Kertokaas viisaammat mitä as.vaunun katsastuksessa vaunusta käydään läpi eli mitä kannattaa tarkistaa ennenkuin sitä sinne vie ?
Valot tietty, mitä muuta ?
Ja miten käytännössä tehdään esim.jarrutesti ?
Vaunun katsastus ?
26
22071
Vastaukset
- vaanari
Sammutin, valot jarrut, rekisteriote, sarjanumero. Siinä ne mitä minulta on katsottu, en tiedä kokeillaanko nykyään myös iskarit.
Vaunun pyörät ajetaan testilaitteeseen ja auto jossa se on kiinni työntää peruuttamalla kytkintä liuttaen, eli saadaan aikaan vaunun jarrutus.- R.J
riippuu katsastajasta multa on kysytty pari kertaa myös varotuskolmiota ja pyöräkiiloja.
- olla
R.J kirjoitti:
riippuu katsastajasta multa on kysytty pari kertaa myös varotuskolmiota ja pyöräkiiloja.
Pyöräkiilat myös asuntoautossa,mitenkäs sammutin .Ei ole kokemusta asuntoauton katsastuksesta
- höh
olla kirjoitti:
Pyöräkiilat myös asuntoautossa,mitenkäs sammutin .Ei ole kokemusta asuntoauton katsastuksesta
Pyöräkiiloja ei ole katsastusvarusteissa matkailuauton osalta mainittu, eikä niitä ole koskaan katsastuksessa kysytty.
Sammutin voimassa olevalla tarkastusmerkinnällä kysytään jokaisessa katsastuksessa.
http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_2_osa.pdf
Sivunumero 115. Voimaantulopäivämäärä 1.11.1979 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa nestekaasulaittein varustetussa matkailuperävaunussa, asunto- tai matkailuautossa tulee olla A-B II- E- luokan alkusammutin (uusi vastaava luokitus 13A55B).
Jauhesammutin 2 kg tulee sijaita kiinteästi asennetussa telineessään pääuloskäynnin välittömässä läheisyydessä. - höh
olla kirjoitti:
Pyöräkiilat myös asuntoautossa,mitenkäs sammutin .Ei ole kokemusta asuntoauton katsastuksesta
Takkuilua lähetyksessä.
- enpä ole kuullutkaan
R.J kirjoitti:
riippuu katsastajasta multa on kysytty pari kertaa myös varotuskolmiota ja pyöräkiiloja.
Kuuluuko tosiaan pyöräkiilat pakollisiin vaunu varusteisiin, ei minulta ole koskaan moisia kyselty, samoin kun varoituskolmiotakaan. Pitänee heittää pari klapia vunun kyytiin pyöräkiilaksi kun menen seuraavan kerran katsastukseen, jos ne kerran ovat pakolliset.
- on aina pakollinen
enpä ole kuullutkaan kirjoitti:
Kuuluuko tosiaan pyöräkiilat pakollisiin vaunu varusteisiin, ei minulta ole koskaan moisia kyselty, samoin kun varoituskolmiotakaan. Pitänee heittää pari klapia vunun kyytiin pyöräkiilaksi kun menen seuraavan kerran katsastukseen, jos ne kerran ovat pakolliset.
jos kärryssä on pyörät ja vedät sitä tietä pitkin. Oletko muuten huomannut että jopa traktorit pitävät kolmion jatkuvasti lavanreunalla.
- pyöräkiilat
enpä ole kuullutkaan kirjoitti:
Kuuluuko tosiaan pyöräkiilat pakollisiin vaunu varusteisiin, ei minulta ole koskaan moisia kyselty, samoin kun varoituskolmiotakaan. Pitänee heittää pari klapia vunun kyytiin pyöräkiilaksi kun menen seuraavan kerran katsastukseen, jos ne kerran ovat pakolliset.
on toki myös pakolliset, mutta myös tarpeelliset. Kas kun se noissa vaunujen jarruissa on tuo peruutusautomatiikka, joka lipsauttaa kengät pois kehältä pyörien taaksepäin pyöriessä.
Joskus saattaa joutua hakemaan vaunun mäen alta, jos parkkeeraa sen perä alamäkeen päin ja irroittaa koukusta ilman pyöräkiilojen laittamista varmistukseksi. t.vaunupoika - Pölyä
pyöräkiilat kirjoitti:
on toki myös pakolliset, mutta myös tarpeelliset. Kas kun se noissa vaunujen jarruissa on tuo peruutusautomatiikka, joka lipsauttaa kengät pois kehältä pyörien taaksepäin pyöriessä.
Joskus saattaa joutua hakemaan vaunun mäen alta, jos parkkeeraa sen perä alamäkeen päin ja irroittaa koukusta ilman pyöräkiilojen laittamista varmistukseksi. t.vaunupoikaEi katsastuksessa itseltäni ole katsottu kyllä mitään muuta kuin valot ja jarrut. Ei siellä mitään pyöräkiiloja ole kyselty, vaikka sinälläänhän ne tarpeelliset kyllä ovatkin. Kolmiota ei kysytty ja sammuttimen tarkistuspäi-väyskin oli hieman jo vanhentunut, mutta ei siitäkään sen kummenpaa, käskipähän vain tarkistuttaa, joka mielestäni on kyllä turhaa rahastusta, koska pulloa napautetaan muutaman kerran vain kumivasaralla ja hinta oli viime kerralla muistaakseni noin 10 euroa.
- toki
Pölyä kirjoitti:
Ei katsastuksessa itseltäni ole katsottu kyllä mitään muuta kuin valot ja jarrut. Ei siellä mitään pyöräkiiloja ole kyselty, vaikka sinälläänhän ne tarpeelliset kyllä ovatkin. Kolmiota ei kysytty ja sammuttimen tarkistuspäi-väyskin oli hieman jo vanhentunut, mutta ei siitäkään sen kummenpaa, käskipähän vain tarkistuttaa, joka mielestäni on kyllä turhaa rahastusta, koska pulloa napautetaan muutaman kerran vain kumivasaralla ja hinta oli viime kerralla muistaakseni noin 10 euroa.
se Sinun vikasi ole jos katsastusmiehet ei tiedä mitä tekevät. Joskus vaan voi tulla lain ja vakuutusyhtiön kanssa erimielisyyksiä korvauksista Sinulle itsellesi, jos laitteet ja varusteet ei vahinkotilanteessa ole pykälien mukaiset. Mutta riskillähän ne laivatkin seilaavat!
- tarpeellinen
Pölyä kirjoitti:
Ei katsastuksessa itseltäni ole katsottu kyllä mitään muuta kuin valot ja jarrut. Ei siellä mitään pyöräkiiloja ole kyselty, vaikka sinälläänhän ne tarpeelliset kyllä ovatkin. Kolmiota ei kysytty ja sammuttimen tarkistuspäi-väyskin oli hieman jo vanhentunut, mutta ei siitäkään sen kummenpaa, käskipähän vain tarkistuttaa, joka mielestäni on kyllä turhaa rahastusta, koska pulloa napautetaan muutaman kerran vain kumivasaralla ja hinta oli viime kerralla muistaakseni noin 10 euroa.
Jo on karavaanarilla rahat tiukalla, kun pitää sammuttimen tarkastusmaksusta marista. Onko koskaan tullut mieleesi mitävarten sammutin pitää olla, taitaa olla liikaa kyllä vaadittu ko. yrittäjältä (yrittäjäthän on kovimpia valittajia kun ne tietää katteet).
- Nimetön
tarpeellinen kirjoitti:
Jo on karavaanarilla rahat tiukalla, kun pitää sammuttimen tarkastusmaksusta marista. Onko koskaan tullut mieleesi mitävarten sammutin pitää olla, taitaa olla liikaa kyllä vaadittu ko. yrittäjältä (yrittäjäthän on kovimpia valittajia kun ne tietää katteet).
Voisiko joku asiallinen ja oikeasti katsastuksessa vaunun kanssa käynyt kertoa, että paljonko tuo katsastusmaksu vaunun osalta sitten on?
Noita pikkuisia sammuttimiahan saa jo 15-20 eurolla Honkkareista ja Tarjoustaloista. Eli ei varmaan kannata käydä vanhaksi mennyttä pulloa täyttämässä kympillä missään "huolloissa", sen kun heittää vanhan roskiin ja ostaa uuden. - mutta...
Nimetön kirjoitti:
Voisiko joku asiallinen ja oikeasti katsastuksessa vaunun kanssa käynyt kertoa, että paljonko tuo katsastusmaksu vaunun osalta sitten on?
Noita pikkuisia sammuttimiahan saa jo 15-20 eurolla Honkkareista ja Tarjoustaloista. Eli ei varmaan kannata käydä vanhaksi mennyttä pulloa täyttämässä kympillä missään "huolloissa", sen kun heittää vanhan roskiin ja ostaa uuden.Ei pulloa täytetä, tarkastetaan vain,täyttö on sitten samaa hintaluokkaa kuin uusi KUNNON pullo.
Mielummin huollatan oman KUNNON pullon, kun ostan halpahallien pelletuotteita (joita ei aina voi edes tarkastuttaa,menee uuden hankinnaksi)
TURVALLISUUS ENNEN KAIKKEA !! - älyätkö
Nimetön kirjoitti:
Voisiko joku asiallinen ja oikeasti katsastuksessa vaunun kanssa käynyt kertoa, että paljonko tuo katsastusmaksu vaunun osalta sitten on?
Noita pikkuisia sammuttimiahan saa jo 15-20 eurolla Honkkareista ja Tarjoustaloista. Eli ei varmaan kannata käydä vanhaksi mennyttä pulloa täyttämässä kympillä missään "huolloissa", sen kun heittää vanhan roskiin ja ostaa uuden.Sammuttimen voit ostaa mistä kaupasta haluat. Kaikkia sammuttimia eivät sammutinhuollossa halua edes tarkistaa. silloin sammuttimen joutuu uusimaan vuosittain. Katso, että halpissammutin täyttää 13A 55B luokituksen vaatimukset.
- sammutin vaatii
älyätkö kirjoitti:
Sammuttimen voit ostaa mistä kaupasta haluat. Kaikkia sammuttimia eivät sammutinhuollossa halua edes tarkistaa. silloin sammuttimen joutuu uusimaan vuosittain. Katso, että halpissammutin täyttää 13A 55B luokituksen vaatimukset.
sen huollon tarran joka maksaa noin 10 euroa. >Se pullohan voi olla vuoden varastossa seisonut eli on jo vanhentunut. Ja halpiskaupasta ei saa leimoja samaan hintaan.
- sammutin vaatii usein
älyätkö kirjoitti:
Sammuttimen voit ostaa mistä kaupasta haluat. Kaikkia sammuttimia eivät sammutinhuollossa halua edes tarkistaa. silloin sammuttimen joutuu uusimaan vuosittain. Katso, että halpissammutin täyttää 13A 55B luokituksen vaatimukset.
sen huollon tarran joka maksaa noin 10 euroa. >Se pullohan voi olla vuoden varastossa seisonut eli on jo vanhentunut. Ja halpiskaupasta ei saa leimoja samaan hintaan.
- Anonyymi
pyöräkiilat kirjoitti:
on toki myös pakolliset, mutta myös tarpeelliset. Kas kun se noissa vaunujen jarruissa on tuo peruutusautomatiikka, joka lipsauttaa kengät pois kehältä pyörien taaksepäin pyöriessä.
Joskus saattaa joutua hakemaan vaunun mäen alta, jos parkkeeraa sen perä alamäkeen päin ja irroittaa koukusta ilman pyöräkiilojen laittamista varmistukseksi. t.vaunupoikaMinun vaunussa on ainakin seisontajarrukahva aisan päällä niin ei se mihinkään alamäkeen lähde jätti sen minne vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun vaunussa on ainakin seisontajarrukahva aisan päällä niin ei se mihinkään alamäkeen lähde jätti sen minne vaan.
Ei se Eteenpäin lähdekään, mutta Taaksepäin saattaa lähteä, kun se käsijarru laukeaa peruutusautomatiikasta johtuen.
Ikivanhan vaununkin saa helposti katsastuksesta läpi, kun puhdistaa runkonumeron, etsii esille asiapaperit ja tarkastaa valot sekä jarruttaa pari kertaa voimakkaasti sinne katsastukseen mennessä. Ja taas tuli leima kolmeksi kesäksi.
- jo tärkeimmät
Omista katsastuksista kokemukset:
-sammutin (itsellä uusi halpissammutin ja toinen vanha siellä kaasukotelossa) Kannattaa ostaa uusi / huollattaa (tosin TMn taannoisessa testissä huollettavina olleille sammuttimille ei jossain paikassa tehty muuta kuin laitettiin tarra kylkeen ;)
-jarrut (laita aisassa olevaan -en tiedä oikeaa termiä- liukuvan osan päällä oleviin rasvanippoihin kunnolla rasvaa, laita sisällä tavarat kunnolla paikoilleen ja... jarruttele kunnolla ennen katsastukseen menoa) jarrut testataan samalla jarrudynamometrillä kuin autonkin jarrut. Itsellä tuo testi on tehty vetoautoa "peruuttamalla" jolloin jarrut ottavat kiinni
-renkaan laakerit/ripustukset/välykset..
-se "maksimi henkilömäärä tarra" katsottu kaksi kertaa
Muuta ei ole kysytty.- Nimetön
Täällä näköjään kirjoittelevat pellet jotka eivät ikinä ole katsastuksessa käyneetkään, kun kukaan ei tiedä mitä se maksaa???
Joo, ja en usko että vaihtelee paikkakunnittain, koska sovitut hinnat on autopuolellakin.
Ja mitä tulee ns. halpissammuttimiin vs. kalliimmat putelit, niin AIVAN SAMAT jauheet on sisällä taatusti molemmissa.
Eikä varmaan ole kalliimmassa yhtään laadukkaampi mekanismi pullon päällä, kuin edullisemmassa pullossa. Voihan sitä aina uskotella itselleen, että kymmenen kertaa kalliimpi sammutin on kymmenen kertaa turvallisempi... - tosiaan vaihtelee
https://www.a-katsastus.fi/sauk/yhinnat.asp?mscssid=
Ainakin henkilöauton katsastuksen hinta vaihtelee kilpailutilanteen mukaan. Vaunun katsastushintaa en muista (mutta en silti morkkaa muiden tai omaa kirjoitusta) - Hobbymies
....
- Adria
Hobbymies kirjoitti:
....
Käytin vaunun katsastuksessa perjantaina. Katsottiin jarrut, seisontajarru, perän kaikki valot, valmistenumerot, asiapaperit ja sammuttimen tarkastusleima. Karavaanarikortin parin euron alennuksella taisi kustantaan 46 euroa.
Asiallinen palvelu oli K1 asemalla. Kaveri katteli muutenkin vaunun lävitse, tsekkasi pohjan ja pinnat, kehaisi muutamassa kohtaa ja antoi vielä vinkkejä tiesuolan ja pien poistoon. - A asemalla
Adria kirjoitti:
Käytin vaunun katsastuksessa perjantaina. Katsottiin jarrut, seisontajarru, perän kaikki valot, valmistenumerot, asiapaperit ja sammuttimen tarkastusleima. Karavaanarikortin parin euron alennuksella taisi kustantaan 46 euroa.
Asiallinen palvelu oli K1 asemalla. Kaveri katteli muutenkin vaunun lävitse, tsekkasi pohjan ja pinnat, kehaisi muutamassa kohtaa ja antoi vielä vinkkejä tiesuolan ja pien poistoon.Toukokuun alkupuolella 47 euroo ja katsottiin kaikki jarrut, valot ja mikä nyt yleensä liikenne turvallisuuteen liityy.
- Anonyymi
A asemalla kirjoitti:
Toukokuun alkupuolella 47 euroo ja katsottiin kaikki jarrut, valot ja mikä nyt yleensä liikenne turvallisuuteen liityy.
Katselevat tarpeellisin osin eli rungon numeron ja vertaavat asiapapereihin.
Valot katsellaan ja jarrut testataan rullilla. Hyvin ne mekaaniset jarrut aina toimii.
Tarmokkaimmat käyvät jopa alla vääntelemässä niveliä ja etsimässä löysiä. Ei ollut.
Vanhat renkaat ovat se murheen kryyni, mihin puututaan eli yli 15 v renkaat joutuu jo uusimaan ja nuoremmatkin, jos niissä on pykämiä tai halkeamia.
Helpolla tuo leima kuitenkin tulee jos autoon vertaa.
Ketjusta on poistettu 47 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831