Akustisen kitaran kielet katkeavat!

kitarax

Vaihdoin uudet kielet akustiseen kitaraan. Ne ei kestänyt muuta kun muutaman kuukauden ja taas on A ja D kielten metallilangat katki. Nailon on siis vielä ehjä.Viimeksi katkesi myös D kieli ensin.

Kuinka kauan nailonkielisen kitaran kielet keskimäärin kestävät?

Saako/kannattaako kieliä ostaa yksittäin?

6

4679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soitin musiikkiopistossa

      klassista kitaraa, meni d-poikki viimeistään kuukausi vaihtamisesta, parin viikon välein yritin vaihtaa uuden setin.

      Mikään ei estä vaihtamasta yksitellen, mutta jos on 1 uusi kieli ja 5 vanhaa, soundaa se yksi uusi häiritsevän paljon paremmalle, kuin vanhat 5. Ja yleensäkin kielet ovat jo siinä vaiheessa niin venyneitä, ettei kitaraa saa enää kunnon vireeseen.

      Koko setti vaihtoon siis.

      Merkeissäkin on eroja, itse huomasin aikanaa käyttämistäni nailon kielistä fenderin kielet meni nopeiten poikki. Osta mahdollisimman paksut kielet, jos haluat niiden kestävän pidempään.

      Voit myös kääntää bassokielet toisinpäin, esim kuukauden ja kahden viikon päästä, näin saat ne kestämään pidempään. Kielien keittämistäkin jotkut harrastaa soundin parantamiseksi (pelkät metalli)

      • ei paksuus

        Merkki vaikuttaa enemän kuin paksuus. Eri merkkien välillä erot todella suuria. Jotkut kestävät kaksi päivää ja jotkut vuoden.


    • JOPPA

      Ei tossa nylon kielises akustises oo vissiin ku kerran joku punottu olisko A tai D katkennu. Mut mä en kyl soita akustista välttämät ku jotain pari kertaa viikossa...

    • Borazon

      Klassisessa kitarassa päällystetyt kielet on lyhytikäisiä.
      Vaihda vain bassokielet,nykyään kaupoista saa myös puolisettejä.
      Kirkkaat nailonit vain paranevat ääneltään ja vireen pidoltaan,niitä ei kannata vaihtaa turhan usein.

    • zipzap

      kannattaa pitää kitaraa pussissa, liian kuiva huone ilma voi vahingoittaa sitä pahastikkin.

      Niitä voi ostaa pussissa, mutta voi niitä pakkauksissakin ostaa, ihan tarpeen mukaan.

    • CG151C

      Itse tykkään käyttää kovia kieliä hyvän soinnin takia. Eihän ne punotut e a ja d, eteenkään d kestäneet. Itsekseen katkeilivat laukussa ollessaankin kopan tallan puolelta. Näyttää että kieli leikkaa itsensä poikki kohdalta missä kieli menee silmukan läpi. Laitoin siis silmukan kohdalle palasen sähköjohdon kuorta eristeeksi ja hyvin on kestänyt. Aiemmin koetin myös hioa tallaliuskaa muttei auttanut. Siltä kohdalta se vissiin seuraavaksi posahtaa jos plektran kanssa surutta runttaa, mutta ei voi eristää kun vaikuttaa ääneen. Jää siis vielä muuttujia kielien tyypille yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe