Eli, olin hampaiden röntgen kuvauksessa, mitä kaikkea siitä saadaan selville? (tulehdukset,riejät?)
Asioin kunnallisella puolella, jossa tiedettävästi kauheet jonot! Edellisetä kerrasta tosi monta vuotta kun ollut hammaslääkärissä aikasemmin, ja pääsin sitten yhden hampaan juurihoitoon ikäänkuin jonon ohi koska se oli kiireinen tapaus. Ongelmia on monissa hampaissa, mutta eihän lääkäri niitä katsonu kun juurihoito oli etusijalla. Seuraava aika tuossa kesällä jollon saan lopullisen paikan juurihoidettuun hampaaseen, ja pitäisi sinnitellä muiden hampaiden kanssa sinne asti ja pitempäänkin.
Asia 1. Mun hampaita siis ei ole tutkittu,
muutakun lääkärin katsoman röntgen kuvan mukaan siis ei ole mitään täysin akuuttia juttua. Mutta, ainakin mun 3 alimmaista poskihammasta heiluvat pikkasen, ja se huolestuttaa mua suuresti ja mielestäni se olisi sellanen juttu joka vaatisi selvitystä nopeastikin? juurien ei ainakaan pitäisi olla murtuneita (kai sellanen oltaisiin kerrottu?) mutta jos onkin vaikka pitkälle edennyttä parodontiittia, näkyykö se röntgenkuvissa?
mitä kaikkea rtg kuvauksesta näkee?
4
897
Vastaukset
- Skäbä
Kerran kuvattiin katkenneen hampaan juuren olemassaolo. Kerran tutkittiin ovatko viisaudenhampaat alkaneet kehittyä.
Kerran etsittiin kasvainta, joka löytyikin. Viimeksi kuvattiin leukaluuhun istutettuja implantteja (jonkinlaisia metallipiikkejä ja niiden luutumista). Niihin tullaan kiinnittämään uusi hammasproteesi.
Sellaista kaikkea näkevät niistä kuvista. - Niistä..
Näkee melkeinpäs kaiken:
-Karieksen, onko syvä vai pieni
-Alkavat kariekset, joskus kuitenkin paremmin näkyy suussa
-Näkee missä leukaluun raja kulkee eli onko parodontiittia vai ei
-Näkee kasvaimet, jos on suun alueella, näkyy hyvin myös poskiontelot - joku vain
Riippuu vähän, millaiset kuvat/kuva otetaan, kuinka laajalti näkee. Hampaan rtg-kuvasta näkee mm. ientaskut, reiät, paikkaylimäärät, tulehduspesäkkeet. Kuva otetaan yleensä posken suunnasta, joten esim. sisäpinnan ientaskut eivät tässä näy. Karkeasti ottaen kuvista näkee melkoisen paljon, mutta se on aina riippuvainen kuvaussuunnasta ja kuvauskohteesta...
- Yks vaan
Tässä pari suurta koko hampaiston panoraamakuvaa:
http://www.uku.fi/klrad/opetuskuvasto/knk/kuvat/r11x08.jpg
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Ortopantomogram.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809