Autoetu äitiyslomalla?

Autoileva mamma

Jään äitiyslomalle ja käytössäni on työsuhdeauto, voinko jatkaa ajelua vapaalla autoedulla "lomallakin"? Entä työsuhdekännykkä? Nämähän ovat työvälineitä... Vai onko äitiysloma verrattavissa kesälomaan. Entäs hoitovapaa?!?!

7

12808

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei voi tai voi

äityisloman aikana? Todennäköisesti et, jolloin miksi saisit pitää työsuhdeauton, joka on osa palkkaa? Eli miten verot perittäisiin tästä "palkasta" kun työnantaja ei maksa sinulle mitään? Sama koskee matkapuhelinetua: voinet pitää puhelimen SIM kortin, jos itse maksat kaikki kulut äitiysloman aikana. Tietenkin voinet pitää myös "työsuhdeauton", jos maksat leasingmaksun kaikki muut kulut ja se sopii leasingyhtiölle (jos liisattua auto). Sama koskee hoitovapaata, mutta joka tapauksessa tarkista mikä on yhtiösi politiikka auton ja puhelimen käytössä, sillä yrityskohtaisia vaihteluja on hurjasti.

• armas§

työnantaja? Et sitten siltä kysynyt..

• autoileva mamma

Raskaus on vasta niiiiiin alussa että en halua siitä vielä muille huudella....

• ajateltuna
        autoileva mamma kirjoitti:

Verotusarvo sille on laskettuna, eli tulohin tulee ja verot pitää maksaa tulojen kokonaissumman mukaan. Onko sillä sitten vaikutusta äitiyspäivärahan saamiseen ja suuruuteen, se on eri juttu. Onko kaikki työnteko kielletty SV-äitiyspäivärahalla oltaessa, vai saako tehdä jotain keikkahommia varsinaiselle työnantajalle tai vaikka muille. Onko aivan tavatonta, että vakipalkalla oleva lehden toimittaja kirjoittaisi äitiyslomalla työpaikkaansa naistenlehteen omia kokemuksiaan.

• Kolmen lapsen äitiliini
        autoileva mamma kirjoitti:

Minulla on siis työsuhdekännykkä jonka kulut työnantaja maksaa. Jäin äitiyslomalle ja siitä jatkoin hoitovapaalle, jolla olen edelleen.
        Tehtiin työnantajan kanssa sopimus, että kännylaskut ohjautuvat suoraan minulle kotiin jolloin sain pitää puhelimen.
        Auton kanssa on varmaan sama juttu. Tuskinpa työnantajalla sitä vastaan on mitään, että saisit pitää auton jos itse hoidat maksut. Saattaa vaan tulla kalliiksi hoitorahoista maksaa leasing-maksuja :) Mahtavatko riittääkään?

• kokemusta on

Itse leasingauto on maksettava äitiys, vanhempain- ym. -rahoilla ollessa. Kannattaa siis säästää ennakkoon, jos auton aiot tuolloin pitää.

• ---

Itsellä hyvin tuore kokemus.
        Auto- ja puhelinedun sain pidettyä koko äitiys/hoitovapaan ajan. Teimme sopimuksen sunnuntaityöstä, eli hoidin sunnuntaisin paperihommia ja siitä korvauksena noiden etujen verran. Eli vanhempainrahakaudella saa tienata sunnuntaisin, ilman että vaikuttaa vanhempainrahaan.

Itse pitää tietenkin maksaa verotusarvo, vanhempainrahakaudella onnistuu hyvin, mutta jos jää hoitovapaalle niin siihen se ruhtinaallinen summa sitten käytännössä meneekin.. Tosin kukin voi sitten itse arvoida hyötysuhteen pienen korvauksen ja "ilmaisen" ajon välillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      52
      1050
    2. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      113
      994
    3. Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle

Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      957
    4. Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi

Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,
      Suomalaiset julkkikset
      7
      854
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      89
      806
    6. Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?

Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.
      Vain elämää
      3
      674
    7. Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?

Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it
      Sinkut
      189
      629
    8. Sinulle jota kaipaan!

Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista
      Ikävä
      25
      627
    9. Ehkä taidat

Luovuttaa.
      Ikävä
      73
      597
    10. Jos oltais joskus samoissa bileissä

Niin lähdettäiskö yhdessä ”jatkoille?”
      Ikävä
      57