Miksi Suomessa ei ole

autonvalmistusta?

Uudessakaupungissa on kuulemma joku tehdas joka kokoaa autoja, on ollut jo kymmeniä vuosia.

Tuntuu hieman kunnianhimon puutteelta vain vuodesta toiseen koota autoja valmiista paloista kun vois tehdä itse omaa?

24

1198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole oikeasti...

      Minkäänlaista uskottavuutta suuressa maailmassa, huolimatta siitä propagandasta jota Suomalaisille Suomessa syötetään.

      Totuus on tuolla ulkona ja sen häpeäkseen voi todeta ulkomailla liikkuessaan, muuten kuin turistina jota kaikki pyrkivät ammatikseen mielistelemään.

      • ReaIisti

        Nokia pärjää maailmalla k o h t u u l l i s e n
        hyvin.
        Miten pärjäsikään ruotsalaisten Erikson ?

        Autojen valmistus ei ole mitään suurta huipputekniikkaa vaan bulkkitavaran tuotantoa.
        Sitä jo kiinalaisetkin sujuvasti kopioivat, mutta eivätpä astu Nokian varpaille koska siihen tarvitaan oikeaa osaamista.


      • ihotusrealistisuunnittelija
        ReaIisti kirjoitti:

        Nokia pärjää maailmalla k o h t u u l l i s e n
        hyvin.
        Miten pärjäsikään ruotsalaisten Erikson ?

        Autojen valmistus ei ole mitään suurta huipputekniikkaa vaan bulkkitavaran tuotantoa.
        Sitä jo kiinalaisetkin sujuvasti kopioivat, mutta eivätpä astu Nokian varpaille koska siihen tarvitaan oikeaa osaamista.

        Suomessa ei ole kokemusta autojen suunnittelusta ja vastaavasti Nokialla on kokemusta puhelimien suunnittelusta. Tämä Nokia kokemus on siis Suomessa.
        Nokia ei kasaa puhelimiaan Suomessa, koska se ei kannata. Ei edes Saksassa. Suomessa on yritetty siis kasaata autoja, joka ei näillä kulurakenteilla kannata, paitsi ehkä jotkut erikoismallit, jotka ovat marginaalisia. Sitä varten on halpatuotantomaat. Suomessa ei oikeasti kannata kasata mitään tuotteita, joita jotkut halpismaat tekevät edullisemmin. Tänne jää ainoastaan suunnittelu ja erikoislaivojen, koneiden yms. kasaus ja tietysti jotain kotimarkkinakamaa.


      • Mitä paskaa?
        ihotusrealistisuunnittelija kirjoitti:

        Suomessa ei ole kokemusta autojen suunnittelusta ja vastaavasti Nokialla on kokemusta puhelimien suunnittelusta. Tämä Nokia kokemus on siis Suomessa.
        Nokia ei kasaa puhelimiaan Suomessa, koska se ei kannata. Ei edes Saksassa. Suomessa on yritetty siis kasaata autoja, joka ei näillä kulurakenteilla kannata, paitsi ehkä jotkut erikoismallit, jotka ovat marginaalisia. Sitä varten on halpatuotantomaat. Suomessa ei oikeasti kannata kasata mitään tuotteita, joita jotkut halpismaat tekevät edullisemmin. Tänne jää ainoastaan suunnittelu ja erikoislaivojen, koneiden yms. kasaus ja tietysti jotain kotimarkkinakamaa.

        Mitä paskaa?

        Olet viestissäsi oikeassa lähes kaikilta osin ja olen kanssasi samaa mieltä! Kuitenkin oikaistava on, että Nokian puhelimia valmistetaan myös Suomessa - tuolla Salossa on oikein tehtaat ja kaikki...ainakin toistaiseksi!


      • siis?
        ihotusrealistisuunnittelija kirjoitti:

        Suomessa ei ole kokemusta autojen suunnittelusta ja vastaavasti Nokialla on kokemusta puhelimien suunnittelusta. Tämä Nokia kokemus on siis Suomessa.
        Nokia ei kasaa puhelimiaan Suomessa, koska se ei kannata. Ei edes Saksassa. Suomessa on yritetty siis kasaata autoja, joka ei näillä kulurakenteilla kannata, paitsi ehkä jotkut erikoismallit, jotka ovat marginaalisia. Sitä varten on halpatuotantomaat. Suomessa ei oikeasti kannata kasata mitään tuotteita, joita jotkut halpismaat tekevät edullisemmin. Tänne jää ainoastaan suunnittelu ja erikoislaivojen, koneiden yms. kasaus ja tietysti jotain kotimarkkinakamaa.

        Oliko Kiinallakokemusta ennekuin aloittivat? oliko Korealaisilla? Ruotsalaisilla?

        Jos homma olis muotoilusta kiinni niin Volvo ei möis yhtään autoa.

        Onkohan jonkinlaista uskalluksen puutetta kun en itse näe auton valmistusta mitenkään kovin vaikeana alana, semmoista bulkkijuttua niinkuin tuolla jo sanottiinkin.


      • Japanilaisena...
        ReaIisti kirjoitti:

        Nokia pärjää maailmalla k o h t u u l l i s e n
        hyvin.
        Miten pärjäsikään ruotsalaisten Erikson ?

        Autojen valmistus ei ole mitään suurta huipputekniikkaa vaan bulkkitavaran tuotantoa.
        Sitä jo kiinalaisetkin sujuvasti kopioivat, mutta eivätpä astu Nokian varpaille koska siihen tarvitaan oikeaa osaamista.

        Maailmalla tehdyissä kyselyissä, ylivoimaisesti.

        Ja mitä helvettiä jotkut puhelimet edes liittyvät autojen valmistukseen?


      • realisti vääntää rautalankaa
        Japanilaisena... kirjoitti:

        Maailmalla tehdyissä kyselyissä, ylivoimaisesti.

        Ja mitä helvettiä jotkut puhelimet edes liittyvät autojen valmistukseen?

        Puhelimien ohjelmistoteknologian hallinta ratkaisi alkuvaiheessa paljon. Parhaat pärjäsivät.
        Ala on suht. uusi.

        Se oli ja on high teciä. kaikki eivät siihen pysty.

        Autoja on tehty yli sata vuotta.
        Niiden tekemiseen ei paljoa taitoa tarvita.
        Jopa Kinukit osaavat niitä kopioida.

        Tässä on pointti:
        Moderni matkapuhelinteknologia on uutta verrattuna autojen lähes vuosisataiseen bulkkituotantoon !

        Suomalaisten on turha tunkea alalle jonka hallitsevat lähes kaikki Intiaa ja Kiinaa myöten.

        Tehdään mieluummin sellaista mitä kaikki eivät OSAA !



        Koettakaa käsittää.


      • realisti vääntää rautalankaa kirjoitti:

        Puhelimien ohjelmistoteknologian hallinta ratkaisi alkuvaiheessa paljon. Parhaat pärjäsivät.
        Ala on suht. uusi.

        Se oli ja on high teciä. kaikki eivät siihen pysty.

        Autoja on tehty yli sata vuotta.
        Niiden tekemiseen ei paljoa taitoa tarvita.
        Jopa Kinukit osaavat niitä kopioida.

        Tässä on pointti:
        Moderni matkapuhelinteknologia on uutta verrattuna autojen lähes vuosisataiseen bulkkituotantoon !

        Suomalaisten on turha tunkea alalle jonka hallitsevat lähes kaikki Intiaa ja Kiinaa myöten.

        Tehdään mieluummin sellaista mitä kaikki eivät OSAA !



        Koettakaa käsittää.

        suunnittelu ja valmistus on yksinkertaisesti liian vaikeata Suomen teollisuudelle. Ei osata. Ei haluta osata. Ei viitsitä. Hirveätä, sinähän joutuisi tekemään TÖITÄ, että auton saisi aikaan! Eikä kukaan rahoittaisi mokomaa, saahan noita linttoja valmiina muualtakin! Tosin ei sellaisia mitä ostajat haluaisivat, mutta asiakashan onkin aina VÄÄRÄSSÄ!


      • piikkilankaa
        realisti vääntää rautalankaa kirjoitti:

        Puhelimien ohjelmistoteknologian hallinta ratkaisi alkuvaiheessa paljon. Parhaat pärjäsivät.
        Ala on suht. uusi.

        Se oli ja on high teciä. kaikki eivät siihen pysty.

        Autoja on tehty yli sata vuotta.
        Niiden tekemiseen ei paljoa taitoa tarvita.
        Jopa Kinukit osaavat niitä kopioida.

        Tässä on pointti:
        Moderni matkapuhelinteknologia on uutta verrattuna autojen lähes vuosisataiseen bulkkituotantoon !

        Suomalaisten on turha tunkea alalle jonka hallitsevat lähes kaikki Intiaa ja Kiinaa myöten.

        Tehdään mieluummin sellaista mitä kaikki eivät OSAA !



        Koettakaa käsittää.

        Niin puhelimien kuin autojenkin valmistus on nykyään bulkkituotantoa, joka osataan missä hyvänsä maassa.
        Nokian menestyskin perustuu volyymin tuomiin etuihin ja juuri halpamallien hinnoitteluun.
        Langattomia puhelimia tehtiin jo silloin kun Nokia valmisti vielä kumisaappaita ja kaapeleita ja suurin oivallus oli lähteä oikeaan aikaan oikeille markkinoille riittävän intensiivisesti, mitään mullistavaa teknistä erikoisosaamista ei suomalaisilla ole(ollut), vaikka niin annetaan ymmärtää.

        Tieto tai osaaminen ei enää ole sidottu mihinkään maahan tai maanosaan, esimerkkinä vaikka lentokoneiden valmistus (Suomi, Brasilia, Indonesia, Ruotsi jne) osataan tehdä laadukkaita tuotteita mutta ei niin taloudellisesti että ne menisivät kaupaksi (esim jos sertifioitua voimalähdettä valmistetaan vain USA .ssa, niin oletettavasti paikalliset saa ostettua edullisemmin.)

        Autoteollisuus on yksi maailman suurimpia teollisuusaloja ja varmasti kaikkein kilpailluin.
        Valmistus on nykyään kokoonpanoa ja hinta määräytyy suurelta osin sen mukaan, mihin hintaan osia saadaan alihankkijoilta (määrä, neuvottelu, "voitelu") ja nykyään näyttää suunta olevan se, että alle 0.5 milj vuosituotannolla ei ilman voimakasta tukea ole toiveita menestyä markkinoilla.

        Suomessa ei noita määriä osteta, joten jonnekin pitäisi viedäkin, joka taas vaatii myynti- ja huoltoverkoston, joka taas maksaa lisää jos nyt joku edes ostaisi jonkun tuntemattoman suomalaismerkin.

        Jollakin Kiinalla asia on helponpaa, kun kotimarkkinat haukkaa jo moninkertaisen määrän ja siinä sivussa voidaan koittaa kaupata vaikka puoli-ilmaiseksi markkinaosuuksia tähyillen.

        Siis Suomessa ei valmisteta autoja, koska se ei kannata, ja ilmeisesti puhelimien kanssa käy tulevaisuudessa samoin, Nokia ei enää aikoihin ole ollut suomalaisten omistuksessa, eikä niitä Intialaisia suunniteluammattilaisia kannata tänne rahdata, osaa ne hommansa muuallakin.


      • luulettevähemmän
        Mitä paskaa? kirjoitti:

        Mitä paskaa?

        Olet viestissäsi oikeassa lähes kaikilta osin ja olen kanssasi samaa mieltä! Kuitenkin oikaistava on, että Nokian puhelimia valmistetaan myös Suomessa - tuolla Salossa on oikein tehtaat ja kaikki...ainakin toistaiseksi!

        Talven aikana ilmestyi irja nimeltä: 90 Läpimurtoa. Siinä kuvataan suomalaisia menestystarinoita.
        Eli emme me välttämättä ole sen tyhmempiä kuin jotkut muutkaan kansat, vaikka kadulle vetelehtivistä työnvieroksujista niin voisikin päätellä.
        Onneksi on ollut myös niitä, jotka ovat onnistuneet panemaan teollisuuden pyöriä pyörimään, muuten leipä olisi kapeampi ite kullakin.


      • tietääkseni
        luulettevähemmän kirjoitti:

        Talven aikana ilmestyi irja nimeltä: 90 Läpimurtoa. Siinä kuvataan suomalaisia menestystarinoita.
        Eli emme me välttämättä ole sen tyhmempiä kuin jotkut muutkaan kansat, vaikka kadulle vetelehtivistä työnvieroksujista niin voisikin päätellä.
        Onneksi on ollut myös niitä, jotka ovat onnistuneet panemaan teollisuuden pyöriä pyörimään, muuten leipä olisi kapeampi ite kullakin.

        tietääkseni auton valmistus ei vaadi mitään erikoista älyä. Eli onnistuis vaikka oltaiskin tyhmiä. jostain muusta klikkaa


      • selittelyä
        piikkilankaa kirjoitti:

        Niin puhelimien kuin autojenkin valmistus on nykyään bulkkituotantoa, joka osataan missä hyvänsä maassa.
        Nokian menestyskin perustuu volyymin tuomiin etuihin ja juuri halpamallien hinnoitteluun.
        Langattomia puhelimia tehtiin jo silloin kun Nokia valmisti vielä kumisaappaita ja kaapeleita ja suurin oivallus oli lähteä oikeaan aikaan oikeille markkinoille riittävän intensiivisesti, mitään mullistavaa teknistä erikoisosaamista ei suomalaisilla ole(ollut), vaikka niin annetaan ymmärtää.

        Tieto tai osaaminen ei enää ole sidottu mihinkään maahan tai maanosaan, esimerkkinä vaikka lentokoneiden valmistus (Suomi, Brasilia, Indonesia, Ruotsi jne) osataan tehdä laadukkaita tuotteita mutta ei niin taloudellisesti että ne menisivät kaupaksi (esim jos sertifioitua voimalähdettä valmistetaan vain USA .ssa, niin oletettavasti paikalliset saa ostettua edullisemmin.)

        Autoteollisuus on yksi maailman suurimpia teollisuusaloja ja varmasti kaikkein kilpailluin.
        Valmistus on nykyään kokoonpanoa ja hinta määräytyy suurelta osin sen mukaan, mihin hintaan osia saadaan alihankkijoilta (määrä, neuvottelu, "voitelu") ja nykyään näyttää suunta olevan se, että alle 0.5 milj vuosituotannolla ei ilman voimakasta tukea ole toiveita menestyä markkinoilla.

        Suomessa ei noita määriä osteta, joten jonnekin pitäisi viedäkin, joka taas vaatii myynti- ja huoltoverkoston, joka taas maksaa lisää jos nyt joku edes ostaisi jonkun tuntemattoman suomalaismerkin.

        Jollakin Kiinalla asia on helponpaa, kun kotimarkkinat haukkaa jo moninkertaisen määrän ja siinä sivussa voidaan koittaa kaupata vaikka puoli-ilmaiseksi markkinaosuuksia tähyillen.

        Siis Suomessa ei valmisteta autoja, koska se ei kannata, ja ilmeisesti puhelimien kanssa käy tulevaisuudessa samoin, Nokia ei enää aikoihin ole ollut suomalaisten omistuksessa, eikä niitä Intialaisia suunniteluammattilaisia kannata tänne rahdata, osaa ne hommansa muuallakin.

        Eikö kannata auton valmistus? Oletko käynyt Ruotsissa koskaan. tietääkseni siellä valmistetaan 150000 autoa joka vuosi, ja suurin osa jopa viedään johonkin.


      • ruotsissa käynyt
        selittelyä kirjoitti:

        Eikö kannata auton valmistus? Oletko käynyt Ruotsissa koskaan. tietääkseni siellä valmistetaan 150000 autoa joka vuosi, ja suurin osa jopa viedään johonkin.

        Lienenkö saanut väärää tietoa, mutta Ruotsissa kai kasataan paria suuren amerikkalaisen autojätin tuotetta.
        Itsenäisiä autotehtaita ei Ruotsissakaan enää ole, kohtalo on ollut sama kuin muillakin (Puola, Tsekki, Romania, Slovakia, Eng., Irl. jne )
        Kaikkien oma tuitanto on sulautettu isompiin ja tuotantotiloja ym muuta struktuuria käytetään hyväksi niin kauan kuin siitä on vielä lypsettävissä taloudellista hyötyä = imagoarvo valtioiden ja kuntien maksamat avokätiset tuet työpaikkojen säilyttämiseksi (vrt. telakkatuet yns).


      • Anonyymi
        piikkilankaa kirjoitti:

        Niin puhelimien kuin autojenkin valmistus on nykyään bulkkituotantoa, joka osataan missä hyvänsä maassa.
        Nokian menestyskin perustuu volyymin tuomiin etuihin ja juuri halpamallien hinnoitteluun.
        Langattomia puhelimia tehtiin jo silloin kun Nokia valmisti vielä kumisaappaita ja kaapeleita ja suurin oivallus oli lähteä oikeaan aikaan oikeille markkinoille riittävän intensiivisesti, mitään mullistavaa teknistä erikoisosaamista ei suomalaisilla ole(ollut), vaikka niin annetaan ymmärtää.

        Tieto tai osaaminen ei enää ole sidottu mihinkään maahan tai maanosaan, esimerkkinä vaikka lentokoneiden valmistus (Suomi, Brasilia, Indonesia, Ruotsi jne) osataan tehdä laadukkaita tuotteita mutta ei niin taloudellisesti että ne menisivät kaupaksi (esim jos sertifioitua voimalähdettä valmistetaan vain USA .ssa, niin oletettavasti paikalliset saa ostettua edullisemmin.)

        Autoteollisuus on yksi maailman suurimpia teollisuusaloja ja varmasti kaikkein kilpailluin.
        Valmistus on nykyään kokoonpanoa ja hinta määräytyy suurelta osin sen mukaan, mihin hintaan osia saadaan alihankkijoilta (määrä, neuvottelu, "voitelu") ja nykyään näyttää suunta olevan se, että alle 0.5 milj vuosituotannolla ei ilman voimakasta tukea ole toiveita menestyä markkinoilla.

        Suomessa ei noita määriä osteta, joten jonnekin pitäisi viedäkin, joka taas vaatii myynti- ja huoltoverkoston, joka taas maksaa lisää jos nyt joku edes ostaisi jonkun tuntemattoman suomalaismerkin.

        Jollakin Kiinalla asia on helponpaa, kun kotimarkkinat haukkaa jo moninkertaisen määrän ja siinä sivussa voidaan koittaa kaupata vaikka puoli-ilmaiseksi markkinaosuuksia tähyillen.

        Siis Suomessa ei valmisteta autoja, koska se ei kannata, ja ilmeisesti puhelimien kanssa käy tulevaisuudessa samoin, Nokia ei enää aikoihin ole ollut suomalaisten omistuksessa, eikä niitä Intialaisia suunniteluammattilaisia kannata tänne rahdata, osaa ne hommansa muuallakin.

        Suomessa valmistetaan autoja

        sen merkin nimi on Sisu

        siellä karjaan suunnalla ne vääntää omia kuormureitaan ja

        armeijalle turvaautoja

        sotilas ajoneuvoja

        sisu polar kuorma auto on paras metsässä

        siihen ei muut pysty


      • Anonyymi
        ReaIisti kirjoitti:

        Nokia pärjää maailmalla k o h t u u l l i s e n
        hyvin.
        Miten pärjäsikään ruotsalaisten Erikson ?

        Autojen valmistus ei ole mitään suurta huipputekniikkaa vaan bulkkitavaran tuotantoa.
        Sitä jo kiinalaisetkin sujuvasti kopioivat, mutta eivätpä astu Nokian varpaille koska siihen tarvitaan oikeaa osaamista.

        Iso patenttisalkkukin riittää kamppaamaan hätäisimmät kilpailija. Kopioida voi, mutta jos aikoo vielä myydä tuotteitaan jonnekin, se maksaa .


    • Ulrikki

      ei nykyisistä "avaruusalus-perunanpuolikkaista" voi puhua autojen kanssa samana päivänäkään.

      Silloin, kun Saabia tehtiin suomessa, autot oli vielä autoja. Nyt kannattaa vain korjata vanhoja. Replica-teollisuus voisi tulla kysymykseen. eli autot, joissa olisi vanha ulkonäkö uudella tekniikalla.

      • sekaisin?

        "Replica-teollisuus voisi tulla kysymykseen. eli autot, joissa olisi vanha ulkonäkö uudella tekniikalla."

        Eikös replicalla tarkoiteta jäljitelmää (kalliista) alkuperäisestä? Retrolla sen sijaan tarkoitetaan asiaa, joka on uusi, mutta pyrkii ulkonäöllisesti muistuttamaan vanhaa. Sitten on vielä olemassa vintage, jolla tarkoitetaan oikeasti vanhaa ja hyväkuntoista. Monet sekoittavat tämän retroon.

        Eli jos ostat vaikka 70-luvun Minin, niin se on vintage. Jos ostat uuden Minin, se on retro. Replica-termiin törmää usein esim. autojen vanteita tutkiessa, eli esim. BMW M3 Replica-vanteet ovat saman näköiset kuin kalliit M3:n alkuperäisvanteet, mutta laatu (ja hinta) eivät yllä samalle tasolle.


      • Ulrikki
        sekaisin? kirjoitti:

        "Replica-teollisuus voisi tulla kysymykseen. eli autot, joissa olisi vanha ulkonäkö uudella tekniikalla."

        Eikös replicalla tarkoiteta jäljitelmää (kalliista) alkuperäisestä? Retrolla sen sijaan tarkoitetaan asiaa, joka on uusi, mutta pyrkii ulkonäöllisesti muistuttamaan vanhaa. Sitten on vielä olemassa vintage, jolla tarkoitetaan oikeasti vanhaa ja hyväkuntoista. Monet sekoittavat tämän retroon.

        Eli jos ostat vaikka 70-luvun Minin, niin se on vintage. Jos ostat uuden Minin, se on retro. Replica-termiin törmää usein esim. autojen vanteita tutkiessa, eli esim. BMW M3 Replica-vanteet ovat saman näköiset kuin kalliit M3:n alkuperäisvanteet, mutta laatu (ja hinta) eivät yllä samalle tasolle.

        siksi puhuin replicasta. Retrotuotteet on ulkonäöllisesti nykypaskaa nekin,(esim. nykyiset linssiumpiot ym.) replica sensijaan on tarkka kopio vanhasta.


        Esim. uusi mini, uusi kupla ja uusi mustang, siis "retro"tuotteet, ovat silkkaa nykypaskaa, eivät muistuta vanhaa kuin viitteellisesti.

        Sen sijaan rakennussarjat ovat oikean auton näköisiä, koska ovat tarkkoja kopioita vanhasta. Näitä replicoita pitäisi vain ruveta tekemään muistakin kuin vain kalliista urheiluautoista.


    • parhaista

      Uudessakaupungissa tehdään maailman parhaat Porschet ja ennen myös Saab Cabrioletit. Näin amerikkalaisten alan laatututkimusten mukaan. Ja aikaisemmin hyviä karvalakkimalleja ja parempia turboja omiinkin tarpeisiimme.
      Tehdas toimii kuten muutkin autotehtaat, haalii osia sieltä, mistä niitä parhaiten saa (laatu, toimitusvarmuus, hinta ym).
      Vaikeaa tuollainen tuotanto täällä poronhoitoalueella on kun matkat ovat pitkät niin osia ostaessa kuin myytäessä autoja, edullisempaa on tehdä esim. Intiassa ja Kiinassa, missä on miljardi asiakasta heti tehtaan portin takana.
      Mutta suuri hyöty Uudenkaupungin tehtaasta on ollut, opimme sarjatuotantoa: tuotekehitystä, laadunkehitystä, materiaalinohjausta, henkilöstöhallintoa ym ihan uudella kilpailukykyisellä tavalla. Ja siitä on sitten ollut hyötyä mm. Nokian kaltaisille sarjatuotantohankkeille.
      Ja nousihan sentään suomalaisten itsetunto kun saatiin oma autotehdas, eikä tarvinnut lähteä Trollhättaniin töihin.

      • Anonyymi

        Eipä taida ne pitkät matkat olla mikään ongelma esim. Yhdysvalloissa. Autoja tehdään valtavan maan yhdessä nurkassa jonne haalitaan osia sieltä täältä ja viedään ne sitten maanlaajuisesti myyntiin, muualle maailmaankin.
        Meillä voisi euroopassa olla sama tilanne että täällä Pohjois-Euroopassa, Suomessa voitaisiin aivan hyvin tehdä autoja, tuotaisiin osia tänne vaikka Espanjasta tai Saksasta, jne.

        Tuo "pitkät matkat" on vain sellainen hokema jolla estetään keskustelu ja minkään kehittyminen eteenpäin "isossa kuvassa".

        Eurooppa ja USA ovat karkeasti samaa luokkaa pinta-alaltaan. Onko USA:ssa yhtään samalla lailla kuoliaaksi kuihtuvaa aluetta kuten Suomi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida ne pitkät matkat olla mikään ongelma esim. Yhdysvalloissa. Autoja tehdään valtavan maan yhdessä nurkassa jonne haalitaan osia sieltä täältä ja viedään ne sitten maanlaajuisesti myyntiin, muualle maailmaankin.
        Meillä voisi euroopassa olla sama tilanne että täällä Pohjois-Euroopassa, Suomessa voitaisiin aivan hyvin tehdä autoja, tuotaisiin osia tänne vaikka Espanjasta tai Saksasta, jne.

        Tuo "pitkät matkat" on vain sellainen hokema jolla estetään keskustelu ja minkään kehittyminen eteenpäin "isossa kuvassa".

        Eurooppa ja USA ovat karkeasti samaa luokkaa pinta-alaltaan. Onko USA:ssa yhtään samalla lailla kuoliaaksi kuihtuvaa aluetta kuten Suomi?

        Ehkä kyse on Suomen työntekoa vastustavasta ilmapiiristä. Firmat ja firmojen omistajat ovat vain riistäjiä ja hienointa on ylvästellä miten tänään välttyi tekemästä mitään.
        En minäkään Suomessa teettäisi.


    • Anonyymi

      Rahan puutehan tässä...

      • Anonyymi

        Ne kaikki osat pitäisi itse myös pystyä valmistamaan.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe