Navigaattoreista

jhgjlglgj

Toimiiko esim.Garminin 200 matkailuautossa jossa on koppi hytin päällä vai vaatiiko lisäantennin(mitä Garminiin ei valitettavasti saa)?

11

1727

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puskavaanari

      Minulla on kokemusta kahdesta Sirf III piirillä varustetusta alkoviautossa. Molemmat toimii ilman ongelmaa. Toisessa hieman joskus vaeltaa oikein korkeiden talojen ympäröimällä kadulla, muualla ei vaikeuksia. Toinen on Navicore mokkulalla ja toinen on Mion malli. Veikkaan, etteivät Garminin uudet mallit sen huonompia ole.

      Siis molemmat toimivat ilman lisäantennia.

      • Aloittaja

        Tuo oli kiva kuulla.Itse olen kiinnostunut nimenomaan tuosta Garminin 200sarjasta sen pienen koon vuoksi.Pystyy lykkäämään vaikka taskuun kun poistuu autosta. Mallin ongelma on vaan se kun siinä ei ole ulkoiselle antennille liityntää, mutta hyvä jos pärjää ilman.


      • te opitte
        Aloittaja kirjoitti:

        Tuo oli kiva kuulla.Itse olen kiinnostunut nimenomaan tuosta Garminin 200sarjasta sen pienen koon vuoksi.Pystyy lykkäämään vaikka taskuun kun poistuu autosta. Mallin ongelma on vaan se kun siinä ei ole ulkoiselle antennille liityntää, mutta hyvä jos pärjää ilman.

        GPS tarvitsee aina toimiakseen hyvin ulkoantennin. Kyllähän se jotain vilkuttelee ja arvailee, vaikka saisi ovenraosta kiinni vain yhden satelliitin. Jos tarvitset GPS:n muuksikin kuin leikkikaluksi, niin ulkoantenni pitää olla, tai laite ulkona...


      • Puoli-intikka
        te opitte kirjoitti:

        GPS tarvitsee aina toimiakseen hyvin ulkoantennin. Kyllähän se jotain vilkuttelee ja arvailee, vaikka saisi ovenraosta kiinni vain yhden satelliitin. Jos tarvitset GPS:n muuksikin kuin leikkikaluksi, niin ulkoantenni pitää olla, tai laite ulkona...

        Itselläni on pieni kokoinen Medion navigaattori, eikä ole ollut ulkoantennia. Se on toiminut aina moitteettomasti.


      • höh
        te opitte kirjoitti:

        GPS tarvitsee aina toimiakseen hyvin ulkoantennin. Kyllähän se jotain vilkuttelee ja arvailee, vaikka saisi ovenraosta kiinni vain yhden satelliitin. Jos tarvitset GPS:n muuksikin kuin leikkikaluksi, niin ulkoantenni pitää olla, tai laite ulkona...

        Minulla on alkoviauton tuulilasipidikkeessä Tom Tom One toiminut hyvin. Vastaanotin on herkkä Sirf III piirillä varustettu. Tähän malliin tomppaa ei ole saatavilla ulkoantennia. Satelliitteja on yhtä aikaa havaittuna vähintään 9:stä ylöspäin. Kaupungeissakaan en ole joutunut paikkoihin joissa yhteys satelliitteihin olisi kokonaan menetetty.


      • puskavaanari
        te opitte kirjoitti:

        GPS tarvitsee aina toimiakseen hyvin ulkoantennin. Kyllähän se jotain vilkuttelee ja arvailee, vaikka saisi ovenraosta kiinni vain yhden satelliitin. Jos tarvitset GPS:n muuksikin kuin leikkikaluksi, niin ulkoantenni pitää olla, tai laite ulkona...

        Minulla oli aikoinaan veneeseen vuonna -95 tai -96 ostettu Garminin GPS jota kokeilin sitä 1998 keväällä alkoviautossa huonoin tuloksin. Se ei juurikaan löytänyt muuta kuin ilmoituksen satelliittien puuttumisesta.

        Nyt nämä uudet Sirf III piirit ovat parantaneet herkkyyttä niin paljon, että hyvin toimivat ainakin minun alkovilippani alla. Satelliitteja löytyy aina aika liuta. Olen ajellut niiden kanssa ympäri Suomea ja kierrellyt Norjassa etelästä pohjoiseen ilman vaikeuksia. Väittäisin tietojesi olevan päivityksen tarpeessa arvoisa "te opitte" ainakin tässä asiassa.

        Navicoren puhelimeen asennettu malli mokkuloineen on ollut minulla lähes 3 vuotta ja Mio reilun vuoden. Voimme tästä päätellä tekniikan kehittyneen huimasti.


    • Tientukko

      Garmin c310 toiminut hyvin alkoviautossa ilman lisä anteenia,

      • kokemuksen mukaan

        Valitse jokin muu kun Garmin. Minulla on reilun vuoden vanha nuvi 350 malli ja se on ainakin täydellinen susi ja jopa vaarallinen jos siihen uskoo sokeasti. Kaiken kukkuraksi yli vuoden vanhaan laiteeseen ei saa karttapäivitystä kun rahalla a.120eur, siis lähes laiteen uushankintahinta.
        Kysellessäni uutta versiota viallisen NT-V9 tilalle maahantuoja ilmoitti että eivät vastaa että aineisto on oikein ja luotettavaa tässä uudessa NT-V10 versiossa. Joten versio10 jäi ostamatta ja nuvi vaihtui toisen merkkiseen.
        Tässä tärkeimmät virheet jotka laitteessa. Näiden lisäksi on mitä merkillisimpiä muita vähäpätöisempiä vikoja vaikka kuinka paljon.
        # Ajattaa maksullisille moottoriteille vaikka ne on nimenomaan estetty (ranska)
        # Ajattaa 1m levyisille pyöräteille ja hiekkateille vaikka estetty (saksa, ranska, hollanti, italia ja suomi)
        # Ajattaa päättyville teille josta tultava peruuttamalla pois (Suomi, saksa, Tsekki)
        # Ei huomioi ajoneuvon kokoa vaikka asetuksena rekka tai linja-auto. Joten liian matalan sillan tai liian kapean kadun päästä on tultava peruuttamalla pois koska ajoneuvo ei yksinkertaisesti siitä mahdu(saksa, suomi, ranska, hollanti)
        # Oli laitteen asetuksiin laitettu nopein tai suorin reitti ajattaa se mitä kummallisimpiä reittejä kiertäen koko kaupungin vaikka nopein olisi suoraa läpi leveää tietä(saksa, suomi, hollanti ranska ja italia).
        # Moottoriteillä sekoilee pyytää ikään kuin oikaisemaan moottoritien rampin kautta jokaisen liittymän kodalla (suomi, saksa)
        # Liikenneympyrät joko puuttuvat kartasta tai niiden neuvoon ei voi luottaa. Näytön nuoli näyttä esim. ympyrän toista liittymää oikealle ja kälättäjä käskee ajaa kolmannesta ulos , kumpaa uskoa?(italia,ranska,saksa).
        # Ajattaa vastaan tulevien kaistalle, eli yrittää tappaa matkustajat, onneksi nopeat refleksini pelastivat viime kesänä saksassa ja itävallassa..
        # Selvässä risteyksissä on hiljaa eikä anna ohjetta kääntymisestävaan on katsottava näytöltä mihin jatketaan, mutta vastaavasti kapealla pikkutiellä jossa ei ole yhtään liittymää kilometri tolkulla käskee ottaan vasemman kaistan.
        # Moottoritien rampeissa jossa on vain yksi kaista ulvoo koko rampin ajan ota vasen kaista laskee uudelleen Saksa. itävalta).
        # Kaupunkien keskustassa esim. Sirmione italia. ajatti meitä ympyrää ja pyysi käyttämään läpiajoon talojen yksityisiä pyöräteitä ja piha alueita, ja nämä talot olivat olleet pakallaan vähintään 30v joten muutoksesta karttaan ei ollut kysymys.
        # Laiteen tarkkuus on aivan metsästä jos ajat 50m päässä samansuuntaisesta moottoritiestä luulee se olevansa moottoritiellä(italia)
        Kaikista parhaan tempun laite teki kun tulimme Saksan lautalta länsisatamasta ja tarkoituksenamme lähteä kohti Tamperetta vasemmalle, olisi kälättäjä halunnut meidän ajavan suoraa risteyksen yli ja sen jälkeen 300m oikealle, jossa U-käännös ja takaisin saman paikkan mistä lähdimme vasemmalla. Tämä oli viimeinen niitti garminin arkkuun.


      • Aloittaja
        kokemuksen mukaan kirjoitti:

        Valitse jokin muu kun Garmin. Minulla on reilun vuoden vanha nuvi 350 malli ja se on ainakin täydellinen susi ja jopa vaarallinen jos siihen uskoo sokeasti. Kaiken kukkuraksi yli vuoden vanhaan laiteeseen ei saa karttapäivitystä kun rahalla a.120eur, siis lähes laiteen uushankintahinta.
        Kysellessäni uutta versiota viallisen NT-V9 tilalle maahantuoja ilmoitti että eivät vastaa että aineisto on oikein ja luotettavaa tässä uudessa NT-V10 versiossa. Joten versio10 jäi ostamatta ja nuvi vaihtui toisen merkkiseen.
        Tässä tärkeimmät virheet jotka laitteessa. Näiden lisäksi on mitä merkillisimpiä muita vähäpätöisempiä vikoja vaikka kuinka paljon.
        # Ajattaa maksullisille moottoriteille vaikka ne on nimenomaan estetty (ranska)
        # Ajattaa 1m levyisille pyöräteille ja hiekkateille vaikka estetty (saksa, ranska, hollanti, italia ja suomi)
        # Ajattaa päättyville teille josta tultava peruuttamalla pois (Suomi, saksa, Tsekki)
        # Ei huomioi ajoneuvon kokoa vaikka asetuksena rekka tai linja-auto. Joten liian matalan sillan tai liian kapean kadun päästä on tultava peruuttamalla pois koska ajoneuvo ei yksinkertaisesti siitä mahdu(saksa, suomi, ranska, hollanti)
        # Oli laitteen asetuksiin laitettu nopein tai suorin reitti ajattaa se mitä kummallisimpiä reittejä kiertäen koko kaupungin vaikka nopein olisi suoraa läpi leveää tietä(saksa, suomi, hollanti ranska ja italia).
        # Moottoriteillä sekoilee pyytää ikään kuin oikaisemaan moottoritien rampin kautta jokaisen liittymän kodalla (suomi, saksa)
        # Liikenneympyrät joko puuttuvat kartasta tai niiden neuvoon ei voi luottaa. Näytön nuoli näyttä esim. ympyrän toista liittymää oikealle ja kälättäjä käskee ajaa kolmannesta ulos , kumpaa uskoa?(italia,ranska,saksa).
        # Ajattaa vastaan tulevien kaistalle, eli yrittää tappaa matkustajat, onneksi nopeat refleksini pelastivat viime kesänä saksassa ja itävallassa..
        # Selvässä risteyksissä on hiljaa eikä anna ohjetta kääntymisestävaan on katsottava näytöltä mihin jatketaan, mutta vastaavasti kapealla pikkutiellä jossa ei ole yhtään liittymää kilometri tolkulla käskee ottaan vasemman kaistan.
        # Moottoritien rampeissa jossa on vain yksi kaista ulvoo koko rampin ajan ota vasen kaista laskee uudelleen Saksa. itävalta).
        # Kaupunkien keskustassa esim. Sirmione italia. ajatti meitä ympyrää ja pyysi käyttämään läpiajoon talojen yksityisiä pyöräteitä ja piha alueita, ja nämä talot olivat olleet pakallaan vähintään 30v joten muutoksesta karttaan ei ollut kysymys.
        # Laiteen tarkkuus on aivan metsästä jos ajat 50m päässä samansuuntaisesta moottoritiestä luulee se olevansa moottoritiellä(italia)
        Kaikista parhaan tempun laite teki kun tulimme Saksan lautalta länsisatamasta ja tarkoituksenamme lähteä kohti Tamperetta vasemmalle, olisi kälättäjä halunnut meidän ajavan suoraa risteyksen yli ja sen jälkeen 300m oikealle, jossa U-käännös ja takaisin saman paikkan mistä lähdimme vasemmalla. Tämä oli viimeinen niitti garminin arkkuun.

        Onko sinulla ehtinyt vielä tulla kokemuksia uudesta navigaattoristasi,onko toiminta loogisempaa ja virheitä vähemmän?


      • kokemuksen mukaan kirjoitti:

        Valitse jokin muu kun Garmin. Minulla on reilun vuoden vanha nuvi 350 malli ja se on ainakin täydellinen susi ja jopa vaarallinen jos siihen uskoo sokeasti. Kaiken kukkuraksi yli vuoden vanhaan laiteeseen ei saa karttapäivitystä kun rahalla a.120eur, siis lähes laiteen uushankintahinta.
        Kysellessäni uutta versiota viallisen NT-V9 tilalle maahantuoja ilmoitti että eivät vastaa että aineisto on oikein ja luotettavaa tässä uudessa NT-V10 versiossa. Joten versio10 jäi ostamatta ja nuvi vaihtui toisen merkkiseen.
        Tässä tärkeimmät virheet jotka laitteessa. Näiden lisäksi on mitä merkillisimpiä muita vähäpätöisempiä vikoja vaikka kuinka paljon.
        # Ajattaa maksullisille moottoriteille vaikka ne on nimenomaan estetty (ranska)
        # Ajattaa 1m levyisille pyöräteille ja hiekkateille vaikka estetty (saksa, ranska, hollanti, italia ja suomi)
        # Ajattaa päättyville teille josta tultava peruuttamalla pois (Suomi, saksa, Tsekki)
        # Ei huomioi ajoneuvon kokoa vaikka asetuksena rekka tai linja-auto. Joten liian matalan sillan tai liian kapean kadun päästä on tultava peruuttamalla pois koska ajoneuvo ei yksinkertaisesti siitä mahdu(saksa, suomi, ranska, hollanti)
        # Oli laitteen asetuksiin laitettu nopein tai suorin reitti ajattaa se mitä kummallisimpiä reittejä kiertäen koko kaupungin vaikka nopein olisi suoraa läpi leveää tietä(saksa, suomi, hollanti ranska ja italia).
        # Moottoriteillä sekoilee pyytää ikään kuin oikaisemaan moottoritien rampin kautta jokaisen liittymän kodalla (suomi, saksa)
        # Liikenneympyrät joko puuttuvat kartasta tai niiden neuvoon ei voi luottaa. Näytön nuoli näyttä esim. ympyrän toista liittymää oikealle ja kälättäjä käskee ajaa kolmannesta ulos , kumpaa uskoa?(italia,ranska,saksa).
        # Ajattaa vastaan tulevien kaistalle, eli yrittää tappaa matkustajat, onneksi nopeat refleksini pelastivat viime kesänä saksassa ja itävallassa..
        # Selvässä risteyksissä on hiljaa eikä anna ohjetta kääntymisestävaan on katsottava näytöltä mihin jatketaan, mutta vastaavasti kapealla pikkutiellä jossa ei ole yhtään liittymää kilometri tolkulla käskee ottaan vasemman kaistan.
        # Moottoritien rampeissa jossa on vain yksi kaista ulvoo koko rampin ajan ota vasen kaista laskee uudelleen Saksa. itävalta).
        # Kaupunkien keskustassa esim. Sirmione italia. ajatti meitä ympyrää ja pyysi käyttämään läpiajoon talojen yksityisiä pyöräteitä ja piha alueita, ja nämä talot olivat olleet pakallaan vähintään 30v joten muutoksesta karttaan ei ollut kysymys.
        # Laiteen tarkkuus on aivan metsästä jos ajat 50m päässä samansuuntaisesta moottoritiestä luulee se olevansa moottoritiellä(italia)
        Kaikista parhaan tempun laite teki kun tulimme Saksan lautalta länsisatamasta ja tarkoituksenamme lähteä kohti Tamperetta vasemmalle, olisi kälättäjä halunnut meidän ajavan suoraa risteyksen yli ja sen jälkeen 300m oikealle, jossa U-käännös ja takaisin saman paikkan mistä lähdimme vasemmalla. Tämä oli viimeinen niitti garminin arkkuun.

        Tuo mitä kerrot ei johtune niinkään navigaattorista vaan käytetystä karttatiedostosta. Karttoja myy navigaattoreihin Tele-Atlas ja joku toinen jonka nimeä en muista. Kartta-aineiston nämä karttafirmat saanevat paikallisilta viranomaisilta ja sen datan laadusta riippuu miten hyvin kartat ja siten navigaattoritkin toimivat.

        Itselläni on parikin käytössä, Navigore ja Mio, molemmissa on omituisuuksia, ne ohjaavat kiellosta huolimatta hiekkateille ja pikkupoluille sekä peltoteille aina silloin tällöin vaikka asetuksena oli ensin kuorma-auto ja nyttemmin linja-auto. Uskon kuitenkin virheen olevan karttatiedostossa koska ainakin osassa tapauksia molemmat navigaattorit tekevät saman tempun. Yleensä käytän vain yhtä mutta joskus olen testannut niitä yhdessä.

        Navigaattorin käyttö vaatii myös järjenkäyttöä siinä ohessa, jos näyttää pahalta tai edes epäilyttävältä anna sille haukut ja tee oman pääsi mukaan. Hetken ne kiukuttelee ja sitten lupaavat laskea uuden reitin. Vioistaankin huolimatta ne auttavat vieraassa paikassa ja vieraiden kaupunkien läpiajossa niin hyvin, etten jättäisi pois ainakaan mielellään.


      • höh
        kokemuksen mukaan kirjoitti:

        Valitse jokin muu kun Garmin. Minulla on reilun vuoden vanha nuvi 350 malli ja se on ainakin täydellinen susi ja jopa vaarallinen jos siihen uskoo sokeasti. Kaiken kukkuraksi yli vuoden vanhaan laiteeseen ei saa karttapäivitystä kun rahalla a.120eur, siis lähes laiteen uushankintahinta.
        Kysellessäni uutta versiota viallisen NT-V9 tilalle maahantuoja ilmoitti että eivät vastaa että aineisto on oikein ja luotettavaa tässä uudessa NT-V10 versiossa. Joten versio10 jäi ostamatta ja nuvi vaihtui toisen merkkiseen.
        Tässä tärkeimmät virheet jotka laitteessa. Näiden lisäksi on mitä merkillisimpiä muita vähäpätöisempiä vikoja vaikka kuinka paljon.
        # Ajattaa maksullisille moottoriteille vaikka ne on nimenomaan estetty (ranska)
        # Ajattaa 1m levyisille pyöräteille ja hiekkateille vaikka estetty (saksa, ranska, hollanti, italia ja suomi)
        # Ajattaa päättyville teille josta tultava peruuttamalla pois (Suomi, saksa, Tsekki)
        # Ei huomioi ajoneuvon kokoa vaikka asetuksena rekka tai linja-auto. Joten liian matalan sillan tai liian kapean kadun päästä on tultava peruuttamalla pois koska ajoneuvo ei yksinkertaisesti siitä mahdu(saksa, suomi, ranska, hollanti)
        # Oli laitteen asetuksiin laitettu nopein tai suorin reitti ajattaa se mitä kummallisimpiä reittejä kiertäen koko kaupungin vaikka nopein olisi suoraa läpi leveää tietä(saksa, suomi, hollanti ranska ja italia).
        # Moottoriteillä sekoilee pyytää ikään kuin oikaisemaan moottoritien rampin kautta jokaisen liittymän kodalla (suomi, saksa)
        # Liikenneympyrät joko puuttuvat kartasta tai niiden neuvoon ei voi luottaa. Näytön nuoli näyttä esim. ympyrän toista liittymää oikealle ja kälättäjä käskee ajaa kolmannesta ulos , kumpaa uskoa?(italia,ranska,saksa).
        # Ajattaa vastaan tulevien kaistalle, eli yrittää tappaa matkustajat, onneksi nopeat refleksini pelastivat viime kesänä saksassa ja itävallassa..
        # Selvässä risteyksissä on hiljaa eikä anna ohjetta kääntymisestävaan on katsottava näytöltä mihin jatketaan, mutta vastaavasti kapealla pikkutiellä jossa ei ole yhtään liittymää kilometri tolkulla käskee ottaan vasemman kaistan.
        # Moottoritien rampeissa jossa on vain yksi kaista ulvoo koko rampin ajan ota vasen kaista laskee uudelleen Saksa. itävalta).
        # Kaupunkien keskustassa esim. Sirmione italia. ajatti meitä ympyrää ja pyysi käyttämään läpiajoon talojen yksityisiä pyöräteitä ja piha alueita, ja nämä talot olivat olleet pakallaan vähintään 30v joten muutoksesta karttaan ei ollut kysymys.
        # Laiteen tarkkuus on aivan metsästä jos ajat 50m päässä samansuuntaisesta moottoritiestä luulee se olevansa moottoritiellä(italia)
        Kaikista parhaan tempun laite teki kun tulimme Saksan lautalta länsisatamasta ja tarkoituksenamme lähteä kohti Tamperetta vasemmalle, olisi kälättäjä halunnut meidän ajavan suoraa risteyksen yli ja sen jälkeen 300m oikealle, jossa U-käännös ja takaisin saman paikkan mistä lähdimme vasemmalla. Tämä oli viimeinen niitti garminin arkkuun.

        Navit ovat teknillisiä apulaitteita, joiden antamiin tietoihin ei voi luottaa sokeasti. Normaali valppaus liikenteessä on hyväksi. Ajoi oudossa paikassa paperikartan tai navigaattorin opastuksella, on aina itse varmistettava reitti, jos on vähänkin epäilyä reitin ajokelpoisuudesta.

        Minäkin harjoitellessani tompan reittilogiikan ymmärtämistä, annoin tutuissa ympäristöissä tompan näyttää reittivalintansa. Nopein reitti valinnalla tomppa ohjasi ajokelvottomalle metsäautotielle. Vaihtoehtoisella reittivalinnalla tomppa löysi minun käyttämän ajokelpoisen tien, joka oli matkaltaan 200 m pidempi mitä tompan ensin tarjoama reitti.

        Karttatietiedot laahaavat aika paljon jäljessä todellisuutta. Risteysten muutokset tulevat viiveellä navien karttapohjissa näkyville.

        Puutteineenkin navi on hyvä apuväline, jonka metkuja kannattaa opetella tuntemaan itselle tutuilla seuduilla. Silloin ei tule kiusausta lähteä ajamaan ajokelvottomille reitelle, vaikka navi sinne houkuttelisikin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      290
      11402
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      7030
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      101
      5813
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      41
      5161
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4311
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4029
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3554
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3541
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3065
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      79
      3060
    Aihe