kunnallisella puolella jonoa kuulemma ..lapsella monen vuoden väli hampaiden hoidossa.Ei pääse ellei ole akuuttia.Itse käyn aikuishammashoidossa sinne myös jonoa.
Sekä muuhun..lääkäriin ei pääse muuta kuin jonottamalla kuukauden jono..Uskomatonta terveydenhoitopolitiikaa ja nyt maksut kerkee nousta!pitää lakata juoksemasta lääkäreillä mutta pakko olis ko sairastan itsekkin monia perussairauksia jotka vaatii käynnit.
Keskitys sairaaloiden poliklinikallekko ratkaisu???22euroa käynti kerta..ja nousee lisää..
miten voi olla vaikea päästä hammalääkäriin..
20
1603
Vastaukset
- outo juttu_
Missähän umpiossa mamma on elänyt viimeiset vuodet..Sama ongelma ja jonot on olleet jo useamman vuoden, nytkö tämän vasta keksit?
Mene yksityiselle niin ei tarvi valittaa ja hampaat sinun ja lapsen varsinkin hoidetaan kunnolla. Ei tarvi sitten aikuisiällä korjata kaikkia vikoja mitä se epäpätevä julkisen puolen hammas"lääkäri" on saanut suussa aikaan.- Wuokko
Mistäs näitä "epäpäteviä" julkisen puolen lääkäreitä valmistuu?? Kaikki lääkärit käy SAMAN koulun menee yksärille tai kunnalle töihin...
Entäs yksäri joka siirtyykin kunnalliselle puolelle, tai joku joka tekee sekä että yksäriä ja terveyskeskustyötä.
Olet muuten aivan vitun tyhmä kirjotuksines, pitäiskö ajatella ensin? Niin tietysti se ei onnistu kun ei ole millä ajatella. - !!!
Minulla kunnallisen puolen lääkäri (kunhan sinne vihdoinkin pääsin) joutui korjaamaan ostopalveluna yksityislääkärillä tehtyä sutta ja sekundaa. Yksityislääkäri ei viitsinyt tehdä juurihoitoa vaikka olisi saanut siitä hyvän hinnan. Kunnallinen lääkäri poisti sitten puoliksi irtonaisen ja haljenneen paikkauksen ja teki todella hyvän juurihoidon ja paikkauksen.
- hampihoitsu
Joo isot jonot kunnallisella on...Tarkastuksiin ei pääse todellakaan heti, koska ei oo akuuttia. Akuutissa säryssä pääsee aikalailla samana päiuvänä, mut esim. jonkinlasuten vaivojen kanssa on niin ja näin, koska ajat on varattu pitkälle ja sopivaa väliä ei tahdo löytyä. Päivälle on särkyaika, mut se on vaan akuutille särylle. Tarkastusajat kannattaa aina varata AJOISSA! kannatta ottaa itselle aikan joku tietty ajankohta, milloin varaa(kerran vuodessa tavallisin suositus) itselleen ajan joka vuosi ja huomioi sen että jonottaa joutuu. Mieluummin varaa liian aikaisin, kuin antaa ajan kulua!
- juu...
mutta kun ainakin Helsingissä sekään ei auta. Varaan aina määrättyyn aikaan vuodesta tarkastusajan, mutta kun ne ajat on pitkän puhelinjonotuksen odotuksen jälkeen jo mennyt. Omalle hammaslääkärille ei enää ole toivoakaan päästä, hyvä kun jonnekin kaupungissa puolen vuoden jonotuksella. Tarkastuksessa löytyi korjattavaa, mutta taas jonotetaan hoitoon. Hienolla nettipalvelulla voi seurata jonotustilannetta. Luvataan että jonosta menee läpi noin 400 potilasta kuukaudessa, mutta kun oma jonotusnumero pieneneekin vain sadalla kuukauden aikana, niin pistää nyppimään ankarasti, reiät sen kun pahenee ja työmäärä lisääntyy viivästyksestä. Jotain tarttis tehrä!
- juu...
juu... kirjoitti:
mutta kun ainakin Helsingissä sekään ei auta. Varaan aina määrättyyn aikaan vuodesta tarkastusajan, mutta kun ne ajat on pitkän puhelinjonotuksen odotuksen jälkeen jo mennyt. Omalle hammaslääkärille ei enää ole toivoakaan päästä, hyvä kun jonnekin kaupungissa puolen vuoden jonotuksella. Tarkastuksessa löytyi korjattavaa, mutta taas jonotetaan hoitoon. Hienolla nettipalvelulla voi seurata jonotustilannetta. Luvataan että jonosta menee läpi noin 400 potilasta kuukaudessa, mutta kun oma jonotusnumero pieneneekin vain sadalla kuukauden aikana, niin pistää nyppimään ankarasti, reiät sen kun pahenee ja työmäärä lisääntyy viivästyksestä. Jotain tarttis tehrä!
Tarkastinpa jonotustilanteeni kun radion uutisissa kerrottiin kuinka Helsingin kaupunkia on patistettu viranomaisten taholta noudattamaan hoitotakuuta. Todellakin, jono on edennyt taas kuukaudessa 100 potilaalla. Minusta on aivan älytöntä ilmoittaa kyseisellä nettisivulla että jonosta otetaan 400 potilasta hoitoon, kun todellisuudessa otetaan vain 100. Tällä vauhdilla vuosi ehtii vaihtua ennen kuin pääsen hoitoon. Katsotaan tuleeko puolen vuoden jonotuksen jälkeen hoitoseteli. Toisaalta minulla on huonoja kokemuksia ostopalvelusta. Tuntuu että ostopalvelusopimuksella tehdään töitä hutiloiden, vaikuttaisiko kunnalta saatava korvaus tähän.
- "Sucks"
käytän tässä vähän nuorten termejä.
Tarkistukseen kului 1/2 vuotta. Sitten luvataan palvelusetelillä hoitoa 2 - 3 kk päähän.
Mitä helvettiä? Onko yksityiselläkin puolella se 2 -3 kk jonotus? Kuulemma palvelusetelin saa käyttää mihin tahansa yksityiseenkin hammaslääkäriin jos vain hulivat sen.
Muuten, kävin sitä edellisen kerran tarkistuksessa tasan 7 vuotta sitten. Muutaman kerran kävin paikkauksessakin. Nyt ei kuulemma reikiä ole paljoa, mutta yksi hammas pitää poistaa. Tämä siitä syystä että paikan irtoaminen tai hampaasta palan lähtö ei ole akuuttitapaus. Annoin olla, koska en päässyt kaupungin hammaslääkärille.
Ikää minulla on sen verran, että ehdin käydä säännöllisesti hammaslääkärissa kaupungilla, kunnes muutama vuosi sitten hammashoito laajeni vielä vanhempiin ikäluokkiin. Sen jälkeen hoitoon ja tarkistukseen pääsy hidastui alussa kertomiini aikoihin.
Arvatkaa, kuinka usein harjaan hampaani? Enpä taida ainakaan heti kertoa.
Eikö näin hidas hammashoito ole ihan rikollista puuhaa? Kai nyt laki hoitotakuusta koskee Helsinkiäkin?
Verorahoja laitetaan vaikka mihin, mutta ei tarpeellisiin perusasioihin.
Itse annoin ajan kulua, siis n. 7 vuotta! - minäkin.
"Sucks" kirjoitti:
Tarkistukseen kului 1/2 vuotta. Sitten luvataan palvelusetelillä hoitoa 2 - 3 kk päähän.
Mitä helvettiä? Onko yksityiselläkin puolella se 2 -3 kk jonotus? Kuulemma palvelusetelin saa käyttää mihin tahansa yksityiseenkin hammaslääkäriin jos vain hulivat sen.
Muuten, kävin sitä edellisen kerran tarkistuksessa tasan 7 vuotta sitten. Muutaman kerran kävin paikkauksessakin. Nyt ei kuulemma reikiä ole paljoa, mutta yksi hammas pitää poistaa. Tämä siitä syystä että paikan irtoaminen tai hampaasta palan lähtö ei ole akuuttitapaus. Annoin olla, koska en päässyt kaupungin hammaslääkärille.
Ikää minulla on sen verran, että ehdin käydä säännöllisesti hammaslääkärissa kaupungilla, kunnes muutama vuosi sitten hammashoito laajeni vielä vanhempiin ikäluokkiin. Sen jälkeen hoitoon ja tarkistukseen pääsy hidastui alussa kertomiini aikoihin.
Eikö näin hidas hammashoito ole ihan rikollista puuhaa? Kai nyt laki hoitotakuusta koskee Helsinkiäkin?
Itse annoin ajan kulua, siis n. 7 vuotta!Aiemmin kun en ollut oikeutettu kunnalliseen hoitoon, tuli yksityisellä käytyä yleensä vain silloin kun oli jokin akuutti vaiva. Syynä tähän oli karmeat hinnat, raha ei yksinkertaisesti riittänyt. Seurauksena oli tietenkin hammaskaluston melkoinen kärsiminen ja osittain väheneminenkin. Kun vihdoinkin pääsin mukaan kunnalliseen hoitoon, aloin käydä säännöllisesti vuositarkastuksissa. Korjattavaa oli joka kerralla, olihan hammaskalusto entisistä laiminlyönneistä huonolla pohjalla (sananmukaisesti). Viime vuonna vielä hoidot onnistui kohtuuajassa ja toisaalta iso leikkaus "auttoi" nopean hammashoidon saantiin (hampaat piti saada kuntoon ennen leikkausta infektiovaaran takia). Tänä vuonna homma onkin kaatunut jo lähtökuoppiin. Tarkastusajan saanti oli todella vaikeaa, eikä omalle tutulle terveyskeskushammaslääkärille ollut enää mitään mahdollisuuksia. Kun tarkastukseen vihdoinkin pääsi suunnilleen vuoden kuluttua edellisestä tarkastuksesta (kuten hammaslääkäri oli edellisellä kerralla ohjeistanut) löytyi taas korjattavaakin. Mutta-mutta jono onkin nyt aivan toivoton! Nyt näyttäisi että hoitoon voisi ehkä päästä silloin kun pitäisi jo seuraavan kerran mennä uuteen vuositarkastukseen. Ostopalveluun pääsi aikaisemmin heti tarkastuksen jälkeen. Nyt taitaa olla niin että palveluseteliä tai ostopalvelua tarjotaan vasta 6 kk jonotuksen jälkeen (siinä ajassa olen ehkä edennyt jonossa puoliväliin). Toivottavasti lääninhallituksen määräys saa jotain parannusta aikaan Helsingissä, mutta se ei auta minua tällä hetkellä koska vastausta on vaadittu vasta vuoden lopussa.
- odotusajat hammashoitoon
"Sucks" kirjoitti:
Itse annoin ajan kulua, siis n. 7 vuotta!Tällaista se sitten on. Mielenkiintoista, että kerrot meille oman tarinasi elävästä elämästä. Olen lukenut lehdistä, että Hgissä saa jonottaa julkista hammashoitoa noin vuoden. Uskomatonta, mutta totta !
Joku mättää tässä julkisessa hammashoidossa ja ihan kunnolla.
Itse käyn yksityispuolella ja pääsen aina noin parissa viikossa, mutta en jaksa muuta kuin ihmetellä, että mihin menevät ihmisten maksamat verorahat Hgin julkisessa terveydenhoidossa????
Muistaakseni Helsinki sai hammashoitopuolelle äskettäin jonkun huomautuksen, juuri näistä pitkistä odotteluajoista, jotka ovat täysin uskomattomia potilaan kannalta.
Käsittääkseni helsinkiläisillä hammashoito- potilailla olisi oikeus odottaa paljon parempaa ja ehdottomasti paljon nopeampaa hoitoonpääsyä.
Johan tuossa odotteluaikana suun terveys vaan huononee koko ajan ...
- Öljyporari
Töitä kunnallisella puolella koska töitä on muutenkin vapailla työajoilla ja monikertaisella palkalla yksityispuolella.Heti kuin saadaan esim 3x korotettua julkisten palkat uskon et alkaa tekijöitä hieman löytyä tosin lääkäreitä on liian vähän.
- puppua!
Mistä tuon keksit? Terveyskeskushammaslääkärin palkka ei ole erityisen huono vaan aika samoissa yksityishammaslääkärin kanssa. Moni työskentelee terveyskeskuksessa - päinvastoin kuin ajattelet - siksi, että työpäivät ovat lyhyitä, eikä etenkään iltatöitä ole. Tietenkin yksityinen saa itse usein määritellä työaikansa, mutta yksityisvastaanotolla yleensä juuri esim. ilta-ajat ovat hyvin kysyttyjä.
Terveyskeskushammaslääkärin ja yksityishammaslääkärin toimenkuva poikkeavat hieman toisistaan. Vaikka samasta opinahjosta valmistutaan, töitä tekemällä oppii myös ja jatkuvasti tarvitaan täydennyskoulutusta. Terv.keskuksessa hoidetaan enemmän lapsia ja vähemmän aikuisia, kun taas yksityispuolella käy usein pelkkiä aikuispotilaita. On siis luonnollista, että tk-hammaslääkärit hallitsevat paremmin lasten hammashoidon kun taas yksityiset esim. kiinteän protetiikan, esteettiset hoidot yms. joita ei julkisella puolella tehdä. On tietenkin kuntia, joissa kunta hoitaa koko väestön, mutta tämä pätee isoissa kaupungeissa. - Öljyporari
puppua! kirjoitti:
Mistä tuon keksit? Terveyskeskushammaslääkärin palkka ei ole erityisen huono vaan aika samoissa yksityishammaslääkärin kanssa. Moni työskentelee terveyskeskuksessa - päinvastoin kuin ajattelet - siksi, että työpäivät ovat lyhyitä, eikä etenkään iltatöitä ole. Tietenkin yksityinen saa itse usein määritellä työaikansa, mutta yksityisvastaanotolla yleensä juuri esim. ilta-ajat ovat hyvin kysyttyjä.
Terveyskeskushammaslääkärin ja yksityishammaslääkärin toimenkuva poikkeavat hieman toisistaan. Vaikka samasta opinahjosta valmistutaan, töitä tekemällä oppii myös ja jatkuvasti tarvitaan täydennyskoulutusta. Terv.keskuksessa hoidetaan enemmän lapsia ja vähemmän aikuisia, kun taas yksityispuolella käy usein pelkkiä aikuispotilaita. On siis luonnollista, että tk-hammaslääkärit hallitsevat paremmin lasten hammashoidon kun taas yksityiset esim. kiinteän protetiikan, esteettiset hoidot yms. joita ei julkisella puolella tehdä. On tietenkin kuntia, joissa kunta hoitaa koko väestön, mutta tämä pätee isoissa kaupungeissa.Mitä puhut tuossa nyt hinta vertailua mielestäni 3000e palkka on hyvin huono lääk lis suorittaneelle henkilölle mitä kunta lupaa maksaa.Yksityissektorin palkka mainitaan väh 5000e 2000e palkkaero on huomattavahttp://www.lahti.fi/kannat/lahasia.nsf/ed5b76b155a8ad22422565df0039a848/8772e47a4cd12033c225728f003bebbf?OpenDocumenthttp://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/04/631962
- täyttä paskaa
koko juttusi! Ei pidä alkuunkaan paikkaansa. T.terveyskeskushammaslääkäri
- Jonottaja jonossa
täyttä paskaa kirjoitti:
koko juttusi! Ei pidä alkuunkaan paikkaansa. T.terveyskeskushammaslääkäri
Olen käynyt nyt neljä kertaa kunnallisella,vielä ei ole tehty mitään.Nyt taas jonotan ja edelläni on n.3000 henkeä.En myöskään ole niitä palveluseteleitä saanut,vaikka niin lukee tuolla tervk.sivuilla ,että ne on kaikille yli puolivuotta jonottaneille lähetetty.Minussako vika?
- kirjoittaja mutta
Jonottaja jonossa kirjoitti:
Olen käynyt nyt neljä kertaa kunnallisella,vielä ei ole tehty mitään.Nyt taas jonotan ja edelläni on n.3000 henkeä.En myöskään ole niitä palveluseteleitä saanut,vaikka niin lukee tuolla tervk.sivuilla ,että ne on kaikille yli puolivuotta jonottaneille lähetetty.Minussako vika?
miten niin ei ole tehty mitään? Käytkö itse ehkä vain keskustelemassa hammaslääkärisi kanssa, oletko kenties pelkopotilas vai mitä ihmettä?
Vai ovat hampaasi kenties niin huonot että hammaslääkäri on katsonut ettei hampaillasi ole kiire kun niitä ei ole muutenkaan hoidettu?!
Ihmetyttää kun itse olen käynyt julkisella niin on samalla kertaa hoidettu jopa puhdistus ja fluorauskin, eikä ole tarvinnut sitten enää toista aikaa edes varata...hmmmm... - juu...
kirjoittaja mutta kirjoitti:
miten niin ei ole tehty mitään? Käytkö itse ehkä vain keskustelemassa hammaslääkärisi kanssa, oletko kenties pelkopotilas vai mitä ihmettä?
Vai ovat hampaasi kenties niin huonot että hammaslääkäri on katsonut ettei hampaillasi ole kiire kun niitä ei ole muutenkaan hoidettu?!
Ihmetyttää kun itse olen käynyt julkisella niin on samalla kertaa hoidettu jopa puhdistus ja fluorauskin, eikä ole tarvinnut sitten enää toista aikaa edes varata...hmmmm...Kyllähän minullakin julkisella puolella silloin tarkastuskäynnillä lääkäri putsailee hammaskiven pois - onneksi - sillä varsinaiseen hoitoon pääsy onkin sitten toisen pitkän jonotuksen takana. Olet onnellisessa asemassa ettei korjauksia tarvittu. Mutta kun minulta löytyikin reikä niin nyt sen paikkausta odotetaan kauan ja hartaasti. Ostopalvelu ei tässä tapauksessa käy, sillä sitten joskus 0,5-1 vuoden jälkeen kun hoitoon vihdoinkin pääsen (ehkä) on todennäköistä että reikiä on tullut jo lisää. Ostopalvelu ei voi korjata kuin sen tarkastuksessa löydetyn reiän. Terveyskeskushammaslääkäri taas voi korjata kaikki reiät (uudetkin) kerralla.
- vuosi hammashoitoon ?
juu... kirjoitti:
Kyllähän minullakin julkisella puolella silloin tarkastuskäynnillä lääkäri putsailee hammaskiven pois - onneksi - sillä varsinaiseen hoitoon pääsy onkin sitten toisen pitkän jonotuksen takana. Olet onnellisessa asemassa ettei korjauksia tarvittu. Mutta kun minulta löytyikin reikä niin nyt sen paikkausta odotetaan kauan ja hartaasti. Ostopalvelu ei tässä tapauksessa käy, sillä sitten joskus 0,5-1 vuoden jälkeen kun hoitoon vihdoinkin pääsen (ehkä) on todennäköistä että reikiä on tullut jo lisää. Ostopalvelu ei voi korjata kuin sen tarkastuksessa löydetyn reiän. Terveyskeskushammaslääkäri taas voi korjata kaikki reiät (uudetkin) kerralla.
Suosittelisin käyttämään yksityispuolen palveluja hammashoidossa,jos vain rahat suinkin riittävät.
Sinne sentään saa ajan alle puolen vuoden ja yleensä hoito on hyvää. Ja, jos ei olisi hyvää, voi vaihta uudelle ja paremmalle hammaslääkärille.
Onko Helsingin jonoisa vika hammaslääkäreissä vai poiitikoissa,jota eivät järjestä tarpeeksi resursseja (tiloja, henkilökuntaa, rahaa yms.)? - ei jonossa
vuosi hammashoitoon ? kirjoitti:
Suosittelisin käyttämään yksityispuolen palveluja hammashoidossa,jos vain rahat suinkin riittävät.
Sinne sentään saa ajan alle puolen vuoden ja yleensä hoito on hyvää. Ja, jos ei olisi hyvää, voi vaihta uudelle ja paremmalle hammaslääkärille.
Onko Helsingin jonoisa vika hammaslääkäreissä vai poiitikoissa,jota eivät järjestä tarpeeksi resursseja (tiloja, henkilökuntaa, rahaa yms.)?hampaat pilaannu kun niistä huolehtii itse joka päivä hammaslangan kanssa. Resursseja on tulossa lisää, koska jonottaminen on tuottanut hedelmää, kaupunki ottaa tosissaan hammashoidon palvelujen lisäämisen. Vaikka olisi rahaa en käytä yksityistä, koska julkinen on hoito on todella hyvää!
t. ei hampaat rikki vaikka jonotan - erilainen potilas
ei jonossa kirjoitti:
hampaat pilaannu kun niistä huolehtii itse joka päivä hammaslangan kanssa. Resursseja on tulossa lisää, koska jonottaminen on tuottanut hedelmää, kaupunki ottaa tosissaan hammashoidon palvelujen lisäämisen. Vaikka olisi rahaa en käytä yksityistä, koska julkinen on hoito on todella hyvää!
t. ei hampaat rikki vaikka jonotanHammasluu on toisilla erilainen kuin toisilla,vaikka kuinka hoitaisi.Mutta suurin syy on hoitamattomuuteen raha.Jos sairastaa muitakin sairauksia,niin rahat ei riitä lääkkeisiin pienillä eläkkeillä.Siis siitä tingitään mistä on helpoin.Ihmetyttää tuo,että jos saat ne palvelusetelit joskus,niin yksityinen voi tehdä vain ne mitä on julkisen puolen hammaslääkäri todennut joskus jopa vuosi aikaisemmin.Kyllä verorahoilla pitäisi olla katetta myös sairaudenhoidossa,mutta ilmeisesti kun on kysymys tässäkin pieni tuloisista niin ei välitetä.
- palveluseteli kelpaa
juu... kirjoitti:
Kyllähän minullakin julkisella puolella silloin tarkastuskäynnillä lääkäri putsailee hammaskiven pois - onneksi - sillä varsinaiseen hoitoon pääsy onkin sitten toisen pitkän jonotuksen takana. Olet onnellisessa asemassa ettei korjauksia tarvittu. Mutta kun minulta löytyikin reikä niin nyt sen paikkausta odotetaan kauan ja hartaasti. Ostopalvelu ei tässä tapauksessa käy, sillä sitten joskus 0,5-1 vuoden jälkeen kun hoitoon vihdoinkin pääsen (ehkä) on todennäköistä että reikiä on tullut jo lisää. Ostopalvelu ei voi korjata kuin sen tarkastuksessa löydetyn reiän. Terveyskeskushammaslääkäri taas voi korjata kaikki reiät (uudetkin) kerralla.
Jos et ota yksityishammaslääkärille lähettävää palveluseteliä vastaan, hoitotakuu kohdallasi raukeaa ja joudut jonottamaan vielä pidempään. Näin on Helsingissä päätetty.
Siinä olet oikeassa, että ostopalvelussa saa tehdä vain sen, minkä tk-hammaslääkäri on todennut tarpeelliseksi, ei myöhemmin tulleita reikiä tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️531934- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381649