Jatkuva näläntunne -missä vika?

Kalat-86

On pakko kysellä teiltä muita ihmisiltä ongelmastani, jospa vaikka tietäisitte mistä saattaisi olla kyse. Ongelmani on nimittäin se, että minulla on ikään kuin nälkä koko ajan. Mieleltäni tiedän etten ole nälkäinen, mutta elimistöni väittää aivan muuta. Lähes koko ajan vatsaani kalvaa nälkä eikä se todellakaan ole mukavaa. Epäilen, että jopa ainainen lievä väsymyksenikin saattaisi liittyä tähän. Päätänikin särkee hyvin useasti, melko lievästi, mutta se johtuu luultavimmin siitä, että niskani ja hartiani ovat aivan jumissa. Relaxant -voide on hiukan auttanut tähän vaivaan.

Tuota "nälkää" en vain voi ymmärtää. Painoni on pysynyt lähes samana kuitenkin koko ajan. Tai no painoa on tullut lisää, kun olen syönytkin enemmän, mutta nyt kun jätin epäterveelliset ruoat ja suklaan lähes kokonaan, niin painoni on hiukan alentunut. Olen muutenkin sellainen ihminen, että jos minulla oikeasti on kova nälkä, niin tulen huonovointiseksi. Joten ei ole kovin kivaa kärsiä "valheellisesta" näläntunteesta vallan. Olin muutama viikko sitten kunnon veri- ja virtsakokeissa, koska olin todella heikossa kunnossa (pyörrytti, heikotti, sormia kihelmöi, kylkiä ja yläselkää särki ja vessassa sai juosta todella usein). Epäilimme vitsatientulehdusta, mutta kaikki arvoni olivat kuitenkin todella hyvät ja normaalit.

Olen nyt syönyt muutaman päivän ajan Bio-Kromia, jos se hiukan auttaisi. Olen menossa lääkärille syksyllä, mutta he eivät ole vielä saaneet sovittua tarkempaa aikaa.

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia kuin minulla? Olen vahvasti epäillyt sitä, että sokeriarvoni saattaisivat olla jotenkin alhaiset. Laboratorio-vastauksissa luki negativ. jonkun glukoosi-testin kohdalla. Eikö tämä jotenkin liity veren sokeriin? Olin tosin syönytkin aamulla ja join aika paljon vettä. Eikai minulla vaan voi olla diabetes? Vai kenties jonkun vitamiinin/kivennäisaineen/hivenaineen puutos? Tarkemmin ottaen näitä kaikenlaisia oireita on esiintynyt aina vähitellen kesäloman alkamisen jälkeen eli joskus kesäkuun alusta lähtien.

39

43025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taru

      raskaus mahdollinen?

      • Kalat-86

        Ei ole mahdollista, että olisin raskaana. Olen syönyt e-pillereitä jo monta vuotta yhteen menoon. Nyt vaihdoin juuri viime viikolla vähempi estrogeeniseen valmisteeseen, mutta näitä oireita on ollut jo ennen vaihtoa, joten siitäkään ei pitäisi olla kyse. Lisäksi painoni ei kuitenkaan pahemmin ole noussut, vaan hiukan vähentynyt. Riippuen vähän mitä syön.


      • kalavittu
        Kalat-86 kirjoitti:

        Ei ole mahdollista, että olisin raskaana. Olen syönyt e-pillereitä jo monta vuotta yhteen menoon. Nyt vaihdoin juuri viime viikolla vähempi estrogeeniseen valmisteeseen, mutta näitä oireita on ollut jo ennen vaihtoa, joten siitäkään ei pitäisi olla kyse. Lisäksi painoni ei kuitenkaan pahemmin ole noussut, vaan hiukan vähentynyt. Riippuen vähän mitä syön.

        Ehkäisy pillereistä voi paino nousta koska ne tekee nälän himoa! :(


    • Maikki

      On mahdollista että sinulla on mato(matoja)Oletko syönyt kalaruokia?Niistä saattaa tulla matoja , silloin on nälkä koko ajan.Siis paras kääntyä lääkärin puoleen jotta saat kunnon häätökuurin.
      Tsemppiä!

      • Kalat-86

        En ole kyllä syönyt kalaruokia ties milloin viimeksi. Ennen niitä tulikin syötyä enemmän, tosin siitäkin on jo vuosia. Itsellänikin on kyllä käynyt mielessä matojen mahdollisuus (ikävä kyllä), mutta en vain tajua miten olisin voinut niitä saada? Tiedätkö mitä muita oireita tällöin voi esiintyä?


    • ???

      Minulla on myös jatkuva näläntunne ja voin syödä vaikka mitä ja kuinka paljon tahansa lihoamatta. Syynä nopea aineenvaihdunta.

    • oireita

      Painoni on noussut sykäyksittäin tässä vuosien varrella.

      Kun painoni oli 48kg ja lihoin kaksi kiloa, niin laihduttaessa nälän tunne alkoi heti kun paino lähestyi 48..
      Elimistö pisti hanttiin ettei saanutkaan laihtua.

      Sama juttu on nyt 50 ja 52:n välillä, elimistö haluaa pitää minut nyt 52:n kg painoisena, ärsyttävää ...
      Kasvisten ja hedelmien syömisellä ei näköjään elimistöä harhauta kun se huutaa kaloreita.

      Minulla on samaan aikaan paastoverensokeri pikku hiljaa noussut ja alkaa nyt olla ylärajoilla 5,1 - 5.6, ilman mitään diettiä.
      (normaali arvo on 3,5 - 5,5 välillä)

      Samalla sokerinsietokykyni on tullut alhaiseksi, jo pienestä määrästä karkkia tulen huonovointiseksi,
      entiselle karkkihiirellle tämä on joskus kamalaa.
      Onneksi tulevan huonovointisuuden muisto hillitsee karkinhimoani.

      Maksahan tuottaa itse suurimman osan elimistön tarvitsemasta sokerista, joten sokerittomallakin ruualla pärjää ja ruuasta saatu sokeri on jo sitten liikaa jos maksa temppuilee.
      Vanhemmiten maksa alkaa temppuilla ja nostaa sokeri-, kolesteroli, ym... arvoja


      Et kertonut minkä ikäinen olet, jos olet keski-ikäinen
      Sinun kannattaisi mennä uudelleen lääkäriin ja tutkituttaa ainakin TVK, paastoverensokeri, kilpirauhas- ja tavalliset hormoniarvot, maksan ja munuaisten toimintaa kuvaavat arvot, kolesterolit ja triglyseridi, verenpaine ja EKG
      Myös magnesium ja kalsium tasapainon tulisi olla kunnossa.

      Ed. tutkimuksissa "negat. gluk." merkitsee luultavammin ettei pissassa ole ollut sokeria.

      Oletko lukenut tutkimuksesta jossa sanottiin että keski-ikäisten naisten hartiakivut ja jumittumisen tunteet ja väsymys johtuvat usein sepelvaltimioireista.

      Lääkäreille tämä on kyllä vielä yhtä hebreaa, ne haluavat määrätä tutkimatta mielenterveys ja hormonilääkkeitä

      Minä olen hyötynyt (luulen) napsimalla Calci-strong, möllerin kalanmaksaöljy ja Mega B vitamiinilisiä,
      myös erilaisten leseiden käyttö gefiluksen kanssa tuntuu helpottavan lukuisia vaivoja

      • Kalat-86

        Niin kuin nimimerkistä voikin jo päätellä osittain, niin olen 17-vuotias. Enkä oikein siis usko, että minulla olisi ainakaan mitään verisuonitautia. Jostakin kumman syystä epäilen alhaista verensokeria.


    • ei nälkäinen

      Podet ilmeisesti hivenaine ja vitamiinien puutosta.Ainainen väsymys ja jatkuvat mieliteot
      viittaa siihen.Suosittelen kokeileen jotain hyvää
      valmistetta.Itse sain avun lisäravinteiden avulla.
      Jos olet tosissasi lisäinfoo [email protected]

    • Kalat-86

      Onko täällä ketään, joka osaisi kertoa vielä enemmän tästä "vaivasta"? Olen nimittäin pitkälti tullut siihen tulokseen, että saattaisin kärsiä alhaisesta verensokerista. Tai sitten minulla on puute jostain hivenaineesta. Eräs asia on kuitenkin epäselvä, eli voiko hypoglykemiaa olla ihan pelkästäänkin, ilman että sairastaa diabetestä?

      Huomasin luettuani erästä kirjaa, jonka on kirjoittanut lääketieteen professori, että hypoglykemian oireet muistuttavat pitkälti omia oireitani. Lisäksi siinä mainittiin eräs yllättävä seikka, nimittäin painajaiset. Näen lähes joka yö painajaisia ja muutenkin jatkuvasti unia ja ne jopa herättävät minut usein aamuyöstä. Kirjassa luki myös tämänkaltainen vaiva liittyen hypoglykemiaan. En sitten tiedä ovatko tiedot vanhentuneet.

      Mutta joka tapauksessa oireet täsmäävät. No, ehkäpä se selviää sitten, kunhan vain nyt pääsen sinne lääkäriin.

      • jonna

        hiivasyndroomahan aiheuttaa myöskin samankaltaisia oireita, eli jos mitään ei sitten lääkärin perusteellisten tutkimusten jälkeen löydy niin kokeile hiivasyndrooman hoitoa (ohjeet on varmasti netissä =))


    • Neuvoja

      Voipi olla hypoglykemiaa, eli sinulla on taipumus alhaiseen verensokeriin. Kokeilepa syömistä 3-4 tunnin välein ja syö ruokia jotka pitävät verensokerin tasaisena. Diabeetikoille tarkoitettu ruokavalio sopii myös hypoglykemiasta kärsiville, katso lisätietoja sopivasta ruokavaliosta diabetesliiton sivulta www.diabetes.fi.

      • <>

        Olen huomannut itsellä hiukan vastaavia oireita, kun olen yrittänyt muutamaa kiloa karistaa hiilareita vähentämällä. Heti, kun yritän vähentää hiilihydraattien saantia ja korvata sitä proteiinilla, tulee aivan kamala nälkää, vaikka söisi kuinka paljon lihaa, juustoa, kananmunia tms. Todella inhottava tunne, mutta ehkä se liittyy elimistön sokeriaineenvaihduntaa, siis elimistön "normaalin" verensokeripitoisuuden muuttumiseen ja yrittää korjata sokeri vajetta nälällä. Nälkä lähtee kyllä heti pois, jos syön jotain, jossa enemmän sokeria.


      • kalamies -54
        <> kirjoitti:

        Olen huomannut itsellä hiukan vastaavia oireita, kun olen yrittänyt muutamaa kiloa karistaa hiilareita vähentämällä. Heti, kun yritän vähentää hiilihydraattien saantia ja korvata sitä proteiinilla, tulee aivan kamala nälkää, vaikka söisi kuinka paljon lihaa, juustoa, kananmunia tms. Todella inhottava tunne, mutta ehkä se liittyy elimistön sokeriaineenvaihduntaa, siis elimistön "normaalin" verensokeripitoisuuden muuttumiseen ja yrittää korjata sokeri vajetta nälällä. Nälkä lähtee kyllä heti pois, jos syön jotain, jossa enemmän sokeria.

        yleinenkin ongelma. Se on oikeastaan jonkinlaista tunnepuolen korviketoimintaa, kun on tunne, että jotain tärkeää on paitsi niin se pitää sitten kompensoida ruualla tai makealla välipalalla. Samoin käy, jos tuntee jossain onnistuneensa tai on saanut tärkeän tehtävän päätökseen, niin sitten tuleekin palkitsemisen aika ruhtinaallisesti ruualla.


      • Mitä?
        kalamies -54 kirjoitti:

        yleinenkin ongelma. Se on oikeastaan jonkinlaista tunnepuolen korviketoimintaa, kun on tunne, että jotain tärkeää on paitsi niin se pitää sitten kompensoida ruualla tai makealla välipalalla. Samoin käy, jos tuntee jossain onnistuneensa tai on saanut tärkeän tehtävän päätökseen, niin sitten tuleekin palkitsemisen aika ruhtinaallisesti ruualla.

        Mitä Mitä?


    • Mitä Mitä?

      Laadukas kannabis sativa tai indica voi aiheuttaa kovankin nälän tunteen, jo pieninä määrinä nautittuna.
      Muistutan että kannabis on laitonta ja voi aiheuttaa elin ikäisiä ongelmia.

      • chronic.is.good.

        nyt tulevat sukupolvet kun luette tätä viestiä niin edellä mainittu tukari on siis jonkinlaisesta ahdasmielisyydestä kärsivä ihminen. kannabis on terveellistä syötynä. polttaessa keuhkonne kärsivät mutta nehän kärsivät muutenkin. suosittelen lämpimästi kaikille, varsinkin alkoholin suurkuluttajille niin jää se paha aine vähemmälle.


      • dominante1

        Ganjabis on ihan turha rehu. Mieluummin itse ostan pienen pullon kosanderia. Ajaa saman asian kun ei tuota krapulaa tulee muutenkaan.


      • Veeranna

        Ruuahimo ja näläntunne ovat kaksi eri asiaa. Nyt oli puhe näläntunteesta, ei savumässyistä.
        Kyllä, kannabis on laitonta, mutta sen kieltämiseen ei ollut alkuunkaan syynä terveydelliset seikat. Itse ainakin voin paremmin, nukun paremmin ja tosiaan se viinapiru ei kuiski olkapäällä jatkuvasti. Että kuinka pahasta se loppupeleissä on jos jää baariin menemisen sijasta kotiin syömään hyvää ruokaa polttaa tupakkaa terveellisemmän savukkeen?


    • näin on

      Luultavasti syöt liian paljon sokeria eli hiilihydraatteja ja muita makeita.
      Enempää selittelemättä liitän tähän tri Pertti Pakarisen kirjasta pienen pätkä.
      Ihminen lihoo, jos insuliini on liian ylhäällä

      Kun ihminen nauttii sokeria tai jotain muuta tuotetta mistä ruuansulatuksen aikana muodostuu sokeria - nimitämme näitä tuotteita hiilihydraateiksi ja se siirtyy suolesta verenkiertoon, verensokeri nousee. Sen noustua tietyn kynnysrajan yläpuolelle haima saa hälytyksen ja tyrkkää verenkiertoon annoksen insuliinia, jonka yhtenä tehtävänä on palauttaa verensokerin taso normaaliin. Nykyisin tästä tapahtumasta käytetään havainnollista nimitystä »insuliinipumppu laukeaa».
      Mikäli ateria tai välipala on yksinpuolisesti sisältänyt vain sokeria ja hiilihydraatteja, sokerin tulo suolistosta verenkiertoon loppuu yhtä äkillisesti kuin alkoikin. Mutta nyt on insuliinia vielä runsaasti veressä. Mitä tapahtuu? Verensokeri laskee liian matalalle, ennen kuin insuliinin tulo tyrehtyy. Tätä tilannetta, liian matalaa verensokeria, nimitetään hypoglykemiaksi. Ihminen itse tuntee sen nälän tunteena, »hiukaisuna», tai toisinaan väsymyksenä, joskus jopa pyörryttävänä tai ahdistavana olona. Periaatteessa jokainen menee silloin kaapille ja syö jotain, mikäli sellaiseen on tilaisuus. Mitä tästä seuraa? Syöpöttelyä. ja jos nämä hiukaisuun otetut välipalat nekin sisältävät kovin yksipuolisesti vain hiilihydraatteja, tämä kierre on jatkuva. Mikä ettei ravintoa silloin tulisi mätettyä elimistöönsä, ellei paljon niin ainakin usein. Suklaapatukoita, makeisia, pastilleja, perunalastuja. Tuntuuko tutulta?
      Pahinta tässä on se, että insuliinimäärän ollessa korkea nämä ylimääräiset sokerit jotka tuli syötyä, sijoitetaan varastorasvoiksi. Sokeri muuttuu rasvaksi vain insuliinin läsnä ollessa.

      • Suvi50

        Minulle tavallinen kahvi aiheuttaa loputtoman nälän tunteen. Siitä syystä juon lähes vain ja ainoastaan Kulta-pikakahvia (parhaan makuinen), mistä ei aiheudu sellaista ongelmaa. Toinen, joka lisää nälän tunnetta joillakin ihmisillä, on puolukka.


      • näin on
        Suvi50 kirjoitti:

        Minulle tavallinen kahvi aiheuttaa loputtoman nälän tunteen. Siitä syystä juon lähes vain ja ainoastaan Kulta-pikakahvia (parhaan makuinen), mistä ei aiheudu sellaista ongelmaa. Toinen, joka lisää nälän tunnetta joillakin ihmisillä, on puolukka.

        Älä sitten juo kahvia varsinki jos lisäät siihen vielä sokeria Hiilihydraatit ovat yleensä syylisiä nälän tunteeseen, kuten kirjoitinkin, tai eihän se minun juttuja ole vaan asiantuntian kirjoittama.
        Kaikki viljat sisältää 70% sokeria ja sokeri nostaa insuliinia,


      • yliherkkä.
        Suvi50 kirjoitti:

        Minulle tavallinen kahvi aiheuttaa loputtoman nälän tunteen. Siitä syystä juon lähes vain ja ainoastaan Kulta-pikakahvia (parhaan makuinen), mistä ei aiheudu sellaista ongelmaa. Toinen, joka lisää nälän tunnetta joillakin ihmisillä, on puolukka.

        Olet yliherkkä kofeiinille. Kofeiini vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja yliherkillä kofeiinille alentaa nopeasti verensokerin.


        Hyviä rasvoja:

        Kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kylmäpuristetut öljyt. Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta). EI MARGARIINIA


        Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.



        Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista noin 30 % rasvoista. Lasten rasvantarve on suurempi.

        Oman rasvantarpeensa pystyy laskemaan yksinkertaisen kaavan avulla:

        Energian tarve päivässä (kcal) x 30 / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).

        Esimerkiksi 2000 kilokaloria päivässä tarvitsevan rasvantarve on 66 grammaa.

        Tämä rasvan tarve ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä" ja epäterveellisellä margariinilla.




        Proteiinit:

        Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon. Kasvikunnan tärkeimmät proteiinien lähteet ovat täysjyväviljavalmisteet, herneet, pavut ja pähkinät. Muissa kasviksissa on niukasti proteiineja. Pelkästä kasvisruuastakin voi saada riittävästi proteiineja, kun Proteiinien keskeisimmät lähteet ateriaan sisältyy monipuolisesti eri kasviksia, joiden sisältämät proteiinit täydentävät toistensa aminohappokoostumusta.




        Hyviä hiilihydraatteja:

        Syö kasviksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä ja marjoja vähintään 500 grammaa päivässä.



        Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä sokeriksi. Hyvähiilihydraattisen ruokavalion teho painonhallinnassa perustuu siihen, että se vaikuttaa elimistön insuliinintuotantoon. Insuliini on "lihotushormoni", jota ilman ihminen ei liho. Jos ihmisen elimistö erittää liikaa insuliinia kun sekä maksan että lihasten glykogeenivarastot ovat täynnä, ylimääräiset hiilihydraatit muuttuvat elimistössä rasvaksi), paino nousee. Kun vähennät ruokavaliossa huonojen hiilihydraattien (kaikki viljat ovat 70% hiilihydraattia eli sokeria) määrää, insuliinin eritys alkaa laskea automaattisesti. Insuliinitason laskiessa elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvaa.



        Kohtuudella täysjyväviljaa jos viljat sopivat?

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/diabetes.htm


      • näin on
        yliherkkä. kirjoitti:

        Olet yliherkkä kofeiinille. Kofeiini vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja yliherkillä kofeiinille alentaa nopeasti verensokerin.


        Hyviä rasvoja:

        Kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kylmäpuristetut öljyt. Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta). EI MARGARIINIA


        Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.



        Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista noin 30 % rasvoista. Lasten rasvantarve on suurempi.

        Oman rasvantarpeensa pystyy laskemaan yksinkertaisen kaavan avulla:

        Energian tarve päivässä (kcal) x 30 / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).

        Esimerkiksi 2000 kilokaloria päivässä tarvitsevan rasvantarve on 66 grammaa.

        Tämä rasvan tarve ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä" ja epäterveellisellä margariinilla.




        Proteiinit:

        Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon. Kasvikunnan tärkeimmät proteiinien lähteet ovat täysjyväviljavalmisteet, herneet, pavut ja pähkinät. Muissa kasviksissa on niukasti proteiineja. Pelkästä kasvisruuastakin voi saada riittävästi proteiineja, kun Proteiinien keskeisimmät lähteet ateriaan sisältyy monipuolisesti eri kasviksia, joiden sisältämät proteiinit täydentävät toistensa aminohappokoostumusta.




        Hyviä hiilihydraatteja:

        Syö kasviksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä ja marjoja vähintään 500 grammaa päivässä.



        Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä sokeriksi. Hyvähiilihydraattisen ruokavalion teho painonhallinnassa perustuu siihen, että se vaikuttaa elimistön insuliinintuotantoon. Insuliini on "lihotushormoni", jota ilman ihminen ei liho. Jos ihmisen elimistö erittää liikaa insuliinia kun sekä maksan että lihasten glykogeenivarastot ovat täynnä, ylimääräiset hiilihydraatit muuttuvat elimistössä rasvaksi), paino nousee. Kun vähennät ruokavaliossa huonojen hiilihydraattien (kaikki viljat ovat 70% hiilihydraattia eli sokeria) määrää, insuliinin eritys alkaa laskea automaattisesti. Insuliinitason laskiessa elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvaa.



        Kohtuudella täysjyväviljaa jos viljat sopivat?

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/diabetes.htm

        Täyttä asiaa.
        Me kylläkin välttelemme hedelmiä kokean fruktoorin takia.
        Toisaalta hedelmät ovat terveelisiä runsaiden vitamiini pitoisuuksien vuoksi varsinkin kotimaiset hedelmat, koska niitä käsitykseni mukaan ei ole geenimanipuloitu korkeamman hedelmäsokerin vuoksi, eli makeampia tuotteita.
        Marjoja syömme paljon.


    • 8+13

      Sulla on iso lapamato suolistossa. Tästäkin saatu isot väännöt.

      • 9+20

        2003 alotus, empä kattonu. Muut madot syö jo tota ihmistä.


    • nälkäinen

      Jatkuva näläntunne voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai lisämunuaisten uupumuksesta.
      Muita oireita esim. väsymys, päänsärky, hermostuneisuus, masennusoireet, vatsavaivat, kuiva iho...
      kilpirauhasen vajaatoimintaan voi liittyä lisämunuaisten uupumusta. Molemmat sairaudet alidiagnosoituja ja kilpirauhasen vajaatoiminnan määritys usein vaatisi useampien arvojen mittaamista kuin lääkärit normaalisti tekevät. Lääkäreitä pitäisi siis tässä asiassa kovistella, jotta todella saisi lääkityksen..

    • Lady Russia

      Hmm mullakin jotain samaa koko ajan pää kipee ja maha reistaa ja syön kyl porkkanaa paljon ja salaattia ja 3 h välein mut silti tuntuu et jää aina nälkä ja maha on jo täynnä ja sit tulee eto olo ku yrittää sen tunteen saaha pois syömällä vaikka banaanin en tietääkseni nauti liikaa hiilareita sillä syön aamulla yleensä kanan munia ja soijakastiketta tai sitten appelsiinia ja porkkanaa tai jotain salaattia syön noin 3 krt päivä ja liikun ulkona lenkkeilen tai juoksen ja sisäl teen treenejä tai tanssin. Ite oon miettiny samaa kans viime aikoina.

    • 100µg

      Ruoka olkoon lääkkeesi!


      Hyviä rasvoja:

      Villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut luomu kasviöljyt (rypsi-, kookos- ja oliiviöljy). Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta).


      EI margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, kookosrasva ja rasvahappojen mono- ja diglyseridit.


      Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on energian, ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Rasvan tehtävä on toimia solukalvojen rakennusmateriaalina ja solujen viestinviejien lähtöaineena. mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.



      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan aikuisten tulisi saada päivittäisestä energiansaannista 25-35 % rasvoista. Lasten rasvantarve on suurempi.

      Oman rasvantarpeensa pystyy laskemaan yksinkertaisen kaavan avulla:

      Energian tarve päivässä (kcal) x (25-35) / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g).

      Esimerkiksi 2000 kilokaloria päivässä tarvitsevan rasvantarve on 56-79 grammaa.

      Tämä rasvan tarve ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä" ja epäterveellisellä margariinilla.




      Proteiinit:

      Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon.





      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan proteiinia tulisi saada n. 10 – 20 % päivittäisestä energiasta. 2000 kcal ruokavaliossa tämä tarkoittaa 50 – 100 g proteiinia päivässä.




      Hyviä hiilihydraatteja:
      Syö kasvikunnan tuotteita (kasviksia, vihanneksia, juureksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja) vähintään 500 grammaa päivässä.




      Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukaan hiilihydraattia tulisi saada loput energiasta eli n. 45 % päivittäisestä energiasta. 2000 kcal ruokavaliossa tämä tarkoittaa korkeintaan 225 g hiilihydraattia päivässä.





      Korkeintaan 2 annosta (EI 6-9) täysjyväviljaa jos viljat sopivat?


      Viljat sekä riisi (n. 70% hiilihydraattia), sokeri (100% hiilihydraattia) ja peruna (runsaasti tärkkelystä) nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Insuliinin tehtävä on varastoida ylimääräinen veressä oleva sokeri (glukoosi) kudoksiin rasvaksi. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa. Perunan, riisin ja viljat voi korvata kasvikunnan tuotteilla.


      Ravinnolla on keskeinen merkitys aivojen monimutkaisen verkoston toiminnalle ja aivoterveydelle. Sekä neuronit eli hermosolut että viestiä vievät aivojen välittäjäaineet muodostuvat ravintotekijöistä. Ravinto vaikuttavaa lisäksi immuniteettiin eli vastustuskykyyn, mielialaan (esim.masennus, aggressiivisuus), hormonitoimintaan, lisääntymiskykyyn, syöpien kehittymiseen, perimään, unen laatuun, jaksamiseen jne... Keskeisin tekijä on ravinnon vaikutus suolistoon ja aineenvaihduntaan, jossa muodostuu jopa 80% immuniteetistamme. Immuniteettijärjestelmäsi toimiessa huonosti sairastut.

    • jfrijdes

      mene vittu lääkäriin

    • 686

      Jos ei syö tarpeeksi rasvaa ja proteiinia päivässä, niin on taatusti koko ajan nälkä.

      Ite meinaan pyörtyä, jos en syö kunnolla.

      Liika hiilihydraatti aiheuttaa jatkuvaa nälkää, jos ei saa rasvasta ja proteiinista vastavoimaa.

      Siten ne lapsetkin lihoo, kun kunnon ruokaa ei saa koskaan. Pelkkää limua, karkkia, sipsiä jne...

    • minä vaan

      mulla on sama ongelma mulla on nälkä taas puolen tunnin päästä ja kokoajan haluu syödä ja ennen söin karkkii kun hullu voikose johtaa siihe mulla on aika nälkä olen 20v tyttö

    • 2+3

      Liian harvoin syönti ja liikaa hiilhydraattia aiheuttaa jatkuvaa nälkää. Pitää syödä kunnolla.

      Mihin perustuu THL:n kuidun saantisuositus? Maksimaaliseen leivän/viljan syömiseen vai mihin? Miksi suurimmassa osassa maapalloa ihmiset eivät saa paksu- ja peräsuolen syöpää tai II-tyypin diabetesta, vaikka eivät edes tiedä, mitä ruis, täysjyvävehnä, kaura ja ohra ovat? Mutta meitä täällä pelotellaan, että jos ei syö 6-9 annosta täysjyvää joka päivä, niin noutaja saapuu takapuolisyövän, ravintoaineiden puutosten aiheuttamien sairauksien ja vaikka minkä taudin takia.


      Viljat sekä riisi (n. 70% hiilihydraattia), sokeri (100% hiilihydraattia) ja peruna (peruna sisältää runsaasti tärkkelystä, joka on käytännössä pelkkää pakattua glukoosia, siis sokeria, joka hajoaa nopeasti suolistossa nostaen huomattavasti veren sokeritasoa) nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Lisäksi liiallinen insuliini poistaa lähes kaiken sokerin verenkierrosta ja näin aivot jäävät ilman energiaa, jolloin ihminen väsyy. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa ja aivot saavat energiaa. Perunan, riisin ja viljat voi korvata muilla kasvikunnan tuotteilla, joissa on vähemmän hiilihydraattia, jolloin insuliinitaso pysyy vakaana ja ihminen virkeänä. Viljat ovat myös huono kuitujen lähde. Energiatiheyden suhteen vihanneksissa, juureksissa, marjoissa, pavuissa, linsseissä, hedelmissä ja kasviksissa on kahdeksan kertaa enemmän kuituja kuin viljassa. Viljat ovat myös huono vitamiinien lähde. Jauhatuksen jälkeen B-vitamiinit häviät nopeasti jauhoista. Eräiden arvioiden mukaan jopa 24 tunnin jälkeen jäljellä on vain puolet vitamiineista ja viikon jälkeen ei juuri lainkaan.


      Ravinnolla on keskeinen merkitys aivojen monimutkaisen verkoston toiminnalle ja aivoterveydelle. Sekä neuronit eli hermosolut että viestiä vievät aivojen välittäjäaineet muodostuvat ravintotekijöistä. Ravinto vaikuttavaa lisäksi immuniteettiin eli vastustuskykyyn, mielialaan (esim.masennus, aggressiivisuus), hormonitoimintaan, lisääntymiskykyyn, syöpien kehittymiseen, perimään, unen laatuun, jaksamiseen jne... Keskeisin tekijä on ravinnon vaikutus suolistoon ja aineenvaihduntaan, jossa muodostuu jopa 80% immuniteetistamme. Immuniteettijärjestelmäsi toimiessa huonosti sairastut.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm

    • 2+2

      Viljat (tutkitun tiedon mukaan täysjyvä on nopeasti imeytyvää hiilihydraattia kuten vaalea vehnäkin) sekä riisi (n. 70% hiilihydraattia), sokeri (100% hiilihydraattia) ja peruna (peruna sisältää runsaasti tärkkelystä, joka on käytännössä pelkkää pakattua glukoosia, siis sokeria, joka hajoaa nopeasti suolistossa nostaen huomattavasti veren sokeritasoa) nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Lisäksi liiallinen insuliini poistaa lähes kaiken sokerin verenkierrosta ja näin aivot jäävät ilman energiaa, jolloin ihminen väsyy. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa ja aivot saavat energiaa. Perunan, riisin ja viljat voi korvata muilla kasvikunnan tuotteilla, joissa on vähemmän hiilihydraattia, jolloin insuliinitaso pysyy vakaana ja ihminen virkeänä. Viljat ovat myös huono kuitujen lähde. Energiatiheyden suhteen vihanneksissa, juureksissa, marjoissa, pavuissa, linsseissä, hedelmissä ja kasviksissa on kahdeksan kertaa enemmän kuituja kuin viljassa. Viljat ovat myös huono vitamiinien lähde. Jauhatuksen jälkeen B-vitamiinit häviät nopeasti jauhoista. Eräiden arvioiden mukaan jopa 24 tunnin jälkeen jäljellä on vain puolet vitamiineista ja viikon jälkeen ei juuri lainkaan.

    • nälkäää

      Mullakin on koko ajan nälkä, tai en tiedä, onko se vain himo vai oikea nälkä. En siltikään kyllä liho, mutta syön ihan koko ajan.

      Yritän syödä terveellisesti. Aamulla jugurttia marjojen kanssa tai maitorahkaa, jotain hedelmiä, kahvia, ehkä leivän, jossa salaattia, juustoa, kinkkua..

      Parin tunnin päästä syön jo lounaan, jonka yritän saada sillee puolet salaattia, osa jotain protskua, puolet lihaa ja jotain riisiä/perunaa/yms. Oon taas kyllänen pari tuntia.

      Sitte iskee yleensä tässä vaiheessa ihan mieletön nälkä Otan omat eväät, turkkilaista jugurttia johon laitan hunajaa ja marjoja. Lisäksi jotain mandariinia ja kahvia. Ei riitä, pakko ottaa vastapainoksi vielä tukusan sämpylän työpaikan kanttiinista. Nälkä on taas pari tuntia ohi.

      Päivällisellä syön lämpimän aterian ja leipää. Nälkä taas pariksi tunniksi ohi.

      Kun töistä pääsee, yleensä silloin saatan syödä vaikka lihiksen kahella nakilla ja munalla, keittää nuudeleita, leipää jossa hirvee kasa jotain suolasta silliä päällä. Näillä lähtee illaksi taas nälkä ja meenkin jo nukkumaan. Aamulla taas järkky nälkä.

      Makeata en syö ikinä, mutta toi suolasen himo/nälkä on mulla koko ajan.

      • jebajei

        Hei ootko keksinyt tähän vaivaan jotain syytä/ selitystä tai löytänyt apua (muuta kuin jatkuvan syömisen)? Itsellä ihan sama ongelma, ja haittaa jo elämää kun ei koko ajan ja joka paikassa voi syödä :/


    • .........

      Kärsin vaihdevuosien aikana, varsinkin alussa hillittömästä näläntunteesta.
      Sain tasoittumaan luontaistuotteilla.
      Ruokavaliota pitää tutkia, kokeilkaa juureksia ja pähkinöitä, saa kylläisyyden tunteen.

    • Pulma

      Minulla samaa ongelmaa. Ei ole mieliteko, sillä ruoka ei houkuttele ajatuksen tasolla, mutta vatsa tuntuu kalvavan tyhjältä. Ollut näin n. 1kk. Olen joutunut muista syistä jättämään pois vehnän, sokerin ja maidon. Mielestäni syön tarpeeksi proteiinia. Vessassa käyn lähes joka ruuan jälkeen, noin 1-2h syömisestä. En ole lihonut. Pysynyt samassa tai hoikistunut ennemminkin. Mistähän mahtaisi olla kyse?

    • Anonyymi

      Syön ruoka mutta jatkuvasta on nälkä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe