Autojen koeajelu ei ole ollut "harrastuksena" niin muutama peruskysymys kun pitäisi rueta auton etsintään:
Miten se autoliikkeen koeajon käyttölupasysteemi toimii? Annetaanko sellainen koeajajalle mukaan jos esim. poliisi pysäyttää ja rekisteröintitodistuksen sijasta / lisäksi näytetään se käyttölupa? Vai onko se käyttölupa vain jokin autoliikkeen konttoriin tehty paperi vakuutusyhtiötä tms. varten?
Entä jos koeajettavan auton polttoaine vähissä, pitääkö koeajajan itse tankata koeajoautoon polttoainetta omalla kustannuksellaan vai kuuluuko autoliikkeen kustantaa se?
Entä jos koeajon aikana sattuu kolari tai koeajoauto tuhoutuu muusta syystä, kuka vastaa jos itse syyllinen kolariin? Kenen vakuutuksesta se siis menee, autoliikkeen vai koeajajan? Entä jos koeajajalla ei ole autoa ennestään eikä siis voimassa olevia autovakuutuksiakaan?
Miten esim. auton alustan voisi tutkia, kannattaako käydä koeajon aikana jossain huoltoasemalla käyttämässä autoa vähän nosturilla vai miten olette tutkineet? Ruosteita ajattelin että voisi tutkia hiukan koputtelemalla kuin katsastusmies mutta joudunko korvaamaan jos johonkin ilmestyykin ruostereikä?
Entä päästöt, kannattaako teettää päästömittaus koeajon aikana jossain?
Missä menee raja mikä voi olla ns. piilevä vika mitä ei voi huomata autosta? Onko esim. moottorivika piilevä vika jos sen takia päästöt ovat pielessä mutta käynnissä ei huomaa mitään erikoista, esim. vuotava venttiili, ilmavuoto, tms. vai onko ostajan teetettävä päästömittaus ennen kaupantekoa saadakseen selville mahdollisen moottorivian?
Miten pitkälle meneviä tutkimuksia auton ostajan on tehtävä autoon ennen ostoa ennenkuin hän voisi vedota piilevään vikaan kaupanteon jälkeen ilmaantuvista vioista?
Entä ylipäätään onko autokauppojen vaihtoautot edes tarkoitettu olemaan vähintään katsastuskuntoisia? Eli jos löydän vikaa halvasta autosta mikä aiheuttaisi katsastuksessa hylkäyksen tai ajokiellon ja myyjä väittääkin että tähän hintaan ei edes saa katsastuskuntoista autoa niin onko tämä vain uskottava?
Onko erikseen sanottava että haluaa ostaa katsastuskuntoisen käytetyn auton jotta voi odottaa sellaisen saavansa autoliikkeestä? Jollei huomaa mainita katsastuskuntoisuutta ostokriteerinä, voiko valittaa / vaatia myyjää korjaamaat viat jos auto ei läpäise oston jälkeen katsastusta? Millaisia vikoja ylipäätään voi vaatia myyjää korjaamaan tai alentamaan kauppahintaa esim. n. 3000-5000e autosta?
Käytetyn auton tutkiminen ennen ostoa?
2
1834
Vastaukset
- tässä....
Käyttölupalappu sisältää useita noista asioista. Se kertoo poliisille, miksi ajat tosien autoa.
Samalla kun allkirjoitat lupalapun toisen puoliskon hyväksyt myös omavastuun jos jotain sattuu. Se omavastuu on muuten aikas iso niinpä kannattaa tarkkaan kiertää auto ympäri ennen ajoon lähtöä katsoa ettei ole naarmuja tai kolhuja, samoin jos auto on vähänkin rikki, pyydä myyjä pakalle sano ettet aja ennenkuin asia on pistetty paperiin, eli ettei ole sinun aikaan saamasi.
Sinun ei tarvitse huolehtia polttoaineesta. Autossa pitää olla sitä riittävästi tai jos ei ole, älä lähde ajamaan vaan kysy myyjältä. Joskus he antavat lapun jolla voit hakea huoltoasemalta täydennystä heidän piikkiin. Missään tapausessa koe ajon polttoaine ei kuulu sinulle.
Jos sattuu kolari, toimi kuiten kolaritilanteessa yleensä ja lisäksi soita myyjälle (numero on lupalapussa). Hän kyllä kertoo miten asiassa edetään.
Auton on liikeestä ostettaessa oltava tieliikennekuntoinen, eli esmes päästöt on oltava kunnossa. Voit käyttää auton mittarissa myös ostamisen jälkeen ja se on liikkeen asia hoitaa asia kuntoon. Helpommalla pääset kun otat asian etukäteen myyjän kanssa puheeksi.
Riippuen auton hinnasta voit saada tingattua mukaan takuun niin, että auton on läpäistävä seuraava katsastus tms..
Viat mitkä on auton alla jousituksessa, akselistossa tai moottorissa mitä ei voi päällisin puolin katselemalla ja ajamalla havaita ovat piileviä.
Autokauppojen välillä on toki eroa. Merkkiliikkeet myyvät lahinnä hyväkuntoisia vaihtoautoja kun taas syrjemmällä olevat häkkimyymälät tai pihamyymälät myyvät sitten ne halvemmat pelit mitkä ei merkkiliikkeille kelpaa tai muuten ei tule heille.
Muutamantonnin rimpula voi olla mitä vain, eikä myyjä siitä juuri voi olla vastuussa mutta kun mennään 10ke ja yli auton on olatava täysin kunnossa. Tietysti kulumia voi kilometrien mukaan aina olla mutta katsastuskuntoinen auton on aina oltava jos et muuta sovi myyjän kanssa.
Mene rohkeasti juttelemaan myyjien kanssa, ne ovat ihan pelkästään sinua ja kysymyksiäsi varten. Jos myyjä vähänkin käyttäytyy väheksyvästi kysymyksiä kohtaan tai ylimielisesti, vaihda liikettä välittömästi. Liikkeitä on paljon ja myös hyviä myyjiä. Käy myös monissa erilaisissa liikkeissä.
Myyjiä ja heidän ammattitaitoaan kannattaa aina hyödyntää. Jos tiedät minkähintaisen ja mihin tarkoitukseen tulevan auton haluat. Marssi myyjän luo ja sano, että etsit sen ja sen kaltaista autoa, mitä sinulta löytyy? Suotta niitä kaikkia itse läpi käymään. - T.M.T.
Sinulle annetaan koeajoon mukaan lupalappu, joka näytetään poliisille, jos pysäyttävät.
Koeajolupa sisältää vakuutuksen koeajon ajaksi. Jos ajat kolarin, jossa olet syyllinen, maksat omavastuuosuuden, joka voi olla esim 400 tai 1000 €.
Jos bensa on vähissä, pyydä myyjää tankkaamaan ennen kuin lähdet koeajolle. Itse ei koeajobensoja tarvii maksella. Ja pyydä myyjän yhteystiedot (käyntikortti) mukaan koeajolle kaiken varalta, jos jotain sattuu, bensa loppuu tai autoon tulee jotain vikaa kesken koeajon.
Koeajoaika on yleensä puoli tuntia eli siinä ei ihmeitä ehdi. Voit sopia myyjän kanssa erikseen päästömittauksen teettämisestä kaupan ehtona. Myyjä saattaa jopa maksaa sen. Jos haluat tutkia auton pohjan ja liikkeen yhteydessä nosturi, voit pyytää myyjän ajamaan auton nosturille. Voi sen huoltohallillekin ajaa. Itse ei kuitenkaan kannata alkaa naputellen etsiä ruostekohtia, jos vaarana on auton vaurioituminen, sillä silloin todennäköisesti joudut maksajaksi. Varmin vaihtoehto on tietysti autotohtorin tarkastuksessa käyttäminen. Tarkastukseen viemisestä kannattaa sopia erikseen myyjän kanssa. Ei autoa tarvii mitenkään salaa yrittää tukia, sillä ostajan velvollisuus on selvittää auton kunto ennen sen ostamista.
Myyjä ei voi mitenkään tuntea läpikotaisin kaikkia myymiään vaihtoautoja. Eli siihen ei voi luottaa, että myyjä tietäisi auton olevan katsastuskuntoinen, jos ei sitä ole juuri katsastettu.
Vanhemmissa autoissa voi olla monenlaista kulumaa, mutta ainakin viat, jotka aiheuttaisivat katsastuksessa hylkäyksen tai korjauskehoituksen, voi vaatia korjattavaksi osana kauppaa. Ennen ostoa huomattujen vikojen korjaukset on paljon helpompi saada sovittua myyjän piikkiin (tai vastaavasti hinta alemmas) kuin sen jälkeen elleivät ne ole oikeasti piileviä, joita ei huolellisella tarkastuksellakaan olisi voinut huomata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760