä anturia Suomessakaan pakoventtiiliä vasten työnnetä.

        Tsaarinaikaista tai ei, Suomessa pyritään toimimaan ilman puhtauden puolesta. Runsaasti savuttava dieselauto on terveyshaitoiltaan aivan eri luokkaa kuin kunnossa oleva alle 15 vuotta vanha bensa-auto.

        Kuinka savutusmittauksen oikein suorittaminen osoittaa halua pistää kansa polvilleen? Eikö sinun kirjoituksesi pyri ennemmin kyykyttämään katsastusmiehiä?

        Olen tehnyt tuhansia savutusmittauksia. Hylkäysprosenttini niiden osalta on alle 1. Jos koet tulleesi kyykytetyksi savutusmittauksessa, suosittelen laittamaan autosi kuntoon. Anna moottorin kiertää joskus yli 2000 1/min ja vaihda joskus öljyt ja ilmansuodatin. Yleensä nämä riittävät saamaan savutuksen aisoihin.


      • keskustelusta
        Nuemo kirjoitti:

        Eihän noita rajoitinkierroksia pysty ylittämään kuin moottorijarrutuksessa, jollainen ei kuuulu katsastuksessa suoritettavaan savutustestiin.

        Millä tavalla se testianturin vetäminen kauemmas pakoputkesta estää moottorin vaurioitumisen? Ei sitä anturia Suomessakaan pakoventtiiliä vasten työnnetä.

        Tsaarinaikaista tai ei, Suomessa pyritään toimimaan ilman puhtauden puolesta. Runsaasti savuttava dieselauto on terveyshaitoiltaan aivan eri luokkaa kuin kunnossa oleva alle 15 vuotta vanha bensa-auto.

        Kuinka savutusmittauksen oikein suorittaminen osoittaa halua pistää kansa polvilleen? Eikö sinun kirjoituksesi pyri ennemmin kyykyttämään katsastusmiehiä?

        Olen tehnyt tuhansia savutusmittauksia. Hylkäysprosenttini niiden osalta on alle 1. Jos koet tulleesi kyykytetyksi savutusmittauksessa, suosittelen laittamaan autosi kuntoon. Anna moottorin kiertää joskus yli 2000 1/min ja vaihda joskus öljyt ja ilmansuodatin. Yleensä nämä riittävät saamaan savutuksen aisoihin.

        Tosiasia on, etta moottorivaurioita tapahtuu dieselautojen katsastuksessa. Mitaan tilastoa ei tosin ole nakynyt (esim. AKE), kuinka paljon. Olen tavarantarkastajana joutunut naita selvittelemaan, mutta syiden selvittaminen on vaikea, joskus mahdoton. Epakohta on nahdakseni siina, etta vaikka ohjeissa vaaditaan rekisteroiva kierroslukumittari, rekisterointi kuitenkin tapahtuu katsastusmiehen toimesta ja valitsemalla hetkella. Eli mittaustulosta ei ole kierrosluvun kehittymisesta ja rajoittumisesta. Myoskaan maksimiarvolukemaa ei ole, vaikka rajoittimen toiminta tulee ennen varsinaista mittausta tarkistaa, se jaa katsastusmiehen kertoman varaan. Asiakkaan pitaa voida katsastuksessa luottaa, etta katsastaja tarkistaa ohjeen mukaisesti rajoittimen toiminnan ja keskeyttaa katsastuksen, jos kierrokset nousevat yli annetun msksimiarvon - olkoon syy mika tahansa.
        Kun moottorivaurio tapahtuu, ei yleensa ole kaytettavissa kierroslukihistoriaa, "niita kun ei ehditty rekisteroida kun vaurio tapahtui". Mielestani talloin vauron aiheuttajaksi voidaan nimeta katsastaja, kun ei jaa dokumentteja tapahtumasta.
        Dieselmoottorin kayttaminen maksimikierroksin on varsin rajulta kuulostava tapahtuma. Automaattivaihteisen auton moottori ei ilemisesti naille kierroksille ylety muulloin ollenkaan. Etenkin hammashihna, joka muutoinkin on ainakin joillakin autoilla arka vaurioille, voi helposti ja pienenkin puutteellisuuden vuoksi pettaa. Tuolloin pitaisi katsastuksesta kuitenkin jaada tarkka dokumentti kuinka kierrokset ovat kehittyneet, myoskin ennen varsinaista mittausta. Auton omistaja on vastuussa autonsa kunnosta. Kun ohjeissa kuitenkin vaaditaan tarkistamaan rajoittimen toiminta, katsastaja on vastuussa tasta eika saa toiminnallaan vaurioittaa moottoria, jos rajoitin ei toimi kuten pitaisi.
        (Kirjoitan tata Espanjassa, joten anteeksi, ettei ollut kaytossa skandinaavisia merkkeja)

        Viela lisays edelliseen, etta hammashihnan vaurioitumisen lisaksi yhta yleista on venttiilien ja mannan/mantien kohtaaminen. Eli hammashihna tai ketju on ehja, mutta tapahtuu venttiilien vaantymista ja joskus pahempaakin. Tamahan viittaa yleensa aina ylikierroksiin. Kuitenkaan tapahtumasta ei ole dokumenttia kierroslukujen kehityksesta mittauksen eri vaiheissa.


      • provo!
        keskustelusta kirjoitti:

        Tosiasia on, etta moottorivaurioita tapahtuu dieselautojen katsastuksessa. Mitaan tilastoa ei tosin ole nakynyt (esim. AKE), kuinka paljon. Olen tavarantarkastajana joutunut naita selvittelemaan, mutta syiden selvittaminen on vaikea, joskus mahdoton. Epakohta on nahdakseni siina, etta vaikka ohjeissa vaaditaan rekisteroiva kierroslukumittari, rekisterointi kuitenkin tapahtuu katsastusmiehen toimesta ja valitsemalla hetkella. Eli mittaustulosta ei ole kierrosluvun kehittymisesta ja rajoittumisesta. Myoskaan maksimiarvolukemaa ei ole, vaikka rajoittimen toiminta tulee ennen varsinaista mittausta tarkistaa, se jaa katsastusmiehen kertoman varaan. Asiakkaan pitaa voida katsastuksessa luottaa, etta katsastaja tarkistaa ohjeen mukaisesti rajoittimen toiminnan ja keskeyttaa katsastuksen, jos kierrokset nousevat yli annetun msksimiarvon - olkoon syy mika tahansa.
        Kun moottorivaurio tapahtuu, ei yleensa ole kaytettavissa kierroslukihistoriaa, "niita kun ei ehditty rekisteroida kun vaurio tapahtui". Mielestani talloin vauron aiheuttajaksi voidaan nimeta katsastaja, kun ei jaa dokumentteja tapahtumasta.
        Dieselmoottorin kayttaminen maksimikierroksin on varsin rajulta kuulostava tapahtuma. Automaattivaihteisen auton moottori ei ilemisesti naille kierroksille ylety muulloin ollenkaan. Etenkin hammashihna, joka muutoinkin on ainakin joillakin autoilla arka vaurioille, voi helposti ja pienenkin puutteellisuuden vuoksi pettaa. Tuolloin pitaisi katsastuksesta kuitenkin jaada tarkka dokumentti kuinka kierrokset ovat kehittyneet, myoskin ennen varsinaista mittausta. Auton omistaja on vastuussa autonsa kunnosta. Kun ohjeissa kuitenkin vaaditaan tarkistamaan rajoittimen toiminta, katsastaja on vastuussa tasta eika saa toiminnallaan vaurioittaa moottoria, jos rajoitin ei toimi kuten pitaisi.
        (Kirjoitan tata Espanjassa, joten anteeksi, ettei ollut kaytossa skandinaavisia merkkeja)

        Viela lisays edelliseen, etta hammashihnan vaurioitumisen lisaksi yhta yleista on venttiilien ja mannan/mantien kohtaaminen. Eli hammashihna tai ketju on ehja, mutta tapahtuu venttiilien vaantymista ja joskus pahempaakin. Tamahan viittaa yleensa aina ylikierroksiin. Kuitenkaan tapahtumasta ei ole dokumenttia kierroslukujen kehityksesta mittauksen eri vaiheissa.

        Pysy vaan "tavarantarkastajana" siellä Espanjassa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2244
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      988
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      952
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      853
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      121
      842
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe