II vaiheen käsittelyaika?

marjaleena

Kauan teillä on kestäny harkinta-ajan jälkeen tulevan kakkosvaiheen käsittely? Olen lähettänyt omat paperini ja minulla ei ole hajuakaan onko toinen osapuoli myös niin tehnyt...ja nyt on asiassa mennyt 3 viikkoa. Eli onko odotettavissa viikkojen vai jopa kuukausien odottelu vai pitäisikö tiedustella haettiinko kakkosvaiheessaKIN ero yhdessä vai erikseen eli onko heillä molemmilta vastineet vai ei.

17

18018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnes tuomitaan avioeroon

      Muutaman viikon kesti meillä. Ja hakijana vain toinen osapuoli.

      • Hulda Huoleton

        Tuleeko päätös kummallekkin postissa vai vaan sille toiselle joka sitä on hakenut? Mistä tietää onko toinen laittanut 2.vaiheen hakemuksen vireille ja voiko silti laittaa esim. epätietoisena itse sen myös?


      • marjaleena
        Hulda Huoleton kirjoitti:

        Tuleeko päätös kummallekkin postissa vai vaan sille toiselle joka sitä on hakenut? Mistä tietää onko toinen laittanut 2.vaiheen hakemuksen vireille ja voiko silti laittaa esim. epätietoisena itse sen myös?

        Soitin just paikalliseen käräjäoikeuteen ja sanoivat että 3vkoa-6vkoa menee tokan vaiheen käsittelyssä.

        Mä kans mietin et mistä tietää onko toinenKIN laitaanut paperinsa jos on itse täyttänyt vain omansa ja puhevälejä ei ole??? Yhdessä on haettu ekaa vaihetta. Laitoin asiasta tekstiviestin toiselle osapuolelle mutta eipä oo vastausta kuulunut! En osannut hakemuksessa edes ruksia kohtaa haetaanko kakkosvaihetta yhdessä vai erikseen...mutta ruksin että laskun saa laittaa mulle ni ei jää ainakaan siitä kiinni!


      • postista
        marjaleena kirjoitti:

        Soitin just paikalliseen käräjäoikeuteen ja sanoivat että 3vkoa-6vkoa menee tokan vaiheen käsittelyssä.

        Mä kans mietin et mistä tietää onko toinenKIN laitaanut paperinsa jos on itse täyttänyt vain omansa ja puhevälejä ei ole??? Yhdessä on haettu ekaa vaihetta. Laitoin asiasta tekstiviestin toiselle osapuolelle mutta eipä oo vastausta kuulunut! En osannut hakemuksessa edes ruksia kohtaa haetaanko kakkosvaihetta yhdessä vai erikseen...mutta ruksin että laskun saa laittaa mulle ni ei jää ainakaan siitä kiinni!

        kirjattu kirje, jossa lukee, että teidät on tuomittu avioeroon. Eli siinä vaiheessa voi toinen vasta tietää asiasta. Ainakin meillä oli niin, kylläkin jo 6 vuotta sitten. Sillä ei ole siis suurta merkitystä haetaanko sitä yhdessä vai erikseen; ero tulee joka tapauksessa.


      • Yksi Eroava
        marjaleena kirjoitti:

        Soitin just paikalliseen käräjäoikeuteen ja sanoivat että 3vkoa-6vkoa menee tokan vaiheen käsittelyssä.

        Mä kans mietin et mistä tietää onko toinenKIN laitaanut paperinsa jos on itse täyttänyt vain omansa ja puhevälejä ei ole??? Yhdessä on haettu ekaa vaihetta. Laitoin asiasta tekstiviestin toiselle osapuolelle mutta eipä oo vastausta kuulunut! En osannut hakemuksessa edes ruksia kohtaa haetaanko kakkosvaihetta yhdessä vai erikseen...mutta ruksin että laskun saa laittaa mulle ni ei jää ainakaan siitä kiinni!

        Tämä 2-vaiheen hakemussysteemi on samanlainen kuin 1-vaiheessa, eli hakea voi sekä yksin että kaksin.

        Eroa haetaan aina yhdellä kupongilla. Jos siinä on molempien allekirjoitus, niin sitten sitä haetaan yhdessä. Jos vaan toisen allekirjoitus, niiin haetaan yksin. Googlaamalla "avioerohakemus" näitä valmiita pohjia kyllä löytyy. Ja luonnollisesti sekä 1-vaihe että 2-vaihe tarvii oman kuponkinsa, vaikkakin yleensä pohja on sama. Raksitaan vain että haetaanko eroa harkinta-ajan jälkeen (1-vaihe) vaiko pyydetäänkö avioerotuomiota.

        Ja molemmissa pätee sama menettely, jos haetaan yksin: käräjäoikeus lähtettää sille toiselle osapuolelle saantitodistuksen, jonka tämä palauttaa sitten allekirjoitettuna. Jos ei palauta, niin haastemies lähtee hakemaan henkkoht sitä allekirjoitusta. Siitä allekirjoituspäivämäärästä alkaan 1-vaiheen harkinta-aika. Kakkosvaiheessa sitten käräjäoikeus vasta pääsee tämän jälkeen käsittelemään eroa ts. tuomitsemaan puolisot avioeroon (julma termi tuo "tuomita" mutta niin se vaan on).

        Kun haetaan yhdessä, niin käräjäoikeudella ei mene homman käsittelyyn kuin päiviä (riippuu tietysti ruuhkasta). Jos erikseen ja haastemiestä tarvitaan, niin sitten tuo 3-6 viikkoa.

        Postissa sitten pitäisi tulla eropäätös. En tiedä tuleeko nykyään kirjattuna kirjeenä vai normaalina kirjeenä, mutta postissa yhtäkaikki.


      • Sama tilanne täällä
        marjaleena kirjoitti:

        Soitin just paikalliseen käräjäoikeuteen ja sanoivat että 3vkoa-6vkoa menee tokan vaiheen käsittelyssä.

        Mä kans mietin et mistä tietää onko toinenKIN laitaanut paperinsa jos on itse täyttänyt vain omansa ja puhevälejä ei ole??? Yhdessä on haettu ekaa vaihetta. Laitoin asiasta tekstiviestin toiselle osapuolelle mutta eipä oo vastausta kuulunut! En osannut hakemuksessa edes ruksia kohtaa haetaanko kakkosvaihetta yhdessä vai erikseen...mutta ruksin että laskun saa laittaa mulle ni ei jää ainakaan siitä kiinni!

        Pitääkö hakea kakkosvaiheen eroa "varmuudeksi", jos ei tiedä, onko toinen sitä jo hakenut?
        Ettei kävisi niin, ettei sitä lopulta kumpikaan hakisi, kun molemmat luulevat, että toinen haki jo...

        Meneekö kahdet maksut, jos molemmat hakevat erikseen? Tosin sillä rahallahan ei mitään merkitystä tässä konkurssissa enää ole...:)
        Haluaisin vain, että se osapuoli, joka eroa haluaa hoitaisi asian loppuunasti.

        Jokin oikeus ja kohtuus. Vaikkei se mihinkään vaikutakaan, kumpi sitä eroa hakee. Minulle sillä on henkilökohtaista merkitystä.


      • tuomittu!
        Yksi Eroava kirjoitti:

        Tämä 2-vaiheen hakemussysteemi on samanlainen kuin 1-vaiheessa, eli hakea voi sekä yksin että kaksin.

        Eroa haetaan aina yhdellä kupongilla. Jos siinä on molempien allekirjoitus, niin sitten sitä haetaan yhdessä. Jos vaan toisen allekirjoitus, niiin haetaan yksin. Googlaamalla "avioerohakemus" näitä valmiita pohjia kyllä löytyy. Ja luonnollisesti sekä 1-vaihe että 2-vaihe tarvii oman kuponkinsa, vaikkakin yleensä pohja on sama. Raksitaan vain että haetaanko eroa harkinta-ajan jälkeen (1-vaihe) vaiko pyydetäänkö avioerotuomiota.

        Ja molemmissa pätee sama menettely, jos haetaan yksin: käräjäoikeus lähtettää sille toiselle osapuolelle saantitodistuksen, jonka tämä palauttaa sitten allekirjoitettuna. Jos ei palauta, niin haastemies lähtee hakemaan henkkoht sitä allekirjoitusta. Siitä allekirjoituspäivämäärästä alkaan 1-vaiheen harkinta-aika. Kakkosvaiheessa sitten käräjäoikeus vasta pääsee tämän jälkeen käsittelemään eroa ts. tuomitsemaan puolisot avioeroon (julma termi tuo "tuomita" mutta niin se vaan on).

        Kun haetaan yhdessä, niin käräjäoikeudella ei mene homman käsittelyyn kuin päiviä (riippuu tietysti ruuhkasta). Jos erikseen ja haastemiestä tarvitaan, niin sitten tuo 3-6 viikkoa.

        Postissa sitten pitäisi tulla eropäätös. En tiedä tuleeko nykyään kirjattuna kirjeenä vai normaalina kirjeenä, mutta postissa yhtäkaikki.

        Tämä on siitä jännä oikeudenkäynti, että tuomio on varma!
        Tuomio säilyy papereissasi loppuelämän.
        Sitä kysytään myös lähes kaikissa virallisissa papereissa. Sinun täytyy ruksata "eronnut" kohta.
        Se on varmaan tärkeä tieto koska sitä niin monessa kysytään.
        Et siis enää koskaan voi sanoa, että sinua ei ole tuomittu käräjillä.
        Tämä hankaloittaa yllättävän monia asiota. Sen saat kyllä käytännössä huomata, että olet B-luokan kansalainen!


      • tuomittu! kirjoitti:

        Tämä on siitä jännä oikeudenkäynti, että tuomio on varma!
        Tuomio säilyy papereissasi loppuelämän.
        Sitä kysytään myös lähes kaikissa virallisissa papereissa. Sinun täytyy ruksata "eronnut" kohta.
        Se on varmaan tärkeä tieto koska sitä niin monessa kysytään.
        Et siis enää koskaan voi sanoa, että sinua ei ole tuomittu käräjillä.
        Tämä hankaloittaa yllättävän monia asiota. Sen saat kyllä käytännössä huomata, että olet B-luokan kansalainen!

        Olen eronnut, mutta nykyään avioliitossa. Ei tun tarvitse olla pysyvä olotila!

        Toisekseen, jos avioerolla määrität ihmiset A ja B luokkaan ... niin kyllä tuota B-osastoa löytyy runsaasti sitten yhteiskuntamme ns. "kermastakin". Mutta eipä tarvitse olla yksin... lähes puolet avioliiton solmineista ovat ainakin joskus avioeronneet tai avioeroavat.


      • Yksi Eroava
        M36 kirjoitti:

        Olen eronnut, mutta nykyään avioliitossa. Ei tun tarvitse olla pysyvä olotila!

        Toisekseen, jos avioerolla määrität ihmiset A ja B luokkaan ... niin kyllä tuota B-osastoa löytyy runsaasti sitten yhteiskuntamme ns. "kermastakin". Mutta eipä tarvitse olla yksin... lähes puolet avioliiton solmineista ovat ainakin joskus avioeronneet tai avioeroavat.

        Siviilisäätynä "eronnut" luonnollisesti muuttuu "naimisissa" kun avioituu uudelleen. Kai tuota siviilisäätyä vielä muuten jossain kysytäänkin....?

        Se taas lienee totta, että kun on tuomittu avioeroon, niin on käräjillä tuomittu. Kaiketi jossain sitäkin asiaa kysytään, vaikken kyllä keksi heti että missä. Tietysti mielikuva henkilöstä, joka on käräjillä tuomittu, on että hän on jotain väärää elämässään tehnyt (rikos tms).


      • vastata tähän?
        Sama tilanne täällä kirjoitti:

        Pitääkö hakea kakkosvaiheen eroa "varmuudeksi", jos ei tiedä, onko toinen sitä jo hakenut?
        Ettei kävisi niin, ettei sitä lopulta kumpikaan hakisi, kun molemmat luulevat, että toinen haki jo...

        Meneekö kahdet maksut, jos molemmat hakevat erikseen? Tosin sillä rahallahan ei mitään merkitystä tässä konkurssissa enää ole...:)
        Haluaisin vain, että se osapuoli, joka eroa haluaa hoitaisi asian loppuunasti.

        Jokin oikeus ja kohtuus. Vaikkei se mihinkään vaikutakaan, kumpi sitä eroa hakee. Minulle sillä on henkilökohtaista merkitystä.

        Kysymykseen?


      • Yksi Eroava kirjoitti:

        Siviilisäätynä "eronnut" luonnollisesti muuttuu "naimisissa" kun avioituu uudelleen. Kai tuota siviilisäätyä vielä muuten jossain kysytäänkin....?

        Se taas lienee totta, että kun on tuomittu avioeroon, niin on käräjillä tuomittu. Kaiketi jossain sitäkin asiaa kysytään, vaikken kyllä keksi heti että missä. Tietysti mielikuva henkilöstä, joka on käräjillä tuomittu, on että hän on jotain väärää elämässään tehnyt (rikos tms).

        Niin, kärjäoikeus tekee tuomioita... se nyt vain on juridinen termi... ja niitä tuomioita jaellaan vuosittain tuhansia...

        Aivan eriasia on jos joku tuomitaan rangaistukseen...

        Avioerotuomiosta ei kukaan kysele koskaan... etenkin kun avioerota ei voi, ilman käräjäoikeuden päätöstä (tuomio). Rikosasioista mm. työnantaja saattaa olla kiinnostunut.


      • Sama tilanne täällä kirjoitti:

        Pitääkö hakea kakkosvaiheen eroa "varmuudeksi", jos ei tiedä, onko toinen sitä jo hakenut?
        Ettei kävisi niin, ettei sitä lopulta kumpikaan hakisi, kun molemmat luulevat, että toinen haki jo...

        Meneekö kahdet maksut, jos molemmat hakevat erikseen? Tosin sillä rahallahan ei mitään merkitystä tässä konkurssissa enää ole...:)
        Haluaisin vain, että se osapuoli, joka eroa haluaa hoitaisi asian loppuunasti.

        Jokin oikeus ja kohtuus. Vaikkei se mihinkään vaikutakaan, kumpi sitä eroa hakee. Minulle sillä on henkilökohtaista merkitystä.

        >

        Jos niin käy, juttu raukeaa (kun harkinta-aikaa kulunut 12 kk). Avioeroa ei tule "vahingossa", mutta jos ko. takaraja umpeutuu on koko avioeroprosessi aloitettava alusta uusine harkinta-aikoineen ja maksuineen.

        "avioerotettava" saa tiedoksiannon (ja vastineen joka pautettava, kuten I-vaiheessakin)... eli siitä viimeistään tietää että lopullista avioeroa haettu...


        >

        Riittää kun toinen hakee... ensin ehtinyt maksaa yksin käräjäoikeuden maksun. Jos haetaan yhteisellä hakemuksella, lasku tulee sille kumman nimi on ensimmäisenä. Tietenkin eroavat voivat keskenään sopia maksavansa puoliksi.


      • Yksi Eroava
        Sama tilanne täällä kirjoitti:

        Pitääkö hakea kakkosvaiheen eroa "varmuudeksi", jos ei tiedä, onko toinen sitä jo hakenut?
        Ettei kävisi niin, ettei sitä lopulta kumpikaan hakisi, kun molemmat luulevat, että toinen haki jo...

        Meneekö kahdet maksut, jos molemmat hakevat erikseen? Tosin sillä rahallahan ei mitään merkitystä tässä konkurssissa enää ole...:)
        Haluaisin vain, että se osapuoli, joka eroa haluaa hoitaisi asian loppuunasti.

        Jokin oikeus ja kohtuus. Vaikkei se mihinkään vaikutakaan, kumpi sitä eroa hakee. Minulle sillä on henkilökohtaista merkitystä.

        Se/ne joka eroa haluaa, sitä myös hakee. Jos sitä 2-vaihetta ei haeta, niin kun 12kk on kulunut harkinta-ajan alusta... eroprosessi kuivahtaa kokoon ja avioliitto jatkuu siitä eteenpäin. Eroa toki voi hakea tämän jälkeen uudestaan, homma vaan alkaa alusta eli 1-vaiheesta.

        Enpä usko, että mitään haittaakaan siitä on, että molemmat hakevat 2-vaiheen eroa toisistaan tietämättä yksin. Tuskin on ensimmäinen kerta kun noin käy. Maksajaa siinä vain sitten arvotaan korkeintaan. Ehkä niin, että kumman hakemus tulee ensin käräjäoikeuteen on se minkä mukaan eletään.

        Käytännön merkitystähän ei sillä ole, kumpi eroa hakee. Sensijaan kyllä on henkkoht merkitystä, ainakin minulle oli.


      • odotellaan...
        Yksi Eroava kirjoitti:

        Se/ne joka eroa haluaa, sitä myös hakee. Jos sitä 2-vaihetta ei haeta, niin kun 12kk on kulunut harkinta-ajan alusta... eroprosessi kuivahtaa kokoon ja avioliitto jatkuu siitä eteenpäin. Eroa toki voi hakea tämän jälkeen uudestaan, homma vaan alkaa alusta eli 1-vaiheesta.

        Enpä usko, että mitään haittaakaan siitä on, että molemmat hakevat 2-vaiheen eroa toisistaan tietämättä yksin. Tuskin on ensimmäinen kerta kun noin käy. Maksajaa siinä vain sitten arvotaan korkeintaan. Ehkä niin, että kumman hakemus tulee ensin käräjäoikeuteen on se minkä mukaan eletään.

        Käytännön merkitystähän ei sillä ole, kumpi eroa hakee. Sensijaan kyllä on henkkoht merkitystä, ainakin minulle oli.

        Meillä ainakin ero hakeminen jätetään ihan sinne viime metreille.
        Jos mies, joka haluaa eron, ei sitä itse hae, niin laitan hakemuksen viimeisenä päivänä, kun se on mahdollista.
        Silloinhan en voi tietää, onko mieskin sitä hakenut yksin, mutta eiköhän ne jotakuta osaa sieltä laskuttaa.
        Yhdessä emme hae, minun päätös, ja mies ei halua kertoa, milloin hakee eroa, jos hakee.
        Ei se aina ole niin helppoa, vaikka vuosi roikuttu löysässä hirressä...


    • Hannele.L.55

      Jos on ollut naimisissa henkilön kanssa, jolta 85/100 jää asioista hoitamatta niin kannattaa hakea 2-vaihetta yksin, jos haluaa että asia etenisi lopulliseen eroon asti. Ja minulle henkilökohtaisesti myös on merkitystä, kumpi sen viimosen vaiheen eteenpäin laittaa. Avioerotilanne on varmasti henkilökohtaisesti kovin erilainen meillä kaikilla, joilla se meneillään on Zemppiä ja voimia uuteen!

    • Hei!
      Olen pistänyt toisen vaiheen menemään vajaa 2 kuukautta ennen viime joulua (eli 2021), eikä mitään ole vielä kuulunut. Kyselin käräjäoikeuden kansliasta että onko yhtään mitään hajua kauan tämä prosessi kestää Korona- aikana. Sain vastaukseksi 'useita kuukausia', ei mitään sen tarkempaa.
      Ja lueskelin netistä että voi mennä vähintään (😳🤔) 8kk.
      Eli kaiken järjen mukaan ei pitäis kauheen kauaa enää mennä.
      Eka vaihe meni nopeasti, n. 3kk kesti kaikkiaan.
      Nyt avomieheni kanssa vaan odotellaan ja odotellaan tiedoksiantoa kirjeitse.

    • Anonyymi

      Käräjäoikeudesta tulee ilmo:"Puolisot TUOMITAAN avioeroon"
      Miksei voi lukee että hakijalle MYÖNNETÄÄN avioero.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe