ostin ensimmäisen asuntovaununi, merkki on hobby, vm.86. en huomannut ostotilanteessa lainkaan että valot eivät pala. myöskään sisäpistorasioihin ei tule virta eikä vaunun akku ollut latautunut lainkaan yli 300 km matkalla. mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään ensimmäiseksi, autosta vai vaunusta. vetoauto on puoli vuotta vanha fiat
ongelma asuntovaunun valoissa
35
11776
Vastaukset
- mutta autan mielelläni.
Jos valot ei palaa voi olla niin että akku on finiito. Silloin se ei ota vastaan myöskään lataus sähköä.
Jos sisäpistorasiat ei toimi on joku sulake tai vikavirta laukennut. Sulakeboxi saattaa löytyä jossain kaapissa tai istumalaatikossa.
Voi tietysti olla myös näin että sinun autosi pistorasiassa ei ole suorasähkö joten silloin ei lataus toimi.
Älä tee mitään 240V kytkentöjä jos et ole ammattimies. Kysy jos joku "kaveri" voisi auttaa.
Sähkövika on helppo löytää jos on sähkömies mutta tavalliselta duunarilta se voi olla kompa. - vaanari
Toimiiko vaunun ajovalot ?
Onko sinulla syöttö autosta vaunuun ja onko vaunussa edes mahdollisuutta ladata akkua ajon aikana
Aloita lataamalla vaunun akku akkulaturilla, onko vaunussa muuten automaattilaturi joka kytkeytyy kun kytket vaunun sähköön, jos ei ole niin erillisellä laturilla. Akku voi hyvinkin olla entinen jos se on tyhjänä ollut talven - myyjältä
Älä häpeile kysyä asiaa myyjältä. Hän varmasti osaa parhaiten auttaa asiassa.
Mene ensin johonkin akkuliikkeeseen ja pyydä tarkastamaan akun kunto. Todennäköisesti joudut vaihtamaan. Tarkasta myös lataako autosi ajaessa myös vaunun akkua.
- tamarindi
kiitos kaikille vastauksista! vastaan vaanarin kysymykseen eli ajovaloista ei toimi yksikään eli silloinhan ei akusta ole kysymys ja sitä paitsi akussa on hieman virtaa koska trumaticin puhallin toimii ja sisävalot syttyvät. eli voisikohan vika olla siinä vetokoukun pistorasiassa tai vaunun töpselissä? tuo meidän auto on tosiaan uusi niin tuntuu ettei vika siinä olisi.
- toimiiko valot
tamarindi kirjoitti:
kiitos kaikille vastauksista! vastaan vaanarin kysymykseen eli ajovaloista ei toimi yksikään eli silloinhan ei akusta ole kysymys ja sitä paitsi akussa on hieman virtaa koska trumaticin puhallin toimii ja sisävalot syttyvät. eli voisikohan vika olla siinä vetokoukun pistorasiassa tai vaunun töpselissä? tuo meidän auto on tosiaan uusi niin tuntuu ettei vika siinä olisi.
osittain vai ei ollenkaan? Vaikea on antaa neuvoa jos et kerro koko totuus.
- Kauan vaunuilut
tamarindi kirjoitti:
kiitos kaikille vastauksista! vastaan vaanarin kysymykseen eli ajovaloista ei toimi yksikään eli silloinhan ei akusta ole kysymys ja sitä paitsi akussa on hieman virtaa koska trumaticin puhallin toimii ja sisävalot syttyvät. eli voisikohan vika olla siinä vetokoukun pistorasiassa tai vaunun töpselissä? tuo meidän auto on tosiaan uusi niin tuntuu ettei vika siinä olisi.
Sinullahan on vika siinä tohdossa tai sitten siinä pistokkeessa joka kytketään autoon,jo kerran olet sitä mieltä ettei autossa ole vikaa,sitten sanoit ettei tule vaunun sähköpitokeista virtaa,tarkoitatkohan niitä joista tulee 230v? siihen auttaa se että kytket vaunuusi sähköt ulkopulelta,siihen seinässä olevaan pistokkeeseen,joka on samanlainen kun vanhemmat auton lohkolämppärin pistokkeet,sen kun kytket nin eiköhän ala virta tulla pistokkeistasi.
Ja nykyään ei monestikaan kytketä autoon suoraa virtaa vaunulle menvään pistokkeeseen,yleensä se pitää erikseen mainita kun koukku laitetaan paikalle,ja jos sinulla ei ole suoraa virtaa silloin ei vaunun akku lataannu ajaessasi,mene siin sinne missä koullu asenettiin ja käske laittaa suoravirta johto niin alkaa akku lataantua. tamarindi kirjoitti:
kiitos kaikille vastauksista! vastaan vaanarin kysymykseen eli ajovaloista ei toimi yksikään eli silloinhan ei akusta ole kysymys ja sitä paitsi akussa on hieman virtaa koska trumaticin puhallin toimii ja sisävalot syttyvät. eli voisikohan vika olla siinä vetokoukun pistorasiassa tai vaunun töpselissä? tuo meidän auto on tosiaan uusi niin tuntuu ettei vika siinä olisi.
Alkuperäinen viesti oli laadittu muotoon josta mieleeni ensin tulivat vaunun sisävalot ja 12v pistorasiat. Jos kyseessä ovat ajomerkkivalot ja jatkuva sähkö ajon aikana niin tarvitset mittarimiestä ja mahdollisesti sulakkeita. Varaudu kuitenkin siihen, että jatkuva sähkö on ainakin 7-napaisessa liittimessä varattu joko takasumu- tai peruutusvalolle. On myös selvää, että aloittelijan on hieman vaikeaa kovin analyyttisesti tuoda näitä ongelmia tänne ratkottavaksi.
- Adria
Vaunun pistoke on yleensä hapettunut jos ajovalot ei toimi.Vanhoissa vehkeissä voi myös kytkentä olla "omatekoinen" eikä standardin mukainen.Eli piuhat menee ristiin auton pistorasian kanssa.
Tarkasta siis kytkentä. Vaunun akku ei voi latautua ajon aikana jos ei sellaista kytkentää ole erikseen tehty.- tamarindi
joo eli nimenomaan ajovaloista on kysymys ei sisävaloista. kiitos "kauan vaunuilleelle" tiedosta että pistorasiat vaativat verkkovirran toimiakseen ja samoin siitä että vaunun akun latautuminen ajon aikana vaatii "suoran virran". hyvä, osa ongelmista on selvinnyt. sitten kysyisin että latautuukos vaunun akku silloin jos kytken verkkovirran vaunun kylkeen? jos nuo ajovalot eivät pala sen takia että sulake on mennyt niin alanko etsiä vikaa auton vai vaunun sulakkeista(onko siis autossa jokin sulake joka vaikuttaa vetokoukun pistorasian virtaan?) liittimet ovat 7-napaisia eli mitä tarkoittaa tuo karvanaamarin kertoma takasumu/perävalojuttu? ja jos vika on hapettuneessa pistokkeessa, mitä sille voi tehdä? entä kuinka selvitän onko kytkentä ok vai vai ristissä auton kanssa? kylläpä siinä oli kysymyksiä kerrakseen, varmaan kokeneille ihan ääliömäisiä mutta korostan vielä että olen aloittelija ja kaiken kukkuraks vielä naisimmeinen
- Sierra-Foxtrot-Charlie
tamarindi kirjoitti:
joo eli nimenomaan ajovaloista on kysymys ei sisävaloista. kiitos "kauan vaunuilleelle" tiedosta että pistorasiat vaativat verkkovirran toimiakseen ja samoin siitä että vaunun akun latautuminen ajon aikana vaatii "suoran virran". hyvä, osa ongelmista on selvinnyt. sitten kysyisin että latautuukos vaunun akku silloin jos kytken verkkovirran vaunun kylkeen? jos nuo ajovalot eivät pala sen takia että sulake on mennyt niin alanko etsiä vikaa auton vai vaunun sulakkeista(onko siis autossa jokin sulake joka vaikuttaa vetokoukun pistorasian virtaan?) liittimet ovat 7-napaisia eli mitä tarkoittaa tuo karvanaamarin kertoma takasumu/perävalojuttu? ja jos vika on hapettuneessa pistokkeessa, mitä sille voi tehdä? entä kuinka selvitän onko kytkentä ok vai vai ristissä auton kanssa? kylläpä siinä oli kysymyksiä kerrakseen, varmaan kokeneille ihan ääliömäisiä mutta korostan vielä että olen aloittelija ja kaiken kukkuraks vielä naisimmeinen
Normaalisti akku latautuu kun vaunu kytketään verkkovirtaan. Edellytyksenä on, että kaikki on latausjärjestelmässä kunnossa.
Vaunun perä- ja sivuvalojen sulakkeet ovat siellä vetoautossa. Vaunussa ei näille valoille yleensä ole erillisiä sulakkeita.
Mikäli vaunussasi eivät toimi mitkään valot, siis seisonta-, jarru-, sivu-, tai vilkkuvalot, niin todennäköisin syy on maadoituksen puuttuminen. Pistokkeen 31-navan ja vaunun maadoituskiskon välinen yhteys on poikki.
Kannattaa käydä läpi kaikki takavalojärjestelmään liittyvät kytkentärasiat. Ne yleensä hapettuvat käytössä. Varsinkin ne vaunun alla olevat.
Nykyisin 7-napaisessa perävaunupistokkeessa on takasumuvalo kytketty siihen nastaan, mihin ennen oli tuotu se vaunun akun latausvirta. Tästä johtuen syttyy vetoauton takasumuvalo palamaan kun vaunu kytketään perään. Sen estämiseksi pitää vaunun pistotulpasta irrottaa se latausvirtajohto.
13-napaisessa on omat navat kaikille toiminnoille.
Vanhaa ja hapettunutta pistoketta ei kannata alkaa rassaamaan enää millään. Ovat niin halpoja tarvikeliikkeessä, että kannattaa vaihtaa uudet, siis molemmat, pistoke ja pistotulppa.
Kytkennän oikeellisuus on helpoin testata käväisemällä jossakin katsastusasemalla. Niillä on siellä sellainen testauspistoke, joka ilmoittaa heti onko auton pistokkeessa kaikki kunnossa.
Kytkemällä vainun autoon näet sitten toimivatko sen valot oikein, kunhan saat ne ensin yleensäkin palamaan.
Tässä muutama neuvo näin ensihätään. Sinun kannattaisi joka tapauksessa kysyä apua joltain alan tuntevalta henkilöltä. Siten selviäisit koko touhusta kaikista helpoimmin. - a-sähäri
tamarindi kirjoitti:
joo eli nimenomaan ajovaloista on kysymys ei sisävaloista. kiitos "kauan vaunuilleelle" tiedosta että pistorasiat vaativat verkkovirran toimiakseen ja samoin siitä että vaunun akun latautuminen ajon aikana vaatii "suoran virran". hyvä, osa ongelmista on selvinnyt. sitten kysyisin että latautuukos vaunun akku silloin jos kytken verkkovirran vaunun kylkeen? jos nuo ajovalot eivät pala sen takia että sulake on mennyt niin alanko etsiä vikaa auton vai vaunun sulakkeista(onko siis autossa jokin sulake joka vaikuttaa vetokoukun pistorasian virtaan?) liittimet ovat 7-napaisia eli mitä tarkoittaa tuo karvanaamarin kertoma takasumu/perävalojuttu? ja jos vika on hapettuneessa pistokkeessa, mitä sille voi tehdä? entä kuinka selvitän onko kytkentä ok vai vai ristissä auton kanssa? kylläpä siinä oli kysymyksiä kerrakseen, varmaan kokeneille ihan ääliömäisiä mutta korostan vielä että olen aloittelija ja kaiken kukkuraks vielä naisimmeinen
Jos saisit jonkin vaunun sähköistyksestä perillä olevan auttamaan vikojen etsinnässä. Voisit olla mukana oppia hakemassa. Monesti valojen haaroitusrasia ovat "piilotettu" aika outoihin paikkoihin. Olet saanut jo hyviä neuvoja roppakaupalla aikaisemmissa vastauksissa.
Tsemppiä vikojen hakuun. - tamarindi
a-sähäri kirjoitti:
Jos saisit jonkin vaunun sähköistyksestä perillä olevan auttamaan vikojen etsinnässä. Voisit olla mukana oppia hakemassa. Monesti valojen haaroitusrasia ovat "piilotettu" aika outoihin paikkoihin. Olet saanut jo hyviä neuvoja roppakaupalla aikaisemmissa vastauksissa.
Tsemppiä vikojen hakuun.sulkemaan niitä asioita pois missä vika ei ainakaan ole eli lähdenkin ekana käymään auton sulakkeita läpi. hitto kun tuosta ohjekirjastakaan ei ole liiemmin apua. autossa pitäis olla neljässä eri paikassa sulakerasioita, konehuoneessa kaksi, kojelaudassa ja sit vielä tavaratilassa, puukotinkin sieltä jo verhoilun auki siltä kohtaa missä rasian ois pitäny olla mutta eipä löytynyt, siellä oli vaan jotain piuhoja, ilmeisesti takavalojen. jos joku vielä osais neuvoa että mistä rasiasta kannattais aloittaa etten tekis niin paljon turhaa työtä.
- tamarindi
a-sähäri kirjoitti:
Jos saisit jonkin vaunun sähköistyksestä perillä olevan auttamaan vikojen etsinnässä. Voisit olla mukana oppia hakemassa. Monesti valojen haaroitusrasia ovat "piilotettu" aika outoihin paikkoihin. Olet saanut jo hyviä neuvoja roppakaupalla aikaisemmissa vastauksissa.
Tsemppiä vikojen hakuun.niitä asioita pois missä vika ei ainakaan ole eli lähden käymään läpi auton sulakkeita. osaisko joku vielä neuvoa mistä rasiasta kannattais aloittaa, kaksi on pellin alla, yks kojelaudassa ja yks takakontissa?
- vaanari.
Sierra-Foxtrot-Charlie kirjoitti:
Normaalisti akku latautuu kun vaunu kytketään verkkovirtaan. Edellytyksenä on, että kaikki on latausjärjestelmässä kunnossa.
Vaunun perä- ja sivuvalojen sulakkeet ovat siellä vetoautossa. Vaunussa ei näille valoille yleensä ole erillisiä sulakkeita.
Mikäli vaunussasi eivät toimi mitkään valot, siis seisonta-, jarru-, sivu-, tai vilkkuvalot, niin todennäköisin syy on maadoituksen puuttuminen. Pistokkeen 31-navan ja vaunun maadoituskiskon välinen yhteys on poikki.
Kannattaa käydä läpi kaikki takavalojärjestelmään liittyvät kytkentärasiat. Ne yleensä hapettuvat käytössä. Varsinkin ne vaunun alla olevat.
Nykyisin 7-napaisessa perävaunupistokkeessa on takasumuvalo kytketty siihen nastaan, mihin ennen oli tuotu se vaunun akun latausvirta. Tästä johtuen syttyy vetoauton takasumuvalo palamaan kun vaunu kytketään perään. Sen estämiseksi pitää vaunun pistotulpasta irrottaa se latausvirtajohto.
13-napaisessa on omat navat kaikille toiminnoille.
Vanhaa ja hapettunutta pistoketta ei kannata alkaa rassaamaan enää millään. Ovat niin halpoja tarvikeliikkeessä, että kannattaa vaihtaa uudet, siis molemmat, pistoke ja pistotulppa.
Kytkennän oikeellisuus on helpoin testata käväisemällä jossakin katsastusasemalla. Niillä on siellä sellainen testauspistoke, joka ilmoittaa heti onko auton pistokkeessa kaikki kunnossa.
Kytkemällä vainun autoon näet sitten toimivatko sen valot oikein, kunhan saat ne ensin yleensäkin palamaan.
Tässä muutama neuvo näin ensihätään. Sinun kannattaisi joka tapauksessa kysyä apua joltain alan tuntevalta henkilöltä. Siten selviäisit koko touhusta kaikista helpoimmin.-86 mallisessa vaunussa ei ole peruutus eikä takasumuvaloa, eli jos vaunussa on sähköt rakennettu niin, että se lataisi ajossa, auton sähköjä kannattaa muuttaa niin, että kyseiselle navalle tuodaan autossa latausvirtaa vaunulle.
- tamarindi
tamarindi kirjoitti:
niitä asioita pois missä vika ei ainakaan ole eli lähden käymään läpi auton sulakkeita. osaisko joku vielä neuvoa mistä rasiasta kannattais aloittaa, kaksi on pellin alla, yks kojelaudassa ja yks takakontissa?
kahteen kertaan kun luulin ettei ekalla kerralla onnistunut
- "valokynä"
tamarindi kirjoitti:
niitä asioita pois missä vika ei ainakaan ole eli lähden käymään läpi auton sulakkeita. osaisko joku vielä neuvoa mistä rasiasta kannattais aloittaa, kaksi on pellin alla, yks kojelaudassa ja yks takakontissa?
Katso mielummin että pistokkeeseen tulee virrat koetuskynällä tai yleismittarilla ennekuin purat autoa. Osan uusien autojen sulakkeet alkavat olla mahdottomissa paikoissa.
Tuollainen 12V koetinkynä ei maksa paria euroa enempää..
Ja kun olet kokeillut auton pistorasian toiminnan niin siirry sitten vaunun pistokkeen puolelle, eli avaa se pistoke ja kokeile tuleeko "johdon alkupäähän" virrat..
Pistorasian kytkennöistä löytyy indoa tod. monesta paikasta, kato esim googlella tai täältä:
http://karavaanari.info/SMF/index.php?topic=1272.0 - tamarindi
"valokynä" kirjoitti:
Katso mielummin että pistokkeeseen tulee virrat koetuskynällä tai yleismittarilla ennekuin purat autoa. Osan uusien autojen sulakkeet alkavat olla mahdottomissa paikoissa.
Tuollainen 12V koetinkynä ei maksa paria euroa enempää..
Ja kun olet kokeillut auton pistorasian toiminnan niin siirry sitten vaunun pistokkeen puolelle, eli avaa se pistoke ja kokeile tuleeko "johdon alkupäähän" virrat..
Pistorasian kytkennöistä löytyy indoa tod. monesta paikasta, kato esim googlella tai täältä:
http://karavaanari.info/SMF/index.php?topic=1272.0vinkistä! kipaisen heti huomenna tuon virtakynän kaupasta
- Sierra-Foxtrot-Charlie
tamarindi kirjoitti:
niitä asioita pois missä vika ei ainakaan ole eli lähden käymään läpi auton sulakkeita. osaisko joku vielä neuvoa mistä rasiasta kannattais aloittaa, kaksi on pellin alla, yks kojelaudassa ja yks takakontissa?
Jos autossasi toimivat kaikki valot takana, niin silloin ne sulakkeet ovat varmasti ehjät. Ei niitä sulakkeita kannata alkaa juuri tätä tapausta varten etsimään.
Maadoitusvian voit kokeilla näppärästi kun yhdistät vaunun pistotulpan auton pistokkeeseen ja kytket vaikkapa seisontavalot päälle. Kertomasi mukaan eivät näin toimi ne.
No sitten otat vaikkapa apukäynnistyskaapelin ja yhdistät sillä vaunun vetoaisan rungon auton runkoon. Jos nyt syttyy valot, niin maadoitus on poikki. Ellei niin sitten vika on jossain muualla uuden etsinnän takana. - tamarindi
Sierra-Foxtrot-Charlie kirjoitti:
Jos autossasi toimivat kaikki valot takana, niin silloin ne sulakkeet ovat varmasti ehjät. Ei niitä sulakkeita kannata alkaa juuri tätä tapausta varten etsimään.
Maadoitusvian voit kokeilla näppärästi kun yhdistät vaunun pistotulpan auton pistokkeeseen ja kytket vaikkapa seisontavalot päälle. Kertomasi mukaan eivät näin toimi ne.
No sitten otat vaikkapa apukäynnistyskaapelin ja yhdistät sillä vaunun vetoaisan rungon auton runkoon. Jos nyt syttyy valot, niin maadoitus on poikki. Ellei niin sitten vika on jossain muualla uuden etsinnän takana.jälleen kiusaisin mutta toki muutkin saavat vastata jos tietoa löytyy. meillä autossa syttyy automaattisesti valot kun virrat laitetaan päälle mutta vaunu pysyy pimeänä. en löytänyt meiltä käynnistyskaapeleita mutta laturin löysin ja kokeilin sen pikkukaapeleilla yhdistää vaunun vetoaisan ja autonrungon keskenään, ei syttyneet eli kysymykseni kuuluu;oliko turha homma vai toimivatko nuo pikkukaapelit samoin kuin "ne isot"? vai riennänkö huomenna apukaapelikauppaan? ja mitä ne on ne kytkentärasiat, en nähnyt vaunun alla mitään, lienenkö ostanut sitten ihan riisutun mallin, KÄÄK!
- tamarindi
joka sanoi valojen palaneen kun lähdin ajamaan joten avasin vaunun töpselin koska pari niistä "nänneistä" antaa periksi. aion ostaa huomenna uuden töpselin mutta se kummastuttaa kun sisällä on sininen johto irti, onko katkennut vai kuuluuko sen ollakin irti?
- tamarindi
johto juuri se minkä kautta se latausvirta ajon aikana tulisi vaunun akkuun ja joka ei saa nykyään olla kytkettynä koska se pitää sumuvaloa koko ajan päällä? jos näin niin kelle se muka sieltä näkyy, auton perässähän tulee vaunu
- joopsheikkualallaa
tamarindi kirjoitti:
johto juuri se minkä kautta se latausvirta ajon aikana tulisi vaunun akkuun ja joka ei saa nykyään olla kytkettynä koska se pitää sumuvaloa koko ajan päällä? jos näin niin kelle se muka sieltä näkyy, auton perässähän tulee vaunu
katso mistä kontaktista johto on irti ja vertaa pistokkeen kytkentäkuvaan. Jos tuota johtoa on vaunussa käytetty akun lataamiseen (eli siihen tulee 12V vaunun akusta) niin älä kytke sitä "sumuvalo" kontaktiin, saattaa rikkoa auton puolelta..jotain.
Osta ihmeessä uusi pistoke ja kytke se ohjeiden mukaan. On ainakin yksi mahdollinen vikakohta vähemmän.. - s-sähäri
tamarindi kirjoitti:
johto juuri se minkä kautta se latausvirta ajon aikana tulisi vaunun akkuun ja joka ei saa nykyään olla kytkettynä koska se pitää sumuvaloa koko ajan päällä? jos näin niin kelle se muka sieltä näkyy, auton perässähän tulee vaunu
Laitan linkin 7-napaisen liittimen johdotuksista.http://img218.imageshack.us/my.php?image=vertailukytkentot1.gif
Johto 54G (sininen) liitinnasta 2. Onko nasta tyhjä, eli johto on irrotettu siitä nastasta? Nasta 2 on sumuvalonasta. Ennen sitä käytettiin suorasähkön (vaunun akun lataus) käytössä. Nykyautoissa on sumuvalot ja sininen johto on autossa kytketty sumuvalojen yhteyteen.
Hanki se virtakynä, niin voit kokeilla mihin asti ne virrat vaunussa tulevat. Seuraa vaunun sähköjohdotuksia siitä 7-napaisesta tulpasta eteenpäin.
Helpottaisi kovasti työtä, jos olisi toinen kaverina kokeilemassa. - s-sähäri
s-sähäri kirjoitti:
Laitan linkin 7-napaisen liittimen johdotuksista.http://img218.imageshack.us/my.php?image=vertailukytkentot1.gif
Johto 54G (sininen) liitinnasta 2. Onko nasta tyhjä, eli johto on irrotettu siitä nastasta? Nasta 2 on sumuvalonasta. Ennen sitä käytettiin suorasähkön (vaunun akun lataus) käytössä. Nykyautoissa on sumuvalot ja sininen johto on autossa kytketty sumuvalojen yhteyteen.
Hanki se virtakynä, niin voit kokeilla mihin asti ne virrat vaunussa tulevat. Seuraa vaunun sähköjohdotuksia siitä 7-napaisesta tulpasta eteenpäin.
Helpottaisi kovasti työtä, jos olisi toinen kaverina kokeilemassa.http://img218.imageshack.us/my.php?image=vertailukytkentot1.gif
- vaanari
tamarindi kirjoitti:
johto juuri se minkä kautta se latausvirta ajon aikana tulisi vaunun akkuun ja joka ei saa nykyään olla kytkettynä koska se pitää sumuvaloa koko ajan päällä? jos näin niin kelle se muka sieltä näkyy, auton perässähän tulee vaunu
Se sininen voi hyvin olla johto jonka kautta auton sumuvalo saattaisi syttyä. Yleensä kuitenkin sähköt rakennettiin niin, että ne kulkivat ainoastaan toiseen suuntaan vaunussa, eli vaunun akku ei purkautunut autoon eikä vaunun, tämä on hoidettu diodilla sähkökytkennässä.
Jos aiot käyttää vaunua ja sen sähköjä paikassa missä sinulla ei ole mahdollisuutta kytkeä vaunua sähkötolppaan/töpseliin suosittelisin, että annat autosähköasentajan asentaa auton pistokkeeseen tuleva "jatkuva " joka lataa vaunun akkua ajossa. Tämä kannattaa periaatteessa tehdä niin, että se on kytkimen takana, laitata vaikka kytkin takakonttiin. Silloin voit kytkeä sähkön pois mikäli autolla vedät vaunua jossa syttyy peruutus tai sumuvalo tuon navan kautta. - tamarindi
vaanari kirjoitti:
Se sininen voi hyvin olla johto jonka kautta auton sumuvalo saattaisi syttyä. Yleensä kuitenkin sähköt rakennettiin niin, että ne kulkivat ainoastaan toiseen suuntaan vaunussa, eli vaunun akku ei purkautunut autoon eikä vaunun, tämä on hoidettu diodilla sähkökytkennässä.
Jos aiot käyttää vaunua ja sen sähköjä paikassa missä sinulla ei ole mahdollisuutta kytkeä vaunua sähkötolppaan/töpseliin suosittelisin, että annat autosähköasentajan asentaa auton pistokkeeseen tuleva "jatkuva " joka lataa vaunun akkua ajossa. Tämä kannattaa periaatteessa tehdä niin, että se on kytkimen takana, laitata vaikka kytkin takakonttiin. Silloin voit kytkeä sähkön pois mikäli autolla vedät vaunua jossa syttyy peruutus tai sumuvalo tuon navan kautta.alkaa jo ahdistaa ja masentaa. pistoke vaihdettu ja oon varma että kytkin johdot oikein(seurasin sitä kaaviota, oli oikein selkeä)mut valot ei vaan syty. menen sitten huomenna sähkökynän ostamaan. semmoista vastatuulta tämän karavaanarin alkutaival että kuskaan kohta koko vaunun kaatopaikalle!
tamarindi kirjoitti:
alkaa jo ahdistaa ja masentaa. pistoke vaihdettu ja oon varma että kytkin johdot oikein(seurasin sitä kaaviota, oli oikein selkeä)mut valot ei vaan syty. menen sitten huomenna sähkökynän ostamaan. semmoista vastatuulta tämän karavaanarin alkutaival että kuskaan kohta koko vaunun kaatopaikalle!
Sähkökynäkin saattaa joskus auttaa mutta kun parilla kympillä saa oikein mittarin niin suosittelen.
Mittari antaa ongelmatilanteissa todellisen arvon mutta kynä yleensä vain onko jännite yli vai ali jonkun raja-arvon. Mittarilla voi vaikka seurata jännitettä kuormituksen funktiona. Jossain voi olla hyvätkin jännitteet ilman kuormaa mutta jännite putoaa heti kun virtaa alkaa kulkea.
Mittaustekniikkaan tietysti pitää enemmän perehtyä mittarin kuin kynän kanssa.
En nyt ole koko tätä letkaa lukenut mutta muistelen tuolta alkupäästä ongelmana olevan takamerkkivalot, oletko kokeillut niitä jollain muulla peräkärryllä?- tamarindi
karva.naamari kirjoitti:
Sähkökynäkin saattaa joskus auttaa mutta kun parilla kympillä saa oikein mittarin niin suosittelen.
Mittari antaa ongelmatilanteissa todellisen arvon mutta kynä yleensä vain onko jännite yli vai ali jonkun raja-arvon. Mittarilla voi vaikka seurata jännitettä kuormituksen funktiona. Jossain voi olla hyvätkin jännitteet ilman kuormaa mutta jännite putoaa heti kun virtaa alkaa kulkea.
Mittaustekniikkaan tietysti pitää enemmän perehtyä mittarin kuin kynän kanssa.
En nyt ole koko tätä letkaa lukenut mutta muistelen tuolta alkupäästä ongelmana olevan takamerkkivalot, oletko kokeillut niitä jollain muulla peräkärryllä?se vika onkin autossa. ostin nimittäin virtakynän ja sit vielä sellaisen jännitteenilmaisimen ja niiden perusteella näyttää siltä että vetokoukun pistokkeeseen ei tuu virrat. en ole kokeillut toisella autolla kun ei tässä oo oikein ollut sellaista mahdollisuutta, ei nimittäin asuta taajamassa eikä viitsi ilman valoja lähteä ajelemaan. koukku on asennettu delta-autossa, unohtivatko laittaa vaikka jonkun lisäsulakkeen, ne sulakkeen paskatkin on silleen kiinni ettei sormilla saa irti eikä mistään löydy sopivia ottimia, ai että kyrsii...
- kehiin
tamarindi kirjoitti:
se vika onkin autossa. ostin nimittäin virtakynän ja sit vielä sellaisen jännitteenilmaisimen ja niiden perusteella näyttää siltä että vetokoukun pistokkeeseen ei tuu virrat. en ole kokeillut toisella autolla kun ei tässä oo oikein ollut sellaista mahdollisuutta, ei nimittäin asuta taajamassa eikä viitsi ilman valoja lähteä ajelemaan. koukku on asennettu delta-autossa, unohtivatko laittaa vaikka jonkun lisäsulakkeen, ne sulakkeen paskatkin on silleen kiinni ettei sormilla saa irti eikä mistään löydy sopivia ottimia, ai että kyrsii...
Maadoitus on 31,valkoinen ja valot löytyy 58R=oik ja 58L=vasen. Laita parkit(valot) päälle ja koetinkynä nastojen 31 ja 58 välille niin pitäisi koetinkynä syttyä. JOs ei syty, niin saattaisi oli auton maadoitus vajavainen. seuraa valkoista johdista auton paksissa. onko kosketuskohta runkoon ruosteessa. puhdista kiinnitä uudelleen ja sama koetinkynä juttu alusta .
Kun valot koetinkynässä syttyy, niin voit siirtyä vaunun pistikkeeseen. Anna sen sinisen johtimen olla irti 54G liitännästä, niin se ei häiritse. Suihkuttele crc:tä auton pistukkaan ja vaunun pistikkeeseen (sulla oli uusi, ei tarvi voidella) Paina pistike oikeassa asennossa (kolo alaspäin) r i i t t ä v ä n syvälle ja heiluttele siellä. katso syttyyko vaunussa mikään valo.(tietysti autossa pitää olla ainakin parkit päällä)
tarkasta vaunun maajohdin eli valkoinen nasta 31 mistä johdin menee runkoon. onko kunnolla kiinni onko hapettunut /ruostunut. Puhdista, kiinnitä uudelleen.
Jo pitäisi jonkin valon syttyä, sillä ei kaikki vaunun polttimot voi olla rikki samaan aikaan.
Kun em asiat on kunnossa, niin takavalot auki ja hapettumat pois polttimoista. jo pitäisi palaa ajovalot. sitten vaan vilkkujen ja jarruvalojen kimppuun. ota avuksi joku toinenkin niin ei tarvitse juosta edestakaisin.
joo mä en ole sähkäri, vaan etenen aina yrityksen ja erehdyksen tietä, joten vastuuni tietojen oikeellisuudesta on yhtä laaja kuin savolaisen vitsin kertojalla. Onnea yritykseen. Saat ainakin kokemusta ja raitista ulkoilmaa. - tamarindi
kehiin kirjoitti:
Maadoitus on 31,valkoinen ja valot löytyy 58R=oik ja 58L=vasen. Laita parkit(valot) päälle ja koetinkynä nastojen 31 ja 58 välille niin pitäisi koetinkynä syttyä. JOs ei syty, niin saattaisi oli auton maadoitus vajavainen. seuraa valkoista johdista auton paksissa. onko kosketuskohta runkoon ruosteessa. puhdista kiinnitä uudelleen ja sama koetinkynä juttu alusta .
Kun valot koetinkynässä syttyy, niin voit siirtyä vaunun pistikkeeseen. Anna sen sinisen johtimen olla irti 54G liitännästä, niin se ei häiritse. Suihkuttele crc:tä auton pistukkaan ja vaunun pistikkeeseen (sulla oli uusi, ei tarvi voidella) Paina pistike oikeassa asennossa (kolo alaspäin) r i i t t ä v ä n syvälle ja heiluttele siellä. katso syttyyko vaunussa mikään valo.(tietysti autossa pitää olla ainakin parkit päällä)
tarkasta vaunun maajohdin eli valkoinen nasta 31 mistä johdin menee runkoon. onko kunnolla kiinni onko hapettunut /ruostunut. Puhdista, kiinnitä uudelleen.
Jo pitäisi jonkin valon syttyä, sillä ei kaikki vaunun polttimot voi olla rikki samaan aikaan.
Kun em asiat on kunnossa, niin takavalot auki ja hapettumat pois polttimoista. jo pitäisi palaa ajovalot. sitten vaan vilkkujen ja jarruvalojen kimppuun. ota avuksi joku toinenkin niin ei tarvitse juosta edestakaisin.
joo mä en ole sähkäri, vaan etenen aina yrityksen ja erehdyksen tietä, joten vastuuni tietojen oikeellisuudesta on yhtä laaja kuin savolaisen vitsin kertojalla. Onnea yritykseen. Saat ainakin kokemusta ja raitista ulkoilmaa.auton perään eikä pala valot siinäkään eli autossa siis sittenkin vika! en ois uskonut kun auto on tosiaankin vaan puoli vuotta vanha. vien deltaan korjattavaks, kaipa nyt vetokoukkuhommissakin on joku takuu. kerran oon tänä aikana vetäny peräkärrii enkä ees älynny silloin kattoo että palaako siinä valot. ja aatelkaa opaskirjan sulakekaavioissa ei oo ees sellasta sulaketta mikä mahollisesti ois vetokoukun pistorasialle. en osta enää ikinä mitään mistään!
- Anonyymi
Peetu Mäkelä harjupäässä Ulvila asunto vaunussa asunto se takia kuin ulosottomies ottaa rahat
- Anonyymi
Ostin solifer artic 560 viimesyksynä vuosimallia 06, muuten hyvä peli mutta ajaessa valot vilkkuu ja kun jaksaa pysähtyä ja räplätä valot toimii jonkin aikaa. Mutta jos sammutat auton valot alkaa taas vilkkua,missä vois olla vika?
- Anonyymi
Epäilisin kosketushäiriötä pistokkeessa. Oliko sitä jokavuotista hapettumaa.
Olen jo 30 vuotta joka kevät suihkauttanut CRC tai WD-40 ainetta vetokoukun viereiseen pistorasiaan sekä vaunun pistotulpan kohtioihin. Ja kas, aina on saatu valot pelaamaan. - Anonyymi
Valojen maadoitusongelma eli hapettuneet tai ruostuneet kontaktit. Syytä käydä kaikki kohdat läpi ja myös se kytkentä piuhan liittimet.
Mulla on hevostraileri jossa vilkut toimi miten sattui ja ja myös jarruvalot, oli kuin joulukuusi. Jouduin vaihtamaan kaikki valot uusiin ja uusi moninapakytkin autoon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 954760
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1664145Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?854119Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1162668Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1372638- 442187
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282087Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261870- 881739
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91737