Hammasraudoista...

Random_Kirjoittelija

Voisitteko kertoa omia kokemuksianne hammasraudoista, sillä saan sellaiset suuhuni tämän kuun lopussa. Vinkkejä? esim. mitä ei saa syödä ja miten hampaat kannattaisi puhdistaa? Voitte kertoa myös muitakin kokemuksia raudoista, olisi kiva kuulla!

=)

25

12879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks polttanu

Sillä värjäytyy heti kuminauhat ruskeiksi.
      Ja pidä hammastikut mukana koulussa, työssä...

• ex-rautanainen

Minulla oli hammasraudat joskus vuosia sitten (ja jälkeen olen edelleen hyvin hvin tyytyväinen).

Hammaslääkäri kyllä antaa aika tarkatkin ohjeet siitä, mitä ei saa syödä. Esim. toffee ym. sitkeät karkit (esim. merkkarit) ovat kiellettyjen listalla, samoin purkkaa eivät suosittele. Itse kyllä söin purkkaa sillon mutta aika varovasti kylläkin. Karkeista myös sellaisia kovia eivät suosittele, voivat vissiin rikkoa raudat jos oikein huonosti käy. Itse tosin söin näitäkin joskus. :D

Ruoka-aineista ei varmaan löydy mitään, mitä pitäisi varsinaisesti vältellä, mutta kokemuksesta voin kertoa, että esim. porkkanaa on ärsyttävä pureskella, kun ne palaset jää rautojen väliin ja niitä on joskus todella hankala saada pois. Myös jotkut lihat ovat sellaisia, että jäävät ikävästi rautoihin kiinni, mutta ei se syömistä estä. Kannattaa kuitenkin syönnin jälkeen katsoa peiliin ennen kuin lähtee hymyilemään ihmisille kovin leveästi. :)

Ainakin minä sain hammaslääkäriltä erikoishammasharjan, jolla raudat on helpompi puhdistaa. Nykyään on käsittääkseni vielä kehittyneemmät puhdistusvälineet. Ainakin sen harjan saat varmasti, ja jos et saa niin pyydä! Tavallisella harjalla on hankala päästä joka väliin. Ja hampaat kannattaa tosiaan pestä huolellisesti, muuten hampaan pintaan jää ikävä väriero, kun raudat otetaan pois.

Jäätelöä tai muuta viilentävää syötävää kannattaa varata pakastimeen, sillä varsinkin alussa hampaat voi olla tosi kipeät kun rautojen vaikutus alkaa tuntua. Lisäksi rautoja kiristetään aina välillä, ja niidenkin kertojen jälken suu voi olla arka pari päivää. Mutta sinnillä siitä pääsee, ja voin kertoa että hetkeäkään ei ole harmittanut ne kivuliaat hetket, kun nyt minulla on siisti ja suora hammasrivi :)

• tyttönen...

Periaatteessahan voit syödä mitä vaan (ihan niin kuin ennenkin),vaikka hammaslääkärit/oikojat todennäköisesti saattavatkin kieltää esim.karkinsyönnin kokonaan.Mut ei ne raudat ainaka mua estäneet syömästä karkkia (mut lakritsan ja sellasten esim.pähkinää sisältävien suklaiden syönnin taisin jättää kyl kokonaan rautojen ajaksi)
      Mut kuhan vaan muistaa harjata hampaat aamulla ja illalla,ni kyl sen pitäis riittää :) Tai ei mulle ainaka jääny raudoist mitään jälkii,vaikken niitä millään hammaslangoilla tai muilla rautoihin tarkotetuilla harjoilla juur pessykkään :D (mut tokihan se on yksilöllistä).

Mut se on kyl kurjaa raudois,ku ne on 3-7päivää ihan sikakipeet sen jälkeen ku ne on laitettu,niin et pelkkä hampaiden yhteen laittaminen tekee kipeetä :/ Niin,et sillon on vaan tyydyttävä syömään esim.puuroo,jäätelöö tai jotain ruokaa,jonka voi muussata sellatteeks,ettei sitä tarvi juur pureskella..

Mut muista sitten kun saat ne raudat,niin et ei kyl kannata kauheesti ruveta odottaan sitä päivää,ku ne saa pois..Meinaan kokemuksen perusteel (ja myös monien kavereitten kokemusten perusteel) siin tulee kestään paljon kauemmin,ku mitä oikojat yleensä lupaa :/ Niin,et jos ne vaikka sanoo,et saat raudat pois 1,5-2 vuoden päästä,niin voi olla,et saat ne kuitenki vast 3-4 vuoden päästä pois...Niin et sen takii ei kannata (odotetussa loppuvaiheessakaan) vielä joka käynnillä olettaa,et "täl kertaa ne otetaan pois",meinaan tiiän kyllä kuinka kurjaa on pettyä aina uudestaan ja uudestaan,kun oikojat toteavatkin joka kerta et "joo täs on sulle uus aika,nähään sitten taas kahen kuukauden päästä ja katotaan sitte..." :/
      Mut onneks sä taidat suhtautuu rautojen saantiin ihan positiivisesti,niin et äkkiä se aika varmaanki menee :)

Mulla itelläni oli pari vuotta sitte ylähampaissa raudat ja saan nyt todennäkösesti ens kuussa alahampaisiin,niin et samat asiat on mullaki taas kohta ees :D

• Osy

Mä saan 4marraskuuta ylä raudat sit ku ne on ollu hetken saan ala raudat

• Oysa
        Osy kirjoitti:

Mä saan 4marraskuuta ylä raudat sit ku ne on ollu hetken saan ala raudat

Saan siis ylä ja ala raudat 4marraskuuta ylä raudat mut yks ongelma mul heiluu ylä hammas voiko sillo laittaa rautoja

• voi syödä

kaikkea purkkaa karkkia jne. itsellä kiinteät raudat neljä vuotta ja luuletteko että neljää vuotta jaksaa katsoa että voiko tätä tai tätä syödä kun on raudat?!? Söin kaikkea mahdollista kovaa ja vähemmän kovaa EIKÄ kertaakaan ole ollut mitään häikkää raudoissa, ei irronneet eikä rikkontuneet joten ole huoletta, elämäsi on ihan kuten ennen vaikka raudat ovatkin suussa. Peset vain normaalia enemmmän kun ruokaa jää rautoihin kiinni, muuten ok!

• allu

Itsellä ollut raudat ylhäällä 1,5 vuotta ja alhaalla puoli vuotta. Eroon näistä pitäisi päästä kesän aikana, vaikka aluksi oli puhe vain vuodesta... Aluksi oli aika tuskaa aina kiristyksen jälkeen, mutta loppua kohti on helpottanut aika paljon. Syömisiä on joutunut rajoittamaan, ei tee mieli kauheasti syödä mitään mikä jää rautoihin kiinni. Kyllä se sitten itse huomaa mitä voi / ei voi syödä. Kerran multa irtosi kaaren pää takahampaan braketista kun söin vähän liian kovaa hedelmää. Toisen kerran irtosi yhdestä hampaasta koko braketti kun söin pähkinöitä. Pähkinät, porkkanat yms kova kannattaisi kyllä jättää juuri tuosta syystä syömättä. Puhdistamiseen saat hyvät ohjeet suuhygienistiltä. Itse sain pienen harjan, jolla saa joka kolosta putsattua ja ilman sitä en lähde kotoa. Syömisen jälkeen sillä on helppo putsata näkyvät ruoat raudoista.

Kaikenkaikkiaan olen sitä mieltä että ei tää nyt kovin kamalaa ole ollut, toivottavasti kaiken vaivan arvoista! Varsinkin kun oma vaivani ei ollut lainkaan ulkonäöllinen, ja ilman oikomistakin olisin pärjännyt ihan hyvin.

• Random_Kirjoittelija

Oli mukava lukea kokemuksianne, ja sellainen kuva jäi, että vaikka se kivuliasta tulee olemaan (ainakin ajoittain), niin se kyllä on varmasti sen arvoista! Toivon niin. Kiitos vinkeistä ym. Muuten sellainen kysymys vielä, että eikö yläraudat laiteta ensin, sitten alaraudat noin kuukauden päästä? Ainakin niin on minun kohdallani. En vain ymmärtänyt syytä, mutta kai sillä joku merkitys on...

• rautasuu
        Random_Kirjoittelija kirjoitti:

Oli mukava lukea kokemuksianne, ja sellainen kuva jäi, että vaikka se kivuliasta tulee olemaan (ainakin ajoittain), niin se kyllä on varmasti sen arvoista! Toivon niin. Kiitos vinkeistä ym. Muuten sellainen kysymys vielä, että eikö yläraudat laiteta ensin, sitten alaraudat noin kuukauden päästä? Ainakin niin on minun kohdallani. En vain ymmärtänyt syytä, mutta kai sillä joku merkitys on...

Minulla oli raudat 6 kk ylärivissä, sain ne vähän aikaa sitten pois. Alariviin raudat laitettiin 2 kk ylärivin "raudoituksen" jälkeen. Ensin laitettiin yläpuolelle, koska piti käsittääkseni saada yläriviä oikenemaan ja laajenemaan alapuolen rautojen tieltä. Ylähampaat olisivat hanganneet alapuolen rautoja, jos olisi heti alussa laitettu molempiin riveihin.

Kaikenkaikkiaan oikomishoito oli positiivinen kokemus. Välillä turhauttaa, mutta kannattaa vaan pitää mielessä se lopputulos. Itse olen hurjan tyytyväinen, että ylärivini on nyt ihanan suora. Parin kuukauden päästä lähtee alapuoleltakin raudat pois, jee.

• ahdistussssttaaaa
        rautasuu kirjoitti:

Minulla oli raudat 6 kk ylärivissä, sain ne vähän aikaa sitten pois. Alariviin raudat laitettiin 2 kk ylärivin "raudoituksen" jälkeen. Ensin laitettiin yläpuolelle, koska piti käsittääkseni saada yläriviä oikenemaan ja laajenemaan alapuolen rautojen tieltä. Ylähampaat olisivat hanganneet alapuolen rautoja, jos olisi heti alussa laitettu molempiin riveihin.

Kaikenkaikkiaan oikomishoito oli positiivinen kokemus. Välillä turhauttaa, mutta kannattaa vaan pitää mielessä se lopputulos. Itse olen hurjan tyytyväinen, että ylärivini on nyt ihanan suora. Parin kuukauden päästä lähtee alapuoleltakin raudat pois, jee.

Minulle ja kohtapuoliin laitetaan raudat, en ole niistä juuri ah´distunut ollut, mutta näiden tekstien jälkeen KYLLÄ! minä en kyllä halua 3-4:ää vuotta niitä pitää, ikinä! EN. Missä tapauksessa olette joutuneet pitämään 3-4 vuotta???

Minulta poistetaan viitoset ylhäältä ja alhaalta 1, en kai joudu pitämään 4 vuotta rautoja?? sori kirjoitus, alkoi ahdistamaan vaan. Vielä ei lääkärin kanssa ole ollut puhetta tarkasta ajasta... minulla on kyllä liikkuvat hampaat ja ennenkin olen pitänyt rautoja..

• Random_Kirjoittelija
        ahdistussssttaaaa kirjoitti:

Minulle ja kohtapuoliin laitetaan raudat, en ole niistä juuri ah´distunut ollut, mutta näiden tekstien jälkeen KYLLÄ! minä en kyllä halua 3-4:ää vuotta niitä pitää, ikinä! EN. Missä tapauksessa olette joutuneet pitämään 3-4 vuotta???

Minulta poistetaan viitoset ylhäältä ja alhaalta 1, en kai joudu pitämään 4 vuotta rautoja?? sori kirjoitus, alkoi ahdistamaan vaan. Vielä ei lääkärin kanssa ole ollut puhetta tarkasta ajasta... minulla on kyllä liikkuvat hampaat ja ennenkin olen pitänyt rautoja..

mutta se on toki yksillöllistä, että kuinka kauan niitä joutuu pitämään suussa. Minua jännittää vietävästiu niiden laitto kanssa. Mutta kai siitä selviää, tsemppiä sulle ! =)

• ..tyttönen..
        Random_Kirjoittelija kirjoitti:

mutta se on toki yksillöllistä, että kuinka kauan niitä joutuu pitämään suussa. Minua jännittää vietävästiu niiden laitto kanssa. Mutta kai siitä selviää, tsemppiä sulle ! =)

No mä nyt sanoin sen ihan vaan sillä,et kannattaa VARAUTUA siihen,et se voi kestää niinkin kauan,vaik ei se ny suinkaan välttämättä kestä :)
        Mut sitä mä kyl kuitenki ihmettelen,et minkä takii oikojat ei voi ite sanoo suoraan sitä kauanko oikomishoito voi pisimmillään kestää..Vai sanooko ne vaan siks,et se kestää pisimmillään jotain 2vuotta,koska muuten kauheen moni ei välttämättä haluis ottaa koko hoitoa vastaan..:/ Et kyl mä ny tiiän,et sitä on varmaan aika vaikee mennä ennustaan,mut kyl ne ny mun puolesta vois sanoo ihan suoraan miten asiat on..Ja seki viel ku ne rupee kauheen aikases vaihees sanoon,et ehkä jo seuraaval kerral otetaan pois :/
        No mut oikojat on oikojii..Mut emmä kyl tosin itekä tiiä,et kauanko oisin joutunu viel pitään ylhäällä niitä kiinteitrautoi (joita olin pitäny jotain 1,5vuotta),ku halusin ne sillon aikonaan ennen rippileirii-ja juhlii pois,jonka takii oon joutunu pitään ylhäällä yörautoi (joita pidän viel tänäki päivänä..)Niin et kyl mua itteeniki vähän mietityttää,et kauanko joudun pitään sit alhaalla niit rautoi..Vaik oikojat kyl sano joskus,et ei mun sit niitä alarautoi tarvi niin kauan pitää ku ylärautoi (joittenka ennuste oli se 1,5-2v)No mut sen näkee sitte :)

Mut ei sitä laittamista kyl tarvi jännittää :) Se ei satu yhtään,ja kestääki aika vähän aikaa :) Mut se,et syöminen on aluks kipeetä ja pitää syödä TOSI varovasti onki sit pieni totuttelunpaikka,joka pitää vaan hyväksyä niin kauan ku sitä kestää (vaik mulle se oli kyl aikonaan ensin aikamoinen shokki) :D

• rautasuu
        ahdistussssttaaaa kirjoitti:

Itselläni siis kiinteät raudat olivat suussa vain puoli vuotta. Minulla ei tarvinnut poistaa yhtään hammasta, ja oikomisen syy oli lievä ahtaus. Hampaat olivat vähän päällekkäin ja vinossa. Oikoja ennusti hoidon pituudeksi puoli vuotta ja ainakin ylärivin kohdalla se piti paikkaansa. Alarivissä ehkä vähän venähtää.

On todellakin aika yksilöllistä, miten pitkään oikominen kestää. Ja riippuu paljon siitä, miten usein kaari vaihdetaan. Yhdellä tutullani kesti oikominen vain 3 kk, koska rautoja kiristettiin kerran viikossa. Hampaat siis saatiin liikkumaan erityisen nopeasti.

• ahdistussssttaaaa
        rautasuu kirjoitti:

Itselläni siis kiinteät raudat olivat suussa vain puoli vuotta. Minulla ei tarvinnut poistaa yhtään hammasta, ja oikomisen syy oli lievä ahtaus. Hampaat olivat vähän päällekkäin ja vinossa. Oikoja ennusti hoidon pituudeksi puoli vuotta ja ainakin ylärivin kohdalla se piti paikkaansa. Alarivissä ehkä vähän venähtää.

On todellakin aika yksilöllistä, miten pitkään oikominen kestää. Ja riippuu paljon siitä, miten usein kaari vaihdetaan. Yhdellä tutullani kesti oikominen vain 3 kk, koska rautoja kiristettiin kerran viikossa. Hampaat siis saatiin liikkumaan erityisen nopeasti.

Tänään poistettiin toinen ylähampaista ja kysyin samalla arviota niin minulla kun on ennen ollut raudat, eli hammaskaaren muoto on hyvä, niin tässä kestää vain se kun poistettujen hampaiden jäljiltä rako menee kiinni. Eli selviän kuulema alle vuodessa, oi nyt on helpottunut olo! =)
        Ja saan sellaiset läpinäkyvät:)

• Akane.chhan

Itte sain justiisa tännää rauat suuhu ja voin sannoo että järkyttävvää oli tieto "karkkikiellosta" ei "tarttuvvaa karkkii" eikä kovvaa karkkii ollenkaa, iteasiassa ei karkkia yhtään. Siitähä sitte yli kahe vuojen karkkilakot, onneks kummihhi suklaa ja jäätelö säily! Porkkannaa ei syyä ainakaan kokonaisena (raaste on paikallaan) eikä kovvii hedelmii. Suuta kolottaa rutosti, pahenemmaa päi kokoaja.

• bubuib

invisalign parempi

• puupää12

Nii ku kaikki ei oo nii vitun varakkaita tuhlaamaan 4tonnii johonki kalvoihi.

• Sds
        puupää12 kirjoitti:

Nii ku kaikki ei oo nii vitun varakkaita tuhlaamaan 4tonnii johonki kalvoihi.

Kyllä tavallisetkin kojee maksaa sen 4000 vähintään jos pidät 2v tai kauemmmin..

• mnfnfk

Käykö metrilakun syöminen jos on ylähampaissa joku kaari joka on jollain rautalenkeillä kiinni?

• RAUDAT

Mullon rauat ja syön kaikkee laiasta laitaan. Purkkaa jauhan, toffeeta et vältä, omenaa pureskelem jne. Ei siihe kuole.

• Anonyymi

Mulla on ollut nytte viis vuotta ylä ja ala raudat eikä ne oo lähiaikoina sieltä suusta ulos tulemassakaan. Ylhäällä on yöraudat ja alhaalla semmonen rauta kaari. Ärsyttää kyllä se ettei voi syödä toffeeta tai kovia karkkeja mutta ei se maailman loppu ole. Ite syön kyllä omenaa ja sellasta ihan koko ajan.

• Anonyymi

Kun raudat on laitettu saako syödä heti?

• Anonyymi

joo tosi vanha mut mult lähti semmoi brakeyyi pois ja varataan aika huomenna niin joo en voi ny syödä tol toisel puolel ku sattuu

• Anonyymi

Onko kellään mulla käynyt niin että hammastautojen lumileikit on värjäytynyt Keltaisiksi mandariinin takia jos on nii onko lähteny pois ollenkaan se keltainen väri ku itellä oli pinkit mut sit söin mandariinin ja nyt on keltaiset

• Anonyymi

Hammas raudat ei satu mulla on ollut yö raudat
      Et voi syödä purkkaa toffeeta tai kovia karkkeja sun suuhun siis kiinnitetään Sella Set kiinnikkeet mulla siitä lähti yks osa niin se irrotettiin ja laitettiin uusi ja saan nyt uudet raudat sellaiset koko aikaiset saan ne torstaina jee
      Hammas raudat on kivat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7504
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2166
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1830
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1161
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe