Maailman paras maasturi

autoilija17717

Mitkä ovat mielestänne maailman parhaat maasturit ?

37

9732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herra höhöö!

      No en mä mitään ny niin kauheesti niistä tiedä.

      Ainakin tollanen Mitsubishi L200 on mielestäni aika hyvä meneen maastossa ja sillä voi vetää taakkojakin, lisäksi kun se on avolava niin sitä voi kuormatakin.

      Hidas se kyllä on, mutta se onkin sellanen työkone paremminkin kuin auto.


      Toinen mun mielestä hyvä maasturi on Lada Niva. Tässä vasta maasturi kun ottaa hinnan huomioon. Tästä ei kyllä omaa kokemusta oo. Väitetty hyväksi maastossa ja ehkäpä sillä muuallakin pääsee ainakin jos osaa itse remontoida.

      Eivätkös Jeep ja Land Rover:in vanhat mallit oo myös klassikkoja ja käsitteitä. Ovat vaan Nivaa hinnakkaampia.

      • elikkä näin

        Jooo, ainakin uusi L200 on aika hyvä myös maastossa, pehmeämpi alusta paremmissa malleissa joustaakin ja lukkojakin löytyy, samoin luistonestoa, ja ei voi kyllä hitaaksi sitäkään enää sanoa.

        Yleensähän hyväksi maasturiksi todetaan mersun g, mutta itseasiassa G on erittäin heikko hinta/laatusuhteeltaan, ehkäpä huonoimpia siinä että paljonko maasturia saa tietyllä rahalla, sama pätee range roveriin ja täytyy todeta että uusi 200 sarjan land cruiserikin ainakin suomessa menee jo hiukan liikaa yli hinnaltaan. Sillä rahalla kun saa jo 2 - 4 muuta maasturia, jotka kuitenkin menevät maastossa lähes yhtä hyvin tai paremmin vakionakin.

        Land Roverin Defender on paljoooon G;tä järkevämpi hinnaltaan, mutta siinä taas on muita miinuksia, kuten kaikki epämukavuusjutut, ja onko luotettavuuskaan parhaimpia näissä roovereissa, ei ainakaan yleensä ole ollut.


      • maasturisti1
        elikkä näin kirjoitti:

        Jooo, ainakin uusi L200 on aika hyvä myös maastossa, pehmeämpi alusta paremmissa malleissa joustaakin ja lukkojakin löytyy, samoin luistonestoa, ja ei voi kyllä hitaaksi sitäkään enää sanoa.

        Yleensähän hyväksi maasturiksi todetaan mersun g, mutta itseasiassa G on erittäin heikko hinta/laatusuhteeltaan, ehkäpä huonoimpia siinä että paljonko maasturia saa tietyllä rahalla, sama pätee range roveriin ja täytyy todeta että uusi 200 sarjan land cruiserikin ainakin suomessa menee jo hiukan liikaa yli hinnaltaan. Sillä rahalla kun saa jo 2 - 4 muuta maasturia, jotka kuitenkin menevät maastossa lähes yhtä hyvin tai paremmin vakionakin.

        Land Roverin Defender on paljoooon G;tä järkevämpi hinnaltaan, mutta siinä taas on muita miinuksia, kuten kaikki epämukavuusjutut, ja onko luotettavuuskaan parhaimpia näissä roovereissa, ei ainakaan yleensä ole ollut.

        Land Rover
        Range Rover
        Land Cruiser
        Mersu G

        Eiköhän näistä löydy ilman sen suurempia selittelyjä


      • aika kaukana
        maasturisti1 kirjoitti:

        Land Rover
        Range Rover
        Land Cruiser
        Mersu G

        Eiköhän näistä löydy ilman sen suurempia selittelyjä

        Sillä hintaa kun ostat G mersun, saat vaikka 2 pajeroa tai lc120 sarjalaista ja niihin niin loistavat varusteet että parempia saa hakea.

        L200 Savanna on loistava.
        Jeew Wrangler
        Pajero
        Jeep Grand Cherokee


      • Joorrmaa
        aika kaukana kirjoitti:

        Sillä hintaa kun ostat G mersun, saat vaikka 2 pajeroa tai lc120 sarjalaista ja niihin niin loistavat varusteet että parempia saa hakea.

        L200 Savanna on loistava.
        Jeew Wrangler
        Pajero
        Jeep Grand Cherokee

        Noilta japanialaisilla ja ameriikan peleiltä pitäisi maastoajo kieltää ympäristösyistä, sen verta muovin palaa jää luontoon. Mutta kestopäällyste teillä varmaan ihan kivoja ajaa.


      • ei ole liikaa
        Joorrmaa kirjoitti:

        Noilta japanialaisilla ja ameriikan peleiltä pitäisi maastoajo kieltää ympäristösyistä, sen verta muovin palaa jää luontoon. Mutta kestopäällyste teillä varmaan ihan kivoja ajaa.

        Muoviahan on vain siellä missä se suojaa itse peltiä vaurioitumiselta, sehän vain antaa suojaa.

        G sarjassa on yhtä paljon muovia, enemmänkin, joten eipä sillä sinäänsä ole merkitystä.

        Tämä sinun kommenttisi oli järjetön ja huonosti perusteltu.


      • maasturisti1
        Joorrmaa kirjoitti:

        Noilta japanialaisilla ja ameriikan peleiltä pitäisi maastoajo kieltää ympäristösyistä, sen verta muovin palaa jää luontoon. Mutta kestopäällyste teillä varmaan ihan kivoja ajaa.

        Kerroppas mitä muovisia osia on esim.
        LC BJ40/42/45/75
        LC HJ60/61
        Range Vogue
        Defe 110


      • esihistoriaa
        maasturisti1 kirjoitti:

        Kerroppas mitä muovisia osia on esim.
        LC BJ40/42/45/75
        LC HJ60/61
        Range Vogue
        Defe 110

        Antiikkia antiikkia ? Tuon aikakauden autoille muovi ei ollut tyypillistä. Mutta kyllä ne tulee jäljet pelteihinkin, ei mitään eroa, eikä loppujen lopuksi ole halvempaa korjata. Nyky maastureissa on enemmän maavaraa.

        Vai että mitäkö ?

        Meneppäs www.landrover.fi ja katso range vogueta, kyllä on muovia, myös vanhassa on puskurit ja kaikki muovia vakiona ...


      • Jone
        esihistoriaa kirjoitti:

        Antiikkia antiikkia ? Tuon aikakauden autoille muovi ei ollut tyypillistä. Mutta kyllä ne tulee jäljet pelteihinkin, ei mitään eroa, eikä loppujen lopuksi ole halvempaa korjata. Nyky maastureissa on enemmän maavaraa.

        Vai että mitäkö ?

        Meneppäs www.landrover.fi ja katso range vogueta, kyllä on muovia, myös vanhassa on puskurit ja kaikki muovia vakiona ...

        Mikäkö paras maastoauto?
        Ostin uudistetun Defe 110 vähällä kokemuksella, mutta kyllä tuntuu maastokelpoiselta, ja ei ole muovitilpehööriä. Mukavuuskin riittää "äijäautoksi". Vahva ehdokas titteliin.

        Jone


    • muaasturit

      olliit Lant Rooverit 88 ja 109

    • maastureita

      Aika katupainotteisia ehdokkaita teillä. Minä listaan Volvo C303:n ja Pinzgauerin, lava-autoista Unimog. Jos maastossa meinataan ajella.

      • että noin

        Ja unimog on enemmän kuljetuskalustoa, sellaisia löytyy laajasti myös, mm. mitsulta, sisulta, ivecolta jne jne voisi luetella vaikka kuinka rajummankin luokan maastokuorma autoja.

        Ehdokkaasi ovat aika, heikkoja kaikessa muussa paitsi maastossa.


      • maastureita
        että noin kirjoitti:

        Ja unimog on enemmän kuljetuskalustoa, sellaisia löytyy laajasti myös, mm. mitsulta, sisulta, ivecolta jne jne voisi luetella vaikka kuinka rajummankin luokan maastokuorma autoja.

        Ehdokkaasi ovat aika, heikkoja kaikessa muussa paitsi maastossa.

        Niinpä, mutta mikä se sellainen maasturi on, jolla ei sitten maastossa pääsekään? Se on kompromissi ja kun tarpeeksi haetaan kompromissia, ollaankin katumaasturissa. Kysymys on maasturin määrittelystä viime kädessä. En minäkään matka-ajoja Volvo C303:lla mielelläni ajele, mutta enpä liioin kutsu nyky-Pajeroa maasturiksi.


      • Ponsse Ergo
        maastureita kirjoitti:

        Niinpä, mutta mikä se sellainen maasturi on, jolla ei sitten maastossa pääsekään? Se on kompromissi ja kun tarpeeksi haetaan kompromissia, ollaankin katumaasturissa. Kysymys on maasturin määrittelystä viime kädessä. En minäkään matka-ajoja Volvo C303:lla mielelläni ajele, mutta enpä liioin kutsu nyky-Pajeroa maasturiksi.

        No voihan sitä samalla mallilla tuumia vieläkin eteenpäin: neliveto-Valtralla pääsee vieläkin paremmin, mutta Ponsse pesee senkin.

        Eiköhän pysytä ihan omissa kategorioissaan, eikä sotketa maasturia ja unimogia vertailuissa...


      • ettäkö aivan näin
        maastureita kirjoitti:

        Niinpä, mutta mikä se sellainen maasturi on, jolla ei sitten maastossa pääsekään? Se on kompromissi ja kun tarpeeksi haetaan kompromissia, ollaankin katumaasturissa. Kysymys on maasturin määrittelystä viime kädessä. En minäkään matka-ajoja Volvo C303:lla mielelläni ajele, mutta enpä liioin kutsu nyky-Pajeroa maasturiksi.

        Eihän sellainen maasturi mikään olekkaan jolla ei edes maastoon pääse, mutta kukas on väittänyt ettei nyky maastureilla maastossa pääse?. Nykymaastureilla pääsee PAREMMIN kuin edeltäjillään vakiona, se on fakta. Nykypajerossa on paaljon maasturia. Joustovarat kallistuksenvakaajat irrotettuna n.60cm, lukot keskellä ja takana, sekä etuakselilla luistonesto korvaa 100% lukon ja muuallakin silloin kun lukot eivät ole kytkettynä. Vettäkin se sietää ilman snorkkelia konepellin reunaan asti. Ja muualla niitä käytetään paljon nimenomaan maastokäytössä, myös harrastelijat ostavat ja rakentavat niitä maastokäyttöä silmällä pitäen jo uutena. Nyky pajerostakin löytyy siis kaikki maasturille tyypilliset ominaisuudet, ja myös käytännössä se menee erittäin hyvin vakiona, maastokuviorenkailla menee jo loistavasti.

        Kysymys oli mikä on paras maasturi ? Siinä toki otetaan huomioon se että maastossa pitää päästä hyvin, mutta on muillakin ominaisuuksilla tottakai merkitystä, koska puhuttiin maasturista yleensä. C303:n ainut hyvä ominaisuus on maasto-ominaisuudet, mutta muuten se on: ruma(makuasia), teknisesti vanha, tehoton, epämukava ja listaa voisi toki jatkaa.


      • mieltä
        Ponsse Ergo kirjoitti:

        No voihan sitä samalla mallilla tuumia vieläkin eteenpäin: neliveto-Valtralla pääsee vieläkin paremmin, mutta Ponsse pesee senkin.

        Eiköhän pysytä ihan omissa kategorioissaan, eikä sotketa maasturia ja unimogia vertailuissa...

        Unimogit ja armejan erilaiset kuljetus ajoneuvot kuten C303, eivät ole maastureita. Vaan maastokuorma-autoja, maastopakettiautoja...


      • maasturisti1
        ettäkö aivan näin kirjoitti:

        Eihän sellainen maasturi mikään olekkaan jolla ei edes maastoon pääse, mutta kukas on väittänyt ettei nyky maastureilla maastossa pääse?. Nykymaastureilla pääsee PAREMMIN kuin edeltäjillään vakiona, se on fakta. Nykypajerossa on paaljon maasturia. Joustovarat kallistuksenvakaajat irrotettuna n.60cm, lukot keskellä ja takana, sekä etuakselilla luistonesto korvaa 100% lukon ja muuallakin silloin kun lukot eivät ole kytkettynä. Vettäkin se sietää ilman snorkkelia konepellin reunaan asti. Ja muualla niitä käytetään paljon nimenomaan maastokäytössä, myös harrastelijat ostavat ja rakentavat niitä maastokäyttöä silmällä pitäen jo uutena. Nyky pajerostakin löytyy siis kaikki maasturille tyypilliset ominaisuudet, ja myös käytännössä se menee erittäin hyvin vakiona, maastokuviorenkailla menee jo loistavasti.

        Kysymys oli mikä on paras maasturi ? Siinä toki otetaan huomioon se että maastossa pitää päästä hyvin, mutta on muillakin ominaisuuksilla tottakai merkitystä, koska puhuttiin maasturista yleensä. C303:n ainut hyvä ominaisuus on maasto-ominaisuudet, mutta muuten se on: ruma(makuasia), teknisesti vanha, tehoton, epämukava ja listaa voisi toki jatkaa.

        Jos kysytään että mikä on paras maasturi niin silloin kaikki muu kuin etenemiskyky maastossa on toisarvoista.Tajuatko.
        Miksi näitä NYKYMAASTUREITA ei näy missään safareilla/tapahtumissa,olis hienoa ottaa mittaa jonkun uuden pajeron kanssa vaikkapa BJ40:sellä esim. ensiasennusrenkailla.
        Noi nyky"maasturit"on selkeesti tehty kompromissikamppeiksi.
        nillä voi vetää motarilla vallan zhaatanan lujaa hesalaisesta osakkeesta leville skimbaamaan sukset katolla.
        Enpä tiedä yhtään heppua kuka olis osatanu uuden pajeron safarikamppeeksi,vanhoja pajeroita olen kyllä nähnyt.
        Epäilen kyllä uuden pajen joustoja,että 60cm.eturengasta ylös enneko takunen keventää???


      • maastureita
        ettäkö aivan näin kirjoitti:

        Eihän sellainen maasturi mikään olekkaan jolla ei edes maastoon pääse, mutta kukas on väittänyt ettei nyky maastureilla maastossa pääse?. Nykymaastureilla pääsee PAREMMIN kuin edeltäjillään vakiona, se on fakta. Nykypajerossa on paaljon maasturia. Joustovarat kallistuksenvakaajat irrotettuna n.60cm, lukot keskellä ja takana, sekä etuakselilla luistonesto korvaa 100% lukon ja muuallakin silloin kun lukot eivät ole kytkettynä. Vettäkin se sietää ilman snorkkelia konepellin reunaan asti. Ja muualla niitä käytetään paljon nimenomaan maastokäytössä, myös harrastelijat ostavat ja rakentavat niitä maastokäyttöä silmällä pitäen jo uutena. Nyky pajerostakin löytyy siis kaikki maasturille tyypilliset ominaisuudet, ja myös käytännössä se menee erittäin hyvin vakiona, maastokuviorenkailla menee jo loistavasti.

        Kysymys oli mikä on paras maasturi ? Siinä toki otetaan huomioon se että maastossa pitää päästä hyvin, mutta on muillakin ominaisuuksilla tottakai merkitystä, koska puhuttiin maasturista yleensä. C303:n ainut hyvä ominaisuus on maasto-ominaisuudet, mutta muuten se on: ruma(makuasia), teknisesti vanha, tehoton, epämukava ja listaa voisi toki jatkaa.

        Oho, mä en tiennytkään että maastopakettiauto on eri juttu kuin maasturi. Maastokuorma-autolla ymmärrän jonkun Masi-Sisun yms. Ja Pajerofanikin kirjoittaa että harrastajat ostavat ja RAKENTAVAT niitä maastokäyttöön. Justjoo.
        Offroad -jengi ei ajele millään kaupanhyllymaastureilla. Rakentelu on eri juttu. Eikä luistonestot mitään lukkoja korvaa. Vai miksi G-mersussa on lukot, vaan kuka sitä herramersua raaskii maastoon viedä raavittavaksi. Mutta jos puhutaan huonojen teiden autoista, niin silloin riittää CR-v...=)


      • ne joilla
        maastureita kirjoitti:

        Oho, mä en tiennytkään että maastopakettiauto on eri juttu kuin maasturi. Maastokuorma-autolla ymmärrän jonkun Masi-Sisun yms. Ja Pajerofanikin kirjoittaa että harrastajat ostavat ja RAKENTAVAT niitä maastokäyttöön. Justjoo.
        Offroad -jengi ei ajele millään kaupanhyllymaastureilla. Rakentelu on eri juttu. Eikä luistonestot mitään lukkoja korvaa. Vai miksi G-mersussa on lukot, vaan kuka sitä herramersua raaskii maastoon viedä raavittavaksi. Mutta jos puhutaan huonojen teiden autoista, niin silloin riittää CR-v...=)

        Noin puhuu ne joilla ei ole rahaa kyseisiin kamppeisiin ... . Minkä takia niihin sitten laitetaan lukkoja, luistonestoa, maavaraa, panssaria, nelivetoa jne. jos sillä ei olisi mitään merkitystä ? Se on eri joku CRV, jossa näitä asioita ei ole, mutta esim. pajerosta ja land cruiserista ne löytyy hyvin pitkälti, ja niissä on nämä asiat tehtaalla huomoitu hyvin ...

        Ei suomessa kylläkään rakenneta, joo pitää paikkaansa, mutta muualla, uudetkin maasturit ovat maastokäytössä, koska hinta on kohtuullinen toisin kuin täällä. Esimerkiksi australia.

        Miksi hyvä luistonesto ei voisi korvata lukkoa, esitä JÄRKEVÄ perustelu, äläkä mitään lällyslässynläätä, luistonestohan on aivan yksinkertainen järkevä järjestelmä, siinä missä lukkokkin. Eikä lukoista ole luovuttu kokonaan, esim mituissa niitä on takana ja keskellä. G mersuun laitetaan lukkoja, koska on eräitä jotka eivät luota nykytekniikkaan vaikka asia sillä onnistuisi yhtä hyvin.

        Offroadjenginkin lähtökohta on yleensä vakiomaasturi, mikäs muukaan ?


      • kun maasturi on auto
        maasturisti1 kirjoitti:

        Jos kysytään että mikä on paras maasturi niin silloin kaikki muu kuin etenemiskyky maastossa on toisarvoista.Tajuatko.
        Miksi näitä NYKYMAASTUREITA ei näy missään safareilla/tapahtumissa,olis hienoa ottaa mittaa jonkun uuden pajeron kanssa vaikkapa BJ40:sellä esim. ensiasennusrenkailla.
        Noi nyky"maasturit"on selkeesti tehty kompromissikamppeiksi.
        nillä voi vetää motarilla vallan zhaatanan lujaa hesalaisesta osakkeesta leville skimbaamaan sukset katolla.
        Enpä tiedä yhtään heppua kuka olis osatanu uuden pajeron safarikamppeeksi,vanhoja pajeroita olen kyllä nähnyt.
        Epäilen kyllä uuden pajen joustoja,että 60cm.eturengasta ylös enneko takunen keventää???

        Maasturihan on auto, maasto ominaisuuksillakin on suuri merkitys, mutta on muullakin erittäin paljon merkitystä, se on eri asia jos OLISI kysytty että mikä on paras maasturi etenemiskyvyltään. Niin ei kysytty, joten muillakin asioilla ON väistämättä merkitystä. Kyllähän mönkijäkin, tai traktori minkä tahansa maasturin voittaa, mutta kun se ei kuulu tähän.

        Nykyään on vain niin kovat vaatimukset sille että maasturi menee myös maantiellä hvyin, ettei käy kuten land roverille, että pyörähti ympäri saksalaisessa testissä. Jos sellainen kävisi esim. pajerolle tai land cruiserille, kyllä taatusti vaikuttaisi myyntiin vähentävästi, koska nykyään auton ostajat hakevat myös turvallisuutta. Samoin kiinalainen landwind sai lähdöt kun ei läpäissyt turvallisuus normeja. Ei se ole niin yksinkertainen juttu, tuskin nykyään enää edes bj40:en tyylistä autoa voisi tuoda eurooppaan uutena, törmäystesti tulos olisi todennäköisesti aika heikko.

        Joustot olivat australialaisen testaamia, eli alustasta oli poistettu silloin mm. kallistuksenvakaajaat edestä ja takaa ja olikohan siinä vielä jotain pientä vastaavaa. Joka tapauksessa joustot lisääntyivät huomattavasti. Joustaahan ranget, uusi land cruiser V8 ja discoverykin juuri tuon 50-65cm, ei se ole mikään harvinaisuus ja luettelostani on erillisjousitettuja kuitenkin 2.

        En minäkään suomessa tiedä ketään rakentelijaa, mutta puhuin yleensä, esimerkiksi australiassa ei ole yhtään harvinaista että uutta maasturia laitetaan maastoajoa silmälläpitäen. Myös ranskassa, italiassa, slovakiassa, islannissa ja muualla euroopassa on paljonkin. Suomessa kun ei uusia maastureita rakenneta eikä käytetä muutenkaan siihen mihin ne on tehty sattuneesta syystä.


      • 4x4 Magazine
        maasturisti1 kirjoitti:

        Jos kysytään että mikä on paras maasturi niin silloin kaikki muu kuin etenemiskyky maastossa on toisarvoista.Tajuatko.
        Miksi näitä NYKYMAASTUREITA ei näy missään safareilla/tapahtumissa,olis hienoa ottaa mittaa jonkun uuden pajeron kanssa vaikkapa BJ40:sellä esim. ensiasennusrenkailla.
        Noi nyky"maasturit"on selkeesti tehty kompromissikamppeiksi.
        nillä voi vetää motarilla vallan zhaatanan lujaa hesalaisesta osakkeesta leville skimbaamaan sukset katolla.
        Enpä tiedä yhtään heppua kuka olis osatanu uuden pajeron safarikamppeeksi,vanhoja pajeroita olen kyllä nähnyt.
        Epäilen kyllä uuden pajen joustoja,että 60cm.eturengasta ylös enneko takunen keventää???

        Australian 4x4 Magazine kyllä valitsi pajeron viime vuonna vuoden parhaaksi maastoautoksi, ja siinä testissä ajetaan nimenomaan maastoajoa, ja sillä miten siellä selviää on testissä suuri merkitys. Mutta myös muilla asioilla on merkitystä.

        Testissä oli myös mm. 2 land cruisria, land rovereita, mersuja ja vaikka mitä muita autoja.


      • pelkät
        maastureita kirjoitti:

        Oho, mä en tiennytkään että maastopakettiauto on eri juttu kuin maasturi. Maastokuorma-autolla ymmärrän jonkun Masi-Sisun yms. Ja Pajerofanikin kirjoittaa että harrastajat ostavat ja RAKENTAVAT niitä maastokäyttöön. Justjoo.
        Offroad -jengi ei ajele millään kaupanhyllymaastureilla. Rakentelu on eri juttu. Eikä luistonestot mitään lukkoja korvaa. Vai miksi G-mersussa on lukot, vaan kuka sitä herramersua raaskii maastoon viedä raavittavaksi. Mutta jos puhutaan huonojen teiden autoista, niin silloin riittää CR-v...=)

        Jos pelkät maasto ominaisuudet huomioidaan, niin tässä on:

        Jeep Wrangler Rubicon.

        Vakiona on edessä ja takana lukot, 32" MT renkaat, 4:1 jakovaihteisto, irrotettavat kallistuksenvakaajat jäykissä akseleissa. Tämä kyllä voittaa C303:et ja BJ:t . . .


      • maastureita
        ne joilla kirjoitti:

        Noin puhuu ne joilla ei ole rahaa kyseisiin kamppeisiin ... . Minkä takia niihin sitten laitetaan lukkoja, luistonestoa, maavaraa, panssaria, nelivetoa jne. jos sillä ei olisi mitään merkitystä ? Se on eri joku CRV, jossa näitä asioita ei ole, mutta esim. pajerosta ja land cruiserista ne löytyy hyvin pitkälti, ja niissä on nämä asiat tehtaalla huomoitu hyvin ...

        Ei suomessa kylläkään rakenneta, joo pitää paikkaansa, mutta muualla, uudetkin maasturit ovat maastokäytössä, koska hinta on kohtuullinen toisin kuin täällä. Esimerkiksi australia.

        Miksi hyvä luistonesto ei voisi korvata lukkoa, esitä JÄRKEVÄ perustelu, äläkä mitään lällyslässynläätä, luistonestohan on aivan yksinkertainen järkevä järjestelmä, siinä missä lukkokkin. Eikä lukoista ole luovuttu kokonaan, esim mituissa niitä on takana ja keskellä. G mersuun laitetaan lukkoja, koska on eräitä jotka eivät luota nykytekniikkaan vaikka asia sillä onnistuisi yhtä hyvin.

        Offroadjenginkin lähtökohta on yleensä vakiomaasturi, mikäs muukaan ?

        Älä sinä tähän rahoja vedä. Kai tiedät milloin maito on hapanta vaikket olekaan lehmä? Luistonesto toimii henkilöautossa suhteellisen hyvin joskin saattaa joskus pysäyttää etenemisen jarrutteluun esim. lumipöperöisessä ylämäessä. Maasturissa luistoneston toimivuudesta kaikissa olosuhteissa ei ole varmuutata. Lukko on päällä tai ei ole.
        Tässä keskustelussa lässytetään, koska maasturi- sanaa on alettu käyttää sellaisessa merkityksessä jota sillä se ei ole. Oikeasti maastossa ajellaan ihan eri autoilla kuin niillä joilla mennään mukavasti maantiellä. Rumuus/kauneusjutut eivät kuulu asiaan senkään vertaa.


      • että näin
        maastureita kirjoitti:

        Älä sinä tähän rahoja vedä. Kai tiedät milloin maito on hapanta vaikket olekaan lehmä? Luistonesto toimii henkilöautossa suhteellisen hyvin joskin saattaa joskus pysäyttää etenemisen jarrutteluun esim. lumipöperöisessä ylämäessä. Maasturissa luistoneston toimivuudesta kaikissa olosuhteissa ei ole varmuutata. Lukko on päällä tai ei ole.
        Tässä keskustelussa lässytetään, koska maasturi- sanaa on alettu käyttää sellaisessa merkityksessä jota sillä se ei ole. Oikeasti maastossa ajellaan ihan eri autoilla kuin niillä joilla mennään mukavasti maantiellä. Rumuus/kauneusjutut eivät kuulu asiaan senkään vertaa.

        Viestisi oli aika ylimieliseen sävyyn kirjoitettu ja ei totuutta lähellä . . .

        Uusi vakio pajero vs RAKENNETTU land cruiser 70 sarjalainen.

        Mitsu
        http://www.youtube.com/watch?v=bg4RA0hJwjo
        Toyota
        http://www.youtube.com/watch?v=04pMriaV8tA

        Mites tojolle noin kävi ? Eikö tuo ole niitä "maastureita", jäykät akselit jne löytyy ? hahah. Kyllä nykyäänkin tehdään hyviä maastureita, ei siitä mihinkään pääse.

        Nykymaastureissa neliveto on selvästi kehittyneempi kuin vanhoissa, se on fakta että sillä saadaan parempi pito. Maavara on oikeissa maastureissa pysynyt kyllä suunnilleen ennallaan. Painoa on tullut hieman lisää joihinkin maastureihin mikä on ehdottomasti maasturissa miinusta, mutta kehittyneempi neliveto kuittaa tämän. Kyllä totuus on se, että nykyään pystytään tekemään auto joka on hyvä maastossa, mutta selviää silti tiellä.


      • sen verran
        maastureita kirjoitti:

        Älä sinä tähän rahoja vedä. Kai tiedät milloin maito on hapanta vaikket olekaan lehmä? Luistonesto toimii henkilöautossa suhteellisen hyvin joskin saattaa joskus pysäyttää etenemisen jarrutteluun esim. lumipöperöisessä ylämäessä. Maasturissa luistoneston toimivuudesta kaikissa olosuhteissa ei ole varmuutata. Lukko on päällä tai ei ole.
        Tässä keskustelussa lässytetään, koska maasturi- sanaa on alettu käyttää sellaisessa merkityksessä jota sillä se ei ole. Oikeasti maastossa ajellaan ihan eri autoilla kuin niillä joilla mennään mukavasti maantiellä. Rumuus/kauneusjutut eivät kuulu asiaan senkään vertaa.

        No joo, ei se aina, pitää paikkaansa. Mutta on nykyään luistonestot maastureissa kyllä erittäin kehittyneitä, citymaastureissa ja henkilöautoissa on haitallisia luistonestoja, joista sinä puhuit. Ajonvakautus on maasturissa se joka voi pysäyttää, sen voi kuitenkin kaikissa nykymaastureissa kytkeä pois. Mutta luistonestot/pidonhallintajärjestelmät ei pysäytä, ne vain hidastaa toista pyörää sen verran että toisellekkin menisi voimaa. Silti lukkoja ei ole korvattu esimerkiksi pajerossa kokonaan, vaan takana on edelleen kytkettävä lukko. Vain etuakseli on täysin luistoneston varainen, joka ei ole huono juttu. Luistonestot voivat myös rajoittaa moottorilta tulevaa liika voimaa ja estää autoa yleensä sutimasta huonolla alustalla ja lähtemään liikkeelle kaivamatta, toki voihan sen taitava tehdä ilman mitään apulaitteita. Kyllä se pito mikä luistonestojen ja lukkojen yhteisvaikutuksella saadaan on erinomainen, varmasti on vielä varaa kehittää, mutta kyllä se vanhan akselilukottoman voittaa milloin tahansa. Ja senkin jos on vain lukko toisella akselilla. Enemmän nykymaastureissa on oltu huolissaan joustovaroista ja maavarasta. Joustovarat ovat useissa maastureissa suurentuneet, koska nykytekniikka mahdollistaa sen, että maantiellä auto ei silti kallistele, muttta maastossa alusta joustaa loistavasti, hyvä esimerkki land cruiserin uusi alusta, 625 mm joustovaraa vakiona. Se on saatu kallistuksenvakaimiin liittyvillä systeemeillä, land rovereissa on myös samantyylisiä systeemejä ollut sekä ilmajousitusta. Maavara, on pysynyt ennallaan, parantunut ja joissain tapauksissa huonontunut.


      • maastureita
        että näin kirjoitti:

        Viestisi oli aika ylimieliseen sävyyn kirjoitettu ja ei totuutta lähellä . . .

        Uusi vakio pajero vs RAKENNETTU land cruiser 70 sarjalainen.

        Mitsu
        http://www.youtube.com/watch?v=bg4RA0hJwjo
        Toyota
        http://www.youtube.com/watch?v=04pMriaV8tA

        Mites tojolle noin kävi ? Eikö tuo ole niitä "maastureita", jäykät akselit jne löytyy ? hahah. Kyllä nykyäänkin tehdään hyviä maastureita, ei siitä mihinkään pääse.

        Nykymaastureissa neliveto on selvästi kehittyneempi kuin vanhoissa, se on fakta että sillä saadaan parempi pito. Maavara on oikeissa maastureissa pysynyt kyllä suunnilleen ennallaan. Painoa on tullut hieman lisää joihinkin maastureihin mikä on ehdottomasti maasturissa miinusta, mutta kehittyneempi neliveto kuittaa tämän. Kyllä totuus on se, että nykyään pystytään tekemään auto joka on hyvä maastossa, mutta selviää silti tiellä.

        Video todisti vain sen, että tojokuskin rengas ei pitänyt eikö jätkä muutenkaan osannut oikein ajaa.
        Kehittyneempi neliveto? Maantietä varten kyllä, maastoajoon ei välttämättä. Vai miksi mersuisa on edelleen lukot?


      • neliveto...
        maastureita kirjoitti:

        Video todisti vain sen, että tojokuskin rengas ei pitänyt eikö jätkä muutenkaan osannut oikein ajaa.
        Kehittyneempi neliveto? Maantietä varten kyllä, maastoajoon ei välttämättä. Vai miksi mersuisa on edelleen lukot?

        Maantieajoonkin ja etenkin maastoajoon.

        Mitsussahan on myös edelleen lukot, itseasiassa mitsuun on tullut lisää lukkoja sitten 80-luvun, keskellä JA takana on kytkettävä 100% tasauspyörästön lukko. Edessä luistonesto ja takana silloin kun lukko ei ole päällä.

        Video todisti sen etteivät uudetkaan maasturit ole ollenkaan huonoja maastossa, nelivetonsa puolesta päinvastoin. Pajerossakin on kaikki maastovalmiudet ainoastaan kasvaneet/parantuneet uusien mallien myötä.


      • syykin
        että näin kirjoitti:

        Viestisi oli aika ylimieliseen sävyyn kirjoitettu ja ei totuutta lähellä . . .

        Uusi vakio pajero vs RAKENNETTU land cruiser 70 sarjalainen.

        Mitsu
        http://www.youtube.com/watch?v=bg4RA0hJwjo
        Toyota
        http://www.youtube.com/watch?v=04pMriaV8tA

        Mites tojolle noin kävi ? Eikö tuo ole niitä "maastureita", jäykät akselit jne löytyy ? hahah. Kyllä nykyäänkin tehdään hyviä maastureita, ei siitä mihinkään pääse.

        Nykymaastureissa neliveto on selvästi kehittyneempi kuin vanhoissa, se on fakta että sillä saadaan parempi pito. Maavara on oikeissa maastureissa pysynyt kyllä suunnilleen ennallaan. Painoa on tullut hieman lisää joihinkin maastureihin mikä on ehdottomasti maasturissa miinusta, mutta kehittyneempi neliveto kuittaa tämän. Kyllä totuus on se, että nykyään pystytään tekemään auto joka on hyvä maastossa, mutta selviää silti tiellä.

        miksei netti/esiteoffareita sfareilla näy. Mitä luulet käyvän jos mitsu tuliskin vasta LJ jälkeen??


      • ole...
        syykin kirjoitti:

        miksei netti/esiteoffareita sfareilla näy. Mitä luulet käyvän jos mitsu tuliskin vasta LJ jälkeen??

        Ei suomessa ole tarpeeksi uusia maasturisteja jotka ovat kiinnostuneita myös offroadista, ei niitä safareilla näy. Mutta ei se tarkoita että eikö uudella maasturilla pääsisi.

        Uudet maasturit ei pätkän vertaa häpeä vanhoillekkaan maastossa. Ainoastaan ehkä toyota on ottanut takapakkia, muut päinvastoin.

        Huomioi, että LJ:tä/70 sarjalaista oli selvästi laitettu, mitsu oli vakio, vieläpä katurenkailla jotka ovat kyllä onnettomat tuollaisessa sössössä. Mutta mitsussa on erillisjousitus, joka on jäykkää akselia parempi pehmeällä siinä mielessä että vaikka maa katoaakin, ei akseli jää kantamaan, eikä vastustamaan samalla tavalla.


      • myös auto
        maasturisti1 kirjoitti:

        Jos kysytään että mikä on paras maasturi niin silloin kaikki muu kuin etenemiskyky maastossa on toisarvoista.Tajuatko.
        Miksi näitä NYKYMAASTUREITA ei näy missään safareilla/tapahtumissa,olis hienoa ottaa mittaa jonkun uuden pajeron kanssa vaikkapa BJ40:sellä esim. ensiasennusrenkailla.
        Noi nyky"maasturit"on selkeesti tehty kompromissikamppeiksi.
        nillä voi vetää motarilla vallan zhaatanan lujaa hesalaisesta osakkeesta leville skimbaamaan sukset katolla.
        Enpä tiedä yhtään heppua kuka olis osatanu uuden pajeron safarikamppeeksi,vanhoja pajeroita olen kyllä nähnyt.
        Epäilen kyllä uuden pajen joustoja,että 60cm.eturengasta ylös enneko takunen keventää???

        Et ole vissiin ymmärtänyt tämän auto luokan ideaa, PELKKÄÄN maastossa etenemiseen on paaaaljoon etevämpiäkin laitteita kuin 4 pyöräinen auto.

        Maasturi = Maastoauto

        Paras maasturi on se joka on paras kompromissi maantie ja maasto ominaisuuksia samassa paketissa. Maasturin yksi ominaisuus on nimenomaan se että se on kuin tavallinen auto maantiellä, eli menee helposti maantiellä maantienopeuksia ja kohtuullisen mukavastikkin. Maastossa sen täytyy myös olla etevä.

        100% Maastoon on erikseen teloilla ja muilla kulkevat vastaavilla vehkeet jotka menevät siellä minne vain voittaen maasturin missä tahansa, mutta ovat maantiellä huonoja, hitaita ja epämukavia.

        100% Maantielle on henkilöautot.

        Maasturi on 50% - 50% molempia samassa paketissa, joten tottakai molemmat ominaisuudet merkitsevät. Ne on eri vehkeet joissa ainoastaan maasto ominaisuudet merkitsevät. Mutta möys muut ominaisuudet merkitsevät; luotettavuus jne.


    • Vboy

      Parhaat maasturit tulevat Venäjältä tai oikeastaan tulivat Neuvostoliitosta Lada Niva ja Uaz

    • xnsga

      faf

      • Met Suri

        kun maastureita alko tulla kuvioihin. Taitaa olla autojobbareita osa keskustelijoista kun ovat fanattisia jolle merkille ja saavat riidan asiasta jos toisesta. Itsellä neljä maasturia, jokaisella oma käyttötarkoitus. kaikki vanhoja paskoja, eri merkkiä, mutta toimivat kun huoltaa ja pitää hyvin. Niva käy vaan metsässä, perheen pienin. Hilux vaan stadis, sekä matkaajoo kun on edullisin kahdestaan ja on naku niin ja paras maali. Wagoner kun lähdetään porukalla kalaan tai johkin josta ei tiedä onko teitä vai ei ja koska on tilavin. Chevy Cheyennellä lekitään talvella joskus poikien kaa lumessa jos sitä on, ei aikoihin tääl eteläs paisi nyt mut liian vähä,koska se on suurin ja isoimmat renkaat 40ins että myös vahvin. Sillä käydään myös kesällä uimassa ja haetaan saunakaljat että ihmiset näkee vielä tälläsiä on olemassa. Siitä onks täs järkee en kommentoi, moni kyllä, Yhden esim, Rangen hinnalla saisin viel samanlaisen satsin tai kaks ja vak,& bensat päälle,en vaihtas noita uuteen,mitäs sit tekisin, eihän sitä uskaltas ku vahata tallis mis on tasalämpö jos sitäkään. Ymmärän hyvin miksei safareilla tai metsäs näy uusii maastureita, mitä järkee kolhii ja rikkoo uutta autoo. niillä pitääkin ajaa ekat 10-15v. teillä, kaupungeissa ja korkeintaan mökkipoluilla varovasti. Näistä autoista tulee jonain päivänä meidän harraste offareiden rakentelu aihioita ja saavat uuden elämän, ei välttämättä parempaa mut ainakin erillaisen, kun lentää nuhjautunt sisusta tallin nurkkaan, tulee uutta iskarii ja jousta, isommat tossut ehki uus väri pintaan ja muutakin pientä laihdutuskuurii yms yms. et pitäkäähän hyvää huolta niistä, massaukset kunnossa ja hyvät ögelit siitä se maasturikin tykkää. Aipa niin se kysymys mikäkö on paras maasturi mielestäni se jolla sillä hetkellä ajelee, onhan uudella maasturilla hieno ja kähee ajella, mutta eiköhän nekin saa luonnetta vasta iän kolhujen ja rakentelun myötä. Hyvää Joulun odotusta ja mukavia kuusenhaku reissuja tv. Met Suri


    • offrouderi

      LADA NIVA
      UAZ
      GAZ
      Jeep

      Muut on säkkejä.

      • JK Rubicon

        Eiköhän hinta ole se merkittävin syy, miksi Nivan voi metsään viedä - sitä ei tarvitse tuoda sieltä takaisin.

        Avoimet etu- ja takaperät sekä erillisjousitettu keula eivät ole vakavasti otettavan maastoajoneuvon ominaisuuksia.


    • offrouderi

      Hummeri se sinne metsään jäi... Niva sieltä takaisin tuli. Mieti sinä niitä jousutiksia vaan.

      • JK Rubicon

        Onhan Nivassa se, että rahaa jää jäljelle vaikka asentais kunnon lukot. Sen jälkeen Niva pesee mennen tullen kaiken näköset land cruiserit.

        Hummerilla pääse nyt sinne metsäänkään kuin Jeepin vetämänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      183
      1418
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      28
      1127
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1113
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1064
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      937
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      902
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      130
      885
    8. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      99
      870
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      865
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      858
    Aihe