vapaan(?) autoedun omat kilometrit

auto tulossa

Saan käyttööni firman auton, jolla voin myös omia ajoja. Tästä palkkaani lisätään n.300e/kk josta maksan verot. Työnantajan mukaan maksan omista ajoista 0,20e/km. Olin luullut että tämä 0,20e lisätään palkkaan (jolloin maksan siitä verot), mutta työnantajan mukaan se vähennetäänkin palkasta.

Vähennetäänkö tuo 0,20 palkastani (johon juuri lisättiin se 300e)ennen verojen maksamista vai vähennetäänkö se vasta verojen maksamisen jälkeen?

5

2494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaakkoaa

      outoa, en ole tuollaisesta kuullutkaan

    • tiedä mitä

      autoa sillä 300 eur saa.Omani autoetu 680/kk lisättiin palkan päälle.Jos olisin halunnut niin olisin saannut verotusarvon verran lisää palkkaa.Eli nettona olisi tullut juuri se 680 eur/kk lisää käteen.Nyt olen ajannut muutaman kuukauden jo omalla.5 työsuhde (vapaa autoetu) autoa ja ei ikinä enää.Sain viime vuonna sen verran kovat mätkyt liikakilometreistä että vapaa autoetu loppui kohdallani.Nykyään olen eri työpaikassa enkä suostunut ottamaan autoetua vastaan.No en kylläkään aja enää 35,000 euron autolla mutta perille pääsen tällä omallanikin.

      • auto tulossa

        on se 1% uuden auton arvosta. lisäksi vapaaseen autoetuun lasketaan 300e(ikäryhmä C) tai 0,20e/kilometri lisää. Tässä omassa tapauksessa ongelma on juuri se että mielestäni minun palkkaani pitäisi lisätä joko se toinen 300e tai sitten 0,20e/km. Työnantajan mielestä taas palkkaan tulisi lisää vain se 1% auton arvosta ja 0,20e/km maksettaisiin suoraan hänelle ikään kuin bensakorvausta.

        tuossa vielä linkki verosivuille http://www.vero.fi/

        ja sieltä hakusanaksi "autoetu"


      • autollakin ajanut
        auto tulossa kirjoitti:

        on se 1% uuden auton arvosta. lisäksi vapaaseen autoetuun lasketaan 300e(ikäryhmä C) tai 0,20e/kilometri lisää. Tässä omassa tapauksessa ongelma on juuri se että mielestäni minun palkkaani pitäisi lisätä joko se toinen 300e tai sitten 0,20e/km. Työnantajan mielestä taas palkkaan tulisi lisää vain se 1% auton arvosta ja 0,20e/km maksettaisiin suoraan hänelle ikään kuin bensakorvausta.

        tuossa vielä linkki verosivuille http://www.vero.fi/

        ja sieltä hakusanaksi "autoetu"

        Kirjoituksessasi ei ole mitään järkeä.


    • mutta harvinainen

      Tuo saattaa olla ihan oikea menettelytapa. Eli ilmeisesti kyseessä on ennen -03 käyttöönotettu auto, jonka uushankintahinta oli n.34000 €. Tällöin auton hinnan perusteella määritelty autoetu on n. 300 €/kk. Lisäksi lasketaan joko 300 €/kk tai 0,20€/km. Näistä muodostuu koko autoedun määrä eli 300€ (1000km*0,20€)=500€/kk. Tästä normaalisti työntekijä sitten maksaa veron. Tämä vaihtoehto edellyttää aina ajopäiväkirjan tekemistä.

      Lisäksi on mahdollista että työntekijä maksaa työnantajalle yksityisajoista saman 0,20€/km summan. Tällöin ko summa 200€/kk vähennetään autoedusta, joten lopullinen autoetu on n.300€/kk.

      Tällainen laskentatapa on siis erittäin harvoin käytössä, koska se vaatii ajopäiväkirjan täyttämistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7000
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2731
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2303
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      86
      1987
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1695
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      8
      1502
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1278
    Aihe