irtokarkit

kirsi

Kertoisiko joku asiasta tietävä kuinka "tuhoisaa" on nauttia useasti viikossa n.100-200g irtokarkkeja? Muuten ruokavalioni on vähärasvainen ja terveellinen mutta tarvitsen tuon "sokeripiikin" lähes päivittäin. Olisiko järkevämpää korvata se esim.pienellä suklaapatukalla..? Älkää sanoko hedelmistä mitään;)

10

7387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekuri

      Etköhän näe vaa'an ja peilin sekä vaatteiden mahtumisen avulla, onko se tuhoisaa vai ei.

      Itselläni tuo pahe on suklaa, sitä syön usein. Voin mielestäni pitää tämän paheeni, koska muuten syön kohtuullisesti ja terveellisesti, vaatteet ei purista ja paino pysyy ennallaan.

    • dsa

      300-400 kcal / 100 g karkkeja. Elimistön kannalta täysin turhaa ja aineenvaihduntaa rasittavaa tavaraa. Mitä järkeä? Vähärasvainen ruokavalio ei ole mitenkään tavoite, ruoka-aineiden suhteet pitää olla tasapainossa. Rasvaakin pitää saada. Jos syöt joka päivä proteiinia 1g/painokilo (lihassa on proteiinia noin 30-50g /100g lihaa), noin 30 g hyvässä muodossa olevaa rasvaa, kuitupitoista hiilihydraattia niin paljon että päivittäinen kuidunsaanti on jotain 20-30 g ja vielä riittää ylimääräisiä kaloreita turhaan karkinsyöntiin niin mikäpäs siinä. Ei se vaan ole mikään pakko vaan opittu tapa josta pystyy oppimaan pois. Sokeriaddiktio päästää kynsistään kahdessa päivässä, ei siis mikään iso homma.

      • GB.

        Totta, sokeriaddiktio helpottaa kun ei syö sokeria. Just say no! :D Minä onnistun taas kehittämään sokeririippuvuuden karkkipäiväkäytännöllä :(

        Irtsareissa on rutkasti lisäaineita, eli sikäli se suklaa olis parempi vaihtoehto. Ja hampaat ei tykkää. Mistäköhän tuollainen karkinmassutus muuten on opittu? Ihmettelen siis lähinnä sitä, kun olin lapsi, niin luulin että aikuiset ei syö karkkia. En olisi voinut kuvitellakaan, että omat vanhempani olisivat ostaneet itselleen pussillisen karkkia. Penskoillekin ostettiin vaan silloin tällöin, eikä taatusti kerrallaan puolen kilon säkkiä.


      • ravitsemusta kerrakseen
        GB. kirjoitti:

        Totta, sokeriaddiktio helpottaa kun ei syö sokeria. Just say no! :D Minä onnistun taas kehittämään sokeririippuvuuden karkkipäiväkäytännöllä :(

        Irtsareissa on rutkasti lisäaineita, eli sikäli se suklaa olis parempi vaihtoehto. Ja hampaat ei tykkää. Mistäköhän tuollainen karkinmassutus muuten on opittu? Ihmettelen siis lähinnä sitä, kun olin lapsi, niin luulin että aikuiset ei syö karkkia. En olisi voinut kuvitellakaan, että omat vanhempani olisivat ostaneet itselleen pussillisen karkkia. Penskoillekin ostettiin vaan silloin tällöin, eikä taatusti kerrallaan puolen kilon säkkiä.

        jassoo, mut mä olisin taas toista mieltä, irtokarkeissa kyllä on sokeria, mutta suklaa lihottaa rasvaisuutensa vuoksi huom. enemmän!


      • GB.
        ravitsemusta kerrakseen kirjoitti:

        jassoo, mut mä olisin taas toista mieltä, irtokarkeissa kyllä on sokeria, mutta suklaa lihottaa rasvaisuutensa vuoksi huom. enemmän!

        niin tekee, enkä tosiaan suosittele 200 g irtsarimäärän korvaamista suklaalla. Sanoinpahan vaan, että suklaassa on vähemmän lisäaineita. Tai siis niin ainakin oli tarkoitus sanoa. :) Ja 1000 kcal on 1000 kcal syöt sen sitten rasvana tai sokerina, tuskin kumpikaan on kovin terveellistä. Ja kovat irtokarkit on hampaille pahempi vaihtoehto kuin suklaa. Elikkäs kohtuudella kaikkea ;) Silti en usko, että joku tarvitsee karkkia joka päivä. Ei edes suklaata


      • dsa
        ravitsemusta kerrakseen kirjoitti:

        jassoo, mut mä olisin taas toista mieltä, irtokarkeissa kyllä on sokeria, mutta suklaa lihottaa rasvaisuutensa vuoksi huom. enemmän!

        Jos on ihan pakko saada karkkia niin itse päätyisin lakritsaan. Tai ostaisin yhden suklaapusun, sillä saa karkkihampaan nujerrettua kerralla kun on niin ällömakea.


      • Gb.
        dsa kirjoitti:

        Jos on ihan pakko saada karkkia niin itse päätyisin lakritsaan. Tai ostaisin yhden suklaapusun, sillä saa karkkihampaan nujerrettua kerralla kun on niin ällömakea.

        Joo, ihan unohdin tuon lakritsan ;) Ja suklaaosastolta suosikkini on fazerin ns. lastenpatukka. Se on jotain täytesuklaata, ja kans aika ällömakeeta, mutta ne on pieniä :)


    • paTUKATON

      Lääkärini opetti vaihtamaan suklaan lakritsaan, vähemmän energiaa. Itse opettelin myöhemmin ostamaan yhden patukan, ei koko pussia tai levyä. Yhdellä patukallakin se himo lähtee. Myöhemmin makean himo katosi ja/tai oli huomattavasti helpompi kieltäytyä makeasta kun olin hetken käyttänyt soluravinteita eli keho alkasi saamaan kaikki tarvitsemansa hivenaineet. Uskonkin nyt, että tuo himo johtuu jostakin puutoksesta kehossa. Kromin käytöstä ollaan eri mieltä, ehkä pelkästään se ei riitä? Siirtyminen runsasproteiiniseen ja vähähiilihydraattiseen ruokavalioon helpotti kieltäytymistä makeisten ostossa. Ei ollut enää himoa hiilihydraatteihin kuten ennen. Eikä tarvinnut enää nukkua "sokerihumalaa" pois.

    • ensio

      100 grammassa irtokarkkia on 4 pistettä eli 4x60 kcal, mikä meinaa et jos syöt minimikalorimäärän, jonka päivässä saat syödä ettet liho, voit syödä 400 g karkkia, mut muuta et sitte saakaa poskees pistää. 100 g karkkia voit syödä esim. 2 pakettia pinaattikeittoo että onhan se silkkaa paskaa mitä suuhus pistät. Perse tossa touhussa vaa leviää jos syöt joka päivä saman määrän. Kokeilepa olla kaks viikkoo täysin ilman ja elää muuten samalla lailla ku ennenki ja kato mitä puntari sanoo, siitä saat vähä kuvaa miks se sokeri muuttuu kehossas.

    • Anonyymi

      Joo sama mutta olen sun kanssa samaa mieltä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe