Miten kristityn eli uskovan tulisi suhtautua alkoholiin? Itselleni (n. 50v mies) pienikin alkoholista rentoutuminen sotii vastaan sisäistä minääni. Siksi saan "hengellisen krapulan" jo 1-2 annoksesta alkoholia. Miten muut asian kokevat?
Valitettavasti en osaa lopettaa välttämättä tuohon 1-2 annokseen vaan lipsun tissuttelemaan paljon enemmän. Se on ainakin väärin. Olen tehnyt monet kerrat parannusta ja pyytänyt sekä saanut Jumalalta anteeksi, mutta törmään tuohon ongelmaani silloin tällöin uudelleen. Nuorena en ottanut tippaaakaan n. 24 vuotiaaksi asti, mutta työelämässä ja lentomatkoilla opin hiljalleen pahoille tavoille ja välillä olen löytänyt itsestäni melkoisen juopon. Ei ole ollut särmää sanoa "ei kiitos". Olen kuitenkin kiitollinen uskoon tulostani 13-vuotiaasna ja raittista nuoruudestani, sillä muuten...?
Olen kokeillut työmatkalla Antabus-poretablettia, joka estää juomasta yli 1 annosta, koska jo 2 oluen jälkeen tulee antabus-reaktiot eli mm. hurja naaman punoitus ja polte iholla. Ainakin sen voimalla pysynen raittiina jatkossa, mutta uskon myös Jumalan apuun, kun saisin siitä kiinni. Tiedän, että monet ovat päässeet täysin kuiville, ja että Jumala on auttanut heitä. Onko kokemuksia?
Olen päättänyt noudattaa absoluuttilinjaa, mikä onnistuu hyvin kotioloissa. Esimerksiki kaupan kaljahyllyt eivät houkuttele ollenkaan, koska en halua tuoda kotiväelle itkua. Mutta työmatkalla olen yksin ja vaikeuksissa - melkein aina olen sortunut matkoilla ja iltaisin juomaan, joskin työasiat ovat tulleet hoidetuksi.
Liika juominen on päivänpolttava puheenaihe eikä kristittykään ole siitä välttämättä sivussa. Miten alkoholiin pitäisi suhtautua?
Kristitty ja alkoholi
23
2794
Vastaukset
- samaa miettinyt
meni 17-vuotta elämästä alkohoin parissa.palkat töistäni sain jotta voin juoda,urheilut loppui,kaverit vaihtui ja ihmissuhteet epäonnistui.halusin täys raittiuden ja monen päätöksen jälkeen ,todellisen taistelun tehtyäni onnistuin olemaan kokonaisen vuoden juomatta alkoholia yhään tippaa.sen jälkeen ajattelin että kai se nyt on hyvä kun muutkin...no ei se naurata vaan nykyisinkään ja olot on mitä on.lopetin viinan juonnin monta vuotta sitten jo,onnekseni kylläkin,se on pahinta.punaviinissä on edes jotain hyviä ainesosia mukana...eikä sitä voi kipata älyttömästi.vaikee homma,kun kaikki on riippuvaisia alkoholista.ei se munkaan sisäiseen olooni parasta palsamia ole.mä en o varma oliko viimesel ehtoollisel alkoholitonta punkkua vai oliko ne kännissä silloin...empä usko niitten kovin kännissä olleen kuitenkaan.kyse kai on miten käyttäydyt ja ajattelet kun olet alkoholin vaikutuksessa.ei ehkä kannata masentaa itseään tuomitsemalla turhaan.liikaa juomalla masentuu muutenkin ja krapula on jokaisen masennuksen esiaste.ota jos otat jos et eroonkaan pääse.ota hyvin mielin ja tee se vaikka herran kunniaksi loukkaamatta ketään ajatuksilla sanoilla ja teoillasi,jos siihen pystyt niin kuka sinut voi tuomita?
- vastata....
se poistettiin ja mun sanoma oli suunnilleen ,että painit vaikean asian kanssa koska lähes joka ainoa on riippuvainen alkoholista.
- Saddu ;-)
...ohjetta kuin,ettet anna kuninkaan ohjata eloasi...vaan ohjaat itse kunigasta,kö ?!?
Sama homma tuon etelä-ameriikan syöpäkääryleen kera lienee...ainakin kohdallani tuo toimi hyvin !?!
Tsemppiä vaan ja MPKRY:n metsäkeikka rientoja kohdallesi !?!
;-) - anskutin_89
Se on omantunnonksymys. Omaatuntoa vastaan ei kannata tehdä mitään. Eli varsinkin koska alkoholi on sinulle ongelma, on parempi olla ilman. Itsekin olen absolutisti ja se on oikein mukavaa elämää.
- 7779
Se EI OLE OMANTUNNON KYSYMYS.
Alkoholin käyttö on synti. Synnin palkka on kuolema.
Tee parannus ja usko evankeliumi! -Mark.16
Drinking alcohol is sin. STOP Drinking alcohol!
HERRA JUMALA SANOO ETTÄ LOPETTAKAA ALKOHOLIN JUOMINEN JOS HALUATTE ELÄÄ KRISTUKSEN KANSSA JA VALMISTAUTUA PÄÄSEMÄÄN SISÄLLE JUMALAN VALTAKUNTAAN.
JEESUS ON TULOSSA TAKAISIN PIAN. "Olkaa raittiit ja Valvokaa"
LUE TÄMÄ. READ THIS.
Jesus is the Word of God.
http://injesuschrististand.blogspot.fi/2015/07/tell-her-that-if-she-wants-to-walk-with.html
" NOTE: I share this message because The LORD is essentially passing a very critical message to everyone everywhere on the earth that: “If You Want to Walk With The LORD Jesus Christ and Prepare To Enter The Kingdom of Heaven, then You Must Stop Drinking Alcohol. "
LAST DAYS - COME OUT FROM AMONG THEM
https://www.youtube.com/watch?v=xqJkGjJuax4 - Oudoksuva
7779 kirjoitti:
Se EI OLE OMANTUNNON KYSYMYS.
Alkoholin käyttö on synti. Synnin palkka on kuolema.
Tee parannus ja usko evankeliumi! -Mark.16
Drinking alcohol is sin. STOP Drinking alcohol!
HERRA JUMALA SANOO ETTÄ LOPETTAKAA ALKOHOLIN JUOMINEN JOS HALUATTE ELÄÄ KRISTUKSEN KANSSA JA VALMISTAUTUA PÄÄSEMÄÄN SISÄLLE JUMALAN VALTAKUNTAAN.
JEESUS ON TULOSSA TAKAISIN PIAN. "Olkaa raittiit ja Valvokaa"
LUE TÄMÄ. READ THIS.
Jesus is the Word of God.
http://injesuschrististand.blogspot.fi/2015/07/tell-her-that-if-she-wants-to-walk-with.html
" NOTE: I share this message because The LORD is essentially passing a very critical message to everyone everywhere on the earth that: “If You Want to Walk With The LORD Jesus Christ and Prepare To Enter The Kingdom of Heaven, then You Must Stop Drinking Alcohol. "
LAST DAYS - COME OUT FROM AMONG THEM
https://www.youtube.com/watch?v=xqJkGjJuax4Alkoholin käyttö on omantunnon ja oman harkinnan alainen asia, ei synti. Vai olisiko muuten Jeesus tarjonnut viiniä ehtoollisellaan tai muuttanut veden viiniksi häissä?
- elisantt
Kirkko puolustaa ihmisarvoista elämää ja sen edellytyksiä.Yhteisöllinen sitoutuminen luo myös sosiaalisen tukiverkoston ja tuo ystävät, jotka vähentävät päihteiden käytön halua ja mahdollisuutta. On tärkeää, että kirkko pitää esillä – fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden lisäksi – hengellisyyden merkitystä päihdeongelmista vapautumisessa.
Miksi päihdekysymykset kuuluvat kirkolle? Kristillisen käsityksen mukaan ihmisellä on
loukkaamaton arvo sillä perusteella, että hän Jumalan kuvaksi ja työtoveriksi luotuna on
Jumalan huolehtivan ja pelastavan rakkauden kohde. Ihminen ei ole ansainnut eikä hankkinut
arvoaan, se on annettu hänelle lahjana. Tämä arvo on siten olemassa ihmisen laadusta,
suorituksista, hyödyllisyydestä tai asemasta huolimatta. Se on ehdoton. Kaikilla ihmisillä on
sama arvo. Uusliberalismi määrittää ihmisen arvon hänen hyödyllisyytensä perusteella. Mitä korvaamattomampi joku on, sitä arvokkaampi hän on, helposti korvattavilla on hyvin alhainen arvo.
Yhteisöllisyyden puutteesta johtuva sosiaalinen eristyneisyys ja kodittomuus tuo helposti
mukanaan henkisen kodittomuuden. Kun ei osallistuta mihinkään yhteisöön, ei koeta
myöskään elämän mielekkyyttä eikä moraalista velvoitetta noudattaa yhteisön normeja.
Tämä on se maaperä, jossa alkoholin ja huumeiden käyttö sekä rikollisuus kasvavat ja kukoistavat.
Jeesus liittyi julistuksessaan ja toiminnassaan myös Vanhan testamentin profeetalliseen perintöön,
johon kuului yhteiskunnallisen vanhurskauden julistaminen ja toivon viestin tuominen
köyhille, sorretuille, vangituille ja sairaille (Lk. 4:1622; Jes. 53:38). Profeetat olivat
kiinnittäneet huomiota paitsi uskonnolliseen rappiotilaan myös sosiaalisiin epäkohtiin. He
puolustivat etenkin köyhiä, leskiä, orpoja, vanhuksia ja muukalaisia. Raamattu antaa alkuseurakunnan elämästä hyvin kokonaisvaltaisen kuvan, jossa pelastus ja uusi rakkauden täyttämä
elämä kuuluvat yhteen. Alkuseurakunnan diakonien huolenpidon kohteina olivat erityisesti
yhteiskunnan syrjäytyneet: köyhät, sairaat, vammaiset, nälkäiset, janoiset, asunnottomat
ja orvot sekä vangitut.
Kirkko ja seurakunnat ovat läsnä koko suomalaisessa todellisuudessa ja kohtaavat ihmiset
siinä elämänpiirissä, jossa he elävät. Kirkko on arvoyhteisö, jolla on erittäin laaja kosketuspinta
suomalaisiin. Kirkon toiminta vaikuttaa suuresti suomalaisen yhteiskunnan moraaliin ja yksilöiden käyttäytymiseen. Kirkko voi omalla toiminnallaan vaikuttaa päihdehaittojen määrään ja laatuun. Ehkäisevä päihdetyö on käsitteenä korvannut raittiustyön. Kysymys on myös sisällöllisestä muutoksesta. Jos raittiustyö asetti tavoitteekseen täysraittiuden vaalimisen, ehkäisevä päihdetyö hyväksyy tavoitteeksi myös päihdehaittojen vähentämisen ja ns. kohtuukäytön. Alkoholin käyttötottumukset vaihtelevat suuresti raittiudesta ja vähäisestä käytöstä uurkulutukseen
ja täydelliseen riippuvuuteen. On tärkeää, että kirkko tukee niitä, jotka ovat valinneet täysraittiuden elämäntavakseen. Erityistä
tukea tarvitsevat nuoret – koululaiset ja opiskelijat – jotka kokevat kaveripiirin ja kulttuurin paineet kovina ja voivat ajautua tahtomattaan käyttämään päihteitä. Nuorisokulttuurissa on kuitenkin nähtävissä trendejä, joissa suhtaudutaan kielteisesti humalajuomiseen. Kirkolla on mahdollisuuksia luoda ja edistää päihteetöntä toimintaa.Ehkäisevässä päihdetyössä ja sen tavoitteiden asettamisessa on hyvä ottaa huomioon alkoholin kohtuukäyttö. Raittius kuuluu nykyisinkin tiettyihin ikäkausiin ja tilanteisiin. Jotkut ihmiset ovat valinneet raittiuden elämäntavakseen. Erityisen suositeltavia päihteettömiä alueita ja kausia ovat muun muassa lapsuus ja nuoruus, raskaus, työpaikat, liikenne ja sairauden
aika.
Ehkäisevä päihdetyö on terveyden edistämistä. Terveydellä tarkoitetaan tässä yhteydessä
laajasti fyysisen, sosiaalisen, henkisen ja hengellisen hyvinvoinnin edistämistä. Maailman
terveysjärjestö on määritellyt terveyden edistämisen yhteisölliseksi toiminnaksi ja korostanut politiikan käyttöä terveyden mahdollistajaksi. Terveyspolitiikassa ehkäisevän päihdetyön keskeinen elementti on sellaisen laajaalaisen yhteisöllisen toiminnan edistäminen,
jolla on vaikutuksia myös terveyskäyttäytymiseen.
Kirkko arvostaa ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin eteen tehtävää työtä ja haluaa osallistua
siihen omalla panoksellaan. Kirkon ydinsanoma on siinä jokainen voi kokea armon ja anteeksiantamuksen sekä löytää elämälle merkityksen ja tarkoituksen. Seurakunta on yhteisö, joka tukee sosiaalista vastuuta. Osallistuminen seurakunnan toimintaan vähentää tilaisuuksia päihteiden käytölle sekä edistää päihteettömyyttä.Kirkon näkökulmasta ehkäisevän päihdetyön tärkein ulottuvuus on siinä, että kirkko auttaa ihmisiä ja yhteisöjä arjessa selviytymisessä ja vaikuttaa päihteetöntä elämää edistävien rakenteiden syntymiseksi. Kirkko tukee terveitä elämäntapoja ja vastuullista käyttäytymistä. Kaikki seurakuntien toiminta onkin ehkäisevää päihdetyötä. Ehkäisevään päihdetyöhön voivat osallistua paitsi seurakuntien ja kristillisten järjestöjen työntekijät ja vapaaehtoiset myös kaikki seurakuntalaiset omassa elämänpiirissään. Erityisen tärkeää on se, miten vanhemmat ja isovanhemmat kasvattavat lapsiaan ja lasten lapsiaan päihdekysymyksissä ja miten kirkko
tukee heitä tässä tehtävässä.
Päihdeongelmat ovat läheisessä yhteydessä köyhyyteen, syrjäytymiseen ja väkivaltaan.
Päihdeongelman taustalla voi olla mielenterveysongelma. Kirkon oma toiminta köyhyyden ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi, mielenterveysongelmista kärsivien auttamiseksi sekä väkivallan vähentämiseksi ovat osa ehkäisevää päihdetyötä. Kirkon yhteiskunnallinen vaikuttaminen heikkoosaisempien
elinolosuhteiden parantamiseksi palvelee samaa tavoitetta.
Päihdeongelman lähtökohtana on riippuvuus. Olemme tekemisissä riippuvaisten ihmisten
kanssa olipa käytetty aine mikä tahansa. Riippuvuudella tarkoitetaan pakonomaista käyttäytymistä, jossa ihminen on menettänyt hallinnan johonkin riippuvuutta aiheuttavaan asiaan,esimerkiksi päihteisiin. Erilaisia tulkintoja riippuvuuden synnystä ja riskitekijöistä on monia. Lääketiede korostaa fysiologisia ja biologisia tekijöitä, esimerkiksi perimää, aineenvaihduntaa ja hermoston toimintaa.
Riippuvuuden syntyä ja riskejä voidaan tarkastella myös elinympäristöstä, elämäntavasta,
kulttuurista, henkilöhistoriasta tai vaikkapa oppimisesta käsin. Olennaista näyttää kuitenkin
olevan jokaisen oma kokemus ja tilanteet, jotka liittyvät päihteiden käyttöön. Päihteet ovat
usein pakoa karusta ja ahdistavasta elämäntilanteesta. Kyse voi olla myös siitä, että päihteitä käytetään itsehoitona sairauteen. Riippuvuudella on taipumus siirtyä seuraavalla sukupolvelle. Yksi päihdetyön suurimpia haasteita onkin riippuvuuden ketjun katkaiseminen.
Alkoholin kokonaiskulutuksella yhteiskunnassa on vaikutuksensa haittojen määrään. Mitä
”märempi” yhteiskunta on, sitä enemmän ihmisiä altistuu päihdeongelmille. Euroopan unionin
jäsenyyden myötä kansallisen alkoholipolitiikan toteuttamisen mahdollisuudet ovat kaventuneet.
Alkoholin hinnan lasku, saatavuuden paraneminen ja yksityishenkilöiden tuontimahdollisuudet
ovat kasvattaneet kokonaiskulutusta.
Riippuvuudesta toipuminen vaatii kärsivällisyyttä ja siinä tarvitaan toisten ihmisten tukea.
Yksin on vaikea selviytyä ja löytää uutta ”käsikirjoitusta” elämälle. Tukea tarvitsevat myös
perheenjäsenet ja muut lähipiirissä elävät. Päihderiippuvainen on sairas ihminen, jolta ei voi
aina vaatia rationaalista harkintaa. Toipuminen edellyttää kuitenkin sitä, että päihderiippuvainen
toimii itseään aktiivisesti hoitavana yksilönä, eikä jää vain passiiviseksi hoidon kohteeksi.
Yksilön vastuun ohessa on korostettava yhteisön merkitystä päihdeongelmaisen toipumisessa.
Päihderiippuvuudelta suojaavia tekijöitä ovat esimerkiksi turvalliset perhesuhteet ja uskonnollinen vakaumus. Erityisesti nuorilla täysraittius on yhteydessä uskonnolliseen vakaumukseen. Pohjanmaalla selvästi muuta maata alhaisempaa alkoholin käyttöä selittää uskonnollinen aktiivisuus. Tutkimuksen mukaan perheen elämäntavan piirteet, kuten uskonnollisuus, voivat tukea lapsia. Ne ovat suojaamassa lasta ongelmakäyttäytymiseltä, päihteiden käytöltä ja päihteitä käyttäviltä ystäviltä.
Kristillisen uskon ytimessä on pyrkimys reagoida niiden ihmisten hätään, jotka ovat nimenomaan
syyllisyyden, häpeän ja synnin julkisen stigman vuoksi joutuneet marginaaliseen
asemaan yhteiskunnassa.
On tärkeää, että kirkko pitää esillä – fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden lisäksi
– hengellisyyden merkitystä päihdeongelmista vapautumisessa. Se tarkoittaa sitä, ettei päihdeongelmien hoidon tavoitteena ole vain kuntoutus, vaan kokonaisvaltainen parantuminen.
Päihteettömän elämän aloittaminen vaatii identiteetin uudelleen rakentamista. Evankeliumin
sanoma on vastaus polttaviin syyllisyyden kysymyksiin, joita päihdekeskeinen elämä on
saattanut tuoda mukanaan. Jo tässä elämässä on täyden käänteen, täyden anteeksiantamuksen
ja armon mahdollisuus.
Miten sitten suhtautuu omaan juomiseensa? Jos se aiheuttaa omalle itselle ja läheisille pahaa mieltä ei tuskin kannata juoda, tai käyttää muita päihteitä. Kirkkokaan ei kiellä sylkemästä kuppiin, mutta omaa omatuntoaan vastaan ei kannata tehdä. Ja jos kohtuukäyttöön ei pysty kannattaa pysyä erossa koko aineesta. Ei absolutismi ole paha vaihtoehto. Päinvastoin! - absolutisti
Jos kerta alkoholi on sinulle ongelma, eikö olisi parempi olla ilman koko ainetta? Mihin sinä sitä tarvitset? Ilman viinaa voi elää ihan hyvää ja hauskaa elämää. Ja varmasti kannattaisi puhua asiasta jollekin luotettavalle (uskovalle) ihmiselle, jolle voisit vaikka soittaa, kun vaikea hetki tulee.
- en juo
Miksi ylipäätään käytät alkoholia, jos se kerta on ongelma sinulle? Mihin tarvitset sitä? Kannattaisi varmaan puhua asiasta jollekin luotettavalle uskovalle ystävälle, ja voisit ehkä soittaa hänelle, kun tiukka paikka tulee eteen.
- absolutisti/en juo
jouduin lähettämään toisen samansisältöisen viestin,nettiyhteys reistailee...
- Selvästi vaikealla matkalla
absolutisti/en juo kirjoitti:
jouduin lähettämään toisen samansisältöisen viestin,nettiyhteys reistailee...
Kiitos palautteista kaikille. Olen päättänyt luopua tuosta itseäni kiusaavaasta paheesta ja puhunut asiasta seurakuntani pastorille, jolle voin myös soittaa aina kun on vaikeaa. Täältä tullaan selvästi eteenpäin!
- Huhahhhei
Selvästi vaikealla matkalla kirjoitti:
Kiitos palautteista kaikille. Olen päättänyt luopua tuosta itseäni kiusaavaasta paheesta ja puhunut asiasta seurakuntani pastorille, jolle voin myös soittaa aina kun on vaikeaa. Täältä tullaan selvästi eteenpäin!
kuitenkinse, että alkoholismi on sairaus. Pastorit eivät välttämättä ole sairauksien hoitajina kovin päteviä. Sinuna, jos oikeasti olet ongelmissa alkoholin kanssa, hakeutuisin A-klinikalle.
Onnea kuitenkin, teit mitä teit. En ihan heti kuitenkaan jaksa uskoa, että olet oikeasti mikään kovinkaan ongelmainen tapaus. Sellaiset kun eivät kirjoittele näille palstoille. - rinik
Huhahhhei kirjoitti:
kuitenkinse, että alkoholismi on sairaus. Pastorit eivät välttämättä ole sairauksien hoitajina kovin päteviä. Sinuna, jos oikeasti olet ongelmissa alkoholin kanssa, hakeutuisin A-klinikalle.
Onnea kuitenkin, teit mitä teit. En ihan heti kuitenkaan jaksa uskoa, että olet oikeasti mikään kovinkaan ongelmainen tapaus. Sellaiset kun eivät kirjoittele näille palstoille.Niinhän se sielunvihollinen on jo pitkään yrittänyt selittää. Viinan ottaminen on oma ratkaisu alun alkaen. Siitä tuleva mielihyvä houkuttelee ottamaan seuraavankin kerran jne. Pian ihminen huomaa tarvitsevansa joka päivä annoksensa, on syntynyt riippuvuus alkoholista, joka ei ole sairaus. Alkoholismi kyllä aiheuttaa paljon sairauksia. Viimeksi eilen illalla oli erittäin hyvä ohjelma televisiossa tuollaisista alkoholin sairastuttamista miesparoista. Heistä jokainen katui ryyppäämisen aloittamistaan.
Jumalan antama vapautus tuollaisesti syntielämästä oli minulle ainakin kertakaikkinen vapautus, ei siinä tarvittu terapeutteja. Jokailtainen annokseni oli vähintään puoli pulloa votkaa tai koskenkorvaa ja kaljat päälle.
Muistetaan, että Jeesuksen veressä on voima yli kaiken Saatanan vallan.
- sappua
Jokainen ihminen on vastuussa itselleen siitä mitä tekee. Elämä opettaa kulkemaan lähellä keskitietä. Lapset ovat tietenkin eriasiat, sillä hehän elävät vanhempiensa vastuulla.
- koululainen
voisko joku kertoa vähän tarkemmin alkoholin etiikasta ja motiiveista jotta saisin aineen kuntoon :)
- Huhahhhei
alkoholilla itsellään ole etiikkaa saatika motiiveja. Alkoholi on kemiallinen yhdiste ja kemialliset yhdisteet eivät yleensä mieti etiikka- tai motiivikysymyksiä. Alkoholisteilla sen sijaan saattaa olla etiikkaa ja motiiveja alkoholin suhteen. Tai sitten eivät vain yksinkertaisesti kestä itseään ja/tai elämäänsä selvin päin, joka käynee jo motiivista.
- rinik
Veljeni Herrassa.
Itse uskoon tultuani pääsin täysin vapaaksi alkoholismin kirouksesta. Sinulla näyttää tuon tipottelu tulleen sellaiseksi kahleeksi jota voi jo sanoa riippuvuudeksi. Esitän sinulle itse kokemaani. Ensinnäkin Pyhä Raamattummehan sanoo selkeästi,että "älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno". Ymmärrät varmaan, että tämä koskee kaikkia alkoholijuomia, eikä vain viiniä. Olet siis synnin kahleissa kiinni tällä hetkellä. Rukoile Jumalaa ottamaan tuo himo pois, hinnalla millä hyvänsä, mutta vaadi Häntä vapauttamaan sinut oman tahtonsa keinoilla. Jos olet valmis minkälaiseen tahansa Jumalan vastaukseen, niin Hän kyllä vastaa.
Jään rukoilemaan puolestasi.- 24t4t
maailmasta löydy parempaa rukoiltavaa kuin jonkun tuurijuopon touhujen peittely? tekopyhää paskaa. rukoilisitte vaikka kehitysmaiden nälkäänäkevien lasten puolesta. kyllä yksi suomalainen deeku pärjää, sen verran hyvä sosiaalihuolto täällä on. johan tuolla ylempänä jo yksi huuhaatyyppi sanoi ettei alkoholismi ole edes sairaus. missä helvetin pimiössä te uskovaiset oikein elätte? ei kai typeryys ole uskossa ollessa mikään itsetarkoitus tai välttämättömyys?
- QffT
Eikös raamattu nimenomaan kehota "humaltumaan" jeesuksesta?
http://www.youtube.com/watch?v=5bwc3a1O9lY- rinik
Paljastappa se Raamatun paikka, joka noin väittää.
Efesolaisille 5:18
Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä
1 Korinttilaisille 6:10
eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.Lue Raamattua ensimmäiset 100 sivua niin huomaat mitä kännissä tuolloin sai toimittaa . Rivo kirja mutta lukeminen jatkuu ...
- Ilominussa
Täällä on kohtalotoveri: Mihin viinaa tarvin? Siihen, että saan rauhan Jumalan rauhaa odotellessa - en jaksa rukoilla ja taistella, kun väsymys iskee. Haluan rauhan heti, enkä taistelun jälkeen. Olen sanonut Jumalalle monta kertaa: Sinä tiedät, missä minä olen, minä en tiedä Sinun olinpaikkaasi. Sinä voit korjata sen, minkä minä olen rikkonut. Ja taas odotan vastausta juopuneena - ja valmistaudun arjen koitoksiin hetken hiljaisuudesta nauttien ja tietäen, ettei kannattaisi tehdä tätä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2956797Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652069- 1751797
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151277- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691180Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71156RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j531057Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411031Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982