Pääsiäisen aikana kaaduin pahasti lumilaudalla ja tuloksena oli oikean käden ranteen ja veneluun murtuminen. Eilen laitettiin kipsi ja sitä joudun pitämään noin 8 viikkoa.
En pysty kirjoittamaan, enkä tekemään mitään muutakaan kädellä. Miten ihmeessä selviän koulussa tämän kipsin kanssa? Käyn lukiota, enkä haluaisi sairauslomallekaan jäädä...
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta kohtalosta? Olisi kiva kuulla muiden ajatuksia...
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Koulu ja kipsi kädessä?
7
4219
Vastaukset
- kans
Mulla oli samanlainen tilanne pari vuotta sitten, tänä vuonna sain vaan kovan tällin ranteeseen mutta se hoitui pelkällä lastalla :)
Kannattaa ehdottomasti mennä kouluun, vaikket pysty ehkä kaikkia juttuja tekemäänkään - kiinniotettavaa on vaan ihan tajuttomasti jos olet nuo 8 viikkoa poissa. Kun kuuntelet tunnilla kunnolla niin voit hyvinkin pärjätä.
Mulle pidettiin kokeet tuona aikana suullisina kuulusteluina.
Tsemppiä! - jlkms
jos luokassa on tietokone niin etkö voisi sillä kirjottaa toista kättä käyttäen ja sitten tulostaa tekstit?? itelläni oli toi tilanne aikaa sitten, ku oli vasta ykkös luokalla, joten sillon mulla oli avustaja.. :D mutta kysyppäs sitä tietokonehommaa. ja jos ei ole tai ei käy, nii sitten pyydät tekstit valmiiksi tulostettuina. pakkohan sun on ne saada jos jotain pitää kirjottaa jos on kokeita tulossa.
- nuori91
itellä oli peukalo murtunu niin minut laitettiin kirjoittamaan toisella kädellä ja olin vasenkätinen ja vasenmasta kädestä murtu peukalo. ihanaa käsi alaa oli :)
- rampapetteri
Itellä tilanne tämä, vedin pannut snoukalla oikeen ranteen päälle 1.5 viikkoa sitten. Tuloksena radiuksen kärjen hyväasentoinen murtuma. Hankalaks tilanteen tekee se että ylppäreitä oli viel kaks jäljellä, ja itekki jännitin ihan perkeleesti että mitenköhän ne menee. No ytl:tä sain 2 tuntia lisää koeaikaa, oman tilan ja tietokoneen. Veielä ois yks koitos edessä huomenna. Kyllä mä luulen että sen vikan jakson siellä koulussa pärjäät, toki asennetta se vaatii mutta propsit sulle koita pärjätä. Menikö muuten ranne pahasti kappaleiksi?
Muuten ois viel hauska tietää et kuinka nopeesti porukat on saanu ranteen toimivaks kipsin poiston jälkeen ja monta viikkoa ootte joutunu pitää kipsiä? - 1990
Rampapetteri: Voi ei, sinulla se vasta huonoa tuuria onkin ollut! Miten selvisit lopulta yo:sta?
Minun ranteessa on kaksi ns. siistiä murtumaa. Eiköhän tämä tästä vähitellen parannu.
Pystyn ihan hyvin laittamaan esim. kengännauhat ja vetoketjun kiinni. Mites muilla on? Kävin jo kerran kirurgille valittamassa, että minun mielestä kipsi on liian löysä. Sen mielestä se on ihan ok...
Koulussa opettajat ovat olleet todella ymmärtäväisiä. Olen saanut paljon monisteita jne. Osa kursseista kuitenkin pakostikin siirtyy syksylle.
Koulussa on loppujen lopuksi aika vittumaista olla, kun ei voi kirjoittaa. Tällä hetkellä tuntuu sille, että viimeistä jaksoa en ole koulussa. Yritän keksiä jotain muuta. - tyttö120
Joo mulla on myös kipsi oikeassa kädessä ja en tiedä mitä teen koulussa kun koitin kirjottaa tällä kädellä niin se ei paljoo onnistunut!
- lh
Miksi ei ole kirjoittaminen onnistunut? Jos on esim. radiuksen distaalipään eksaktiasentoinen murtuma niin kipsinähän toimii vain kipsilasta, jossa kaikki sormet jäävät täysin vapaiksi. Myös scaphoideumin eli veneluun murtuman hoidossa käytettävässä kipsissä pitäisi II-V sormet jäädä täysin vapaiksi ja peukalostakin kärkinivelen. Onkohan kipsit tehty jotenkin väärään asentoon teillä? Suurin osa rannemurtuma potilaista joille olen itse kipsin tehnyt niin ovat pystyneet kyllä kirjoittamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006514
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313890törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303305Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471043Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889