Poskiontelontulehdus tekee elämästä helvetin

poskiontelotulehdushelvetti

Elämäni ensimmäinen poskiontelontulehdus on nyt riehunut 7 viikkoa. Alussa en edes tajunnut mistä oli kyse. Ihmettelin vain kun päätä särki toistuvasti, eikä se mennyt ohi. En keksinyt ensin edes hermostua, kun migreenitaipumus on. 2 viikon päästä oli sitten kuitenkin pakko kääntyä jo terveyskeskuslääkärin puoleen, joka keksi että mullahan on poskiontelon tulehdus. Paineista särkyä kasvojen onteloissa ja hiukan turvotusta limakalvoissa ultrassa näkyi. Noh, antibiotit kouraan ja kotiin. Eivät auttaneet, joten eikun toinen kuuri.

Kroonisten kipujen kanssa 15 vuotta eläneenä en kuitenkaan mielestäni ole kokenut usein näin karmaisevaa olotilaa. Pää painaa tonnin, huimaa ja päässä heittää koko ajan. Kuumetta ei ole, lämpöilyä kylläkin joskus. Voimakas huimaus koko ajan että melkein koko päivä menee sängyssä. Nuhaa ei ole, joten lima on aika tiukassa siellä onteloissa.

Viime viikon lomamatka meni ruhtinaallisesti pieleen tämän takia. Kävin siellä lääkärissä ja ultralla näki että märkää on ontelot täynnään. Olisi punkteerannut mut vaikka jo siinä ja silloin, mutta halusi että ensin kokeilen vielä yhtä kuuria (antibiotti jota otettiin 2tabl 3:na päivänä, pysyy elimistössä 10vrk). Jos ei auta, niin sitten pitää omalääkäriltä kysyä punkteerausta. Ja nyt kuuri on kohta loppuun käyty eikä oireet helpottaneet. Terveyskeskuksesta pitää soittaa nyt sitten aikaa.

Punkteeraus ajatuksena pelottaa ihan stanasti! Päivystyslääkäri kerran siitä aiemmin maininnut, mutta ei halunnut sitä mulle tehdä, koska kipuoireyhtymän ja fibromyalgian takia olen niin kipuherkkä. Saisin siitä enemmän haittaa kuin hyötyä. Matkalla nähty lääkäri taas oli ihan toista mieltä. Ketä tässä nyt sitten uskoisi?

Nenähuuhtelukannun ostin sieltä reissusta apteekista ja nyt olen 4:nä päivänä Sarvikuonolla huuhdellut kerran päivässä. Aikamoista akrobatiaa oikean asennon oppiminen kyllä tuntuu vaativan, mutta kaipa se harjoituksella paranee. Tuntui alkuun tosi ilkeältä, kun nenään meni vettä, mutta siihen tottuu. (Kaipa se on kuin silmätipat, nenäsumute, korvasumute. Kaikki tuntuvat alkuun ilkeiltä, mutta niihin tottuu.)

Olen tahallaan "aivastuttanut" itseäni eilen, jotta saisin räkää onteloista liikenteeseen. Mulla kun on nenä muuten ihan kuiva, ei ole mitään nuhaa mikä toisi limaa ulos. Nyt en tosin enää tiedä uskallanko "aivastuttamista" (kutittaa kynnen kärjellä nenän sisäpintaa) kuitenkaan jatkaa, koska siinä tulee aikamoinen paineaalto...mahtaako olla hyväksi onteloille. Mutta muuta konstia liman ulostulon yllyttämiseksi en ole keksinyt. Poskia voisi tietty lämmittää pullolla missä lämmintä vettä, mutta hiukan epäilyttää.

En tiedä kostunko tuosta nenähuuhtelustakaan oikein mitään, kun ei se limantuloa yhtään edistä. Mutta ei siitä kai haittaakaan ole.

Vinkkejä ja kokemuksia punkteerauksesta otettaisiin mielellään vastaan. Se nimittäin pelottaa! Tosin ei se yhtä kamalaa voi olla kuin gastroskopia (tarkoitus ei pelotella ketään, mutta se toimenpide olisi varmasti ollut helpompi nukutuksessa-omalla kohdalla vaan idioottilääkäri ei kertonut että sellainekin vaihtoehto on..) Ja on mulla polvileikkausten yhteydessä polviniveltäkin punkteerattu, eikä hammaslääkärin puudutusneulakaan ole vieras. Mutta neulaa nenään...se jotenkin hirvittää..:(

32

7141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^^huuhtelia^^

      Neuvoisin huuhtelemaan useimmin, tämä sarvikuono on minullakin, kun huuhtelen äitini nenää päivittäin. Äidiltä leikattu syöpä nrnäontelosta ja tämä huuhtelu jäi koko loppuelämäksi käyttöön.

      Itsekkin käytän sarvikuonoa, kun on flunssa. Kyllä siihen tottuu, kun aikansa harjoittelee. Äidille laitan aika lämpimän veden kannuun, sinäkin voisit kokeilla sitä ja todellakin voit useimmin, kolme-neljäkin kertaa päivässä, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole.

      Minulla on huonoja kokemuksia nenähuuhteluista, kun oli kandi, ilmeisesti ekaa kertaa yrittämässä oikea lääkäri katsoi vierestä. Tämä kandi katsoi välillä kirjasta ohjeita ja sitten neulaa laittoi nenään... ja eihän se jokaisen nenä ole samanlainen, tietää kuka vaan.

      Johonkin väärään se meni, verta hölähti suu täyteen ja siinävaiheessa, oikea tohtori puuttui asiaan ja sanoi, eihöhän anneta vaan kuuri sinulle. Tulin kuin teurastuksesta naama veressä huoneesta pois.

      No, ei ollut tarkoitus pelotella sinua. Eihän kaikilla ole yhtä huono tuuri, mutta en kyllä ole sen jälkeenkään antanut pungteerata nenääni.

      • poskiontelotulehdushelvetti

        Välillä käy näitä kurjia tuureja. Ikävä että, sulle oli noin epämiellyttävä kokemus :( Kauhukokemuksia on sattunut mullekin noitten neulaa vaativien toimenpiteitten kanssa mm.kerran ENGM-tutkimuksessa...Että variaatioita näitten lääkäritoimenpiteitten välillä riittää!


    • voi auttaa

      Ei se punkteeraus ole aivan kamalaa, mutta ei kyllä hauskaakaan, riippuu tietenkin lääkäristä, miten hyvin osaa tehdä. Jos onteloissa on märkää, niin punkteeraus auttaa yleensä. Mutta jos on vain muuten turvonneet esim. jostain ärsytyksestä, niin ei auta mitään eikä sieltä tule mitään. Minulla on punkteerattu joskus vuosia sitten, jolloin auttoi kyllä.

      Nykyään hoidan luonnonkonsteilla. Laitan valkosipulinkynnen puolikkaat (talouspaperinpalan tms. sisällä, muuten on ehkä liian voimakas) sieraimiin, alkaapa tulla räkää. Syön valkosipulia myös ja juon lämmintä valkosipulimaitoa. Höyryhengitys saattaa auttaa myös, kannattaa tehdä sitäkin. Itse käytän myös homeopaattisia valmisteita, ja sarvikuono on käytössä.

      Mutta jos sinulla on niin paha tilanne, että luonnonkonstit eivät auta niin ehkäpä kannattaa uskaltautua punkteeraukseen. Mutta huuhtele nyt useita kertoja päivässä sopivan lämpöisellä vedellä. Ja valkosipulia suosittelen monipuolisesti. Syö myös maitohappobakteereja joka tapauksessa, ne auttavat immuunipuolustustasi. Suolistosi bakteerikanta oin varmasti ihan poskellaan, kun olet syönyt antib.kuureja.

      • poskiontelotulehdushelvetti

        Luonnonkonstitkin usein pelaa. Kiitos vinkeistä! :)


    • knowledge4ever

      Hei kohtalotoveri :)

      Olin aivan samassa tilanteessa pari vuotta sitten ja päädyin punkteeraukseen, joka isoksi yllätykseksi ei todellakaan ollut ollenkaan niin hirveä kuin pelkäsin. Kirjoitat kokeneesi sekä puudutukset hammaslääkärillä, gastroskopian että polven punkteerauksen joten olen varma ettei tämä sinuspunktio ole muita kummempi. Lääkärit kyllä antavat kivunlievitystä kun se on tarpeen, ei kivun tuottaminen potilaalle ole itseistarkoitus. Sarvikuonolla minäkin aloitin, mutta minun kohdallani mikään ei ole toiminut yhtä hyvin kuin perinteinen pitkä, kuuma suihku. Suihkussa seistessä (mahdollisimman lämpimällä vedellä) suihkutan kasvoille poskionteloiden kohdalle noin 10-15 min ajan, ja jo lähtee lima hyvin liikkeelle. Eikä sitten muuta kuin päristelemään (niistämään). Toivottavasti toimii sinullakin! Vointeja!

      • poskiontelotulehdushelvetti

        Kiitos kokemusten jakamisesta! Auttaa lukea muitten kertomuksia aiheesta. Nenäkannun kanssa vielä sinuiksi yritetään tulla, tekniikkaa pitää vielä harjoittaa...jostain syystä aina toisen sieraimen kohdalla menee ensin "merivettä" suuhun. Kiitos suihkuvinkistä, pitääkin kokeilla :)


    • apu !

      Tutut on tunteesi !
      Poskiontelotulehduskiertettä on minulla ollut ajoittain vuosia.

      Pahimpaan aikaan punkteerattiin kaksi viikkoa joka toinen päivä.
      Kerran se kirpasee, mutta on nopein ja paras apu !
      Nenäontelot puudutetaan paikallisesti ja rustot vaan vähän rutisee, et mitään kummempaa tunne !
      Sodan aikana amputoitiin kuulemma jalkoja ilman puudutusaineita, suhteuta asioita !

      Punkteeraus on suuri helpotus, kun on oikeasti sairas ja ihan pokki.
      Pää lakkaa tuntumasta "tonnin painoiselta" ja yhdessä antibioottien kanssa olo paranee nopeasti. Niistellä saa vähän aikaa punkteraauksen jälkeen, pikku juttu.
      Jäin suorastaan kaipaamaan niitä punkteerauksia, jotka tekivät ihmeen 10 minuutissa, vaikka en mikään masokisti olekaan :)))
      Se ei ole yhtään mitään, ei mikään kärsimys, aivan turha pelätä !
      Lääkäri kyllä tietää, mitä tekee, luota häneen !

      Olen itsekin aika ajoin käyttänyt "suolakannua" räkäiseen, tukkoiseen nenääni, en tiedä loppujen lopuksi, auttaako se vai ei. Ei kai se ainakaan pahenna ?

      • Jos Helsingissä

        asut voin kertoa sinulle tosi kokeneen punkteerajan yksityislääkärin, vanhempi, kokenut, hyvä lääkäri, joka tietää mitä tekee ja kuinka !


      • poskiontelotulehdushelvetti
        Jos Helsingissä kirjoitti:

        asut voin kertoa sinulle tosi kokeneen punkteerajan yksityislääkärin, vanhempi, kokenut, hyvä lääkäri, joka tietää mitä tekee ja kuinka !

        Espoossa asustelen, eli ei ole pitkä matka Helsinkiin. Kiitos, mielelläni otan vinkkiäsi vastaan!


      • poskiontelotulehdushelvetti

        Kiitos kokemusten jakamisesta! Ikävä, että niin monta vuotta sulla ollut tämä vaiva :( Ei tuo huuhtelukannun käyttäminen pahentanut ole, ainakaan vielä. On vähän fifty-fifty. Tuntuu ihan mukavalta, mutta ei kummemmin muuta olotilaa.


    • ja vesi oikean

      lämpöistä ja "tekniikka" oikea, huuhtelukannu voi vähän auttaa ja hetkeksi helpottaa. Mieluummin vähän "liikaa" suolaa kuin liian vähän. Suola tappaa bakteereja kuivatessaan onteloita.
      Toisaalta on "vaarana" tulla kuivaa karstaa, liian kuiva nenä, lima ei lohkea eikä lähde ulos. Nenästä täytyy töräyttää kaikki monta kertaa ulos heti huuhtelun jälkeen !! Kun pitää päätä alaspäin, nestettä valuu aina vaan. Niistä kaikki ulos.
      Musta tuntuu, siis "mutureoria", että nenäni parani ja aukesi, kun jätin suolakannut sikseen, mutta en tiedä oliko se sattumaa, auttoiko se suola todella vihdoin viimein, sehän on homman itu ja idea, suola ! Vanha lääke moneen vaivaan !

      • poskiontelotulehdushelvetti

        Tämä "merivesi" nenässä ei ainakaan vielä ole tuntunut pahalta. Aika fifty-fifty. Aion jatkaa kokeilua nyt ainakin toistaiseksi, ei siitä haittaakaan varmaan ole. Kiitos kokemusten jaosta!


    • poskiontelotulehdushelvetti

      Suuri kiitos kaikille teille tuestanne ja kokemusten jakamisesta!!! :)

      Nyt on sitten uutta teoriaa tässä liikenteessä. 3 päivää peräkkäin yrtin saada aikaa omaan terveyskeskukseen, mutta lääkärien omien sairastumisien takia kaikki olivat niin ylibuukattuja, että vapaita akuuttiaikoja ei ollut kenelläkään. Tässä olossa ei huvittanut lähteä päivystykseen jonottelemaan, joten yritin sitten aina seuraavana aamuna uudelleen. Eilen (torstai) sitten tuli mitta täyteen ja päätin varata lopulta yksityiseltä ajan. Hintavaa on, mutta lääkärille oli pakko päästä. Äiti lähti kuskiksi ja seuraksi mukaan (kroonisten kipujen takia en pysty ajamaan itse).

      Lääkäritäti oli onneksi mukava ja otti tilanteeni hyvin. Hän nosti esiin kaikkia muitakin pointteja, onko allergioita, niskajäykkyyttä, viisaudenhampaita tms. Otettiin röntgenkuvat onteloista ja hänen mukaansa siellä ilma oikein hyvin kiersi. Hämmennyin ja mainitsin että matkalla lääkärikäynnillä ultrassa näkyi paljon märkää. Tämä lääkäritäti oli sitä mieltä, ettei ultra ole aina niin luotettava.

      Hän mietti, että onkohan tässä nyt poskionteloista sittenkään kysymys. Hiukan oli fiilingit, että c'mon, aletaanko tässä muuttaa koko diagnoosia, kun on 7 viikkoa kärvistelty...?!

      Puhuimme punkteerauksesta ja lääkäritäti sanoi että ihan se tiehyeitten avaaminen voi joskus auttaa, mutta olisi tärkeämpää nyt poissulkea muita vaihtoehtoja. Sain "käskyn" mennä verikokeisiin terveyskeskukseeni. Nyt pitäisi kontrolloida ainakin peruslabrat, kilpirauhanen ja verenpaine. Ja yksi jäljellä oleva viisaudenhammas syytä myös katsastuttaa hammaslääkärillä.

      Hammaslääkärini sijaitsi onneksi ihan seinän takana, joten lääkäristä lähdettyä kävin ihan tiskillä varaamassa ajan, siellä kun kerran olin. Parin viikon päähän sain tutulle hampulekurille ajan. (Hammaslääkäri-pelkopotilaana olen iloinen, että ainakin hammaslääkäriksi on vihdoin löytynyt hyvä ja potilaan pelot ymmärtävä lääkärirouva.)

      Yritin soittaa terveyskeskukseen, mutta siellä ei vastattu. Noh, eikun koukkaus sitten terveyskeskuksenkin kautta ja suoraan tiskille sielläkin asiasta puhumaan. Lupasivat omalääkärille pistää soittopyynnön ja tässä tänään hän sitten soitti. Sain maanantaille lähetteen labraan, missä otetaan tarvittavat verikokeet.

      Niskajäykkyyden osuudesta asiaan en ole kovin saletti, koska a) sitä on ollut jo vuosia, eikä se ole koskaan näin pahaa jälkeä tehnyt b) kipeänä ei hierottavaksi edes saa mennä. Mutta, omistan kivan välineen kipukoukun, millä vähän niskoja olen yrittänyt "murjoa".

      Eilisen päivän ramppauksien jälkeen olo oli niin karmea, että vastaavaa ei ole tullut usein koettua. Kotiin tultua en päässyt sängystä ylös koko loppupäivänä, kun paine ja särky päässä painoi kanveesiin armoa osoittamatta. Oksetti ja itketti. Toivottavasti tänään ei olisi yhtä paha päivä..

      Tällaista tässä siis nyt. Viikonlopun viettoon ja tulevaa odottaen. Kiitos kaikille tulleesta ja mahd.tulevasta tuesta!

      • poskiontelotulehdushelvetti

        Ulkoinen olemus vaikka ei päänsisällä vallitsevasta karmeasta olotilasta mitään paljasta, lääkärillä tuntui olevan oiva pointti kuitenkin siinä, että en ole kovin räkäisen oloinen. Pölyallergiayskä vaivaa, mutta nenän kautta ei tule juuri mitään. Melko kuiva nenä ja hengitys kulkee hyvin. Sain antihistamiineja nyt kuurin otettavaksi, jos allergiset oireet oloon vaikuttaisivat. Kortisoninenäsuihketta sain myös.

        Sarvikuonoilua jatkan 1-2 kertaa päivässä, kun ei siitä kai haittaakaan ole.


      • poskiontelotulehdushelvetti

        Ulkoinen olemus vaikka ei päänsisällä vallitsevasta karmeasta olotilasta mitään paljasta, lääkärillä tuntui olevan oiva pointti kuitenkin siinä, että en ole kovin räkäisen oloinen. Pölyallergiayskä vaivaa, mutta nenän kautta ei tule juuri mitään. Melko kuiva nenä ja hengitys kulkee hyvin. Sain antihistamiineja nyt kuurin otettavaksi, jos allergiset oireet oloon vaikuttaisivat. Kortisoninenäsuihketta sain myös.

        Sarvikuonoilua jatkan 1-2 kertaa päivässä, kun ei siitä kai haittaakaan ole.


      • poskiontelotulehdushelvetti
        poskiontelotulehdushelvetti kirjoitti:

        Ulkoinen olemus vaikka ei päänsisällä vallitsevasta karmeasta olotilasta mitään paljasta, lääkärillä tuntui olevan oiva pointti kuitenkin siinä, että en ole kovin räkäisen oloinen. Pölyallergiayskä vaivaa, mutta nenän kautta ei tule juuri mitään. Melko kuiva nenä ja hengitys kulkee hyvin. Sain antihistamiineja nyt kuurin otettavaksi, jos allergiset oireet oloon vaikuttaisivat. Kortisoninenäsuihketta sain myös.

        Sarvikuonoilua jatkan 1-2 kertaa päivässä, kun ei siitä kai haittaakaan ole.

        Selain se takkuili ja lähti tämä viimeisin postitus kahteen kertaan. Kyse ei siis massapostituksista.


      • paljon myös

        sairastellut. Ymmärsinkö oikein että, sinulla ei siellä yksityisellä otetuissa röntgen kuvissa enää näkynyt tulehdusta...? Itse joskus aikoinani sain 3 antibiootti kuuria poskiontelon tulehdukseen viimeisin oli cithromax kuuri ( en tiedä kirjoitettiinko ihan noin ) eli 2tbl 3:ssa päivässä vaikutus 10 pv:ää. Tuon kymmenen päivän jälkeen tuntui että olo ei muuttunut miksikään paineen tunnetta oli ja särkyjä. Nuhaa ei enää eikä huuhtelukannullakaan mitään tullut ulos. Röntgenit otettiin ja tulos oli että ontelot oli jo aivan puhtaat. Lääkäri perusteli olotilaani siten, koska tulehdus oli jatkunut kovin pitkään limakalvot ovat tuosta syystä turvoksissa pitkään tulehdukseen jälkeen ja se pitää tulehduksen kaltaisia oireita yllä. Sain duacteja ja nasonex nenä sumutetta jotka laskevat turvotusta. Niiden avulla sitten pikkuhiljaa olotila alkoi helpottua ja oireet hävitä. sairastelen edelleen silloin tällöin poskiontelon tulehduksen ja pyydän aina antibiootti kuurin yhteydessä noita samoja lääkkeitä. Turvotuksen tunne niiden avulla katoaa nopeammin ja yhdessä antibioottien kanssa teho on parempi koska ne laajentavat limakalvoja. Älä missään nimessäkäytä nasoliinia, sitä itsekkin käytin ahkerasti, mutta se kuulemma vain supistaa limakalvoja. Vielä kun tulehduksen aikana huuhtelee kannulla ahkerasti niin viime aikoina olen selvinnyt yhdellä antibiootti kuurilla :). No täs vain minun kokemukseni, ja jos sinulla on vielä jotain allergista siinä taustalla, niin kuin lääkärisi epäili, pahentaa sekin varmasti tuota olotilaasi vaikka tulehdusta ei olisikaan enään. Toiv. saat pian apua oloosi. Tiedän että poskiontelon tulehdus voi olla pitkä ja v-mäinen tauti ja se kyl vie mehut. Tsemppiä!


      • poskiontelotulehdushelvetti
        paljon myös kirjoitti:

        sairastellut. Ymmärsinkö oikein että, sinulla ei siellä yksityisellä otetuissa röntgen kuvissa enää näkynyt tulehdusta...? Itse joskus aikoinani sain 3 antibiootti kuuria poskiontelon tulehdukseen viimeisin oli cithromax kuuri ( en tiedä kirjoitettiinko ihan noin ) eli 2tbl 3:ssa päivässä vaikutus 10 pv:ää. Tuon kymmenen päivän jälkeen tuntui että olo ei muuttunut miksikään paineen tunnetta oli ja särkyjä. Nuhaa ei enää eikä huuhtelukannullakaan mitään tullut ulos. Röntgenit otettiin ja tulos oli että ontelot oli jo aivan puhtaat. Lääkäri perusteli olotilaani siten, koska tulehdus oli jatkunut kovin pitkään limakalvot ovat tuosta syystä turvoksissa pitkään tulehdukseen jälkeen ja se pitää tulehduksen kaltaisia oireita yllä. Sain duacteja ja nasonex nenä sumutetta jotka laskevat turvotusta. Niiden avulla sitten pikkuhiljaa olotila alkoi helpottua ja oireet hävitä. sairastelen edelleen silloin tällöin poskiontelon tulehduksen ja pyydän aina antibiootti kuurin yhteydessä noita samoja lääkkeitä. Turvotuksen tunne niiden avulla katoaa nopeammin ja yhdessä antibioottien kanssa teho on parempi koska ne laajentavat limakalvoja. Älä missään nimessäkäytä nasoliinia, sitä itsekkin käytin ahkerasti, mutta se kuulemma vain supistaa limakalvoja. Vielä kun tulehduksen aikana huuhtelee kannulla ahkerasti niin viime aikoina olen selvinnyt yhdellä antibiootti kuurilla :). No täs vain minun kokemukseni, ja jos sinulla on vielä jotain allergista siinä taustalla, niin kuin lääkärisi epäili, pahentaa sekin varmasti tuota olotilaasi vaikka tulehdusta ei olisikaan enään. Toiv. saat pian apua oloosi. Tiedän että poskiontelon tulehdus voi olla pitkä ja v-mäinen tauti ja se kyl vie mehut. Tsemppiä!

        Wow. Tää oli ihan kuin omaa stooriani olisin lukenut! Oli reissussa käydyssä lääkärissä nimittäin just Zithromax/Cithromax se antibiotti mitä viimeisimmäksi sain, eikä oireet oo yhtään helpottaneet.

        Huuhtelukannulla huiluttelusta en ole siksi juuri oikein kostunut, koska mitään limaa se ei erityisemmin irroita, limaa kun ei tunnu edes olevan. Vettä pärskin vähän aikaa sen jälkeen, tai itseään "aivastuttaessa" jotain pärskettä aikaiseksi saa...mutta muuten nenä on ihan kuiva ja tukoton. Missään vaiheessa tätä tautia mulla ei ole ollut varsinaisesti räkäinen olo, eikä nuha. Kuumetta ei ole, vaikka kuinka mittaan...mittailtua nimittäin tulee, koska tosi kuumeINEN olo on tosi usein.

        Välillä myös oksettaa ihan kamalasti. Viime yönä oli ihan hirveä olo, kun yritin saada unen päästä kiinni. Lopulta oli pakko mennä kylppäriin ja sormet kurkkuun, että sai vähän oksennusta ulos (yökkäilyä EN harrasta, sormet kurkussa on vain konsti kun pahan olon helpottamiseksi on pakko saada oksennettua).

        Tämä yksityinen lääkäri ei tosiaan niissä röngenkuvissa mitään nähnyt. Mutta olo on silti se sama vanha karmea. Sain TUULIX-antihistamiinikuurin ja nenäsuihkeen reseptin. Lääkäri antoi reseptin Nasonex-suihkeesta, mutta mulla on kotona vielä Nasacort-suihketta, minkä käytän ensin loppuun. Kortisoninenäsuihkeitahan kun ovat molemmat. Taudin alkuvaiheissa käytin tuota Nasacortia, mutta sitten lopetin kun siitä ei ollut apua. Tuo aika tosin edelsi sitä yhtä viikkoa, jonka ajan voin paremmin...jotta ehkäpä yritän vielä kerran.

        Oireitten uudelleen palaaminen tuon viikon tauon jälkeen on mysteeri. Siinä välissä tosin yksityiselämässä oli vaikeita aikoja, mitkä johtivat lähes 2 päivän yhdenmittaiseen itkeskelyyn, mikä tietenkin on saattanut edesauttaa oireitten uutta riehaantumista. Itkemisestä kun stressiä poskionteloille totisesti koituu.

        Nenähuuhtelua koitan jatkaa ainakin kerran päivässä. Huuhtelin jo to-pe 2 kertaa päivässä, mutta tuntemukset huonontuivat..Lieneekö tekniikkani heikentynyt (harjoittelussa kun vielä on - aloitin nenähuuhtelun vasta viime maanantaina), mutta nyt on huuhdellessa hulahtanut kurkun puolelle melkein heti ja sitten kipristää nielun ja nenän limakalvoissa....

        Kiitos todella paljon tuestasi!! Jaksamista sullekin ja TSEMPPIÄ!!! :)


      • poskiontelotulehdushelvetti
        paljon myös kirjoitti:

        sairastellut. Ymmärsinkö oikein että, sinulla ei siellä yksityisellä otetuissa röntgen kuvissa enää näkynyt tulehdusta...? Itse joskus aikoinani sain 3 antibiootti kuuria poskiontelon tulehdukseen viimeisin oli cithromax kuuri ( en tiedä kirjoitettiinko ihan noin ) eli 2tbl 3:ssa päivässä vaikutus 10 pv:ää. Tuon kymmenen päivän jälkeen tuntui että olo ei muuttunut miksikään paineen tunnetta oli ja särkyjä. Nuhaa ei enää eikä huuhtelukannullakaan mitään tullut ulos. Röntgenit otettiin ja tulos oli että ontelot oli jo aivan puhtaat. Lääkäri perusteli olotilaani siten, koska tulehdus oli jatkunut kovin pitkään limakalvot ovat tuosta syystä turvoksissa pitkään tulehdukseen jälkeen ja se pitää tulehduksen kaltaisia oireita yllä. Sain duacteja ja nasonex nenä sumutetta jotka laskevat turvotusta. Niiden avulla sitten pikkuhiljaa olotila alkoi helpottua ja oireet hävitä. sairastelen edelleen silloin tällöin poskiontelon tulehduksen ja pyydän aina antibiootti kuurin yhteydessä noita samoja lääkkeitä. Turvotuksen tunne niiden avulla katoaa nopeammin ja yhdessä antibioottien kanssa teho on parempi koska ne laajentavat limakalvoja. Älä missään nimessäkäytä nasoliinia, sitä itsekkin käytin ahkerasti, mutta se kuulemma vain supistaa limakalvoja. Vielä kun tulehduksen aikana huuhtelee kannulla ahkerasti niin viime aikoina olen selvinnyt yhdellä antibiootti kuurilla :). No täs vain minun kokemukseni, ja jos sinulla on vielä jotain allergista siinä taustalla, niin kuin lääkärisi epäili, pahentaa sekin varmasti tuota olotilaasi vaikka tulehdusta ei olisikaan enään. Toiv. saat pian apua oloosi. Tiedän että poskiontelon tulehdus voi olla pitkä ja v-mäinen tauti ja se kyl vie mehut. Tsemppiä!

        Wow. Tää oli ihan kuin omaa stooriani olisin lukenut! Oli reissussa käydyssä lääkärissä nimittäin just Zithromax/Cithromax se antibiotti mitä viimeisimmäksi sain, eikä oireet oo yhtään helpottaneet.

        Huuhtelukannulla huiluttelusta en ole siksi juuri oikein kostunut, koska mitään limaa se ei erityisemmin irroita, limaa kun ei tunnu edes olevan. Vettä pärskin vähän aikaa sen jälkeen, tai itseään "aivastuttaessa" jotain pärskettä aikaiseksi saa...mutta muuten nenä on ihan kuiva ja tukoton. Missään vaiheessa tätä tautia mulla ei ole ollut varsinaisesti räkäinen olo, eikä nuha. Kuumetta ei ole, vaikka kuinka mittaan...mittailtua nimittäin tulee, koska tosi kuumeINEN olo on tosi usein.

        Välillä myös oksettaa ihan kamalasti. Viime yönä oli ihan hirveä olo, kun yritin saada unen päästä kiinni. Lopulta oli pakko mennä kylppäriin ja sormet kurkkuun, että sai vähän oksennusta ulos (yökkäilyä EN harrasta, sormet kurkussa on vain konsti kun pahan olon helpottamiseksi on pakko saada oksennettua).

        Tämä yksityinen lääkäri ei tosiaan niissä röngenkuvissa mitään nähnyt. Mutta olo on silti se sama vanha karmea. Sain TUULIX-antihistamiinikuurin ja nenäsuihkeen reseptin. Lääkäri antoi reseptin Nasonex-suihkeesta, mutta mulla on kotona vielä Nasacort-suihketta, minkä käytän ensin loppuun. Kortisoninenäsuihkeitahan kun ovat molemmat. Taudin alkuvaiheissa käytin tuota Nasacortia, mutta sitten lopetin kun siitä ei ollut apua. Tuo aika tosin edelsi sitä yhtä viikkoa, jonka ajan voin paremmin...jotta ehkäpä yritän vielä kerran.

        Oireitten uudelleen palaaminen tuon viikon tauon jälkeen on mysteeri. Siinä välissä tosin yksityiselämässä oli vaikeita aikoja, mitkä johtivat lähes 2 päivän yhdenmittaiseen itkeskelyyn, mikä tietenkin on saattanut edesauttaa oireitten uutta riehaantumista. Itkemisestä kun stressiä poskionteloille totisesti koituu.

        Nenähuuhtelua koitan jatkaa ainakin kerran päivässä. Huuhtelin jo to-pe 2 kertaa päivässä, mutta tuntemukset huonontuivat..Lieneekö tekniikkani heikentynyt (harjoittelussa kun vielä on - aloitin nenähuuhtelun vasta viime maanantaina), mutta nyt on huuhdellessa hulahtanut kurkun puolelle melkein heti ja sitten kipristää nielun ja nenän limakalvoissa....

        Kiitos todella paljon tuestasi!! Jaksamista sullekin ja TSEMPPIÄ!!! :)


      • poskiontelotulehdushelvetti
        paljon myös kirjoitti:

        sairastellut. Ymmärsinkö oikein että, sinulla ei siellä yksityisellä otetuissa röntgen kuvissa enää näkynyt tulehdusta...? Itse joskus aikoinani sain 3 antibiootti kuuria poskiontelon tulehdukseen viimeisin oli cithromax kuuri ( en tiedä kirjoitettiinko ihan noin ) eli 2tbl 3:ssa päivässä vaikutus 10 pv:ää. Tuon kymmenen päivän jälkeen tuntui että olo ei muuttunut miksikään paineen tunnetta oli ja särkyjä. Nuhaa ei enää eikä huuhtelukannullakaan mitään tullut ulos. Röntgenit otettiin ja tulos oli että ontelot oli jo aivan puhtaat. Lääkäri perusteli olotilaani siten, koska tulehdus oli jatkunut kovin pitkään limakalvot ovat tuosta syystä turvoksissa pitkään tulehdukseen jälkeen ja se pitää tulehduksen kaltaisia oireita yllä. Sain duacteja ja nasonex nenä sumutetta jotka laskevat turvotusta. Niiden avulla sitten pikkuhiljaa olotila alkoi helpottua ja oireet hävitä. sairastelen edelleen silloin tällöin poskiontelon tulehduksen ja pyydän aina antibiootti kuurin yhteydessä noita samoja lääkkeitä. Turvotuksen tunne niiden avulla katoaa nopeammin ja yhdessä antibioottien kanssa teho on parempi koska ne laajentavat limakalvoja. Älä missään nimessäkäytä nasoliinia, sitä itsekkin käytin ahkerasti, mutta se kuulemma vain supistaa limakalvoja. Vielä kun tulehduksen aikana huuhtelee kannulla ahkerasti niin viime aikoina olen selvinnyt yhdellä antibiootti kuurilla :). No täs vain minun kokemukseni, ja jos sinulla on vielä jotain allergista siinä taustalla, niin kuin lääkärisi epäili, pahentaa sekin varmasti tuota olotilaasi vaikka tulehdusta ei olisikaan enään. Toiv. saat pian apua oloosi. Tiedän että poskiontelon tulehdus voi olla pitkä ja v-mäinen tauti ja se kyl vie mehut. Tsemppiä!

        Wow. Tää oli ihan kuin omaa stooriani olisin lukenut! Oli reissussa käydyssä lääkärissä nimittäin just Zithromax/Cithromax se antibiotti mitä viimeisimmäksi sain, eikä oireet oo yhtään helpottaneet.

        Huuhtelukannulla huiluttelusta en ole siksi juuri oikein kostunut, koska mitään limaa se ei erityisemmin irroita, limaa kun ei tunnu edes olevan. Vettä pärskin vähän aikaa sen jälkeen, tai itseään "aivastuttaessa" jotain pärskettä aikaiseksi saa...mutta muuten nenä on ihan kuiva ja tukoton. Missään vaiheessa tätä tautia mulla ei ole ollut varsinaisesti räkäinen olo, eikä nuha. Kuumetta ei ole, vaikka kuinka mittaan...mittailtua nimittäin tulee, koska tosi kuumeINEN olo on tosi usein.

        Välillä myös oksettaa ihan kamalasti. Viime yönä oli ihan hirveä olo, kun yritin saada unen päästä kiinni. Lopulta oli pakko mennä kylppäriin ja sormet kurkkuun, että sai vähän oksennusta ulos (yökkäilyä EN harrasta, sormet kurkussa on vain konsti kun pahan olon helpottamiseksi on pakko saada oksennettua).

        Tämä yksityinen lääkäri ei tosiaan niissä röngenkuvissa mitään nähnyt. Mutta olo on silti se sama vanha karmea. Sain TUULIX-antihistamiinikuurin ja nenäsuihkeen reseptin. Lääkäri antoi reseptin Nasonex-suihkeesta, mutta mulla on kotona vielä Nasacort-suihketta, minkä käytän ensin loppuun. Kortisoninenäsuihkeitahan kun ovat molemmat. Taudin alkuvaiheissa käytin tuota Nasacortia, mutta sitten lopetin kun siitä ei ollut apua. Tuo aika tosin edelsi sitä yhtä viikkoa, jonka ajan voin paremmin...jotta ehkäpä yritän vielä kerran.

        Oireitten uudelleen palaaminen tuon viikon tauon jälkeen on mysteeri. Siinä välissä tosin yksityiselämässä oli vaikeita aikoja, mitkä johtivat lähes 2 päivän yhdenmittaiseen itkeskelyyn, mikä tietenkin on saattanut edesauttaa oireitten uutta riehaantumista. Itkemisestä kun stressiä poskionteloille totisesti koituu.

        Nenähuuhtelua koitan jatkaa ainakin kerran päivässä. Huuhtelin jo to-pe 2 kertaa päivässä, mutta tuntemukset huonontuivat..Lieneekö tekniikkani heikentynyt (harjoittelussa kun vielä on - aloitin nenähuuhtelun vasta viime maanantaina), mutta nyt on huuhdellessa hulahtanut kurkun puolelle melkein heti ja sitten kipristää nielun ja nenän limakalvoissa....

        Kiitos todella paljon tuestasi!! Jaksamista sullekin ja TSEMPPIÄ!!! :)


      • ed. kirjoittaja
        poskiontelotulehdushelvetti kirjoitti:

        Wow. Tää oli ihan kuin omaa stooriani olisin lukenut! Oli reissussa käydyssä lääkärissä nimittäin just Zithromax/Cithromax se antibiotti mitä viimeisimmäksi sain, eikä oireet oo yhtään helpottaneet.

        Huuhtelukannulla huiluttelusta en ole siksi juuri oikein kostunut, koska mitään limaa se ei erityisemmin irroita, limaa kun ei tunnu edes olevan. Vettä pärskin vähän aikaa sen jälkeen, tai itseään "aivastuttaessa" jotain pärskettä aikaiseksi saa...mutta muuten nenä on ihan kuiva ja tukoton. Missään vaiheessa tätä tautia mulla ei ole ollut varsinaisesti räkäinen olo, eikä nuha. Kuumetta ei ole, vaikka kuinka mittaan...mittailtua nimittäin tulee, koska tosi kuumeINEN olo on tosi usein.

        Välillä myös oksettaa ihan kamalasti. Viime yönä oli ihan hirveä olo, kun yritin saada unen päästä kiinni. Lopulta oli pakko mennä kylppäriin ja sormet kurkkuun, että sai vähän oksennusta ulos (yökkäilyä EN harrasta, sormet kurkussa on vain konsti kun pahan olon helpottamiseksi on pakko saada oksennettua).

        Tämä yksityinen lääkäri ei tosiaan niissä röngenkuvissa mitään nähnyt. Mutta olo on silti se sama vanha karmea. Sain TUULIX-antihistamiinikuurin ja nenäsuihkeen reseptin. Lääkäri antoi reseptin Nasonex-suihkeesta, mutta mulla on kotona vielä Nasacort-suihketta, minkä käytän ensin loppuun. Kortisoninenäsuihkeitahan kun ovat molemmat. Taudin alkuvaiheissa käytin tuota Nasacortia, mutta sitten lopetin kun siitä ei ollut apua. Tuo aika tosin edelsi sitä yhtä viikkoa, jonka ajan voin paremmin...jotta ehkäpä yritän vielä kerran.

        Oireitten uudelleen palaaminen tuon viikon tauon jälkeen on mysteeri. Siinä välissä tosin yksityiselämässä oli vaikeita aikoja, mitkä johtivat lähes 2 päivän yhdenmittaiseen itkeskelyyn, mikä tietenkin on saattanut edesauttaa oireitten uutta riehaantumista. Itkemisestä kun stressiä poskionteloille totisesti koituu.

        Nenähuuhtelua koitan jatkaa ainakin kerran päivässä. Huuhtelin jo to-pe 2 kertaa päivässä, mutta tuntemukset huonontuivat..Lieneekö tekniikkani heikentynyt (harjoittelussa kun vielä on - aloitin nenähuuhtelun vasta viime maanantaina), mutta nyt on huuhdellessa hulahtanut kurkun puolelle melkein heti ja sitten kipristää nielun ja nenän limakalvoissa....

        Kiitos todella paljon tuestasi!! Jaksamista sullekin ja TSEMPPIÄ!!! :)

        minulla myös tuo kuumeinen olo jatkui, vaikka tulehdus oli lähtenyt. Ja lämpöä oli vielä pitkään n.37,2. Tämäkin kuulemme johtuu limakalvoturvotuksesta. Ota vain iisisti ja malta odottaa, jos ei röntegenissä tulehdusta näkynyt niin kyl se siitä ajan kanssa lähtee. Tuo kortisoni suihkehan on tarkoitettu nimen omaan pitkä aikaiseen käyttöön eli vaikutus ei välttämättä näy heti. Minua lääkäri neuvoi jatkamaan pullon loppuun vaikka oireet häviäisivät voi nimittäin turvotus palata uudelleen! Kerran sain 3:n kuukauden kuurin nasoneksia ennalta ehkäisemään uusia tulehduksia ja sitten ei tullutkaan seuraavaan puolen vuoteen tulehdusta, joka on saavutus minulle sekin :)


    • Huuomena...

      Nyt silmät lurppaa - olen TÄYDELLINEN KOHTALOTOVERISI! Olin juuri tänään(kin) punktioitavana... Palaile huomena palstalle! Kerron omat kokemukseni 3 vuoden ajalta.

      • poskiontelotulehdushelvetti

        Kerro tarinasi-olen pelkkänä korvana!! :) :)


    • poskiontelotulehdushelvetti

      Pahus sentään, taas meni tämä vastaus moneen kertaan...sorry. Selain ilmoittaa koko ajan ruuhkasta, mikä tietty johtaa postin uudelleenlähettämisyrityksiin. Sitten se päätyykin moneen otteeseen tähän...pahoittelut. Ei ole minun vika. On ilkeän selaimen vika *pout*

      Kiitos kaikille tuesta, on tosi ihana huomata ettei ole tän kanssa yksin!

      • kaikki hyvin ?

        Itsellä ei ollut ihan kauheaa pahaa "räkätautia", mutta kuumeinen ja tajuton olo ja olin kauhean väsynyt. Otsassa oli painetta ja takaraivossa ja aamuisin koko päässä aika paha särky.
        Jouduin/pääsin muista syistä pään magneettikuvaukseen, hoitaja sanoi, että nyt kannattaisi mennä lääkäriin, näkyy paljon märkää onteloissa.
        Todettiinkin sitten seuraavana päivänä poskiontelotulehdus.


      • kyllä näkyy
        kaikki hyvin ? kirjoitti:

        Itsellä ei ollut ihan kauheaa pahaa "räkätautia", mutta kuumeinen ja tajuton olo ja olin kauhean väsynyt. Otsassa oli painetta ja takaraivossa ja aamuisin koko päässä aika paha särky.
        Jouduin/pääsin muista syistä pään magneettikuvaukseen, hoitaja sanoi, että nyt kannattaisi mennä lääkäriin, näkyy paljon märkää onteloissa.
        Todettiinkin sitten seuraavana päivänä poskiontelotulehdus.

        jos onteloissa on limaa!!! Magneetti kuvissa ehkä selkeämmin, mut röntgen kyllä riittää.


    • Aivan saman "helvetin...

      kokeneena antaisin muutaman neuvon.

      Minulla alku oli tismalleen samanlainen: antibioottia, antibioottia...paineen tunnetta jne. jne.
      Siitä on nyt kolme (3) vuotta...ja sama jatkuu - eri muodossa vaan.

      Ekaksi: mene IHMEESSÄ korva-, nenä ja kurkkutautien ERIKOISLÄÄKÄRILLE! Poskionteloistasi on otettava CT-kuvat, jotta nähdään todellinen tilanne. Saattaa olla - kuten minun tapauksessani - että polyyppejä oli kasvanut ontelot umpeen.

      Minulle tehtiin sitten kaksi n.s Fess-leikkausta - mutta nyt juuri otetuissa magneettikuvissa limakalvoturvotusta on yhä paljon.
      Kortisonia suihkutan joka päivä aamuin-illoin nenään, LISÄKSI Nozoil-tippoja, jotka pitää limakalvot kosteina.
      Sarvikuonolla huuhtelen aamuin-illoin; keitän vettä 5 minuuttia ja laitan siihen merisuolaa (n. 1 rkl/litraa kohden).
      Fess-leikkauksista ollaan kahtaa mieltä: osa on sitä mieltä, että siinä joutuu vaan kierteeseen, polyponoosi on uusiutuva ja kasvaa aina uudelleen. Paras keino on pitää optimaalisesti (lääkäri huuhtelee/punktioi) poskiontelot limattomina. Koska limaisuus voi aiheuttaa tulehdusta jne.

      ÄLÄ TURHAAN PELKÄÄ PUNKTEERAUSTA! Minulle se on tehty kymmeniä kertoja! Ammattitaitoinen lääkäri hallitsee homman ja puudutus toimii. Ajattele niin, että saat siitä HELPOTUSTA OLOOSI!

      Mutta ekaksi: etsi hyvä KNK-lääkäri ja pyri vakituiseen hoitosuhteeseen hänen kanssaan. Minua on sama lääkäri hoitanut nämä n. kolme vuotta - hän tuntee nokkani ja poskarini - ja minut.
      Vaiva on sen kaltainen, että sen hoitaminen edellyttää ammattitaitoista, erikoistunutta lääkäriä. Krooninen se on...mutta siihenkin on vaan totuttauduttava. LOPETA antibioottien syöminen! Ei ole apua, mutta liian helposti niitä vaan määrätään. Ja JATKA sarvikuonohuuhteluja merisuolavedellä, sisukkaasti.
      Hiljaa hyvä tulee...! Tsemppiä!

      • täältä päin

        kun eräs kirjoittaja mainitsi että sodan aikana on jalkoja amputoitu ilman puudutuksia, niin haloo!!!! Sinnekö kehityksesi ja älysikin on jäänyt. NYT on 2008 vuosi, tekniikka on kehittynyt, kipua ei tarvitse enää tuottaa potilaalle millään tavoin vaan nykyaikaiset puudutteet/nukutusaineet otetaan avuksi kipua lievittämään. Menepäs itseesi kun syyllistät toisia tuollalailla verailemalla sota-aikaan! Asiat muuttuvat! Järki käteen ja puudutus kohdalleen!!!!!


      • poskiontelotulehdushelvetti

        Kiitos valtavasti kokemustesi jakamisesta!! Tämän inhon vaivan kanssa kamppailee moni.

        Korvalääkärille olen menossa 19.5. Jonotustahan se aina julkisella puolella on, on sinänsä ihme että sain ajan noinkin "pian" (ajan varaushetkellä kun oli ma 21.4 ja tasan 4 viikkoa varattuun aikaan) Terveyskeskuksessamme päivystävän korvalääkärin luokse menen, joka hassua kyllä on myös naapurini omalääkäri (eli vissiin yleislääkäri korvalääkärin erikoistumisella) ja onpa hän se sama päivystävä lääkäri jonka luona tämän vaivan kanssa ihan ensimmäiseksi kävin, sinä päivänä kun ei muille lääkäreille ollut vapaita akuuttiaikoja.

        Todella, iso kiitos kokemuksesi jakamisesta! En ole palstalla käynyt vähään aikaan, mutta ilahduin tänne palatessani ja huomatessani että olit käynyt kirjoittamassa. Tämä on rankka vaiva ja on ihana lukea, ettei ole sen kanssa yksin!

        Monet on krempat munkin kropassani ja elimistössäni jo tällä iällä olleet (28), mutta aina sitä näköjään oppii jotain uutta. Hirsipuuhuumori on usein ainut, mikä kantaa pimeitten aikojen läpi. Koitan ajatella siltä kantilta, että taas on yksi asia mikä on koettu. Ja kun se on koettu kerran, se ei enää ole vieras jos sen kanssa nokatusten joskus vielä uudestaan satutaan. Jos tästä poskiontelovaivasta siis tässä vielä selvemmille vesille päästäisiin...

        Olen todella alkanut ajatella punkteerausta helpotuksen tuojana. Ironista on, että lääkäri jonka nyt 19.5 tapaan, on sama joka silloin alussa mua pelotteli että ei hän mua punkteeraisi kun olen niin kipuherkkä (fibromyalgia krooninen kipupoireyhtymä). Saas nyt nähdä miten käy ja mimmoisissa merkeissä silloin tämän lääkärin kanssa jutustellaan.

        Tänään - hyvää wappua muuten vaan kaikille - tulehdus täytti sitten 11vkoa (eli viikon päästä tulee mittariin 3kk). Välillä oli jo vähän parempi olo, mutta takaisinpäin mentiin taas. Nyt ovat myös alussa vaivanneet päänsäryt palanneet huimauksen rinnalle päivittäisiin oireisiin.

        Käytän tällä hetkellä lääkärin ohjeistamina Tuulix-antihistamiinia iltaisin ja laitan Nasacort-kortisoninenäsuihketta kerran päivässä. Sarvikuonolla huuhtelen kerran-pari päivässä. Joskus taas menee päivä tai pari, etten huuhtele, koska aina ei Sarvikuonon käyttö tunnu niin hyvältä. Painetta tulee jotenkin päähän lisää. Tekniikka on jo parantunut ja ote harjaantunut (kurkun puolelle vettä holahtaa enää oikeastaan vain jos olen väsynyt ja näinollen huolimaton), mutta aina huuhtelu ei vain tunnu hyvältä.

        Yleisjaksaminen on huonoa, koko ajan kun huimaa ja väsyttää ja päätä särkee. Parempi olo on yleensä herätessä, mutta iltapäivän aikana se muuttuu taas huonoksi. Stressaa ja masentaa.

        Suolistokin reistaa, ärtyneen paksusuolen oireyhtymä nostelee taas päätään. Silloin ei usein ole väliä mitä syö, vaan koko ajan mahassa kouristelee kuin olisi joka päivä PMS-krampit.

        Suoliston rauhoittamiseksi on kaapissa Visibliniä, mitä otan tarvittaessa illalla viiliin sekoitettuna. Eilen ostin apteekista lisää samoja maitohappobakteereja, mitä lääkäri aiemmin määräsi. Käsikauppatavarana sattui olemaan ihan samaa merkkiäkin, mitä aiemmin reseptillä sain. Lacto-seven tms taisi olla sen merkki.

        Muut lääkitykseni ovat koko ajan olleet samat, joten niissä ei muutoksia. Aina kun olen jonkin uuden lääkkeen tämän 11vkon aikana kokeiltavaksi saanut (antibiotit mm.), kysyn aina heti kärkeen että eihän uusi lääke ole ristiriidassa vakilääkityksieni kanssa.

        Vapun vietto on muutoinkin mulla rauhallinen (alkoholia kun en käytä), mutta nyt siitä ei oikein jaksa nauttia edes telkkua katselemalla. Olo on niin kehno.

        Noh, päivä kerrallaan. Ensi viikolla maanantaina edessä hammaslääkäri, missä tsekataan ettei viimeisellä viisurilla ole lusikkaansa tässä sopassa. Tuleepahan poissuljettua tai ainakin huomoon otettua ja hoidettua sekin vaihtoehto.

        Saisivat ne kyllä meille erilaisten mysteeridiagnoosien kanssa etsivän hommia omaan tiliimme 24/7 paiskiville myöntää jonkinlaisen tunnustuksen urakastamme. Kun tulehdusten syitä ja aiheuttajia etsitään, se on melkoista salapoliisihommaa.

        Tästä huolimatta, mukavaa wappua kaikille ja hyvää yötä!

        Glada vappen, bara vatten, hela natten...;)


    • poskiontelotulehdushelvetti

      Vielä unohtui mainita, että viime keskustelussa (mikä siis tapahtui ma 21.4 puhelinajalla) omalääkäri nosti esille kohonneen verenpaineen mahdollisuudet aiheuttaa tätä huimausta. Noh, ohjeisti että käyn muutaman viikon terveysasemalla omatoimisesti verenpainetta mittaamassa ja sitten olen yhteydessä sen tiimoilta tarvittaessa.

      Saman puhelinajan aikana sain verikoetuloksia ja sitten omalääkäri varasi minulle tuon 19.5 korvalääkärin ajan. Veriarvot oli normaalit, paitsi tulehdusarvot kohollaan. Sinänsä hämäävää, kun ei siitä voi tietää mistä päin kehoa se viestii, tulehdusta kun on koko ajan jossain kipujen alueilla muutoinkin.

      2 kertaa olen verenpainetta mittaillut ja ihan normaalilukemissa se on kyllä nyt ollut. Onko tällä sitten jotain tekemistä asian kanssa vai, ei on hämärää. Onhan siellä korvassa tasapainoelimissäkin jotain häikkää mahdollista olla. Toivottavasti korvalääkäri edes jotain saisi kaivetuksi, missä olisi uutta teoriaa.

      Huh, käsiin sattuu tämä kirjoittaminen, mutta halusin verenapaineasian vielä mainita.

      Kiitos tosi paljon tuestanne ja rattoisaa vappua!

    • poskiontelotulehdushelvetti

      Viikon päästä on aika terveyskeskuksessa korvalääkärille. Tuli kuitenkin tilaisuus konsultoida perheen kautta tuttua korvalääkäriä sitä ennen. Eihän kahdesta mielipiteestä tilanteeseen haittaakaan ole. Olin siellä sitten tänään aamulla.

      Kliinisesti mitään vikaa hän ei minussa löydä. Siistit nenäontelot, ei polyyppejä tai turvotuksia. Korvat ok ja kurkunpäänkin katsasti. Tämä lääkäri edustaa ikänsäkin puolesta sitä konservatiivisempaa koulukuntaa, joten hänen mielipiteet minun tapaustani kohtaan värittyvät myös luonnollisesti senkin perusteella. Sivusta seuraten hän on jotensakin tietoinen kroonisesta kipuhistoriastani.

      (Konservatiivisempi asenne näkyy esim. siinä, ettei hän usko fibromyalgian olemassaoloon, mistä minäkin olen diagnoosin saanut. Eihän se kaikkea kata ja on häilyväisyytensä vuoksi epämääräinen diagnoosi, mutta olemassa se on ja yhtä todellinen kuin kipukin. Tästä nyt ei tässä viestiketjussa enempiä ((fibrosta on ihmisetkin niin eri mieltä)), mutta lääkärin mielipidetaustaa vain selvitellen.)

      Hänestä minulla ei ainakaan poskiontelotulehdusta ole. En tiedä mitä siitä ajattelisin. Kliinisesti mitään vikaa ei löydy, mutta oireet on olemassa. Painetta päässä ja kasvojen onteloissa, päänsärky, kiertohuimaus ja ajoittainen pahoinvointi. Kysyin mahdollisuudesta tasapainohermon tulehdukseen, mutta lääkäri ei sitä pahemmin kommentoinut. Ei usko näin olevan, kun ei mitään vikaa tutkimalla löydy.

      3 kuukautta kestänyt oirekierre ei kuitenkaan ole mitään kuvittelun tulosta. Jatkuva väsymys pahoinvointi huimaus ei oikein tunnu olotilalta, jota kukaan tietentahtoen ylläpitäisi. Jotenkin pidän tätä "se on psykosomaattista"-diagnosointia loukkaavana.

      Syitä voidaan tottakai hakea niinkin "luonnollisia" tietä, kuin stressi ja stressiperäinen lihasjännitys niska-hartiaseudulla. Fysioterapeutiltani olen kysynyt, olisiko niskojen käsittelystä apua tilanteessani ja hän kehotti tulemaan, jos korvalääkäri vihreää valoa sille näyttää (tulehduksien aikana kun ei välttämättä edes saa olla hierottavana). Eihän tämäkään hoitomuoto ole kuin kustannuskysymys... Ihan tavallinen summahan on minimissään noin 50e per käynti...Sitä pienemmällä summalla ei tätä nykyä saa kuin ehkä konsultaation ja lasin vettä (jos tuot oman mukin). Sarkasmin juhlaa.

      Kotiväki on koko ajan niskassa. Niittenkin mielestä tämä on korvien välissä koko homma. Liian pitkä elämä liian monen kipustoorin kanssa, pekka on huutanut sutta liian monta kertaa, eikä kukaan enää usko häntä...:(

      Kipujen tuomien ansiotyöhön vaikuttavien esteiden takia sopivan työn saanti on todella vaikeata, joten taloudellisen tilanteen takia asun vanhempieni luona tällä hetkellä. Ehdin olla ansiotyössä muutaman vuoden, mutta kipujen pahettua ja määräaikaisen pestin päätyttyä oli työttömyys edessä. Ei aikuinen ihminen jaksa tällä iällä vanhempien seuraa 24/7, mutta minkäs teet kun rahaa tai rahkeita kipujen takia omillaan asumiseen ei nyt ole.

      Ei tätä elämää jaksa. Stressiä ja murhetta on näin nuorella iällä ehtinyt olla jo liikaa. Elinvuosista yli puolet kroonisen kivun kanssa. Niissäpä se suurin stressin ja murheen lähde sitten onkin. Sorry hyppäys aiheessa, en vaan oikein ole parhaimmillani tällä hetkellä.

      Kiitos, jos joku tätä jaksaa lukea. Tsemppiä teillekin.

    • nenätukossaxx

      "Poskiontelontulehdus tekee elämästä helvetin". KYLLÄ, allekirjoitan otsikon lauseen. Minulla on ollut ensimmäistä kertaa poskiontelontulehdus nyt kerralla lähes vuoden, väsyttää ja voimat pois. Ultraäänellä diagnosoitiin, mutta antibiootti ja avaavat eivät auttaneet. Täytyy yrittää vielä lisätä Sarvikuonolla huuhtelua, punkteeraus ei kiehdo kauheasti. Mömmöä alkoi jonkin verran irrota, kun aloin ottaa maitohappobakteeria illalla. Oireet alkoivat, kun muutimme taloon, jossa tupakoidaan ja savua tulee ei-tupakoimattomiinkin huoneistoihin monta kertaa päivässä. Siitä täytyy kuitenkin lienee riemuita, että jommasta kummasta sieraimesta yleensä ilma kulkee ainakin joten kuten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe