Nyt tarvitaan hyviä neuvoja.

pieni.enkuliini

Mulla on ennen ollut nuorempana tosi paha ientulehdus ja siihen on tuolloin käytetty kaikki mahdolliset konstit. Ientulehdus nuorena parani kun aloin sitä hoitamaan, mutta nyt sitten 2-3 vuotta sitten sama ongelma tuli taas esiin. Nykyään harjaan hyvin hampaani, puhdistan hammasvälit ja ientulehduksenkin olen saanut hallintaan. Kysymyksiä mulla olisi nyt runsaasti että saisin valkaistua hampaani takaisin kauniiksi ja valkoisiksi. Rahaa yksityisillä ravaamiseen en aio tuhlata kun minulla on valkaisuihin sopivat aineet täällä jo valmiina odottamassa, käytän karbamidiperoksiidia, muottien kera.

Minulla on pysähtynyt reiän alku hampaan ja ikenen juuressa, miten saan sen kohdan taas valkoiseksi? Sen kasvu on pysähtynyt, mutta tilalla on tummahko jälki, mitä tuolle voi tehdä? Lähteekö hiomalla saman väriseksi kuin muut hampaat? Vai mitä voi tehdä?
Minulla on myös lisäksi toisessa hampaassa paikka joka on ajan mukaan kellastunut, auttaako jos vaihtaa uuden paikan tilalle vai selviääkö pienemmällä vaivalla?
Mitä on hammaskivi? Ja onko se huono asia, jos on sitä? Onko hammaskivi sama asia kuin karies? :/

Tyhmiä kysymyksiä varmasti, mutta en tiedä näistä juuri mitään. Valkaisusta sen sijaan ei tarvitse valistaa :)

Mulla on hammaslääkärille aika perjantaiksi joten olisi hyvä tietää näistä asioista ennen sitä, niin tiedän itsekin vähän mistä on kyse. Hammmaslääkäreillä on nykyään niin kauhea kiire että kysyn siksi teiltä nyt näitä neuvoja. :)

5

2493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Uksia

Itse en valkaisi,mikäli oot nuori,poltat,juot kahvia/teetä/punaiviiniä, sinulla on alkava reikä ja hammaskiveä, sekä ientulehdusta.

Hampaat tummuvat vielä vanhemmiten eli jos olet nuori saat valkaista hampaitasi useasti ja se ei tee hyvää kiilteelle.

Jos poltat,juot kahvia/teetä/punaviiniä valkaisusta ei ole kuin hetken ilo, hampaat pysyvät valkoisena muutaman kuukauden.

Mikäli alkava karies jha ientulehdusta, saattaa hampaita alkaa vihlomaan. Mikäli hammaskiveä, hampaat eivät vaalene hammaskiven alta.

Hampaat tulisi tarkastaa ja hoitaa kuntoon ennen kuin alkaa valkaisemaan.

Paikan saat valkoiseksi vain paikkaa vaihtamalla, mikään muu ei auta. Paikka ei vaalene valkaisussa.

Alkavakaries kohta ei muutu, se on siinä ja pysyy.

Hammaskivi on kovettunutta plakkia joka saattaa pidemmällä tähtäimellä tuhota hampaan kiinnitystä (saattaa hampaat irrota leukaluusta)eli mikäli sitä ei poista hammaslääkärissä/suuhygenistillä. Hammaskivi ei ole sama asia kuin karies.

Itse suorittaisin ensimmäisen valkaisun hammaslääkärin/suuhygienisin luona, jotka osaavat auttaa jos jokin menee pieleen. Jatkossa,kun tietää mitä tapahtuu/tehdään voi tehdä itse kotona.

• hoitamaan

niitä hampaitani. Niille ongelmille on tarkoitus tehdä jotain. Hammaslääkäri sanoi että minulla on kariesta takahampaissa, vaikka olen pessyt hampaani päivittäin (aivan varmasti olen,mutta joskus en välttämättä ole mutta siitä on jo 1-2v!)

En tupakoi, en juo teetä, enkä kahvia. Muita riskitekijöitä ei siis ole kuin tuo alkava reikä(jonka kasvu on pysähtynyt)ja karies takahampaissani. Miten ihmeen tavalla tuosta karieksesta pääsee eroon? Takahampaita on todella hankala alkaa ainakin hammaslangalla puhdistelemaan...

Minulla on karbamidiperoksidia jolla vuosi sitten valkaisin hampaitani ja hampaat eivät ole sen jälkeen tummentuneet. Häiritsee vaan kun tuo alkavan(pysähtyneen) reiän kohta ei vaalene!

Hammaskiveä en tiedä onko minulla, kun tiedän vain että se täytyy poistaa ennen valkaisuja mutta en tiedä onko minulla sitä. kukaan hammaslääkäri ei koskaan niin ole sanonut tarkastuksen yhteydessä...Eikö sitten ole?

Osaan kyllä valkaista hampaani mutta nämä ongelmat täytyy siis minunkin mielestäni saada ensin kuntoon.

• pieni.enkuliini
        hoitamaan kirjoitti:

niitä hampaitani. Niille ongelmille on tarkoitus tehdä jotain. Hammaslääkäri sanoi että minulla on kariesta takahampaissa, vaikka olen pessyt hampaani päivittäin (aivan varmasti olen,mutta joskus en välttämättä ole mutta siitä on jo 1-2v!)

En tupakoi, en juo teetä, enkä kahvia. Muita riskitekijöitä ei siis ole kuin tuo alkava reikä(jonka kasvu on pysähtynyt)ja karies takahampaissani. Miten ihmeen tavalla tuosta karieksesta pääsee eroon? Takahampaita on todella hankala alkaa ainakin hammaslangalla puhdistelemaan...

Minulla on karbamidiperoksidia jolla vuosi sitten valkaisin hampaitani ja hampaat eivät ole sen jälkeen tummentuneet. Häiritsee vaan kun tuo alkavan(pysähtyneen) reiän kohta ei vaalene!

Hammaskiveä en tiedä onko minulla, kun tiedän vain että se täytyy poistaa ennen valkaisuja mutta en tiedä onko minulla sitä. kukaan hammaslääkäri ei koskaan niin ole sanonut tarkastuksen yhteydessä...Eikö sitten ole?

Osaan kyllä valkaista hampaani mutta nämä ongelmat täytyy siis minunkin mielestäni saada ensin kuntoon.

tuo äskeinenkin.

• pieni.enkuliini

Vuosittainen tarkastukseni oli viime vuoden toukokuussa ja hammaslääkäri kehui minua miten hyvin olen edistynyt tällä välillä. Sanoi että minun ikenet ovat nyt terveet, kariesta ei ole, reikien alkuja oli muutama, ja niiden kaikkien kasvu on nyt pysähtynyt. Hammaskiven poistoon sain ajan toukokuulle ja sen jälkeen pääsen valkaisemaan. On se kiva saada kesäksi "uudet hampaat" :)

• hampihoitsu

Hammaskivi ei ole sama asia kuin karies. Hammaskivee tulee melkein jokaiselle, vaikka kuinka yrittäisi pestä hampaitaan. Hammaskivi on kovettunutta plakkia ja plakki taas on sitä valkoista mönjää, jota on varsinkin ienrajoissa hampaan pinnalla, siis bakteerimassaa. Hammaskiven voi poistaa hammalääkäri taikka suuhygiesnisti. Se poistetaan sitä varten tarkoitetuilla "leikkaavilla" instrumenteillä. kivi tavallaan "vuollaaan" hampaan pinnalta pois. Toimenpide on melko kiivuton, mutta jos kiveä on syvällä ientaskuissa voidaan tarv. puuduttaa.

Jos sanotaan, että sulla on kariesta hampaassa se tarkoittaa, että on reikä joka pitää paikata. alkava reikä on vasta kiilteellä ja YLEENSÄ se ei tarvitse paikkausta. Karies on mennyt kiilteen läpi aiheuutaen reijän.

Jotkut paikat värjääntyvät ajan saatossa, varsinkin lasiinomeeri-paikat(muuttuvat ruskeiksi/harmaiksi) ja kyllä yhdistelmämuovipaikatkin muuttavat väriään. yleensä niille ei tehdä mitään, jos ovat hyvin paikoillaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe