Akustisen kitaran kielet katkeavat!

kitarax

Vaihdoin uudet kielet akustiseen kitaraan. Ne ei kestänyt muuta kun muutaman kuukauden ja taas on A ja D kielten metallilangat katki. Nailon on siis vielä ehjä.Viimeksi katkesi myös D kieli ensin.

Kuinka kauan nailonkielisen kitaran kielet keskimäärin kestävät?

Saako/kannattaako kieliä ostaa yksittäin?

6

5668

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soitin musiikkiopistossa

klassista kitaraa, meni d-poikki viimeistään kuukausi vaihtamisesta, parin viikon välein yritin vaihtaa uuden setin.

Mikään ei estä vaihtamasta yksitellen, mutta jos on 1 uusi kieli ja 5 vanhaa, soundaa se yksi uusi häiritsevän paljon paremmalle, kuin vanhat 5. Ja yleensäkin kielet ovat jo siinä vaiheessa niin venyneitä, ettei kitaraa saa enää kunnon vireeseen.

Koko setti vaihtoon siis.

Merkeissäkin on eroja, itse huomasin aikanaa käyttämistäni nailon kielistä fenderin kielet meni nopeiten poikki. Osta mahdollisimman paksut kielet, jos haluat niiden kestävän pidempään.

Voit myös kääntää bassokielet toisinpäin, esim kuukauden ja kahden viikon päästä, näin saat ne kestämään pidempään. Kielien keittämistäkin jotkut harrastaa soundin parantamiseksi (pelkät metalli)

• ei paksuus

Merkki vaikuttaa enemän kuin paksuus. Eri merkkien välillä erot todella suuria. Jotkut kestävät kaksi päivää ja jotkut vuoden.

• JOPPA

Ei tossa nylon kielises akustises oo vissiin ku kerran joku punottu olisko A tai D katkennu. Mut mä en kyl soita akustista välttämät ku jotain pari kertaa viikossa...

• Borazon

Klassisessa kitarassa päällystetyt kielet on lyhytikäisiä.
      Vaihda vain bassokielet,nykyään kaupoista saa myös puolisettejä.
      Kirkkaat nailonit vain paranevat ääneltään ja vireen pidoltaan,niitä ei kannata vaihtaa turhan usein.

• zipzap

kannattaa pitää kitaraa pussissa, liian kuiva huone ilma voi vahingoittaa sitä pahastikkin.

Niitä voi ostaa pussissa, mutta voi niitä pakkauksissakin ostaa, ihan tarpeen mukaan.

• CG151C

Itse tykkään käyttää kovia kieliä hyvän soinnin takia. Eihän ne punotut e a ja d, eteenkään d kestäneet. Itsekseen katkeilivat laukussa ollessaankin kopan tallan puolelta. Näyttää että kieli leikkaa itsensä poikki kohdalta missä kieli menee silmukan läpi. Laitoin siis silmukan kohdalle palasen sähköjohdon kuorta eristeeksi ja hyvin on kestänyt. Aiemmin koetin myös hioa tallaliuskaa muttei auttanut. Siltä kohdalta se vissiin seuraavaksi posahtaa jos plektran kanssa surutta runttaa, mutta ei voi eristää kun vaikuttaa ääneen. Jää siis vielä muuttujia kielien tyypille yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      69
      816
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      779
    3. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      706
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      130
      687
    5. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      609
    6. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      69
      602
    7. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      28
      508
    8. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      493
    9. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      482
    10. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      468
    11. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      69
      445
    12. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      432
    13. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      422
    14. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      38
      421
    15. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      73
      414
    16. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      45
      413
    17. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      30
      408
    18. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      35
      408
    19. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      46
      406
    20. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      59
      395
    Aihe