Isoveli valvoo

Eilen oli Vanhalla Ylioppilastalolla Rekisterit auki!-päivä. Siellä oli verohallinnon, Kelan, sisäasiainministeriön, postin, ajoneuvohallontokeskuksen, eläketurvakeskuksen, väestörekisterikeskuksen, Suomen asiakastiedon (luottotietorekisterin ylläpitäjä), tietosuojavaltuutetun jne. edustajat paikalla.

Kaikilla oli mahdollisuus tarkistaa, millaisia merkintöjä viranomaiset ja yritykset meistä kansalaisista ovat keränneet.

Tiedätkö sinä, millaisia tietoja sinun elämästäsi on kerätty ja kiinnostaako asia laisinkaan? Onko milestäsi oikein, että viranomaiset pitävät kaikkia tällaisia rekistereitä? Ja onko oikein, että näitä tietoja myydään kaupallisiin tarkoituksiin? Tiedätkö, kuka sinusta voi tietoja kysellä, mihin tarkoitukseen ja välitätkö koko asiasta?

Kysyy Ratikkakuski, lähes nuhteeton, mutta "isoveli valvoo"-järjestelmää syvästi inhoava kansalainen.
23609
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 23

Vanhimmat

tiedän. Tiedän myos, et tiedot ei oo koskaan ajantasalla, vaan aina jonkin verran myohässä(joskus paljonkin).

Mut ihan ok, et tiedot kulkee noitten välillä koska ei tarvi sit ite jokapaikkaan kaikkee ilmottaa, koska siitä olis vaan itselle enemmän vaivaa ja joka paikkaan juoksemista ja lippujen ja lappujen kuskaamista seuraavaan paikkaan.

Äänestä

eikä liiemmin kiinnostakaan. Siellä kun ei oikeasti ole juuri mitään. Mä olen tylsä, tylsää elämää elävä ihminen, joka ei ole koskaan saanut edes pysäköintivirhemaksua.

Itse asiassa mua ei edes häiritse asia. Jos verovirasto ei saa selville edes sitä, että olen muuttanut ja minne, niin aika vähän niillä infoa on.

En tiedä ketä tietoni kiinnostaisivat, kun telkkarista tulee Salkkaritkin. Jos jotain haluavat myydä, niin parempi vaan, että markkinointi on enemmän minulle suunnattua. Itse asiassa toivoisin, että minulle tuleva mainosposti olisi suodattunut sen mukaan mikä minua kiinnostaa.

Äänestä
  • oon saanu pysäköintisakon ja senkin keräsin vaan siks koska mulla ei ollu mitään luvallista paikkaa mihin autoni työntäis, muita syntejä ei oo kontolla.

Äänestä

täydellisellä välinpitämättömyydellä. I don't give a shit.

Äänestä

Ei mua oikeestaan paljoa kiinnosta kuka kerää ja mitä. Mulla on näitä kauppojen bonus- ja plusskortteja, ja ne kuulemma kans kerää aikamoista tietovarastoa korttien käyttäjien ostotottumuksista yms. En mä silti jaksa vaivata niillä asioilla päätäni.. vois vaikka alkaa päätä särkeen kun tajuaa kuinka paljon sitä onkaan valvottuna.

Olen maistraatissa tehnyt tietojen luovutuskiellon ja se helpottaa jo pikkasen. Olen myös tarkistellut ja mun uusia tietoja ei löydy mistään julkisesta paikasta. Kyllä noilla jo pärjää.

Äänestä

sellaisessa viranomaistyössä, että minulla on oikeudet joihinkin rekistereihin.

Varokaa, teitä valvotaan!

Tiedän, että rekisterit ovat yhteiskunnan kannalta hyödyllisiä ja niiden tietosisällön käyttöä valvotaan. Jokainen minunkin tekemä haku tiettyihin tietokantoihin tallentuu ja viraston oma organisaatio valvoo, ettei turhanpäiväistä käyttöä ole. Jos nyt menisin hakemaan tietoa esim. Ilkka Kanervan aiemmista avioliitoista, niin ihan varmasti punainen lamppu syttyis jossakin ja mulle tultais esittämään kysymyksiä.

Kansalaiset, Ei mitään syytä huolestua niin kauan kun toimitaan lakien mukaan.

Äänestä

Erityisesti kiinnostaa nää "lapsiperheiden" tukiaiset ja palvelut. Niitähän maksetaan ties millä perusteilla naisille, joilla ei pitäisi olla mitään tarvetta tukeen.

Äänestä
  • Vai NAISILLE?

Miehillekö ei koskaan makseta perusteettomia tukia? Lähes kaikkia tukia voivat miehet hakea ihan yhtä hyvin kuin naisetkin.

Ja mä en ole edelleenkään saanut mitään tukea vain siksi, että olen nainen, joten voisitte lopettaa tuollaisen virheellisen propagandan levittämisen, kiitos!

Äänestä

• julkistaa sun aivosähkökäyräsi. Tai "käyräsi", suoraa viivaahan se olisi.

Äänestä

• palkallisella äitiyslomalla stockan hulluilla päivillä törsäämässä mm. lapsilisiä.. näinhän se menee.

Äänestä

• ja äityli kirjoitti:

palkallisella äitiyslomalla stockan hulluilla päivillä törsäämässä mm. lapsilisiä.. näinhän se menee.

Nuo työelämän turistit =cD

Äänestä

• ja äityli kirjoitti:

palkallisella äitiyslomalla stockan hulluilla päivillä törsäämässä mm. lapsilisiä.. näinhän se menee.

Olisko sulla tilastollista faktaa väitteesi tueksi? Mä en nimittäin purematta niele tuota minään yleispätevänä totuutena.

Äänestä

• LexSteel kirjoitti:

Nuo työelämän turistit =cD

Kiitos ideasta, delegoin loput projektista miespuoliselle kollegalle ja lähden itse viikonlopun viettoon!

Äänestä

• että jos lapsiperheiden tuet julkistettaisiin niin mitä sitten?

Jaksaisiko sua oikeasti kiinnostaa? Lukisit niitä aamukahvia hörppiessäsi, vai?

Äänestä

• la.ra kirjoitti:

että jos lapsiperheiden tuet julkistettaisiin niin mitä sitten?

Jaksaisiko sua oikeasti kiinnostaa? Lukisit niitä aamukahvia hörppiessäsi, vai?

suuresti se seikka, miten sosiaalisia tulonsiirtoja ohjaillaan lompakostani toiseen.

Äänestä

• minua kiinnostaa kirjoitti:

suuresti se seikka, miten sosiaalisia tulonsiirtoja ohjaillaan lompakostani toiseen.

miten sä voit tietoa käyttää hyväksi tai sille mitään tehdä?

Lapsiperheet saavat usein tukia, sen voin minäkin sinulle kertoa. Kelan sivuilta löytyvät myös summat.

Itse asiassa Kelan sivuilta löytyy aika hyvin tietoa siitä minkälaisiin tukiin ja millä edellytyksillä kenelläkin on oikeus. Joten ei kun surffailemaan!

Äänestä

Pitänee tehdä jokin suoramarkkinointikielto juttu. Mitenhän se tehdään?

Ei muuten mutta osaan ostaa auton ilman kotiin lähetettyjä mainoksia. Muutenkin tulee mainoksia jatkuvalla syötöllä ettei niitä jaksa useinkaan lukea vaikka tarjoukset ovat periaatteessa ihqui.

OPitäisiköhän tänään ottaa muutama olut kun ei ole aikoihin tullut otettua. Ei en ota kun olen väsynyt. Olen musta tuntuu väsyneeltä väsyneisyysasteikolla 0-10 n. 8-9 väsyneisyys epävireystilassa.

Tähän voi olla lisäsyynä juuri syömäni iso ateria. Nyt tekisi mieli ottaa päiväunet mutta tohtineeko sitä.

Mistä lienevät saaneet urkittua vihiä minusta ja pöäätteöevät että olisin potentiaalisesti haluostokas eli ostahalukas henkilö?

Äänestä
  • voi kieltää ilmoituksella (kortilla), jonka saa ainakin postista. En tiedä kuinka hyvin puree kaikkiin lähettäjiin.

Mua väsyttää aina.

Äänestä

• fuck u

Äänestä

• Haista persereikä kirjoitti:

fuck u

Siis MITÄ?

Äänestä

välittämään joten iteasiassa jos jotakuta kiinnostaa niin yrittäköön ettiä sieltä jotain. tähän saakka se ei oo haitannu mua millään muotoa.

Ja tää isoveli valvoo mentaliteetti. Mieki oon sitä vastaan, heti ku se alkaa haitata mun elämää, mut so far so good.

Äänestä

tietonen koko tapahtumasta. Paikalle oisin menny omaa uteliaisuuttani.

Se nyt on mun mielestä ihan ok, jos "viralliset tahot", eli Kela ja sossut ym., on keränneet tietoja. Kunhan vaan ne tiedot menis myös virastosta toiseen. Säästys monelta lapun viemiseltä. Mutta nämä mainostajat vituttaa suuresti. Periaatteesta en tilaa yhtään mitään mistään mitä ilman mun lupia tarjoillaan.

Äänestä

Onko lähes nuhteeton kansalainen yhtään huolissaan siitä, miten esim. nettisurffailuasi tarkkaillaan? Spywaret, tracking cookiet, palveluntarjoajat, Google, Yahoo...? Juujuu, Mac sitä ja tätä, mutta miten olet varautunut henkilökohtaisten "mieltymystesi" seurannan ehkäisemiseen?

Äänestä

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Eilen oli Vanhalla Ylioppilastalolla Rekisterit auki!-päivä. Siellä oli verohallinnon, Kelan, sisäasiainministeriön, postin, ajoneuvohallontokeskuksen, eläketurvakeskuksen, väestörekisterikeskuksen, Suomen asiakastiedon (luottotietorekisterin ylläpitäjä), tietosuojavaltuutetun jne. edustajat paikalla.

Kaikilla oli mahdollisuus tarkistaa, millaisia merkintöjä viranomaiset ja yritykset meistä kansalaisista ovat keränneet.

Tiedätkö sinä, millaisia tietoja sinun elämästäsi on kerätty ja kiinnostaako asia laisinkaan? Onko milestäsi oikein, että viranomaiset pitävät kaikkia tällaisia rekistereitä? Ja onko oikein, että näitä tietoja myydään kaupallisiin tarkoituksiin? Tiedätkö, kuka sinusta voi tietoja kysellä, mihin tarkoitukseen ja välitätkö koko asiasta?

Kysyy Ratikkakuski, lähes nuhteeton, mutta "isoveli valvoo"-järjestelmää syvästi inhoava kansalainen.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu