*kotityöt*

-au-pair-

Aattelin vaan kysyy kaikilta Au- pairina olleilta/olevilta, että minkälaisia kotitöitä olette joutuneet tekemään... Jotain erikoistakin? Siis sellaista, mikä ei teidän mielestänne kuuluisi oikeasti Au- pairin tehtäviin? Imurointi ym. kuuluu tietenkin toimenkuvaa, mutta mitä muuta olette joutuneet tekemään?

10

1084

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stb

tiskikoneen tayttoa ja -tyhjennysta, silitysta, vaatteitten pesua, polyjen pyyhintaa, lattioiden moppausta, imurointia, petivaatteiden vaihtoa, poydan siistiminen ruokailun jalkeen, niin ja tietenkin lasten hoitoa!

• Tietäjä

Esimerkiksi viikottainen perussiivous ei kuuluu au pairin töihin. Poikkeuksena tietenkin, jos saat siitä enemmän palkkaa.

Pienillä kotitöillä tarkoitetaan esim. tiskikoneen täyttöä, vaatteiden pesua ja lastenhuoneiden järjestelyä.

• palvelija

Kaikkien muiden mahdollisten lastenhoito-, tiski-, pyykki,- yms. hommien lisäksi minun odotettiin kattavan perheelle ruokapöytä jopa aamiaisella, huoehtivan ruoanlaitosta yhdessä taloudenhoitajan kanssa ja tarjoilevan aterioiden aikana, petaavan herrasväen sängyt jne...

En ollut perheenjäsen vaan palvelija, eikä mikään kelvannut. Tarjoiltuamme perheelle ruoan söimme taloudenhoitajan kanssa keittiössä, minä nukuin aina lasten kanssa samassa huoneessa (myös vapaapäivän iltoina) jne...

Järjestön mielestä tämä oli täysin normaali käytäntö. Että se siitä valvotusta toiminnasta.

• Brittehin halajava

Minkä järjestön kautta olit aupairina? Yritän tässä itse miettiä minkä kautta kannattaisi hakea Englantiin..!?

• palvelija
        Brittehin halajava kirjoitti:

Minkä järjestön kautta olit aupairina? Yritän tässä itse miettiä minkä kautta kannattaisi hakea Englantiin..!?

ranskalainen eikä suomalainen järjestö. Suomessa asian hoiti Allianssi, jonka ranskalainen yhteistyökumppani kyllä taitaa olla jo täysi palvelijanvälitystoimisto. Ne ovat niitä kulttuurieroja...

En muistele kyseistä aikaa mitenkään hyvällä.

• reija
        palvelija kirjoitti:

ranskalainen eikä suomalainen järjestö. Suomessa asian hoiti Allianssi, jonka ranskalainen yhteistyökumppani kyllä taitaa olla jo täysi palvelijanvälitystoimisto. Ne ovat niitä kulttuurieroja...

En muistele kyseistä aikaa mitenkään hyvällä.

Voin tietty kommentoida tätä myöhemmin paremmin, mutta mulle perheen äiti sanoi, että kotitöitä ei tartte tehdä jos en halua. Mutta mun mielestä, kaikki perheen jäsenet hoitavat osuutensa kotitöistä.

• utelias

Etkö saanut sitten vaihtaa paikkaa vaikka halusit?
        Mitkä pitää sitten olla perusteet jotta paikkaa
        saa vaihtaa??
        Onko kenelläkään huonoja kokemuksia STS:n kautta
        mentäessä??

• au pair -99
        utelias kirjoitti:

Etkö saanut sitten vaihtaa paikkaa vaikka halusit?
        Mitkä pitää sitten olla perusteet jotta paikkaa
        saa vaihtaa??
        Onko kenelläkään huonoja kokemuksia STS:n kautta
        mentäessä??

Syitä voi olla monia, mutta aina perheenvaihto ei onnistu tai auta mitään. Itse aikanaan lähdin ekasta perheestäni ja jouduin ojasta allikkoon: toinen perhe oli vielä hankalampi (vähitellen selvisi, että heillä oli au paireja pyöritetty toisesta ovesta sisään ja toisesta ulos). Sieltä ei lähtö enää ollutkaan niin helppoa, etenkään, kun minut oli jo paikallisessa toimistossa leimattu "hankalaksi". Kas kun eka perhe edusti toimistontädin henk.koht. tuttuja.

Olin niiden kahden kuukauden jälkeen todella lyöty.

• Peppi

Oma aika oli todella painostavaa ja ahdistavaa,enkä todellakaan suosittele Au Pairiksi lähtöä kenellekään. Samat paskahommat joudut tekemään esimerkiksi jossain ravintolassa, mutta saat siitä enemmän palkkaa... Eikä tarvitse nuolla sinulle kodin suoneen ylimielisen pariskunnan persettä.

Au Pair on siis kotiapu: ojentaa auttavan kätensä kotitöihin eikä, niin kuin minä, ole vastuussa koko huushollin taloudesta. Ja sen lisäksi tee herrasväelle ruokaa. Miinuspuolena oli se, että olin todella hyvä näissä taloustöissä ja talon rouva mielellään nosti jalkansa ylös ja katseli BBC:tä.

Melkeinpä voisi sanoa että kadun todellakin lähtöäni Au Pairiksi sekä sitä että olin siellä 8 kuukautta... Ja aiai sitä hyökkäystä kun ilmoitin etten enää kestä olla täällä. Ei puhettakaan siitä että herrasväki olisi katsonut peiliin vaan syy oli minun. Ja ahkerana ihmisenä uskallan sanoa ettei näin ole.

Valitse paikkasi tarkkaan, äläkä missään tapauksessa mene perheeseen jossa on vastasyntynyt. Ikävä kyllä minä vietin 8 kuukautta elämästäni ihmisten kanssa, joita en enää ikinä halua tavata.

• sunny

Olitsä jonkun järjestön kautta, vai yksityisesti? Ja jos olit järjestön kautta, niin minkä? Missä maassa olit?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2551
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe